; آلرژی بینی ؛ تفاوت سینوزیت و آلرژی و درمان آلرژی گلو به همراه بهترین اسپری - فال و خواب
درمان سرفه خشک در کودکان ؛ شربت برای سرفه خشک کودکان با داروهای گیاهی

درمان سرفه خشک در کودکان ؛ شربت برای سرفه خشک کودکان با داروهای گیاهی

درمان سرفه خشک در کودکان درمان سرفه خشک در کودکان ؛ شربت برای سرفه خشک کودکان با داروهای گیاهی همگی در سایت فال و خواب . …

قرص هیوتکس ؛ ۱۰ برای پریود خوبه و در بارداری و برای کودکان و در شیردهی

قرص هیوتکس ؛ ۱۰ برای پریود خوبه و در بارداری و برای کودکان و در شیردهی

قرص هیوتکس قرص هیوتکس ؛ ۱۰ برای پریود خوبه و در بارداری و برای کودکان و در شیردهی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

قرص زود انزالی ؛ زنان و مردان و طریقه مصرف فلوکستین برای زود انزالی

قرص زود انزالی ؛ زنان و مردان و طریقه مصرف فلوکستین برای زود انزالی

قرص زود انزالی قرص زود انزالی ؛ زنان و مردان و طریقه مصرف فلوکستین برای زود انزالی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

آلرژی بینی

آلرژی بینی ؛ تفاوت سینوزیت و آلرژی و درمان آلرژی گلو به همراه بهترین اسپری

آلرژی بینی ؛ تفاوت سینوزیت و آلرژی و درمان آلرژی گلو به همراه بهترین اسپری همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آلرژی بینی

آلرژی بینی حالتی است که در آن مخاط پوشاننده درون حفرات بینی در اثر عوامل حساسیت زای خارجی که همان آلرژن ها هستند دچار التهاب می شود که نتیجه آن بروز علایمی مانند آبریزش بینی  ، عطسه مکرر، گرفتگی و خارش بینی است.♥دستگاه ایمنی بدن انسان مسئولیت دفاع بدن را بر عهده دارد. این دستگاه دائماً عوامل خارجی را شناسایی کرده و علیه آنها واکنش مناسب نشان می دهد. یکی از واکنش های دستگاه ایمنی در برابر عوامل خارجی تولید و ترشح موادی به نام ” ایموتوگلوبولین ها” است که از یاخته هایی به نام ” لنفوسیت نوع ب” تولید می شوند. آلرژی بینی در واقع نوعی واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی در برابر عوامل محرک خارجی است که با واسطه نوعی از ایمونوگلوبولین به نام ” ایمونوگلوبولینE” صورت میگیرد.هنگامی که فرد مستعد به آلرژی در معرض یک عامل حساسیت زا( آلرژن) قرار می گیرد، ابتدا “ایمونوگلوبولینE” از لنفوسیت های ب آزاد می شود، اگر این افراد مجدداً در معرض همان عامل خارجی حساسیت زا قرار گیرد، ایمونوگلوبولینE به گیرنده های موجود در غشاء سلولی به نام سلول “ماست” (Mast cell) می چسبد و پس از اتصال، موادی از سلول”ماست” آزاد می شود که به آنها “مواد واسطه” می گویند. یکی از این مواد هیستامین نام دارد . هیستامین و سایر مواد واسطه آزاد شده بر روی مخاط بینی اثر گذارده و تغییراتی در آن ایجاد می کنند و از این رو علایم آلرژی بینی پدیدار می شود.

درمان آلرژی بینی

آلرژی بینی در افراد مذکر بیش از افراد مونث دیده می شود و اوج بروز آن در سنین جوانی است. در زنان مبتلا به آلرژی بینی، نشانه های بیماری در زمان بارداری ، دوران عادت ماهانه دوره یائسگی شدت می یابد. برای آنکه فردی به آلرژی بینی دچار شود، نوعی استعداد ژنتیکی لازم است، به طوری که در یک بررسی نشان داده اند که حدود نیمی از کسانی که به آلرژی بینی دچارند، در افراد خانواده خود سابقه آلرژی داشته اند و این امر نشان می دهد که برای ابتلا به آلرژی، نوعی استعداد ژنتیکی لازم است.در بررسی ها نشان داده اند که اگر هر دو والدین به آلرژی دچار باشند، احتمال بروز آلرژی در فرزندان آنها ۷۵ درصد و اگر یکی از والدین به آلرژی مبتلا باشد، میزان بروز بیماری در فرزندان پنجاه درصد است.اگرچه این بیماری خطرناک نیست، اما فردی که بدان دچار است ،کیفیت زندگیش تا حدی تغییر می کند و آلرژی بینی سبب ناراحتی او می شود.آلرژی بینی سبب تشدید التهاب گوش میانی، التهاب سینوسهای مجاور بینی و بیماری آسم می شود. مثلاً نشان داده اند که بروز آسم در کسانی که به آلرژی بینی دچارند، چهار برابر بیش از افراد عادی است.

درمان خانگی آلرژی بینی

بهترین غذا که خوردن آن به فرد مبتلا به آلرژی توصیه می شود سوپ جو است. البته در طرز تهیه این سوپ باید نکاتی را رعایت کنید مثل :سوپ را طوری درست کنید که رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید ، می توانید کمی هم مرغ به آن اضافه کنید و به عنوان ادویه از زردچوبه کمک بگیرید. افرادی که بیش از حد سرفه می کنند برای رفع این مشکل یک قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ شان بریزند. در افرادی که نزله سرد و خلط پشت گلو دارند در صورتی که ترشحات زیاد است توصیه می شود که سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل میل کنند اما استفاده از فلفل و ادویه جات در نزله گرم توصیه نمی شود چراکه تحریک کننده است ؛ همچنین مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

آلرژی بینی

درمان آلرژی بینی، دارای سه مرحله است.مرحله نخست شناخت ماده حساسیت زا(به روش تست پریک یااندازه گیری آن در خون)ودوری گزیدن از آن است.روشهای متعددوموثری برای کاهش موادحساست زای داخل خانه مانند گردوغبارمایت ،پشم و موی حیوانات خانگی،قارچها و کپکهای موجود در محلهای مرطوب خانه وسوسک وجوددارد. برای کاهش برخورد باموادحساسیت زای خارج خانه ،مانند گرده گیاهیان وقارجها بهتراست در ساعتهایی که این مواد بیشترین تراکم را در هوادارند(بین ساعت ۱۱صبح تا۳بعدازظهر)فرد در خانه بماند وبیرون نرود. اگر با رعایت این مواردهمچنان علایم آلرژی باقی بماند ،مرحله دوم دردرمان این بیماران ،استفاده از داروست.داروهای مختلفی برای درمان آلرژی بینی وجوددارد.دربرخی ازمواردکه علایم بیمارشدیداست ،ممکن است به ترکیب چند دارو نیاز باشد.چنانچه پرهیز از مواد حساسیت زا و درمان دارویی موثر نباشد،مرحله سوم ،انجام “واکسن درمانی” یا”ایمونوتراپی”است.

درمان آلرژی بینی

اگر چه عمده موارد ایجاد کننده آلرژی بینی ناشی از استنشاق عوامل محرک است، اما گاهی برخی غذاها نیز می توانند سبب بروز آلرژی شوند.گاهی آلرژی غذایی به علت مواد افزودنی و محافظی است که به مواد غذایی اضافه می کنند مانند سولفیت ها، بنزوات ها و تارتارازین. برخی از غذاها نیز حاوی هیستامین هستند که سبب بروز واکنش های کاذب آلرژیک شامل برافروختگی ، سردرد و آلرژی بینی می شوند. برای نمونه اگر پنیر و ماهی را درست نگهداری نکنیم می توانند این حالات را ایجاد کنند.آلرژی بینی ناشی از مصرف برخی از غذاها به ویژه نزد کودکان شایع است. مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و پنیر را می توان نام برد.در افراد بزرگسال نیز آجیل، ماهی و برخی مرکبات می تواند در اشخاص مستعد، آلرژی ایجاد کند.

چه کسانی به آلرژی بینی مبتلا می شوند

آلرژی بینی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود و بیشترین زمان ابتلا به این بیماری در سنین جوانی است.اگر در بارداری دچار این بیماری شوید زمان عادت ماهانه دوره یائسگی شدت می یابد.البته نوعی استعداد ژنتیکی در ابتلا به این بیماری لازم است و تحقیقات نشان داده است اکثر کسانی که این بیماری را دارند قبلا در خانواده شان کسی به این بیماری مبتلا شده است.از هر چهار فرزندی که پدر و مادرشان این بیماری را دارند سه نفر به آلرژی بینی مبتلا می شوند ولی اگر فقط پدر یا مادر مبتلا باشند از هر چهار فرزند ، دو فرزند مبتلا می شوند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 10 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.