; درد حجامت ؛ فواید و عوارض و میزان درد حجامت چیست و حجامت بدون درد - فال و خواب
ریزش مو در بارداری ؛ و جنسیت جنین و کیا تو بارداری ریزش مو داشتن

ریزش مو در بارداری ؛ و جنسیت جنین و کیا تو بارداری ریزش مو داشتن

ریزش مو در بارداری ریزش مو در بارداری ؛ و جنسیت جنین و کیا تو بارداری ریزش مو داشتن همگی در سایت فال و خواب . …

درد چشم و درمان درد چشم در طب سنتی و دکتر خیراندیش و علت درد حدقه چشم

درد چشم و درمان درد چشم در طب سنتی و دکتر خیراندیش و علت درد حدقه چشم

درد چشم درد چشم ؛ درمان درد چشم در طب سنتی و دکتر خیراندیش و علت درد حدقه چشم همگی در سایت فال و خواب . …

گرفتگی عضلات کمر و کرونا و درمان گیاهی و آمپول و ورزش برای گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر و کرونا و درمان گیاهی و آمپول و ورزش برای گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر گرفتگی عضلات کمر ؛ کرونا و درمان گیاهی و آمپول و ورزش برای گرفتگی عضلات کمر همگی در سایت فال و خواب . …

درد حجامت

درد حجامت ؛ فواید و عوارض و میزان درد حجامت چیست و حجامت بدون درد

درد حجامت ؛ فواید و عوارض و میزان درد حجامت چیست و حجامت بدون درد همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد درد حجامت

حجامت یا کوزه‌اندازی تر یا بادکش به یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی گفته می‌شود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چین است. در طب سنتی کاپینگ یا کوزه‌انداختن به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله‌ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر جهان اسلام، در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن دانش پزشکی، این روش نیز به تدریج مهجور شده است. امروزه، حجامت در کشورهای عربی و مسلمان مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که از پیامبر اسلام در توصیه به حجامت نقل شده است.

تاریخچه حجامت

استفاده از حیوانات برای ایجاد اثر مَکِشی روی پوست جزو اولین روش های ابداعی بشر در امر درمان است. ساده‌ترین کاربرد آن مکش چرک یا سم و نیش حیوانات بوده است. شواهد این نوع کاپینگ در تمامی نقاط جهان یافت شده است. اما قدیمی‌ترین شواهد مستند مبتنی بر استفاده از کاپینگ در پزشکی به مصر باستان (۱۵۰۰ قبل میلاد) بازمی‌گردد. پس از آن شواهد این روش درمانی در نوشته‌های چینی در هزار سال قبل از میلاد یافت شده است. کاپینگ به عنوان بخشی از طب سنتی چین و در قلمرو طب سوزنی امروزه نیز کاربرد دارد. در قرن هفتم قبل از میلاد در لوحه‌های خط میخی یافت شده از امپراتوری آشور نیز از کاپینگ یاد شده است و پس از آن بقراط در قرن پنجم قبل از میلاد از این روش درمانی نام برده است.گسترش انجام حجامت و خونگیری در طب اسلامی و غربی بر پایه طب اخلاطی که بیماری‌ها را ناشی از اختلال در اخلاط چهارگانه بدن یعنی خون، بلغم، صفرا و سودا می‌دانست است. بر این اساس بیماری‌های ناشی از ازدیاد خون با حجامت درمان می‌شدند. استفاده از اخلاط چهارگانه برای توضیح و درمان بیماری‌ها که به عنوان یکی از حیاتی‌ترین پایه‌های طب فرض می‌شد در قرن نوزدهم با انجام آزمایش‌های علمی و راهیابی روش علمی در طب کم‌کم به فراموشی سپرده شد. با این حال این نوع نگرش به بیماری‌ها و درمان هنوز در قرن ۲۱ هم پیروانی دارد

عوارض حجامت

خونریزی و عوارض ناشی از آن (بیماریهای قلبی عروقی در افراد مستعد و…) و ایجاد یا تشدید کمخونی در صورت ایجاد خراش‌ها پوستی بیش از حد مجاز اسکار یا اثر زخم در روی بدن در صورت ایجاد شکاف‌های‌های خطی توسط تیغ (در حجامت سوزنی (ایجاد زخم با نوک تیغ حجامت) جای زخم کوچک بوده و پس از مدتی اثر آن ناپدید می‌شود) افزایش ریسک بروز لخته‌های خونی، (سکته مغزی در پی حجامت در گردن  به همین دلیل متخصصان حجامت توصیه می‌کنند بعد انجام حجامت شخص دراز نکشد و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی همچون دویدن انجام دهد تا احتمال بروز لخته کاهش یابد.(در منابع طب سنتی هم انجام حجامت در گودی پشت گردن به شدت منع شده و خطر دیوانگی برای آن ذکر شده است) هموفیلی اکتسابی

کاربرد حجامت

حجامت کاربردهای فراوانی دارد که می توانیم به سردردهای عصبی و میگرن – ترک اعتیاد چربی، قند و اوره و فشار خون – جوش‌ها و لک‌های صورت – آلرژی و بیمارهای پوستی – سکته قلبی و سکته مغزی – ریزش مو و شوره سر و حذف موهای بلند بدن – رماتیسم و دیسک کمر و کمر درد – آسم و سرفه و تنگی نفس – سرماخوردگی مزمن، آنفولانزا و سینوزیت – عفونت و بیماری‌های زنان – کنترل بیماری‌های عصبی و روانی – سنگ کلیه و کیسه صفرا برخی انواع سرطان هپاتیت ب زردی نوزادان اشاره کرد.

انواع حجامت

دو روش حجامت وجود دارد، حجامت خشک و مرطوب . در هر دو مدل ،پزشک از یک ماده قابل اشتعال، مانند:الکل، گیاهان یا کاغذ استفاده میکند و آن را در فنجان قرار میدهد و آن را به آتش می کشد تا زمان خاموش شدن آتش ، فنجان را بر روی پوست شما قرار می دهد همانطور که هوای داخل فنجان خنک می شود، خلاء ایجاد می کند.مکش، باعث می شود که پوست شما حجیم شود و رگ های خونی شما گسترش یابد ؛ فنجان، معمولا تا ۳ دقیقه در محل قرار می گیرد. میتوانید، برای مکش از یک پمپ پلاستیکی به جای آتش استفاده کنید گاهی اوقات درمانگران از فنجانهای سیلیکون استفاده می کنند، که به راحتی روی پوست حرکت میکنند و برای ماساژ قابل استفاده هستند .

درد حجامت مرطوب

با قرار گرفتن لیوان به مدت ۳ دقیقه بر روی پوست ،یک مکش خفیف صورت میگیرد درمانگر، سپس فنجان را برداشته و با استفاده از یک اسکنال کوچک برش های سطحی و کوچک را بر روی پوست ایجاد میکند بعد، پزشک برای بار دوم مکش را انجام میدهد، تا مقدار کمی خون خارج شود. در اولین جلسه ،شاید برای شما از ۳-۵ فنجان استفاده شودیا شاید فقط یکی را امتحان کنید، تا ببیند چگونه پیش میرود ؛انجمن حجامت بریتانیا، یادآور می شود که این نادرست است، که بیش از ۵-۷ فنجان دریافت کنید. بعد از حجامت، از پماد آنتی بیوتیک و باند برای جلوگیری از عفونت استفاده میشود و پوست شما در عرض ۱۰ روز دوباره به حالت طبیعی برمیگردد . حامیان حجامت مرطوب، معتقدند که این روش مواد و سموم مضر بدن را از بین می برد و حالت تسکین دهنده دارد. اما این ثابت نشده است. بعضی افراد ،همچنین از “حجامت سوزنی” استفاده میکنند، که در آن درمانگر اول سوزن را وارد بدن می کند و سپس فنجان را روی آنها قرار می دهد.

بهترین زمان حجامت

در فصل اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه است که حجامت های پیشگیرانه انجام می پذیرد ، درکل بهترین زمان حجامت نیمه دوم ماه قمری است.

ممنوعیت حجامت

نوزادان ازبدوتولد تا چهارماهگی خانم ها در دوران قاعدگی و عادت ماهیانه افرادی که دچار مشکل کمبود پلاکت خون هستند کسانی که با روش های طب اسلامی وطب سنتی دچارغلبه شدید بلغم هستند زنان باردارتا ماه چهارم بارداری مبتلایان به فشارخون مقطعی بالا ؛ که البته در مورد این افراد توصیه می شود اول با استفاده ازحجامت گرم وخشک به طریق مخصوص فشارخون راکاهش داده وسپس اقدام به حجامت کرد.

نکاتی در مورد حجامت

هنگام انجام حجامت نباید انگشتر عقیق به دست داشته باشید. حجامت در حالت گرسنگی و سیری کامل مضر است. هنگام حجامت نباید عینک روی چشم داشته باشید. تقریبا یک ساعت قبل از حجامت شربت آب انار یا انار یا میل کنید تا غلظت خون تان کم شود. همچین می توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید. سیگار کشیدن دوازده ساعت قبل از حجامت ممنوع

تاثیر حجامت

وقتی سن ما بالا می رود، مخصوصا بعد از سن چهل سالگی، سلول های بدن ما شروع به تخریب شدن می کنند، یعنی مرگ سلولی آغاز می شود. این فرایند شامل کاهش عضلات بدن، چسبندگی و گرفتگی عروق و در نتیجه کاهش جریان خون به اندام های بدن است. ما نتیجه ی این تغییرات را به صورت کاهش قدرت عضلانی، احساس سفتی در عضلات و مفاصل و نیز چروک و کدر شدن پوست تجربه می کنیم. از طرفی وقتی که کمتر تحرک بدنی داشته باشیم و فعالیت بدنی مان را کاهش دهیم، خونرسانی به بافت ها هم کمتر خواهد شد و این فرایند، مرگ سلولی را تشدید خواهد کرد. پس این سیکل معیوب همچنان ادامه پیدا می کند. قرار دادن لیوان های حجامت در مناطق خاص بدن کمک می کند که بدن برخی از این تاثیرات را وارونه می کند.همانطور که گفتیم قرار دادن لیوان ، ایجاد فضای گرم، خلا و مکش نهایی بافت به داخل لیوان باعث افزایش جریان خون به منطقه خاصی از بدن می شود. در این زمان زدن تیغ و دفع مقداری از خون باعث افزایش جریان خون به ناحیه می شود. زمانی که جریان خون جدید به منطقه می رسد، بدن تلاش می کند که برای ترمیم عروق پاره شده، مویرگ های جدید بسازد و شبکه مویرگی را گسترش دهد. به همین خاطر است که حجامت برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارد. در حقیقت از آنجایی که عروق جدید ظرفیت بالایی برای خون رسانی دارند و اکسیژن رسانی و تغذیه بافت ها خیلی بهتر انجام می شود، پس فعالیت بهتری هم خواهند داشت.

انجام حجامت به دفعات زیاد

انجام حجامت به دفعات زیاد یا خون‌گیری زیاد در طی حجامت سبب ایجاد کم‌خونی و ضعف کبد خواهد شد، از این‌رو اگر تعداد، عمق، طول و زاویه خراش‌ها اصولی باشد مقدار خونی که خارج می‌شود بین حداقل ۲۰ تا حداکثر ۸۰ میلی‌لیتر خواهد بود و گرفتن خون زیاد که متأسفانه توسط برخی غیرپزشک انجام می‌شود نه تنها اخلاط فاسد دفع نمی‌شود بلکه فرد دچار ضعف در قلب و کبد شده و آثار خراش‌ها نیز به‌صورت اسکار بد شکل باقی خواهد ماند.

درد حجامت و تدابیر تغذیه‌ای

تدابیر تغذیه‌ای پیش از حجامت بسته به شرایط بیمار متفاوت است، کسانی که به‌علت غلظت خون حجامت می‌کنند باید پیش و پس از زمان حجامت از خوردن غذاهایی که خون را غلیظ می‌کنند مانند گوشت گاو و گوساله، ماهی شور، کالباس، سوسیس، همبرگر، پیتزا، تخم‌مرغ و غذاهای خمیری مانند نان فطیر، نان ساندویچی، سوپ‌ها و آش‌های غلیظ پر رشته، بادمجان، عدس و کلم پرهیز کنند. حتی تاکید می‌شود پیش از حجامت از حمام طولانی خودداری کنند.

حجامت و تأثیر جاذبه ماه بر بدن

علت تأکید بر انجام حجامت در این ایام تأثیر جاذبه ماه بر بدن انسان است. اگرچه تأثیر چگونگی وضعیت ماه و زمین بر آب دریاها، گیاهان و جانوران پیش از این اثبات شده، اما درباره اثر جاذبه ماه بر انسان غفلت شده است. در واقع در ایامی که حجامت در آن‌ها توصیه شده تأثیر ماه بر خون انسان طوری است که ترکیبات و اخلاط فاسد خون در بالاترین سطح یعنی نزدیک به پوست قرار می‌گیرد. به همین دلیل با چند خراش سطحی سموم بدن به این روش دفع می‌شود. در فصول بهار و پاییز که طول شب و روز یکسان است و بدن تحت تأثیر دو جاذبه خورشید و ماه قرار دارد، جاذبه هم در بالاترین حد خود قرار دارد پس بیشترین ترکیبات سبک از خون دفع می‌شود. البته اشاره کنم زمانی که قمر در عقرب است حجامت انجام نشود چون موجب بیماری می‌شود.

ساعت حجامت

حجامت بهتر است در ساعاتی از روز که هوا معتدل است، مانند ابتدای روز انجام گیرد و در ساعات بسیار گرم روز و ساعات سرد شب نباید این کار انجام شود لذا ساعت دوم روز در فصل گرما و ساعت سوم و چهارم در فصل سرما بهترین ساعات انجام حجامت هستند. بهترین ساعت حجامت در روز زمانی است که گرما به سمت سردی برود؛ چرا که حرارت باعث به اصطلاح ذوب خون می‌شود و خروج آن را آسان می‌کند، اما نباید در حرارت خیلی شدید انجام گیرد. هم‌چنین اگر حجامت در ظهر انجام شود به‌عللی که بعد اشاره خواهم کرد مضر برای بدن است. هم‌چنین اگر در ظهر انجام شود چون فرد قبل یا بعد از آن غذا(ناهار) میل می‌کند در هر دو حالت مضر است.

حجامت و ماه قمری

اول و آخر ماه قمری برای حجامت مناسب نیست، چون اخلاط در بدن ساکن هستند و میل به عمق دارند. در زمان غلبه نور ماه (۱۲ تا ۱۵ ماه قمری) نیز حجامت مناسب نیست، چون اخلاط لطیف و صالح بیشتر میل به سطح دارند اما از زمانی که ماه شروع به نقصان می‌گذارد یعنی ۱۶ تا ۱۹ ماه قمری بهترین زمان برای انجام حجامت است. چون در این زمان اخلاطی که در نیمه ماه به سطح آمده بودند اخلاط رقیق آن به عمق بازگشته و اخلاط غلیظ‌تر در سطح باقی می‌مانند و با حجامت در این زمان اخلاط غلیظ بیشتری خارج می‌شود. در سه‌شنبه‌های آخر ماه قمری و جمعه‌ها نیز حجامت توصیه نمی‌شود.

پیشگیری از درد حجامت

البته باید به این نکته توجه کرد که مقدار درد حجامت به عمق تیغ زدن و فشار بادکش بستگی دارد. اگر تیغ های حجامت خیلی عمیق باشد درد زیادی هم به همراه خواهد داشت. همچنین اگر با بادکش بیش از حد مکش انجام دهیم ایجاد درد و کبودی می کند. پس لازم است برای حجامتی بدون درد قابل توجه تیغ را سطحی زد وبا بادکش آنقدر نکشیم که درد زیاد ایجاد کند و اگر بیش از حد کشیدیم کمی لیوان را خالی کنیم تا درد ایجاد نشود.و بدانیم که تاثیر حجامت به زیاد خون کشیدن نیست بلکه حتی پر کردن یک بند از لیوان حجامت آثار حجامت را ظاهر می کند. البته اگر بیش از حد هم تیغ را سطحی بزنیم ، خون خیلی کمی خارج می شود و مجبور هستیم که با بادکش زیاد مکش ایجاد کنیم که درد و کبودی را به همراه دارد. در نتیجه در حجامت اعتدال را باید رعایت کرد و نه آنقدر تیغ را سطحی زد که خون خیلی کم خارج شود و نه آنقدر تیغ را عمیق بزنیم که درد زیاد به همراه داشته باشد و شخص به خاطر کشیده شدن خون زیاد از بدنش ضعیف شود. و همچنین لیوان حجامت را نه آنقدر سفت کنیم که درد و کبودی را به همراه داشته باشد و نه آنقدر شل کنیم که خونی نیاید و لیوان بیافتد.

علت کم بودن درد حجامت

در نگاه اول اینگونه تصور می شود که خب واضح است که وقتی رفتن یک سوزن در دست یا بریده شدنش ، آن قدر سوزش دارد ،تکیف خوردن تیغ های زیادی که مقدار خون زیادی هم از آن می آید مشخص است. لکن این مقایسه اشتباه است و در جواب این سوال که آیا حجامت درد دارد باید گفت: درد حجامت قابل توجه نیست. حتی بسیاری از زن ها و بچه هایی که حجامت می کنند ابراز داشتن درد زیاد نمی کنند و دفعه بعد با کمال رضایت دوباره می خواهند که حجامت کنند. این کم بودن درد به دلیل این است که قبل از تیغ زدن مدتی با لیوان حجامت محل آن را مکش می کنند و به خاطر تحت فشار بودن محل حجامت ،وقتی بعد از مدتی لیوان را بر میدارند محل حجامت مقداری بی حس می شود. ضمن اینکه تیغ حجامت بسیار تیز است و برش های بسیار ظریف و سریع ایجاد می کند. پس در جواب این سوال که آیا حجامت درد دارد باید بگوییم: درد کمی دارد که حتی زن ها و بچه ها هم آن را به راحتی تحمل می کنند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 14 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.