; خوابیدن روی زمین ؛ و دیسک کمر و خوبیدن روی فرش و زمین سرد طب اسلامی - فال و خواب
قرص سیالیس ؛ انواع و طریقه مصرف قرص سیالیس مشکی امریکایی دفترچه ای

قرص سیالیس ؛ انواع و طریقه مصرف قرص سیالیس مشکی امریکایی دفترچه ای

قرص سیالیس قرص سیالیس ؛ انواع و طریقه مصرف قرص سیالیس مشکی امریکایی دفترچه ای همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

خرخر و گلو و علت و درمان خرخر در خواب و درمان خرخر گربه چیست

خرخر و گلو و علت و درمان خرخر در خواب و درمان خرخر گربه چیست

خرخر خرخر ؛ گلو و علت و درمان خرخر در خواب و درمان خرخر گربه چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

کپسول سفالکسین ؛ برای عفونت دندان و عفونت واژن و دوز مصرف کپسول ۵۰۰

کپسول سفالکسین ؛ برای عفونت دندان و عفونت واژن و دوز مصرف کپسول ۵۰۰

کپسول سفالکسین کپسول سفالکسین ؛ برای عفونت دندان و عفونت واژن و دوز مصرف کپسول ۵۰۰ همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

خوابیدن روی زمین

خوابیدن روی زمین ؛ و دیسک کمر و خوبیدن روی فرش و زمین سرد طب اسلامی

خوابیدن روی زمین ؛ و دیسک کمر و خوبیدن روی فرش و زمین سرد طب اسلامی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد خوابیدن روی زمین

خیلی از ما نمی‌دانیم چطور باید پشت میز و روی صندلی بنشینیم تا صدمه‌ای به ستون فقرات و بدن‌مان وارد نشود؛ از شیوه صحیح راه رفتن و ایستادن هم آگاه نیستیم و برای حفظ سلامت‌مان بارها دیده شده است که توجهی نمی کنیم؛♥ اما اغلب نمی‌دانیم چطور باید بخوابیم؛ روی تخت یا روی زمین؟ روی چه تشک و سر بر کدام بالش؟ در چه وضعیت و با چه شرایطی؟ و اینکه چگونه بهتر است از جایمان بلند شویم. البته تنوع تشک‌ها و بالش‌های موجود در بازار هم کار را سخت‌تر کرده است؛ این روزها در فروشگاه‌ها چشم‌مان فقط به تشک‌های پنبه‌ای با کوک‌های درشت نمی‌افتد بلکه انواع متفاوتی از تشک‌ها با جنس‌ها و طرح‌های مختلف ما را در خرید نوعی مناسب به تردید می‌اندازد؛ تشک‌هایی که ادعا می‌شود فواید بی‌شماری دارد؛ نه دست و پا رویش خواب می‌رود و نه کمردرد به سراغت می‌آید و بالأخره خواب بی‌نظیری را برای من و شما فراهم می‌سازد. همه این موارد در کنار این موضوع که مدت زمان قابل توجهی از عمر انسان در خواب سپری می‌شود، ما را وا‌دار می‌کند به این موضوع با دقت و توجه بیشتری فکر کنیم. شهرام صادقی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد شیوه صحیح خوابیدن می‌گوید: بهتر است افراد در حالت خوابیده به پشت (با بالش زیر زانوها) یا خوابیده به پهلو (با بالش بین زانوها) استراحت کنند و بخوابند بنابراین زمانی که پس از پشت سر گذاشتن یک روز کاری، می‌خواهید استراحت کنید و چند ساعتی بخوابید، بهتر است این نکات را هم در نظر داشته باشید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

خوابیدن روی زمین در ژاپن

دلایلی که افراد برای خوابیدن روی زمین دارند، می‌توانند بسیار متفاوت باشند. با این‌که بسیاری از مردم به دلایل درمانی بر روی زمین می‌خوابند، افرادی هم هستند که به دلایل فرهنگی (مانند مردم ژاپن) این کار را می‌کنند و عادت به انجام این کار دارند. این افراد ادعا می‌کنند که با خوابیدن روی زمین می‌توانند خواب شبانۀ بهتری داشته باشند و در صبح احساس سرزندگی و شادابی بیشتری را تجربه کنند. این مسئله که خوابیدن روی زمین مفید است یا مضر، به دلایل و انتخاب شما بستگی دارد.

تفاوت خوابیدن روی زمین و تخت

در گذشته افراد کمتر روی تخت می‌خوابیدند و اغلب ترجیح می‌دادند رختخواب‌شان را روی زمین پهن کرده و مشغول استراحت شوند، اما کدام یک از این روش‌ها برای حفظ سلامت مفید است و به فرد کمک بیشتری می‌کند؟ بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، چنان به خوابیدن روی زمین عادت کرده و آن را مفید و مؤثر می‌دانند، که به هیچ‌وجه حاضر نیستند، روش‌شان را تغییر دهند. این گروه تا حدی به خوابیدن روی زمین باور دارند که حتی اگر زمانی روی تخت بخوابند نیز احساس کمر درد به سراغ‌شان می‌آید و تصمیم می‌گیرند چند شبی روی زمین بخوابند تا دردشان آرام شود. صادقی در این‌ مورد، خاطرنشان می‌کند: خوابیدن روی تخت با خوابیدن روی زمین یک تفاوت مهم و عمده دارد؛ در واقع زمانی که فرد روی تخت می‌خوابد، موقع بیدار شدن دیگر لازم نیست از روی زمین بلند شود و به همین دلیل زانوها خیلی خم نخواهد ‌شد. به گفته وی، نکته دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که خیلی علمی نیست؛ ولی بسیاری از افراد به آن باور دارند؛ آنها می‌گویند زمانی‌که روی زمین می‌خوابند، بدن‌شان خشک‌شده و هنگام صبح به راحتی از جای خود بلند نمی‌شوند.

انتخاب تشک برای خوابیدن

به نظر خیلی‌ها یکی از سخت‌ترین کارها، انتخاب و خرید تشکی مناسب است؛ تشکی‌ که خوابی راحت و آرام به ما هدیه کند و در عین حال قیمتی معقول و منطقی هم داشته باشد. این روزها، تشک‌هایی متنوع با قیمت‌هایی متفاوت در بازار به فروش می‌رسد؛ قیمت‌هایی که گاه تفاوت‌شان به چند ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسد و همین موضوع موجب می‌شود انتخاب تشک، کار چندان راحتی نباشد، اما بالأخره باید چه کار کرد؟ آیا تشک هرچه نرم‌تر باشد، بهتر است و خوابیدن روی آن راحت‌تر یا اینکه باید تا حد متعادلی سفت و سخت باشد؟ صادقی در پاسخ به این پرسش‌ها، می‌گوید: طی بررسی‌هایی که در این زمینه انجام شده، از افرادی که دچار کمر درد بودند، خواسته شد روی تشک‌های مختلف بخوابند و نتیجه را اعلام کنند؛ البته، پس از این بررسی هم متخصصان به نتیجه قطعی و مشخصی نرسیدند؛ به این معنا که هر کس، از خوابیدن روی یک نوع تشک ابراز رضایت می‌کرد. وی می‌افزاید: با این حال برای انتخاب تشک باید این نکته را در نظر داشته باشید؛ اگر میزان سختی پنبه را معادل صفر در نظر بگیریم و سختی سنگ را برابر با ۱۰، درجه سختی تشک مناسب باید حدود ۶ باشد؛ این به آن معناست که تشک‌های خیلی نرم یا خیلی سخت و سفت مناسب نبوده و توصیه می‌شود روی تشک خیلی نرم نخوابید؛ البته در صورتی که پزشک استفاده از تشک دیگری را توصیه می‌کند، باید با توجه به نظر او برای خرید تشک مناسب اقدام کنید. به گفته این پزشک متخصص، بالش مناسب هم باید طوری قرار گیرد که قوس گردن را پُر کند؛ بنابراین اگر در وضع طاقباز خوابیده باشید، با توجه به اینکه قوس پشت گردن ارتفاع کمی دارد، می‌توانید از یک بالش نازک‌تر استفاده کنید؛ اما چنانچه به پهلو بخوابید، بالش باید تمام فاصله گردن تا شانه را پُر کند و به همین دلیل باید بزرگ‌تر باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود از بالش‌های پَر و پنبه‌ای استفاده کنید که می‌تواند به حالت و وضع مناسب تغییر شکل دهد. صادقی به افرادی که هنگام استراحت یا پس از بیدار شدن از خواب با مشکلاتی مانند کمردرد و گردن‌درد روبه‌رو می‌شوند، توصیه می‌کند: چنانچه درد و مشکلی که ایجاد شده، پس از ۲ تا ۳ روز استراحت برطرف نشود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و طبق نظر او اقدامات درمانی را انجام دهید.

طرز صحیح بلند شدن از خواب

تا به حال دقت کرده‌اید، صبح‌ها چطور بلند می‌شوید و چگونه از تخت‌خواب پایین می‌آیید؟ شاید این سؤال به نظرتان عجیب باشد، اما شیوه بلند شدن در رختخواب هم موضوعی قابل توجه است و آنطور که صادقی می‌گوید هنگام بلند شدن از بستر حتماً باید از طرف پهلوی خود بلند شوید، چون این شیوه به حفظ سلامت کمر و گردن کمک می‌کند. به گفته وی این نکته به خصوص برای افرادی که در این ناحیه از بدن با درد مواجه هستند یا با مشکل دیسک مواجهند، مهمتر بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. این پزشک متخصص به افرادی که برای درمان کمردرد چند روزی در بستر استراحت می‌کنند نیز چنین توصیه می‌کند: استراحت در بستر حداکثر برای مدت یک تا ۲ روز قابل قبول است و باید بدانید طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، استراحت طولانی مدت موجب بروز عوارضی مانند افسردگی، کاهش قدرت عضلانی و افزایش احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها خواهد شد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران به تدریج کارهای معمول را در پیش بگیرند و به زندگی عادی بازگردند.

احساس راحتی در خوابیدن روی زمین

افرادی هستند که با خوابیدن روی زمین احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند، در حالی که برخی در ناحیۀ مفاصل‌شان مشکل دارند، و با خوابیدن روی زمین احساس درد می‌کنند. تاریخ نشان می‌دهد که فرهنگ‌ها و اقوام بسیاری عادت به خوابیدن روی زمین داشته و افراد بسیاری هم هنوز این کار را انجام می‌دهند. بنابراین این عادت می‌تواند ریشه در تاریخ و فرهنگ فرد داشته و یا به دلایل شخصی باشد.

خوابیدن روی زمین سفت

به طور عجیبی یافتن اطلاعات علمی در این زمینه دشوار است؛ چیزی که ما می دانیم و واضح است، این مسئله است که تشک های نرم نمی توانند یک وضعیت مناسب و راحتی را برای خواب ایجاد کنند و در نهایت باعث کج شدن ستون فقرات می شوند. خوابیدن بر روی یک جای سفت و سخت، می تواند برای کمر و ستون فقرات بسیار مناسب تر باشد؛ زیرا هنگامی که شما برای هر مدت زمانی روی چنین تشکی بخوابید کمر شما صاف می ماند و ستون فقرات تان خمیده نمی شود. افرادی که این تشک ها را امتحان کرده اند می گویند که برای آن ها سفت بودن تشک مفیدتر بوده است و هنگامی که بیدار می شوند، در ناحیۀ کمر خود کمتر از قبل احساس درد داشته اند. ایده آل ترین وضعیت خواب، خوابیدن بر روی کمر و بدون استفاده از بالش است؛ زیرا در این حالت ستون فقرات تان به طبیعی ترین حالت ممکن قرار دارد.

خوابیدن روی زمین در فرهنگ های مختلف

افرادی هم هستند که خوابیدن روی زمین را به دلایل فرهنگی و رسوم خود انتخاب می کنند. این افراد بر این باور اند که خواب و سلامتی رابطه ی پیچیده و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و همدیگر را پشتیبانی می کنند. یکی از ملت هایی که برای این موضوع مثال خوبی محسوب می شوند، ژاپنی ها هستند. افراد بسیاری عقیده دارند که ورزش کردن و کار هایی دیگر مانند خوابیدن روی زمین سفت و سخت می تواند به تنظیم و صافی ستون فقران و سیستم گردش خون کمک کند؛ بنابراین می توانیم زندگی سالم تر و فعال تری داشته باشیم.

نکاتی در مورد داشتن خواب بهتر

اگر به این فکر می کنید که برای بهبود کمر درد، سالم زندگی کردن و یا داشتن یک سبک زندگی بهتر باید تخت خواب و تشک نرم و راحت خود را کنار بگذارید و بر روی زمین بخوابید، بهتر است پیش از این نقل مکان، به نکات زیر توجه کنید تا به شما کمک کنند. از یک زیر انداز نازک – مانند زیرانداز های مخصوص یوگا – استفاده کنید؛ آن را بر روی زمین بگذارید تا هم بین شما و زمین قرار بگیرد و هم بتوانید از سفتی زمین برای بهبود وضعیت کمر و ستون فقرات خود استفاده کنید. برای این که از خوابیدن روی زمین بیشترین نفع ممکن را ببرید، بر روی کمر بخوابید. خوابیدن بر روی شکم یا به پهلو نمی تواند به ستون فقرات تان کمکی کند. بعلاوه بهتر است هنگام خواب زانو های خود را به حالت خمیده نگه دارید و اجازه دهید تا استخوان خاجی (sacrum) و قسمت پایین کمر تان از هم باز شوند؛ علاوه بر آن، با این حالت خواب، به وزن تان اجازه می دهید تا در نواحی بیشتری و بر روی شانه هایتان توزیع شود و در صبح احساس درد نداشته باشید. برای راحتی بیشتر بر روی فرش بخوابید؛ بدین ترتیب بیشتر از مواقعی که بر روی زمین چوبی یا زمین آجری خوابیده باشید احساس راحتی و آرامش می کنید. شما احتمالا یک اتاق بزرگ را برای خواب انتخاب می کنید تا بتوانید به راحتی غلت بزنید؛ زیرا قطعا نمی خواهید که با اسباب و وسایل اتاق برخورد کنید. از آنجایی که زمین مانند تشک فرو نمی رود، شما حتما به یک بالش نیاز دارید تا زیر سر و گردن تان یک برآمدگی داشته باشید و راحت تر بخوابید. اگر بر روی فرش می خوابید و عادت دارید که غلت بزنید، هنگامی که خیلی خسته هستید، با وجود فرش احساس ناراحتی نمی کنید.

خوابیدن روی زمین برای سالمندان

خوابیدن روی زمین باعث ایجاد “کمر درد”، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند دانشمندان با مطالعه روی نحوه خوابیدن افراد دریافتند که شخص برای خوابیدن حداقل ۳۰ سانتی متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد در غیر این صورت گرانش زمین باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهند اگر روی زمین می‌خوابید باید یک یا دو بالشت زیر ساق پاهایتان قرار دارید زیرا این کار باعث رسیدن گردش خون بیشتر به مغز شما می‌شود و کیفیت خوابتان افزایش می‌یابد و بهترین بالشت برای گذاشتن زیر سر باید از جنس پنبه باشد و گردن روی آن قرار بگیرد.

عوارض خوابیدن نادرست

خوابیدن نادرست مشکلات تنفسی، عضلانی و مفصلی ایجاد می کند. گذشته از موضوع آرامش روانی و نبود استرس در هنگام خواب رعایت مسائل فیزیکی نیز به خوب خوابیدن که در آن عوارضی برای سیستم اسکلتی و عضلانی به وجود نیاید، کمک می کند. اولین نکته خوابیدن مکان، محل و وسایل خواب است که باید استاندارد باشد. البته ترجیح این است که، خوابیدن روی تخت خواب باشد. البته خوابیدن روی زمین، مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما بهتر این است که از تخت خواب استفاده شود تا رعایت اصول فیزیکی خواب انجام شود. تشک تخت خواب باید قابلیت انعطاف پذیری زیادی نداشته باشد به طوری که با وارد کردن فشار دست روی تشک باید فقط بین ۳ تا ۴ میلی متر دست روی تشک فرو رود و این انعطاف پذیری هم در تمام طول تشک یکسان باشد. اگر این موضوع رعایت نشود در ستون فقرات عوارضی ایجاد می کند. همچنین نوع، جنس و مارک تشک نیز براساس همین معیار انتخاب می شود. موضوع بعدی وضعیت مناسب خوابیدن است که قبل از خواب علاوه بر رعایت کم غذا خوردن بهتر است فرد نرمش یک دقیقه ای روی عضلات و کتف انجام دهد و سپس برای قرار گرفتن روی تخت ابتدا پای خود را روی تخت بگذارد و سپس بنشیند و در نهایت دراز بکشد چرا که در این صورت فشار ناگهانی به کمر وارد نمی شود.

بهترین روش خوابیدن

بهترین روش خوابیدن روش جنینی است به طوری که فرد به یک پهلو بخوابد و پاهای خود را با زاویه ۹۰ درجه به شکم خود نزدیک کند. البته در طول خواب فرد وضعیت های مختلفی می گیرد که اشکالی نیز ندارد.

بدترین روش خوابیدن

وضعیت نامطلوب خوابیدن، به شکم خوابیدن است که موجب می شود علاوه بر ایجاد مسائل گوارشی و مسائل تنفسی به علت قرار گرفتن نقاط استخوانی بدن مانند سر زانوها، نوک پاها، سینه روی زمین این نواحی تحت فشار قرار می گیرند و در این نواحی دردهای به خصوصی ایجاد شود. همچنین قوس نامناسب گردن و کمر نیز ایجاد می کند که منجر به درد عضلات می شود و در نهایت سیستم تنفسی را دچار اختلال می کند.

به پشت خوابیدن

به پشت خوابیدن بعد از به پهلو خوابیدن در درجه اولویت بعدی قرار دارد. همچنین هنگام برخواستن از خواب باید از وضعیت خوابیده ابتدا بنشیند و سپس بلند شود چرا که یکباره بلند شدن و پریدن از خواب احتمال دردهای کمری را دارد. وجود بالشت مناسب موجب جلوگیری از دردهای گردنی و کمری و کتف و بروز فتق دیسک گردنی می شود. بالشت مناسب، بالشی است که جنس آن از مواد مصنوعی نباشد. همچنین قطر، حجم و شکل فیزیکی آن نیز مهم است و باید وضعیت به گونه ای باشد که بالشت گودی بین گردن و پشت سر را پر کند. اگر ارتفاع و قطر بالشت بیشتر از آن باشد موجب خم شدن سر و گردن به جلو و اگر ارتفاع و قطر آن کمتر باشد موجب خم شدن سر و گردن به عقب می شود که در این صورت بروز دیسک های گردنی و دردهای ناحیه گردن را در پی دارد. بالشت هایی با طراحی خاص در بازار وجود دارد که برآمدگی خاص در جلو و فرورفتگی در پشت سر دارند. استفاده از این بالشت ها به خصوص در افرادی که دردهای گردنی دارند توصیه می شود.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 14 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.