; جراحی لثه ؛ عکس و عوارض جراحی لثه برای کامپوزیت چطوریه برای روکش - فال و خواب
گرفتگی بینی و بهترین دمنوش و اسپری برای گرفتگی بینی و سینوسها

گرفتگی بینی و بهترین دمنوش و اسپری برای گرفتگی بینی و سینوسها

گرفتگی بینی گرفتگی بینی ؛ بهترین دمنوش و اسپری برای گرفتگی بینی و سینوسها همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه …

سرفه خشک و معجزه و درمان سرفه خشک با سیب و شربت و درمان گیاهی

سرفه خشک و معجزه و درمان سرفه خشک با سیب و شربت و درمان گیاهی

سرفه خشک سرفه خشک ؛ معجزه و درمان سرفه خشک با سیب و شربت و درمان گیاهی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

قرص شل کننده عضلات ؛ قویترین قرص و آمپول شل کننده عضلات پا و رگ سیاتیک و رحم

قرص شل کننده عضلات ؛ قویترین قرص و آمپول شل کننده عضلات پا و رگ سیاتیک و رحم

قرص شل کننده عضلات قرص شل کننده عضلات ؛ قویترین قرص و آمپول شل کننده عضلات پا و رگ سیاتیک و رحم همگی در سایت …

جراحی لثه

جراحی لثه ؛ عکس و عوارض جراحی لثه برای کامپوزیت چطوریه برای روکش

جراحی لثه ؛ عکس و عوارض جراحی لثه برای کامپوزیت چطوریه برای روکش همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد جراحی لثه

گاهی تغییرات هورمونی در فرد باعث می شود فرد به جراحی لثه نیاز جدی پیدا کند.♥ بعضی افراد به صورت ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند و بیشتر از سایرین به این بیماری ها مبتلا می شوند و نیاز به جراحلی لثه پیدا می کنند. عمل جراحی زیبایی لثه برای تغیر شکل لثه و به عبارتی لبخند لثه ای که بهتر به نظر بیاید استفاده می شود.

جراحی لثه یا پریودنتال

جراحی لثه یا پریودنتال دارای شباهت خاص با هرس کردن درخت دارد. در این حالت مشابه هرس کردن شاخه های اضافی، خشک شده و دارای مشکل به منظور کمک به رشد درخت، بخش هایی از لثه که دارای مشکل هستند، در عمل جراحی لثه حذف یا ترمیم می شوند و به این ترتیب امکان رشد مناسب سایر اجزای لثه فراهم می گردد. علاوه بر این در برخی موارد نیاز به پیوند بافت جدید در محل آسیب دیده وجود دارد. در جراحی لثه نجات دندان ها هدف اصلی دندان پزشک است، اما ایجاد توازن در اثربخشی روش درمانی با هزینه آن می تواند به تعیین حالت مناسب جهت حل مشکل بیمار کمک کند. در این حالت فرد ممکن است از سطح سلامتی کافی برای عمل جراحی لثه برخوردار نباشد و این مسائل نیز می تواند عامل های تعیین کننده در انتخاب روش درمانی جراحی لثه باشد.

علل جراحی لثه

فاکتورهای ریسک مربوط به ابتلا به بیماری های لثه به شرح زیر هستند: • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن یکی از دلایلی است که ممکن است باعث شود فرد به جراحی لثه نیاز پیدا کند. اگر نیاز به یک دلیل دیگر برای ترک سیگار دارید، می بایست بدانید که سیگار کشیدن یکی از مهم ترین فاکتورهای ریسک تاثیرگذار بر ابتلا به بیماری های لثه است. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند احتمال درمان موفقیت آمیز بیماری را از بین ببرد. • تغییرات هورمونی در بین دخترها/ خانم ها: گاهی تغییرات هورمونی باعث می شود فرد به جراحی لثه نیاز پیدا کند. تغییرات هورمونی باعث حساس تر شدن لثه ها و افزایش احتمال ابتلا به ژنژیویت می شوند. • دیابت: افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالاتر تشکیل عفونت ها هستند که این شرایط شامل ابتلا به بیماری لثه است و ممکن است برای درمان این بیماریها نیاز به جراحی لثه باشد. • سایر بیماری ها و درمان آنها: ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز و درمان آنها می تواند تاثیر منفی بر سلامت لثه ها داشته باشد. این شرایط در موارد درمان بیماری سرطان نیز مشاهده می شود. • مصرف دارو: صدها قلم از داروهای تجویز شده توسط پزشکان و داروهایی که امکان تهیه آنها از داروخانه ها بدون نسخه پزشک وجود دارد، در عمل می توانند ترشح بزاق در دهان را کاهش دهند. بزاق نقش حفاظت از دهان را بر عهده دارد. بدون ترشح بزاق به مقدار کافی، دهان فرد مستعد ابتلا به عفونت هایی مثل بیماری لثه خواهد شد. علاوه بر این مصرف بعضی داروها می تواند باعث رشد غیر عادی بافت لثه شود و به این ترتیب تمیز کردن دندان ها و لثه ها دشوار می گردد. • استعداد ژنتیک: بعضی افراد به صورت ژنتیک مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند و بیشتر از سایرین به این بیماری ها مبتلا می شوند و نیاز به جراحلی لثه پیدا می کنند.

روش جراحی فلاپ لثه

در صورتی که عمق پاکت های تشکیل شده بر روی خط لثه بزرگتر از ۵ میلی متر باشد، متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) از این روش جراحی لثه برای کاهش پاکت های پریودنتال استفاده می کند. از روش جراحی فلاپ لثه برای درمان اکثر بیمارانی که به پریودنتیت متوسط تا شدید مبتلا شده اند، استفاده می شود. به این ترتیب، پزشک متخصص شکاف هایی در بافت لثه به منظور جدا کردن لثه از دندان ها ایجاد می کند و از طریق این شکاف ها ابزارهای تمیز کردن عمقی را به همراه ابزارهای جرم گیری مافوق صوت و نیز ابزارهای دستی به منظور پاک کردن جرم، پلاک و زیست لایه های تشکیل شده زیر پاکت ها به محل وارد می کند.

انواع جراحی لثه

گاهی جراحی لثه ممکن است به منظور برداشت بافت اضافی از لثه بکار رود .در این روش جراحی لثه برای برداشتن بافت لثه اضافی که ممکن است بر روی دندان ها رشد کرده باشد به منظور دسترسی بهتر برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود. هنگام جراحی لثه، متخصص پریودنتیست بافت لثه بیمار را بی حس کرده و در آن برش های لازم را ایجاد میکند. به این ترتیب می توان بافت لثه اضافی تشکیل شده در دهان را حذف کرد.در صورتی که فرد دچار عقب رفتگی لثه شده باشد می توان از روش جراحی ترمیم لثه استفاده کرد این نوع از جراحی لثه برای تغییر شکل بافت سالم لثه اطراف دندان ها و ایجاد ظاهر بهتر برای آنها استفاده می شود. در صورتی که فرد دچار عقب رفتگی لثه شده و لثه های وی از روی دندان کنار رفته باشد، از روش جراحی ترمیم پلاستیک لثه برای وی استفاده می شود. در جراحی لثه علاوه بر این می توان از پیوند لثه با استفاده از بافت سقف دهان (که در اصطلاح به آن گرافت گفته می شود) در محل های لازم و در ادامه بخیه زدن این بافت به هر دو طرف دندان ها در مواردی که لثه دچار عقب رفتگی شده استفاده کرد. هنگام استفاده از روش پیوند بافت نرم در عمل جراحی لثه، متخصص بیماری های لثه می تواند از لیزر به عنوان یک تکنیک دارای حداقل سطح تهاجم برای ایجاد پوشش بر روی ریشه های بی حفاظ دندان ها بهره گیرد.

علت بیماری لثه

آیا بیماری لثه خود به خود بوجود می آید؟ آیا غفلت و سهل انگاری انسان موجب آن می شود یا اینکه عوامل دیگری مانند ارث باعث ایجاد آن می شود؟ و بالاخره چگونه می شود از بروز آن جلوگیری کرد؟ این بخش از این مطلب مختص به این موضوع داشت و هدف این است که پاسخ مناسبی به علاقمندان داده شود. عامل اصلی بیماری لثه پلاک میکروبی یعنی همان عاملی است که باعث پوسیدگی دندان ها هم می شود با این تفاوت که اسیدهایی که از طریق فعالیت های میکروب ها در پلاک میکروبی تولید می شود باعث پوسیدگی دندان و دیگر ترکیبات سمی تولید شده از پلاک میکروبی موجب ایجاد بیماری های لثه می شود. از میان این مواد سمی آندوتوکسین ها بیش از دیگر مواد موجب بروز بیماری های لثه می شوند. آندوتوکسین ها سمومی هستند که از باکتری های بیماری زهی موجود در پلاک دندان (پلاک میکروبی) ترشح شده و در محیط اطراف لثه پخش می شوند این سموم موجب تورم لثه و در واقع یک بیماری پیشرفته ی پریودنتال می گردند. بنابراین بیماری پریودنتال باعث همان پوسیدگی یک بیماری عفونی باکتریالی می باشد که با تورم لثه آغاز می شود تورم لثه در صورتیکه با روش های پیشگیری کنترل نشود پیشرفت نموده و به یک بیماری پیشرفته پریودنتال تبدیل گردیده که فقط با جرمگیری و جراحی لثه در این مرحله علاوه بر تورم لثه و خونریزی از آن تخریب استخوان آلوئلول هم وجود دارد.

تورم لثه

تورم لثه در تمام موارد ژنژیویت وجود دارد. این تورم ناحیه ی برجستگی های لثه بین دندان ها که به آن پاپیلای بین دندانی گفته می شود، بیشتر مشاهده می شود و فقط با جراحی لثه و جرم گیری از بین می رود. لثه مخصوصا لبه ی لثه در تمام قسمت ها رنگ قرمز کبود پیدا می کند. در بسیاری از موارد پس از گذشت مدتی از این حالت لثه هنگام مسواک زدن مختصر خونریزی دارد. در این شرایط بیمار گاهی احساس سوزش و خارش در لثه دارد. صبح ها هنگامی که از خواب بیدار می شود طعم نامطبوع و بوی بدی را در دهان خود احساس می کند. بتدریج که این بیماری پیشرفت می کنند تمام این علائم بیشتر خود را نشان می دهد. مردم معمولا در مراحل اولیه چندان توجه نکرده و از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می کنند. زمانی مراجعه می کنند که علائم شدت یافته و دیگر برای آنها قابل تحمل نیست. تورم و خونریزی و بوی نامطبوع آنها را به مطب می کشاند.

ژنژیویت در بلوغ

ژنژیویت در دوران بلوغ: که اختصاص به دوران بلوغ کودکان دارد. معمولا در گروه سنی ۱۱ تا ۱۴ سال دیده می شود. این نوع ژنژیویت بیشتر فک بالا بخصوص لثه ناحیه ی جلو را مبتلا می کند لذا باید در این دوران دهان را بیشتر شستشو داد و رعایت بیشتری از آن کرد. معمولا پس از دوران بلوغ عارضه خود به خود بهبود می یابد و در برخی از موارد آماس لثه شدید شده و به مراحل پیشرفته تبدیل می شود. در مورد ساختمان دندان بدین صورت است که از بافت های مختلف تشکیل شده و همین امر موجب استحکام آنها بروی لثه ما می باشد. بافت هایی همچون لثه و استخوان فک و همچنین ریشه های دندان که باعث شده تا دندان محکم به استخوان فک متصل باشند. این رشته ها به نام پریودونتال لیگامنت نامیده می شوند. اما گاهی اوقات نیاز است تا اقدام به جراحی لثه کنیم. مثلا در زمان کشیدن دندان عقل باید حتما لثه را شکاف دهیم و این یکی از زمان هایی است که نیاز به این کار ضروری می باشد. دندان ما توسط ماده ای به مینا که بسیار محکم است محافظت می شود. همین اتافق برای ریشه دندان هم افتاده و آن هم توسط ماده ای دیگر در حال حفاظت است. اما میزان استحکام ان ماده نسبت به مینا بسیار کمتر بوده و برای همین است که ریشه ها سریعا دچار پوسیدگی خواهند شد.

التهاب لثه

معمولا زمانی که در اطراف لثه ها جرم جمع می شود باعث می گردد تا گاهی لثه شما التهاب داشته باشد و این سر آغاز شروع بیماری های دهان و دندان است و می تواند منجر به عفونت های شدید در لثه نیز گردد. اگر این حالت ادامه داشت حتما باید برای درمان آن به کلینیک دندانپزشکی رفته و زیر نظر یک دکتر دندانپزشک متتخصص اقدامات لازم را انجام دهید. وجود عفونت در لثه می تواند حتی به استخوان فک شما هم آسیب برساند. و باعث تحلیل رفتن و عقب رفتن لثه شود. آسیب دیدن استخوان ها و تحلیل رفتن آنها باعث می گردد تا دندان های شما پس از مدتی لق شوند. اگر از یک دندانپزشک بپرسید بدترین عارضه بیماری های لثه چیست قطعا خواهد گفت لق شدن دندان ها. این عارضه تقریبا به گونه ای است که نمی توان برای آن کار عملی خاصی انجام داد و به همین راحتی و از یک رعایت ساده بهداشت دهان و دندان کار به جایی رسیده که باید با دندان طبیعی خود خداحافظی نمایید. معمولا اگر لقی دندان زیاد باشد منجر به کشیدن آن خواهد شد. اگر هم دندان شما زیاد لق نشده باشد اما همین تحلیل رفتن استخوان فک باعث شده تا ریشه شما بدون محافظ در معرض باکتری ها قرار گیرد و خیلی زود دچار پوسیدگی خواهد شد و دوباره مجبور به ترمیم ریشه و احتمالا کشیدن دندان خود خواهید شد. اما در این بخش برای دوستان کمی از علائم بیماری لثه نیز بگوییم که چگونه می شود که این اتفاق برای شما رخ می دهد. از اولین علائم این بیماری ورم کردن لثه ها است. بعد از ورم کردن شاهد هستیم ناحیه متورم کمی تغییر رنگ داده و به رنگ بنفش و یا قرمز پر رنگ در خواهد آمد. در این حالت شما گاهی در هنگام خوردن غذا و یا مسواک زدن دچار خونریزی لثه خواهید شد. حتما در این زمان دراولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید چرا که شاید بتوان با پیشگری هایی که دندانپزشک به شما می دهد از جراحی لثه جلوگیری نمود.

جراحی زیبایی لثه

انواع مختلفی از جراحی لثه وجود دارد که یکی از آنها جراحی زیبایی لثه است از این نوع عمل جراحی لثه برای تغیر شکل لثه و به عبارتی لبخند لثه ای که بهتر به نظر بیاید استفاده می شود. در فردی که دندان ها پس رفته و بافت لثه به طرف دور از دندان تحت فشار قرار گرفته می تواند این عمل جراحی لثه را انجام دهد. پیوند لثه با گرفتن نمونه ای از سقف دندان و درکنار قرار دادن لثه اطراف دندان می تواند انجام بگیرد. بعد از عمل جراحی لثه مهم است که پریودنتیست یا متخصص بهداشت دندان در باره چگونگی تمیز کردن دندان ها و بافت لثه با مسواک و خمیر دندان فلوراید ضد میکروبی، نخ دندان و دهانشویه ضد باکتری به شما اطلاعات بدهد. لطفا با پزشک خود برای اطلاعات بیشتر از نحوه مراقبت از بافت لثه و دندان پس از عمل جراحی لثه مشورت کنید. اگر یک معاینه کامل توسط دندانپزشک ،تشخیص دهد که شما نیاز به عمل جراحی لثه دارید ،شما به یک پریودنتیست، یک دکتر که متخصص در درمان بیماری لثه است باید مراجعه کنید. انواع مختلفی از جراحی لثه وجود دارد. اغلب فلپ لثه برای درمان بیماری لثه استفاده میشود.

همه چیز درباره جراحی لثه

اگر شما برای عمل جراحی فلپ لثه برنامه ریزی شده اید، این مراحل چیزی است که انتظار می رود: – قبل از عمل جراحی لثه قبل از هر عمل جراحی لثه، شما یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد. همچنین، پریودنتیست (و یا متخصص بهداشت دندان) دندان های شما را تمیز می کند. شما باید از دندان پزشک خود راجب هر دارو و بیماری های مزمن که ممکن است عمل جراحی لثه را تحت تاثیر قرار دهد بپرسید. – در طول عمل جراحی لثه جراح باید به بافت زیر لثه دسترسی داشته باشد. بافت آلوده زیر و بین دندان برداشته می شود و سپس جراح با لایه برداری از دندان باکتری ها را در زیر خط لثه حذف می کند. – پس از عمل جراحی لثه پس از اتمام عمل جراحی لثه، جراح لثه را بخیه میزند بخیه ممکن است خود بخود حذف شود یا برای برداشتن آن ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید. جراح نیز ممکن است پانسمان جراحی خاص به نام بسته پریودنتال بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهد. اکثر مردم بعد از عمل جراحی لثه یک درد خفیف تا متوسط دارند که با مسکن قابل درمان است. اگر منطقه جراحی شده متورم شده است از بسته یخ استفاده کنید. اگر پریودنتیست شما برای شما انتی بیوتیک تجویز کرده است بدقت به دستورالعمل عمل کنید. خطر ابتلا به برخی از خونریزی لثه و تورم لثه بعد از عمل جراحی لثه وجود دارد، اگر شما این مشکلات را تجربه کردید بلافاصله با پریودنتیست خود در میان بگذارید.

علائم التهاب لثه

در کل می توان علائم زیر را برای این بیماری در نظر گرفت: اگر متوجه شدید که مدت طولانی از دهان شما بوی بد می آید و با مسواک زدن هم قابل برطرف کردن نیست. اگر متوجه شدید لثه های شما قرمز و یا متورم شده است. اگر لثه های شما حساس و دردناک شده و بدون دلیل خونریزی می کنند. اگر در هنگام مسواک زدن و یا جویدن غذا لثه هایتان احساس درد می کنند. اگر متوجه شده اید که دندان هایتان به سرما و گرما بیش از حد حساس هستند. همه و همه این موارد قابل پیگیری هستند و نباید به سادگی و بدون اهمیت از کنار آنها عبور کرد.

پیشگیری از التهاب لثه

روش های جلوگیری از التهاب لثه حال شما می توانید با رعایت کردن یک سری دستورات بهداشتی تا حد زیاید از التهاب لثه در هر سنینی که باشید جلوگیری کنید: ۱- دو بار در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید هر بار به مدت ۴ دقیقه مسواک بزنید. ۲- هر روز از نخ دندان استفاده کنید. ۳- به طور روتین برای چکاپ و جرم گیری به یکی شعب دندانپزشکی شفاگستر مراجعه کنید. ۴- از رژیم غذایی درست و متوازنی پیروی کنید. ۵- از دخانیات دوری کنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 14 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.