; قرص هیدروکلروتیازید ؛ بهترین زمان مصرف قرص هیدروکلروتیازید و عوارض خودکشی با این قرص - فال و خواب
درد ران پا ؛ علت درد در ماهیچه ران پا و ساق پا و قسمت خارجی ران پا

درد ران پا ؛ علت درد در ماهیچه ران پا و ساق پا و قسمت خارجی ران پا

درد ران پا درد ران پا ؛ علت درد در ماهیچه ران پا و ساق پا و قسمت خارجی ران پا همگی در سایت فال …

کپسول امگا ۳ ؛ میزان مصرف قرص امگا ۳ و بهترین مارک کپسول امگا ۳ و چاقی

کپسول امگا ۳ ؛ میزان مصرف قرص امگا ۳ و بهترین مارک کپسول امگا ۳ و چاقی

کپسول امگا ۳ کپسول امگا ۳ ؛ میزان مصرف قرص امگا ۳ و بهترین مارک کپسول امگا ۳ و چاقی همگی در سایت فال و …

یرقان و آزمایش و راههای انتقال بیماری یرقان با کبوتر و ایا کشنده است

یرقان و آزمایش و راههای انتقال بیماری یرقان با کبوتر و ایا کشنده است

یرقان یرقان ؛ آزمایش و راههای انتقال بیماری یرقان با کبوتر و ایا کشنده است همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید ؛ بهترین زمان مصرف قرص هیدروکلروتیازید و عوارض خودکشی با این قرص

قرص هیدروکلروتیازید ؛ بهترین زمان مصرف قرص هیدروکلروتیازید و عوارض خودکشی با این قرص همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید با نام لاتین Hydrochlorothiazide ، از داروهای ادرارآور است که برای درمان فشار خون بالا توسط پزشک تجویز و استفاده می‌شود.♥ این دارو می‌تواند ورم‌های ایجاد شده در زانوها و پاها را کاهش دهد. از عوارضی که قرص هیدروکلروتیازید ممکن است به دنبال داشته باشد می‌توان به کاهش فشار خون وضعیتی، ناراحتی معده، سرگیجه و سردرد اشاره کرد.

موارد مصرف قرص هیدروکلروتیازید

این دارو در درمان خیز (ناشی از نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی همراه با آسیت) درمان با کورتیکوستروئید و استروژن و نیز بعضی از حالات عیب کار کلیه ( از جمله سندرم نفروتیک، گلومرولونفریت حاد ونارسایی مزمن کلیه)، زیادی فشار خون (به تنهایی یا به عنوان درمان کمکی) مصرف می‌شود.

قرص هیدروکلروتیازید چیست

هیدروکلروتیازید از دستهٔ مدرهای تیازیدی است. این دارو در درمان زیادی فشار خون (به تنهایی یا به عنوان درمان کمکی)، خیز (ناشی از نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی همراه با آسیت) درمان با کورتیکوستروئید و استروژن و نیز بعضی از حالات نارسایی کلیه (از جمله سندرم نفروتیک، گلومرولونفریت حاد و نارسایی مزمن کلیه) مصرف می‌شود.

هشدار در مورد مصرف قرص هیدروکلروتیازید

این دارو در صورت وجود بی‌ادراری یا نارسایی کلیه و نوزادان مبتلا به یرقان باید با احتیاط فراوان مصرف شود. اندازه‌گیری فشار خون در طول درمان با این دارو در فواصل منظم ضروری است. این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید، از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. اثر کاهنده فشار خون این دارو پس از ۴–۳ روز ممکن است ظاهر شود، ولی برای رسیدن به اثر مطلوب ممکن است تا ۴–۳ هفته زمان لازم باشد. احتمال بروز کمی پتاسیم خون وجود دارد؛ بنابراین ممکن است مصرف پتاسیم اضافی در رژیم غذایی لازم باشد، بدون مشورت پزشک، رژیم غذایی نباید تغییر یابد. از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخهٔ پزشک ندارند باید خودداری شود. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.

مکانیسم اثر قرص هیدروکلروتیازید

دیورتیک تیازیدی. با مهار بازجذب سدیم در توبول های دیستال کلیه منجر به افزایش دفع آب، سدیم، پتاسیم و یون های هیدروژن می گردد.

فارماکوکینتیک قرص هیدروکلروتیازید

جذب هیدروکلروتیازید پس از مصرف خوراکی نسبتاً سریع است. این دارو به صورت تغییرنیافته و تقریباً به طور کامل از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. نیمه عمر هیدروکلروتیازید ۸/۱۴-۶/۵ ساعت می‌باشد و اثر مدری آن پس از ۲ ساعت شروع می‌شود. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر دارو ۴ ساعت و طول اثر آن ۱۲-۶ ساعت است. اثر کاهنده فشار خون این دارو پس از ۴-۳ روز ممکن است ظاهر شود، ولی برای رسیدن به اثر مطلوب ممکن است تا ۴-۳ هفته زمان لازم باشد.

عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید

کاهش فشار خون وضعیتی، اختلالات خفیف گوارشی، کاهش توانایی جنسی، کمی پتاسیم، منیزیم وسدیم خون، زیادی کلسیم خون، آلکالوز همراه کمی کلرور خون، زیادی اسیداوریک خون، نقرس، افزایش قند خون و کلسترول پلاسما با مصرف دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی با قرص هیدروکلروتیازید

مصرف همزمان کلستیرامین با هیدروکلروتیازید ممکن است جذب آن را مهار کند. مصرف همزمان گلیکوزیدهای دیژیتال با هیدروکلروتیازید، به علت بروز کمی پتاسیم خون، ممکن است احتمال مسمومیت با دیژیتال را افزایش دهد. مصرف همزمان این دارو با لیتیم، به علت کاهش همزمان این دارو با لیتیم، به علت کاهش کلیرانس کلیوی لیتیم، ممکن است سبب بروز مسومیت با لیتیم شود. مصرف همزمان داروهای مهارکننده ACE ، سیکلوسپورین و سایر داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم، مکمل‌های پتاسیمی و داروهای حاوی پتاسیم با هیدروکلروتیازید ممکن است سبب تجمع پتاسیم به ویژه در بیماران مبتلا به بی‌کفایتی کلیه شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص هیدروکلروتیازید

۱- این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید، از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. ۲- احتمال بروز کمی پتاسیم خون وجود دارد. بنابراین ممکن است مصرف پتاسیم اضافی در رژیم غذایی لازم باشد، بدون مشورت پزشک، رژیم غذایی نباید تغییر یابد. ۳- از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند باید خودداری شود. ۴- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.

مقدار مصرف قرص هیدروکلروتیازید

بزرگسالان به عنوان مدر و دیورتیک در بزرگسالان ۱۰۰–۲۵ میلی‌گرم ۱ یا ۲ بار در روز، یک روز در میان یا یک بار در روز به مدت ۵–۳ روز در هفته مصرف شود. به عنوان کاهنده فشار خون mg/day۱۰۰–۲۵ به صورت مقدار واحد یا در ۲ مقدار منقسم مصرف می‌شود که این مقدار بر اساس پاسخ بیمار تنظیم می‌گردد. کودکان مقدار mg/kg/day۲–۱ به صورت مقدار واحد یا در ۲ مقدار منقسم مصرف می‌شود که این مقدار بر اساس پاسخ بیمار تنظیم می‌گردد. این دارو در رده داروهای تیازیدی قرار دارد و با کاهش توانایی کلیهها در حفظ آب عمل می‌کند. این دارو در ابتدا حجم خون را کاهش می‌دهد، که خود این امر از خون بازگشتی به قلب و در نتیجه برون ده قلبی را می‌کاهد.گرچه اعتقاد بر این است که این دارو در بلند مدت مقاومت عروقی محیطی را کاهش می‌دهد.طبق ادعای دو شرکت مرک و سیبا آنها این دارو را کشف کردند که در سال ۱۹۵۹ به‌صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.این دارو در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی، مهمترین داروهای مورد نیاز در نظام بهداشتی اولیه قرار دارد.این دارو در سال ۲۰۰۸ دومین داروی پرکاربرد برای فشار خون در ایالات متحده بود.این دارو به‌عنوان یک داروی ژنریک موجود می‌باشد و قیمت آن خیلی زیاد نیست.

کاربرد قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید از داروهای ادرارآور است که از جمع شدن نمک و مایعات در کلیه‌ها جلوگیری کرده و با این کار فشار خون را کنترل می‌کند.

آشنایی با قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید (Hydrochlorothiazide) از داروهای ادرارآور است که برای درمان فشار خون بالا توسط پزشک تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. بر همین اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. این دارو همچنین به منظور درمان سنگ کلیه و ورم‌های ایجاد شده در اثر حملات قلبی و آسیب به کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام های قرص هیدروکلروتیازید

HydroDIURIL , Microzide , Oretic , Esidrix

توصیه هایی در مورد مصرف قرص هیدروکلروتیازید

در صورتیکه دچار بیماری‌هایی مثل بی‌ادراری یا مشکلات مربوط به کلیه هستید این دارو را با احتیاط باید مصرف کنید. طی درمان با این دارو توصیه می‌شود بدون مشورت با پزشک رژم غذایی خود را تغییر ندهید. همچنین بهتر است از رژیم غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد در این صورت مقدار مصرف نوبت بعدی نباید دو برابر گردد. به دلیل مدر بودن این دارو توصیه می‌شود از مصرف آن در طول مدت زمان خواب اجتناب کنید. حتی در صورت احساس بهبودی مصرف دارو باید ادامه یابد. وقتی در حالت ایستاده یا نشسته هستید به آرامی بلند شوید تا دچار سرگیجه نشوید. اگر دچار مشکلاتی همچون گرفتگی عضلات، ضعف، ضربان قلب نامنظم، کاهش ادرار، خشکی دهان یا تشنگی شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن سابقه حساسیت دارویی قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. در صورتیکه در دوران بارداری و شیردهی هستید با نظر پزشک این دارو را مصرف کنید. مصرف هیدروکلروتیازید با غذا جذب دارو را افزایش می‌دهد. گاها نیاز است طی درمان با این دارو از انجام فعالیت‌های که نیاز به هوشیاری کامل دارند پرهیز کنید. افزایش میزان مصرف آب را در برنامه خود داشته باشید.

بیماری فشار خون

فشار خون از جمله بیماری هایی است که به دلیل نداشتن علائم خاص، قاتل خاموش نامیده می‌شود. هنگامی که قلب شما می تپد، خون را در بدن شما پمپ می کند تا انرژی و اکسیژن مورد نیازش را به او بدهد. همانطور که خون در رگ ها جریان می باید، به طرف دو طرف رگ های خونی فشار می آورد. قدرت این فشار دادن فشار خون شماست. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، فشار خون بالا بر روی شریان ها (و قلب شما) قرار می گیرد و این ممکن است به حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود. به گزارش اینفوسلامت به نقل از سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا در جهان ۷٫۵ میلیون نفر است که حدود ۱۲٫۵ درصد از کل مرگ و میر در جهان را شامل می‌شود. فشار خون بالا جز بیماری هایی است که می‌تواند منجر به بیماری های خطرناک دیگری مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی، بیمار های کلیوی حتی ایجاد عوارض در طی دوران بارداری شود.زمانی که قلب در حال پمپاژ خون به سمت شریان ها است، فشار خون بالا است. زمانی که قلب در حال استراحت می باشد نیز فشار خون پایین است. فشار خون شما هر روز با روز دیگر، حتی هر لحظه با لحظه دیگر متفاوت است. اکثر پزشکان فشار خون نرمال را بیشتر از ۹۰٫۶۰ mm/Hg و کمتر از ۱۴۰٫۹۰ mm/Hg می‌دانند. فشار خون نرمال ۱۲۰٫۸۰ mm/Hg است.

همه چیز درباره فشار خون بالا

به طور کلی اگر در فردی فشار خون خوانده شده حداقل دوبار بالای ۱۴۰٫۹۰ باشد، آن فرد دارای فشار خون بالا است. فشار خون بالا معمولاً در افراد با سن بالا اتفاق می‌افتد، زمانی که خون به دیواره های رگ های خونی فشار وارد می‌کند. مرحله ۱: اگر شما تنها یک بار عدد بالا بخوانید، ممکن است واقعا فشار خون بالا نداشته باشید. چه چیزی تشخیص پرفشاری خون در هر مرحله را تعیین می کند؟ اگر عدد بالای فشار خون شما، در یک دوره زمانی باقی بماند. مرحله ۲: فشار خون بالا در مرحله ۲ نشان دهنده یک وضعیت جدی تر است. اگر فشار خون شما یک عدد بالاتری از ۱۶۰ یا بیشتر و یا یک عدد کمتر از ۱۰۰ یا بیشتر را نشان می دهد، آن را فشار خون بالا مرحله ۲ در نظر بگیرید. در این مرحله، پزشک شما یک یا چند دارو برای کنترل فشار خون به شما توصیه می کند. اما شما نباید تنها به داروها برای درمان فشارخون اکتفا کنید. عادت های زندگی در مرحله دوم به همان اندازه در مراحل دیگر اهمیت دارند. مرحله محدوده خطر: فشار خون بالای ۱۸۰/۱۱۰ میلی متر جیوه یک مشکل جدی را نشان می دهد. انجمن قلب آمریکا به این اندازه گیری های بالا به عنوان “بحران فشار خون بالا” اشاره می کند. فشار خون در این محدوده به درمان فوری نیاز دارد حتی اگر نشانه هایی همراه نداشته باشد.

علل فشار خون بالا

اگرچه علت ایجاد فشار خون ناشناخته است اما واضح است که رفتارها و عوامل متعددی احتمال ایجاد فشار خون بالا را افزایش می‌دهند. این عوامل عبارت‌اند از: بی تحرکی سیگار اضافه وزن داشتن رژیم غذایی دارای نمک فراوان چربی خون و کلسترول خون بالا سابقه خانوادگی فشار خون بالا مصرف الکل بالا در برخی افراد نیز علت فشار خون بالا باریک شدن شریان های کلیه یا شرایط هورمونی خاص می باشد.بیشتر افراد داری فشار خون بالا هیچ نشانه ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال آن‌ها بسیار خوب است. تقریباً یک سوم افراد دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند، به همین دلیل است که شما باید معمولاً میزان فشار خون خود را چک کنید، مخصوصاً زمانی که دارای علائم خطرناک احتمالی باشید. سعی نکنید که فشارخون را خودتان تشخیص دهید. تشخیص بالینی باید توسط یک متخصص انجام شود. شماره فشار خون خود را بشناسید و تغییراتی را که برای حفظ سلامتی شما مهم است، انجام دهید. در اغلب موارد، فشار خون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی شود. بهترین شواهد نشان می دهد که فشار خون بالا، به جز در مورد بحران پرفشاری خون؛ باعث ایجاد سردرد یا خونریزی بینی نمی گردد. یک اورژانس پزشکی برای فشار خون زمانی است که شماره فشار خون ۱۸۰/۱۲۰ mmHg یا بالاتر است. اگر فشار خون شما غیرعادی بالا باشد و شما سردرد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناتوانی می کنید، پنج دقیقه صبر کنید و مجددا آزمایش کنید. اگر دوباره شماره فشار خون شما مجددا ۱۸۰/۱۲۰ mm Hg یا بالاتر باشد ، با ۱۱۵ تماس بگیرید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 11 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.