; قرص کلیدینیوم سی ؛ سبز رنگ برای زن باردار و نحوه مصرف و داروی جایگزین - فال و خواب
قرص نورتریپتیلین ؛ برای چی خوبه برای معده و میگرن و استرس ایا چاق کننده است

قرص نورتریپتیلین ؛ برای چی خوبه برای معده و میگرن و استرس ایا چاق کننده است

قرص نورتریپتیلین قرص نورتریپتیلین ؛ برای چی خوبه برای معده و میگرن و استرس ایا چاق کننده است همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

چاقی بعد از ازدواج ؛ علت لاغر شدن بعد از ازدواج و استخوان ترکاندن بعد از ازدواج

چاقی بعد از ازدواج ؛ علت لاغر شدن بعد از ازدواج و استخوان ترکاندن بعد از ازدواج

چاقی بعد از ازدواج چاقی بعد از ازدواج ؛ علت لاغر شدن بعد از ازدواج و استخوان ترکاندن بعد از ازدواج همگی در سایت فال …

سرگیجه ؛ های خطرناک در رختخواب و بی حالی و دمنوش برای سرگیجه

سرگیجه ؛ های خطرناک در رختخواب و بی حالی و دمنوش برای سرگیجه

سرگیجه سرگیجه ؛ های خطرناک در رختخواب و بی حالی و دمنوش برای سرگیجه همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه …

قرص کلیدینیوم سی

قرص کلیدینیوم سی ؛ سبز رنگ برای زن باردار و نحوه مصرف و داروی جایگزین

قرص کلیدینیوم سی ؛ سبز رنگ برای زن باردار و نحوه مصرف و داروی جایگزین همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص کلیدینیوم سی

ی به Chlordiazepoxide/clidinium bromide یا Librax ، دارویی است که از ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید تشکیل می‌شود و برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده استفاده می‌گردد.♥ همچنین به شکم‌درد، گرفتگی شکم و اختلالات روانی مربوط به شکم کمک می‌کند.[  این دارو معمولاً به شکل قرص بوده و سه یا چهار مرتبه در روز و قبل از وعده‌های غذایی یا قبل از خواب تجویز می‌گردد. این دارو همچنین نوعی آرام‌بخش از دسته بنزودیازپین بوده و از خانواده آنتی کولینرژیک شناخته نمی‌شود.

موارد مصرف قرص کلیدینیوم سی

کلیدینیوم سی (Clidinium – C) یکی از داروهای پر مصرف در درمان ناراحتی‌های گوارشی است. خواب آلودگی، بی خوابی یا تحریک پذیری از عوارض مصرف آن است.

آشنایی با قرص کلیدینیوم سی

کلیدینیوم سی (Clidinium – C) یکی از داروهای پر مصرف می‌باشد که در ناراحتی‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلرودیازپوکساید می‌باشد. از این دارو برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده استفاده می‌گردد. همچنین به درد شکم ، گرفتگی شکم و اختلالات روانی مربوط به شکم کمک می‌کند. کلیدینیوم سی با آهسته کردن حرکات طبیعی دستگاه گوارشی و شل کردن عضلات معده و روده‌ها این کار را انجام می‌دهد. ‏‎ نام دیگر این دارو کلرودیازپوکساید بوده و از دسته داروهای آرام بخش بنزودیازپینی می‌باشد که به کاهش اضطراب کمک می‌کند. عملکرد این دارو منجر به انتقال پیام آرام بخش در مغز و اعصاب می‌شود.

عوارض جانبی قرص کلیدینیوم سی

خواب آلودگی، بی خوابی یا تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری، زردی، خشکی دهان، احتباس ادرار و مدفوع.

بهترین زمان مصرف قرص کلیدینیوم سی

بهترین زمان مصرف: نیم تا یک ساعت قبل از خوردن غذا مقدار و نوع مصرف توسط پزشک معالج مشخص می‌گردد و نباید خودسرانه مصرف شود یا میزان مصرف تغییر یابد. .

تداخل دارویی با قرص کلیدینیوم سی

کلوزاپین، متادون، داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز، امپرازول، فنوتیازین، ریفامپین، هیدانتوئین، آمانتادین، آنتی هیستامین، داروهای ضد موسکارینی، دیسوپیرامید، دیگوکسین، آنتی اسیدها، داروهای ضد اسهال . مصرف همزمان با آنتیاسیدها جذب خوراکی این دارو را کاهش می‌دهد. مصرف این دارو باید حداقل یک ساعت قبل از آنتی اسیدها صورت گیرد. مصرف همزمان داروهای آنتی کولینرژیک ممکن است موجب تشدید سمیت این داروها شود. آنتی کولینرژیک‌ها جذب بسیاری از داروها (لوودوپا و کتوکونازول) را از دستگاه گوارش کاهش می‌دهند. کلردیازپو کساید اثرات درمانی لوودوپا را نیز کم می‌کند. بالعکس، مصرف همزمان با دیگوکسین (به علت کاهش حرکات گوارشی ) ممکن است منجر به افزایش غلظت سرمی دیگوکسین گردد. مصرف همزمان کلیدینیوم با مکمل خوراکی پتاسیم ممکن است احتمال بروز زخم‌های گوارشی ناشی از پتاسیم را افزایش دهد. بنابراین، مصرف این داروها باید با احتیاط صورت گیرد. مصرف همزمان کلردیازپوکساید با فنوتیازین‌ها، مخدرها، باربیتورات‌ها، الکل، آنتی هیستامین‌ها، داروهای مهارکننده مونوآمیناکسیداز، داروهای بیهوش‌کننده عمومی و داروهای ضد افسردگی، اثرات تضعیف کننده CNS این داروها را تشدید می‌کند. مصرف همزمان کلردیازپوکساید با سایمتیدین و احتمالاً دی‌سولفیرام ، متابولیسم کبدی کلردیازپوکساید را کم کرده و غلظت پلاسمایی آن را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن زیاد متابولیسم کبدی کلردیازپوکساید را افزایش می‌دهد و در نتیجه، اثرات درمانی آن را کم می‌کند. داروهای خوراکی جلوگیری‌کننده از بارداری ممکن است متابولیسم کلردیازپوکساید را کاهش دهند. بنزودیازپین‌ها ممکن است غلظت سرمی هالوپریدول را کاهش دهند.

مقدار مصرف قرص کلیدینیوم سی

مقدار و نوع مصرف این دارو توسط پزشک معالج مشخص می‌گردد و نباید خودسرانه مصرف شود یا میزان مصرف تغییر یابد. معمولا کلیدینیوم سی به صورت هر ۸ ساعت یکبار و قبل از وعده غذایی و به صورت سه یا چهار مرتبه در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین زمان مصرف این دارو نیم تا یک ساعت قبل از خوردن غذا می‌باشد. توجه: در صورتی که در مدت مصرف این دارو از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنید ، کلیدینیوم را پیش از غذا و داروهای ضد اسید را پس از غذا مصرف نمایید. توجه: این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می‌گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص کلیدینیوم سی

لازم است مصرف این دارو در سالمندان با مقدار کم و تحت نظر پزشک شروع گردد و به تدریج مقدار مصرف افزایش یابد. مصرف طولانی مدت این دارو به علت داشتن یک ترکیب آرامبخش ، ایجاد وابستگی می‌کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید. مصرف الکل همراه با این دارو عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده‌های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید. به هنگام مصرف این دارو از انجام فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری نمایید و از مایعات به مقدار کافی در روز استفاده کنید. مصرف این دارو خواب آلودگی و گیجی مختصری ایجاد می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است، خودداری نمایید. در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر (میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه کافی توصیه می‌شود. در صورت مصرف طولانی مدت دارو را به یکباره قطع نکنید. در صورت تب ، گر گرفتگی یا گرما زدگی ، تغییر خلق و خو ، سر درد یا سرگیجه،گیجی و مشکل در دفع ادرار ، تنگی نفس ، ضربان غیر عادی و تب به پزشک خود مراجعه نمایید. در صورت مصرف طولانی مدت آزمایشات کبدی و خونی را طبق نظر پزشک بطور منظم انجام دهید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا به کودک خود شیر می‌دهید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. سیگار کشیدن زیاد متابولیسم کبدی کلردیازپوکساید را افزایش می‌دهد و در نتیجه، اثرات درمانی آن را کم می‌کند. داروهای خوراکی جلوگیری‌کننده از بارداری ممکن است متابولیسم کلردیازپوکساید را کاهش دهند. برای درمان بیماری افراد مسن این دارو معمولا با دوز پایین شروع می‌شود تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. به دلیل کاهش تعریق خطر افزایش شدید دمای بدن در آب و هوای گرم یا فعالیت بدنی وجود دارد.

همه چیز درباره قرص کلیدینیوم سی

‏‎کلیدینیوم یک داروی آنتی کولینرژیک و ضد اسپاسم می باشد که به کاهش علائم پیچش و درد در معده و روده ها کمک می نماید . این دارو با آهسته کردن حرکات طبیعی دستگاه گوارشی و شل کردن عضلات معده و روده ها این کار را انجام می دهد . ‏‎کلرودیازپوکساید از دسته داروهای آرام بخش بنزودیازپینی می باشد که به کاهش اضطراب کمک می کند عملکرد این دارو منجر به انتقال پیام آرام بخش در مغز و اعصاب می شود . ‏‎این دارو در برخی موقعیت ها در ناراحتی های گوارشی بسیار کارآمد می باشد . از جمله موارد استفاده ی این دارو ، در کنترل علائم ناشی از بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS) می باشد. کلردیازپوکساید موجود در این دارو سریع تر جذب می شود و اثر آن آشکار می شود در حالیکه اثر درمانی کلیدینیوم با تاخیر اتفاق می افتد و ممکن است ۴۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از مصرف دارو اثرات ضد اسپاسم آن آشکار شود. سایر داروهای آنتی کلینرژیک عبارتند از: هیوسین – آتروپین – بلادونا پی بی- دی سیکلومین – پروپانتلین

منع مصرف قرص کلیدینیوم سی

‏‎-در صورت سابقه ی مشکلات پروستات ، مشکلات چشمی مانند گلوکوم (آب سیاه) مشکل در دفع ادرار یا مشکلات مجاری ادراری ، هرگونه ناراحتی گوارشی ، عفونت ، زخم گوارشی ، جراحی گوارشی ، تیروئید پرکار ، فشار خون بالا و … به پزشک خود اطلاع دهید . ‏‎-در صورتی که مبتلا به بیماری تنفسی هستید یا سابقه ی مشکلات تنفسی دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید . ‏‎-در صورتی که مبتلا به مشکلات اعصاب مانند افسردگی ، افکار ناراحت کننده و … می باشید ‏‎و یا تحت درمان با داروهای تضعیف کننده ی اعصاب و آرامبخش هستید ، پزشک را مطلع نمایید . ‏‎-در صورت بارداری، اقدام به بارداری ویا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا داروهای اعصاب و خواب آور ، دیگوکسین ، لوودوپا، گلوکونازول ، ایتروکونازول، سایمیتیدین ، هیوسین و… )

توصیه هایی در مورد مصرف قرص کلیدینیوم سی

‏‎-در صورت مصرف طولانی مدت آزمایشات کبدی و خونی را طبق نظر پزشک بطور منظم انجام دهید. – مصرف الکل همراه با این دارو عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ‏‎-مصرف این دارو موجب کاهش تعریق می شود که موجب بیشتر شدن احتمال گرما زدگی در فرد می شود . لذا از انجام فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری نمایید و از مایعات به مقدار کافی در روز استفاده کنید . ‏‎-در صورتی که علائم شما با مصرف دارو بهبود بهبود نیافت یا وخیم تر شد ، به پزشک مراجعه نمایید . ‏‎-مصرف این دارو را به دیگران توصیه ننمایید زیرا در بسیاری از مشکلات گوارشی با تغییر سبک زندگی ، ترک عاداتی مانند سیگار کشیدن یا تغذیه نا مناسب ، بر طرف می شوند و نیاز به مصرف دارو نمی باشد

عوارض شایع قرص کلیدینیوم سی

‏‎-خشکی چشم و دهان از عوارض این دارو می باشد که جهت رفع آن ها از قطره اشک مصنوعی و آدامس فاقد شکر می توان استفاده کرد. -مصرف این داروخواب آلودگی و گیجی مختصری ایجاد می کند. لذا از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است، خودداری نمایید. -در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر(میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه ی کافی توصیه می شود. ‏‎-در صورت تب ، گر گرفتگی یا گرما زدگی ، تغییر خلق و خو ، سر درد یا سرگیجه،گیجی و مشکل در دفع ادرار ، تنگی نفس ، ضربان غیر عادی و تب به پزشک خود مراجعه نمایید . – در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید . – مصرف طولانی مدت این دارو ، ایجاد وابستگی می کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید.

علایم سندرم ترک قرص کلیدینیوم سی

علایم سندرم ترک این دارو عبارتند از: بی قراری سردرد مشکلات خواب تهوع و استفراغ افزایش حساسیت به نور و یا صدا تشنج افزایش ضربان قلب کاهش اشتها و درد شکم گرفتگی عضلات تغییرات خلقی

مصرف قرص کلیدینیوم سی در بارداری

کلیدینیوم سی در رده D داروهای دوران بارداری قرار دارد پس منع مصرف دارد و نباید استفاده شود.(مگر با تجویز پزشک که منفعت آن را بیشتر از ضررش بداند) کلردیازپوکساید: ترشح این دارو در شیر مادر ممکن است موجب رخوت ، اشکال در تغذیه و کاهش وزن نوزاد شود. کلیدینیوم: احتمالاً موجب مسمومیت شیرخوار می‌شود. کلیدینیوم ممکن است ترشح شیر را کاهش دهد. توصیه می‌شود در طی مصرف این دارو ، از شیردهی اجتناب شود.

زخم معده

رایج‌ترین علائم زخم معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می‌تواند احساس شود. درد زخم معده به‌ علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می‌شود. درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می‌شود و تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند همچنین شب‌ها شعله‌ور شده و می‌تواند فرد را از خواب بیدار کند. درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می‌شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می‌تواند برای مدتی فروکش کند ولی بعد از چند هفته علائم زخم معده برمی‌گردد لذا حتما باید برای درمان زخم معده به پزشک مراجعه کرد.علائم زخم معده و نشانه های آن در موارد کمتر : * بالا آوردن خون، که با رنگ قرمز یا سیاه مشخص می‌شود. * وجود خون تیره رنگ در مدفوع یا قیری شدن مدفوع * حالت تهوع یا استفراغ * کاهش وزن بدون دلیل * تغییر اشتها که فرد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. البته باید دقت داشت که هر دردی زخم معده نیست. مهم‌ترین بیماری که علائم مشابه زخم معده دارد حمله قلبی است لذا از خود درمانی جدا بپرهیزید.بیشتر کسانی که زخم معده دارند، فقط درد معده دارند. برخی افراد هم هیچ نوع علامتی ندارند. زخم‌ها باعث ایجاد سایر مشکلات جسمی هم می‌شوند؛ گاهی اوقات خونریزی می‌کنند. اگر زخم‌ها خیلی عمیق شوند، می‌توانند دیواره معده را سوراخ کنند. همچنین زخم‌ها می‌توانند باعث انسداد معده شوند یعنی از عبور غذا در معده جلوگیری کنند که در این حالت، تهوع، استفراغ و کاهش وزن دیده می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص کلیدینیوم سی صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.