; قرص ژنی ترت ؛ یا راکوتان برای چیست و عوارض قرص ضد جوش قرص ژنی ترت - فال و خواب
قرص پروپرانولول ؛ آیا قرص پروپرانولول خواب آور است و بهترین زمان مصرف

قرص پروپرانولول ؛ آیا قرص پروپرانولول خواب آور است و بهترین زمان مصرف

قرص پروپرانولول قرص پروپرانولول ؛ آیا قرص پروپرانولول خواب آور است و بهترین زمان مصرف همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

کپسول سرکه سیب ؛ قیمت کپسول سرکه سیب کانادایی و بهترین مارک قرص سرکه سیب

کپسول سرکه سیب ؛ قیمت کپسول سرکه سیب کانادایی و بهترین مارک قرص سرکه سیب

کپسول سرکه سیب کپسول سرکه سیب ؛ قیمت کپسول سرکه سیب کانادایی و بهترین مارک قرص سرکه سیب همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

کپسول ژریویتون ؛ برای چاقی زهراوی و آیا چاق کننده است و تفاوت با فارماتون

کپسول ژریویتون ؛ برای چاقی زهراوی و آیا چاق کننده است و تفاوت با فارماتون

کپسول ژریویتون کپسول ژریویتون ؛ برای چاقی زهراوی و آیا چاق کننده است و تفاوت با فارماتون همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

قرص ژنی ترت

قرص ژنی ترت ؛ یا راکوتان برای چیست و عوارض قرص ضد جوش قرص ژنی ترت

قرص ژنی ترت ؛ یا راکوتان برای چیست و عوارض قرص ضد جوش قرص ژنی ترت همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص ژنی ترت

من دوستی داشتم که صورتش خیلی جوش می زد.بعد از کلی دارو و درمان آخر سر هم دکتر به او روآکوتان داد؛♥ صورتش شده عین آینه. برو به همین دکتر محلتان بگو برایت بنویسد. نمی‌خواهد خودت را معطل این دارو وآن دارو کنی. از اول برو خانه آخر!» این روزها همه روآکوتان مصرف می‌کنند‌؛ شما چطور؟! در محافل زنانه‌، آرایشگاه‌ها و استخرها خانم‌ها به یکدیگر توصیه می‌کنند که برای جوش صورتشان از روآکوتان استفاده کنند. از آنجا که این دارو‌، یک داروی تخصصی است و داروخانه‌ها فقط با نسخه پزشک آن را ارائه می‌دهند‌،گویا برخی از پزشکان به درخواست افراد برای‌شان روآکوتان می‌نویسند اما واقعیت این است که روآکوتان داروی پرعارضه و خطرناکی است که حتی توسط متخصصان پوست هم با احتیاط تجویز می‌شود و در طول دوره درمان هم عارضه‌های زیادی از خود برجای می‌گذارد. دکتر ابراهیم سعادت، پزشک داروساز و دکتر مهرداد خاشی‌ناصری، متخصص داخلی، پوست و زیبایی درباره بایدها و نبایدهای این دارو می‌گویند

قرص ژنی ترت و بارداری

پرسش: من دارو ژنی ترت امام استفاده می‎کنم الان فهمیدم حامله هستم باید چیکارکنم قبلا هم کورتاژ کردم میگن ژنی ترت عوارض خطرناکی داره باید سقط کنم؟ می‎ترسم که دوباره بچه دار نشم لطفا راهنماییم کنید. پاسخ: خیر سقط نباید بکنید. باید به متخصص زنان مراجعه کنید بعد از بررسی های لازم و معاینه و سونوگرافی تصمیم گرفته خواهد شد.

ایزوترتینوین و درمان آکنه

ایزوترتینوین یک دارو برای درمان آکنه شدید است. به ندرت این دارو در پیشگیری نوعی سرطان پوست (scc)، و همچنین در سرطان مغز و پانکراس و … استفاده می‌شود. این دارو به صورت کپسول خوراکی، بیشتر با نام‌های تجاری روآکوتان (Roaccutane) و آکوتان عرضه می‌شود. ایزوترتینوین از مشتقات ویتامین آ است که به صورت طبیعی با میزان خیلی کم در بدن انسان وجود دارد. این دارو از طریق کاهش چربی پوست (وادار کردن غده‌های چربی پوست به کم کردن تولید چربی) باعث کم شدن آکنه در پوست می‌شود.

قرص روآکوتان

میترا یکی از مصرف‌کنندگان جوان روآکوتان است که این دارو را به توصیه یکی از دوستانش تهیه کرده. او می‌گوید:« جوش‌های صورتم واقعا کلافه‌ام کرده بودند.داروهای پزشک هم اثری نداشتند. دوستم روآکوتان مصرف کرده بود و مرا پیش دکتری برد که برایم این دارو را نوشت. الان نزدیک یک سال است که روآکوتان می‌خورم و جوش‌های صورتم رفع شده است اما معده‌ام حسابی درب و داغان شده و حتی وقتی آب می‌خورم تهوع می‌گیرم!» خدا نکند دارویی در نظر مردم مقبول بیفتد. دیگر حکم معجزه پیدا می‌کند و هر پزشکی که آن را تجویز کند معجزه‌گر است. روآکوتان هم مدتی است به زمره دوست‌داشتنی‌ها پیوسته؛ دریغ از اینکه مصرف‌کننده‌های آن اطلاعات کافی نسبت به این دارو داشته باشند. ایزوترتینوئین با نام تجاری روآکوتان یا آکوتان در بازار دارویی شناخته می‌شود. دارویی خوراکی برای درمان آکنه‌های شدید و مقاوم به درمان اما متاسفانه اثرات آن بسیار زیاد و خطرناک است؛ به همین دلیل باید زیر نظر و با تجویز پزشک متخصص متبحر مصرف شود. برخی داروها باید دُز بالایی از آن و یا به مدت طولانی مصرف شوند تا عوارض جانبی داشته باشند اما روآکوتان به حدی خطرناک است که با مصرف کم، عوارض بزرگ دارد و در نهایت پیشنهاد می‌شود بیشتر از ۲۰ میلی‌گرم در روز آن هم با احتیاط کامل مصرف نشود. همچنین دوره درمان این دارو شش ماه است؛ بنابراین با عوارض آن روبه‌رو خواهیم شد. از طرفی مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر می‌تواند باعث ایجاد عوارض دیگری شود؛ به عنوان مثال داروی تتراسایکلین عوارض خطرناک روآکوتان را تشدید می‌کند و این دو نباید همزمان با هم مصرف شوند و یا ممکن است فردی داروهای کورتون‌دار را با تجویز پزشکی دیگر مصرف کند که این نیز تداخلات زیادی با روآکوتان دارد. برای جلوگیری از تداخلات دارویی قبل از مصرف روآکوتان پزشک داروخانه را از همه داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید.

موارد مصرف ایزوترتینوین

معمولآ این دارو در آکنه‌های نوع شدید (جوش‌های چرکی و بزرگ) و در مواردی که داروهای معمول آکنه (مانند بنزوییل پروکساید) مؤثر واقع نشده‌اند به عنوان آخرین درمان استفاده می‌شود. در موارد معمولی نیز قابل استفاده‌است اما اصولاً دارویی با این عوارض جانبی و هزینه نباید برای موارد سطحی هم استفاده شود. در پسوریازیس نیز بکار رفته‌است.

عدم مصرف ایزوترتینوین

هنگام بارداری یا شیردهی: زیرا باعث سقط جنین یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی طفل برجا می‌گزارد. حساسیت نسبت به ویتامین آ رواکوتان و داروهای مشابه آن مصرف هم‌زمان با پادزیست (آنتی بیوتیک)ها به ویژه تتراسیکلین داشتن نارسایی کبدی ویا کلیوی مبتلایان به چربی خون (گلیسرول و تری گلیسرید) بالا وجود سطح بالای ویتامین آ در بدن مصرف در افراد کهنسال

مصرف قرص ایزوترتینوین

این دارو باید حتمآ تحت نظر پزشک استفاده شود لذا از مصرف خودسرانه جدا خودداری کنید. پزشک خود را در خصوص هرگونه سابقه حساسیت، بیماری قبلی و استفاده از داروهای دیگر آگاه کنید. آزمایش برای تعیین سطح کلسترول خون و آنزیمهای کبدی توصیه می‌شود.

نحوه مصرف قرص ایزوترتینوین

میزان مصرف دارو بستگی به نظر پزشک معالج شما دارد. مصرف روزانهٔ دارو ۰٫۵ تا ۱ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشد که بسته به شدت بیماری تعیین می‌گردد. به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلوگرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید دو کپسول ۲۰ میلیگرمی مصرف کند. کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدهٔ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلهٔ زمانی کوتاه نخورید.

طول دورهٔ درمان قرص ایزوترتینوین

طول دورهٔ درمان با نظر پزشک تعیین می‌گردد. طول درمان آکنه بوسیلهٔ رواکوتان بین ۲ تا ۱۸ ماه متغیر است.

درمان جوش با قرص ایزوترتینوین

در هفته‌های آغازی درمان احتمالآ جوش‌های شما شدیدتر می‌شود. این به خاطر آنست که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و با تولید چربی بیشتر سعی در تعدیل شرایط دارد که افزایش ترشح چربی منجر به تولید جوش‌های بیشتر می‌گردد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان دهندهٔ آنست که دارو مؤثر واقع شده‌است. پس از این (حدوداً از هفتهٔ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت‌آوری کاهش می‌یابدو این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.

قرص ایزوترتینوین در بارداری

اگر در طول درمان حامله شدید، فورآ دارو را قطع نموده و پزشک خود را در جریان قرار دهید. توصیه شده در طول درمان از داروهای پیشگیری‌کننده استفاده کنید.

توصیه هایی در مورد قرص ایزوترتینوین

در طول درمان همواره با جلسه‌های منظم پزشک را از حال خود مطلع کنید. همچنین سطح کلسترول خون نیز باید بطور ماهیانه آزمایش شود. بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید. دارو را در موارد مشابه مصرف نکنید و مصرف آن را به دیگران توصیه نکنید. بدون مشورت پزشک هم‌زمان از داروهای دیگر استفاده نکنید. در طول دورهٔ درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید. تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. در طول درمان حساسیت پوست شما نسبت به آفتاب افزایش می‌یابد. از کیسه کشیدن پوست اجتناب کنید؛ زیرا به علت حساس شدن پوست احتمال ایجاد گودال (scar) روی پوست افزایش می‌یابد. از مصرف مشروبات الکلی در طول درمان خودداری کنید؛ زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد.

عوارض عمومی قرص ایزوترتینوین

خشکی لب: عارضهٔ این داروست که با استفاده از کرم‌های چرب‌کننده مثل کرم وازلین مرتفع می‌شود. خشکی دهان، بینی، چشم:دراین موارد در صورت تمایل می‌توانید از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد. با توجه به خشکی چشم استفاده از لنزهای چشمی توصیه نمی‌شود. خون‌ریزی بینی:معمولآ در هفته‌های دوم یا سوم که خود به خود مرتفع می‌شود. درد خفیف مفاصل و ماهیچه‌ها به ویژه زانو احساس خستگی و سردرد خفیف حساس شدن پوست به آفتاب و آفتاب‌سوختگی افزایش ریزش مو: اکثرآ زودگذر ولی در موارد بسیار نادر ممکن است دائمی‌شود. این عوارض عموماً ملایم و زودگذرند. اکثر آن‌ها پس از اتمام دورهٔ درمان رفع می‌شوند.

عوارض جدی قرص ایزوترتینوین

در صورت مشاهدهٔ این عوارض فورآ دارو را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید: حالت تهوع استفراغ سردرد شدید و مزمن تاری چشم و اختلال در بینایی احساس افسردگی شدید اختلال در سیستم عصبی اختلال در حافظه نشانه‌های افسردگی اینهایند: احساس غمگین بودن دائمی، بی علاقگی نسبت به کارهایی که قبلآ به آن‌ها علاقه‌مند بوده‌اید، خوابیدن بیش از حد و خواب‌های پریشان، تغییرات اشتها و وزن بدن، احساس اضطراب دائمی، گریز از دوستان و آشنایان، احساس بی حوصلگی همیشگی، احساس پوچی و گناه. از سایر عوارض این دارو می‌توان به قرمزی صورت و جای جوشها اشاره کرد که تا چندین ماه بعد از قطع دارو باقی می‌ماند. بندرت دارو بر روی برخی افراد هیچ اثری ندارد. از عوارض این دارو تمایل به خود کشی است به خصوص در افرادی با سابقه افسردگی.

ترکیبات قرص ایزوترتینوین

هر کپسول حاوی ۲۰ یا ۱۰ میلی‌گرم ایزوترتینوئین است و همچنین مواد زیر نیز در آن بکار رفته‌است: روغن سویا، موم زرد، روغن نباتی هیدروژنه، ژلاتین، گلیسرول، آب، سوربیتول، مانیتول، نشاسته ذرت فراوری|فراورده‌شده، تیتانیوم دی اکسید و… در ترکیب رواکوتان قند، گلوتن، ترترزین و دیگر رنگهای شیمیایی بکار نرفته‌است.

قرص روآکوتان

داروهای پرعارضه باید با احتیاط و حساسیت بالا تجویز شوند. پیش از تجویز روآکوتان پزشک متخصص باید به این موارد توجه کند: ابتدا از بیمار آزمایشاتی انجام شود. روآکوتان تاثیر مستقیمی روی کبد و کلیه دارد. بیمار نباید هیچ مشکلی در کبد و یا کلیه داشته باشد. روآکوتان با ایجاد تغییر در پروفایل‌های چربی خون باعث بالارفتن آن می‌شود و باید پیش از مصرف از میزان چربی خون فرد آگاه شد.این دارو تاثیر مستقیمی روی مادر و جنین دارد و به سقط جنین می‌انجامد. پزشک باید شرایط بیمار را بسنجد و اگر احتمال و یا تصمیم به بارداری دارد نباید آن را مصرف کند. همچنین در دوران شیردهی نیز نباید مصرف شود زیرا ممکن است باعث عقب افتادگی ذهنی نوزاد شود. مکانی که آکنه در آن به وجود آمده نیز برای تجویز روآکوتان باید در نظر گرفته شود. شرایط فرد، نوع پوست و حتی شرایط کاری او باید در نظر گرفته شود. آکنه، پوست را نسبت به نور آفتاب حساس می‌کند؛ بنابراین برای کسی که در معرض نور آفتاب فعالیت می‌کند باید با احتیاط بیشتری تجویز شود.پزشک وظیفه دارد بیمار را از همه عوارض دارو مطلع کند. شما هم اگر درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید پزشک را مجبور نمی‌کنید در موارد غیرضروری روآکوتان برایتان تجویز کند. اگر این دارو برایتان تجویز شده باید بدانید: کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شوند. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیک‌تر بود از وعده بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصله زمانی کوتاه نخورید. ابتدای مصرف روآکوتان ممکن است حضور آکنه‌ها روی پوستتان بیشتر شود و این به دلیل واکنش پوست شما به دارو است که برای تعدیل شرایط، چربی بیشتری تولید می‌کند. بعد از هفته سوم به بعد آکنه‌ها کمتر می‌شوند. به خانم‌ها توصیه می‌شود در طول درمان با روآکوتان از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند. اگر احتمالا باردار شدید فورا دارو را قطع کنید و به پزشکتان اطلاع دهید. پیش از آغاز درمان پزشک از شما آزمایش می‌گیرد. در طول درمان به صورت منظم باز باید مورد آزمایش قرار بگیرید تا میزان کلسترول، تری‌گلیسیرید و آنزیم‌های کبدی کنترل شوند. اگر آنزیم‌های کبدی از ۴برابر بیشتر شد دارو باید قطع شود. هر دارویی دارای یک رشته فوائد و یک رشته عوارض نامطلوب است. روآکوتان نیز از این قاعده مستثنی نیست. خشکی لب، خشکی دهان، بینی، چشم‌، خونریزی بینی، درد خفیف مفاصل و ماهیچه‌ها به ویژه زانو، احساس خستگی و سردرد خفیف و افزایش ریزش مو از عوارض زودگذر این دارو هستند و بعد از پایان دوره رفع می‌شوند اما اگر عوارضی همچون حالت تهوع، استفراغ، سردرد شدید و مزمن، تاری چشم و اختلال در بینایی، احساس افسردگی شدید، اختلال در سیستم عصبی و اختلال در حافظه را مشاهده کردید دارو را قطع کنید و به پزشک خود اطلاع دهید. بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید. در طول دوره درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید. و مهم‌تر از همه مصرف دارو را به هیچ کس توصیه نکنید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد قرص ژنی ترت صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.