; قرص دگزامتازون ؛ عوارض قرص دگزامتازون وسیپروهپتادین برای چاقی و بارداری - فال و خواب
کپسول راکوتان ؛ عکس و فواید قرص راکوتان و قیمت در داروخانه و عوارض برای مردان

کپسول راکوتان ؛ عکس و فواید قرص راکوتان و قیمت در داروخانه و عوارض برای مردان

کپسول راکوتان کپسول راکوتان ؛ عکس و فواید قرص راکوتان و قیمت در داروخانه و عوارض برای مردان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

قرص شیکوریدین ؛ جویدنی است؟ و آیا باعث ریزش مو میشود و چاق میکنه

قرص شیکوریدین ؛ جویدنی است؟ و آیا باعث ریزش مو میشود و چاق میکنه

قرص شیکوریدین قرص شیکوریدین ؛ جویدنی است؟ و آیا باعث ریزش مو میشود و چاق میکنه همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

سلولیت صورت ؛ علت به وجود آمدن سلولیت چیست و درمان قطعی سلولیت صورت

سلولیت صورت ؛ علت به وجود آمدن سلولیت چیست و درمان قطعی سلولیت صورت

سلولیت صورت سلولیت صورت ؛ علت به وجود آمدن سلولیت چیست و درمان قطعی سلولیت صورت همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

قرص دگزامتازون

قرص دگزامتازون ؛ عوارض قرص دگزامتازون وسیپروهپتادین برای چاقی و بارداری

قرص دگزامتازون ؛ عوارض قرص دگزامتازون وسیپروهپتادین برای چاقی و بارداری همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص دگزامتازون

متاسفانه باید بگوییم که آمپول دگزامتازون از پرمصرف‌ترین داروها در کشور است و عوارض نامطلبوبی هم به دنبال دارد و خیالی ها ان را خودسرانه مصرف می کنند.♥از عوارض دگزامتازون می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد.

دارو و قرص دگزامتازون چیست

داروی دگزامتازون (dexamethesone)، تحت برندهای Baycadron, Dexamethasone Intensol, DexPak 10 Day Taperpak, نیز در بازار یافت می‌شود. این دارو، از انتشار موادی که در بدن باعث ایجاد التهاب می‌شوند، جلوگیری می‌کند. داروی دگزامتازون در شرایط مختلفی مصرف می‌شود؛ مانند: اختلالات آلرژیکی (حساسیتی)، وضعیت‌های پوستی، آرتریت، لوپوس، پسوریازیس، کولیت اولسراتیو یا اختلالات تنفسی؛ این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده گردد.

قرص دگزامتازون و سرماخوردگی

با شروع علائم سرماخوردگی و بیماری معمولا قبل از رفتن به سراغ درمان خانگی سرماخوردگی و بدون آگاهی از نتایج نامطلوب مصرف داروهای شیمیایی از پزشک خود سریعا درخواست داروهایی همچون قرص‌های سرماخوردگی، دگزامتازون و… می‌کنیم. این روزها مصرف دگزامتازون یکی از داروهای به‌ظاهر درمان کننده سرماخوردگی در کشور ما روبه افزایش است. این دارو که معمولا بصورت آمپول عرضه می‌شود اگرچه روند بهبودی بیماری را سرعت می‌بخشد اما عوارض جبران‌ناپذیری از جمله ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن، افسردگی و پوکی استخوان بر جا می‌گذارد. متاسفانه تزریق آمپول دگزامتازون برای بیمار، هنگام بروز سرماخوردگی در کشور ما بسیار شایع است، در سرماخوردگی‌های همراه با عفونت باکتریایی (مثلا انواع تب دار یا همراه با گلودرد چرکی) با سرکوب ایمنی بدن، برای باکتری‌ها فرصتی را برای سازماندهی نیروها و تکثیر فراهم می‌کند و در نتیجه ممکن است چند روز بعد منجر به شعله‌ور شدن بیماری و حتی ایجاد عفونت‌های شدید تنفسی شود در حالیکه شاید در ظاهر با تزریق این آمپول، علائم سرماخوردگی به سرعت از بین برود، اما به علت اثراتی که این دارو بر تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌گذارد، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی نیز در بیمار افزایش می‌یابد. به همین علت، بیمار باید در چنین شرایطی هر نوع علامت ساده همچون تب و بی‌حالی را جدی بگیرد و به پزشک مراجعه کند. زیرا ممکن است در معرض ابتلا به یک بیماری جدی عفونی قرار داشته باشد.

موارد مصرف قرص دگزامتازون

دگزامتازون یا آنطور که رایج است دگزا، یکی از داروهایی است که در اشکال مختلف خود (شربت، قرص، قطره، آمپول، پماد و محلول‌ها) وجود دارد و یکی از پرکاربردترین داروهاست. دگزامتازون، قویترین دارو و یکی از طولانی‌ اثرترین انواع کورتون است که در کنار انواع آنتی بیوتیک‌ها، داروی آشنای ما ایرانی‌هاست. همچنین این دارو از دسته کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها) است که داراری اثرات گسترده‌ای در قسمت‌های مختلف بدن هستند که این اثرات گسترده همانطور که می‌توانند در درمان طیف زیادی از بیماری‌ها مفید باشند، می‌توانند عوارض جانبی زیادی هم به جا بگذارند. درمان حمله آسم، درمان حساسیت شدید، کنترل التهاب در بیماری‌های روماتیسمی و خودایمنی و کنترل صدها بیماری حاد و مزمن دیگر از جمله کاربردهای این داروهاست.

نکاتی در مورد مصرف قرص دگزامتازون

توجه داشته باشید که در صورتی که یک عفونت قارچی – در هر قسمت از بدن خود – داشتید، نباید از دگزامتازون استفاده کنید. در مورد وضعیت سلامتی خود و هرگونه دارویی که مصرف می‌کنید، همه چیز را با دکتر در میان گذارید. بسیاری از بیماری‌های دیگر وجود دارند که استفاده از استروئیدها روی آن‌ها تاثیراتی دارد و داروهای زیادی هستند که با استروئیدها تداخل دارند. اگر هر گونه استرس غیر طبیعی، مثلاً یک بیماری جدی، تب یا عفونت دارید یا تحت عمل جراحی یا فوریت های پزشکی قرار دارید، ممکن است نیاز به تغییر دوز مصرف دگزامتازون در شما باشد. در دوره‌ی درمان، هر گونه شرایطی که بر وضعیت شما تاثیر گذار است را به دکترتان اطلاع دهید.دگزامتازون می‌تاند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما شود؛ به طوری که باعث شود شما زودتر دچار عفونت شوید و یا اگر قبلاً عفونتی در بدن شما بوده، بدتر شود. هر بیماری یا عفونتی که در طی چند هفته‌ی اخیر داشته‌اید، با دکتر خود درمیان گذارید. از قرارگیری در معرض افرادی که بیماری یا عفونتی دارند، اجتناب کنید. اگر در معرض ابتلا به آبله‌مرغان یا سرخک هستید، برای اقدامات پیشگیرانه به دکترتان مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید. چرا که این وضعیت، در افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، می‌تواند خطرناک و یا حتی کُشنده باشد. واکسیناسین در دوره‌ی مصرف این داروهای استروئیدی، ممکن است تاثیر مطلوبی نداشته باشد. مصرف داروی دگزامتازون را به صورت ناگهانی متوقف نکنید؛ چرا که در این صورت ممکن است عوارض ناخوشایندی در شما بروز پیدا کند. برای جلوگیری از ایجاد این عوارض ناخواسته، در مورد قطع مصرف این دارو با دکتر خود صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهید.

قرص دگزامتازون و بدنسازی

متاسفانه این روزها پای این دارو به باشگاه‌های بدنسازی نیز باز شده است و علاقه‌مندان به بدنسازی نیز از نوع تزریقی آن به عنوان داروی کورتونی برای حجم‌دهی به عضلات استفاده می‌کنند. در حالیکه پزشکان در این‌باره می‌گویند: این دارو نه تنها به افزایش حجم عضلات و توان ورزشکاران منجر نمی‌شود، بلکه باعث افزایش تجزیه عضلات، کاهش توده عضلانی و ضعف آن می‌شود. همچنین با مصرف این دارو امکان پارگی و آسیب دیدن تاندون‌ها در ورزشکاران، هنگام انجام حرکات ورزشی بشدت افزایش می‌یابد. کورتون‌ها می‌توانند نوعی حالت خوش آنی در فرد ایجاد کنند که به euphoria موسوم است. همچنین باعث تغییرات آنی در میزان قند خون می‌شوند و بصورت کوتاه‌مدت ممکن است برخی توانایی‌های جسمانی را افزایش دهند. البته این داروها در دراز مدت هم باعث پوکی استخوان و هم ضعف ایمنی بدن می‌شوند بنابراین مصرف مکرر آن حتی به قصد دوپینگ اثرات معکوس خواهد داشت.نکته: دگزامتازون جزو داروهای ممنوع دوپینگ است.

منع مصرف قرص دگزامتازون

برای اطمینان از اینکه داروی مورد نظر برای شما خطری در پی نخواهد داشت، اگر موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید: بیماری کبدی (مثلاً سیروز کبدی)؛ بیماری کلیوی؛ اختلالات تیوئیدی؛ سابقه‌ی ابتلا به انگل مالاریا؛ بیماری سل؛ پوکی استخوان؛ یک اختلال عضلانی یا ماهیچه‌ای؛ آب‌سیاه یا آب‌مروارید؛ عفونت‌های چشمی، تبخال چشمی؛ زخم معده، بیماری التهابی روده، و بیماری‌های مشابه آن؛ افسردگی یا بیماری‌های روحی روانی؛ نارسایی احتقانی قلب؛ فشار خون بالا؛ همچنین در صورتی که دیابت دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. زیرا مصرف داروهای استروئیدی می‌تواند باعث افزایش میزان گلوکز (قند) در خون یا ادرار شما شود. ممکن است نیاز باشد که دوز مصرفی داروهای دیابتی خود را بر طبق این داروی استروئیدی – دگزامتازون – تنظیم کنید. هنوز مشخص نشده است که آیا این دارو برای جنین آسیب‌زاست یا خیر. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. دگزامتازون می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. در صورتی که دوران شیردهی قرار دارید، قبل از مصرف این دارو به دکترتان اطلاع دهید. استروئیدها، بر نحوه‌ی رشد کودکان تاثیرگذار هستند. در دوره مصرف داروی دگزامتازون، اگر کودک شما با یک نرخ طبیعی رشد نمی‌کند، به دکتر اطلاع دهید.از چه مواردی در حین مصرف داروی دگزامتازون باید خودداری کرد؟ از قرار گرفتن در کنار افرادی که بیمار بوده و یا دچار عفونت هستند، خودداری کنید. اگر در معرض ابتلا به آبله‌مرغان یا سرخک هستید، برای اقدامات پیشگیرانه به دکترتان مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید. چرا که این وضعیت، در افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، می‌تواند خطرناک و یا حتی کُشنده باشد. اگر واکسنی نیاز دارید، در دوره مصرف این دارو نزنید؛ زیرا در این دوران که شما داروی دگزامتازون را مصرف می‌کنید، زدن واکسن بر روی شما تاثیر زیادی نخواهد داشت و از شما در برابر بیماری‌ها محافظت چندانی نمی‌نماید. منظور واکسن هایی است که شامل موارد زیر باشند: واکسن سرخک، سرخجه، فلج اطفال، روتا ویروس، تیفوئید، تب زرد، واریسلا (آبله‌مرغان)، زوستر (زونا) و واکسن آنفولانزا؛

مصرف قرص دگزامتازون در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین زمان‌ها در مصرف داروهاست. بخاطر سلامت جنین بهتر است هیچ دارویی خودسرانه مصرف نگردد و برای درمان سرماخوردگی و یا آنفولانزا در دوران بارداری مشورت با پزشک مربوطه ضروریست. دگزامتازون از نظر مصرف در حاملگی جزو گروه c است. یعنی نه جزو داروهای بی‌خطر است و نه جزو داروهای خطرناک. در صورت صلاح‌دید پزشک در برخی موارد می‌توان با قبول برخی عوارض جانبی از این دارو استفاده کرد. مصرف خودسرانه به‌ویژه در حاملگی کاملا ممنوع است. زیرا ممکن است باعث سرکوب غده فوق کلیه در جنین شود.

عوارض و مضرات قرص دگزامتازون

افسردگی، توهم، اختلالات ذهنی و تضعیف سیستم ایمنی و کاهش سد دفاعی بدن در مقابل انواع عفونت‌ها از عوارض نامطلوب ناشی از مصرف نابجا و بی‌رویه آمپول دگزامتازون است. در مصرف بصورت موضعی (به شکل پماد و قطره یا محلول): تحلیل رفتن پوست در استفاده درازمدت، لکه‌افتادن روی پوست و خشکی پوست، تشدید عفونت‌های قارچی. در مصرف سیستمیک (خوراکی یا تزریقی): سرخوشی، عوارض گوارشی، تشدید عفونت‌ها، بی‌خوابی، پوکی استخوان (در مصرف طولانی)، ضعف ایمنی ، اختلالات هورمونی (نظیر پرمویی، اختلال عادت ماهانه) اتساع شکم (حالت نفخ به همراه صدای غرغر) و گرد شدن صورت، اختلال آنزیم‌های کبدی، تحلیل عضلانی، چرب شدن پوست و تشدید آکنه، تغییرات روحی (نظیر سرخوشی بیش از حد یا تحریک‌پذیری عصبی) توجه: صرف نظر از عوارض، وابستگی به کورتون مشکل مهم دیگری است که بر اثر استفاده به مدت حدود یک ماه از کورتون‌ها گریبان‌گیر بیمار می‌شود.

قرص دگزامتازون و افزایش وزن

افرادی که به دنبال روش‌های سریع برای چاق‌شدن می‌گردند حتما اسم این دارو هم به گوششان خورده است. دگزامتازون اشتها را زیاد می‌کند. علاوه بر آن از طریق ایجاد تورم در بدن شما را چاق می‌کند. در حقیقت یکی از عوارض استفاده زیاد از کورتون ها ایجاد تورم تدریجی در بدن و افزایش میزان چربی است که باعث پف‌کردن فرد شده و یا باعث ایجاد علامتی که اصطلاحا به آن ماه رخ می‌گویند (یعنی گرد و پف کرده شدن صورت) می‌شود. در نتیجه بیمار احساس می‌کند که چاق و قوی بنیه شده است. اما حقیقت این است که تمام کورتون‌ها در استفاده مکرر باعث تحلیل رفتن عضلات و پوکی استخوان می‌شوند. در حقیقت این دارو بدن شما را رسما به یک پفک تبدیل می‌کند.

نحوه مصرف قرص دگزامتازون

دگزامتازون را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. دکتر شما ممکن است برای اینکه نتیجه‌ی بهتری در اثر مصرف این دارو بگیرید، دوز مصرفی شما را هر از گاهی تغییر دهد. اگر دچار استرس‌های غیر طبیعی، مثلاً بیماری‌های جدی، تب یا عفونت هستید و یا یک عمل جراحی پیش رو دارید و یا باید تحت مراقبت های پزشکی باشید، ممکن است نیاز باشد که دوز مصرفی شما تغییراتی داشته باشد. در مورد وضعیت و شرایطی که در آن قرار دارید و بر ری شما تاثیرگذار است، با دکتر خود صحبت کنید. مصرف داروی دگزامتازون ممکن است باعث شود که جواب برخی از آزمایشات شما، غیر معمول شود. بنابراین به دکتر خود قبل از اقدام برای انجام هر گونه آزمایش، اطلاع دهید که در حال مصرف این دارو می‌باشید. مصرف داروی دگزامتازون را به صورت ناگهانی متوقف نکنید؛ چرا که در این صورت ممکن است عوارض ناخوشایندی در شما بروز پیدا کند. برای جلوگیری از ایجاد این عوارض ناخواسته، در مورد قطع مصرف این دارو با دکتر خود صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهید. همیشه به همراه خود نوشته یا یک کارت مخصوص به همراه داشته باشید که نشان دهد شما در حال مصرف داروی دگزامتازون هستید. دکتر یا فردی که مسئول سلامتی شماست، باید از این که شما در حال استفاده از یک داروی استروئیدی هستید، اطلاع داشته باشد. دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

مصرف قرص دگزامتازون

اگر یک یا چند بار مصرف این دارو را فراموش کردید، باید با دکتر خود تماس گرفته و از او راهنمایی بخواهید. چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. مصرف بیش از حد این دارو به نظر نمی‌رسد که باعث ایجاد علائم خطرناک شود. البته در صورتی که در طولانی مدت، به میزان زیاد از این داروی استروئیدی مصرف شود، می‌تواند منجر به ایجاد علائمی مثل نازک شدن پوست، به آسانی دچار کبودی شدن، تغییرات در شکل یا مکان چربی‌های موجود در بدن (خصوصاً در صورت، پشت، گردن و کمر)، افزایش جوش‌های پوستی یا موهای صورت، مشکلات قاعدگی، ضعف یا ناتوانی جنسی، از دست دادن علاقه به آمیزش جنسی گردد.

عوارض جانبی قرص دگزامتازون

حبس مایعات در بدن (التهاب و تورم در قسمت دست و مچ پا)؛ مشکلات خواب (بی‌خوابی)، تغییرات خلق و خو؛ آکنه (جوش)، رنگ‌پریدگی یا کبود شدن، نازک شدن پوست، خشکیِ پوست؛ دیر خوب شدن زخم؛ افزایش میزان تعریق، افزایش رشد موها؛ سردرد، سرگیجه، احساس چرخش؛ حالت تهوع، دل‌درد، نفخ؛ ضعف عضلات؛ تغییرات در شکل یا مکان چربی‌های موجود در بدن (خصوصاً در بازوها، پاها، صورت، گردن، سینه ها و کمر)؛ البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تداخل دارویی قرص دگزامتازون

بسیاری از دارو ها ممکن است با دگزامتازون تداخل داشته باشند. تعداد کمی از این دارو ها در زیر آورده شده است. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر: آسپرین (مصرف روزانه‌ی آن یا به مقدار زیاد)؛ سیکلوسپورین؛ دیگوکسین؛ آنتی‌بیوتیک ها – مثلاً اریترومایسین یا ریفامپین؛ داروهای ضد قارچ مانند کتوکونازول؛ قرص‌های کنترل بارداری یا درمان‌های هورمونی جایگزین؛ رقیق کننده‌های خون – مانند: وارفارین (Coumadin, Jantoven)؛ داروهای ادرار آور؛ داروهای گلوکوم (آب سیاه)؛ انسولین یا داروهای دیابت که به صورت ماهیانه مصرف می‌شود؛ داروهای درمان زوال عقل یا بیماری پارکینسون؛ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی – مانند: ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، ملوکسیکام و غیره؛ داروهای تشنج – مثل: کاربامازپین، فنیتوئین یا فنوباربیتال؛ البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با دگزامتازون تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به دکتر خود بدهید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.