; قرص جلوگیری از بارداری ؛ انواع بهترین قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی ال دی - فال و خواب
بیماری های روانی و انواع بیماری های روانی خطرناک و بیماری های روانی شایع

بیماری های روانی و انواع بیماری های روانی خطرناک و بیماری های روانی شایع

بیماری های روانی بیماری های روانی ؛ انواع بیماری های روانی خطرناک و بیماری های روانی شایع همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

سرفه خشک در بارداری ؛ درمان و تعیین جنسیت جنین و سرفه از علائم بارداری

سرفه خشک در بارداری ؛ درمان و تعیین جنسیت جنین و سرفه از علائم بارداری

سرفه خشک در بارداری سرفه خشک در بارداری ؛ درمان و تعیین جنسیت جنین و سرفه از علائم بارداری همگی در سایت فال و خواب . …

شریان و ورید چیست ؛ تعریف شریان و ورید چیست و ک پلیر چیست و ورید کجاست

شریان و ورید چیست ؛ تعریف شریان و ورید چیست و ک پلیر چیست و ورید کجاست

شریان و ورید چیست شریان و ورید چیست ؛ تعریف شریان و ورید چیست و ک پلیر چیست و ورید کجاست همگی در سایت فال …

قرص جلوگیری از بارداری

قرص جلوگیری از بارداری ؛ انواع بهترین قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی ال دی

قرص جلوگیری از بارداری ؛ انواع بهترین قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی ال دی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

قرص جلوگیری از بارداری در زندگی کنونی زوجین جوان کاربرد بالایی دارد.زیاد دور نیست زمانی که می شنیدیم که فلانی ناخواسته باردار شده است و مشکلاتی برایش بوجود امده است.امروزه راههای زیادی برای جلوگیری از این امر وجود دارد مانند کاندوم و قرص ضد بارداری و …

توضیحاتی در مورد قرص جلوگیری از بارداری

یکی از روشهای مطمئن و عالی در پیشگیری از بارداری، مصرف قرص‌های خوراکی ترکیبی است ، که به دو شکل ال دی، و اچ دی در بسته های ۲۱ عددی در دسترس عموم هستند.♥ مقدار هورمونهای استروژن و پروژسترون قرص های اچ .دی بیشتر از قرص های ال .دی است. قرص لاینسترنول (Lynestrenol) به منظور جلوگیری از بارداری در زمان شیردهی مصرف می‌شود. سردرد یا تاری دید از عوارض قرص لاینسترنول می‌باشد. این قرص‌ها باید هر روز در ساعت معینی خورده شود و تجویز آن توسط کارکنان بهداشتی تعلیم دیده انجام می‌شود. توجه داشته باشید که این قرص‌ها تنها زمانی عملکرد مطلوب دارند که تغذیه انحصاری با شیر مادر باشد. در صورت استفاده مادر از شیر خشک یا مایعات دیگر، این قرص اثربخشی مطلوب نخواهد داشت و احتمال بارداری مجدد وجود خواهد داشت. عوارض قرص لاینسترنول شامل کیست‌های تخمدانی، حاملگی خارج از رحم، خونریزی شدید، سردرد، تاری دید و حساس شدن پستان‌ها می‌باشد.قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) قرص اوژانسی است و نحوه مصرف آن در پیشگیری از بارداری مهم است. لوونوژسترل با افزایش چسبندگی مخاط گردن رحم و ایجاد تغییر در آندومتر (داخلی‌ترین لایه‌ی رحم) مانع باروری و لانه گزینی می‌گردد. در نظر داشته باشید که این روش یک روش اورژانسی است؛ یعنی شما زمانی باید از این قرص استفاده نمایید که ناخواسته در برابر باردار شدن قرار گرفته‌اید، نه اینکه هر بار بی موالات و بی دقت رابطه جنسی برقرار کنید و بلافاصله به روش اورژانسی روی آورید. زیرا عوارض خطرناک قرص‌های اورژانسی ضد بارداری را هم باید درنظر داشته باشید. عوارض قرص شامل قاعدگی نامنظم، تهوع و استفراغ، سردرد، احساس ناراحتی در پستان، افسردگی، اختلالات پوستی، تغییرات وزن بدن، اولیگومنوره و منوراژی می‌باشد.تغییراتی در ترشحات واژنی، در هنگام مصرف قرص ممکن است رخ دهد میتواند باعث افزایش یا کاهش در روانی واژینال یا تغییر در ترشحاتش باشد اگر واژن خشک شود، استفاده از روان کننده ها ،برای رابطه جنسی راحت تر، میتواند کمک باشد.این تغییرات، معمولا مضر نیستند، اما تغییرات در رنگ یا بوی آنها می تواند عفونت را نشان دهد هر کسی که در مورد چنین تغییراتی نگران است، باید با پزشک خود مشورت کند.پیشگیری اضطراری از بارداری (به انگلیسی: Emergency postcoital contraception) که (با نماد اختصاری EC) خوانده می‌شوند به روش‌هایی اشاره دارد که پس از انجام مقاربت از باردار شدن جلوگیری می‌کنند.

کاربرد مصرف قرص جلوگیری از بارداری

این قرص کارایی های زیر را دارد کاهش میزان بیماریهای التهابی لگن -کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان -کاهش میزان غدد خوش خیم پستان -کاهش میزان خونریزی قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک -پیشگیری از حاملگی خارج از رحم.

جلوگیری از بارداری طبیعی

در جلوگیری از بارداری به روش طبیعی در زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی با احتیاط فراوان برقرار شده ولی در تاریخ‌های دیگر با علم بر این موضوع که امکان لقاح خارج از روزهای تخمک‌گذاری وجود ندارد، رابطه جنسی طبیعی برقرار می‌شود. این روش پیشگیری طبیعی از بارداری می‌تواند تا ۹۳ درصد اثر بخش باشد. در این روش خانم‌ها باید هر روز صبح پیش از بیرون آمدن از تخت خواب دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنند. سه روز متوالی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، روزهای تخمک‌گذاری خانم‌ها محسوب می‌شود. حال اگر در هر زمانی غیر از زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی برقرار شود احتمال بارداری بسیار کاهش می‌یابد. این روش جلوگیری از بارداری هم همانند سایر روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

انواع قرص جلوگیری از بارداری

این قرص ها تن.ع زیادی دارند.انواع مختلفی از قرصهای ضد بارداری وجود دارد که همه آنها شامل اشکال مصنوعی از هورمون استروژن، پروژسترون، یا هر دو هستند ؛ پروژسترون مصنوعی، پروژستین نامیده می شود و قرص های ترکیبی، از پروژستین و استروژن ساخته شده اند. “قرص مینی” شامل پروژستین است. قرص های مونوفازیک ،حاوی همان تعادل هورمونی هستند با قرص های فازی، دو یا سه نوع مختلف قرص مصرف می شود، که هر کدام دارای تعادل هورمونی مختلفی هستند. گزینه های دیگر “قرص های روزمره” و قرص های “۲۱ روزه” هستند. یک بسته قرص روزانه، ۲۸ روز طول می کشد، اما هفت قرص دیگر غیرفعال است. قرص های روزانه، مصرفشان ساده تر و راحت تر است، زیرا یک روال روزانه یکسان دارد.سه نوع قرص فشار برای جلوگیری از بارداری وجود دارد: قرص‌های ترکیبی استروژن و پروژستین قرص‌های تنها پروژستینی مانند لوونورژسترول قرص‌های پادپروژستینی مانند میفپریستون و اولیپریستال‌استات و الا‌‌وان . طرز استفاده قرص‌های فشار درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرص‌ها به‌علت داشتن مقادیر زیاد هورمون، اثر ضد بارداری خود را نشان می‌دهند. در صورتی که این قرصها بعد از آمیزش جنسی، هر چه سریعتر خورده شوند (مخصوصا در ۲۴ ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت. امکان استفاده از قرص‌های ضد بارداری دیگر در صورت عدم دسترسی به قرصهای فشار امکان‌پذیر است. می‌توان بعد از انجام آمیزش جنسی، دو قرص اچ‌دی HD را باهم خورد و سپس ۱۲ ساعت بعد، دوقرص دیگر. این چهار قرص حتماً باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از مقاربت خورده شوند. هرچه زودتر این قرص‌ها خورده شوند، تأثیر آن‌ها بیشتر خواهد بود. می‌توان از قرص‌های ال دی LD هم استفاده نمود توجه: از مصرف هم‌زمان چهار عدد قرص اجتناب نمایید (عوارض خطرناک)

نحوه مصرف قرص جلوگیری از بارداری

هر بسته حاوی ۲۱ قرص می باشد. اولین قرص را از روز پنجم قاعدگی آغاز نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند.پس از اتمام بسته قرص، هفت روز کامل قرص نخورید و در روز هشتم بسته بعدی را بدون توجه به روز شروع قاعدگی آغاز نمایید. چنانچه تا هفت روز قاعدگی رخ نداد، به مرکز بهداشتی – درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

قرص جلوگیری از بارداری ال دی و عوارض آن

قرص ال دی (قرص ld) نوعی قرص‌ ضد بارداری است که به عنوان قرص اورژانسی پس از رابطه جنسی استفاده می‌شود. از آنجایی‌که عوارض ال دی بیشتر بر دستگاه گوارش است توصیه می شود قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. نحوه مصرف این قرص به این صورت است که در هر بسته ۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا ۷ روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید. عوارض قرص ال دی شامل تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم می‌باشد.

قرص جلوگیری از بارداری روکین و عوارض آن

قرص روکین (Rokin) نوعی قرص ضد بارداری است که ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشد. تهوع، سردرد و خونریزی غیرطبیعی برخی از عوارض آن است. این دارو با پیشگیری از آزادسازی تخمک در طول دوره قاعدگی از حاملگی جلوگیری می‌کند. قرص روکین در درمان عوارض قبل از قاعدگی نظیر درد قبل از قاعدگی، تغییرات اشتها و اضطراب موثرتر از قرص‌های جلوگیری از بارداری دیگر عمل می‌کند. لازم به ذکر است که این دارو باعث افزایش وزن نمی‌شود و همچنین نفح و ورم، در مصرف روکین بر خلاف سایر قرص‌های ضدبارداری اتفاق نمی‌افتد. عوارض قرص روکین شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساس شدن نوک پستان، ورم مچ پا، تغییر وزن، بی نظمی در دوره‌های عادت ماهیانه، افزایش فشار خون، تغییرات غیر طبیعی در خونریزی واژن، بالابودن سطح پتاسیم خون (ضعف ماهیچه، کاهش ضربان قلب)، تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه، عرق کردن غیر طبیعی، سرگیجه، سرفه خونی، بی حس شدن دست و پا، ضعف بدن، تغییر دید ناگهانی و لکنت زبان می‌باشد.

قرص جلوگیری از بارداری سیپروترون کامپاند و عوارض آن

سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound) علاوه بر درمان آکنه و پرمویی برای پیشگیری از بارداری هم مصرف می‌شود. سردرد و تهوع از عوارض دارو است. این دارو در درمان‌ آکنه‌ مقاوم‌ به‌ آنتی بیوتیک‌ها در زنان‌ و یا زنانی که‌ در ضمن‌ درمان‌ آکنه‌ تمایل‌ به‌ استفاده‌ از قرص ضد بارداری خوراکی دارند و همچنین‌ در درمان‌ پرمویی وابسته‌ به‌ آندروژن‌ در خانم‌ها به کار می‌رود. توجه داشته باشید که این دارو از تولید اسپرم می‌کاهد و مردها را عقیم می‌کند که بعد از ترک دارو معمولا بخودی خود برطرف می‌شود. عوارض قرص سیپروترون کامپاند شامل تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی پستان‌ها، زیادی فشار خون، اختلال عملکرد کبد، کاهش حجم خون‌ قاعدگی، بثورات جلدی، کم خونی، افسردگی و خستگی می‌باشد.

فراموش کردن مصرف قرص جلوگیری از بارداری

چنانچه یک شب مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، تا نوبت مصرف قرص بعدی به محض یاد آوردن، یک قرص میل کنید.چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید، در دو شب بعدی، هر شب به جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید. چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص پیشگیری از بارداری را فراموش کردید، از مصرف بقیه قرص ها خودداری نموده، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید.

نکته هایی در مورد قرص جلوگیری از بارداری

در موارد زیر همزمان با مصرف قرص احتمال حاملگی وجود دارد : -ابتلا به اسهال و استفراغ شدید. -مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج. -مصرف آنتی بیوتیکهایی،‌مثل آمپی سیلین و تتراساسکلین. در هر یک از موارد فوق همزمان با مصرف قرص باید از یک روش پیشگیری دیگر، مثل کاندوم، استفاده کرد.قرص های پیشگیری از بارداری برای چه افرادی مناسب تر است ؟ -خانم هایی که خواهان یک روش مطمئن قابل برگشت پیشگیری از بارداری هستند . -خانم هایی که قاعدگی منظم و دردناک دارند . -خانم هایی که در سال های اول ازدواج به سر می برند . هورمون یا هورمونهای قرص ضد بارداری ،ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد اختلال جنسی یا میل جنسی شود اگرمیل جنسی کاهش یابد یا ناراحت کننده شود، حتما باید به مشاوره با پزشک خود بروید در بعضی موارد، قرصهای کنترل بارداری، میتوانند میل جنسی را افزایش دهند، به عنوان مثال، با حذف نگرانی در مورد حاملگی و کاهش علائم دردناک دوره قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی، اندومتریوز و فیبروئیدی.

منع مصرف قرص جلوگیری از بارداری

* حاملگی یا احتمال آن * سرطان پستان * خونریزی های نا شناخته رحمی * بیماریهای قلبی – عروقی * اختلالات خونی * افزایش چربیهای خون * بیماری های کبدی و کیسه صفرا * فشار خون * سردرد های میگرنی * بیماریهای قند * صرع * افسردگی شدید * خانم های سیگاری چاق بالای۳۵ سال سن که بیش از پنج نخ سیگار در روز مصرف می کنند، بهتر است از روش دیگری استفاده کنند.

قرص جلوگیری از بارداری تری فاریک

یکی از روشهای موثر و قابل برگشت پیشگیری از بارداری، مصرف قرص های خوراکی تری‌فازیک می باشد. این قرص ها به دلیل داشتن مقادیر متفاوتی هورمون دارای سه رنگ متفاوت می باشند و بایستی از نقطه شروع به طور مرتب مصرف گردند.

قرص جلوگیری از بارداری در شیردهی

یکی از روشهای مناسب جهت پیشگیری از بارداری در مادران شیرده قرص های لاینسترنول می باشد، که ترجیحاً بهتر است در شش ماه اول پس از زایمان مصرف شوند، به این شرط که شیر خوار به جز شیر مادر از هیچ نوع نوشیدنی یا غذای دیگری (حتی آب ) استفاده نکند. باید دانست که مصرف قرص شیردهی (لاینسترنول ) ترشح شیر را کاهش نمی دهد.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.