; قرص پنتوپرازول ؛ 20 و تفاوت پنتوپرازول با امپرازول برای زخم معده و زمان مصرف
قرص گلای وانس ؛ زمان مصرف و قیمت و عکس قرص گلای وانس برای لاغری

قرص گلای وانس ؛ زمان مصرف و قیمت و عکس قرص گلای وانس برای لاغری

قرص گلای وانس قرص گلای وانس ؛ زمان مصرف و قیمت و عکس قرص گلای وانس برای لاغری همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

اسهال مزمن و سرطان و کرونا و درمان اسهال مزمن در طب سنتی

اسهال مزمن و سرطان و کرونا و درمان اسهال مزمن در طب سنتی

اسهال مزمن اسهال مزمن ؛ سرطان و کرونا و درمان اسهال مزمن در طب سنتی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

تومور هیپوفیز ؛ عوارض بعد از عمل تومور هیپوفیز و درمان گیاهی غده بدخیم هیپوفیز

تومور هیپوفیز ؛ عوارض بعد از عمل تومور هیپوفیز و درمان گیاهی غده بدخیم هیپوفیز

تومور هیپوفیز تومور هیپوفیز ؛ عوارض بعد از عمل تومور هیپوفیز و درمان گیاهی غده بدخیم هیپوفیز همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

قرص پنتوپرازول

قرص پنتوپرازول ؛ 20 و تفاوت پنتوپرازول با امپرازول برای زخم معده و زمان مصرف

قرص پنتوپرازول ؛ ۲۰ و تفاوت پنتوپرازول با امپرازول برای زخم معده و زمان مصرف همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص پنتوپرازول

قرص پنتوپرازول  جزء دسته داروهایی است که پمپ هیدروژن را مهار کرده و در واقع اجازه تولید اسید معده را به معده شما نمی دهند. سایر داروهای این دسته عبارتند از امپرازول – لانسوپرازول – رابپرازول – اس امپرازول یکی از عوامل محافظت کننده در بدن اسید معده است که علاوه بر کمک به هضم غذا باعث از بین رفتن میکروب ها و ویروس هایی می شود که از راه گوارش وارد بدن شده اند. قرص پنتوپرازول با کاهش اسید معده مقاومت بدن را کاهش می دهد و در صورت مصرف این دارو باید مراقبت بیشتری در خصوص مواد غذایی مصرفی داشته باشید.

تداخل دارویی با قرص پنتوپرازول

مصرف توامان این دارو با غذا تاثیری بر فراهمی زیستی این دارو ندارد.♥ این دارو ممکن است منجر به تغییر در جذب داروهایی شود که فراهمی زیستی آنها وابسته به pH است (مانند کتوکونازول). پنتوپرازول تاثیری بر فعالیت سیتوکروم P450 ندارد، بنابراین بسیاری از تداخلاتی که با داروی امپرازول دیده می شود، با این دارو وجود ندارد. داروهای ادرار آور یا دیورتیک‌ها (مانند فورزماید و هیدروکلروتیازید)، آمپی سیلین، کتوکونازول، پنتوپرازول، داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، دیگوکسین، متوترکسات، یا ساکوییناویر، اتازاناویر، کلوپیدوگرل، ایتراکونازول، کتوکونازول، مایکوفنولات، نلفیناویر و آهن . مصرف پنتوپرازول با نلفیناویر و آتازاناویر ممنوع است و در صورت استفاده از این داروها حتما به پزشک اطلاع دهید.اگر از داروی ضد انگل آلبندازول (Albenza) یا مبندازول (ورموکس) استفاده می‌کنید، نباید از این دارو استفاده کنید.

قرص پنتوپرازول چیست

داروی پنتوپرازول یک مهارکننده پمپ پروتونی است که مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهد.از این دارو برای درمان بیماری التهاب و فرسایش مرس (آسیب مری در اثر اسید معده) و سایر مشکلاتی که در اثر وجود اسید معده اضافی مانند سندرم زولینگر الیسون هستند مورداستفاده قرار می‌گیرد. داروی پنتوپرازول برای بهبود فوری علائم سوزش سر دل کاربردی ندارد و نباید استفاده شود

نکاتی در مورد مصرف قرص پنتوپرازول

اگر علائم یک عارضه جانبی جدی مانند کاهش ادرار، وجود مقادیری از خون در ادرار، درد شدید معده، اسهال آبکی یا اسهال خونی، یا علائم جدید یا بدتر شدن درد مفصلی یا خارش پوستی که در نور خورشید بدتر می‌شود را داشتید، بلافاصله با پزشک خود دراین‌باره مشورت کنید. مصرف این دارو ممکن است خطر شکستگی استخوان در ران، مچ دست و ستون فقرات را افزایش دهد، به‌ویژه اگر این دارو را درازمدت یا در دوزهای بالا مصرف کنید. سوزش سر دل اغلب با اولین نشانه های یک حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در صورت درد قفسه سینه یا احساس سنگین بودن سینه، درد در حال گسترش رو به بازوی یا شانه شما، حالت تهوع، عرق کردن و احساس ناخوشی عمومی، به اورژانس مراجعه کنید. این دارو را برای تمام مدت‌زمانی که تجویزشده است، مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه بیماری شما به‌طور کامل تحت درمان قرار گیرد، بهبود یابد. داروی پنتوپرازول را نباید همراه با آتازاناویر (Reyataz) یا نلفوناویر (Viracept) مصرف کنید. در صورت مصرف هر یک از این داروها برای درمان بیماری اید یا عفونت اچ آی وی، به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص پنتوپرازول

قرص پنتوپرازول (pantoprazole) به منظور کاهش اسید معده و درمان پوکی استخوان را افزایش دهد. – مصرف طولانی مدت این دارو در موارد نادر ممکن است باعث کاهش سطح ویتامین B12 خون شود. – در مورد نحوه ی استفاده از مکمل های کلسیم و ویتامین D با این دارو حتما از پزشک خود سوال کنید.

قرص پنتوپرازول و رفع سوزش معده

سوزش معده و یا اصطلاحا ترش کردن از مشکلاتی است که خیلی‌ها از آن شکایت دارند. به منظور رفع این مشکل داروهای مختلفی وجود دارد. قرص پنتوپرازول یکی از این داروهاست. پنتوپرازول می‌تواند قند و لیپید و تست‌های عملکرد کبد را افزایش دهد. مصرف طولانی مدت این دارو در موارد نادر ممکن است باعث کاهش سطح ویتامین B12 خون شود.درمان کوتاه مدت (۷ تا ۱۰ روز) بیمارن مبتلا به آلرژی دارید. – اگر در حال مصرف داروهای نلفیناویر، اتازاناویر، ریلپیویرین هستید.

مقدار مصرف قرص پنتوپرازول

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول برای درمان رفلاکس در بزرگسالان مقدار ۴۰ میلی‌گرم روزانه به مدت ۸ هفته مصرف می‌شود. در صورت عدم بهبودی درمان برای ۸ هفته دیگر نیز تکرار می‌گردد. توجه: در صورت وجود علایم زخم و خونریزی معده مانند تیره شدن رنگ مدفوع و یا تجربه درد گلو، درد قفسه سینه، درد شدید معده و یا مشکل در بلع حتما با پزشک خود صحبت کنید.داروی پنتوپرازول را دقیقاً همان طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. قرص‌های پنتوپرازول را می‌توان با و یا بدون غذا مصرف کرد. پرانول های خوراکی پنتوپرازول را باید ۳۰ دقیقه قبل از یک وعده غذایی مصرف کرد. این دارو را خرد نکنید و یا نجوید و آن را به‌صورت کامل مصرف کنید.مقدار مصرف در درمان رفلاکس معدی ـ مروی: ۴۰ میلی گرم روزانه به مدت ۸ هفته ، در صورت عدم بهبودی درمان برای ۸ هفته دیگر نیز تکرار می گردد . پیشگیری رفلاکس معدی ـ مروی: ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم روزانه در صبح سندرم زولینگر الیسون: مقدار مصرف پنتوپرازول در موارد پر ترشحی پاتولژیک بر حسب بیمار متفاوت می باشد . مقدار مصرف متداول آن ۴۰ میلی گرم ۲ بار در روز می باشد . مقدار مصرف بر اساس مقدار نیاز بیمار تنظیم می گردد و تا زمان مورد نیاز ادامه می یابد . در برخی موارد تا ۲۴۰ میلی گرم روزانه نیز تجویز شده است و برخی بیماران نیز بیشتر از ۲ سال بصورت مداوم تحت درمان بوده اند. درمان اولسر دوازدهه توام با باکتری هلیکوباکتر پیلوری: درمان سه تایی مشتمل بر (پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم + کلاریترومایسین ۵۰۰ میلی گرم به همراه آموکسی سیلین ۱۰۰۰ میلی گرم یا مترونیدازول ۵۰۰ میلی گرم)دو بار در روز به مدت یک هفته درمان اولسر دوازدهه: ۴۰ میلی گرم روزانه به مدت ۲ هفته در صورت لزوم تا ۴ هفته درمان اولسر معدی: ۴۰ میلی گرم روزانه به مدت ۴ هفته در صورت لزوم تا ۸ هفته

مصرف قرص پنتوپرازول در بارداری و شیردهی

اگر باردارید، قصد بارداری دارید و یا نوزاد شیرخوار دارید حتما موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.– دسته بندی مصرف آن در حاملگی گروه B می باشد.– در زمان شیردهی نیز باید فواید و مضرات مصرف دارو و قطع شیردهی در نظر گرفته شود.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص پنتوپرازول

مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی‌شود و بهتر است از داروهای جایگزین برای درمان طولانی مدت استفاده نمایید. غذا جذب دارو را تا ۲ ساعت به تأخیر می‌اندازد اما باعث کاهش میزان جذب نمی‌گردد. اگر مشکلات مربوط به کبد و معده دارید، پوکی استخوان دارید و یا سطح روی در خون شما کم است حتما قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. اگر مصرف دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. پنتوپرازول ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی و یا سرگیجه شود. بنابراین از کارهایی که به هوشیاری نیاز دارند (مثل رانندگی) پرهیز کنید. از کاهش یا افزایش میزان داروی خود بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید. همچنین مصرف دارو را به صورت ناگهانی قطع نکنید. بهتر است دارو یک ساعت قبل از صبحانه مصرف شود. در صورت سوزش شدید معده باید به پزشک مراجعه شود مخصوصا در بیمارانی که مشکوک به درد قلب هستند. بی ضرری و یا کارایی این دارو در کودکان مشخص نشده است. اگر علایم بیماری شما بهتر نشد و حتی بدتر شد باید با پزشک مشورت کنید.

زمان مصرف قرص پنتوپرازول

بهتر است دارو یک ساعت قبل از صبحانه مصرف شود.پنتوپرازول برای کاهش اسید معده مصرف می شود ولی بر روی اسید موجود در معده موثر نیست بنابراین در صورت سوزش شدید معده باید به پزشک مراجعه شود مخصوصا در بیمارانی که مشکوک به درد قلب هستند چون در بسیاری از موارد درد قلب و معده بدون معاینه قابل تشخیص نیست.به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟ با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.– پنتوپرازول معمولا به صورت تزریقی است. مطمئن شوید نحوه ی مصرف این دارو را به خوبی بلد باشید. – اگر پنتوپرازول شامل ذارتی باشد و یا مات و بی رنگ بود هرگز از ان استفاده نکنید. – این دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید . – پنتوپرازول برای درمان کوتاه مدت (۷ تا ۱۰ روز) تجویز می شود تا زمانی که قادر به مصرف دارو از راه دهان باشید. – اگر مصرف دارو را فراموش کردید به محض یاد آوری آن را مصرف کنید.

عوارض قرص پنتوپرازول

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا استفراغ و کاهش وزن؛ • اسهال آبکی یا اسهال خونی؛ • تشنج (سرفه یا احساس خفگی.

عوارض شایع قرص پنتوپرازول

• سردرد، خواب آلودگی • اسهال خفیف؛ • تهوع، درد معده، تب • علائم ابتلای به سرماخوردگی مانند آب‌ریزش بینی، عطسه، گلودرد • راش • درد عضلانی. این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

اثر قرص پنتوپرازول در بدن

پنتوپرازول مهار کننده نهایی تولید اسید معده بوده که با اتصال به سیستم آتریمی ATpase یونهای (H,K) در سطح ترشحی سلول های پارتیال معده عمل می نماید. این تاثیر موجب مهار ترشح هر دو نوع اسید معده پایه ای و تحریکی می گردد. اتصال به آتریم ATpase موجب اثر ضد ترشحی اسید معدی می شود که تا مدت ۲۴ ساعت ادامه می یابد . متابولیسم پنتوپرازول در کبد از طریق سیستم سیتوکروم P450 بوده که حدود ۷۱% متابولیت های آن از طریق ادرار و ۱۸% از طریق مدفوع دفع می شود.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.