; قرص آرامبخش ؛ انواع قرص های اعصاب و روان و برای عصبانیت و قرص تریازولام | فال خواب
پروتز گونه ؛ عوارض و دکتر خوب برای پروتز گونه طبیعی بازیگران ایرانی

پروتز گونه ؛ عوارض و دکتر خوب برای پروتز گونه طبیعی بازیگران ایرانی

پروتز گونه پروتز گونه ؛ عوارض و دکتر خوب برای پروتز گونه طبیعی بازیگران ایرانی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

مننژیت و راههای تشخیص و عکس های بیماری مننژیت و آیا بیماری مننژیت درمان دارد

مننژیت و راههای تشخیص و عکس های بیماری مننژیت و آیا بیماری مننژیت درمان دارد

مننژیت مننژیت ؛ راههای تشخیص و عکس های بیماری مننژیت و آیا بیماری مننژیت درمان دارد همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

قرص اسپیرونولاکتون ؛ عوارض ناگهانی قرص اسپیرونولاکتون برای جوش و لاغری و ریزش مو

قرص اسپیرونولاکتون ؛ عوارض ناگهانی قرص اسپیرونولاکتون برای جوش و لاغری و ریزش مو

قرص اسپیرونولاکتون قرص اسپیرونولاکتون ؛ عوارض ناگهانی قرص اسپیرونولاکتون برای جوش و لاغری و ریزش مو همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

قرص آرامبخش

قرص آرامبخش ؛ انواع قرص های اعصاب و روان و برای عصبانیت و قرص تریازولام

قرص آرامبخش ؛ انواع قرص های اعصاب و روان و برای عصبانیت و قرص تریازولام همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص آرامبخش

قرص آرامبخش کمک زیادی به کساتی می کند که دنبال آرامش هستند.برای رفع اضطراب  و استرس می‌توان از داروهای آرامبخش استفاده کرد. قرص تریازولام، قرص بوسپیرون و قرص زولپیدم برخی از انواع قرص آرامبخش هستند که احتمالا نام آنها را شنیده اید.شاید بریتان جالب باشد ولی عسل می‌تواند به عنوان یک خوراکی آرامبخش طبیعی استفاده شود.عوارض : • خواب آلودگی و خستگی صبح روز بعد از مصرف قرص.در صورت بروز این علایم از رانندگی و کار کردن با ماشین آلات حتما خودداری کنید. • عدم هماهنگی عضلات، ضعف، سرگیجه، گیجی، آلرژی، تاری دید، توهم، بی حالی، تعریق، خشکی دهان، بثورات جلدی و سر درد طبیعی است. • اشکال در گفتار، حافظه و قضاوت کردن. • حالت تهوع، استفراغ و سوزش سردل و سرمعده. • ممکن است خاطرات اخیر را به یاد نیارید. • خشونت طلبی و پرخاشگری،بی خوابی، تحریک پذیری، افسردگی و اختلال در حفظ تعادل.آرام بخش ها منحصرا به شکل قرص یا کپسول تولید می شوند. این داروها از طریق تاثیر بر سیستم مرکزی اعصاب، فعالیت های بدن را کند کرده و به مصرف کننده احساس آرامش و یا خواب آلودگی می دهند. آن ها سرعت فرایندهای عادی مغز را کاهش داده و تاثیراتی همچون سطحی شدن تنفس، صحبت کردن بریده بریده، کندی، خستگی، سردرگمی، و گشاد شدن مردمک چشم از خود به جای می گذارند. همه داروهای خواب آور، شل کننده، ضد اسپاسم، مسکن، و یا داروهای مخصوص افراد روانپریش در زمره دارو های آرام بخش قرار می گیرد.

قرص آرامبخش چیست

قرص های آرام بخش (TRANQUILIZERS / SEDATIVES) داروهایی هستند که با سرکوب سیستم اعصاب مرکزی (CNS) باعث ایجاد آرامش، تمدد اعصاب، کاهش اضطراب و استرس، خواب آلودگی، سرخوشی، کندی تنفس، کاهش حس تعادل، شل شدن عضلات، قضاوت مختل و واکنشهای کند و مردد می شوند.♥ مصرف دوز بالای این دسته از داروها میتواند به از دست رفتن هوشیاری و حتی مرگ بیانجامد.قرص بوسپیراکس ۵ (Buspirax 5mg) جهت درمان اضطراب توسط پزشک به عنوان قرص آرامبخش تجویز می‌گردد. سرگیجه، خواب آلودگی و عصبانیت از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. قرص بوسپیراکس اثر شل‌کننده عضلانی یا ضد تشنج ندارد و به نظر نمی‌رسد سبب وابستگی جسمی یا تسکین‌بخشی قابل توجه شود. عوارض قرص بوسپیراکس ۵ شامل سرگیجه، خواب‌آلودگی، عصبانیت، بی‌خوابی، سردرد، منگی، کرختی، تاری دید، خشکی دهان، ‌تهوع، اسهال و دیسترس شکمی می‌باشد.

قرص آرامبخش

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که شب با کوله‌باری از استرس روزانه به رختخواب بروید و از فکر و خیال زیاد خواب به چشمانتان نیاید. حال وضعیت زمانی بدتر می‌شود که یک اضطراب تمام نشدنی هم به جانتان افتاده باشد. در این وضعیت مصرف یک قرص آرامبخش می‌تواند تا حد زیادی به رفع استرس و آرام ساختن شما کمک کند. اما باید در نظر داشته باشید که مصرف این نوع داروها به مدت طولانی اصلا توصیه نمی‌شود چراکه عوارض خاصی ممکن است برایتان به همراه داشته باشد.تمازپام (Temazepam) دارویی با اثرات ضد اضطرابی، آرام‌بخشی، ضد تشنجی و شل‌کننده عضلانی است. سردرد، سرگیجه و خواب‌آلودگی از عوارض مصرف تمازپام است. این دارو در موارد بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت این دارو باعث سازگاری بدن با آن شده و اثرات آن را کاهش می‌دهد. همین امر موجب وابستگی بیشتر بیمار به آن مصرف دوزهای بالاتر آن می‌شود. در نهایت می‌توان گفت در صورت عدم کنترل درست بر میزان مصرف، این دارو اعتیادآور خواهد بود. عوارض قرص تمازپام شامل خواب‌های آشفته، ذهن بی‌ثبات، سردرد، خواب‌آلودگی روزانه و سرگیجه می‌باشد.قرص لورازپام (Lorazepam) برای درمان بی‌خوابی و اضطراب به عنوان قرص آرامبخش بکار می‌رود. بی‌قراری، فراموشی، خواب آلودگی و افسردگی از عوارض لورازپام می‌باشد. لورازپام همچنین شل‌کننده عضلانی و آرامبخش است. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت دارو ممکن است موجب بروز وابستگی فیزیکی و روانی به آن شود. عوارض قرص لورازپام شامل بی‌قراری، فراموشی، عدم آگاهی به زمان و مکان، افسردگی، خواب‌آلودگی، افوریا، آتاکسی، سرگیجه، ‏اختلال تکلم، لرزش، هیجان متناقض، ضعف، سردرد و بی‌خوابی می‌باشد.

دارو و قرص آرامبخش گیاهی

همانطور که می دانید  مصرف داروهای شیمیایی برای رفع دلشوره و اضطراب می‌تواند به طور موقت شما را آرام کرده و یک خواب دلنشین برایتان به همراه داشته باشد اما باید این را هم در نظر داشته باشید که هرکدام از این داروها عوارض خاص خود را دارند و بنابراین بهتر است مصرف آن حتما با تجویز پزشک بوده و همچنین در مصرف آن‌ها به هیچ وجه زیاده‌روی نشود. گاهی مواد طبیعی دردسترس ما جود دارند که می‌توانند تا حدودی آرامبخش باشند. عسل یکی از معروف‌ترین مواد طبیعی آرام‌بخش است که مصرف آن در این زمینه توصیه می‌شود.

قرص آرامبخش تریازولام

قرص تریازولام به لاتین Triazolam از داروهای آرام‌بخش است که دارای اثرات ضد اضطرابی و آرام‌بخش بوده و به منظور درمان بی‌خوابی هم استفاده می‌شود. خواب‌آلودگی و سرگیجه برخی از عوارض قرص تریازولام می‌باشد. تریازولام به سرعت و تقریباً بطور کامل از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو در دوران بارداری ممنوع است چراکه ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد. عوارض قرص تریازولام شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، مشکلات هماهنگی، تاکی کاردی، خستگی، اختلالات حافظه، گرفتگی عضله، درد، افسردگی، اختلالات بینایی، یبوست، تغییرات طعم، اسهال، خشکی دهان، آلرژی، کابوس، بی‌خوابی، وزوز گوش، تنفس، ضعف و احتقان می‌باشد.

اثرات قرص آرامبخش

• ضد اضطراب (ANXIOLYTIC) • خواب آور (HYPNOTIC) • ضد اسپاسم (گرفتگی)(ANTISPASMODIC) • ضد تشنج (ANTICONVULSANT) • فراموشی آور (AMNESIC) • کاهش استرس و اضطراب. • درمان بی خوابی. • تسکین و کاهش گرفتگی و تنش عضلات. • کاهش علایم محرومیت از الکل و مواد مخدر. • درمان حملات وحشت زدگی. • تسهیل تستهای تشخیص پزشکی نظیرآندوسکوپی. • افزایش اثر بی حس کننده های موضعی و بیهوشی عمومی. • درمان پسیکوز (روان پریشی) • فراموشی پیش گستر قبل از اعمال جراحی. موارد منع مصرف داروهای آرام بخش • همراه با الکل و سایر مواد مخدر و روانگردان. • ناهماهنگی حرکتی و ضعف عضلانی. • کاهش اکشیژن خون. • آب سیاه (گلوکوم) • وقفه تنفسی حین خواب (آپنه) • حساسیت به آرام بخش ها. • نارسایی شدید کلیوی (دیالیز) • افسردگی شدید (تمایلات خودکشی) • بیماریهای مزمن تنفسی. • نارسایی شدید کبدی نظیر سیروز کبدی. • حاملگی و شیردهی.(تحت نظر پزشک) • افراد بالای ۶۵ سال(تحت نظر پزشک)

قرص آرامبخش دیازپام و عوارض آن

قرص دیازپام (Diazepam) دارویی مسکن و خواب‌آور برای تسکین اضطراب و استرس، اختلالات خواب و اختلالات هراس می‌باشد. خواب آلودگی از عوارض قرص دیازپام است. افرادی که به طور دائمی از این داروها استفاده می‌کنند به تدریج به آن وابسته شده و برای دستیابی به همان میزان آرامش قبلی، مجبور به مصرف میزان بیشتری از آن هستند. بر همین اساس میزان دوز مصرفی این دارو باید حتما توسط پزشک و تحت نظر ایشان تعیین گردد. عوارض قرص دیازپام شامل افت قوای ذهنی، خواب‌آلودگی، تکلم نامفهوم، ضربان قلب کند، تنگی‌ نفس، عدم تعادل، بثورات جلدی، گلودرد، تب و لرز، کبودی یا خونریزی غیرعادی، زخم‌های دهانی، زردی پوست یا چشمان، از دست رفتن حافظه، بی‌خوابی، اضطراب یا تحریک‌پذیری می‌باشد.

مصرف قرص آرامبخش

آرام‌بخش‌ها (به انگلیسی: Tranquillizers) یا خواب‌آورها (Sedative) داروهایی هستند که آثار آرام‌بخش و رخوت‌آور دارند و معمولاً برای افرادی که مضطرب و نگران بوده و دچار افسردگی باشند تجویز می‌شود. استفادهٔ این داروها در زمان کوتاه می‌تواند مفید باشد اما مصرف طولانی‌مدت آنها ممکن است سبب ایجاد اعتیاد‌های دارویی شود. قرص‌ها و شربت‌های خواب‌آور مانند دیازپام از این قبیل داروها به‌شمار می‌روند. آرام بخش ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: آرام بخش های قوی، و آرام بخش های ضعیف. آرام بخش های قوی در حقیقت در زمره داروهای ضد روانپریشی قرار می گیرند چراکه اغلب برای درمان اختلالات روانی مانند شیزوفرنی استفاده می شوند. داروهای آرامبخش تحت نام های تجاری ملاریل، هالدول، ناوانه، تورازین، پرولیکسین تولید می شوند. داروهای آرامبخش ضعیف در دسته بنزودیازپین ها قرار می گیرند و تحت عنواینی چون زاناکس، والیوم، لیبریوم، آتیوان، کلونوپین تولید می شوند. از این دارو ها برای درمان اختلالات روانی و عصبی، خماری اعتیاد، بی خوابی، اسپاسم های عضلانی، و تشنج استفاده می شود. در دز هایی که برای مصارف درمانی استفاده می شوند، آرامبخش ها تاثیراتی چون تسکین دادن اضطراب و عصبانیت و یا کنترل احساسات از خود به جا می گذارند. بسیاری از داروهای آرام بخش برای کمک به خواب بهتر و راحت تر مورد استفاده قرار می گیرند. با افزایش دوز مصرف، میزان کند شدن مکانیزم بدن نیز افزایش پیدا کرده و بدن دچار حالت لختی، خواب آلودگی، آشفتگی ذهنی، و ناتوانی جسمی می شود. بسیاری از افراد پس از مصرف قرص های آرام بخش دچار حالات بی حالی، خواب آلودگی و سرگیجه می شوند. سایر عوارض جانبی این دارو ها عبارت است از: کاهش انگیزه، تحریک پذیری، حالت تهوع، سردرد، بثورات پوستی، اختلال در عملکرد جنسی، بی نظمی قاعدگی، لرزش، از دست دادن یا افزایش اشتها، بی حالی و خواب آلودگی بیش از حد، و رویاهای زنده (توهم). استفاده دائمی و طولانی مدت قرص های آرام بخش باعث به وجود آمدن وابستگی جسمی و روحی شده و می تواند اعتیادآور باشد. نحوه اعتیاد به آرام بخش ها مشابه اعتیاد به باربیتورات ها می باشد.

قرص آرامبخش بوسپیرون

قرص بوسپیرون (Buspiron) از داروهای ضداضطراب است که برای درمان علائم اضطراب، مثل ترس، تنش، تحریک‌پذیری و کج‌خلقی، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی، و به عنوان قرص آرامبخش استفاده می‌شود. سرگیجه و تهوع از عوارض این دارو است. این دارو بدون ایجاد تسکین یا سرخوشی قابل توجه اضطراب را کم کرده و هیچگونه اثرات خواب‌آور، ضد تشنج یا شل‌کننده عضلانی ندارد. استفاده از این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

عوارض قرص آرامبخش بوسپیرون

عوارض قرص بوسپیرون شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، تهوع، سردرد، عصبانیت، احساس سبکی در سر، هیجان، تپش قلب، تشنج، وزوز گوش، درد گلو، خستگی و خشکی دهان می‌باشد.

قرص آرامبخش زولپیدم و عوارض آن

قرص زولپیدم (Zolpidem) یک داروی آرام‌بخش بوده که در درمان بی‌خوابی مصرف می‌شود. تهوع، گیجی و خواب‌آلودگی از عوارض قرص زولپیدم می‌باشد. جالب است بدانید که در ارتش آمریکا این دارو برای خواب راحت شب قبل از عملیات حساس مصرف می‌شده‌ است. درواقع این دارو بر روی مغز اثر آرام‌بخشی دارد. این دارو می تواند افکار خودکشی را مخصوصا در میان نوجوانان تقویت کند. بنابراین مصرف این دارو به طور خودسرانه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از این دارو می‌توان برای آرام کردن افراد در مدت کوتاهی قبل از قرار گرفتن تحت عمل جراحی استفاده کرد. عوارض قرص زولپیدم شامل تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگی، گیجی، سردرد، راه رفتن در خواب (نادر)، مشکلات چشمی مثل دوبینی می‌باشد.

انواع قرص آرامبخش

۱- بنزودیازپین ها (BENZODIAZEPINES): آرام بخش، خواب آور، ضد اضطراب، ضد تشنج، فراموشی آور و شل کننده عضلات میباشند. • Diazepam دیازپام • Oxazepam اکسازپام • Lorazepam لورازپام • Chlordiazepoxide کلردیازپوکساید • Alprazolam آلپرازولام • Bromazepam برومازپام • Clobazam کلوبازام • Clonazepam کلونازپام • Clorazepate کلرازپام • Estazolam استازولام • Flunitrazepam فلونیترازپام • Flurazepam فلورازپام • Halazepam هالازپام • Ketazolam کتازولام • Loprazolam لوپرازولام • Lormetazepam لورمتازپام • Medazepam مدازپام • Midazolam میدازولام • Nitrazepam نیترازپام • Nordazepam نوردازپام • Prazepam پرازپام • Quazepam کوآزپام • Temazepam تمازپام • Tetrazepam تترازپام • Triazolam تریازولام ۲-باربیتورات ها(BARBITURATES): آرام بخش، خواب آور، ضد تشنج و بی هوش کننده میباشند. باربیتوراتها قوی تر از بنزودیازپین ها میباشند و امروزه عمدتا به عنوان داروی ضد تشنج و القاء کننده بی هوشی مصرف میگردند. • Sodium Amytal) Amobarbital) آموباربیتال • Aprobarbital آپروباربیتال • Butabarbital بوتاباربیتال • Butalbital بوتالبیتال • Hexobarbital هگزوباربیتال • Methylphenobarbital متیل فنو باربیتال • Pentobarbital پنتوباربیتال • Phenobarbital فنوباربیتال • Secobarbital سکوباربیتال • Sodium thiopental سدیم تیوپنتال • Talbutal تالبوتال • Thiobarbital تیوباربیتال ۳-داروهای ضد افسردگی(ANTIDEPRESSANT): ضد افسردگی و ضد اضطراب بوده و برخی از آنها (سه حلقه ای ها) برای تسکین دردهای مزمن تجویز میگردند. • Fluoxetine فلوکستین • Sertraline سرترالین • Venlafaxine ونلافاکسن • Citalopram سیتالوپرام • Paroxetine پاروکستین • Escitalopram اسیتالوپرام • Fluvoxamine فلووکسامین • Duloxetine دولوکستین • Bupropion بوپروپیون • Amitriptyline آمیتریپتیلین • Dothiepin دوتیپین ۴-آنتی هیستامین ها(ANTIHISTAMINES): کاهنده واکنشهای حساسیتی و آرام بخش میباشند. برخی آنتی هیستامین های خواب آور و آرام بخش عبارتند از: • diphenhydramine دیفن هیدرامین • dimenhydrinate دیمن هیدرینات • doxylamine دوکسیلامین ۵- ضد روان پریشی ها(ANTIPSYCHOTICS): در درمان اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلالات هذیانی، جنون ها و دیگر اختلالات روان پریشی تجویز میگردند. (از ذکر آنها خودداری میکنیم) ۶- سایر قرصهای آرام بخش و خواب آور: • zolpidem زولپیدم • alpidem آلپیدم • Zaleplon زالپلون • eszopiclone اسزوپیکلون • ramelteon راملتیون • methaqualone متاکوآلون • ethchlorvynol اتکلروینول • chloral hydrate کلرال هیدارت • meprobamate مپروبامات • glutethimide گلوتی تیمید • methyprylon متیپریلون • gamma-hydroxybutyrate گاما هیدروکسی بوتیرات • ethyl alcohol اتیل الکل • diethyl ether دی اتیل اتر • methyl trichloride متیل تری کلراید • Zopiclone زوپیکلون

اعتیاد به قرص آرامبخش

دلیل میزان دفعات تجویز آرام بخش‌ها، اعتیاد به این داروها برای و یا پیرفت وابستگی به آن‌ها امری غیر معمول نیست. یکی از خطرناک‌ترین شیوه‌های استفاده از ارام بخش‌ها مصرف ترکیبی این داروها با سایر داروهای اعتیاد آور، مانند هروئین است. استفاده ترکیبی از داروهای مخدر و ارامبخش‌ها می‌تواند به طور چشمگیری خطر مرگ را افزایش دهد. آرامبخش‌ها می‌توانند از لحاظ جسمی و روان شناختی اعتیاد آور باشند و استفاده بیش از حد از این داروها نباید به آسانی انجام شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در چرخه معیوب اعتیاد به آرام بخش‌ها به دام افتاده است، بسیار توصیه می‌شود که به دنبال یک کمک حرفه‌ای باشید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.