; تومور چیست ؛ علائم انواع تومور مغزی چیست و فرق تومور با سرطان چیست - فال و خواب
سرماخوردگی و سرگیجه ؛ برای سرگیجه چه بخوریم و سرماخوردگی مغز و علت سرگیجه در زنان

سرماخوردگی و سرگیجه ؛ برای سرگیجه چه بخوریم و سرماخوردگی مغز و علت سرگیجه در زنان

سرماخوردگی و سرگیجه سرماخوردگی و سرگیجه ؛ برای سرگیجه چه بخوریم و سرماخوردگی مغز و علت سرگیجه در زنان همگی در سایت فال و خواب . …

پرکاری تیروئید در طب سنتی ؛ عسل و زنجبیل و هندوانه برای پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید در طب سنتی ؛ عسل و زنجبیل و هندوانه برای پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید در طب سنتی پرکاری تیروئید در طب سنتی ؛ عسل و زنجبیل و هندوانه برای پرکاری تیروئید همگی در سایت فال و خواب . …

پرکاری تیروئید در بارداری ؛ رنج و عوارض و رژیم غذایی پرکاری تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید در بارداری ؛ رنج و عوارض و رژیم غذایی پرکاری تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید در بارداری پرکاری تیروئید در بارداری ؛ رنج و عوارض و رژیم غذایی پرکاری تیروئید در بارداری همگی در سایت فال و خواب . …

تومور چیست

تومور چیست ؛ علائم انواع تومور مغزی چیست و فرق تومور با سرطان چیست

تومور چیست ؛ علائم انواع تومور مغزی چیست و فرق تومور با سرطان چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد تومور چیست

تومور چیست و چگونه بوجود می آید؟ تومور با نام لاتبن tumor یا غده که به معنی هر نوع برآمدگی در بدن می‌باشد نوعی نئوپلازی می باشد. متاسفانه تومور در زبان عامیانه به اشتباه برابر با سرطان دانسته می‌شود در حالیکه سرطان خود نوعی تومور می باشد شرط سرطان بدخیم بودن تومور است ولی تومور می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد.

انواع تومور چیست

دو نوع تومور داریم خوش خیم و بدخیم .تومور خوش‌خیم کشنده نیست و به سایر نواحی بدن دست اندازی (invasion) ندارد.♥ بدخیم: کشنده است و در مراحل رشد خود به سایر نواحی بدن دست اندازی می‌کند. دست اندازی تومورها بسته به ماهیت شان می‌تواند تهاجم مستقیم نسج تومور به بافت‌های مجاور با نام اینفیلتراسیون (درگیری اولیه) ویا از طریق خون یا لنف با نام متاستازی (درگیری ثانویه) باشد.

تومور خوش‌ خیم

تومور خوش‌خیم چیست؟ تومورهای خوش‌خیم در شرایطی پدید می‌آید که سلول‌های بدن فرد بدون وقفه تقسیم شوند. این تومورها را بر اساس محل تقسیم شدنشان نام‌گذاری و طبقه‌بندی می‌کنند. برای مثال, تومور چربی از سلول‌های چربی نشاءت می‌گیرد. تومورهای خوش‌خیم همیشه به درمان نیاز ندارند. رشد تومورهای خوش‌خیم سلول‌های دیگر را درگیر نمی‌کند و همانند سلول‌های سرطانی در سلول‌های دیگر سرایت نمی‌کنند. تومورهای خوش‌خیم می‌توانند در هر جای بدن ایجاد شوند. شاید در قسمتی از بدن خود متوجه یک توده شوید که از بیرون مشخص باشد و تصور کنید یک سلول سرطانی است. برای مثال, گاهی زنان در سینه‌های خود متوجه توده‌ای می‌شوند که فکرشان را مشغول می‌کند. در حقیقت بیشتر توده‌های سینه خوش‌خیم هستند, زیرا بدن برای رشد به این تومورهای خوش‌خیم نیاز دارد. از هر ۱۰ زن ۹ تن از آن‌ها این تومورهای خوش‌خیم را در بدن خود می‌یابند. احتمال بروز تومورهای خوش‌خیم استخوان از تومورهای بدخیم بیشتر است.

علل تومور چیست

به‌طور کلی دو دسته تومور وجود دارد. نئوپلاستیک: بیشتر (و نه همه) نئوپلاسم‌ها تومورساز هستند. غیر نئوپلاستیک: التهاب شایعترین علت می‌باشد. از علایم کلاسیک التهاب در پزشکی نیز تورم است. ورم یا ادم که ناشی از تجمع مایع در بافت است. مالفورماسیون یا اشکالات ساختاری مادرزادی خونریزی در یک فضای بسته کیست، تجمع مایع در یک ساختار بسته که نمونه شایع آن کیستهای پستانی است.

رشد تومورهای مغزی

از آنجا که تومورهای مغزی می توانند در بخش هایی از مغز رشد کنند که مهارت های حرکتی، گفتاری، دیدی و تفکری را کنترل می کنند، توان بخشی ممکن است بخش ضروری بازیابی باشد. بسته به نیازهای شما، ممکن است پزشک این موارد را توصیه می کند: درمان فیزیکی برای کمک به شما در بازیابی توانایی های حرکتی و یا قدرت ماهیچه ای کار درمانی حرفه ای که به شما کمک می کند به فعالیت های روزمره خود برگردید، از جمله کار، بعد از یک تومور مغزی یا دیگر بیماری ها گفتار درمانی با متخصصان در مشکلات گفتاری (پاتولوژیست گفتاری) می تواند به شما کمک کند تا صحبت کنید آموزش خصوصی کودکان در سن مدرسه، برای کمک تا بتوانند با تغییرات در حافظه و تفکر پس از یک تومور مغزی کنار بیایند.

نحوه انتشار تومور

انتشار لنفاوی سلولهای تومور در داخل عروق لنفاوی مجاور رشد کرده و از یکدیگر جدا شده و به غدد لنفاوی آن منطقه منتقل می‌شوند، که در آنجا ممکن است رشد ثانویه روی دهد. رشد ثانویه ممکن است در نهایت غده لنفی را نابود ساخته و مجددا به داخل عروق لنفاوی راه یافته و از طریق سیستم لنفاوی به سمت جلو پیشروی می‌نماید. انتشار عروقی سلولهای تومور ممکن است به مویرگها یا وریدهای محلی حمله کرده و از طریق جریان خون به سمت جلو حمل شوند. این سلولها در شبکه‌های مویرگی سایر اندامها مستقر شده و آنگاه رشد ثانویه ممکن است صورت گیرد. سلولهای تومور که وارد شاخه‌های ورید باب می‌شوند تمایل به مستقر شدن در کبد دارند. سلولهایی که وارد وریدهای سیستماتیک می‌شوند تمایل به استقرار در ریه‌ها دارند. به هر حال ، برخی از سلولهای تومور ، از طریق مویرگهای ریوی عبور کرده و ممکن است رشد ثانویه را در سایر بافتها ایجاد کنند. سلولهای بدخیم ناشی از تومورهای اولیه ریه ممکن است به همین طریق وارد گرش خون سیستماتیک شده و رشدهای ثانویه را در بافتها دیگر تشکیل دهند. انتشار توسط مهاجرت سلولهای تومورهایی که دارای یک پرده سروزی می‌باشند ممکن است از آن جدا شده و روی قسمتهای دیگر آن پرده کاشته شوند. به عنوان مثال ، کارسینوم تخمدان ممکن است به این طریق در سرتاسر حفره صفاق پخش شود. تهاجمات موضعی و انتشار متاستاتیک تومورهای بدخیم ، خارج ساختن کال آنها را فوق‌العاده مشکل می‌سازد. سرعت رشد تومورهای بدخیم بطور قابل توجهی فرق می‌کند. ولی بطور کلی ، هرچه سلولها کمتر تمایز یافته باشند، تومور سریعتر رشد می‌کند.

تومور و شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروها برای کشتن سلول های تومور استفاده می کند. شیمی درمانی را می توان به شکل قرص مصرف کرد و یا به رگ تزریق کرد (درون وریدی).شیمی درمانی اغلب برای درمان تومورهای مغزی مورد استفاده قرار می گیرد (تمودار)، که به عنوان یک قرص مصرف می شود. داروهای شیمی درمانی بسته به نوع سرطان به کار می روند.عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع و مقدار دارویی که شما دریافت می کنید بستگی دارد.شیمی درمانی می تواند موجب تهوع، استفراغ و ریزش مو شود.آزمایش های سلول های تومور مغزی شما می تواند مشخص کند که سلول های تومور مغزی شما می تواند شیمی درمانی شود یا خیر.نوع تومور مغزی نیز در تعیین این که آیا شیمی درمانی توصیه می شود یا خیر، مفید است.

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی، تمامی تومورهای داخل جمجمه و یا تومورهای درون کانال مرکزی نخاع را دربرمی گیرند. این تومورها، از طریق تقسیم سلولی کنترل نشده و غیر طبیعی ایجاد می‌شوند، و به طور معمول یا در خود مغز (شامل: نورونها، سلول‌های گلیال (آستروسیت‌ها، اولیگودندروسیت‌ها، سلول‌های اپندیمال، سلولهای تولید کننده میلین شوان)، بافت لنفاوی، عروق خونی)، و یا در اعصاب جمجمه‌ای، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری ایجاد می‌شوند. همچنین این تومورها می‌توانند حاصل گسترش بدخیمی‌هایی باشند که در درجه نخست سایر ارگان‌ها را درگیر کرده بوده‌اند، که در این حالت بدان متاستاز تومور گفته می‌شود.

میزان تهدیدکنندگی یک تومور

میزان تهدیدکنندگی یک تومور، بستگی به ترکیبی از مجموعه عوامل مختلف، همچون: نوع تومور، محل و اندازه تومور و نحوهٔ گسترش و توسعه آن است. از آنجا که مغز به طور کامل توسط جمجمه پوشانیده شده‌است، تشخیص سریع و زودرس تومور مغزی، تنها در صورتیکه ابزار پاراکلینیکی و وسایل تشخیصی مناسبی که وضعیت حفره داخل جمجمه را به خوبی مشخص می‌سازند، در دسترس باشند و به سرعت به کار گرفته شوند. اما بطور معمول، تشخیص تومور مغزی، در مراحل پیشرفته بیماری و هنگامی رخ می‌دهد که وجود تومور موجب بروز علائم و نشانه‌های غیر قابل توضیحی در بیمار شده‌است.

تومور و سردرد

اصلی ترین علامت تومور، سردرد است که اکثر مواقع نوع سردرد به گونه ای است که بیمار برای اولین بار آن را تجربه می کند و در واقع با سردردهای دیگر فرق دارد چراکه این سردردها شدید و مداوم هستند و باعث اختلال در خواب و بیدارشدن بیمار در نیمه شب می شوند و با خوردن داروهای آرام بخش و مشکن کاهش نمی یابند. همانطور که در این بخش از سلامت نمناک گفته شد علائم و نشانه های تومور مغزی بسیار متفاوت است و به اندازه ،محل و سرعت رشد بستگی دارد اما نشانه های رایج و عمومی ناشی از تومور های مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد: شروع جدید یا تغییر در الگوی سر درد ها سر درد های که به تدریج بیشتر و شدیدتر میشود. حالت های تهوع یا استفراغ های بی دلیل مشکلات بینایی مانند:بینایی تار یا دو بینی یا از دست دادن دید محیطی از دست دادن تدریجی لمس یا حرکت در یک دست یا پا مشکل در کنترل و عدم تعادل مشکلات گفتاری سر در گمی در امور روزمره تغییر شخصیتی یا رفتاری تشنج، بویژه در کسانی که سابقه تشنج ندارند مشکلات شنوایی

علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی بستگی به اندازه تومور و محل آن دارد. علائم هنگامی‌ بروز می‌کنند که تومور بر عصب‌های یک قسمت از مغز فشار آوردند و یا به آن صدمه بزنند. علاوه بر این، علائم ممکن است هنگامی آشکار شوند که تومور، مانع جریان مایع در داخل یا اطراف مغز، و یا تجمع مایع موجب تورم مغز شود. موارد زیر رایج‌ترین علائم تومورهای مغزی هستند: •سردردها (که معمولاً در اوایل صبح شدیدتر هستند) •حالت تهوع و استفراغ •تغییرات در صحبت، بینایی و شنوایی •مشکلات در تعادل و راه‌ رفتن •تغییرات در خلق، شخصیت، و توانایی تمرکز •مشکلات در حافظه •انقباض ماهیچه‌ای (صرع یا تشنج) •خواب‌رفتگی و یا سوزش در بازوها و پاها اغلب اوقات، این علائم به‌علت وجود تومور مغزی نیستند و برخی دیگر از مشکلات سلامت نیز می‌توانند باعث بروز این علائم شوند. اگر شما دارای هر یک از این علائم هستید، بایستی با پزشک خود مشورت کنید تا این مشکلات تشخیص داده شده درمان شوند.

روشهای تشخیص تومور مغزی

اگر شما دارای علائمی هستید که از احتمال وجود تومور مغزی خبر می‌دهد، پزشک بایستی یک معاینه فیزیکی از شما به‌عمل آورد و سؤالاتی درباره سابقه بیماری‌های شخصی و خانوادگیتان بپرسد. معاینه دستگاه عصبی: پزشک بینایی، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضلات، هماهنگی، و (رفلکس‌ها) شما را بررسی می‌کند و همچنین چشم‌هایتان را جهت بررسی تورمی که در اثر فشار یک تومور بر عصبی که چشم را به مغز وصل می‌نماید به‌وجود می‌آید، مورد معاینه قرار می‌دهد. •ام‌آر‌آی (MRI) : دستگاه بزرگی مجهز به آهنربای قوی، که به کامپیوتر متصل است، جهت عکس‌برداری دقیق از نواحی مختلف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی اوقات رنگ مخصوصی (ماده حاجب) هم به داخل رگ‌های خونی در بازو یا دست شما تزریق می‌شود، تا کمک کند تفاوت‌های بافت‌های مغز بیش‌تر نشان داده ‌شوند؛ این عکس‌ها می‌توانند نواحی غیرعادی، از قبیل تومور، را نشان دهند. •سی‌تی‌اسکن (CT Scan) : دستگاه اشعه ایکس، متصل به کامپیوتر، یک‌سری عکس‌های دقیق از سر شما می‌گیرد؛ گاهی ماده حاجب نیز به داخل رگ‌های بازو یا دست شما تزریق می‌شود. ماده حاجب باعث می‌شود که نواحی غیرعادی راحت‌تر دیده‌شوند.

تومورهای بدخیم

تومورهای بدخیم بطور تصاعدی رشد کرده و اگر جلوی رشدشان گرفته نشود به طرق مختلف باعث مرگ بیماری می‌گردند. این تومورها سریعا رشد کرده و سلولهای تشکیل‌دهنده آنها از سلولهای تومورهای خوش‌خیم کمتر تمایز یافته‌اند. به عبارت دیگر این تومورها تمایل دارند که همانند بافت جنینی که از آن عضو اصلی (قبل از سرطانی شدن) توسعه پیدا کرده باشند. تومورهای بدخیم غالبا به سایر بافتها انتشار یافته و برداشتن موضعی تومور در اطراف خط قطع کردن تومور می‌باشد. تصویر انتشار تومورهای بدخیم با تهاجم مستقیم به بافتها مجاور و همچنین با تشکیل تومورهای ثانویه که متاستازها Metastases نامیده می‌شوند. در اندام‌هایی که دور از محل تومور اولیه می‌باشند، صورت می‌گیرد. متاستازها بطور خیلی شایع در غدد لنفاوی ، ریه‌ها ، کبد ، استخوانها ، غدد فوق کلیوی ، کلیه‌ها و مغز یافت می‌شوند. تومورهای اصلی به عنوان رشد اولیه شناخته شده و متاستازها رشدهای ثانویه نامیده می‌شوند.

شیوع تومورهای مغزی

شیوع تومورهای مغزی در سنین مختلف متفاوت است و در کودکان و سنین بالای ۵۵ سال بیشتر از نوع بدخیم است. در حالی که در سنین میان این دو شیوع تومور خوش خیم و بدخیم نسبتاً یکسان است.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.