; بواسیر در حاملگی ؛ آیا بواسیر در بارداری خطرناک است و زایمان طبیعی - فال و خواب
قرص سیتریزین و برای خارش واژن و سرفه و اگزما و قاعدگی و سینوزیت

قرص سیتریزین و برای خارش واژن و سرفه و اگزما و قاعدگی و سینوزیت

قرص سیتریزین قرص سیتریزین ؛ برای خارش واژن و سرفه و اگزما و قاعدگی و سینوزیت همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

علائم سرطان سر و علائم تومور در زنان و تومور مغزی و گردن در زنان و مردان چیست

علائم سرطان سر و علائم تومور در زنان و تومور مغزی و گردن در زنان و مردان چیست

علائم سرطان سر به گزارش فال و خواب از سایت جسارت علائم سرطان سر ، علائم تومور در زنان و تومور مغزی و گردن در …

سکته مغزی و انواع سکته مغزی خفیف خطرناک است و علائم سکته مغزی در سالمندان

سکته مغزی و انواع سکته مغزی خفیف خطرناک است و علائم سکته مغزی در سالمندان

سکته مغزی سکته مغزی ؛ انواع سکته مغزی خفیف خطرناک است و علائم سکته مغزی در سالمندان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

بواسیر در حاملگی

بواسیر در حاملگی ؛ آیا بواسیر در بارداری خطرناک است و زایمان طبیعی

بواسیر در حاملگی ؛ آیا بواسیر در بارداری خطرناک است و زایمان طبیعی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

بیماری بواسیر چیست ؟

بواسیر در حاملگی امری اجتناب ناپذیر است.بواسیر یا هموروئید که در انگلیسی با نام Hemorrhoids شناخته می شود یکی از ناخوشایندترین عوارض در دوران بارداری است. برخی از این ناراحتی خجالت می کشند و در مورد این ناراحتی برخلاف حالت تهوع و تورم پاها زیاد صحبت نمی کنند. با این حال خوشبختانه روشهای ساده ای برای درمان بواسیر در بارداری یا پیشگیری از ایجاد این بیماری وجود دارد.بواسیر رگهای متورم در انتهای روده بزرگ (مقعد) را گویند که این رگهای خونی معمولا از مقعد بیرون میزنند و به آن، بواسیر خارجی نیز میگویند. اگر رگ های خونی درون روده بزرگ باشند و از مقعد شخص بیرون نزنند به آنها بواسیر داخلی میگویند. خونریزی، خارش و درد درناحیه مخرج از علایم دو نوع بواسیر (هموروئید) می باشد.

علت بواسیر در حاملگی

بسیاری از زنان هرگز قبل از حاملگی سابقه این بیماری را نداشته اند؛♥ اما در طول دوره‌ی بارداری دچار این اختلال می‌شوند. بروز هموروئید در دوره‌ی بارداری می‌تواند ناشی از فشاری باشد که جنین به ارگان‌های گوارشی وارد می‌کند و به این ترتیب بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز هموروئید در دوران بارداری شود، از جمله عادات نامناسب غذا خوردن که حتی سبب وخیم‌تر شدن این اختلال می‌شود.در طول بارداری، تغییرات هورمونی زیادی در داخل بدن رخ می‌دهد که باعث ایجاد اثرات منفی روی سیستم روده و گوارش می‌شود. مقدار هورمونی که درون بدن زن باردار ترشح می‌شود،‌ می‌تواند به شل شدن عضلات بدن کمک کند و شرایط مطلوبی را برای رشد جنین فراهم کند. در مقابل، ماهیچه‌های شل شده نیز فشار را بر سیستم گوارش افزایش می‌دهند و در عملکرد دفع مواد زائد مشکل ایجاد می‌کنند.

علائم بواسیر در حاملگی

بواسیر یا هموروئید عروق خونی متورم در ناحیه مقعد است که باعث خارش، ناراحتی یا درد می شود. هموروئید شبیه به خوشه انگور است که از مقعد خارج شده است. بواسیر معمولا در سه ماه اول بارداری یا بعد از زایمان شکل می گیرد. علائم هموروئید در بارداری عبارت اند از:

 خارش مقعد

 درد مقعد، به ویژه در زمان نشستن

 خون قرمز روشن در مدفوع

 درد در زمان خارج شدن مدفوع، توده های سخت و دردناک در مقعد

درمان بواسیر در حاملگی با موز

موز میوه‌ای است که منبع شگفت‌آور پتاسیم و اسید فولیک محسوب می‌شود. به علاوه، این میوه غنی از ویتامین B۶ است، که می‌تواند به شکل‌گیری سیستم عصبی جنین کمک کند. یک موز متوسط ​​دارای ۳ گرم فیبر است. موز همچنین حاوی پکتین است – نوعی فیبر که اثبات شده غذاها را را در دستگاه گوارش به خوبی تجزیه می‌کند (گلابی و سیب نیز همین فیبر را دارند).

درمان خانگی بواسیر در حاملگی

نشستن و ایستادن هر دو فشار زیادی به رگ های پایینی وارد می کنند به همین دلیل از نشستن و ایستادن در طولانی مدت اجتناب کنید. اگر در محل کار باید بنشینید هر چند وقت یکبار به منظور استراحت بلند شده و راه بروید. زمانی که در حال تماشای تلویزیون، خواندن کتاب

بواسیر در حاملگی

در دوران بارداری به دلیل محدودیت مصرف دارو باید با تغییر رژیم غذایی و رعایت توصیه‌های پیشگیرانه از شدت عوارض بیماری کاست که شامل:

 مصرف مایعات فراوان؛

 مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات؛

 تنظیم زمان دفع مدفوع در شبانه‌روز و خودداری از به تأخیر انداختن آن؛

 استفاده از توالت فرنگی؛

 خودداری از زور زدن هنگام اجابت مزاج؛

 کمپرس گرم یا سرد بر ناحیه‌ی ملتهب؛

 پیاده‌روی منظم روزانه؛

 ورزش کگل (مخصوص تقویت عضلات کف لگن)؛

 استفاده از دستمال توالت نرم، بدون بو و سفید یک دست

 نشستن در وان یا لگن تمیز حاوی آب گرم حداقل سه بار در روز هر بار به مدت ده دقیقه؛

 تحرک و دوری از باقی ماندن در یک حالت نشسته یا ایستاده در مدت طولانی.

در صورت مؤثر نبودن تغییرات الگوی رفتاری می‌توان از داروهای موضعی یا داروهای مسکن و ضد التهاب با نظر پزشک استفاده کرد. هرچند اثر مضر بسیاری از داروها بر جنین شناخته نشده است اما با مصرف موضعی دارو در سطح کوچکی از پوست احتمال آسیب احتمالی کاهش می‌یابد. البته نگران نباشید پزشکان داروهای ایمن‌تر در بارداری را تجویز خواهند کرد. در صورت نیاز به جراحی معمولاً تا پس از زایمان فرد صبر می‌کنند زیرا احتمال بهبود نسبیبواسیر یا هموروئید پس از اتمام بارداری وجود دارد. اگرچه بواسیر یا هموروئید به تنهایی برای جنین مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما به منظور جلوگیری از کم‌خونی مادر نیاز به پیگیری فوری عارضه‌ی خونریزی بواسیر یا هموروئید در بارداری هست.

درمان گیاهی بواسیر در حاملگی

درمان‌های طبیعی فراوانی برای بواسیر وجود دارد، اما برای اطمینان از اینکه آیا چنین دارو‌هایی مناسب مشکل شماست یا خیر، پیش از مصرف هر دارویی نخست با پزشک خود مشورت کنید. فراموش نکنید که در دوران بارداری نباید هیچ دارویی را بدون تجویز و مشورت پزشک مصرف کرد.رژیمی سرشار از فیبر خوراکی شامل سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل به بهبود حرکت روده‌ها کمک می‌کند، بطوری که دفع مدفوع را ساده می‌سازد و به تنظیم آن یاری می‌ رساند. مطمئن شوید که روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب می‌نوشید. پودر نارگیل سرشار از فیبر خوراکی است، پس هنگام پخت و پز از پودر نارگیل به جای آرد استفاده کنید. بهتر است بجای روغن جامد از روغن نارگیل یا زیتون استفاده کنید.

درمان بواسیر در بارداری با کلم بروکلی

بروکلی علاوه بر داشتن ویتامین C، فولیک اسید، آهن، کلسیم و بتا کاروتن، فیبر فراوانی هم دارد. یک وعده سوپ بروکلی، بروکلی آب‌پز یا بروکلی که همراه با مرغ به شیوه‌ی طبخ ورغن داغ آماده شده‌، بسیار خوشمزه و مغذی است، و در عین حال می‌تواند به پیشگیری از هموروئید در زنان باردار کمک کند. علاوه بر این، بروکلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است – موادی که برای سیستم گوارش زنان باردار بسیار مفید و ضروری هستند.

درمان بواسیر در بارداری

بروکلی علاوه بر داشتن ویتامین C، فولیک اسید، آهن، کلسیم و بتا کاروتن، فیبر فراوانی هم دارد. یک وعده سوپ بروکلی، بروکلی آب‌پز یا بروکلی که همراه با مرغ به شیوه‌ی طبخ ورغن داغ آماده شده‌، بسیار خوشمزه و مغذی است، و در عین حال می‌تواند به پیشگیری از هموروئید در زنان باردار کمک کند. علاوه بر این، بروکلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است – موادی که برای سیستم گوارش زنان باردار بسیار مفید و ضروری هستند.

درمان بواسیر در حاملگی با پماد

بعضی از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن ویتامین E، کرم و پمادها نیز به کاهش آسیب، خارش و درد کمک می‌کنند. شما می‌توانید مقدار کمی از آن‌ها را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید و در عین حال مطمئن باشید که روغن‌های طبیعی هیچ مشکلی برای‌تان ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این، می‌توانید برای درمان هموروئید پماد گیاه دارویی بابونه را امتحان کنید. با این حال، اگر نسبت به مصرف این پماد اطمینان ندارید، باید از پزشک‌تان سوال کنید.

تنبل بودن در هیچ موردی واقعا خوب نیست. شما نباید تمام روز در یک مکان بنشینید و تمایلی به انجام تمرینات فیزیکی نداشته باشید. فعالیت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به زنان باردار کمک کنند که با هموروئید مبارزه کنند، مانند کگل و برخی از ورزش‌های تقویت عضلات. برخی از فعالیت‌های کششی هم باعث می‌شوند که هموروئید را به طور موفقیت‌آمیزی درمان کنید.

ورزش برای درمان بواسیر حاملگی

انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم نه تنها می‌تواند به بهبود سلامت و مقابله با بسیاری از بیماری‌ها کمک کند، بلکه به عنوان یکی از موثرترین روش‌های خانگی برای درمان هموروئید در دوران بارداری نیز محسوب می‌شود که بهتر است به یاد داشته باشید و در صورت لزوم برای رفع مشکل‌تان از ان استفاده کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.