; گرفتگی عضلات پشت ؛ پماد و آمپول و درمان گرفتگی عضلات پشت کتف و پا و کمر - فال و خواب
وزوز گوش و درمان شگفت انگیز وزوز گوش و کلیه و سردرد و سرگیجه

وزوز گوش و درمان شگفت انگیز وزوز گوش و کلیه و سردرد و سرگیجه

وزوز گوش وزوز گوش ؛ درمان شگفت انگیز وزوز گوش و کلیه و سردرد و سرگیجه همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

اسهال مزمن و کاهش وزن ؛ درمان و علت زود به زود اسهال شدن در طب سنتی

اسهال مزمن و کاهش وزن ؛ درمان و علت زود به زود اسهال شدن در طب سنتی

اسهال مزمن و کاهش وزن اسهال مزمن و کاهش وزن ؛ درمان و علت زود به زود اسهال شدن در طب سنتی همگی در سایت …

کم خونی و سردرد و درمان سریع و خانگی کم خونی و سردرد ناشی از کم خونی

کم خونی و سردرد و درمان سریع و خانگی کم خونی و سردرد ناشی از کم خونی

کم خونی و سردرد کم خونی و سردرد ؛ عامل اصلی ابتلا به سردرد کم خونی می باشد همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

گرفتگی عضلات پشت

گرفتگی عضلات پشت ؛ پماد و آمپول و درمان گرفتگی عضلات پشت کتف و پا و کمر

گرفتگی عضلات پشت ؛ پماد و آمپول و درمان گرفتگی عضلات پشت کتف و پا و کمر همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد گرفتگی عضلات پشت

گرفتگی عضلات پشت حالتی دردناک است.ممکن است بعد از کش دادن بدنتان پس از یک سفر هوایی طولانی، دچار این دردهای ناگهانی و شدید عضلانی شوید. متاسفانه این دردها معمولا آن قدر شدید هستند که شاید حتی به سختی بتوانید از جای خود تکان بخورید یا کمی دراز بکشید، زیرا ماهیچه های اطراف ستون فقرات از قوی ترین و در عین حال کاربردی ترین نقاط بدن هر فردی هستند و گرفتگی آنها می تواند منجر به بروز دردهای ناراحت کننده ای در ناحیه پشت و گردن فرد شود.

اسپاسم عضلات چیست

اسپاسم عضلات یا گرفتگی عضلات که یکی از مکانیزم‌های واکنش طبیعی و دفاعی بدن در برابر خطرات و شرایط است،♥ انقباض غیرارادی و پایدار فیبرهای عضله در پاسخ به آسیب یا التهاب چه در خود عضلات و چه در رشته‌های عصبی موجود در آنها می‌باشد. گرفتگی عضلات در کمر همچنین ممکن است نشان‌دهنده‌ی آسیب یا صدمه به ساختار زمینه‌ای ستون فقرات از جمله استخوان‌های مهره، دیسک‌ها یا رباط‌هایی که مهره‌ها را به هم متصل می‌سازد، باشد. گرفتگی کمر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که تشخیص علت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است: ترومای ناگهانی یا گسترده وارد بر ستون فقرات یا عضلات و بافت تکیه‌گاه آن از جمله کشیدگی یا رگ‌به‌رگ شدن و یا نوع دیگری از اختلال مکانیکی که ممکن است موجب فشردگی یا تحریک عصب نخاعی باشد.

گرفتگی عضلات پشت و مراجعه به پزشک

گرفتگی عضلات یکی از شایع ترین عوامل ایجاد درد شدید در پشت و گردن افراد است. این درد اگرچه گاهی با بعضی روش های سنتی معمول قابل کنترل است و نیازی به درمان از طریق روش های جراحی ندارد، اما در صورت مشاهده بعضی علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. گرفتگی عضلات یکی از عکس العمل های حفاظتی و طبیعی بدن نسبت به مشکلاتی است که در ماهیچه یا رشته های عصبی اطراف آن پیش آمده است. گرفتگی پشت ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. معمولا حرکات ناگهانی نامناسب ممکن است باعث کشش های شدید در بافت ماهیچه ای و عصبی این قسمت شده و درد و ناراحتی برای افراد ایجاد می کند. گرفتگی عضلات پشت گاهی هم می تواند نشانه ای از وجود صدمات و مشکلات در قسمت های درونی خود ستون فقرات مثل مهره ها یا دیسک ها و زردپی ها (رشته های پیوندی که مهرهها را به هم متصل می کنند) باشد.

کشیدگی عضلانی

کشیدگی عضلانی زمانی رخ میدهد که ماهیچه های این ناحیه بیش ازحد کشیده یا پاره شوند. این روند باعث آسیب دیدگی فیبرهای ماهیچه ها شده که به آن کشیدگی ماهیچه گفته میشود. رگ به رگ شدن مفصل کمر زمانی رخ می دهد که لیگامنت ها یا بیش از حد کشیده یا پاره شوند. لیگامنت ها سخت بوده و بافت های اتصالی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند. برای درمان این دو عارضه، یعنی کشیدگی ماهیچه ها و رگ به رگ شدن لیگامنت که باعث ایجاد درد می شوند، هیچ تفاوتی وجود ندارد و راه های درمان و پیشگیری این دو عارضه به یک روش انجام میشود.

علائم گرفتگی عضلات پشت

اولین نشانه های گرفتگی عضلات، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه دیده، در پشت یا گردن ظاهر می شود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. این درد و انقباض معمولا دو هدف دارد، یکی این که فرد را متوجه وجود مشکل در بدن خود می کند و دیگر این که حرکات او را محدود می سازد تا مانع صدمات بیشتر در آن ناحیه از بدن خود شود. این علائم معمولا بر اثر فعالیت بدنی زیاد تشدید می شوند و عموما پس از یک دوره استراحت، کمتر شده یا از بین می روند.

گرفتگی عضلات پشت و فشارهای عصبی

بسیار اتفاق می افتد که فشارهای عصبی منجر به گرفتگی عضلات پشت پا در خواب بشود.این اتفاق حتی طی بارداری نیز به دنبال بروز استرس، برای خانم باردار در ماه پایانی بارداری و کاهش فعالیت وی اتفاق می افتد.حتی در بسیاری افراد گرفتگی های عضلانی با ریشه عصبی در ناحیه معده و روده اتفاق می افتد که در قالب درد معده و کولیت های روده ای بروز پیدا می کند.

درمان گرفتگی عضلات پشت

بیشتر اوقات اگر گرفتگی عضله علت پزشکی جدی نداشته باشد، با یک دوره درمانی ساده در چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می کند. اما به افراد توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فورا به پزشک مراجعه کنند: تغییر در نحوه عملکرد روده ها و مثانه، به طوری که در کنترل آنها دچار مشکل شوند ضعف ماهیچه ها در ناحیه بازوها و ساق پاها و عدم تعادل هنگام راه رفتن، و احساس کاهش تــدریجــی توانایی در طی مسیری که معمولا به راحتی پیاده روی می کردند احساس گسترش درد و بی حسی در دست و پا به ویژه هنگام عطسه، سرفه یا موقع نشستن بدتر شدن درد در حالت دراز کشیدن و بی خوابی در طول شب از شدت درد درد همراه با تب، کاهش وزن و دیگر نشانه های بیماری

گرفتگی عضلات پشت و کم آبی بدن

کم آبی منجر به بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات و بروز درد عضلانی می شود. در واقع از دست دادن آب بدن مهم ترین عامل نرسیدن خون کافی به عضلات و گرفتگی آن است.به بیان دیگر در فعالیت طولانی مدت همچون ورزش های سنگین در هوای گرم، مقدار زیادی از مایعات بدن دفع می شود، در این حالت حجم خون کاهش یافته و مقدار کافی خون برای رساندن اکسیژن به تمام عضلات در حال ورزش وجود ندارد.در نتیجه عضلات در حال فعالیت، خون کافی دریافت کرده و به سمت اسپاسم یا گرفتگی پیش می روند.با نوشیدن آب قبل از فعالیت و هر ۱۵ دقیقه یک بار در حین فعالیت می توان از بروز چنین گرفتگی هایی پیشگیری کرد.

شروع یک دوره درمانی

در واقع انجام فعالیت های روزانه و معمول (البته شاید با سرعت کمتر و مطمئنا با خودداری از انجام کارها و حرکاتی که ممکن است دوباره شما را دچار مشکلاتی کند) بهترین و مناسب ترین راه برای شروع یک دوره درمانی است. باید در نظر داشت که استراحت کوتاه مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بهتر است بدانید که انجام فعالیت های سبک، بهبود وضعیت شما را تسریع می بخشد. بنابراین به افراد توصیه می شود تا از دراز کشیدن و استراحت های طولانی مدت خودداری کنند.

دلایل گرفتگی عضلات پشت

گرفتگی عضلات در بسیاری موارد به بروز اختلال در تعادل مواد معدنی و آنزیم ها در بدن مربوط می شود کاهش یا افزایش منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون منجر به انقباض عضله و جلوگیری از بازگشت آن به حالت اول می شود.باریک شدن رگ هایی که خون را به پاها می رساند (در اثر تصلب شرایین) می تواند گرفتگی عضلات را بوجود آورد و درست مانند گرفتگی پاها و دست ها در هنگام ورزش می باشد. این گرفتگی ها معمولا بعد از ورزش از بین می روند. تحت فشار بودن عصب فشردگی اعصاب در ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) می تواند موجب گرفتگی و درد پاها شود. این درد معمولا هنگامی که به مدت طولانی راه می روید، بدتر می شود. پیاده روی با پشت کمی خمیده، می تواند علائم درد را یا بهبود دهد و یا به تاخیر بیندازد. متخصصان طب فیزیکی معتقدند که در موارد نادری قرار گرفتن در پوزیشن یا موقعیت غلط هنگام کار و فعالیت روزانه مثل نشستن ها و ایستادن طولانی و برداشتن اجسام سنگین به طریقه اشتباه از روی زمین به گرفتگی عضلانی منجر می شود.

درمان خانگی گرفتگی عضلات پشت

به افراد توصیه می شود در ۷۲ ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا تعدادی قطعه یخ را در کیسه و سپس پارچه ای بپیچند و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهند. آنها باید این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنند. در واقع کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. البته افراد باید مراقب باشند، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

علائم رایج کشیدگی مفصل کمر

علائم رایج کشیدگی مفصل کمر شامل موارد زیر است: -دردی که فقط در ناحیه تحتانی مفصل کمر ایجاد میشود. این بدین معنی ست که این درد، مانند درد سیاتیک در ساق پا منتقل نمیشود. -دردی که هنگام لمس کمر در ناحیه تحتانی مفصل کمر ایجاد میشود – دردی که به صورت ناگهانی ایجاد میشود – دردی که باعث گرفتگی عضلات (ماهیچه ها) میشود -دردی که هنگام استراحت کاهش یافته و ایستادن و راه رفتن را برای بیمار با مشکل مواجه میکند. دردهای شدید مفصل کمر به سرعت بهبود میابند اما دردهای خفیف و متناوب ممکن است هفته ها و ماه ها برای بهبودی طول بکشد.

گرفتگی عضلات پشت و کمپرس گرم

روش کمپرس گرم در چه مواردی توصیه می شود و چه تاثیری در بهبود افراد دارد؟ پس از گذشت سه روز از آغاز درد، افراد می توانند روش کمپرس گرم را آغاز کنند. این در حالی است که کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض و افزایش جریان خون در آنها می شود. البته این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. همچنین استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار افراد می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آبگرم یا جکوزی استفاده کنند.

گرفتگی عضلات پشت و رژیم غذایی

ممکن است کمبود یک ماده غذایی در بدن موجب گرفتگی عضلانی شود .پتاسیم و کلسیم از مواد معدنی هستند که می ‏‏توانند موجب گرفتگی عضلات شوند .اضافه کردن این مواد غذایی به سفره خانواده تان وگرفتن یک برنامه غذایی متعادل ازپزشک می تواند در درمان عضلات گرفته بسیار موثر باشد. مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست و شیر و مواد غذایی غنی از پتاسیم نظیرموز ‏و ‏سیب زمینی است.

گرفتگی عضلات پشت و درمان دارویی

یکی از روش هایی که گرفتگی عضلات را کاهش می دهد، استفاده از داروهای ضد درد و آرامبخش است. توصیه شما در این مورد چیست؟ انواع داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایپوبروفن، استامینوفن یا ناپروکسن می توانند درد را کاهش دهند و ورم و گرفتگی عضلات را کم کنند. داروهای متنوعی وجود دارند که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری هستند، اما افراد باید حتما در مورد مصرف آنها با پزشک مشورت کنند. پزشک به بیماران کمک می کند تا مناسب ترین دارو را تهیه کرده و درد خود را کاهش دهند.

گرفتگی عضلات پشت و منیزیم

پایین بودن سطح منیزیم در بدن می‌تواند منجر به گرفتگی‌های مداوم عضلانی شود. منیزیم برای عملکرد طبیعی عصب و عضله اهمیت دارد و بازجذب کلسیم را تقویت می‌کند، که برای حفظ عضلات قوی و پیشگیری از اسپاسم مهم است. ضمنا منیزیم، جذب پتاسیم را هم افزایش می‌دهد که آن هم برای عملکرد مناسب عضله ضروری است. اگر کمبود منیزیم دارید سعی کنید با رژیم غذایی سالم، مقدار منیزیم مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید. برخی از بهترین منابع غذایی منیزیم شامل بادام، آوکادو، موز، لوبیا، تخم کدو حلوایی، توفو، شیر سویا، پسته، گردو، سیب زمینی با پوست، ماست، شیره‌ی چغندر، غلات کامل و سبزیجات برگدار می‌شود. مهم است که رژیم غذایی‌تان چربی زیاد نداشته باشد چون می‌تواند توانایی بدن برای جذب منیزیم را کاهش بدهد. علاوه بر تغذیه، وان نمک اپسوم دو بار در هفته نیز می‌تواند به حفظ سطح طبیعی منیزیم در بدن کمک کند. اگر می‌خواهید مکمل منیزیم مصرف کنید، همیشه اول با پزشک مشورت کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.