; درد استخوان ترقوه و درمان خانگی و ورزش برای درد و برجستگی استخوان ترقوه - فال و خواب
تومور ویلمز ؛ ایا تومور ویلمز قابل درمان است و مراقبت پرستاری تومور ویلمز

تومور ویلمز ؛ ایا تومور ویلمز قابل درمان است و مراقبت پرستاری تومور ویلمز

تومور ویلمز تومور ویلمز ؛ ایا تومور ویلمز قابل درمان است و مراقبت پرستاری تومور ویلمز همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

سرطان روده بزرگ و درمان قطعی و طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ بدخیم

سرطان روده بزرگ و درمان قطعی و طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ بدخیم

سرطان روده بزرگ سرطان روده بزرگ ؛ درمان قطعی و طول عمر بیماران سرطان روده بزرگ بدخیم همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

سرطان زیربغل و جوش زیر بغل و اندازه طبیعی غدد لنفاوی زیر بغل با درد

سرطان زیربغل و جوش زیر بغل و اندازه طبیعی غدد لنفاوی زیر بغل با درد

سرطان زیربغل سرطان زیربغل ؛ جوش زیر بغل و اندازه طبیعی غدد لنفاوی زیر بغل با درد همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این …

درد استخوان ترقوه

درد استخوان ترقوه ؛ درمان خانگی و ورزش برای درد و برجستگی استخوان ترقوه

درد استخوان ترقوه ؛ درمان خانگی و ورزش برای درد و برجستگی استخوان ترقوه همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد درد استخوان ترقوه

ترقوه استخوانی دراز است که همراه با استخوان کتف، بازو و جناغ، کمربند شانه‌ای یا پکتورال را تشکیل می‌دهند.این استخوان برخلاف سایر استخوان‌های دراز، فاقد هرگونه مغزی است و دارای منشاء غشائی می‌باشد و از سمت داخل به جناغ و از سمت خارج به استخوان کتف متصل می‌شود. ترقوه تنها استخوان بین تنه و اندام فوقانی است و در تمام طولش قابل لمس است. شکل استخوان ترقوه در هر طرف قفسه سینه شبیه حرف «S» می‌باشد .

همه چیز درباره درد استخوان ترقوه

ترقوه یا کلاویکل یا استخوان چنبری تنها استخوان دراز بدن است که به صورت افقی قرار دارد و وزن اندام فوقانی را به تنه منتقل می‌کند و باعث دور نگه‌داشتن بازو از بدن می‌شود. این استخوان اولین استخوانی است که در بدن انسان و در جنین به روش داخل غشایی استخوانی می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید استخوان ترقوه فیل از استخوان ترقوه انسان کوچکتر است و در عین حال استخوان ترقوه در نوعی میمون به نام جیبون که تنها یک سوم انسان جثه دارد، از استخوان ترقوه انسان بزرگتر است.از نظر کالبد شناختی این استخوان دارای دو انتهای داخلی و خارجی و یک تنه است. انتهای داخلی آن یا انتهای استرنال، به استخوان جناغ یا استرنوم (به‌طور دقیق تر با دسته جناق یا منوبریوم استرنوم) مفصل می‌شود و مفصل استرنوکلاویکولار یا جناغی-چنبری را می‌سازد.این انتها گرد و برجسته بوده و یک چهارم فوقانی آن محل اتصال تاندون اینترکلاویکولار یا بین ترقوه ای می‌باشد و سه چهارم تحتانی این انتها محل اتصال به بریدگی کلاویکولار استخوان جناغ می‌باشد . رباط‌های کوستوکلاویکولار قدامی و خلفی نیز این مفصل را تقویت می‌کنند. این استخوان در یک سوم میانی و در سطح تحتانی خود یک بخش فرورفته کشیده به نامsubclavian groove دارد که به عنوان insertion عضلهٔ subclavious muscle شناخته می‌شود در یک سوم خارجی این عضله یک برجستگی متمایز متشکل از یک تکمه به نام تکمهٔ کونویید و یک زبرشدگی خارجی به نام خط تراپزویید، وجود دارد که محل اتصالی برای رباط کوراکوکلاویکولار (رباط متصل کننده انتهای آکرومیال کلاویکل به زایدهٔ کوراکویید کتف)می باشد. انتهای دیگر استخوان انتهای آکرومیال نامیده می‌شود که با آکرومیون اسکپولا مفصلی تخت و بیضی شکل را می‌سازد که با رباط عرضی آکرومیوکلاویکولار تقویت می شوپ، استخوان ترقوه در سمت داخل در مقطع عرضی مربعی است و با رفتن به سمت خارج به تدریج تخت می‌شود و دو سطح فوقانی و تحتانی عریض تر را می‌سازد. در رفتگی انتهای آکرومیال و شکستگی بخش میانی کلاویکل شایع تر است. نیمه خارجی کلاویکل در سطح خارجی محل منشا گرفتن عضله دلتویید و سطح داخلی همان نیمه به صورت آینه ای محل اتصال عضله ذوزنقه ای یا تراپزیوس است. از نیمه داخلی کلاویکل ، بخش کلاویکولار عضله سینه ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور منشا می‌گیرد.

علت درد استخوان ترقوه

جراحت یا آسیب دیدگی یکی از شایع ترین دلایل درد ترقوه است. استخوان ترقوه، یک استخوان طولانی است که بازوی ها را به بدن متصل می کند. آسیب های استخوان ترقوه در میان ورزشکاران بسیار شایع است. اما این استخوان در افراد عادی نیز با ضربه به بازو و یا افتادن از روی دوچرخه می تواند آسیب ببیند. درد ترقوه همچنین می توانند با استفاده بیش از حد و مکرر از دست ها، و یا ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز، پوکی استخوان، و یا در موارد نادر سرطان ایجاد شود. به غیر از نشانه های آشکار ایجاد شده بر اثر درد شدید استخوان ترقوه، آسیب دیدن و یا شکستگی این استخوان می تواند موجب ایجاد تورم و کبودی در اطراف ناحیه آسیب دیده شود. علاوه بر این، در اثر این آسیب ممکن است تکان دادن بازو ها دشوار بوده و با دست زدن به این استخوان، درد زیادی ایجاد شود. معمولا، برای درمان درد استخوان ترقوه، پزشکان استراحت دادن به بازو را برای کمک به التیام رباط ها، تاندون ها و اعصاب شانه توصیه می کنند. همچنین، برخی از روش های خانگی مثل یخ درمانی، کمپرس گرم و ورزش درمانی به تسکین درد ترقوه و بازگرداندن حرکت به ترقوه و شانه کمک می کند.

شکستگی استخوان ترقوه

شکستگی استخوان ترقوه یک علت شایع درد در ناحیه شانه است. این شکستگی معمولا نتیجه یک ضربه مستقیم به شانه یا بالای بازو است. بنابراین، تصادف با اتومبیل، افتادن بر روی بازو و یا مجروح شدن در ورزش می توانند در ترقوه شکستگی ایجاد کنند. آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) اعلام کرده است که استخوان ترقوه اغلب از وسط می شکند. شکستگی این استخوان حرکت بازو را دشوار کرده و بسته به علت آسیب، اطراف منطقه ترقوه نیز ممکن است کبود، متورم و حساس به لمس شود. برخی از افراد مبتلا به پوکی استخوان، به دلیل آن که استخوان هایشان مستعد شکستگی است، بیشتر به این نوع شکستگی مبتلا می شوند. پس اگر تصور می کنید درد ترقوه شما ناشی از شکستگی است، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای درمان توصیه می کند ۶ الی ۱۲ هفته از حرکت دادن استخوان بازو اجتناب کرده و پس از آن برای بازگرداندن حرکات بازو، از درمان های فیزیکی مانند فیزیوتراپی استفاده کنید.

صدمه به استخوان ترقوه

بدیهی است که همه آسیب ها یا ضربه ها به شکستگی منتهی نمی شوند. گاهی اقوات ضربه ای به بازو وارد می شود اما با وجود درد، شکستگی اتفاق نمی افتد. آسیب به استخوان ترقوه معمولا توسط آسیب به مفاصلی که ترقوه را به نوک تیغه شانه وصل می کند، ایجاد می شود. آسیب به این مفصل می تواند یک درد مبهم ثابت در شانه و ترقوه به وجود آورد. دو آسیب رایج به مفاصل که در آن ها درد ترقوه ایجاد می شود عبارتند از: جدا شدن شانه: این مصدومیت به مفصل AC یا مفصل اخرمی چنبری که در آن رباط تیغه شانه و ترقوه به هم متصل شده است، وارد می شود. این آسیب وارده به استخوان ترقوه معمولا درد خفیف تا شدید ایجاد می کند. در رفتن شانه: جابجا شدن شانه باعث درد شدید می شود و زمانی اتفاق می افتد که بازو از جایش در تیغه شانه در می رود. در حالی که این آسیب به طور مستقیم بر روی ترقوه تاثیر نمی گذارد، اما هنوز هم می تواند ترقوه را تحت تاثیر قرار داده و آسیب شدیدی به آن بزند.

سندرم خروجی قفسه سینه

درد ترقوه شما می تواند با سندرم خروجی قفسه سینه ایجاد شود. خروجی قفسه سینه در فضای بین استخوان ترقوه و دنده بالا قرار دارد. از آنجا که این فضا اعصاب، عضلات و رگ های خونی زیادی را در خود جای داده است، هر گونه فشار بر آن می تواند دردی در قسمت بالای قفسه سینه و در امتداد طول شانه ایجاد کند. بر اساس گزارش آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، عضلات ضعیف شانه می تواند باعث لغزش ترقوه به سمت پایین شده و فشار بر روی اعصاب در خروجی قفسه سینه ایجاد کند. دلایل دیگر برای درد در ناحیه زیر ترقوه عبارتند از: آسیب بیماری ضعف عضلانی چاقی فشار بر این اعصاب می تواند دردی در طول بازو، کمر و گردن شما ایجاد کند. شما همچنین ممکن است بی حسی یا سوزش در ساعد و انگشتان دست را تجربه کنید. در این حالت نگاه کردن به بالای سرتان تقریبا غیر ممکن می شود.

درد استخوان ترقوه و التهاب

فشار بیش از حد و تکراری به استخوان ها و تاندون های شانه می تواند درد و التهاب در منطقه ترقوه ایجاد کند. در روتاتور، عضلات و تاندون هایی که بازوی را در محل خود نگه می دارند دچار جراحت یا کشیدگی شده در نتیجه شما درد خفیف تابشی به پایین بازو را احساس می کنید. متخصصان آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا معتقدند که التهاب تاندون روتاتور کاف در ورزشکارانی که ورزش هایی مانند شنا، تنیس و بیس بال انجام می دهند رایج است. همچنین، افرادی که مجبورند به جهت شلغشان مدام دست خود را بالا نگه دارند مانند نقاشان، مستعد ابتلا به درد ترقوه و شانه براثر این التهاب هستند.

درد استخوان ترقوه و آرتروز

آرتروز می تواند درد در مفصل AC ایجاد کند. این مفصل استخوان ترقوه را به تیغه شانه متصل می کند. در آرتروز، غضروف در مفاصل به دلیل اصطکاک از بین می رود. در نتیجه تورم و درد ترقوه زمانی ایجاد می شود که مفصل شانه در حال تکان خوردن است. به گفته دکتر دیوید زلمن، آرتروز یک بیماری دژنراتیو است که در افراد بالای ۵۰ سال مشترک است و همچنین می تواند با صدمه به استخوان ترقوه ایجاد شود. او می گوید که آرتروز شانه معمولا در مفصل AC رخ می دهد.

درد استخوان ترقوه و بورسیت

یکی از دلایل درد ترقوه بیماری به نام بورسیت است. اغلب مفاصل در بدن دارای کیسه کوچک پر از مایع هستند که برای کمک به کاهش اصطکاک و حرکت آسان تر طراحی شده است. مفصل ترقوه نیز حاوی این کیسه های کوچک است که به شما کمک کند دستان خود را بدون درد و فشار حرکت داده و یا اشیاء را بلند کنید. این کیسه های کوچک در اغلب موارد تحت فشار هستند. بنابراین می توانند ملتهب شده و ورم کنند. این تورم منجر به درد شانه شده و حرکت بازوها را محدود می کند. به طوری که حتی فعالیت های ساده روزمره دشوار می شود.

درد استخوان ترقوه و تومورهای استخوانی

درد ترقوه در موارد نادر بر اثر تومورهای استخوانی ایجاد می شود. بر اساس گزارشات، تومورهای خوش خیم و بدخیم در ترقوه تا به حال به یک میزان شیوع داشته اند. با این حال، تومورهای بدخیم در افراد مسن تر (بالای ۵۰ سال)شایع تر است. به دلیل نادر بودن این علت اگر شما با درد ترقوه به پزشک مراجعه کنید احتمال کمی را برای ابتلای شما به سرطان در مقابل بیماری هایی مانند آرتریت مفاصل ترقوه، آسیب های لیگامانی و شکستگی استخوان ترقوه در نظر خواهد گرفت.

درمان خانگی درد ترقوه

برای کمک به سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها و درد استخوان ترقوه و کمک به از بین بردن ناراحتی های شانه، در ادامه برخی از درمان های طبیعی موثر را ذکر کرده ایم. یخ درمانی اگر درد ترقوه شما ناشی از آسیب است و متورم شده، گذاشتن کمپرس یخ بر روی محل درد در کاهش علائم موثر است. دکتر جنیفر رابینسون توصیه می کند که کمپرس یخ را به مدت ۳ الی ۴ روز و هر روز به فاصله ۴ ساعت و هر بار ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بر روی محل درد بگذارید. دقت کنید که هرگز یخ را مستقیم بر روی پوست نگذارید زیرا ممکن است پوستتان بسوزد. کیسه یخ را داخل حوله گذاشته و سپس روی پوست بگذارید. استراحت استراحت برای تسکین درد و جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر موثر است. برای جلوگیری از حرکات ناخواسته بازو، با یک پارچه بازو را دور گردن بیاندازید. این کار برای مدیریت درد و افزایش سرعت فرایند درمان، مفید است. گرمای مرطوب اگر چند روز متوالی از درد ترقوه رنج می برید به احتمال زیاد درد شما ناشی از آرتروز است. در این شرایط گرمای مرطوب می تواند به کاهش ناراحتی و درد التهاب مفاصل کمک کند. برای این کار از پد گرم مرطوب استفاده کنید. برای تهیه این پد حوله را درون آب گرم قرار دهید و سپس آب اضافه آن را با فشار خارج کنید. سپس حوله را داخل یک کیسه فریزر قرار داده و آن را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی محل درد قرار دهید.

درد استخوان ترقوه و ورزش

در اغلب موارد آسیب و درد ترقوه نیاز به درمان فیزیکی برای کاهش درد و افزایش دامنه حرکت شانه و بازو دارد. درمان فیزیکی معمولا زمانی شروع می شود که زخم التیام یافته باشد. تمریناتی در این علم طراحی شده که از خشکی و ضعف در اطراف ترقوه جلوگیری می کنند. علاوه بر این درمان های فیزیکی حاوی تمریناتی است که بر روی تقویت عضلات و رباط های اطراف ترقوه تمرکز دارند.

آشنایی با شکستگی استخوان ترقوه

استخوان ترقوه در معرض بیشترین احتمال برای ترک برداشتن و شکستگی قرار دارد. حتی یک حرکت انفجاری در گشودن بازوها یا فراخ کردن شانه به سادگی می‎تواند باعث آسیب دیدگی یا حتی شکستن استخوان ترقوه شود. فعالیت‎های فهرست زیر اغلب به ترک برداشتن یا شکستگی استخوان‎های ترقوه منجر می‎شود: • تولد • ورزش‎های پربرخورد مثل فوتبال، ورزش‌های رزمی یا بسکتبال • تصادف اتومبیل و غیره چگونه فرد می‎تواند شکستگی استخوان ترقوه را تشخیص دهد؟ شکستگی ترقوه و ترک برداشتن آن معمولاً بر اثر آسیب دیدگی شانه در نتیجۀ تصادفات اتومبیل بروز می‎کند. درد در اطراف ترقوه به شکل ناگهانی آغاز می‎شود و اغلب اوقات در نتیجۀ سعی فرد برای حرکت دادن شانه تشدید می‎گردد. وی در عین حال ممکن است حس خرد شدن چیزی را در سینه داشته باشد یا صدای کلیک بشنود. دیگر علایم مربوط به شکستگی یا ترک خوردن ترقوه عبارتند از: • حساسیت • تورم • بروز کبودی در ناحیۀ ترقوه • خشکی بازو مراقب بهداشتی یا پزشک ممکن است متوجه شود که نوزاد یک بازوی خود را حرکت نمی‎دهد، که این نشان دهندۀ احتمال ترک خوردگی یا شکستن ترقوه است. شکستگی ترقوه با استفاده از عکسبرداری اشعه ایکس و معاینه مشخص می‎شود، که در آن دکتر فرد را برای بررسی وضعیت کبودی یا تورم معاینه می‎کند. درمان درمان به شدت آسیب دیدگی ایجاد شده بستگی دارد. اگر استخوان علی‏رغم شکستگی یا ترک خوردگی سر جای خود مانده و جابجا نشده باشد، فرد دچار شده به این وضعیت احتمالاً فقط نیاز به پوشیدن یک آویز به مدت چند روز و استراحت دادن به دست خود دارد. در برخی موارد پزشکان به جای آویز استفاده از عضو‎بند را توصیه می‎کنند. موارد شدیدتر شکستگی استخوان ترقوه نیاز به عمل جراحی دارد.

سندرم خروجی توراسیک

سندرم خروجی توراسیک هنگامی مطرح می‎شود که ترقوه از وضعیت یا شکل قرارگیری نرمال خود منحرف شده و به عروق خونی و عصب‎های جایگیر شده در محدودۀ میان استخوان مزبور و دندۀ فوقانی فشار وارد می‎کند. علل بالقوۀ سندرم خروجی توراسیک عبارتند از: • چاقی • آسیب دیدگی • ضعف حالت قرارگیری بدن • ضعیف بودن عضلات شانه • بلند کردن یا کشش مکرر وزنه • ناتوانی مادرزادی علایم مندرج در زیر می‎توانند نشان دهندۀ وجود سندرم مزبور باشند: • احساس ضعف در بازو • وجود برآمدگی دردناک در زیر ترقوه • درد و ورم یا بی‎حسی در یک بازو • احساس درد در گردن، ترقوه یا شانه • تغییر رنگ دست‎ها یا انگشتان فیزیوتراپی یک درمان قابل توصیه است. این درمان احتمالاً بر تقویت عضلات اطراف استخوان ترقوه متمرکز می‎شود. به هر جهت، در موارد جدی‎تر ممکن است به انجام عمل جراحی نیاز باشد.

آسیب دیدگی مفصل

مفصل آکرومیوکلاویکولار در جایی قرار گرفته است که استخوان ترقوه به قسمت فوقانی کتف می‎رسد. جدا شدن یا انفصال این مفصل نوعی آسیب دیدگی شایع است و گاهی از اوقات بر اثر تأثیر نیروی انفجاری یا سقوط ایجاد می‎شود. آسیب دیدن مفصل آکرومیوکلاویکولار به بروز درد منجر می‌گردد اما در تمامی موارد با شکستگی ترقوه همراه نیست. علایم عبارتند از: • تورم • حالت افتادگی • درد • از جا درآمدن استخوان ترقوه • بروز برآمدگی در قسمت بالای شانه بسته به شدت جراحت ایجاد شده دکتر ممکن است موارد زیر را توصیه کند: • استراحت دادن به شانه و سرمادرمانی • استفاده از عضوبند برای پایدار نگه داشتن مفصل • جراحی

درد استخوان ترقوه و حالت خواب

خوابیدن در بعضی حالات می‎تواند سبب بروز درد در گردن، پشت، یا ترقوه شود. به ویژه خوابیدن به یک پهلو در طولانی مدت ممکن است مسأله‎ساز شود. این درد به طور معمول در طول روز تخفیف پیدا می‎کند. برخی افراد ممکن است درد مزبور را با استفاده از داروهای غیر نسخه‎ای درمان کنند، و از ایجاد آن با تغییر وضعیت خوابیدن در طول شب پیشگیری نمایند. استفاده از بالش یا پشتی متفاوت و مناسب نیز می‎تواند در مورد این نوع درد مفید باشد.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.