; سرطان روده باریک ؛ ایا سرطان روده کوچک کشنده است و علائم سرطان روده در زنان فال و خواب
قرص ولتارن ؛ عوارض و عکس قرص ولتارن ۱۰۰ برای چیست

قرص ولتارن ؛ عوارض و عکس قرص ولتارن ۱۰۰ برای چیست

قرص ولتارن قرص ولتارن ؛ عوارض و عکس قرص ولتارن ۱۰۰ برای چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما …

درد حلق ؛ بهترین معجون برای گلو درد و درد حلق و گلو و گوش نشانه چیست

درد حلق ؛ بهترین معجون برای گلو درد و درد حلق و گلو و گوش نشانه چیست

درد حلق درد حلق ؛ بهترین معجون برای گلو درد و درد حلق و گلو و گوش نشانه چیست همگی در سایت فال و خواب . …

درد معده و پشت قلب و حالت تهوع ودرمان درد معده در طب اسلامی در شب

درد معده و پشت قلب و حالت تهوع ودرمان درد معده در طب اسلامی در شب

درد معده درد معده ؛ و پشت قلب و حالت تهوع ودرمان درد معده در طب اسلامی در شب همگی در سایت فال و خواب . …

سرطان روده باریک

سرطان روده باریک ؛ ایا سرطان روده کوچک کشنده است و علائم سرطان روده در زنان

سرطان روده باریک ؛ ایا سرطان روده کوچک کشنده است و علائم سرطان روده در زنان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد سرطان روده باریک

روده کوچک بخشی از سیستم گوارش است و وظیفه آن تجزیه مواد غذایی و مغذی است تا بدن بتواند آنها را جذب کند. روده کوچک، معده را به روده بزرگ که کولون نام دارد، متصل می­کند. طول روده کوچک حدود ۶ و نیم متر است و برای آنکه به طور کامل درون شکم قرار بگیرد دارای چین­های مختلف است که حدود سه چهارم از سیستم گوارش را به خود اختصاص می­دهد. سرطان روده کوچک زمانی آغاز می­شود که سلول­های سالم دیواره روده کوچک تغییر کنند و شروع به رشد نمایند، و در نتیجه توده­هایی را ایجاد می­کنند که تومور نام دارند. این تومورها می­توانند خوش خیم یا بد خیم باشند. تومورهای سرطانی جز تومورهای بدخیم هستند که به سرعت رشد می­کنند و به سایر نقاط بدن منتقل می­شود. خوش خیم بودن تومور به این معناست که توانایی رشد دارند اما در سراسر بدن پخش نمی­شوند. مدت زیادی طول می­کشد تا این تغییرات ایجاد شوند. علل ژنتیکی و محیطی می­توانند باعث ایجاد این تغییرات شوند، این در حالی که هنوز علل ابتلا به سرطان روده کوچک به طور دقیق مشخص نیست. برای درمان سرطان روده کوچک از سه روش استفاده می­شود که عبارتند از جراحی، پرتو درمانی، و شیمی درمانی.سرطان روده کوچک نوع نادری از سرطان است که در روده کوچک یا باریک، یعنی بخشی از دستگاه گوارشی بین معده و روده بزرگ ایجاد می‌شود. دلیل ابتلا به این سرطان مشخص نیست، اما بعضی عامل‌ها احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به سابقه خانوادگی ابتلا به سندرم‌های سرطانی یا پیش از این مبتلا بودن به سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

علائم سرطان روده باریک

علائم سرطان روده کوچک دقیق نیست و شامل اسهال، درد بالای شکم، کاهش وزن و خستگی مزمن می‌شود. سرطان روده کوچک گاهی تا زمان وخیم شدن عارضه، برای مثال انسداد یا سوراخ شدن روده تشخیص داده نمی‌شود.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری اولیه از سرطان با اجتناب از عامل مسبب یا مصرف ماده‌ای که مانع از پیدایش فرآیند بدخیمی می‌شود ، صورت می‌گیرد و شامل اقداماتی برای کاهش خطرات شیوه زندگی (اجتناب از توتون ، مصرف غذاهای کم چرب و غنی از فیبر ، استفاده از کرم ضد آفتاب) و مصرف عوامل پیشگیری شیمیایی است. عوامل پیشگیری شیمیایی داروها یا ریز مغذی ها (مواد معدنی یا ویتامین ها) هستند. عوامل زیر نیز در پیشگیری از سرطان ها موثرند: عدم استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات. صرف غذاهایی که به صورت آب‌پز تهیه می‌شود. عدم استفاده از غذاهایی که آثار سوختگی در آن ها نمایان است. استفاده از سبزیجات و انواع میوه‌ها استفاده کمتر از گوشت قرمز رعایت کامل امور بهداشتی

سرطان روده باریک و جراحی

جراحی: چنانچه امکان انجام جراحی وجود داشته باشد، بهترین نتیجه از درمان به دست می‌آید. عملی با حداقل تهاجم برای برداشتن تومور و بافت‌های آسیب‌دیده اطراف انجام می‌شود. جراح با توجه به بزرگی و محل تومور دو بخش روده کوچک را پس از خارج کردن غده به هم وصل می‌کند یا بای‌پس انجام می‌دهد و بخشی از روده را از مسیر فرایند گوارش کنار می‌گذارد. روده پس از انجام هر یک از دو روش عملکردی طبیعی خواهد داشت.

سرطان روده باریک یا کوچک

سرطان روده کوچک یا باریک نوع نادری از سرطان است که بافت‌های روده کوچک، بخشی از دستگاه گوارش بین معده و روده بزرگ را درگیر می‌کند. روده کوچک نقشی حیاتی را در فرایند هضم و جذب غذا به عهده دارد و به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب کند. روده کوچک به سه بخش تقسیم می‌شود. دوازدهه یا اثنی عشر ژزونوم ایلئوم

تشخیص سرطان روده باریک

پزشکان تقریباً همواره ابتدا روده کوچک را با استفاده از ماده حاجب باریوم بررسی می‌کنند. آندوسکوپی بخش فوقانی دستگاه گوارش برای تعیین ناحیه‌های مشکل‌ساز انجام می‌شود. سی‌تی اسکن یا سونوگرافی معده برای مشاهده تومورهای حجیم احتمالی یا رد احتمال پخش شدن سرطان در گره‌های لنفاوی مجاور و اندام‌های دورتر مانند کبد انجام می‌شود. کولونوسکوپی با هدف تشخیص تومورهای درگیر کننده بخش‌های پایینی روده کوچک انجام می‌شود.

انواع سرطان روده باریک

سرطان روده کوچک عارضه‌ای نادر محسوب می‌شود که با توجه به تفاوت در ویژگی‌های ظاهری میکروسکوپی دارای پنج نوع است. آدنوکارسینوم تومور استرومال معده ـ روده تومور کارسینوئید لنفوم سارکوم لیومیوسارکوم

سرطان روده باریک و شیمی‌ درمانی

شیمی‌درمانی: شیمی‌درمانی سلول‌های سرطانی تومورها و منتشر شده در دیگر بخش‌های بدن را هدف قرار می‌دهد. شیمی‌درمانی پس از جراحی به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده و متوقف ساختن پخش شدن سرطان انجام می‌شود.

عوامل سرطان زا

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سرطان، استفاده نکردن از عوامل سرطان زا است. تعدادی از موادی که در زندگی روزانه افراد استفاده می‌شوند می‌توانند خطرات جدی داشته باشند. مانند: آزبست ،نور خورشید ،نور سفید ،خاک اره ،نوشیدنی‌های الکلی، بنزن (موجود در بنزین) و نفتالین این مواد باعث تحریک رادیکال‌های آزاد می‌شوند و این رادیکال‌ها با گرفتن الکترون از دیگر مولکول‌ها، دست به تخریب دیگر مولکول‌ها، سلول‌ها و دی ان ای می‌زند که موجب جهش ژنتیکی و پدید آمدن انواع سرطان‌ها می‌شوند

سرطان روده باریک و پرتو درمانی

پرتودرمانی: پرتودرمانی در موارد نادر به منظور هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی یا تسکین علائم انجام می‌شود. پرتودرمانی را می‌توان با استفاده از اشعه‌های ایکس با انرژی بالا به صورت خارجی انجام داد، البته با به کار بردن سوزن یا سیم حامل مواد رادیواکتیو به داخل یا نزدیک سلول‌های سرطانی می‌توان درمان را در داخل بدن انجام داد.

علل سرطان روده باریک

شکل‌گیری تومورهای بدخیم در روده کوچک نسبت به دیگر بخش‌های دستگاه گوارش درصد شیوع پایین‌تری دارد. دلایل زیر برای نادر بودن سرطان روده کوچک ارائه شده است. یک فرضیه این است که محتویات روده کوچک به دلیل مایع بودن کمتر مخاط یعنی پوشش داخلی روده کوچک را تحریک می‌کند. کوتاه بودن زمان عبور در روده کوچک باعث می‌شود دیواره آن کمتر در معرض عامل‌های سرطان‌زا قرار بگیرد. دیگر دلایل احتمالی محدود کننده وجود عامل‌های سرطان‌زا در روده کوچک یا کاهش دهنده تاثیر آنها عبارت است از: تعداد پایین باکتری‌ها وجود بافت لنفاوی بزرگ در دیواره روده کوچک محیط قلیایی داخل روده کوچک وجود آنزیم بنزو پایرن هیدروکسیلاز آدنوکارسینوم روده کوچک گاهی پی‌آمد ابتلا به بیماری‌های زیر است. بیماری کرون یا التهاب روده کوچک: این بیماری معمولاً بخش پایینی روده کوچک یعنی ایلئوم را درگیر می‌کند. التهاب تا عمق پوشش داخلی اندام آسیب‌دیده راه می‌یابد و بیمار را دچار درد می‌سازد. به علاوه افزایش تعداد دفعات تخلیه روده منجر به اسهال می‌شود. بیماری سلیاک: عدم تحمل گلوتن سندرم‌های پولیپوز خانوادگی: گروهی از بیماری‌های ارثی است که در اثر ابتلا به آنها زائده‌های کوچکی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. چنانچه بیمار دچار آدنوماتوز پولیپوز باشد، اگرچه اکثر پولیپ‌ها و تومورهای جدیدتر در روده بزرگ ایجاد می‌شود، اما سرطان روده کوچک را درگیر می‌کند و غالباً در ابتدای آن یعنی در دوازدهه یافت می‌شود. سرطان روده بزرگ شایع‌تر از سرطان روده کوچک است. عامل‌های خطر عمومی ابتلا به سرطان روده کوچک به شرح زیر است. افراط در نوشیدن مشوربات الکلی مصرف ماهی و گوشت دودی یا نمک سود زیاده‌روی در مصرف مواد قندی عامل‌های خطر ابتلا به سرطان روده کوچک در اثر وجود بیماری کرون به شرح زیر است. جنسیت مردانه طولانی مدت بودن بیماری وجود فیستول‌های مرتبط: فیستول اتصالی غیرطبیعی است که از یک سطح تا سطح دیگر، برای مثال از روده بزرگ تا پوست کشیده می‌شود. انجام جراحی برداشتن بخشی از روده بیماران مبتلا به کرون شش برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان روده کوچک هستند. لنفوم روده کوچک در اثر ابتلا به سلیاک نیز سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز را افزایش می‌دهد.

عوامل خطر در سرطان روده باریک

ارتباط سرطان روده کوچک با بعضی بیماری‌ها این امکان را ایجاد می‌کند تا افراد مستعد ابتلا به این سرطان نادر را شناسایی کرد و آزمایش‌های غربالگری را انجام داد. افراد زیر بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان روده باریک هستند: افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سندرم‌های پولیپی مانند چوتز ـ جگرز و سندرم گاردنر بهتر است غربالگری منظم را با آزمایش‌های باریوم بخش فوقانی دستگاه گوارش انجام دهند. بیماران مبتلا به سلیاک بیشتر در معرض ابتلا به آدنوکارسینوم و لنفوم روده کوچک هستند. این گروه باید رژیم بدون گلوتن را رعایت کنند. آن گروه از مبتلایان به سلیاک که به تازگی وزنشان کاهش یافته و دچار اسهال یا دردهای شکمی شده‌اند، باید تحت مراقبت فوری قرار بگیرند و سی‌تی اسکن شکم و آزمایش باریوم روده کوچک برای بررسی وجود سرطان انجام شود. بیماران مبتلا به کرون که عمل‌های بای‌پس روده کوچک انجام داده‌اند نیز باید تحت مراقبت فوری قرار بگیرند. از آنجایی که بیماران مبتلا به کرون مستعد ابتلا به آدنوکارسینوم در انتهای تحتانی روده کوچک هستند، بنابراین بهتر است کولونوسکوپی ایشان به طور منظم جهت غربالگری انجام شود.

علائم اولیه سرطان روده باریک

علائم اولیه سرطان روده کوچک مانند اکثر سرطان‌های دستگاه گوارش نامشخص و مبهم است. بیمار معمولاً دچار ناراحتی‌های شکمی زیر می‌شود: حالت تهوع نفخ کاهش اشتها علایم زیر بیانگر پیشرفته شدن بیماری و لزوم درمان فوری است. خستگی مزمن کاهش وزن کم‌خونی فقر آهن خونریزی مشهود: بیمار خون یا ماده‌ای شبیه به دانه‌های قهوه استفراغ می‌کند یا مدفوعش سیاه رنگ می‌شود. بیمار به دلیل انسداد روده کوچک در اثر پیشرفت سرطان از حالت تهوع شدید و استفراغ مکرر رنج می‌برد. پزشکان بارها سرطان روده کوچک را حین جراحی تشخیص داده‌اند که برای رفع انسداد غیرقابل توضیح روده انجام شده است. یرقان (زرد شدن پوست): زردشدن پوست علامتی است که در صورت سرطانی شدن بخش بالایی روده کوچک دیده می‌شود. در این حالت مجاری صفراوی یعنی تخلیه کننده‌های کبد در محل ورود به روده کوچک مسدود می‌شود و رنگ پوست بیمار زرد می‌شود.

سرطان روده باریک و رژیم غذایی

افرادی که به میزان کم از فیبر غذایی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده باریک قرار دارند. فیبر در سبزیجات و میوه ها به وفور یافت می شود . مصرف موادغذایی شور مانند گوشت و ماهی شور و یا دودی، احتمال ابتلا به سرطان روده باریک را بیشتر می کند. مصرف بیش از حد قند و شکر نیز اثرات سوئی بر روده باریک دارد. افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند حتما تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یک بار آزمایشات تشخیص سرطان روده باریک را انجام دهند

سرطان روده باریک و نحوه تشخیص

نحوه تشخیص سرطان روده باریک چگونه است ؟ – در بیشتر موارد، پزشکان از باریوم برای تشخیص این سرطان استفاده می کنند. – آندوسکوپی دستگاه گوارش در این موارد مفید می باشد . – سی تی اسکن و یا سونوگرافی ناحیه شکم می تواند به تشخیص این سرطان کمک کند . – کولونوسکوپی نیز به تشخیص توده های سرطانی مناطق پایین تر از روده باریک کمک می کند . – در بسیاری از موارد، پزشکان آزمایش خون را پیشنهاد می دهند. در این آزمایش با بررسی تعداد گلبول های خونی، بروز کم خونی را بررسی می کنند. – پزشکان با بررسی عوامل متعددی از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده باریک سعی می کنند که عوامل وراثت را در انتقال این سرطان به فرد بررسی کنند .- افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند حتما تحت نظر پزشک باشند و هر چند وقت یک بار آزمایشات تشخیص سرطان روده باریک را انجام دهند. – افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند باید مراقب سلامت خود باشند و حتما از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند تا مشکلات بعدی آن پدید نیاید. – افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند باید بسیار مراقب باشند و دستورالعمل هایی را که پزشک به آنها می دهد کاملا رعایت کنند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.