; آلرژی غذایی چیست و درمان آلرژی غذایی با طب سنتی و لیست مواد غذایی آلرژی زا - فال و خواب
یائسگی و مراحل و عوارض بعد از یائسگی و بارداری و داروی یائسگی چیست

یائسگی و مراحل و عوارض بعد از یائسگی و بارداری و داروی یائسگی چیست

یائسگی یائسگی ؛ مراحل و عوارض بعد از یائسگی و بارداری و داروی یائسگی چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

ضربه مغزی ؛ علائم ضربه مغزی در نوزادان و تست و عمل جراحی ضربه مغزی

ضربه مغزی ؛ علائم ضربه مغزی در نوزادان و تست و عمل جراحی ضربه مغزی

ضربه مغزی ضربه مغزی ؛ علائم ضربه مغزی در نوزادان و تست و عمل جراحی ضربه مغزی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

سرطان واژن و عکس کیست دهانه واژن و آیا سرطان واژن کشنده است

سرطان واژن و عکس کیست دهانه واژن و آیا سرطان واژن کشنده است

سرطان واژن سرطان واژن ؛ عکس کیست دهانه واژن و آیا سرطان واژن کشنده است همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

آلرژی غذایی

آلرژی غذایی ؛ چیست و درمان آلرژی غذایی با طب سنتی و لیست مواد غذایی آلرژی زا

آلرژی غذایی ؛ چیست و درمان آلرژی غذایی با طب سنتی و لیست مواد غذایی آلرژی زا همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد آلرژی غذایی

اگر آلرژی غذایی دارید با مشورت دکتر می توانید غذاهای جایگزین را بشناسید و مصرف نمایید بعضی از افراد به برخی مواد غذایی حساسیت یا آلرژی دارند.واقعیت این است که آلرژی یا حساسیت غذایی نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن است که به دنبال مصرف یک ماده ی غذایی خاص ایجاد می شود. باید بدانیم که حتی مصرف مقدار خیلی کمی از غذاهای آلرژی زا می تواند باعث بروز علائمی مثل مشکلات بلع، کهیر و ورم راه های تنفسی شود. بهتر است بدانید که حساسیت غذایی در برخی از افراد ممکن است باعث ظهور علائم بسیار شدید و یا پاسخ های بسیار خطرناک و کشنده ای موسوم به آنافیلاکسی(anaphylaxis) گردد. تقریبا ۶ تا ۸ درصد بچه های زیر ۳ سال و ۴ درصد بزرگسالان، حساسیت غذایی دارند.برخی از بچه ها این حساسیت را همزمان با بزرگ تر شدن از دست خواهند داد(حتی اگر درمانی صورت نگیرد).بهتر است بدانید حساسیت غذایی به سادگی با مشکل متداول دیگری به نام عدم تحمل غذایی اشتباه گرفته می شود. در صورتی که عدم تحمل غذایی مشکل کم اهمیت تری است که در آن سیستم ایمنی درگیر نمی شود.علائم فرد مبتلا به آلرژی غذایی قابل ذکر است که ممکن است واکنش آلرژیک به غذاهای خاص برای بعضی از افراد قدری ناخوشایند(اما نه خیلی شدید) باشد و برای برخی دیگر خیلی وحشتناک و حتی برای حیات تهدیدآمیز است. جالب است بدانید علائم حساسیت غذایی در عرض چند دقیقه تا یک ساعت بعد از خوردن غذای ممنوعه ظهور می کنند. اغلب علائم رایج آلرژی غذایی عبارت هستند از: سوزش در دهان فرد کهیر، خارش یا اگزما ورم لب ها ورم لب ها، صورت، زبان و گلو یا بخش های دیگر بدن خس خس و گرفتگی بینی یا تنفس سخت در فرد ایجاد درد شکمی، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ سرگیجه، گیجی و یا غش.

آلرژی غذایی چیست

حساسیت غذایی عبارت‌ است‌ از واکنش‌ پیش‌ از اندازه‌ دستگاه ایمنی به‌ برخی‌ غذاها یا موادی‌ که‌ معمولاً بی‌خطرند. این‌ واکنش‌های‌ نامطلوب‌ ممکن‌ است‌ ارثی‌ یا ناشی‌ از یک‌ نقص‌ اکتسابی‌ بیوشیمیایی‌ باشند. علایم‌ ممکن‌ است‌ در عرض‌ چند دقیقه‌ یا تا ۲ ساعت‌ پس‌ از خوردن‌ آن‌ غذای‌ به‌ خصوص‌ بروز کنند. در بعضی‌ موارد، امکان‌ دارد علایم ۱ تا ۲ روز بعد نیز ظاهر نشوند. اسهال، درد شکمی‌، نفخ و باد شکم‌، کهیر، تورم‌ صورت‌، خارش، تورم‌ دست‌ها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ، سرفه، سردرد میگرنی‌ و غش‌ یا حالت‌ نزدیک‌ به‌ غش‌ از نشان‌های این بیماری می‌باشد.

علت آلرژی غذایی

هرگونه‌ غذا یا ماده‌ای‌ که‌ بلعیده‌ می‌شود می‌تواند باعث‌ بروز واکنش‌ آلرژیک‌ شود. شیر گاو، زرده‌ تخم‌مرغ‌، گندم‌، سویا، بادام‌ کوهی‌ یا همان‌ پسته‌ شامی‌، ماهی‌، آجیل‌های‌ درختی‌ (مثل‌ گردوی‌ معمولی‌)، صدف‌ دریایی‌، خربزه‌، کنجد، تخم‌ آفتاب‌ گردان‌، و شکلات‌ غذاهایی‌ هستند که‌ بیشتر باعث‌ این‌ حالت‌ می‌شوند.

آلرژی غذایی و دارو

درمان اصلی اجتناب از مصرف غذای آلرژی زا میباشد هرچند دارویی‌ برای‌ درمان‌ کامل حساسیت غذایی‌ وجود ندارد، اما از بعضی‌ از داروها (مانند آنتی هیستامینها و کورتونها) می‌توان‌ برای‌ تخفیف‌ یا رفع‌ علایم‌ استفاده‌ نمود. حساسیت زدایی نیز گاه کاملاً مؤثر است.

آلرژی غذایی یک اختلال شایع

آلرژی غذایی احتمالا شایع‌ترین و جهانی‌ترین اختلالی است که ممکن است آدم‌ها به آن مبتلا شوند. آلرژی‌های غذایی شایعی وجود دارند که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند، و همچنین آلرژی‌های عجیب و غریب یا غیر معمولی که مردم اغلب فکرش را هم نمی‌کنند که ناشی از یک ماده‌ی غذایی آلرژی‌زا باشد. اگر شما دچار حساسیت غذایی هستید، سیستم ایمنی بدن‌تان به شیوه‌های نامناسب واکنش نشان می‌دهد، معمولا به دلیل یکی از پروتئین‌های موجود در ماده‌ی خوراکی که بدن آن را مضر تشخیص می‌دهد.آلرژی غذایی با عدم تحمل غذا یا هر واکنش مربوط به دارو یا واکنش‌های سمی متفاوت است. بسته به بدن شما و سیستم گوارش‌تان، برخی از پروتئین‌ها به درستی هضم نمی‌شوند. این بدان معنا است که آنها توسط پادتنِ E مشخص می‌شوند، و سیستم ایمنی بدن پس از آن برای از بین بردن این پروتئین فعال خواهد شد. این روش مبارزه با یک حضور خارجی که توسط پادتن مشخص شده‌، ساده است؛ سیستم ایمنی گلبول‌های سفید خون را برای حمله به مهاجم ارسال می‌کند. این امر سبب بروز واکنش آلرژیک می‌شود و این واکنش می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد. از آن‌جایی که این پروتئین‌ها توسط سیستم بدن مشکل‌ساز تلقی می‌شوند، هیچ راهی برای برنامه‌ریزی دوباره‌ی سیستم وجود ندارد، بنابراین این پروتئین‌های مشکل‌ساز همیشه سبب بروز واکنش‌های آلرژیک خواهد شد. در نتیجه، پرهیز از مصرف غذاهای آلرژی‌زا بهترین راه‌حل است، اگر چه برخی از داروها وجود دارند که می‌توانند به درمان و کاهش واکنش‌های آلرژیک یا جلوگیری از رخ دادن آنها کمک کنند. هرچند هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما برخی از برنامه‌های درمانی تهاجمی می‌توانند به طور چشمگیری این اختلال را بهبود ببخشند، اما برخی عوارض جانبی نیز وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری از مردم برای درمان آلرژی‌های غذایی رویکردهای طبیعی‌تر را انتخاب می‌کنند. این داروهای خانگی نه تنها می‌توانند به درمان علائم آلرژی غذایی کمک کنند، بلکه از بروز واکنش‌های آلرژیک نیز جلوگیری کنند.

علائم آلرژی غذایی

تشخیص این‌که به کدام غذاها حساسیت دارید بسیار مهم است، چرا که به این ترتیب از مصرف آنها پرهیز می‌کنید یا دست کم از واکنش بدن‌تان پس از مصرف آنها آگاه خواهید بود. به همین دلیل، باید علائم یک واکنش آلرژیک غذایی را تشخیص بدهید. این علائم باز هم، اعم از خفیف تا شدید، می‌توانند موارد زیر را شامل شوند: – درماتیت – کهیر و راش پوستی – خارش دهان، لب‌ها، زبان و لثه‌ها – آبریزش بینی و عطسه – تهوع یا استفراغ – درد شکمی و مشکلات گوارشی – سردرد یا سرگیجه – خشن شدن صدا، مشکلات تنفسی و خس خس – تورم گلو – مرگ در اثر برخی عوارض، از جمله نقص تنفسی و قلبی ریوی

آلرژی های غذایی

اکثر آلرژی‌زاهای غذایی معمول حاوی پروتئین هستند و از مواد غذایی بسیار معمولی تا مواد غذایی مبتنی بر پروتئینِ عجیب و غریب یا منحصر به فرد متغیر هستند. در ادامه فهرستی می‌بینید از رایج‌ترین مواد غذایی که سبب بروز آلرژی غذایی در آدم‌ها می‌شوند. – بادام زمینی – مغزهای درختی (گردوی پکان، گردو، پسته، و غیره) – دانه‌ها (دانه‌ی کنجد و دانه‌ی خشخاش) – تخم‌مرغ – شیر (گاو، بز و گوسفند) – غذاهای دریایی – حلزون صدف‌دار – سویا – گندم – رنگ‌های مصنوعی و طبیعی – برخی از میوه‌ها و سبزیجات – مواد افزودنی شیمیایی

آلرژی غذایی و رژیم‌ های غذایی حذفی

بهترین روش برای درمان آلرژی غذایی، عدم مصرف ماده‌ی غذایی آلرژی‌زا است. تعدادی رژیم حذفی وجود دارد که می‌توانند تاثیرگذار باشند، اما مهم است که اشتباهی را مرتکب نشوید، مخصوصا اگر مطمئن نیستید که چه چیزی سبب بروز واکنش منفی در شما شده‌است. به مدت ۲ تا ۴ هفته هرچه می‌خورید و جزییات هر وعده غذایی و در عین حال هر واکنشی را که در این مدت تجربه می‌کنید ثبت کنید. سپس، به آرامی ‌و در طول یک تا دو هفته شروع به حذف مواد غذایی خاص (یکی در یک دوره) از رژیم غذایی خود کنید. در آن برهه، اگر متوجه شدید که حذف یک ماده‌ی غذایی خاص از رژیم غذایی‌تان سبب بهبودی شما شد، این بار با دقت بیش‌تری آن را بررسی کنید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید (دو بار در روز). اگر نشانه‌ها دوباره عود کردند، می‌توانید اطمینان پیدا کنید که همان ماده‌ی غذایی سبب بروز واکنش آلرژیک در شما شده‌است. این کار را به طور مکرر انجام دهید تا زمانی که همه‌ی آلرژی‌های غذایی بالقوه‌تان را کشف کنید.

آلرژی غذایی و افزایش اسید معده

دلیل این‌که پروتئین “خارجی” به بدن وارد می‌شود و موجب بروز واکنش ایمنی می‌شود این است که در معده اسید کافی برای تجزیه‌ی غذا وجود ندارد. یک نوع کمبود مانند هیدروکلریک اسید می‌تواند توانایی دستگاه گوارش را با مشکل مواجه کند. بنابراین، افزایش مقدار اسید در معده‌ی شما جهت حذف آلرژی غذایی ضروری است. بتایین هیدروکلراید مکملی است که به راحتی در بسیاری از داروخانه‌ها یافت می‌شود و می‌توان آن را قبل و بعد از غذا برای افزایش و حفظ سطح مناسب اسید در معده مصرف کرد.

آلرژی غذایی و موز

موز، با دارا بودن مواد مغذی مفید، برای کاهش علائم آلرژی غذایی بسیار مفید است. این میوه باعث کاهش خارش پوستی و ناراحتی شکمی می‌شود و به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در واقع خوردن موز به اندازه‌ی کافی آلرژی غذایی را درمان نمی‌کند، اما شدت و احتمال شدید بودن واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد.

آلرژی غذایی و زغال چوب فعال

از آن‌جایی که آلرژی غذایی به دلیل ناتوانی در تجزیه‌ی پروتئین در معده است، اضافه کردن موادی که می‌توانند پروتئین را تجزیه کنند و به عبور بدون مشکل آنها از طریق دستگاه گوارش کمک کنند، روش خوبی برای پیشگیری از آلرژی غذایی است. زغال چوب فعال می‌تواند با آب یا یک آب‌میوه‌ی شیرین مخلوط شود و سیستم گوارش را تنظیم کند. شما به مقدار مناسب و معقولی از این ماده نیاز دارید، احتمالا حدود ۶۰ گرم برای شما موثر خواهد بود.

آلرژی غذایی و سیستم ایمنی بدن

وجود کمبود در سیستم ایمنی بدن اغلب برای آلرژی غذایی مقصر شناخته می‌شود، چرا که سوء عملکرد در سیستم دفاع به این مهمی ممکن است ممکن است سبب شود که نسبت به پروتئین‌های خاصی واکشن نشان دهد. بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن به موثرترین روش توسط مصرف فراوان ویتامین C و دیگر ویتامین‌های مفید و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات انجام می‌شود. با این حال، گفته می‌شود که اطمینان حاصل کنید که به هیچ کدام از میوه‌ها و سبزیجاتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان مصرف می‌کنید، حساسیت نداشته باشید چرا که در این صورت کل فرآیند تاثیر معکوسی خواهد داشت.

آلرژی غذایی و روغن کرچک

این روغن از قدیم‌الایام به عنوان ماده‌ای برای افزایش قدرت و مقاومت معده در برابر مواد غذایی مختلف شناخته شده‌است. روغن کرچک، لایه‌ای را در معده‌ی شما ایجاد می‌کند و اثرات شدید هرگونه واکنش آلرژیک را نسبت به مواد غذایی که می‌خورید کاهش می‌دهد. مقدار کمی روغن کرچک (یک فنجان آب همراه با ۵ تا ۱۰ قطره روغن کرچک) هر روز صبح با معده‌ی خالی بنوشید.

آلرژی غذایی و ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک ضد آلرژی قدرتمند شناخته شده‌است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کند، بنابراین به اشتباه پروتئین‌های قابل قبول را به عنوان مواد خارجی مضر تشخیص نمی‌دهد. برخی از مواد غذایی که غنی از ویتامین E هستند عبارتند از توفو، اسفناج، بادام، تخمه‌ی آفتابگردان، آووکادو، میگو، قزل‌آلای رنگین‌کمان، روغن زیتون، و کلم بروکلی.

آلرژی غذایی و تخم کتان

تخم کتان نیز مانند خوراکی‌هایی از جمله موز در تقویت رفتار ضد آلرژیک بدن بسیار موثر است. این دانه‌ها سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تحمل سیستم‌های بدن را در برابر طیف گسترده‌ای از پروتئین‌ها و مواد غذایی بهبود می‌بخشد. اسید پانتوتنیک یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در فعالیت ضد آلرژیک است، اما این اسید با نام دیگری نیز شناخته می‌شود: ویتامین B۵. برخی از بهترین مواد غذایی برای دریافت ویتامین B۵ عبارتند از قارچ، ماهی‌های روغنی (قزل‌آلا)، پنیر، تخم‌مرغ، آووکادو، گوشت گاو، گوشت گوساله، مرغ و سیب‌زمینی شیرین.

آلرژی غذایی و طب سوزنی

درمان‌های جایگزین برای رفع اختلالات بی‌شماری در طول سال‌ها و در سراسر جهان استفاده می‌شوند. طب سوزنی شیوه‌ی بسیار خوبی برای بازگرداندن تعادل طبیعی بدن، و همچنین عملکردهای متابولیک و واکنش سیستم ایمنی بدن است. بهترین بخش استفاده از طب سوزنی این است که عوارض جانبی ندارد و همین‌طور قادر خواهید بود برخی دیگر از مشکلات بالقوه‌ی موجود را نیز در خودتان از بین ببرید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، مراجعه به یک متخصص طب سوزنی آموزش‌دیده، به ویژه افرادی که در مورد آلرژی‌های غذایی به اندازه‌ی کافی و به طور خاص آگاه هستند، توصیه می‌شود.

آلرژی غذایی و مراجعه به پزشک

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ اگر زمان کوتاهی بعد از خوردن یک غذا علائم آلرژی در شما بروز کرد، به یک پزشک و یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. اگر برای تان میسر است در زمان ظهور پاسخ آلرژیک به پزشک تان مراجعه کنید و علایم را به وی نشان دهید؛ این کار می تواند به پزشک تان در تشخیص بیماری کمک کند. اگر هریک از علائم آنافیلاکسی را به شرح زیر مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید: * تنگی مجاری تنفسی به طوری که نفس کشیدن را مشکل کند * شوک با افت شدید فشارخون * نبض تند * سرگیجه، گیجی

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.