; خواص تره تیزک و خواص بذر شاهی برای استخوان و تیروئید و مو و پوست صورت - فال و خواب
عوارض هویج سیاه و همه چیز درباره عوارض مصرف هویج سیاه برای سلامتی

عوارض هویج سیاه و همه چیز درباره عوارض مصرف هویج سیاه برای سلامتی

عوارض هویج سیاه عوارض هویج سیاه ؛ همه چیز درباره عوارض مصرف هویج سیاه برای سلامتی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص هسته لیمو ترش در بارداری و فواید هسته لیمو ترش برای بارداران

خواص هسته لیمو ترش در بارداری و فواید هسته لیمو ترش برای بارداران

خواص هسته لیمو ترش در بارداری خواص هسته لیمو ترش در بارداری ؛ فواید هسته لیمو ترش برای بارداران همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

فواید زیتون برای کودکان و تقویت ایمنی بدن کودکان و افزایش رشد با زیتون

فواید زیتون برای کودکان و تقویت ایمنی بدن کودکان و افزایش رشد با زیتون

فواید زیتون برای کودکان فواید زیتون برای کودکان ؛ تقویت ایمنی بدن کودکان و افزایش رشد با زیتون همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص تره تیزک

خواص تره تیزک ؛ خواص بذر شاهی برای استخوان و تیروئید و مو و پوست صورت

خواص تره تیزک ؛ خواص بذر شاهی برای استخوان و تیروئید و مو و پوست صورت همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با خواص تره تیزک

سبزی شاهی که به نام های ترتیزک یا تره تندک هم شناخته می شود نوعی سبزی خوردن بومی ایران از خانواده چلیپائیان است که بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود.شاهی (تره تیز) از خانواده چلیپاییان با نام علمی Lepidium sativum می باشد. شاهی گیاه بومی مدیترانه شرقی است. شاهی گیاهی یک ساله به ارتفاع ۲۰تا ۳۰ سانتی متر است که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد. این گیاه دارای نشاسته و روغن فرار است. این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار می گیرد و به عنوان غذا و دارو مصرف می شود. شاهی به عنوان غذا و دارو مصرف می شود. سبزی شاهی را خیلی راحت می توان کاشت و خیلی راحت و سریع آماده برداشت می شود. این گیاه برای روش هیدروپونیک (رشد و نمو گیاه در آب) نیز مناسب است. قسمت های قابل استفاده شاهی شامل ریشه ها، برگ ها و تخم شاهی می باشد.این گیاه بومی اروپا و شاید غرب آسیاست و به احتمال زیاد بومی ایران است و سابقه کشت آن به دو هزار سال پیش می‌رسد. تره تیزک گیاهی خوراکی از تیره چتریان با نام علمی لپیدیوم ساتیوم است و به سبب عطر و طعم تندِ مطبوعش، در سطح وسیعی در مزارع سبزیِ ایران و بسیاری از کشورهای جهان کشت می‌شود.

گیاه شاهی را در تمام ایران با همین نام می شناسند اما در مازندران به ترتیزک هم شهرت دارد اما این گیاه اسامی دیگری هم دارد مثل با اسامی مختلفی می شناسند من جمله = تره تیزک، تره تندک، هی جرجیزبستانی و رشاد. تخم شاهی را نیز با نام های حب الرشاد، حب ابیض و حرف می شناسند. رنگ برگ های شاهی سبز روشن بوده و گل های آن کوچک هستند که رنگ بندی آنها سفید یا قرمز ارغوانی است. میوه شاهی بیضوی شکل است و تقریبا ۵۰ میلی متر طول داشته و ۴ میلی متر هم عرض دارد.گیاه شاهی یکساله است و خودرو می باشد و همانطور که می دانید خواص شاهی وحشی قدرتمند از غیر آن است. زمان برداشت شاهی وحشی در ماه های اردیبهشت و خرداد است. طول این گیاه وحشی به ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. از دانه، گل، میوه و خود شاهی در درمان بیماری ها استفاده می شود و آنرا به عنوان یکی از گیاهان دارویی مطرح می شناسند.

در طب سنتی در خصوص خواص و مزاج شاهی یا تره تیزک آمده است که : مزاج آن گرم و خشک است. به رفع انسداد و گرفتگی‌های کبد و طحال کمک می‌کند. به از بین بردن و تحلیل بادهای بدن (در معده و روده ها) کمک می‌کند. مصرف شاهی به همراه غذا موجب هضم بهتر غذا می‌شود. ادرار آور است و به دفع سنگ‌های کلیه و مثانه کمک می‌کند. شاهی از جمله سبزی هایی است که مصرف آن به تحریک قوای جنسی و ازدیاد منی منجر می‌شود.

خواص تره تیزک در طب سنتی

طبع سبزی تره تیزک گرم و خشک است. ارزش غذایی سبزی شاهی (۱۰۰ گرم) کالری : ۳۲ چربی : ۰٫۷ گرم قند : ۴٫۴ گرم پروتئین : ۲٫۶ گرم فیبر : ۱٫۱ گرم کربوهیدرات : ۶ گرم . مصلح شاهی کاسنی، خرفه و سرکه است که مضرات آنرا جبران می کند.

شاهی یا تره تیزک با طبع گرم، سرشار از املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، آرسنیک، منگنز، مس، ید، فسفر، روی و گوگرد، ویتامین های ث، آ، ب و ب۲ است و مانع از رشد سلول های سرطانی می شود. میوه اش خورجینک، دانه اش قرمز یا زرد و برگ هایش خوراکی، که به عنوان سبزی خوردن مصرف می شود و کمی تند با بوی مخصوص است. تره تیزک سه گونه مختلف دارد که عبارتند از حرف بابلی ، تره تیزک اصلی و شاهی که دانه اش قرمز و ریز و تخم آن را برای تهیه کوزه سبزی هفت سین عید مصرف می کنند.تره تیزک یا شاهی سرشار از املاح معدنی و مانع از رشد سلول‌های سرطانی است و از این گیاه در موارد آسم و سرفه و بواسیر های خونی استفاده می‌شود.

شاهی یا تره تیزک یا تره تندک یک نوع سبزی خوردن است که به صورت خام و گاهی پخته مورد استفاده قرار می گیرد. به بذر آن سپندان گویند. در زبان مازندرانی به آن ترتیزک می گویند. شاهی گیاهی است که در طب قدیم ایران هی جرجیزبستانی و رشاد نیز نام می گرفته است. هر ۱۰۰ گرم سبزی شاهی ۱۵ گرم کالری دارد و حاوی۵۰۰ میکروگرم ویتامین A و ۳۵ میلی‌گرم ویتامین C است. همچنین دارای اسید فولیک و فیبر بالایی نیز هست . خرفه و کاسنی مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج شاهی یا تره تیزک هستند.

– از گیاه تره تیزک در موارد آسم و سرفه و بواسیرهای خونی استفاده می‌شود و بسیار رافع است. – ضد کمبود ویتامین C است و برای بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C در بدن اثر شفا بخش دارد. یعنی آنتی سکوربوتیک است. – از ریشه تره تیزک برای مرحله دوم سیفیلیس استفاده می‌شود. – تخم تره تیزک ترشح شیر را زیاد می‌کند و به اصطلاح گالاکتاگوگ است. -جوشانده تخم تره تیزک در شیر برای سقط جنین به کار می‌رود. -به صورت ضماد برای تسکین درد ضربه به کار می‌رود. -تره تیزک از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و نسبتا خشک است. -باز کننده گرفتگی‌ها و انسداد مجاری کبد و طحال و صاف کننده و مدر بول و خرد کننده سنگ مثانه است. -در تسریع هضم غذا و تحلیل باد و گاز و نفخ مفید است. در پزشکی امروزی به سبب وجود مواد معدنی گوناگون و فراوان در این گیاه، آن را دارای خاصیت قوی ضد اسکوربوت، اشتهاآور، مُدرّ، تصفیه کننده خون و مفید در درمان آنژین صدری می‌دانند. – شاهی، علاوه بر ویتامین ث دارای مقدار زیادی ویتامین های «آ، ب، و ب۲» است.

تخم شاهی مزه ی تند و تلخی دارد. این ماده خاصیت چربی سوزی ، تصفیه کنندگی خون، شیرافزایی، قاعدگی آور، مقوی (نیروبخش) و ادرارآور دارد. دارویی برای چشم درد است. تخم شاهی قوای جنسی را تقویت می کند. تخم شاهی برای مرض جذام، بیماری های پوستی، اسهال خونی ، اسهال، سوء هاضمه، بیماری های چشمی، اسکوربوت، آسم و سرفه مفید است. تخم شاهی خاصیت سقط کنندگی جنین دارد. در ضمن تخم شاهی خاصیت ملینی نیز دارد.خواص شاهی برای درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی پوست موثر است. ماسک شاهی و عسل: مقداری از شاهی را بکوبید تا خمیر شود و با عسل ترکیب کنید. سپس ترکیب را بر روی پوست به مدت ۲۰ دقیقه اعمال کنید و پس از گذشت این زمان موضع را با آب سرد بشویید. سبزی شاهی می تواند برای درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی پوست مفید باشد.

شاهی وحشی که دارای تخم ریزتر است در مقایسه با شاهی های دیگر خواص مرغوب تری دارد و ترجیح ابتدایی با مصرف شاهی وحشی است. ۱) درمان آسم ۲) درمان سرفه ۳) درمان بواسیر های خونی ۴) ضد کمبود ویتامین C 5) ریشه شاهی برای مرحله دوم سیفیلیس مورد استفاده قرار می گیرد ۶) مصرف تخم شاهی ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد. لذا اصطلاحا گالاکتاگوگ گفته می شود. ۷) جوشانده تخم شاهی در شیر به منظور سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد. ۸) ضماد شاهی برای تسکین درد ضربه استفاده می شود. ۹) خواص برگ های شاهی نیروبخش، مدر، محرک و ضد کمبود ویتامین C است. ۱۰) طبیعت سبزی شاهی معتدل است و حاوی ویتامین های A و C است که آنرا به یک آنتی اکسیدان قوی تبدیل کرده و می تواند با رادیکال های مضر بدن مبارزه کند.

سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد. سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد. توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.به دلیل وجود ویتامین C و E در شاهی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد دارد. در نتیجه یک ماده ی ضد سرطانی می باشد. شاهی مانع از رشد سلول های سرطانی می شود. پروفسور “لئون بینه” عصاره شاهى را گرفت و به بدن موش هایى که به سرطان مبتلا بودند تزریق کرد و مشاهده کرد که این کار، رشد سلول هاى سرطانى را در این موش ها متوقف می کند.

مقادیر قابل توجه ویتامین B2 موجود در شاهی برای درمان بسیاری از مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، صرع و اضطراب مفید است. همچنین ویتامین B2 یا ریبوفلاوین و ویتامین B6 موجود در سبزی شاهی می تواند علائم دردناک سندرم تونل کارپال را بهبود بخشد.جوانه شاهی دارای ماده ای موسیلاژی به نام لیپیدی موئیدی است که خواص هیپوگلیسمی دارد و به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند. مقادیر بالای ویتامین A موجود در سبزی شاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث کاهش خطر ابتلا به انواع آلرژی و حساسیت غذایی در افراد می شود. منگنز موجود در سبزی شاهی تراکم استخوان را افزایش می دهد و برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

خواص تره تیزک آبی

شاهی آبی (Watercress) که به اسم تره تیزک نیز شناخته می‌شود، سبزی است با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره که به صورت طبیعی در آب چشمه‌ها رشد می‌کند. به صورت معمول مردم شاهی آبی را به صورت محدود و اغلب به عنوان دورچین استفاده می‌کنند. شاهی آبی گیاهی با برگ‌های سبز رنگ است که خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد. این سبزی کوچک دارای برگ‌های نسبتا گرد و ساقه‌ی ‌خوراکی است که طعم کمی تند و تیز و فلفلی دارد.شاهی آبی عضوی از خانواده «Brassicaceae» بوده و با سبزیجات دیگری همچون کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ هم خانواده است. به نظر می‌رسد این گیاه نخستن بار در اوایل دهه‌ی ۱۸۰۰ در انگلستان کاشته شده است؛ اما امروزه کاشت آن تقریبا در بسیاری از نقاط جهان مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

یک فنجان شاهی آبی معادل ۳۴ گرم، حاوی این میزان مواد مفید است: ۴ کالری ۰.۴ گرم کربوهیدرات ۰.۸ پروتئین ۰ گرم چربی ۰.۲ گرم فیبر ویتامین A معادل ۲۲% از نیاز روزانه بدن انسان ٪۲۴ ویتامین C ٪۱۰۶ ویتامین K ٪۴ کلسیم مورد نیاز روزانه ٪۴ منیزیم مورد نیاز روزانه همانگونه که می‌بینید، یک فنجان شاهی آبی قادر است بیش از صددرصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین حیاتی K را مرتفع کند؛ ویتامینی محلول در چربی که وجودش برای سلامت استخوان‌ها و نیز فرآیند انعقاد خون ضروری است. شاهی آبی همچنین شامل مقادیر اندکی ویتامین E، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس است.

شاهی آبی مملو از یکی از قدرتمندترین ترکیبات مغذی موسوم به آنتی اکسیدان است که از بدن شما در برابر آسیب‌های سلولی ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همانگونه که می‌دانید این مواد مضر باعث تغییراتی در ساختار سلولی شده و درنهایت باعث ایجاد «استرس اکسیداتیو» می‌شود. استرس اکسیداتیو با انواع مختلف بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، سرطان و بیماری‌های عروق قلبی در ارتباط است. خوشبختانه رژیم‌های غذایی مملو از مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان مثل شاهی آبی می‌توانند در محافظت از بدن در مقابل استرس اکسیداتیو مفید واقع شده و درنتیجه ریسک ابتلا به این نوع بیماری‌ها را تاحد قابل قبولی کاهش دهند.

شاهی آبی همچنین حاوی نیترات رژیمی است که از طریق کاهش تورم و احتباس آب در بدن روی سلامت عروق خونی تأثیرگذار بوده و باعث بهبود قدرت ارتجاعی و ضخامت رگ‌ها می‌شود. این ماده همچنین تأثیرات خوبی در کاهش فشار خون از خود نشان داده است که این کار را از طریق افزایش میزان اکسید نیتریک در خون انجام می‌دهد.

خواص تره تیزک وحشی

گیاه تره تیزک وحشی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان کرمانشاه با نام محلی تره تیزه، از خانواده شب بو یا cracirferae می باشد.این گیاه، گیاهی پایا، به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتیمتر، ایستاده، پوشیده از کرکهای مختصر و کم است ساقه متعدد، ایستاده، منشعب به صورت دیهیم، تقریبا فاقد کرک، مختصرا کرک پوش با محرکهای ساده، شاخه های نازک و نخی غالبا ایستاده است.برگ این گیاه نیمه چرمی، پایینی ها یا بن رست ها دارای دمبرگ طویل، در راس کند و مدور، در حاشیه دارای دندانه های متفاوت، غالبا دارای دندانه های اره ای کند، ساقه ایها تقریبا لوله شده و به تعداد کم با دمبرگهای کوتاه که گاهی ساقه فاقد ان می باشد گل به رنگ سفید، کوچک، مجتمع در خوشه های متراکم از گل، خوشه میوه دار طویل و باریک است.

گلبرگهای گیاه به طول دو میلیمتر و دمگلها در انتها ضخیم، در میوه کم و بیش گسترده، طویلتر از خورجینک می باشد میوه خورجینگ و به بزرگی دو در ۵/۱ تا ۳ میلیمتر، تخم مرغی یا بیضی، خامه بطول سه میلیمتر، دانها دو عدد و تخم مرغی باریک هستند. این گیاه در تبریز، اصفهان، لرستان، همدان، شیراز، مشهد، سمنان، قزوین و تهران قابل رویش است و در استان کرمانشاه نیز در سنقر، کوه دالاخانی، کنگاور و کوه بیستون می توان آن را یافت. وی طریقه مصرف این گیاه را اینگونه عنوان کرد: از برگهای جوان این گیاه استفاده می شود و آن را بصورت خام به عنوان سبزی مصرف می کنند.به دلیل وجود ویتامین C و E در شاهی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد دارد. در نتیجه یک ماده ی ضد سرطانی می باشد.

خواص تره تیزک برای پوست صورت

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید. ۱٫ آفتاب سوختگی سبزی شاهی می تواند برای درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی پوست مفید باشد. ماسک شاهی مقداری سبزی شاهی را بکوبید تا خمیر شود سپس با عسل مخلوط کنید و آن را بر روی آفتاب سوختگی بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. ۲٫ لک های قهوه ای پوست صورت شاهی برای سفید کردن پوست و درمان لک های قهوه ای صورت و کک و مک مفید می باشد. ماسک صورت برای لک های قهوه ای جوانه شاهی را له کرده و با گلسیرین و آب مخلوط کنید و روی صورت بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

خواص تره تیزک برای مو

سبزی شاهی حاوی مقادیر بالایی پروتئین و آهن است که می توانند برای درمان ریزش مو مفید باشند. ماسک شاهی و عسل در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید. این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید.

تره تیزک در بارداری

سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد. سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد. توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.مصرف شاهی غده های پستان را تقویت می کند و باعث افزایش شیر مادر در زنان شیرده می شود. علاوه بر این، مقادیر بالای پروتئین و آهن موجود در سبزی شاهی برای تقویت زن شیرده پس از زایمان مفید هستند.

خواص تره تیزک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر می خواهید ایمنی بدن را بهبود ببخشید، شاهی یک انتخاب عالی است. مقادیر زیاد ویتامین C که در آن وجود دارد،

می تواند یک سلاح مناسب برای محافظت از بدن شما در برابر هرگونه بیماری ناشی از قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها باشد.

مقدار زیاد ویتامین C به معنای آزاد کردن آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد

و هرگونه علائم التهابی مبارزه می کند و در نتیجه، ایمنی شما بهبود می یابد.

مضرات تره تیزک

سبزی شاهی شامل گیتروژن هایی است که جذب ید را کاهش داده و می توانند گواتر و کم کاری تیروئید را تشدید کنند. زیاده روی در مصرف شاهی می توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی در افراد شود.مصرف بیش از حد آن موجب کاهش قدرت بینایی می شود و ترشحات بینی را زیاد می کند.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 30 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.