; خواص بادرنجبویه برای خواب و معده و کبد و ریه در طب سنتی + طبع بادرنجبویه - فال و خواب
گوشت کبک از کجا بخریم و از چه مکان هایی می توان گوشت کبک خرید؟

گوشت کبک از کجا بخریم و از چه مکان هایی می توان گوشت کبک خرید؟

گوشت کبک از کجا بخریم گوشت کبک از کجا بخریم ؛ از چه مکان هایی می توان گوشت کبک خرید؟ همگی در سایت فال و …

کالری نارگیل و چه میزان کالری در نارگیل وجود دارد

کالری نارگیل و چه میزان کالری در نارگیل وجود دارد

کالری نارگیل کالری نارگیل ؛ چه میزان کالری در نارگیل وجود دارد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد …

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست صورت ؛ ماسک سیاه دانه برای پوست

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست صورت ؛ ماسک سیاه دانه برای پوست

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست صورت خواص سیاه دانه و عسل برای پوست صورت ؛ ماسک سیاه دانه برای پوست همگی در سایت …

خواص بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه ؛ برای خواب و معده و کبد و ریه در طب سنتی + طبع بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه ؛ برای خواب و معده و کبد و ریه در طب سنتی + طبع بادرنجبویه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با خواص بادرنجبویه

بادْرَنجبویه یا بادَرشبی (نام علمی: Dracocephalum) نام یک سرده از تیره نعناعیان است. این گیاه از راسته نعناسانان (Lamiales) و تیره نعناعیان (Lamiaceaes) است که بین ماه‌های تیر و مرداد گل می‌دهد. رویشگاه اصلی این گیاه قسمت وسیعی از شرق مدیترانه است. امروزه به منظور بهره‌برداری‌های تزیینی و طبی و تولید عسل، این گیاه را در باغ‌ها و مزارع کشت می‌کنند. از دیرباز در ایران استفاده از خواص گیاهان در طب سنتی و درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. گاهی‌اوقات درمان‌های طبیعی و گیاهی بهتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند. یکی از این گیاهان بسیار مفید و درمانی بادرنجبویه است که خواص فراوان آن بر سلامت قلب، بیماری‌های کبد و دیابت غیرقابل انکار است.

گیاه بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از خانواده‌ی نعناع است. بادرنجوبیه به‌سرعت رشد می‌کند و در اصل بومی مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی استاین گیاه به‌طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می‌شود.

ساقه‌های گیاهان این سرده راست و چهار گوش بوده و پوشیده از کرک است. از کنار برگ‌هایش، گل‌هایی با کاسبرگ‌های رنگی می‌روید که در وهله اول زرد کم رنگ است، سپس به سفید و در نهایت به بنفش تبدیل می‌شود. می‌توان گفت تمام گیاه، عطر لیموی تندی از خود ساطع می‌کند.بادرنجبویه یا بادرشبی سرده‌ای است شامل گیاهان علفی یا بوته‌ای چندساله و به‌ندرت یک‌ساله با ساقه‌های پرشمار و برگ‌های تخم‌مرغی یا تخم‌مرغی ـ مثلثی یا تخم‌مرغی ـ مستطیلی و با برگ‌هایی با دندانه‌های منتهی به نوک بلند و خارمانند اغلب در انتها و در حاشیه و کاسهٔ گل لوله‌ای ـ استکانی و دارای ۱۰ تا ۱۵ رگه و لبهٔ زبرین سه‌دندانه‌ای و دندانهٔ میانی پهن‌تر و لبهٔ زیرین دودندانه‌ای، رگه‌های منشعب‌منشعب و شبکه‌مانند، در قاعده در محل زاویهٔ بین دو دندانه ضخیم و دارای تاخوردگی، جام گل آن در محل لبه‌ها پهن و بادکرده و دارای چهار پرچم و فندقچهٔ آن مستطیلی و دارای زائدهٔ غشایی در انتها.

این گیاه بومی مناطق مدیترانه ای است و در اروپا و آسیا نیز می روید و در ایران در کنار مجاری آب ها و مناطق اطراف تهران، در شمال ایران در رشت و اطراف آن ، رودبار و در آذربایجان و مناطق شرقی ایران و استان های غربی می روید.همه این گونه‌های گیاهی در طب سنتی به عنوان ضد نفخ و مقوی و همچنین برای درمان احتقان، سردرد، درد معده و کبد استفاده می‌شود.

خواص بادرنجبویه در طب سنتی

طبع بادرنجبویه گرم و خشک است.صمغ عربی و کندر مصلح و بهبوددهنده خواص و مزاج بادرنجبویه هستند.کالری بادرنجبویه: در هر ۱۰۰ گرم ۱۳۰ کالری . نام علمی این گیاه ملیسا (Melissa officinalis) به‌معنای زنبورعسل است که ریشه‌ی یونانی دارد. ازآنجایی‌که زنبورعسل به گل‌های سفید و کوچک این گیاه علاقه‌ی زیادی دارد، این اسم کاملا مناسب به‌نظر می رسد. بادرنجبویه از خانواده‌ی نعناع است. به‌سرعت رشد می‌کند و در اصل بومیِ مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی است. بااین‌حال، هم‌اکنون در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان نیز کشت می‌شود.

مفیدترین بخش این گیاه برگ‌های آن هستند. برگ‌های بادرنجبویه عطر تندی شبیه به لیمو ساطع می‌کنند که می‌توانید از آن به‌عنوان طعم‌دهنده در چای استفاده کنید. از این گیاه می‌توان روغن معطر درست کرد و برای دفع حشرات به‌کار برد. برخی افراد حتی از آن خمیردندان خانگی درست می‌کنند.

گل حنا یا بادرنجبویه حاوی اسانس فرار است. با مقادیر کم به عنوان داروی باد شکن است ولی مقادیر زیاد آن خاصیت خواب آور ملایم دارد. فشار خون را کمی پایین می آورد و تعداد نبض را کاهش میدهد. برای اختلالات معده، تهوع، درد شکم و تسکین حالات عصبی و در برونشیست به عنوان خلط آور مصرف میشود.از نظر ترکیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند اسید اولئیک، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد. این گیاه دارای اسانس روغنی فرار است که به عنوان منبع غنی از سیترال است. سیترال بوی تند لیمویی دارد و معمولا از مرکبات و از این گیاه گرفته می شود و در صنعت عطرسازی مصرف دارد. همچنین در برگ های بادرنجبویه تانن ها وجود دارند. از دیگر ترکیبات آن می توان لیمونن و فلاونوئیدها را نام برد.

خواص درمانی: آرام بخش اعصاب. ضد بیماریهای قلب. معده و روده و مفرح و نشاط آور می باشد. این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم کرده استفاده میشود. اسانس این گیاه در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، عصبانیت، بی خوابی، استفراغهای دوران بارداری، کم خونی دختران جوان، درد عصبی دندان و رفع تندخویی در دختران جوان و زنان مؤثرست.

خواص بادرنجبویه فراوان است. پزشکان قرون وسطا برای رفع مشکلات خواب، کاهش اضطراب، التیام زخم‌ها و افزایش طول عمر بادرنجبویه را تجویز می‌کردند. از خواص بادرنجبویه در طب سنتی به‌ویژه در کشورهای اروپایی مانند اتریش استفاده می‌کنند. خواص بادرنجبویه برای سردرد و دردهای عصبی بسیار مفید است. در اینجا برخی از خواص بادرنجبویه را بیان می‌کنیم. از مهم‌ترین خواص بادرنجبویه کاهش استرس، افزایش اشتها، خواب آوری، کاهش درد و التیام سوءهاضمه است. چای بادرنجبویه یا چای ملیسا ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارد که از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. این چای ملیسا مانع از بی حسی شده و آرامش ذهنی را به ارمغان می آورد. همچنین چای بادرنجبویه بر روی مقاومت انسولین تاثیر افزایشی دارد و قند خون را تنظیم می‌کند.

بادرنجبویه خواص درمانی شگفت‌انگیزی دارد. پزشکان قرون وسطا آن را برای موراد مختلف از دمنوش خواب آور برای رفع مشکلات خواب گرفته تا کاهش اضطراب، التیام زخم‌ها و افزایش طول عمر تجویز می‌کردند. امروزه دانشمندان مطالعات زیادی روی بادرنجبویه انجام داده‌اند. بیشتر این مطالعات در اروپا و خاورمیانه، به‌عنوان مناطق منشأ اصلی این گیاه، صورت گرفته است. از خواص بادرنجبویه در طب سنتی به‌ویژه در کشورهای اروپایی مانند اتریش استفاده می‌کنند. این گیاه برای سردرد و دردهای عصبی بسیار مفید است.

بادرنجبویه می‌تواند با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. شاید مهم‌ترین مزیت این گیاه، تأثیر احتمالی آن بر نوع خاصی از سرطان موسوم به گلیوبلاستوما مولتی‌فرم (glioblastoma multiforme) باشد. این نوع سرطان که بسیار سریع‌الانتشار است از مغز شروع می‌شود و هنوز درمان شناخته‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. بااین‌حال، محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ دریافتند روغن اسانسی بادرنجبویه سبب آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی سلولی) در سلول‌های سرطانی می‌شود و روند تولید پروتئین MRP1 (پروتئین مقاومت چند دارویی) را متوقف می‌کند. این پروتئین تا حدودی عامل اصلی مقاومت داروییِ پیشرفت سرطان نسبت به درمان‌های سنتی مانند شیمی‌درمانی است.

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا با از خارج کردن سموم از کبد به حفظ سلامتی آن کمک می‌کنند. کمک می کند. گیاه بادرنجبویه می تواند منجر به کاهش چربی‌های کبد می‌شود. بادرنجبویه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. بیماری کبدی چرب غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم‌هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می‌کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول‌های سفید و سیتوکین‌های التهابی را در کبد کاهش می‌دهد.

در مطالعات مبتنی بر سلول مشخص شد که روغن گیاه دارویی بادرنجبویه دارای اثرات ضد میکروبی روی قارچ‌ها و گونه‌های باکتریایی مضر است. رزمارینیک اسید و سیترال موجود در گیاه دارویی بادرنجبویه رشد قارچ و باکتری را با توزیع تولید انرژی آن‌ها (ای‌تی‌پی سنتاز) متوقف می‌کنند. بادرنجبویه به درمان تبخال دهان و دستگاه تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1 و HSV-2) کمک می‌کند. در مطالعه‌ی مدل سلولی رزمارینیک اسید موجود در بادرنجبویه از اتصال ۱HSV- (تبخال دهانی و زخم‌های سرد) به سلول‌ها برای هر دو گونه‌ی مقاوم در برابر مواد مخدر و مقاوم در برابر داروها جلوگیری کرد. روغن‌های فرار موجود در این گیاه دارویی نیز از تکرار ۲HSV- (هرپس تناسلی) جلوگیری می‌کنند. از دیگر خواص بادرنجبویه این است که عصاره‌ی الکلی موجود در این گیاه دارویی با مسدود کردن مسیر اکسید آرژنین-نیتریک و افزایش سطح استیل کولین در موش‌ها موجب کاهش درد می‌شود.

یکی از خواص شناخته‌شده‌ی بادرنجبویه اثر آرام‌بخشی آن است. به‌همین‌دلیل در گذشته از آن برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌کردند. این گیاه در بهبود بیش‌فعالی، تمرکز و تحریک‌پذیری در کودکان بالای ۷ سال تأثیر زیادی دارد. مطالعه‌ای روی جوانان نشان داد، استفاده از این گیاه در غذاها به بهبود خلق‌وخو و عملکرد شناختی آنها کمک می‌کند. بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم بی‌خوابی و اختلالات خواب به‌ویژه در دوران یائسگی بسیار مؤثر است.

بادرنجبویه را به‌دلیل خاصیت ضدویروسی‌اش می‌توان به‌شکل موضعی برای درمان ویروس تبخال به‌کار برد. تبخال درمان دائمی ندارد، اما برخی روش‌های درمانی می‌توانند تعداد دفعات تبخال‌زدن را کمتر کنند و فاصله‌ی بین آنها را طولانی‌تر کنند. محققان اثربخشی بادرنجبویه را بر تبخال و تاول‌های تبخالی مطالعه کرده‌اند. عصاره‌ی بادرنجبویه به‌شکل کِرِم دوره‌ی بهبود تبخال را کوتاه‌تر می‌کند، فواصل بین تبخال‌زدن را طولانی‌تر می‌کند و علائم خارش و سوزش را تسکین می‌دهد. جالب اینجاست که ویروس تبخال درصورتِ استفاده‌ی مکرر از بادرنجبویه نسبت به آن مقاوم نمی‌شود. روغن اسانسی بادرنجبویه نیز نتایج مشابهی را نشان داده است. به‌نظر می‌رسد اثرات بادرنجبویه روی ویروس تبخال به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن مانند تانِن‌ها و پلی‌فنل‌ها مربوط می‌شود. تاکنون هیچ عوارض جانبی برای استفاده از این ترکیبات به‌صورت خوراکی یا موضعی شناخته نشده است.

بادرنجبویه گیاهی چندساله است که در سراسر جهان رشد می‌کند. مردم قرن‌ها از این گیاه برای درمان بیماری‌ها استفاده کرده‌اند. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که این گیاه در محافظت از قلب و کبد دربرابر بیماری‌های معمول آنها مؤثر است. بادرنجبویه خواص ضدباکتری، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. این ویژگی‌ها اجازه نمی‌دهند که بیماری‌ها دربرابر داروها و مرهم‌ها مقاومت کند. استفاده‌ی موضعی از بادرنجبویه می‌تواند برای کمک به درمان تبخال و افزایش فاصله‌ی بین دفعات تبخال زدن کمک کند. استفاده از روغن بادرنجبویه یا عصاره‌ی آن می‌تواند خلق‌وخو، تمرکز و کیفیت خواب را بهبود بخشد. این گیاه در تنظیم پرکاری تیروئید کاربرد دارد. اما اگر کم‌کاری شدید تیروئید دارید، استفاده‌ی منظم از آن توصیه نمی‌شود.

عرق بادرنجبویه می‌تواند به متعادل ساختن فشار خون کمک کند. از فواید عرق بادرنجبویه برای دستگاه گوارش می‌توان به مواردی مانند درمان زخم روده و زخم معده، بهبود و درمان بواسیر، مفید برای هضم غذا، رفع نفخ معده و دل‌پیچه، دفع سموم معده، مفید برای رفع بوی بد دهان، درمان یبوست بسیار مزمن و تقویت کننده‌ای بسیار موثر برای کبد اشاره کنیم. عرق بادرنجبویه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه، التهاب غدد لنفاوی، پف دور چشم، پاک کنندگی زخم‌ها، بهبود و درمان گزیدگی نیش حشرات بسیار موثر است. همچنین عرق بادرنجبویه برای درمان و رفع کچلی و ریزش مو در زنان استفاده شده است. از عرق بادرنجبویه برای اکسیژن‌رسانی و گردش خون بهتر در پوست کف سر نیز بسیار مفید و موثر است. از دیگر فواید عرق بادرنجبویه به مواردی مانند بهبود مشکلات قلبی، آرامش مغز و اعصاب، بهبود مشکلات تنفسی، بهبود خواب و کمک به لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.

خواص بادرنجبویه برای مغز و اعصاب

چای بادرنجبویه یک جایگزین عالی قبل از خواب برای آرام کردن اعصاب و داشتن خوابی آرام و راحت در تمام طول شب است.یکی از دلایل اصلی در اختلالات عصبی استرس است که در بعضی از موارد موجب سکته های مغزی در مرور زمان میشود. دمنوش گیاه بادرنجبویه با تاثیر مثبت خود بر روی مغز سبب آرامش اعصاب و کاهش استرس میشود. دمنوش بادرنجبویه یک خواب آور ملایم است و ضد اسپاسم و تشنج میشود . این گیاه قبل از اینکه رادیکال های آزاد به مغز آسیب بزنند، آن را خنثی می کنند و مانع وقوع سکته مغزی میشود. طبق آزمایش های صورت گرفته شده روغن گیاه بادرنجبویه ، تاثیر خود را در کاهش تحریک در بیماران دچار زوال عقل را نشان داده است

بادرنجبویه عملکرد و حافظه را در شرکت‌کنندگان سالم در یک مطالعه‌ی دوسوکور و کنترل‌شده، بهبود داد. بنابراین، گیاه دارویی بادرنجبویه ممکن است به درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل، که با ناتوانی در به یاد آوردن و مشکل در یادگیری یادگیری مشخص می‌شوند، کمک کند. در یک مطالعه (دوسو کور کنترل شده)، بادرنجبویه باعث بهبود عملکرد شناختی و خلق و خوی در ۲۰ فرد سالم شد. علاوه بر این، بادرنجبویه باعث افزایش دقت و توجه در عملکرد شناختی ۲۰ دانشجو در دانشگاه شد. بادرنجبویه حافظه و عملکرد مغز را با اتصال به گیرنده‌های نیکوتینی و موسکارینی در مغز بهبود می‌بخشد. هر دو نوع گیرنده توسط استیل کولین عصبی فعال می‌شوند و نقش مهمی‌در افزایش حافظه و هشیاری ایفا می‌کنند.

خواص بادرنجبویه برای کبد

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا با از خارج کردن سموم از کبد به حفظ سلامتی آن کمک می‌کنند. کمک می کند. گیاه بادرنجبویه می تواند منجر به کاهش چربی‌های کبد می‌شود. بادرنجبویه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. بیماری کبدی چرب غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم‌هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می‌کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول‌های سفید و سیتوکین‌های التهابی را در کبد کاهش می‌دهد.

خواص بادرنجبویه برای پوست

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا پشتیبان خوبی برای پوست های جوان و سالم است.یکی از خواص بادرنجبویه نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک است. بادرنجبویه به دلیل تاثیر نرم‌کنندگی پوست در بسیاری از لوازم‌های آرایشی به کار برده می‌شود. روغن بادرنجبویه همانند روغن گرچک برای پوست مفید است و برای شفاف‌سازی پوست و کاهش چین خوردگی ها تجویز می‌شود. از خواص بادرنجبویه این است که بادرنجبویه باعث می‌شود پوست شما چند سال جوان تر شود.

در مطالعات مبتنی بر سلول رزماریک اسید و سالویانولیک اسید موجود در گیاه دارویی بادرنجبویه، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش محافظت می‌کند.لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف‌ شدن خشکی پوست بدن بسیار مفید است. استفاده از عصاره بادرنجبویه باعث به تاخیر افتادن روند پیری پوست در انسان می‌شود. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است، برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. این لوسیون را می‌توانید با پنبه تمیز به‌ صورت خود بمالید یا یک دستمال نخی که آغشته به این عصاره است را روی صورت خود کمپرس کنید.

خواص بادرنجبویه برای عفونت زنان

بادرنجبویه ویژگی‌های ضدباکتری دارد و می‌تواند از بدن در برابر باکتری‌های عفونی محافظت کند. بادرنجبویه به‌ویژه در برابر قارچ کاندیدا فعالیت ضدباکتریایی دارد. کاندیدا نوعی قارچ است که سبب عفونت‌های قارچی از جمله عفونت قارچی واژن می‌شود. این قارچ در بروز علائمی مانند خستگی، مه مغزی، مشکلات گوارشی و تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

خواص بادرنجبویه برای معده و یبوست

عصاره‌ی بادرنجبویه به‌دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. این گیاه احتمالا می‌تواند از زخم‌معده جلوگیری کند، البته هنوز به‌طورکامل روی آن مطالعه نشده است. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بادرنجبویه درست مانند نعناع و سنبل ختایی ممکن است در درمان یبوست کمک‌کننده باشد.

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری، درمان نفخ معده و روده و رفلاکس معده مؤثر و مفید است. هنگامی‌که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می‌گیرد عضلات معده و روده دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بادرنجبویه موجب رفع این اسپاسم‌ها شده و همچنین باعث کاهش سنگینی معده می‌شود و به کبد کمک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید کند.

خواص بادرنجبویه برای قاعدگی

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که مصرف کپسول بادرنجبویه در کاهش دردها و علائمِ سندرم پیش از قاعدگی در دختران دبیرستانی مؤثر است. طبع بادرنجبویه گرم و خشک است و تاثیرات مثبت زیادی برای زنان دارد؛ از جمله این خواص بادرنجبویه رفع عوارض یائسگی و درمان دردهای پیش از قاعدگی است. گیاه بادرنجبویه از گذشته به عنوان یک گیاه قاعده‌آور، برای درمان تاخیر در قاعدگی زنان استفاده می‌شده است. این گیاه باعث می‌شود که گردش و انتقال خون به ناحیه رحم بیشتر شده و در نتیجه چرخه‌ی قاعدگی تنظیم شود. به این منظور می‌توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید. برای تهیه دمنوش یا چای بادرنجبویه مقدار ۵ گرم از برگ گیاه ملیسا را در قوری بریزید و ۱۵دقیقه روی بخار بگذارید تا دم بکشد و به صورت گرم میل کنید. چای ملیسا را روزی دو بار می‌توانید مصرف کنید.

خواص بادرنجبویه برای ریه و سرماخوردگی

بادرنجبویه برای درمان تورم طولانی مدت ( التهاب ) مجاری تنفسی در ریه‌ها ( برونشیت مزمن ) موثر و مفید است. استفاده از عرق بادرنجبویه تنگی نفس و سرفه‌های مزمن را بهبود می‌بخشد.

خواص بادرنجبویه در بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید قبل از مصرف بادرنجبویه به‌شکل منظم باید با پزشک‌تان مشورت کنید.گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری مؤثر و مفید است.از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید.

خواص بادرنجبویه در روایات و طب اسلامی

امام صادق علیه السلام: بادروج سبزی پیامبران است، بدانکه در آن هشت خاصیت است: ۱٫ هضم کننده است. ۲٫ گرفتگی عروق و مجاری را می گشاید. ۳٫ آروغ را خوشبو می کند. ۴٫ غذا را دوست داشتنی می کند. ۵ درد و بیماری را از درون بدن بیرون می کشد. ۶٫ موجب ایمنی از بیماری جذام است. ۷٫ دهان را خوش بو می کند. ۸٫ چون درون بدن انسان جا می گیرد، همه بیماری ها را فرونشاند. (الکافی جلد ۶ ص ۳۶۴)

پیامبر خدا (ص): بادروج سبزی من و سبزی پیامبران پیش از من است. پیامبر خدا (ص): بادرنجبویه از گیاهان بهشت نامیده شده است. (مکارم الاخلاق جلد ۱ ص ۳۸۷) معروف است که امام علی علیه السلام این گیاه را به عنوان دمنوش مصرف می نموده اند. جویده بادرنجبویه دهان را خوشبو می کند و از دمنوش آن به عنوان تب بر و کنترل کننده بیماری های مغز، کبد و قلب استفاده می شود. رسول خدا (ص): بادرنجبویه گیاهی بهشتی و مورد علاقه پیامبران بوده است. امیرالمومنین علی (ع) به این گیاه علاقمند بوده و می فرمایند: دوست داشتنی ترین گیاه از میان سبزیجات نزد پیامبر اسلام (ص) بادرنجبویه بوده است. بادرنجبویه سیستم عصبی، قلب و عروق را تقویت می کند به همین دلیل این گیاه روی بسیاری از سیستم های بدن، اثر تقویتی داشته و دارای خواص بسیار عالی می باشد. ابو علی سینا به سبب خواص بسیار خوب این گیاه روی قلب و عروق، آن را مفرح قلب نامیده است. بادرنجبویه برای اینکه دارای چنین خواص شگفت آوری بوده است در طول تاریخ نوشیدنی ایرانیان بوده است ولی متاسفانه امروزه این دمنوش های عالی با چای سیاه و سبز سودا زا و یبوست زا جایگزین شده است!

خواص بادرنجبویه در لاغری

گیاه بادرنجبویه با بهبود و افزایش سوخت و ساز بدن به سیستم گوارش بدن کمک کرده و در تناسب اندام و لاغری نقش مثبتی ایفا می کند. برای تهیه این دمنوش فوق العاده مقداری بادرنجبویه را در آب جوش بریزید. ۵ دقیقه صبر کنید دم بکشد و سپس دمنوش لاغری تان را نوش جان کنید. عصاره ی بادرنجبویه رشد بافت چربی را سرکوب می‌کند و سلول‌های چربی را با جلوگیری از تشکیل عروق خونی که این سلول های چربی را تغذیه می‌کنند، از بین برد. همچنین عصاره‌ی بادرنجبویه فعالیت‌های پروتئین‌هایی که در تولید چربی دخیل هستند (۴FABP و ۴PDK) را کاهش می‌دهد. با وجود خواص بادرنجبویه برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف این گیاه توقع داشت به وزن ایده‌آل برسیم. به همین دلیل باید به کمک یک رژیم غذایی سالم و داشتن تحرک کافی تلاش کنید، به تناسب اندام و در کنار آن سلامتی دست پیدا کنید.

خواص بادرنجبویه و بابونه

یکی از بهترین درمان ها برای درمان بی خوابی مصرف دمنوش بابونه و اسوطوخودوس و بادرنجبویه قبل از خواب است. این دمنوش برای زندگی بدون استرس و داشتن آرامش خیلی توصیه می شود. برای تهیه این دمنوش در فصل تابستان کافی است که یک قاشق غذا خوری بابونه و اسطوخودوس و بادرنجبویه و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه را با هم مخلوط کنیم و در دو لیوان آبجوش بریزیم تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. توجه داشته باشید که در فصل زمستان گل بنفشه هم مانند سایر گیاهان دیگر به اندازه یک قاشق غذخوری مصرف شود. این دمنوش را می توانید سه بار در روز بنوشید.مصرف این دارو برای کسانی که استرس زیادی دارند و یا به دلیل از دست دادن کسی یا چیزی به دردهای عصبی دچار شده اند توصیه می شود. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش اسطوخودوس همراه با بابونه و سنبل الطیب نیز تاثیر بسزایی در پیشگیری از ضعف چشم دارد، بنابراین گنجاندن این ترکیب در برنامه غذایی مبتلایان به بیماری آب مروارید ضروری است.

خواص بادرنجبویه و زیرفون

بادرنجبویه و زیرفون هر دو دارای طبیعت خیلی گرم هستند. بادرنگبویه گیاهی با ارزش درمانی است که از خانواده نعنائیان شمرده می شود و از دیرباز در اقلیم ایران بزرگ رویش داشته است. زیرفون یا نمدار از نظر ژنتیکی از خانواده پنیرکیان است و گیاهی مفید و در دسترس بشمار می رود.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه و زیرفون بسیار ساده است. یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه به اضافه ۱ قاشق غذاخوری زیرفون به همراه دو لیوان آب سرد و مقداری نبات را داخل قوری بریزید و روی شعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت اجازه دهید بجوشد. بعد روی حرارت غیر مستقیم بالای کتری یا سماور قرار داده تا خوب دم بکش

خواص دمنوش زیرفون و بادرنجبویه عبارت است از: ترکیب این دو گیاه، مقوی قلب و اعصاب است و خون سازی را افزایش می دهد. تقویت کننده سلولهای مغزی و همچنین آرام بخش می باشد. ضد بوی بد دهان، خواب های وحشتناک، بیماری های کلیه و صدای گوش می باشد. بادرنجبویه خلق و خوی‌تان را بهتر می‌کند. اگر با رسیدن فصل سرما و ابری شدن هوا دچار افسردگی می‌شوید دمنوش زیرفون و بادرنجبویه برای شما بسیار مفید است. گیاه زیرفون تمرکز را بالا برده، برای کودکان هم مناسب است.

خواص بادرنجبویه و اسطوخودوس

یکی از بهترین درمان ها برای درمان بی خوابی مصرف دمنوش بابونه و اسوطوخودوس و بادرنجبویه قبل از خواب است. این دمنوش برای زندگی بدون استرس و داشتن آرامش خیلی توصیه می شود. برای تهیه این دمنوش در فصل تابستان کافی است که یک قاشق غذا خوری بابونه و اسطوخودوس و بادرنجبویه و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه را با هم مخلوط کنیم و در دو لیوان آبجوش بریزیم تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. توجه داشته باشید که در فصل زمستان گل بنفشه هم مانند سایر گیاهان دیگر به اندازه یک قاشق غذخوری مصرف شود. این دمنوش را می توانید سه بار در روز بنوشید.مصرف این دارو برای کسانی که استرس زیادی دارند و یا به دلیل از دست دادن کسی یا چیزی به دردهای عصبی دچار شده اند توصیه می شود. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش اسطوخودوس همراه با بابونه و سنبل الطیب نیز تاثیر بسزایی در پیشگیری از ضعف چشم دارد، بنابراین گنجاندن این ترکیب در برنامه غذایی مبتلایان به بیماری آب مروارید ضروری است.

خواص بادرنجبویه و به لیمو

دمنوش بادرنجبویه و به لیمو مصرف این دمنوش در فصل پاییز بسیار مناسب است و می تواند دافع سوده است و برای افرادی که در این فصل خلق و خوی مناسبی ندارد و افسرده و غمگین هستند بهترین تجویز است.

دمنوش به لیمو و بادرنجبویه دافع سودا بوده و مناسب فصل پاییز است.بادرنجبویه دارای طبع گرم و خشک است, برگ این گیاه، بهترین دارو برای کسانی است که هنگام نگرانی و اضطراب, ناراحتی معده پیدا می‌کنند؛ دم‌کرده آن نیز برای تهوع، مراحل اول سرماخوردگی ، خستگی عصبی و افسردگی مفید است و برای رفع سردرد با منشاء عصبی و ضعف حافظه کاربرد دارد. همچنین بادرنجبویه برای آرام کردن اعصاب, تقویت معده و قلب بسیار مفید است و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند و بو کردن بادرنجبویه، نشاط‎آور است و جویدن آن دهان را خوشبو می‌کند؛ دم‎کرده بادرنجبویه را برای تقویت معده و کبد می‎توان استفاده کرد. به‌ لیمو نام یک گیاه دارویی معطر با بوی خوشایند لیمو است که برگهای آن با طبیعت گرم، دارای ‌خواص بسیاری است, از برگهای “به‌لیمو” در درمان سوء‌هاضمه، نفخ، سردردهای یک‌طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود‌.

خواص بادرنجبویه و فشار خون

بادرنجبویه افزایش‌دهنده فشار خون است و برای افرادی با عارضه پر فشاری خون مضر است.

خواص بادرنجبویه و سنبل الطیب

مخلوط برگ بادرنجبویه و سنبل الطیب را داخل توری قوری ریخته و درآب سرد نگه میداریم تا مایع شفافی حاصل شود سپس آن را داخل آب جوش قوری ریخته و چند دانه هل به آن اضافه می کنیم .و آن را روی شعله ملایم قرار می دهیم تا به آرامی دم بکشد. نکته قابل ذکر این است که چون این دم نوش اثر آرام بخش دارد بهتر است قبل از خواب استفاده گردد. پس از اینکه دم کشید کمی زعفران حل شده در آب به آن اضافه می کنیم تا رنگ بهتری داشته باشد. این دمنوش اگر بدون شیرینی و طعم دهنده های دیگر استفاده شود بهتر است اما اگر دوست داشتیم می توانیم به آن شکر قهوه ای یا عسل به آن اضافه کنیم.

گیاهان بافت سلولزی دارند که بدن انسان قادر به هضم آن نیست و باید برای استفاده از یک حلال استفاد کرد که بهترین حلال آب است. اما برای دم کردن چند روش توصیه شده است: خیساندن مواد, جوشاندن و دم کردن مواد.دمنوش در مقایسه با جوشاند طولانی مدت مواد باعث میشود که مواد کمتری از دمنوش خارج می شود اما اصلا به این معنا نیست که روش جوشانده بر روش دمنوش برتری داشته باشد. برای مصارف روزانه دمنوش بیشتر توصیه می شود . بادرنجبویه ، به لیمو ، سنبل الطیب ، گل گاوزبان و بسیاری گیاهان دیگر باید به همین روش مصرف شوند.ضمنا بهتر است دمنوش به صورت ولرم مصرف شود چرا که درجه حرارت بالای دمنوش می تواند احتمال ابتلا به برخی سرطان ها مثل مری و معده را افزایش دهد.

خواص بادرنجبویه و گل گاوزبان

بادرنجبویه : محافظت از قلب و کبد ، خاصیت ضد باکتریائی ، آرامبخش ، آنتی اکسیدان و ضد التهاب ، سلامت دستگاه گوارش ، تنظیم تیروئیدهای پرکار ، و …

گل گاوزبان : تقویت اعصاب ، کمک به بهبود سرما خوردگی و تنگی نفس ، جلوگیری از سرطان ، ضد روماتیسم ، بهبود گردش خون ، کمک به بهبود عملکرد روده و عفونت دستگاه ادراری و …

بادرنجبویه برای کودکان

دمنوش و عرق گیاه بادرنجبویه را نمی توان به کودکان داد و باید قبل از دادن این گیاه به کودکان با پزشک مشورت کنید.

بادرنجبویه برای تیروئید

براساس آمار، بیش از ۱۲% جمعیت ایالات متحده‌ی آمریکا و البته بسیاری از مردم در سراسر جهان با مشکلات تیروئید مواجه هستند. از بین بیماری‌های مرتبط با تیروئید، پرکاری و کم‌کاری تیروئید شایع‌تر از بقیه هستند. براساس تحقیقات، عصاره‌ی بادرنجبویه برای تنظیم پرکاری تیروئید مفید است. این گیاه از اتصال برخی ترکیبات (سبب فعالیت بیش‌ازحد تیروئید می‌شوند) به گیرنده‌های تیروئید (به‌ویژه در بیماران مبتلا به گواتر) جلوگیری می‌کند.

بادرنجبویه با جلوگیری از اتصال هورمون تحریک‌کننده تیروئید به گیرنده‌اش در یک مطالعه مبتنی بر سلول، عملکرد تیروئید را کاهش داد.به بیماران مبتلا به مشکلات تیروئید توصیه می‌شود که از مصرف بادرنجبویه پرهیز کنند زیرا ممکن است در عملکرد تیروئید تداخل ایجاد کند. کافئیک اسید موجود در بادرنجبویه به طور مستقیم هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید را مهار می‌کند.

بادرنجبویه و دیابت

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. درحالی‌که معمولا بسیاری از درمانگرهای سنتی داروهایی را با عوارض جانبی خطرآفرین برای درمان دیابت تجویز می‌کنند، عصاره‌ی بادرنجبویه یکی از روش‌های طبیعی مؤثر برای درمان دیابت است. محققان برای آزمایش تأثیر بادرنجبویه روی قندخون بالا، هم عصاره‌ی آن و هم روغن اسانسی آن را به گروهی از بیماران دادند. نتایج نشان داد هر دو محصول در کاهش سطح قندخون و نیز کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت تأثیر مشابهی داشتند. اطلاعات به‌دست‌آمده آن‌قدر قانع‌کننده بود که محققان دانشگاه آزاد برلین را تحت‌تأثیر قرار داد. آنها اظهار داشتند: «عصاره‌ی اتانولی بادرنجبویه احتمالا می‌تواند در کنار درمان دارویی دیابت نوع ۲ یا در پیشگیری از آن مفید باشد.»

فواید بادرنجبویه برای قلب

مصرف مکمل بادرنجبویه در یک مطالعه‌ی دوسو کور کنترل‌شده به مدت چهارده روز موجب کاهش ضربان قلب و کم شدن اضطراب در ۵۵ بیمار شد. بادرنجبویه با مهار کانال‌های یون سدیم و پتاسیم، که ضربان قلب را کم می‌کنند، از نامنظم شدن ضربان قلب جلوگیری می‌کند.

در گذشته در طب سنتی ایران از این گیاه به‌عنوان درمانی برای تپش قلب استفاده می‌کردند. محققان پس از یک دوره‌ی آزمایشیِ استفاده از عصاره‌ی برگ‌های بادرنجبویه روی افراد دریافتند که تپش قلب آنها تا حد زیادی کاهش یافته است. البته آرام‌شدن تپش قلب از یک سو ممکن است با تأثیر بادرنجبویه بر خلق‌وخوی انسان در ارتباط باشد. کمی بعد درباره‌ی این موضوع هم صحبت خواهیم کرد.

یکی دیگر از مزایای بادرنجبویه تأثیر آن روی آریتمی قلبی است. آریتمی به حالتی می‌گویند که در آن ضربان قلب سریع‌تر یا آهسته‌تر از حالت عادی یا در فواصل زمانی یکسان، نامنظم است. به‌نظر می‌رسد بادرنجبویه می‌تواند احتمال وقوع تپش نابهنگام، تاکی کاردی (ضربان قلب بالا یا تندتپشی) و فیبریلاسیون قلب (مشکل در ضربان قلب) را بدون ایجاد عوارض جانبی کاهش دهد.

براساس تحقیقات، عصاره‌ی بادرنجبویه تغییرات عمده‌ای در نتایج الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) ایجاد می‌کند که به‌نظر می‌رسد فواصل زمانی الکتریکی را افزایش می‌دهد. البته هنوز مزایای بالینی آن کاملا روشن نیست. اما مطالعه‌ای آزمایشی در ایران که برای اولین بار این نتایج را تأیید کرد، درواقع به کشف بزرگی دست یافت.در یک مطالعه مبتنی بر سلول، بادرنجبویه سلول‌های سرطانی مغز را کشت. سیترال موجود در بادرنجبویه باعث خود تخریبیِ سلول‌های سرطانی (از طریق کاسپاز۳) می‌شود و حساسیت سرطان را به شیمی‌درمانی با مهار ژن مقاوم ۱MRP افزایش می‌دهد. – بادرنجبویه تومورهای سرطان پستان را کوچک می‌کند. این گیاه دارویی روند خود- تخریبی (خزان یاخته‌ای) سلول‌های سرطانی ترویج می‌کند و با کاهش آنتیژن KI-67 (پروتئینی است که با رشد و تکثیر سلول همراه است) باعث کاهش اندازه‌ی تومورهای سینه در موش می‌شود.

بادرنجبویه باعث جلوگیری از رشد تومورهای لوسمی ‌در مدل‌های سلولی شد. این گیاه دارویی گسترش سلول‌های سرطانی لوسمی را متوقف کرد و روند تخریب سلول‌ها به دست خودشان را فعال کرد. – بادرنجبویه به درمان سرطان روده کمک می‌کند. عصاره‌ی این گیاه دارویی از رشد سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ با متوقف کردن چرخه‌ی سلولی در مطالعات مدل سلولی جلوگیری کرد و همچنین سبب فعال شدن روند خودکشی سلول‌ها (خزان‌ یاخته‌ای یا آپوپتوز) شد. – بادرنجبویه اندازه‌ی تومورهای سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. بادرنجبویه در مدل‌های سلولی با مهار رشد عروق خونی که تومور را تغذیه می‌کنند، مانع رشد سرطان پروستات شد. این گیاه دارویی در عین حال فعالیت آنزیمِ تلومراز hTERT را کاهش می‌دهد. تلومراز به وسیله به انتهای کروموزوم اضافه می‌شوند، اما در حین بالا رفتن سن، فعالیت تلومراز کاهش می‌یابد. hTERT در سلول‌های سرطانی بیش از حد فعال است و برای رشد تومور ضروری است.

زمان مصرف و طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه را می تواند در هر زمانی میل کرد، اما بهترین زمان برای مصرف دمنوش بادرنجبویه ۱ تا ۲ ساعت قبل از غذا یا بعد از غذا می باشد. همچنین حد مجاز مصرف دمنوش بادرنجبویه یک الی چهار گرم در روز است.طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه به این صورت است که روزی دو بار و هر بار مقدار ۵ گرم از برگ گیاه را در قوری چینی بریزید و ۱۵دقیقه روی بخار دم و به صورت گرم میل کنید. مواد مورد نیاز: دو قاشق چایخوری از برگ تازه بادرنجبویه دو پیمانه آب یک قاشق چایخوری عسل یا شکر برای طعم بخشیدن آب را در ظرف کوچکی به جوش بیاورید. سپس برگ های این گیاه را در ظرف بریزید. و آب جوش را روی آن اضافه کنید. اجازه دهید چای به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد. عسل و شکر را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

طریقه مصرف بادرنجبویه

بادرنجبویه رایحه‌ی دل‌نشینی دارد که شبیه بوی لیموست. می‌توانید از آن برای طعم دادن به گوشت و غذاهای دریایی استفاده کنید یا در نوشیدنی‌های میوه‌ای بریزید و میل کنید. برای تهیه‌ی یک چای مطبوع، برگ‌های بادرنجبویه را به‌مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر با چای معمولی دم کنید. سپس برای شیرین‌کردن آن از عسل طبیعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را خرد کنید و در سالاد بریزید.دوز مناسب برای مصرف : * چای – یک فنجان چای چند بار در روز در صورت نیاز * تنتور – ۲ تا ۶ میلی‌لیتر سه بار در روز * عصاره‌ی مایع – ۶۰ قطره در روز * کپسول – ۸ تا ۱۰ گرم در روز * کرم – به صورت موضعی تا چهار بار در روز به مدت ۵ تا ۱۰ روز

مضرات بادرنجبویه

زنان باردار یا شیرده و همچنین کودکان نیز نباید از این گیاه استفاده نمایند.مصرف این گیاه برای بسیاری از افراد اصلا خطری ندارد. اما به‌دلیل اینکه فعالیت تیروئید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، افرادی که از داروی تیروئید استفاده می‌کنند یا کم‌کاری تیروئید دارند نباید آن را مصرف کنند. برخی بیماران نیز پس از درمان با عصاره‌ی بادرنجبویه عوارض جانبی خفیفی را گزارش کرده‌اند. اگر باردار هستید قبل از مصرف آن به‌شکل منظم باید با پزشک‌تان مشورت کنید.افرادی که داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند، نباید از گیاه بادرنجبویه استفاده کنند. بادرنجبویه می‌تواند باعث خواب آلودگی شود و نباید توسط افرادی که با ماشین کار را رانندگی می‌کنند، مصرف شود.

بادرنجبویه نباید با داروهای زیر مصرف شود: – باربیتورات – بادرنجبویه باعث افزایش اثر خواب‌آور باربیتورات‌ها می‌شود. – داروهای آرام‌بخش – ترکیبی از بادرنجبویه با داروهای آرام‌بخش ممکن است اثرات آن‌ها را افزایش بدهد. – داروهای گلوکوم – بادرنجبویه ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد و همین باعث کاهش اثرات داروهای گلوکوم می‌شود. – داروهای تیروئید – بادرنجبویه سبب کاهش غلظت هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید می‌شود. – نیکوتین و اسکوپولامین – ممکن است از اتصال داروها به گیرنده‌های نیکوتینی و موسکارینی جلوگیری کند، و به این ترتیب اثرات دارو را مسدود کند. – داروهای ضد افسردگی (SSRIs) – گیاه بادرنجبویه با مهار غلظت سروتونین با داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد می‌کند.

از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید.علاوه بر خواص بادرنجبویه، عوارض جانبی شایع این گیاه دارویی عبارتند از: – استفراغ – سرماخوردگی – خس خس سینه – پریشان‌حالی – اسهال – دل درد – حالت تهوع – افزایش اشتها – سردرد – کم شدن هشیاری – فشار چشم * کاربرد موضعی این گیاه دارویی می‌تواند عوارض زیر را ایجاد کند: – قرمزی پوست – راش پوستی – احساس سوزش – تحریک . به بیماران مبتلا به مشکلات تیروئید توصیه می‌شود که از مصرف بادرنجبویه پرهیز کنند زیرا ممکن است در عملکرد تیروئید تداخل ایجاد کند. کافئیک اسید موجود در بادرنجبویه به طور مستقیم هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید را مهار می‌کند.

دفع مواد سوداویه از بدن، رفع سکسکه، دلپیچه و درمان بیماری‌های سرد بلغمی معده و کلیه، نیز از دیگر خواص بادرنجبویه است. مصرف بادرنجبویه برای گرم مزاجان، افراد مبتلا به آب سیاه چشم، افراد مبتلا به اختلالات هورمون‌های تیروئیدی، افراد حساس به آسپیرین، کودکان و زنان باردار مضر است.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 7 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.