; خواص کنگر کوهی خشک شده برای لاغری و زن باردار + خواص عرق کنگر - فال و خواب
کشک برای لاغری و خاصیت کشک برای لاغری افراد چاق + مصرف کشک ناشتا

کشک برای لاغری و خاصیت کشک برای لاغری افراد چاق + مصرف کشک ناشتا

کشک برای لاغری کشک برای لاغری ؛ خاصیت کشک برای لاغری افراد چاق + مصرف کشک ناشتا همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

خواص شاه تره در طب سنتی ؛ فواید دارویی شاه تره از نظر طب سنتی

خواص شاه تره در طب سنتی ؛ فواید دارویی شاه تره از نظر طب سنتی

خواص شاه تره در طب سنتی خواص شاه تره در طب سنتی ؛ فواید دارویی شاه تره از نظر طب سنتی همگی در سایت فال …

خواص بلوط در دیابت و میوه بلوط به تنظیم و کاهش قند خون کمک می کند

خواص بلوط در دیابت و میوه بلوط به تنظیم و کاهش قند خون کمک می کند

خواص بلوط در دیابت خواص بلوط در دیابت ؛ میوه بلوط به تنظیم و کاهش قند خون کمک می کند همگی در سایت فال و …

خواص کنگر کوهی

خواص کنگر کوهی ؛ خشک شده برای لاغری و زن باردار + خواص عرق کنگر

خواص کنگر کوهی ؛ خشک شده برای لاغری و زن باردار + خواص عرق کنگر همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با خواص کنگر کوهی

گیاه کنگر کوهی که به نام های کنگر وحشی یا کنگر صحرایی هم شناخته می شود، گیاهی است خودرو با برگ‌ های خاردار و ساقه‌ های ضخیم که بیشتر در فصل بهار می روید.فصل بهار پر از نوبرانه است، از جمله نوبرانه‌های فصل بهار کنگر است که دارای خواص درمانی زیادی است. عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

کنگر وحشی یا کنگر صحرایی اولین بار در اتیوپی کشت شد و امروزه در بسیاری از نقاط دنیا از جمله استرالیا، کانادا و آمریکای جنوبی یافت می شود. گیاه کنگر خام را برای تهیه انواع سالاد و کنگر پخته را برای تهیه خورش کنگر، ماست و کنگر یا بورانی کنگر، سوپ کنگر و خوراک کنگر استفاده می کنند.

محل اصلی رویش این سبزی مدیترانه، جزایر قناری و آمریکای جنوبی است. در ایران نیز این گیاه به وفور در استان ایلام، لرستان، طالقان و کوه‌های شمال تهران یافت می‌شود. زمان به گل نشستن این گیاه از بهار تا نیمه تابستان است که به عواملی چون شرایط اقلیمی و گرمای هوا وابسته است. دم برگ داخلی سفید رنگ، راس ساقه و هاگدان، قسمت‌های خوراکی این گیاه را تشکیل می‌دهد که در سوپ، خورش و سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص کنگر کوهی در طب سنتی

طبیعت کنگر گرم و خشک می باشد. گیاه کنگر کوهی حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین K، اسید فولیک، فیبر، پروتئین، فسفر، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، مس و روی می باشد. ارزش غذایی کنکر (۱۰۰ گرم) کالری : ۴۷ فیبر : ۵٫۴ گرم . کنگر نفخآور است و مصلح آن ادویه گرم، روغن یا سرکه می‌باشد.

کنگر به انگلیسی Cardoon نام علمی آن Cynara cardunsulus L اولین بار در اتیوپی کشت شد و بعد در نقاط مختلف دنیا گسترش پیدا کرده است. محل اصلی رویش این گیاه مدیترانه، جزایر قناری و آمریکای جنوبی است.کنگر اغلب در ایران در مناطق مرطوب گرمایی رشد می‌کند.کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به‌صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.

در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی موردتوجه قرار گرفت و در قرن ۱۶ میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می‌شد. در طب سنتی اروپا، برگ‌های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی از لحاظ انرژی محدود است. کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است.

برگ‌های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. سینارین موجود در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و استفاده از عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است. از خواص کنگر کوهی، پیشگیری از سرطان روده باریک به علت وجود اینولین (ماده‌ای که باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود) در آن است. آنتی اکسیدان‌های موجود در کنگر کوهی، پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

در طب سنتی اروپا، از برگ‌های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار ( دیورتیک ) و محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی از لحاظ انرژی محدود است. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که گیاه کنگر می تواند از بروز سرطان در انسان پیشگیری کند. کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به‌صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.

کنگر منبع غنی پتاسیم است.ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود. این گیاه و به‌خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌کند. کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند. تحقیقات پزشکی حاکی است، گیاه کنگر به خاطر بهبود سلامتی کبد از طریق تقویت غشاء سلولهای کبدی و کمک به آن برای رهایی از سموم، شهرت دارد و یکی از ویژگی های ناشناخته آن، پیشگیری از سرطان است. کنگر بیشتر مورد استفاده کسانی است که داروهای بیماریهای مزمن مثل دیابت، فشار، روماتیسم و نظایر آن را مصرف می کنند زیرا این گیاه می تواند به پاکسازی کبد آنها از سموم دارو کمک کند.

استفاده از کنگر برای رفع کم‌خونی بعد از جراحی مؤثر است. کنگر ضدعفونی‌کننده و تب‌بر است. برای زخم ریه و جراحات روده مفید است. ضماد ریشه کنگر برای سوختگی آتش و پیچیدگی عصب مفید می‌باشد. صمغ بوته‌ی کنگر ایجاد قی می‌کند و همراه با آن بلغم و صفرای اضافی بدن را دفع می‌کند.

گفته می شود که کنگر وحشی با سم زدایی کبد می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و از ابتلا به دیابت پیشگیری و افزایش قند خون می کند. سیلیمارین و فلاونوئید های موجود در کنگر کوهی باعث کاهش کلسترول بالای خون در افراد مبتلا به دیابت می شود و از افزایش قند خون در افراد دیابتی پیشگیری می کند. برگ های کنگر صحرایی خاصیت دیورتیک دارند و با افزایش میزان ادرار به پاکسازی و سم زدایی کلیه ها کمک می کنند. گیاه کنگر از قرن چهارم قبل از میلاد برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است؛ تحقیقات نشان داده که برگ های گیاه کنگر کوهی حاوی مقادیر بالای سیلیمارین و اسید کافئیک است که کبد را در برابر عفونت محافظت می کند. میوه گیاه کنگر کبد را از آسیب توسط مواد شیمیایی، الکل و سموم دیگر محافظت کرده و با سم زدایی خون به درمان یرقان یا زردی و نارسایی کبد کمک می کند.

کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند. البته با توجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید. کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است. کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و در ضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود

از دیگر خواص کنگر کوهی، افزایش نیروی جنسی بوده، این گیاه به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت می‌کند. کنگر کوهی، ضدعفونی ‌کننده، اشتها آور، تب‌بر و هضم ‌کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود. از مهمترین خواص کنگر کوهی، درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی بوده، اسید کافئیک موجود در کنگر از کبد در برابر سموم شیمیایی و عفونت محافظت می‌کند. خوردن کنگر کوهی همراه با ماست به افراد گرم مزاج جهت تعدیل مزاج توصیه می‌شود، ضمن اینکه کنگر منبع غنی از پتاسیم است.

کنگر دارای هورمون‌های گیاهی بوده و ترشحات غدد را تقویت می‌نماید. شهرت آن در تقویت غرایز جنسی است. کنگر مرض برص را که در نتیجه بر هم خوردن تعادل ترشحی داخلی صورت می‌گیرد، درمان می‌کند. برای معالجه پیسی در گذشته ۳/۱ آب کنگر را با روغن و موم مخلوط می‌کردند و روی لکه‌های براق می‌گذاشتند. این گیاه برای درمان روماتیسم، آسم، میگرن، سرگیجه، بیماری‌های پوستی مفید است. ضماد کنگر برای درمان جراحات، خارش و بوی عرق بدن نافع است.

خواص ریشه کنگر کوهی

عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

خواص کنگر کوهی برای زن باردار

تاکنون مطالعاتی درباره ی اثر کنگر وحشی در دوران بارداری و شیردهی صورت نگرفته به همین دلیل بهتر است که زنان باردار و زنان شیرده در مصرف کنگر و ماست کنگر احتیاط کنند.زنان باردار، کودکان و افراد مبتلابه بیماری‌های کبدی یا کلیوی بهتر است از مصرف کنگر پرهیز کنند.

طریقه مصرف کنگر کوهی

کنگر وحشی یا کنگر صحرایی اولین بار در اتیوپی کشت شد و امروزه در بسیاری از نقاط دنیا از جمله استرالیا، کانادا و آمریکای جنوبی یافت می شود. گیاه کنگر خام را برای تهیه انواع سالاد و کنگر پخته را برای تهیه خورش کنگر، ماست و کنگر یا بورانی کنگر، سوپ کنگر و خوراک کنگر استفاده می کنند.

پس از پاک کردن کنگر و شستن آن، کنگرها را مانند کرفس خرد می‌کنند و پس‌ازاینکه آن را کمی در روغن سرخ کردند می‌توان آن را در تهیه خورش کنگر بکار برد. می‌توان کنگر را به صورت خام در سالاد ریخته و مصرف کرد. ازآنجایی‌که طبع کنگر گرم است، بهتر است آن را با ماست مصرف کرد. می‌توان کنگر خرد و سرخ شده را در فریزر نگهداری کرده و هنگام پخت قورمه‌سبزی آن را با سبزی قورمه مخلوط کرد. خورش قورمه‌سبزی با ترکیب کنگر بسیار خوشمزه‌تر از قورمه‌سبزی معمولی است. همچنین می‌توانید ریشه این گیاه را پخته و از آن جوشانده‌ای تهیه کرده و میل کنید. همچنین از گیاه خشک نیز می‌توانید دمنوشی تهیه کرده و میل کنید. بدین منظور به همراه آب جوش ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید، سپس صاف کنید و میل کنید.

کنگر کوهی با ماست

کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند.خوردن کنگر کوهی همراه با ماست به افراد گرم مزاج جهت تعدیل مزاج توصیه می‌شود، ضمن اینکه کنگر منبع غنی از پتاسیم است.

کنگر کوهی برای لاغری

مقادیر بالای فیبر و کالری پایین گیاه کنگر کوهی باعث کاهش اشتها در افراد چاق شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

گل کنگر وحشی

کنگر به‌عنوان یک غذای فصلی مورد استفاده قرار گرفته و از تمام قسمت‌های گیاه کنگر (گل، برگ، ساقه، ریشه) استفاده می‌شود. زمان به گل نشستن این گیاه از بهار تا نیمه تابستان است که به عواملی چون شرایط اقلیمی و گرمای هوا وابسته است.

خواص دانه کنگر وحشی

ترشح صفرا از کبد را افزایش می‌دهد. تقویت اعمال کبد. جلوگیری از تجمع چربی در سلولهای کبدی، تحریک کلیه در دفع اوره و کلسترول. پایین آوردن کلسترول وتری گلیسیرید خون. درمان یرقان؛زردی، قولنج کبدی، سنگ کیسهٔ صفرا، آب آوردن شکم. درمان سنگ کلیه، قولنج کلیه، درمان ازدیاد اورهٔ خون . درمان بیماریهای پوستی خارشدار. -تب‌بر است. و نیزدر درمان رماتیسم و یبوست موثر است

غذا با کنگر کوهی

می‌توان کنگر خرد و سرخ شده را در فریزر نگهداری کرده و هنگام پخت قورمه‌سبزی آن را با سبزی قورمه مخلوط کرد. خورش قورمه‌سبزی با ترکیب کنگر بسیار خوشمزه‌تر از قورمه‌سبزی معمولی است. همچنین می‌توانید ریشه این گیاه را پخته و از آن جوشانده‌ای تهیه کرده و میل کنید. همچنین از گیاه خشک نیز می‌توانید دمنوشی تهیه کرده و میل کنید. بدین منظور به همراه آب جوش ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید، سپس صاف کنید و میل کنید.

طرز تهیه دمنوش کنگر کوهی

دمنوش کنگر کوهی از برگ ، ساقه و ریشه ی گیاه کنگر کوهی به دست می آید . این گیاه طبیعت گرم و خشک داشته و به عنوان منبعی غنی از انواع ویتامین ها ، سینارین ، تانن ، اسید های آلی ، پتاسیم و دیگر املاح معدنی شناخته می شود .از این رو ، این دمنوش با داشتن خاصیت ضد التهابی ، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی ، برای درمان بیماری هایی مانند دیابت ، سوء هاضمه ، نفخ ، بی اشتهایی ، تهوع ، مشکلات معده ، یبوست ، نارسایی کبد ، نارسایی کلیه ، زردی ، نارسایی قلب ، تصلب شرائین ، تب و … بسیار مفید است .از قسمت های مختلف این گیاه به صورت خشک شده می توان دمنوش تهیه کرد که طرفداران بسیاری دارد .از گیاه خشک نیز می‌توانید دمنوشی تهیه کرده و میل کنید. بدین منظور به همراه آب جوش ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید، سپس صاف کنید و میل کنید.

مضرات کنگر کوهی

زنان باردار، کودکان و افراد مبتلابه بیماری‌های کبدی یا کلیوی بهتر است از مصرف کنگر پرهیز کنند. همچنین کسانی که نسبت به کنگر یا ماده سینارین حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه خودداری کنند. کسانی که دچار بیماری‌های کلیوی و کبدی هستند باید در مصرف کنگر احتیاط کنند. با توجه به اینکه کنگر باعث انقباض کیسه صفرا می‌شود، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، از خوردن آن صرف‌نظر کنند. چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می‌شود. کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد به همین علت توصیه می‌شود که کنگر همراه با ماست مصرف شود. کسانی که به زکام یا سرماخوردگی مبتلا شده‌اند، باید از مصرف آن خودداری کنند. کنگر نفخآور است و مصلح آن ادویه گرم، روغن یا سرکه می‌باشد.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 7 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.