; خواص گل نسترن ؛ قرمز و زرد برای کرونا و دیابت و سنگ کلیه و رحم و مو - فال و خواب
جوانه شبدر از کجا بخریم و از چه مکان هایی می توان جوانه شبدر خرید

جوانه شبدر از کجا بخریم و از چه مکان هایی می توان جوانه شبدر خرید

جوانه شبدر از کجا بخریم جوانه شبدر از کجا بخریم ؛ از چه مکان هایی می توان جوانه شبدر خرید همگی در سایت فال و …

چای بابونه برای پریودی و تاثیر مصرف چای بابونه برای کاهش دردهای پریودی

چای بابونه برای پریودی و تاثیر مصرف چای بابونه برای کاهش دردهای پریودی

چای بابونه برای پریودی چای بابونه برای پریودی ؛ تاثیر مصرف چای بابونه برای کاهش دردهای پریودی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

فواید روغن آرگان برای ابرو و نحوه استفاده از روغن آرگان برای پرپشت شدن ابرو

فواید روغن آرگان برای ابرو و نحوه استفاده از روغن آرگان برای پرپشت شدن ابرو

فواید روغن آرگان برای ابرو فواید روغن آرگان برای ابرو ؛ نحوه استفاده از روغن آرگان برای پرپشت شدن ابرو همگی در سایت فال و …

خواص گل نسترن

خواص گل نسترن ؛ قرمز و زرد برای کرونا و دیابت و سنگ کلیه و رحم و مو

خواص گل نسترن ؛ قرمز و زرد برای کرونا و دیابت و سنگ کلیه و رحم و مو همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با خواص گل نسترن

گل نسترن بومی شمال آفریقا، خاورمیانه و اروپاست. این گل در امتداد کناره‌های جنگل‌ها، پرچین‌های کنار چمنزارها و در خاک نسبتاً خشک (به‌ویژه خاک گچی) رشد می‌کند. بوته‌های آن در صورت مراقبت مناسب می‌توانند تا ۳ متر رشد کنند.

گونه‌های بسیاری از میوه نسترن در جنگل‌های شمال، منطقه ارسباران و ارتفاعات فوقانی مناطق دیگر ایران به صورت خودرو یافت می‌شود و حتی در مناطق کوهستانی خراسان جنوبی(بیرجند) هم رویش دارد.

ترکیبات شیمایی موجود در میوه ی نسنرن عبارت است از: ویتامین C، اسید سیتریک، اسیدمالیک، قندوتانن . همچنین دانه های این گیاه دارای حدود ۱۰% روغن که به رنگ زرد کمرنگ متمایل به قرمز و دارای بوئی مطبوع می باشد، هستند و البته دانه ها سمی می باشد.

گل نسترن یک بوته وحشی است که در اروپا و همچنین دیگر نواحی معتدل دنیا یافت می شود. میوه ی آن که معمولا با نام های rose hip یا dog rose شناخته میشود، یک داروی مورد علاقه ی سنتی و با ارزش غذایی بالاست.گل نسترن درختچه ای با ارتفاع ۳ متر و برگ هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه دار که به شکل بیضی نوک تیز و گل ها یی به رنگ (قرمز کم رنگ)، سفید مایل به گلی و یا سفید است.

نام علمی گل نسترن rosa canina بوده و در گذشته به نام نسرین، نسترن و نستر نیز نامیده می شد. این گل خود رو در حاشیه جنگلها، چاهها و گودالهای آب می روید؛ پس از رشد نهنج گل به جسم کوزه مانند و قرمزرنگی که قسمت داخلی آن الیاف ظریف و باریکی دارد ، تبدیل می شود که میوه های فندقه ای درون کوزه را در بر می گیرد. این گل دارای خواص بسیاری برای درمان بیماری هاست.

خواص گل نسترن در طب سنتی

طبع گل نسترن معتدل و خشک است.۲ قاشق غذاخوری (۱۶ گرم) از میوه گل نسترن شامل مواد مغذی زیر است: کالری: ۲۶ کربوهیدرات: ۶ گرم فیبر: ۴ گرم ویتامین A: 4 درصد از ارزش غذایی روزانه (DV) ویتامین B5: 3 درصد از DV ویتامین C: 76 درصد از DV ویتامین E: 6 درصد از DV

میوه این گل ۲۰ برابر لیمو ویتامین C دارد متأسفانه مقدار زیادی از ویتامین C هنگام خشک کردن یا تهیه محصول از میوه گل نسترن از بین می رود . کاهش ویتامین Cاین میوه به مقدار خرد کردن و ذرات آن بستگی دارد مثلا اگر میوه فقط نصف شود، میزان ویتامین C موجود در آن پس از یک سال و نیم نصف می شود و اگر خرد شود، پس از شش ماه صددرصد ویتامین C آن از بین می رود. این میوه حاوی ویتامین های A1 ،B1 ،B2 ،B3 و K ، اسید سیتریک و اسید مالیک نیز است.

نَستَرَن «Rosa canina» یکی از گونه‌های‌ وحشی رز و بومی اروپا، آسیای باختری و شمال خاوری آفریقا است. گونه های‌ تعداد زیادی از ان در جنگلهای شمال، منطقه ارسباران، و ارتفاعات فوقانی مناطق دیگر ایران به‌صورت اتومبیل یافت میشود. گل‌های‌ ان ریز هستند که به رنگ‌های‌ صورتی، سفید، قرمز و گاهی زرد یافت میشوند. بوی ان‌ها ملایم و مطبوع است.

فواید گل نسترن عبارتند از: مقابله با آنفولانزا و سایر عفونت‌ها تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و درمان ضعف‌های بدنی تسکین درد آرتروز جلوگیری از سردرد و درمان سرگیجه با استفاده از گلبرگ‌های گل نسترن درمان اختلالات کلیه و مجاری ادراری درمان آرتروز، نقرس، اسهال خونی، سرماخوردگی و تب‌های مرتبط با آن‌ها تهیه مربا، شربت، مارمالاد، عرق، روغن و دمنوش از گل نسترن درمان بیماری‌های مختلف گوارشی مانند ورم معده، سوزش معده، نفخ، دل‌درد و از بین بردن کرم روده با استفاده از گلبرگ و میوه گل نسترن استفاده از عرق گل نسترن به‌عنوان لوسیون قابض برای پوست‌های حساس

استفاده از گل نسترن به طور موضعی همراه با حنا روی موی سر باعث تقویت مو خواهد شد؛ همچنین روزانه مصرف ۲ تا ۴ گرم گل خشک نسترن به مدت یک سال از سفید شدن موی سر پیشگیری می‌کند و از روغن آن هم برای تقویت مو میتوان استفاده کرد و در بازار دارویی موجود است.

محتوای فلاونوئید و آنتی اکسیدان موجود در گل نسترن تاثیر مناسبی در تثبیت سلامتی قلب دارد. بنابراین مشکلات قلبی مانند، ایست قلبی، بیماری کبوتری قلب و حملات قلبی از شما دور خواهند بود. ۱۰ گرم میوه نسترن را به مدت ۳ ساعت در ۳۰۰ سی سی آب سرد بخیسانید و با حرارت ملایم جوش آورده ۵ دقیقه جوشانده ۱۵ دقیقه دم کرده روزی ۳ فنجان برای درمان تپش قلب بنوشید.

برای تهیه دمکرده نسترن ۱ تا ۳ قاشق میوه خرد شده نسترن را در آب جوش ریخته و پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را صاف و مصرف ‌نمایید. این مقدار را می‌توان روزی سه بار تکرار نمود. میزان مصرف می‌تواند بر حسب وزن تا روزی ۱۲ گرم باشد. مقدار ویتامین C گل نسترن ۱۲ برابر پرتقال و ۳ برابر لیموترش می باشد.

عرق نسترن را می توان برای درمان بیماریها به مقدار روزانه یک تا دو فنجان میل نمود، همچنین میتوان آن را به صورت شربت استفاده نمود. به همین منظور نصف فنجان عرق نسترن را با یک فنجان آب سرد و کمی عسل مخلوط نموده و مصرف گردد. نکته: بهترین زمان مصرف عرق نسترن قبل از خواب یا در صبح قبل از طلوع آفتاب می باشد.، البته می توان قبل از غذا ۱ فنجان میل نمود.

یکی از عمده فواید این ویتامین، ظرفیت تحریک آن برای تولید کلاژن در بدن است. کلاژن نوعی پروتئین است که بافت پوششی در بدن را شکل می دهد. ویتامین C همچنین التهاب را درمان و ایمنی را ارتقا می بخشد. چنانچه بخش سلامت نمناک اشاره کرده است این ویتامین از اسکوروی جلوگیری می کند بیماری که می تواند باعث ضعف ماهیچه ها، درد مفاصل، خارش و ریزش دندان ها شود. این ویتامین در گل نسترن به تثبیت سلامتی رگ های خونی کمک می کند و چون سطح بالای این ویتامین C در گل نسترن وجود دارد مشکلات تنفسی را درمان می کند.

میوه نسترن شامل برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. بعلاوه، این میوه، بخاطر دارا بودن ویتامین سی در سطح بالا، در تهیه شربت، چای و نوعی مربا استفاده میشود. در بلغارستان گلبرگ‌ها را در تهیه شراب شیرین بکار میبرند. در طبّ سنتی اتریش جوشیده میوه نسترن برای درمان عفونتهای ویروسی، نارسایی‌های کلیوی و مجاری ادراری مورد استفاده بود.

از عمده کاربرد‌های درمانی گل نسترن که در مطالعات و بررسی‌های علمی مورد تایید قرارگرفته است، می‌توان به درمان اختلالات مجاری ادراری تحتانی، درمان سنگ‌ کلیه، درمان سنگ کیسه صفرا و پیشگیری از سرماخوردگی اشاره کرد.او ادامه داد: مصرف دمنوش گل نسترن در درمان نقرس، آرتروئید روماتیسم و مشکلات کیسه صفرا بسیار مفید است. همچنین میوه نسترن خواص درمانی زیادی دارد و سرشار از ویتامین C، مواد معدنی نظیر منگنز، آهن، کلسیم و فسفر است.

میوه تازه گل نسترن «میوه گل سرخ» حاوی ۵/۰ تا ۷/۱ درصد ویتامین C است که ترکیبی از آسکوربیک اسید و هیدروآسکوربیک اسید است؛ میزان ویتامین C میوه خشک موجود در بازار، ممکن است مختلف باشد، در آزمایشی که با روش رنگ‌‌سنجی و تین لایه کروماتوگرافی انجام گرفت، مشخص شد کاهش ویتامین C بستگی به مقدار خرد کردن و ذرات این میوه دارد به‌عنوان مثال در صورتی که میوه فقط نصف شود، میزان ویتامین C موجود در ان پس از یکسال و نیم نصف میشود، در حالی‌که اگر خرد شود، پس از شش ماه صددرصد ویتامین C ان از بین می رود.

خواص گل نسترن کوهی

نسترن کوهی یا نسترن وحشی دارای ارتفاع متفاوت و برگ های مرکب شانه‌ای و دندانه دار با برگچه صاف و کبود رنگ می باشد. این گل در مناطق خشک روی صخره‌ها و حتی در بوته‌زار‌ها می‌روید و همچنین در قسمت های مرکزی و شمالی ایران انتشار دارد.

نسترن کوهی یا گل سرخ وحشی با نام علمی Rosa canina از تیره­ گل سرخ و از خانواده Rosaceae، جنس Rosa و گونه­ Canina است. پلینی الدر (۷۹-۲۳ A.D) اولین فردی است که خواص دارویی نسترن کوهی را جهت استفاده در درمان زخمهای ناشی از گازگرفتگی سگها در بین فرانسویان شرح داد و از آن به بعد این گیاه با عنوان Dog rose مشهور شد. علاوه بر این، ابنسینا، حکیم بزرگ ایرانی (۱۰۸۰-۹۸۰ A.D)، در کتاب مشهور «قانون در طب» خود به گیاه مذکور با عنوان علف سگ جهت بهبود زخمهای دهان و کام اشاره کرده است . به علت غلظت بالای ویتامین C، گیاه گل نسترن منبع اصلی تأمین این ویتامین در انگلستان در طول جنگ جهانی دوم بود، لذا دولت سطح بالایی از زمینها را جهت به کشت این گیاه اختصاص داد .

بخشهای مختلف این گیاه به طور سنتی برای درمان بیماریهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال، ریشه آن برای درمان سرفه، هموروئید و اختلالات دفع ادراری، برگهای آن در درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه، شاخههای آن در درمان سنگ کلیه، میوه آن در درمان آسم، برونشیت و سرماخوردگی و درنهایت، دانههای آن برای درمان استئوآرتریت، رماتیسم و نقرس مورد استفاده قرار میگیرند

خواص گل نسترن زرد

نسترن زرد یا رزا موشاتا در مناطق کوهستانی ایران به ویژه کردستان انتشار دارد.غنچه نسترن زرد به عنوان یک ادویه، دمنوش و جوشانده استفاده می شود و بسیار خوش رنگ و مقوی می باشد. شما می توانید این غنچه نسترن را از فروشگاه های اینترنتی و عطاری ها به راحتی تهیه و استفاده نمایید.

اگر از جوشانده نسترن استفاده شود به دلیل ویتامین ث و آنتی اکسیدانی که دارد برای کاهش سلول های سرطانی موثر می باشد و از بروز سلول های سرطانی تا حد ممکن جلوگیری می نماید.از دیگر خواص غنچه نسترن زرد:ادرار آور است.برای درمان یبوست می توان از مربای نسترن زرد استفاده نمود.آرتروز را درمان می کند.برای اسهال دارویی مناسب می باشد.

خواص گل نسترن رونده

گل نسترن رونده ارتفاع ۱ تا ۵ متری دارد و به صورت درختچه‌ای پر از گل‌های ریز و مقاوم به شرایط نامساعد آب و هوایی و مقاوم به سرمای زمستانه می باشد. خواص درمانی گل نسترن رونده عبارت است از: تقویت قلب، دفع سنگ کلیه، آرامش اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص گل نسترن برای لاغری

درباره خواص گل نسترن برای لاغری اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

خواص گل نسترن برای پوست

خواص میوه گل نسترن برای پوست عبارتند از : وجود ویتامین A در گل نسترن به حفظ شادابی و رطوبت پوست کمک می کند.گل نسترن همچنین یک روغن گیاهی آزاد می‌کند که دارای فواید زیادی است و این روزها به دلیل خاصیت ضد پیری، آنتی اکسیدان و بازسازی کننده ، تقاضای این روغن افزایش یافته است.

روغن گل نسترن خواص دیگری هم دارد از جمله بازسازی سلول‌های پوستی و بافت‌های آسیب دیده پاک‌سازی عیوب پوستی پس از زایمان بهبود استرچ مارک‌ها، زخم‌های بعد از جراحی، آکنه، درماتیت خشک، سوختگی و آفتاب سوختگی مفید برای موهای آسیب دیده یا تحت فشار .

یکی از مهم ترین فواید روغن گل نسترن برای پوست مرطوب سازی می باشد.این روغن حاوی اسیدهای چرب مغذی بوده که در کنار آب ترکیب اصلی بیشتر مرطوب کننده ها را تشکیل می دهند. روغن گل نسترن دارای ویتامین C و A می باشد که این ترکیبات باعث رفع چین و چروک پوست می گردد همچنین پوست آسیب دیده را ترمیم می کند.

استفاده از روغن گل نسترن به تنگ کردن منافذ و همچنین روشن کردن پوست کمک می کند. یکی دیگر از فواید روغن گل نسترن تحکیم پوست می باشد. این روغن به بازیابی انعطاف پوست شما کمک می نماید. به همین منظور هنگام شب قطراتی از این روغن را بر روی صورت خود بپاشید.روغن گل نسترن به ممانعت از آسیب های اکسیدی و بازسازی کلاژن کمک می کند و همین امر باعث محو کردن زخم های کهنه می گردد. روغن گل نسترن مانند شکر و نمک دریایی روغن دانه گل نسترن می تواند به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کند زمانی که با جوش شیرین ترکیب می گردد.

خواص گل نسترن برای دیابت

گیاه نسترن که گلی بسیار زیبا دارد و اسم علمی آن «روزا کانینا» هست، به‌عنوان گیاهی ضد دیابت در اروپا، قاره آسیا و آمریکا شناخته می‌شود و در ایران نیز در بخش‌هایی گسترده به‌ویژه در منطقه های شمال غرب یافت می‌شود. میوه‌ این گیاه در بر دارنده ترکیبات بیولوژیکی فعال هست که موجب خواص درمانی آن می‌شود.

درمان دیابت : آزمایشاتی با دادن چهل گرم از عصاره گل نسترن بر روی موش ها انجام شد و مشخص گردید که در موش هایی که از عصاره ی این گل استفاده نمودند نسبت به موش هایی که عصاره را دریافت نکرده اند آستانه تحمل بیشتری در برابر قند داشتند. در نتیجه مصرف گل نسترن به صورت شربت پودری یا مصرف مستقیم میوه آن در کاهش سطح قند بدن تاثیر فراوان دارد.

خواص گل نسترن برای کلیه

از جمله دیگر کاربردهای درمانی گل نسترن که در مطالعات و بررسی‌های علمی مورد تایید قرار گرفته است، می‌توان به درمان اختلالات مجاری ادراری تحتانی، درمان سنگ کلیه، درمان سنگ کیسه صفرا اشاره کرد.

نواب زاده مدرس طب ایرانی بیان کرد : اثر ضد التهابی گل نسترن در مطالعات انجام شده تایید شده است و به منظور درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا حدود ۳۰ گرم میوه نسترن را در ۳۰۰ میلی گرم آب به مدت ۵ دقیقه با حرارت ملایم جوشانده و سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کنید لازم است و مدت یک ماه و هر سه نوبت از این دمنوش آن می‌کنید چون نتایج مثبت حاصل شود.

دوره درمان از طریق مصرف دمنوش گل نسترن بستگی به بیماری و پاسخدهی بیمار دارد، برای مثال درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا با دمنوش نسترن حدود یک ماه طول می کشد.

افراد مبتلا به سنگ کلیه باید قبل از مصرف میوه گل نسترن با پزشک خود مشورت کنند؛ با توجه به اینکه دمنوش این گل دارای مزاج گرم و خشک است افراد گرم مزاج باید در فصول گرم با آن احتیاط آن را مصرف کنند.مقدار زیاد ویتامین C همچنین می تواند باعث سنگ کلیه شود. از این رو افراد مبتلا به سنگ کلیه باید قبل از مصرف میوه گل نسترن یا پزشک خود مشورت کنند.

خواص گل نسترن برای سرماخوردگی

از جمله دیگر کاربردهای درمانی گل نسترن که در مطالعات و بررسی‌های علمی مورد تایید قرار گرفته است، می‌توان به درمان و پیشگیری از سرماخوردگی اشاره کرد.محتوای ویتامین C موجود در این گیاه در قیاس با مرکبات به ۶۰ برابر میرسد. بنابراین خوراکی خوبی برای درمان تب و همچنین آنفولانزا است.

خواص گل نسترن برای رحم و کیست تخمدان

کیست تخمدان، توده‌های تخمدانی معمولاً خوش‌ خیمی هستند که اغلب از نسج تخمدان تولید می‌شوند و در بسیاری از موارد منشا پیدایش آن از فولیکول‌های سطح تخمدان است. مصرف چربی‌های با ترانس بالا و روغن‌های صنعتی، استفاده از مواد غذایی با طبع سرد و نوشیدن آب یخ از جمله عوامل موثر در ایجاد کیست تخمدان هستند.میوه نسترن برای درمان بیماری های و ناراحتی های مربوط به رحم نیز استفاده می شود.

خواص میوه گل نسترن در طب سنتی

استفاده از میوه گل نسترن (R. canina hips) در قرون وسطی بسیار رواج داشت ودر میان عامه مردم برای بیماریهای قفسه سینه مصرف می‌ گردید. میوه این گل که به آن میوه گل سرخ یا رز نیز گفته می‌شود، منبع طبیعی ویتامین C می باشد که در مکمل‌های ویتامین طبیعی، چای و محصولات متنوع دیگر از جمله سوپ و مارمالاد کاربرد دارد.میوه‌ خشک‌ نسترن را بیش از یک سال نمی‌توان نگهداری کرد و برای تهیه جوشانده میوه این گیاه را نباید زیاد جوشاند.

میوه این گل ۲۰ برابر لیمو ویتامین C دارد متأسفانه مقدار زیادی از ویتامین C هنگام خشک کردن یا تهیه محصول از میوه گل نسترن از بین می رود . کاهش ویتامین Cاین میوه به مقدار خرد کردن و ذرات آن بستگی دارد مثلا اگر میوه فقط نصف شود، میزان ویتامین C موجود در آن پس از یک سال و نیم نصف می شود و اگر خرد شود، پس از شش ماه صددرصد ویتامین C آن از بین می رود. این میوه حاوی ویتامین های A1 ،B1 ،B2 ،B3 و K ، اسید سیتریک و اسید مالیک نیز است.

این گل زیبا و خوش عطر سرشار از خواص دارویی است که علاوه بر آن رب مخصوص خوراکی نیز از آن تهیه می گردد که می تواند جایگزین رب انار در غذاها باشد.میوه خشک نسترن را بیش از یک سال نمی توان نگه داری نمود. برای تهیه دمنوش گل نسترن، میوه این گیاه را نباید زیاد جوشاند.

از جمله ترکیبات مؤثر در میوه نسترن کوهی میتوان به ویتامین C، کاروتنوئیدها، توکوفرول، اسید فنولیک، بیوفلاونوئیدها، تانن، پکتین، اسیدهای ارگانیک، اسید آمینه، اسانس و اسیدهای چرب اشباعنشدهکه به فراوانی در گیاه نسترن کوهی یافت میشوداشاره کرد. علاوه بر این، این گیاه به عنوان یک منبع جایگزین لیکوپن محسوب میشود.

نکته قابل توجه : گیاهان دارویی همواره در سلامتی انسان نقش بسیاری داشته اند اما مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرات و عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که مطالب درج شده در این سایت صرفا جنبه ی اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی نسبت به گیاهان دارویی داشته و بهتر است قبل از استفاده از هرگونه گیاهان دارویی حتما با پزشک مربوطه مشورت گردد.

خواص میوه و گل نسترن در بارداری

امروزه مطالعات نشان می‌دهند که در صورت رعایت دوزهای توصیه شده برای مصرف گل نسترن، هیچ عارضه جانبی سمی برای بدن وجود نخواهد داشت. با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که آیا مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی ایمن است یا خیر.

مصرف این گیاه برای زنان باردار ممنوع می باشد.مصرف بیش از اندازه از این گیاه به دلیل داشتن میزان زیادی از ویتامین C باعث سردرد، سرگیجه، اسهال، گرفتگی شکم و سوزش سر دل می گردد.

انواع گل نسترن

۱. نسترن رونده

گل نسترن رونده ارتفاع ۱ تا ۵ متری دارد و به صورت درختچه‌ای پر از گل‌های ریز و مقاوم به شرایط نامساعد آب و هوایی و مقاوم به سرمای زمستانه می باشد. خواص درمانی گل نسترن رونده عبارت است از: تقویت قلب، دفع سنگ کلیه، آرامش اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن

۲. نسترن فرانسوی

نوع دیگر آن گل نسترن رونده فرانسوی است. این گل، به رنگ قرمز تا صورتی پررنگ بوده . دارای و عطر خوبی می باشد.

۳. نسترن کوهی یا نسترن وحشی

نسترن کوهی یا نسترن وحشی دارای ارتفاع متفاوت و برگ های مرکب شانه‌ای و دندانه دار با برگچه صاف و کبود رنگ می باشد. این گل در مناطق خشک روی صخره‌ها و حتی در بوته‌زار‌ها می‌روید و همچنین در قسمت های مرکزی و شمالی ایران انتشار دارد.

۴. نسترن زرد

نسترن زرد یا رزا موشاتا در مناطق کوهستانی ایران به ویژه کردستان انتشار دارد.

گل نسترن برای فشار خون

گل نسترن باعث کاهش سطح فشار خون می شود. همچینن گیاه دارویی کلیر نیز دارای چنین خاصیتی می باشد.نکته: اگر از داروهای ضد فشار خون مصرف می کنید، قبل از مصرف گل نسترن با پزشک خود مشورت نمایید.

گل نسترن برای سنگ صفرا

از جمله دیگر کاربردهای درمانی گل نسترن که در مطالعات و بررسی‌های علمی مورد تایید قرار گرفته است، می‌توان به درمان اختلالات مجاری ادراری تحتانی، درمان سنگ کلیه، درمان سنگ کیسه صفرا اشاره کرد.مصرف دمنوش گل نسترن در درمان نقرس، آرتروئید روماتیسم و مشکلات کیسه صفرا بسیار مفید است؛ همچنین میوه نسترن خواص درمانی زیادی داردو سرشار از ویتامین c، مواد معدنی نظیر مگنز، کلسیم و آهن است.

نواب زاده مدرس طب ایرانی بیان کرد : اثر ضد التهابی گل نسترن در مطالعات انجام شده تایید شده است و به منظور درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا حدود ۳۰ گرم میوه نسترن را در ۳۰۰ میلی گرم آب به مدت ۵ دقیقه با حرارت ملایم جوشانده و سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کنید لازم است و مدت یک ماه و هر سه نوبت از این دمنوش آن می‌کنید چون نتایج مثبت حاصل شود.دوره درمان از طریق مصرف دمنوش گل نسترن بستگی به بیماری و پاسخدهی بیمار دارد، برای مثال درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا با دمنوش نسترن حدود یک ماه طول می کشد.

مضرات گل نسترن

باید بدانید که؛ مصرف خوراکی میوه گل نسترن یا عرق آن هیچ‌گونه مسمومیتی ایجاد نمی‌کند، ولی کسانی که به طور مدام با این گل کار کرده و در معرض میوه‌های نسترن هستند، ممکن است با عوارضی مانند حساسیت‌های تنفسی رو به رو شوند.

با توجه به اینکه دمنوش گل نسترن دارای مزاج گرم و خشک است، است افراد گرم مزاج باید در فصول گرم با احتیاط آن را مصرف کنند.به خودی خود عارضه ای ندارد ولی اگر زیاد از حد مصرف شود چون ویتامین C دارد مشکلاتی مانند: تهوع و سردرد ایجاد می کند. مصرف آن بیشتر از ۱۰۰ گرم توصیه نمی شود.

استفاده از این گیاه برای افراد مبتلا به دیابت با احتیاط کامل انجام گردد، زیرا کاهنده‌ قندخون می باشد.مصرف این گیاه برای زنان باردار ممنوع می باشد.مصرف بیش از اندازه از این گیاه به دلیل داشتن میزان زیادی از ویتامین C باعث سردرد، سرگیجه، اسهال، گرفتگی شکم و سوزش سر دل می گردد.

استفاده ی زیاد از حد معمول میوه گل نسترن سبب ایجاد حساسیت و مشکلات تنفسی می گردد.گل نسترن می تواند با توجه به داشتن ویتامین C با استروژن تداخل داشته باشد. همچنین این میوه با وارفارین (داروی ضد انعقاد) نیز تداخل دارد.میوه‌ خشک‌ نسترن را بیش از یک سال نمی‌توان نگهداری کرد و برای تهیه جوشانده میوه این گیاه را نباید زیاد جوشاند.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 18 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.