; خواص گل محمدی خشک با ماست و در چای سیاه + خواص دمنوش گل محمدی - فال و خواب
خواص پودر سنجد برای قد کودکان ؛ خاصیت پودر سنجد برای بلند قدی اطفال

خواص پودر سنجد برای قد کودکان ؛ خاصیت پودر سنجد برای بلند قدی اطفال

خواص پودر سنجد برای قد کودکان خواص پودر سنجد برای قد کودکان ؛ خاصیت پودر سنجد برای بلند قدی اطفال همگی در سایت فال و …

فواید گل اروانه ؛ خواص مصرف گل اروانه برای عفونت رحم زنان

فواید گل اروانه ؛ خواص مصرف گل اروانه برای عفونت رحم زنان

فواید گل اروانه فواید گل اروانه ؛ خواص مصرف گل اروانه برای عفونت رحم زنان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

خاصیت عرق زنبق ؛ فواید مصرف عرق زنبق برای زیبایی پوست صورت

خاصیت عرق زنبق خاصیت عرق زنبق ؛ فواید مصرف عرق زنبق برای زیبایی پوست صورت همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

خواص گل محمدی

خواص گل محمدی ؛ خشک با ماست و در چای سیاه + خواص دمنوش گل محمدی

خواص گل محمدی ؛ خشک با ماست و در چای سیاه + خواص دمنوش گل محمدی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با خواص گل محمدی

گل محمدی یا گل رز از گل های خوش عطر و پرخاصیت است که بومی ایران بوده و در طب سنتی ایرانی و آیورودا جایگاه ویژه ای دارد. گل محمدی به شکل های مختلف از جمله چای و دمنوش گل محمدی، روغن گل محمدی و گلاب نیز استفاده می شود.

غنچه گل محمدی یکی از انواع گل سرخ (رز) و متعلق به گیاهانی از خانواده Rosaceae با نام علمی Rose Damascenes است. نخستین زادگاه این خوش عطر و پر خاصیت، سرزمین کهن ایران است.

این گل اغلب در مناطق مرتفع و خشک کشت می‌شود. از آنجایی که گل‌های محمدی ایرانی، در آب و هوای سرد و خشک کاشته و کشت می‌شوند،‌به همین دلیل معمولا فاقد انواع آفات و بسیار ارگانیک هستند. در تولید غنچه گل محمدی خشک ایرانی، به هیچ عنوان از آفت کش‌ها و سموم استفاده نمی‌شود، به همین دلیل، کیفیت بسیار بالایی دارند.

گل سرخ یا گل محمدی نام نوعی گل رز است که نماد عشق و زیبایی بوده و عطر بی نظیری دارد و از آن گلاب می گیرند. علاوه بر عطر استثنایی این گیاه ، خواص دارویی آن نیز از دیرباز شناخته شده است. گل سرخ دارای مزایای زیادی برای سلامتی، زیبایی پوست و مو است. گل محمدی را به شکل های مختلف از جمله چای و دمنوش گل محمدی، روغن گل محمدی و گلاب نیز استفاده می شود.

بهترین حالت مصرف این گل، استفاده از غنچه گل محمدی است.استشمام کردن عطر این گل برای درمان افسردگی، رفع غم و اندوه، اضطراب، بی خوابی و سردرد‌های ناشی از ضعف مغز و قلب بسیار موثر است وعلاوه بر تقویت بدن، با بهبود عملکرد روده‌ها باعث سم‌زدایی و رفع یبوست هم می‌شود. همچنین مصرف موضعی گلاب با خاصیت ضد التهاب و خنک کننده بودن از پف کردن زیر چشم جلوگیری خواهد کرد.

خواص گل محمدی در طب سنتی

طبع گیاه گل سرخ، معتدل تا کمی سرد و خشک است، بنابراین ضد صفرا و بلغم محسوب می‌شود و مصلح آن برای افراد سرد مزاج، گیاه انیسون و برای افراد دارای مزاج گرم، کافور است. چای گل محمدی کالری ندارد . طبع گرده گل سرخ، گرم و خشک می‌باشد. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه برگ، گلبرگ و غنچه آن است. طبع غنچه گل محمدی گرم است و تقریبا بدون کالری است.

برحسب نحوه استفاده هریک از این بخش‌های گل سرخ، خواص دارویی متفاوتی دارند. به عنوان مثال گلبرگ تازه گل سرخ خاصیت ملین داشته و گلبرگ خشک آن قابض است. همچنین برگ و غنچه خشک شده این گل نیز دارای خاصیت قابض است. در حقیقت، طبیعت و مزاج غنچه گل محمدی خشک معتدل و قابض است.

طبع گل محمدی و گلاب گرم است و خواص و فواید درمانی فراوانی دارد.گل محمدی کالری کمی دارد و از چاقی و اضافه وزن پیشگیری می کند. در طب سنتی چینی از گل محمدی برای درمان اختلالات گوارشی، تسکین درد ناشی از جراحات و بی نظمی قاعدگی استفاده می کنند. گل محمدی به دلیل خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی قوی به درمان سریع زخم ها کمک می کند، کافیست چند گلبرگ گل محمدی تازه روی جای زخم بگذارید.

می توانید گلبرگ های گل محمدی را به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه نموده و ۵ الی ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و سپس مصرف نمایید. از این گلبرگ های خوشبو به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک های گوشتی استفاده نمایید. گلبرگ های گل محمدی را به ماست همراه نعناء خشک و خیار اضافه کنید و به عنوان میان وعده مصرف نمایید. از گل محمدی در تهیه کیک، دسر و تزیین ظرف میوه نیز استفاده می شود. از گل محمدی در شربت، مربا، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در بستنی و انواع دسر استفاده می کنند.

یکی از خواص مطرح و شناخته شده این گیاه دارویی، کاربرد آن برای سلامت و زیبایی پوست است. گل سرخ ضد التهاب و خنک کننده پوست می‌باشد. استفاده از انواع ماسک گل سرخ برای شادابی و طروات پوست و کاهش چین و چروک بسیار موثر است. از ضماد غنچه گل سرخ برای درمان اگزما و ناراحتی‌های پوستی، رفع زگیل و از بین بردن جای سوختگی و نیز تسکین درد سوختگی می‌توان استفاده کرد. از گرده غنچه گل سرخ خشک به همراه گیاه دارویی مُورد، برای رفع بوی بد عرق استفاده می‌شود.

با قرقره کردن عصاره گل محمدی یا گلاب می‌توانید موجب رفع بوی بد دهان خود شوید.برای درمان قرمزی و سوزش چشم می‌توان از عصاره گل سرخ یا گلاب استفاده کنیم. برای این‌کار کافی است چند قطره از عصاره گل محمدی را در چشم بچکانید.گل محمدی خاصیت دیورتیک داشته و سبب تخلیه آب انباشته درون بافتی می شود و نوشیدن روزانه ۲ فنجان چای گل محمدی درد بیماری های التهابی مانند آرتریت را تسکین می دهند. اثر ضد التهابی گل محمدی با اثر داروهای NSAID برابری می کند.

خواص دمنوش گل گاوزبان و گل محمدی : این دمنوش دارای خواص درمانی آرام بخشی قوی و فوق‌العاده‌ای است. این دمنوش که دارای عطر و طعم بسیار خوبی است خواص دارویی و درمانی از جمله کاهش و رفع استرس، اضطراب و فشار‌های عصبی دارد.

مصرف دمنوش گل محمدی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ بنابراین فرد از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، گلودرد، و انفلوآنزا در امان می‌ماند. ویتامین C موجود در این گیاه با عفونت مقابله می‌کند، به درمان و تسکین گلودرد کمک می‌کند، باعث دفع خلط سینه و گلو می‌شود و به بهبود بیماری‌های تنفسی بسیار کمک می‌کند.

پاشیدن گرد گل سرخ خشک بر روی زخم‌های عمیق نیز، باعث بند آمدن خونریزی و بهبود جای زخم خواهد شد. کاهش چربی بدن، درمان بیماری‌های غدد درون ریز، کمک به هضم غذا، بهبود گردش خون، محافظت از معده و کبد، پاکسازی کبد و و کیسه صفرا و بهبود ترشح مایع صفراوی از دیگر خواص غنچه گل سرخ است.

استفاده از گل محمدی ناتوانی های جنسی را که منشاء آن مشکلات عصبی و افسردگی است را رفع می کند.شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز موثر است. ادرار آور بودن یکی دیگر از خواص گل محمدی است و حجم ادرار را افزایش می‌دهد. گل محمدی با توجه به افزایش ادرار موجب پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی می‌شود.

غنچه گل محمدی را می‌توان در آب وان حمام و از عصاره آن میتوان به عنوان نرم کننده و همچنین عطر دهنده مناسب برای مو‌ها مورد استفاده قرار داد. برای نرم و ابریشمی شدن موها، افزایش رشد مو و کنترل چربی سر می‌توانید از ماسک گل محمدی و روغن نارگیل استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو نصف فنجان روغن نارگیل را برای مدت دو دقیقه روی حرارت کم گرم کرده و اجازه دهید خنک شود و بعد ۵ قطره روغن رزماری به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد یک قاشق غذاخوری از پودر گلبرگ‌های خشک شده گل‌های محمدی را به آن اضافه کنید و در نهایت به این ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل نیز اضافه کنید. اسن ماسک مو را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ریشه مو و پوست سر ماساژ دهید و بعد از ۴۵ دقیقه با شامپو شسته و آب‌کشی کنید.

خواص گل محمدی خشک

طبع گل سرخ یا گل محمدی مرکب القوى با جوهر مائى و ارضی است و نزد اکثر حکمای طب سنتی در اول سرد و در دوم خشک، اما برخی دیگر از حکما طبع گل محمدی را گرم و تر گفته‌اند و بعضى معتدل دانسته‌اند با قوت قابضه، اما طبع گل سرخ خشک شده را چنین گفته‌اند که قوت قبض آن زیادتر از گل سرخ تازه است و تلخی آن کمتر می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین خواص گل خشک، خاصیت آرام‌بخشی، ایجاد فرح و ضد افسردگی آن می‌باشد. این گیاه دارویی همچنین برای تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و خفقان، درمان بی‌خوابی و افسردگی آرامش سیستم عصبی موثر است.

خواص گل محمدی با ماست

گل محمدی برای درمان یبوست بسیار مفید است. میتوانید آن را به صورت پودر و ساییده شده در ماست بریزید و بخورید. چطور ماسک گل رز درست کنم ؟ برای تهیه ماسک گل رز فقط کافیست : ۱۰ عدد گلبرگ رز یا گل محمدی یک قاشق شیر یا ماست کم چرب یک قاشق پودر جوانه گندم یک قاشق عسل طبیعی را به خوبی با هم ترکیب کنی و بعد از آماده شدن ماسک گل رز آن را بر روی صورت و گردن خود پخش نمایی .

۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کن و سپس با یک دستمال مرطوب صورت و گردنت را تمیز کن و سپس با آب سرد شستشو بده . این ماسک جوانساز باید حداقل هفته ای دو بار استفاده شود و خواهی دید که چطور پوستت روشن تر ، نرم تر و چین و چروک ها تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد . سلامت نیوز: ماسک گل رز شما را ۲۰ سال جوانتر می کند

خواص گل محمدی با چای

یکی از چای های بسیار معطر و خوشمزه چای سیاه با گل محمدی می باشد. چای گل محمدی نوشیدنی سالم و بدون کالری است که جایگزین خوبی برای نوشیدنی های چاق کننده است و از این رو تاثیر خوبی در لاغری می گذارد.اگر بین وعده های غذایی خود ۱ فنجان چای گل محمدی بنوشید اشتهای شما کاهش یافته و سبب افزایش هضم چربی می شود ؛ همچنین در رابطه با درمان تب ، چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می دهد و از تشدید عفونت جلوگیری می کند.

خواص گل محمدی برای معده و یبوست و اسهال

برای رفع یبوست از گیاه تازه گل سرخ و برای درمان اسهال از غنچه خشک شده این گیاه می‌توان استفاده کرد. از دیگر خواص گل محمدی این است که برای درمان یبوست می‌توان از روغن گل محمدی مصرف کرد زیرا روغن گل محمدی یک ملین است. یکی از خواص دمنوش گل محمدی این است که دم کرده‌ی گل سرخ یا گل محمدی حاوی مقادیر بالای فیبر و آب است که از این طریق به درمان یبوست و مشکلات و عوارض تشی از آن کمک می‌کند.

دمنوش گل محمدی یکی از نوشیدنی‌های مفید برای معده و گوارش شناخته شده است، زیرا با افزایش تولید صفرا به هضم بهتر چربی‌ها کمک می‌کند، باعث رشد باکتری‌های مفید روده می‌شود و به عنوان درمان خانگی موثر برای درمان یبوست به شمار می‌رود. گل محمدی از دیرباز برای درمان اسهال، گرفتگی‌های معده و نفخ مورد استفاده قرار گرفته است.

نوشیدن دمنوش گل محمدی برای از بین بردن باکتری های مضر در روده نیزمی تواند مورد استفاده قراربگیرد، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اسهال خونی و التهاب های دستگاه گوارش نیزمی توانند ازمزایای این دمنوش استفاده کنند.برای درمان یبوست در کودکان با نظر پزشک می توانید به کودک این دمنوش را بدهید.

خواص گل محمدی برای لاغری

چای گل محمدی نوشیدنی سالم و بدون کالری است که جایگزین خوبی برای نوشیدنی های چاق کننده مانند قهوه خامه ای و انواع نوشابه ها و.. دارد و از این رو تاثیر خوبی در لاغری می گذارد.اگر بین وعده های غذایی خود ۱ فنجان چای گل محمدی بنوشید اشتهای شما کاهش یافته و سبب افزایش هضم چربی می شود.

خواص گل محمدی برای عفونت زنان و قاعدگی

نوشیدن چای گل محمدی سبب کاهش علائم قاعدگی مانند گرفتگی های دردناک، نفخ و درد می شود . نوشیدن چای گل محمدی به تنظیم قاعدگی و بهبود خلق و خو کمک می کند. خانم هایی که دچار قاعدگی شدید هستند بهتر است روزی ۲ فنجان چای گل محمدی گرم به همراه پودر فلفل سیاه و عسل بنوشند.از دیگر خواص گل سرخ ترمیم زخمهای واژن و سرویکس، کاهش درد رحم و درمان ورم رحم است.

از چای گل سرخ برای بهبود دردهای قاعدگی نیز می‌توان استفاده کرد، همچنین برای رفع ترشحات زنانگی و درمان خونریزی‌های شدید قاعدگی، می‌توان از گلاب یا روغن گل سرخ بهره گرفت.کاهش علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی از جمله خواص گل محمدی و خواص دمنوش گل محمدی است. شما می‌توانید با مصرف دمنوش گل محمدی از علائم سخت و دشوار یائسگی بکاهید.

چای گل محمدی به دلیل خاصیت دیورتیک، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی به درمان موثر عفونت دستگاه ادراری، کاهش التهاب مثانه و تسکین درد آن کمک می کند.محققان توصیه می کنند برای درمان بیماری های عفونی دستگاه ادراری هر روز ۳ یا ۴ فنجان چای گل محمدی بنوشید.چای گل محمدی منبع خوب ویتامین های B1، B2 و K، بتاکاروتن، بیوفلاونوئیدها، تانن ها و پکتین می باشد که با عفونت ها مقابله کرده و التهاب را کاهش می دهد.

خواص گل محمدی برای دیابت

مصرف دمنوش گل سرخ «محمدی » برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود و قند خون را کاهش می دهد. با توجه به اینکه سالهاست در قالب یک طرح پژوهشی اثر گل سرخ بر بهبود بیماری آلزایمر را انجام شده است و در این طرح مشاهده شده بیماران دیابتی که مبتلا به آلزایمر هم بودند با مصرف گل سرخ، قند خون آنها کاهش یافته است.

فلاونویید یکی از ترکیبات شناخته شده در گل محمدی است. فلاونوییدها از قبیل کوئرستین موجب ترشح انسولین و مهارکننده قوی تجمع سوربیتول در بافت های بدن می باشد. این اثر ممکن است بیانگر تاثیر مثبت بسیاری از گیاهان دارویی سنتی مورد استفاده در درمان دیابت باشد. تاثیر مثبت فلاونوییدها به دلیل افزایش میزان درون سلولی ویتامین C، پیشگیری از نفوذپذیری و پارگی مویرگ ها و تقویت سیستم ایمنی بدن است که همه این اثرات در بهبودی دیابت موثر می باشند.

خواص گل محمدی برای پوست

یکی از خواص مطرح و شناخته شده این گیاه دارویی، کاربرد آن برای سلامت و زیبایی پوست است. گل سرخ ضد التهاب و خنک کننده پوست می‌باشد. استفاده از انواع ماسک گل سرخ برای شادابی و طروات پوست و کاهش چین و چروک بسیار موثر است.

از ضماد غنچه گل سرخ برای درمان اگزما و ناراحتی‌های پوستی، رفع زگیل و از بین بردن جای سوختگی و نیز تسکین درد سوختگی می‌توان استفاده کرد. از گرده غنچه گل سرخ خشک به همراه گیاه دارویی مُورد، برای رفع بوی بد عرق استفاده می‌شود.

یکی از خواص گل محمدی این است که با وجود آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و از این طریق به مبارزه با حساسیت پوستی و چربی اضافی و میکروب‌های پوست می‌شود و پوست را از گرد و غبار و آلودگی پاک می‌کند. از دیگر خواص گل محمدی می‌توان به کاهش چین و چروک پوست اشاره کرد.

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در گل محمدی انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک را برطرف می‌کند. با نوشیدن چای گل محمدی می‌توانید موجب کاهش چین و چروک‌های پوست از طریق کلاژن سازی شوید. همچنین رفع التهاب‌های پوستی نیز از خواص گل محمدی برای پوست محسوب می‌شود.

استفاده از گلاب صابون، لوسیون و کرم‌های مرطوب کننده موجب سلامت پوست می‌شود. همچنین لایه برداری پوست از دیگر خواص گل محمدی است. با مالیدن پودر گلبرگ خشک شده گل محمدی و گلاب روی جوش و آکنه می‌توانید آن‌ها را درمان کرده و از التهاب آن‌ها بکاهید.

خواص گل محمدی برای فشار خون

پرفشاری خون مشکل شایعی در سراسر دنیا است. طب مکمل به صورت رایج در درمان پرفشاری خون مورد استفاده قرار می‌گیرد و آروماتراپی یکی از گزینه‌های طب مکمل است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آروماتراپی با اسانس گل محمدی بر پرفشاری خون انجام شد. با توجه به نتایج، مداخله با اسانس گل محمدی در مبتلایان پرفشاری خون می‌تواند بعنوان درمان مکمل باعث کاهش فشارخون شود.

از خواص چای گل محمدی و رزماری می‌تواند برای درمان یبوست، کاهش وزن و پایین آمدن فشار خون مفید باشد.در تحقیقات در مورد گل محمدی مشخص شده است که گردش ضعیف خون و ناراحتی های مربوط به قلب چون تپش قلب و فشار خون بالا را درمان می کند.

خواص گل محمدی برای اعصاب

چای گل محمدی به کاهش استرس و اضطراب و بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند. اگر این چای به طور منظم مصرف شود مشکلاتی مانند بی‌خوابی و خستگی را بهبود می‌بخشد. نوشیدن دمنوش گل محمدی قبل از خواب باعث می‌شود هورمون‌های بدن فرد تنظیم شود؛ بنابراین فرد می‌تواند خوابی راحت را تجربه کند. علاوه بر این عطر گل محمدی نیز برای آرام‌سازی ذهن و بدن بسیار مفید است.

نوشیدن یک لیوان چای گل محمدی قبل از خواب به کاهش استرس، آرام سازی اعصاب و تنظیم هورمون مربوط با ریتم قلبی و الگوهای خواب کمک می کند و مشکلات خواب و بی خوابی را درمان می کند.

خواص گل محمدی برای مردان

گل محمدی باعث میشود نیروی جنسی آقایان کاهش یابد .

خواص گل محمدی در بارداری و شیردهی

یکی از مهمترین ترکیبات موجود در این گل پرخاصیت، پکتین و فیبرهای دیگر است که برای درمان یبوست بسیار موثر است. از طرفی نیز یبوست در دوران بارداری اغلب برای مادران ایجاد می‌شود که با مصرف متعادل از گل محمدی می‌توانند آنرا درمان کنند.

چای گل محمدی با داشتن مقادیر بالای ویتامین C می‌تواند برای خانم‌های باردار مفید باشد زیرا موجب تقویت سیستم ایمنی خانوم‌های باردار می‌شود. ویتامین C از ویتامین‌های ضروری برای رشد جنین است و موجب جذب بهتر آهن و کلسیم می‌شود. چای گل محمدی با داشتن منگنز، پتاسیم، کلسیم، ویتامین‌ E، ویتامین B، سلنیم و منیزیم موجب تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین می‌شود.روغن مالی شکم، گرچه در کاهش یبوست موثر است ولی به دلیل افزایش خطر سقط در زمان بارداری، منع مصرف دارد.

ویتامین C موجود در چای گل محمدی باعث جذب بهتر آهن و کلسیم در بدن نیز می شود که برای رشد جنین ضروری می باشند.چای گل محمدی دارای ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های ب کامپلکس، منگنز و پتاسیم می باشد که همگی با تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین از ابتلا به انواع بیماری ها پیشگیری می کنند.هشدار: با وجود موارد ذکر شده، تاکنون تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده و زنان باردار و مادران شیرده لازم است قبل از مصرف چای گل محمدی با پزشک مشورت کنند.

خواص گل محمدی در درمان آلزایمر

به تازگی محققان ثابت کرده‌اند، که یکی از اثرات مفید و شگفت‌انگیز گل محمدی ، کمک به درمان بیماری آلزایمر است. درمان بیماران آلزایمر با عصاره گل سرخ از ابتدای امسال وارد فاز بالینی شده و اقدام به درمان بیماران آلزایمر به عنوان نمونه های آزمایشی با کپسول گل سرخ کرده است. منظور از گل سرخ همان گل محمدی است و با گل رز فرق دارد، تمام گل از ‌جمله مادگی سرشاراز ویتامین C و پرچم‌ها و کاسبرگ های آن باید پودر شوند.

مقدار مصرف به اندازه یک قاشق چایخوری در هر ۸ ساعت است و باید همرا با غذا میل شود و البته این را هم اضافه کنم که مکانسیم اثر گل سرخ این است که مواد زاید تجمع یافته در بافت عصبی (بتا آمیلویید) را پالایش کرده و مغز را از خطر اختلال عملکرد و در نهایت مرگ و میر سلولی نجات می‌دهد، و حتی موجب تکثیر سلول‌های جدید عصبی در مغز می‌شود.بیماران آلزایمر که بیماری آنها پیشرفته کرده است و دارو مصرف می کنند نیز پودر گل سرخ را به همان صورت هشت ساعت یکبار به مقدار یک قاشق چایخوری مصرف کنند موجب تخفیف در علایم بیماری آنها خواهد شد نه اینکه بیماری آنها کاملا درمان شود.

این دوره سه هفته درمانی، که در مصاحبه قبلی آمده بود برای فراموشی سالمندی است و در تجربه ما، موارد متعددی که برای این مشکل با ما تماس گرفته‌اند و از کلافگیِ فراموشی شکایت داشتند با توصیه به استفاده از پودر گل سرخ و مصرف آن پس از سه هفته احساس رضایت کردند و مشکل فراموشی آنها رفع شد. البته اینگونه افراد برای جلوگیری از عود فراموشی باید به درمان بطور مستمر ادامه دهند. بیماران آلزایمری که دارو مصرف می کنند لازم نیست داروی خود را قطع کنند بلکه در کنار مصرف این داروها، از پودر گل سرخ نیز می توانند استفاده کنند.

خواص گل محمدی و برگ سنا

از ترکیب سنا مکی و گل محمدی یک دمنوش خوشمزه و بسیار مفید ایجاد می شود. طبق نظر پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، برای برطرف کردن چاقی شکم، اولین درمانش سنای مکی و گل سرخ است، به این منظور بایستی، برگ سنا و گل سرخ را مخلوط کرده، مانند چای معمولی دم کرده و مصرف شود.

سنای مکی این خاصیت را دارد که چربی بدن اعم از چربی خون، چربی دور شکم و کبد چرب را درمان و از بدن خارج می کند. البته همه مسهل‌ها این خاصیت را دارند ولی سنا این خاصیت را بیشتر دارد و اثر گذارتر است. ترکیب برگ سنا و گل محمدی برای درمان یبوست مفید است.

خواص گل محمدی و عسل

به گلبرگ گل محمدی چند قطره عسل و یک قاشق خامه اضافه نموده تا یک ترکیب خمیری شکل تشکیل شود سپس این خمیر را حدود ۱۵ تا ۲۰ روی لب ها بگذارید و سپس آن را بشویید. این ماسک، لب های تان را مرطوب و درخشان می کند.نکته: قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک اندکی از آن را روی پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا به آن حساسیت نداشته باشید.

  برای نرم و ابریشمی شدن موها، افزایش رشد مو و کنترل چربی سر می‌توانید از ماسک گل محمدی و روغن نارگیل استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو نصف فنجان روغن نارگیل را برای مدت دو دقیقه روی حرارت کم گرم کرده و اجازه دهید خنک شود و بعد ۵ قطره روغن رزماری به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد یک قاشق غذاخوری از پودر گلبرگ‌های خشک شده گل‌های محمدی را به آن اضافه کنید و در نهایت به این ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل نیز اضافه کنید. این ماسک مو را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ریشه مو و پوست سر ماساژ دهید و بعد از ۴۵ دقیقه با شامپو شسته و آب‌کشی کنید.

خواص گل محمدی و زعفران

یکی از خوش‌طعم‌ترین ترکیباتی که می‌توان آن را به عنوان یک جوشانده طبیعی مصرف کرد، چای گل محمدی و زعفران است. ترکیب این دو گیاه خوش عطر علاوه بر مزه و بوی فوق‌العاده، تاثیر بسیار زیادی بر روی آرامش اعصاب و کاهش استرس دارد. در زمان دم کردن جوشانده گل محمدی، مقدار کمی زعفران هم به آن اضافه کنید تا معجزه این چای را ببینید.

خواص گل محمدی و گلاب

گلاب یا عرق گل سرخ که در عربی به آن ماءالورد می‌گویند از گل برگ‌های گل محمدی یا همان گل سرخ گرفته می‌شود. گلاب معجزه طبیعت است که در درمان بسیاری از درد‌ها و بیماری ها موثر است. گلاب به مایعی گفته می‌شود که از جوشاندن و تقطیر گل‌های درختچه گل سرخ تازه چیده شده استخراج می‌کنند. تلخی و عطر ملایم از صفات گلاب ناب است و گلاب یزدی و گلاب کاشانی و گلاب عراق از بهترین انواع گلاب می‌باشند.

محمدی یا گل سرخ نام یکی از انواع گل رز است. این گیاه علاوه بر عطر خوب و ظاهر بسیار زیبایی که دارد دارای خواص دارویی نیز هست. از این گل سرخ عصاره‌ای گرفته می‌شود که به آن گلاب می‌گویند. طبع گل محمدی و گلاب گرم است و خواص و فواید درمانی فراوانی دارد.

با مالیدن پودر گلبرگ خشک شده گل محمدی و گلاب روی جوش و آکنه می‌توانید آن‌ها را درمان کرده و از التهاب آن‌ها بکاهید.از چای گل سرخ برای بهبود دردهای قاعدگی نیز می‌توان استفاده کرد، همچنین برای رفع ترشحات زنانگی و درمان خونریزی‌های شدید قاعدگی، می‌توان از گلاب یا روغن گل سرخ بهره گرفت.

خواص گلاب : مقوى مغز و قلب و فم معده و قوتهاى بدنی است. آشامیدن نیم‌گرم گلاب جهت عوارض حادث از نزله و خارج شدن چرک و عفونت از دهان وگلو و خشونت سینه و خفقان گرم و درد شکم و پیچش روده همچنین تقویت بدن و درد معده و درد کبد و درد طحال بسیار مفید است. همچنین بوئیدن و طِلا کردن گلاب یا ماسک گلاب جهت سردردهای ناشی از گرمی و درد چشم و با قرنفل جهت سردردهای ناشی از سردی منفعت دارد.

خواص گل محمدی و رزماری

چای رزماری و گل محمدی باعث تسریع گردش خون و افزایش قوای ج ن س ی می‎شود. ترکیبات فنولیک رزماری (کارنوسل و کارنوسیک) به دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی در درمان التهابات گوارشی موثر واقع می‎شوند. لیمونن موجود در رزماری باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و از این راه به کاهش وزن کمک می‎کند.

خواص گل محمدی و دارچین

دارچین به دلیل طبع گرمی که دارد همراه با طبع متعادل گل سرخ، ترکیبی فوق‌العاده ایجاد می‌کند. هر دوی این گیاهان برای درمان دردهای قاعدگی و همچنین سردرد مفید هستند و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، این خواص را تا چند برابر افزایش می‌دهد. عطر و بوی این معجون بسیار دوست داشتنی است و اگر یکبار امتحانش کنید، طرفدار پرو‌پاقرص آن خواهید شد.

خواص گل محمدی و چای سبز

زمانی که چای سبز و گل محمدی را با هم مخلوط می‌کنید، در واقع بمبی از چربی‌سوزی را درست کرده‌اید. این دو گیاه در کنار هم، فرایند چربی‌سوزی بدن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کنند.

گل محمدی و گل رز

محمدی یا گل سرخ نام یکی از انواع گل رز است. این گیاه علاوه بر عطر خوب و ظاهر بسیار زیبایی که دارد دارای خواص دارویی نیز هست. از این گل سرخ عصاره‌ای گرفته می‌شود که به آن گلاب می‌گویند.

گاهی سوال می‌شود که چرا سایر گل‌های رز محبوبیت کمتری برای تهیه خوراکی‌ها نسبت به گل محمدی دارند؟ این اتفاق به دلیل وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این گل است. از جمله ویتامین‌هایی که در این گل وجود دارد می‌توان به ویتامین E، ویتامین A و ویتامین C اشاره کرد. این سه ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند که در این گل معطر وجود دارد و موجب تمایز آن با سایر گل‌ها شده است.

میوه گل محمدی چیست

دمنوش میوه گل رز یکی از بهترین انواع دمنوش های گیاهی است که از میوه گل رز (میوه کاذب بوته گل رز که زیر گلبرگ ها قرار دارد، گرد بوده و معمولا به رنگ قرمز یا نارنجی است) تهیه می شود. این دمنوش دارای عطر گل محمدی و طعم ترش و شیرین مانند سیب ترش و آلو می باشد.

چند صد گونه گل رز وجود دارد و این تحقیقات بیشتر بر روی گل رز سرخ صورت گرفته است. میوه گل رز قرمز از اوایل تابستان شروع به رشد می کند و در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت می شود. دمنوش میوه گل رز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، برای سلامت قلب قلب مفید بوده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

میوه گل محمدی پس از ریزش گلبرگ ها گوشتی گرد و یا تخم مرغی به طول ۵/۱ سانتی متر که در داخل برجستگی کوزه‌ای شکل زیر گلبرگ ها قرار دارند.استفاده از گل محمدی، چای و یا دمنوش آن بی ضرر است اما باید توجه کنیم که مصرف میوه گل محمدی عوارضی مانند بی خوابی، اسهال، یبوست، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ، سردرد، گرفتگی معده و همچنین واکنش های آلرژیک بوجود می آورد.

انواع گل محمدی

در ایران که ۱۳ گونه بومی گل محمدی وجود دارد، گل محمدی در ایران فقط یکبار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می‌توان زمینه پرورش چنین گلهایی را در اکثر نقاط ایران فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاحِ عطر و اسانس آن گلها وجود دارد.

گل محمدی گیاهی چندساله از جنس رزا (Rosa) و خانواده Rosaceae که دارای گل های زیبایی در رنگ های بسیار متنوع بیشتر قرمز و صورتی هستند و از آن گلاب می گیرند. اکثر گونه های آن بومی آسیا، و بعضی گونه ها بومی اروپا، شمال آمریکا و شمال غرب آفریقا می باشند.

این نوع گل سرخ، برگ های مرکب از ۷ و به ندرت ۹ برگچه دندانه دار دارد و به نظر می رسد که نوعی دو رگه ثابت از Rosa gallica و Rosa canina می‌باشد. عده‌ای آن را یک دورگه ثابت از Rosa gallica و Rosa moschata ذکر نموده‌اند. گلبرگ های آن رنگ صورتی روشن یا سفید دارد.

انواع گل محمدی از نظر زمان گلدهی:

۱- گل محمدی بهاره:

این گروه از گل محمدی، دارای ویژگی های مورفولوژیکی و ظاهری می باشد که در بالا ذکر شد . دارای گلهای صورتی رنگ نیمه پر پر می باشد. این گروه در واقع بخش عمده ای از مزارع گل محمدی جهان به خصوص در ایران را شامل می شود و همان گل محمدی معروف است که توسط کشاورزان مورد کشت و کار قرار می گیرد.

۲-گل محمدی پاییزه:

این دسته از گل محمدی به فرم درختچه ای گسترده و به ارتفاعی در حدود ۵/۱ متر و عرض ۲/۱ متر رشد می کنند. گلها به رنگ قرمز صورتی هستند که حالت خوشه ای باز دارند که قطر گل ها در برخی موارد تا ۹ سانتی متر هم می رسد. این گروه بیشتر خواستار مناطق با آفتاب زیاد و گرم هستند .زمان گلدهی این واریته ها بیشتر در اواخر تابستان و پاییز است بدین جهت گل محمدی پاییزه خوانده می شوند.

خواص گل محمدی زرد

گیاه گل زرد یا گل زرد خلخال دارای خواص درمانی مختلفی است که گلبرگ‌ های آن را می توان به عنوان خوراکی مصرف کرد زیرا دارای اثرات مفیدی برای دستگاه گوارش می باشد. گیاه گل زرد معروف به گل زرد خلخال یکی از گیاهان دارویی بومی ایران است که دارای گلها زرد رنگ گوچک بوده که به تخم آن قاصد گفته می شود. این گیاه در مناطق کوهستانی کشور به ویژه در منطقه خلخال مشاهده شده می شود

علت نامگذاری گل محمدی

به دلیل وجود پیوند قوی بین ایرانیان و گل محمدی و همینطور اعتقادات مذهبی، نام این گیاه را از نام حضرت محمد گرفته‌اند. زیرا بر این باورند که عطر خوش این گل یادآوری از عطر حضرت محمد است.

گل محمدی نر و ماده

درباره گل محمدی نر و ماده اطلاعات زیادی در دسترس نیست . گل محمدی درختچه ای دارای شاخه های گل دهنده تیغ دار، استوانه‌ای شکل، بدون شیار و دارای برگهای مرکب شانه‌ای که دارای ۵-۳ برگچه متقابل دندانه دار می باشد. رگبرگ های پشت برگ مشخص و بهم رفته، برگچه چرمی و بیضی شکل، نوک تیز به طول ۵-۳ سانتی متر، و روی برگ ها صاف و سبز و پشت آنها سبز کمرنگ و دمگبرگ هایش خزی و نمدی است و با کرک های غده ای پوشیده شده و تا انتهای جام گل کشیده شده است.

گل ها به شکل صورتی خوشرنگ با ۳۲ گلبرگ صورتی مشابه و یکدست که در اوائل صبح شروع به ظاهر شدن می‌نمایند. کاسبرگ ها به تعداد ۵ عدد که حداقل سه تای آنها دارای زوائد بزرگی در لبه‌ها هستند. پرچم‌ها زرد رنگ به تعداد ۱۰۰ عدد در ترکیب گل وجود دارند. میوه آن پس از ریزش گلبرگ ها گوشتی گرد و یا تخم مرغی به طول ۵/۱ سانتی متر که در داخل برجستگی کوزه‌ای شکل زیر گلبرگ ها قرار دارند.

ترکیبات گل محمدی

از جمله ویتامین‌هایی که در این گل وجود دارد می‌توان به ویتامین E، ویتامین A و ویتامین C اشاره کرد. این سه ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند که در این گل معطر وجود دارد و موجب تمایز آن با سایر گل‌ها شده است.

علاوه بر ویتامین‌های موجود در آن که نام برده شد، مواد معدنی از جمله پکتین (فیبر گیاهی)، اسید مالیک، پتاسیم، منیزیم، سلنیوم و منگنز نیز در ترکیبات آن وجود دارد. همین موضوع سبب شده است تا با مصرف متعادل از گل محمدی بتوان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و در مقابل بسیاری از بیماری‌ها در امان ماند.

خواص گل محمدی برای کاهش تب

چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می دهد و از تشدید عفونت جلوگیری می کند.

خواص گل محمدی برای گرمازدگی

شربت گل محمدی در گذشته برای درمان بیماریهای گوارشی و تنفسی استفاده می گردید و علاوه بر آن برای رفع گرمازدگی نیز مؤثر است.

مضرات گل محمدی

زیاده‌روی در مصرف گل سرخ باعث کاهش نیروی جنسی در مردان  میشود . زیاده‌روی در مصرف گل محمدی باعث ایجاد تشنگی ، ایجاد یبوست و در بعضی موارد اسهال می‌شود.زیاده روی در مصرف چای و دمنوش گل محمدی باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ و خستگی در افراد می شود. کارشناسان می گویند که اگر فردی بیش از ۵ فنجان دمنوش گل محمدی در روز بنوشد به دلیل مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن دچار اسهال می شود.

گل محمدی و دمنوش یا چای گل محمدی بی ضرر هستند اما مصرف میوه گل محمدی عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست، سوزش سر دل، خستگی، بیخوابی، سردرد، گرفتگی معده و واکنش های آلرژیک در فرد را به همراه دارد. تاکنون تحقیقات کافی درباره مصرف گل محمدی انجام نشده و زنان باردار و مادران شیرده لازم است قبل از مصرف چای گل محمدی با پزشک مشورت کنند.

اگر گل محمدی بیش از حد مصرف گردد به دلیل ویتامین C فراوان موجود در آن سبب ابتلا فرد به سنگ کلیه خواهد شد. ویتامین C فراوان گل محمدی سبب افزایش جذب آهن شده و برای بیماران مبتلا به تالاسمی مضر است.از مضرات گل محمدی خشک میتوان به این نکته اشاره کرد که بعضی از این غنچه ها به مدت طولانی در انبارها نگهداری میشوند و دچار فساد و خرابی میشوند .در افزاد ضعیف این گل عطسه و ورم و آماس را همراه دارد.درباره مضرات گل محمدی برای پوست اطلاعات زیادی در دسترس نمیباشد .

آخرین بروز رسانی در : شنبه 30 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.