; خواص اسطوخودوس برای ریه و اعصاب و کبد و عفونت رحم و مغز - فال و خواب
مضرات فندق کهنه و عوارض مصرف فندق کهنه برای دستگاه گوارش

مضرات فندق کهنه و عوارض مصرف فندق کهنه برای دستگاه گوارش

مضرات فندق کهنه مضرات فندق کهنه ؛ عوارض مصرف فندق کهنه برای دستگاه گوارش همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

فواید آجیل در بارداری و بررسی خواص و ارزش غذایی آجیل برای زن باردار

فواید آجیل در بارداری و بررسی خواص و ارزش غذایی آجیل برای زن باردار

فواید آجیل در بارداری فواید آجیل در بارداری ؛ بررسی خواص و ارزش غذایی آجیل برای زن باردار همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص و مضرات آرد برنج و آشنایی با فواید و مضرات مصرف آرد برنج برای سلامتی

خواص و مضرات آرد برنج و آشنایی با فواید و مضرات مصرف آرد برنج برای سلامتی

خواص و مضرات آرد برنج خواص و مضرات آرد برنج ؛ آشنایی با فواید و مضرات مصرف آرد برنج برای سلامتی همگی در سایت فال …

خواص اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس ؛ برای ریه و اعصاب و کبد و عفونت رحم و مغز

خواص اسطوخودوس ؛ برای ریه و اعصاب و کبد و عفونت رحم و مغز همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با خواص اسطوخودوس

لاواندولا، اسطوقدوس، اسطوخدوس، سرده‌ای مشتمل از ۲۵ تا ۳۰ گونه مختلف از دسته گیاهان گلدار و از خانواده نعنائیان می‌باشد. اسطوخودوس گل‌های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. برگش شبیه برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر و ساقش واحد و باریک و بی‌شاخ و در قد کمتر از شبری و قبهٔ او متراکم از اجزاء شبیه به جو و بی‌تخم و مایل به سرخی و تندطعم و با اندک تلخی. نام‌های دیگر آن: خیر دشتی، آنس الارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله تلخ، گل‌لاوند، شاه‌اسپرم رومی می‌باشد.

بهترین نوع اسطوخودوس نوع هندی است که بسیار خوشبو است و رنگ آن بنفش پر رنگ است .ترکیبات شیمیایی اسانس اسطوخودوس، مرکب از نوعی ستن (با بوی کامفر و نعناع) سینئول، الکل و لینالول است.این گیاه در مکان های متعددی به شکل خودور تولید می شود. این گیاه براساس شرایط محیط و خاک به انواع متنوع ظاهر می شود و دارای مزاجی گرم و خشک می باشد. اسطوخودوس علاوه بر این که به عنوان گیاه دارویی و پر خاصیت در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی وجود دارد.

همچنین اسطوخودوس و فرآورده های آن همانند روغن اسطوخودوس، عصاره اسطوخودوس و چای یا دمنوش اسطوخودوس فواید دیگری نیز دارد.پودر اسطوخودوس را می توانید به هر وعده ای اضافه کنید. می توانید از ادویه هایی که حاوی اسطوخودوس نیز هستند روی گوشت کبابی یا سرخ کرده، گوشت مرغ، و سبزیجات بریزید و از مزایای آن بهره ببرید. اسطوخودوس در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می کند. اسطوخودوس علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی کشورمان و طب سنتی کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی وجود دارد.

گونه‌های مختلف اسطوخودوس در پارک‌ها و فضای سبز و منازل به عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شوند. برخی از گونه‌ها نیز به عنوان سبزی خوراکی و برای تهیه اسانس و استفاده در صنعت لوازم آرایشی به‌صورت تجاری کشت می‌شوند.

اسطوخودوس انگلیسی که با نام لاوندر نیز شناخته می‌شود، بیشترین کشت جهانی را داراست. این گیاه گرچه برای قرن‌ها به‌عنوان گیاه دارویی استفاده شده اما تا کنون شواهد علمی بر پایهٔ روش‌های پزشکی مبتنی بر شواهد در رابطه با تأثیر این گیاه در درمان بیماری‌ها و بهبود سلامت بیماران ارائه نشده‌است.

خواص اسطوخودوس در طب سنتی

مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین می‌باشد. لاواندا (اسطوخودوس) با نام علمی Lavandula stoechas L گیاهی است از خانوادهLabiatea))که برگ‌ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است.

اسطوخودوس به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و باعث درمان بیماری هایی مانند کبد چرب می شود.گیاه اسطوخودوس، دارای مقدار قابل توجهی کلسیم، آهن، ویتامین A، ترکیبات فنولیکی و همچنین دارای ترپنس های از قبیل لینالول است. این مواد مغذی، اثرات قابل توجهی بر سلامت انسان دارند.

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم متر خیلی پرشاخه، ساقه‌های آن ۴گوشه، برگ‌های آن دراز، متقابل، پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای. برگ‌های آن که در بهار ظاهر می‌شود به رنگ بنفش تیره به صورت سنبله. اسطوخودوس دارای برگ‌ها و کرک‌های معطر است.

یک قاشق غذاخوری از گل‌های خشک‌شدهٔ اسطوخودوس را به ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش اسطوخودوس شما آماده است، مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و بنوشید. شما می‌توانید روزانه ۱ تا ۲ فنجان دمنوش اسطوخودوس، مصرف کنید.

اسطوخودوس دارای خواص ضد درد و آرام بخش طبیعی است و برای درمان سردرد و میگرن مفید می باشد.از دیگر خواص خارق‌العاده این دمنوش گیاهی اسطوخودوس می‌توان به درمان مشکلات گوارشی اشاره کرد. مصرف این دمنوش موجب درمان سوءهاضمه و معده عصبی می‌شود. طبق مطالعات صورت گرفته، ثابت شده است که مصرف دمنوش اسطوخودوس و یا روغن آن، موجب جلوگیری از بروز زخم معده نیز شده و گوارش غذا را آسان‌تر می‌کند.

اسطوخودوس خواص بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به کمک به بهبود سرماخوردگی، کاهش فشارخون، درمان سردرد، کاهش استرس و ایجاد آرامش اشاره نمود. دمنوش اسطوخودوس در طب سنتی برای درمان بی‌خوابی، استرس و اضطراب، کاهش فشارخون بالا، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، درمان معده درد و حالت تهوع، آکنه و جوش صورت و سردرد و میگرن مفید است. این نوشیدنی فواید بسیار زیادی برای بدن داشته، با بیماری‌های مختلف مبارزه کرده و موجب لاغری و کاهش وزن نیز می‌گردد.

اسانس اسطوخودوس، مرکب از نوعی ستن (با بوی کامفر و نعناع) سینئول، الکل و لینالول است. مطابق تحقیقی دربارهٔ اثرات گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa و Klebsiella pneumonia که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، اسانس اسطوخودوس دارای اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زای مورد مطالعه است.

اسطوخودوس اثر مقوی در رفع آسم و نزله دارد. اسانس آن بند آورندهٔ خون و ضد عفونی کننده است. از آن به حالت رقیق شده، در پانسمان زخم‌ها و جراحات استفاده به عمل می‌آید. در میان تمامی … روغن‌های فرار، بدون شک خواص روغن فرار از اسطوخودوس دارای بیشترین تنوع بوده و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها از جمله مسکن، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، باکتری کش، ضد احتقان، کاهندهٔ فشار خون، دافع حشرات، آرام بخش و ضد کرم را داراست.

اسطوخودوس با بهبود گردش خون در بدن، به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.همان‌طور که می‌دانید یکی از علت‌های چاقی در افراد یبوست و ناتوانی در عمل دفع است. اسطوخودوس در این زمینه می‌تواند به افراد کمک بسیاری انجام دهد. “اسطوخودوس خاصیت ضد استرس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می‌کند.”

میوهٔ این گیاه ۴ فندقه‌ای است و هریک از آنان نیز پس از رسیدن، شکل بیضوی و رنگ قهوه‌ای شفاف پیدا می کن. در سطح میوه ۳ زائده مشخص پیدا می‌شود. از کلیه قسمت‌های این گیاه مخصوصا شاخه‌های برگدار آن بوی قوی ولی مطبوع استشام می‌گردد. ظاهر زیبایی که گیاه پس از گل دادن پیدا می‌نماید باعث می‌شود در بعضی نواحی اقدام به پرورش آن به عنوان یک گیاه زینتی گردد. قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه‌های برگدار و گل دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی، اسانس گیری به عمل می‌آید.

پلی فنول هایی که در این گیاه پیدا شده تاثیرات بسیار مفیدی بر روی بدن دارد. این ماده از پیشرفت باکتری های مضر و تجمع گاز در روده جلوگیری می کند. همچنین سبب تسکین ناراحتی های معده، کاهش نفخ معده و از بین رفتن و درد و گرفتگی شکم می شود. از فواید دمنوش اسطوخودوس می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند معده عصبی و سوء هاضمه اشاره کرد. براساس مطالعات جدید، از نظر علمی فواید های آن اثبات شده است.

از آنجایی که اسطوخودوس خاصیت ضدعفونی کننده دارد. می تواند در کاهش ترشحات برونشیتی موثر باشد و به خلط انداختن آن را ساده تر کند و در درمان گلودرد و سرفه موثر واقع شود. گیاه دارویی اسطوخودوس برای درمان بیماری های تنفسی همانند برونشیت، رینیت بسیار تاثیر گذار می باشد.

اسطوخودوس دارای مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین است. در خواص مفرح، تقویت‌کننده بدن، قلب، مغز، احشا و قوای ظاهری و باطنی بدن، بازکننده گرفتگی‌های عروقی و مسهل بلغم و سودا به‌خصوص سودای مغز است. در بیماری‌های سینه و سرفه، سردرد و سرگیجه به دنبال ضربه، بیماری‌های کبد و طحال و مجاری ادراری مفید است. مصرف زیاد آن برای گرم‌مزاجان مضر است.

می توانید خارش حاصل از گزش پشه ها را با اسانس روغن اسطوخودوس آرام کنید. دکتر نایلا مالیک، متخصص پوست در تگزاس می گوید: اسطوخودوس یک ضد التهاب طبیعی است، پس به کاهش خارش، تورم و قرمزی کمک میکند. دو قطره از آن را روی محلی که مشکل دارد بریزید اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند ( اگر بیشتر تحریک شد دست نگه دارید ). تا ۲۴ ساعت آینده هر ۶ تا ۸ ساعت استفاده کنید.

خواص اسطوخودوس برای مغز و اعصاب و حافظه

اسطوخودوس جاروی مغز است؛ یعنی مغز را از مواد زائد و عوامل بیماری‌زا پاک می‌کند.اسطوخودوس با بهبود گردش خون در بدن، به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

به اعتقاد درمانگران مصرف عرق لاوندر پیش از خواب می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.اسطوخودوس از خوشبوترین گیاهان دارویی است که می توانید به صورت چای نیز مصرف کنید. آیا چای اسطوخودوس را امتحان کرده اید؟ چای اسطوخودوس برای کاهش استرس، بهتر خوابیدن و همچنین آرامش اعصاب بسیار موثر است.

از جمله خواص عرق اسطوخودوس برای مغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: افزایش حافظه، کاهش ورم‌های بافت عصبی، پاکسازی مایع مغزی نخاعی و… همچنین برای درمان سردرد با عرق اسطوخودوس می‌توانید آن را در هوا اسپری کنید و یا همراه با چای خود عرق اسطوخودوس نیز میل کنید.

همچنین ماساژ شقیقه‌ها با ترکیب عرق اسطوخودوس و روغن نارگیل می‌تواند برای درمان سردرد مفید باشد.مصرف چای اسطوخودوس برای جلوگیری از خستگی ذهنی نیز بسیار مفید است. این چای، دارای اثرات ضد درد نیز هست، که حساسیت های ذهن و بدن شما را به محرک های درد، کمتر میکند.

خواص اسطوخودوس برای پوست

اسطوخودوس رادیکال های آزاد را خنثی میکند. این رادیکال های آزاد باعث بیماری های مزمن، ظهور نشانه های پیری زودرس و التهاب میشود، اما چای اسطوخودوس به کاهش این علائم کمک میکند و به پوست نیز شادابی و جوانی میبخشد.

می توانید خارش حاصل از گزش پشه ها را با اسانس روغن اسطوخودوس آرام کنید. دکتر نایلا مالیک، متخصص پوست در تگزاس می گوید: اسطوخودوس یک ضد التهاب طبیعی است، پس به کاهش خارش، تورم و قرمزی کمک میکند. دو قطره از آن را روی محلی که مشکل دارد بریزید اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند ( اگر بیشتر تحریک شد دست نگه دارید ). تا ۲۴ ساعت آینده هر ۶ تا ۸ ساعت استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، به پاک سازی پوست و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. علاوه بر این روغن اسطوخودوس یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان جای جوش می باشد.

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

اسطوخودوس دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است و می تواند با پاک سازی سیستم تنفسی از خلط، به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلو درد، سرفه، آسم و سینوزیت کمک کند. نوشیدن چای یا جوشانده برگ‌های خشک شده اسطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی مناسب است و موجب درمان سرفه می شود.

بخور دادن در دوره سرماخوردگی باعث می شود که مجاری تنفسی باز شود. یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می دهد.

خواص اسطوخودوس برای مو

روغن اسطوخودوس می تواند به بهبود شرایط پوسته سر کمک کند. برای استفاده از راه حل دکتر فوسکو برای مبارزه با شوره سر: موهای سر را با آب گرم مرطوب کنید، و با حوله خشک کنید، سپس، یک فنجان بردارید و ۱۵ قطره از اسانس اسطوخودوس را با ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون یا بادام میکس کنید.

این میکس را به مدت ۱۰ ثانیه یا تا زمانی که گرم شود داخل مایکروفر قرار دهید. روغن را روی پوسته سر خود بمالید، و یک کلاه حمام روی سر خود قرار دهید، یک ساعت به همین شکل منتظر بمانید، سپس با شامپو بشویید. ممکن است تا مشاهده نتیجه لازم باشد چندین بار این کار را تکرار کنید.

اسطوخودوس یکی از بهترین گیاهان دارویی برای پاک سازی پوست سر و مو ها بوده و از بهترین روش های طبیعی برای درمان شپش سر محسوب می شود.روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی هستند و برای پیشگیری و درمان شوره سر مفید می باشند.اسطوخودوس یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت موی سر است که به تقویت و افزایش رشد مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

خواص اسطوخودوس برای کیست و عفونت رحم و قاعدگی

اسطوخودوس به دلیل خواص ضد درد طبیعی و آرام بخش قوی که دارد، برای درمان سندروم پیش از قاعدگی مفید بوده و به درمان درد پریود کمک می کند.یکی دیگر از گیاهانی که برای از بین بردن کیست تخمدان بسیار مفید است، اسوخودوس محسوب می شود.

این گیاه علاوه بر درمان کیست تخمدان، خاصیت آرام بخش هم دارد ؛ ضمن این که می تواند یک خواب آرام و خوب را برای فرد ایجاد کند. برای استفاده از اسطوخودوس می توان دمنوش آن را درست کرد. طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این شکل است که باید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن، قبل از خواب نوشید.

خواص اسطوخودوس در بارداری و شیردهی

متخصصان توصیه می‌کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف چای و دمنوش اسطوخودوس اجتناب کنند. استشمام بوی اسطوخودوس در کنار مسکن ها ی تزریقی می تواند درد بعد از عمل جراحی سزارین را نیز کاهش دهد

اضطراب شایع‌ترین واکنش عاطفی زنان در طی زایمان است. استنشاق اسانس اسطوخودوس میزان اضطراب آشکار زایمان را تا زمان ۶۰ دقیقه پس از استنشاق کاهش می‌دهد، لذا پیشنهاد می‌شود در هر زمانی از مرحله‌ی اول زایمان که زنان احساس اضطراب داشتند، از استنشاق این اسانس استفاده کنند

خواص اسطوخودوس در لاغری

یکی از گزینه‌های مؤثر بر کاهش وزن، دمنوش اسطوخودوس است. مصرف مقادیر فراوان این دمنوش علاوه بر سم‌زدایی روده‌ها، سبب کاهش جذب چربی در بدن شده و درنتیجه منجر به لاغری و کاهش وزن می‌شود.

خواص اسطوخودوس در چای

یکی دیگر از راه های بهره بردن از خواص و عطر منحصر به فرد اسطوخودوس، افزودن آن به چای سیاه است. طعم و عطر چای گیلان، تلخ و گس است، می توان با افزودن مقداری از گل استخودوس به آن از عطر فوق العاده و خواص بی شمار این گیاه بهره برد. نوشیدن چای اسطخودوس پیش از خواب برای افرادی که دچار اختلال خواب هستند می تواند خوابی آرام به همراه بیاورد.

اسطوخودوس را درون یک قوری همراه با یک چای کیسه‌ای به دلخواه خود (چای سیاه یا چای سبز) بریزید. مقداری آب در آن ریخته و اجازه دهید به جوش آید. سپس قوری را از روی اجاق گاز برداشته و اجازه دهید اسطوخودوس و چای کیسه‌ای به مدت ۵ دقیقه در آن دم بکشند. چای کیسه‌ای را از درون قوری برداشته و چای یا دمنوش را داغ سِرو کنید.

یکی از گیاهان دارویی که برای مصارف درمانی مختلف استفاده می شود اسطوخودوس است. اسطوخودوس برای کسب آرامش و رفع مشکلات بدخوابی کاربرد دارد. بوی مطبوع این گیاه موجب کاربرد آن در صنایع عطرسازی می شود. در درمان سرماخوردگی، افزایش تمرکز، درمان رماتیسم، آرتروز و نقرس می توان از خواص این گیاه دارویی بهره برد.

خواص اسطوخودوس و سنبل الطیب

دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب طبعی گرم و تر دارد و برای درمان بی خوابی، آرامبخش، ضد افسردگی و ضد سرماخوردگی استفاده می شود.دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب دارای خواص آرام بخشی و کاهش دهنده اضطراب و استرس است و همچنین می تواند در بهبودی خواب و رفع خستگی بسیار موثر باشد.

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به دلیل خواص ضد اسپاسم و آرام بخشی که دارد به درمان سردرد و میگرن کمک می کند.اسطوخودوس و سنبل الطیب می تواند در هضم غذا و تقویت معده و همچنین بهبود سلامت قلب و تپش قلب کمک زیادی کند.

مواد لازم جهت تهیه دمنوش ۱ قاشق اسطوخودوس تازه یا خشک ۱ قاشق سنبل الطیب ۱ لیوان آب جوش جهت تهیه دمنوش اسطوخودوس برگ های تازه یا خشک شده اسطوخودوس و سنبل الطیب را در لیوان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد.سپس دمنوش را از صافی رد کرده تا دمنوش صاف به شما بدهد و اگر تمایل داشتید می توانید چند قطره لیمو به آن اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

خواص اسطوخودوس و بادرنجبویه

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس را با دو لیوان آب‌جوش مخلوط می‌کنیم اما در زمستان گل بنفشه را نیز اضافه می‌کنیم. این ترکیب را با دو لیوان آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم می‌کنیم، بعد می‌توان آن را تا سه بار در روز میل کرد.این دمنوش برای افرادی که به ‌طور ناگهانی عزیزی را از دست داده و به‌ اصطلاح دچار ترومای روحی و در پی آن دچار دردهای دائمی سر، شکم و. . . می‌شوند نیز کارساز خواهد بود.

دمنوش بادرنجبویه به ریلکس شدن ذهن، آرامش و خواب خوب کمک می‌کند، طبع این نوشیدنی گرم است و برای زمستان بسیار مناسب است. این دمنوش را به دفعات می‌توان مصرف کرد و هیچ منعی برای افراد با مزاج‌های مختلف ندارد.یک قاعده کلی برای تهیه دمنوش‌ها : دمنوش‌هایی که با برگ یا گل تهیه می‌شوند، مدت دم‌کشیدن‌شان کم است و کافی است بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت روی حرارت قرار بگیرند اما آنها که چوب (مثل دارچین)، ریشه (مثل زنجبیل) یا بذر (مثل انیسون و رازیانه) دارند، مدت زمان دم کشیدن طولانی‌تری دارند تا عصاره‌شان به خوبی خارج شود مثلا دارچین را تا دو ساعت یا حتی بیشتر هم می‌توان روی حرارت غیرمستقیم گذاشت به این ترتیب عصاره‌اش بیشتر خارج می‌شود و نباید نگران تغییر طعم یا از دست رفتن خاصیتش بود.

خواص اسطوخودوس و افتیمون

برای دفع کرمهای روده و معده مصرف جوشانده افـتیمون موثر می باشد. و چنانچه آن با اسطوخودوس مصرف شود در بهبود صرع بلغمی، صرع سوداوی، لقوه، خدر و فلج نیز می تواند مفید باشد.

خواص اسطوخودوس و گل گاوزبان

گل گاوزبان یگ گیاه با طبیعت گرم می‌باشد. دمنوش این گیاه بسیار آرام بخش بوده و اگر با لیموعمانی تهیه شود خاصیت ضد سرماخوردگی دارد. گل گاوزبان با وجود منیزیم باعث پیشگیری از سرطان می‌شود. اما توصیه می‌شود در زمان بارداری از مصرف گل گاوزبان خود داری نمائید زیرا همانند زغفران موجب سقط جنین می‌شود.

اسطوخودوس یک گیاه با طبیعت گرم و خشک می‌باشد. این گیاه در مناطق مختلف جهان از جمله ایران به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه خاصیت کاهش فشار خون می‌شود. همچنین می‌توانید با مصرف اسطوخودوس شاهد کاهش سر دردهای شدید شده و به آرامش خاصی دست پیدا کنید.

خواص اسطوخودوس و عسل

اسطوخودوس جاروی مغز است؛ یعنی مغز را از مواد زائد و عوامل بیماری‌زا پاک می‌کند ، استفاده اسطوخودوس همراه با عسل برای تزکیه ذهن مفید است.

خواص اسطوخودوس و فشار خون

مقادیر بالای لینانول موجود در اسطوخودوس به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد. همچنین اسطوخودوس باعث بهبود گردش خون در بدن شده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

خواص اسطوخودوس و بابونه

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه، یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس را با دو لیوان آب‌جوش مخلوط می‌کنیم اما در زمستان گل بنفشه را نیز اضافه می‌کنیم. این ترکیب را با دو لیوان آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم می‌کنیم، بعد می‌توان آن را تا سه بار در روز میل کرد.این دمنوش برای افرادی که به ‌طور ناگهانی عزیزی را از دست داده و به‌ اصطلاح دچار ترومای روحی و در پی آن دچار دردهای دائمی سر، شکم و. . . می‌شوند نیز کارساز خواهد بود.

خواص اسطوخودوس و بهار نارنج

مصرف بهارنارنج تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد. عرق بهارنارنج خاصیت آرام‌بخشی و ضد تشنج دارد. بهارنارنج برای رفع کم‌خونی یا بی‌خوابی نیز مفید است، برای این منظور باید قبل از خواب عرق یا دَم‌کرده آن را بنوشید. بهارنارنج، سردرد‌های عصبی و میگرنی را نیز کاهش می‌دهد.اسطوخودوس طبع گرم و خشک دارد و تپش قلب را نیز برطرف می‌کند.

مواد لازم ۲ قاشق مرباخوری چای ترش ۱ قاشق چایخوری اسطوخودوس ۱ قاشق چایخوری بهارنارنج همه رو با هم میریزیم داخل قوری و میگذاریم دم بکشن توجه کنید که اسطوخودوس و بهارنارنج اگر به مقدار زیاد داخل دمنوش ریخته بشه ممکنه کمی تلخ مزه بشه و مورد پسند نباشه بهارنارنج و اسطوخودوس خواص بسیاری دارن، از مهمترین خاصیت‌های مشترکشون آرامش بخشی و ایجاد خواب راحت هست ،علاوه بر این اسطوخودوس عفونت های داخل بدن رو هم از بین میبره و مناسب سرماخوردگی هم هست

خواص اسطوخودوس و به لیمو

به‌لیمو خاصیت آرام‌بخشی، ضد تشنج و ادرارآوری دارد و در رفع سرگیجه و تپش قلب نیز موثر است.

اسطوخودوس برای کودکان

اسطوخودوس باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن نوزادان و کودکان پسر شده و خطر ابتلا به ژنیکوماستی (رشد غیر طبیعی سینه ها در پسر) را افزایش می دهد. همچنین نتیجه‌ی مطالعاتی که در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه‌ی روغن اسطوخدوس بر روی پوست می‌تواند به prepubertal gynecomastia منجر شود؛ حالتی که در آن، بافت سینه در پسرانی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، بزرگ می‌شود.

اسطوخودوس برای گربه

روغن عصاره ای اسطوخودوس برای گربه ها سمی و خطرناک می باشد. اسطوخودوس برای گربه ها مضره و در مقادیر معمول میتونه مسموم کننده باشه و از اونجایی که گربه هرچی به بدنش بزنی رو میلیسه پیشنهاد میشه استفاده نکنید .

اسطوخودوس برای سردرد

استعمال موضعی روغن اسطوخودوس برای برطرف کردن سردردها از دیگر کاربردهای این گیاه است. اسطوخودوس دارای خواص ضد درد و آرام بخش طبیعی است و برای درمان سردرد و میگرن مفید می باشد.

همچنین برای درمان سردرد با عرق اسطوخودوس می‌توانید آن را در هوا اسپری کنید و یا همراه با چای خود عرق اسطوخودوس نیز میل کنید. همچنین ماساژ شقیقه‌ها با ترکیب عرق اسطوخودوس و روغن نارگیل می‌تواند برای درمان سردرد مفید باشد.

اسطوخودوس و دیابت

هنوز تحقیقات جامعی درباره ی اثرات اسطوخودوس بر روی قند خون صورت نگرفته به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنند.متخصصان توصیه می‌کنند که افراد مبتلابه دیابت از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنند.

فواید اسطوخودوس هندی

بهترین نوع اسطوخودوس نوع هندی است که بسیار خوشبو است و رنگ آن بنفش پر رنگ است .بهترین گیاه برای عفونت خون و عفونت مایع مغزی و امراض مغز و امراض ریه ، مقوی کبد ، طحال و مسهل سودا است .

اسطوخودوس و سودا

دمنوش اسطوخودوس با گل بنفشه و افتیمون نیز از روش های مناسب برای درمان غلبه سودا در مغز بوده و فرد در ابتدا باید استخدوس و گل بنفشه را دم کند و بعد افتیمون را به آن اضافه کند.اسطوخودوس اخلاط سودای و بلغمی و فاسد شده را دفع می کند.این گل به سادگی مغز را پاکسازی می‌کند . سودا و بلغم رسوب کرده در مغز و قلب را پاک می‌کند

اسطوخودوس و ام اس

با توجه به اثرات گیاه اسطوخودوس در بیماری‌های نورولوژیک و توجه به این مسئله که این گیاه در درمان تشنج، افسردگی، میگرن، اضطراب، درد و …. توسط ابن‌سینا رازی توصیه شده، پژوهشگران تاثیر گیاه اسطوخودوس ایرانی را در لرزش در بیماران ام‌اس بررسی کردند.بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که کپسول حاوی روغن اسطوخودوس می‌تواند در کاهش لرزش بیماران ام اس موثر باشد.

نتایج بررسی‌های این مطالعه نشان داد که روغن گیاه اسطوخودوس ایرانی در کاهش ترمور بیماران ام اس موثر است.نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درمان کوتاه‌مدت با اسطوخودوس نسبتا بی‌خطر است؛ ولی گزارشاتی از عوارض جانبی آن وجود دارد. این گیاه پتانسیل سوء مصرف ندارد؛ با این حال تا هنگامی که مطالعات مستقل با داروهای پیگیرانه در مورد آن انجام شود، نتایج قطعی نیست.

محققان این مطالعه می‌گویند: روغن گیاه اسطوخودوس (لاوندر) ایرانی با حداقل دوز ۸۰ میلی‌گرم در کاهش ترمور بیماران ام اس موثر است و می‌تواند با توجه به عوارض قابل اغماض آن در این مطالعه و سایر مطالعات به عنوان داروی کمکی اضافه‌شونده و یا به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

خواص اسطوخودوس برای قلب

برای کمک به سلامت قلب، چای اسطوخودوس مصرف کنید. چای اسطوخودوس دارای خواص ضد انعقاد و کاهش دهنده ی کلسترول است که باعث میشود، ماده ای مفید برای قلب باشد. سطوح کلسترول LDL، که بصورت پلاک در عروق و رگ های خونی، جمع آوری شده اند، کاهش میدهد و خون را رقیق میکنند که احتمال لخته شدن خون را کاهش میدهد. مصرف چای اسطوخودوس به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به تصلب شرایین (Atherosclerosis) یا همان گرفتگی عروق، حملات قلبی و سکته ی مغزی را کاهش میدهد.

خواص اسطوخودوس برای وسواس و استرس و خواب

اسطوخودوس خاصیت ضد وسواس و جنون دارد . از آنجایی که دمنوش اسطوخودوس دارای عطر عالی می باشد، عطر بی نظیر و آرام بخش آن، شما را آرام می کند. براساس مطالعات انجام شده گیاه دارویی اسطوخودوس سبب کاهش سرعت دستگاه عصبی می شود و موجب آرامش فرد می شود. خاصیت موجود در دمنوش اسطوخودوس به رفع اضطراب، بی خوابی، استرس و افسردگی می کند.شیوه های بسیاری برای استفاده از اسطوخودوس برای تسکین اضطراب و استرس وجود دارد. ترکیبات طبیعی موجود در این گیاه می تواند بسیار شگفت انگیز باشد. این موارد می توانند سبب تسکین بدن و ذهن گردد و اضطراب را کاهش دهد و خلق و خوی را متعادل کند.

اگر از بی خوابی و نامنظم بودن آن رنج می برید می توانید از گیاه دارویی اسطوخودوس استفاده نمایید. می توانید این دمنوش را در آب جوش بریزید و سپس مصرف کنید. این دمنوش می تواند خواب شما را تحریک کند. اثر گل های این گیاه روی سیستم عصبی به شکل آشکار است و می تواند به از بین رفتن افکار منفی کمک کند. برای بهره مندی از تاثیر این دمنوش کافی است یک ساعت قبل از خواب یک فنجان آن را به صورت ولرم مصرف کنید. این دمنوش کمک می کند به مرور خوابی آرام و بی دغدغه داشته باشید.

تحقیقات نشان داده عطر این گیاه باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می شود، و فرد را در حالت آرامش قرار می دهد. اگر می خواهید شب خواب راحتی داشته باشید یک مشت اسطوخودوس خشک را در یک ظرف داخل اتاق خواب قرار دهید و یا می توانید از یک منتشر کننده هوا با روغن اسطوخودوس استفاده کنید. اما یک نکته: اسطوخودوس تا زمانی که از دیگر تکنیک های آرامش بخش استفاده نکنید نمی تواند تاثیری داشته باشد. برای شروع ۱۰ ساعت قبل از خواب کافئین استفاده نکنید، هنگام خواب از وسائل الکترونیکی استفاده نکنید و هر شب در ساعتی مشخص به رختخواب بروید.

خواص آرام بخش طبیعی چای اسطوخودوس و ترکیبات فعال آن، برای افرادی که از استرس و اضطراب مزمن رنج میبرند، بسیار مفید است. اسطوخودوس، همچنین انتقال دهنده های عصبی را تحریک میکند، که باعث حذف هورمون های اضافی استرس از بدن میشود. مصرف چای اسطوخودوس برای جلوگیری از خستگی ذهنی نیز بسیار مفید است. این چای، دارای اثرات ضد درد نیز هست، که حساسیت های ذهن و بدن شما را به محرک های درد، کمتر میکند.

انواع اسطوخودوس

گل های اسطوخودوس، با رنگ روشن و سرزنده ای که دارند، در هر خانه ای بسیار فوق العاده هستند. هدیه دادن یا گرفتن گل های اسطوخودوس نماد عشق و قدردانی است. اگر شما گل اسطوخودوس را دوست دارید، انواع زیادی برای انتخاب از بین آنها وجود دارد و بسیار آسان می توانید به یکی از جمع‌کننده اسطوخودوس تبدیل شوید و کلکسیون خود را داشته باشید!

۴۵۰ سرده اسطوخودوس وجود دارد که به ۴۵ گونه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. پتانسیل وجود گونه های بیشتری از اسطوخودوس وجود دارد که هنوز کشف نشده اند، به خصوص از آنجایی که تعداد معدودی گونه های پیوندی نیز وجود دارد. در بخش زیر، ما ۱۲ مورد از شناخته‌شده‌ترین انواع اسطوخودوس را که در سراسر کره زمین وجود دارند، مشخص کرده‌ایم.

اسطوخودوس فرانسوی، گل های سفید با پیازچه ها و شکوفه های بسیار متمایزی دارد که زمان بلوغ گیاه به رنگ های صورتی و بنفش تبدیل می شوند. این گیاه در آب و هوای ملایم زمستان و تابستان شکوفا می شود. این گل‌ها در اوایل اردیبهشت ماه شکوفه می‌دهند و سپس دو بار دیگر در خرداد، اواخر تابستان و یا اوایل پاییز شکوفه می‌دهند.

ballerina، اسطوخودوس اسپانیایی: اسطوخودوس فرانسوی، گل های سفید با پیازچه ها و شکوفه های بسیار متمایزی دارد که زمان بلوغ گیاه به رنگ های صورتی و بنفش تبدیل می شوند.

Kew Red، اسطوخودوس اسپانیایی: این اسطوخودوس نام خود را از سرهای گل بنفشه خونی که گلبرگ‌های صورتی کم‌رنگ در قسمت بالایی خود دارند، گرفته اند.

Anouk، اسطوخودوس اسپانیایی : شکوفه دهی این گیاه زودتر از نوع فرانسوی، از اوایل تا اواسط بهار است و دارای سرهایی به رنگ بنفش پر رنگ با گلبرگ هایی کم رنگ تر هستند.

بتی آبی، اسطوخودوس انگلیسی : گل‌های بتی آبی کاملا بزرگ هستند و به رنگ بنفش تیره می باشند. این گیاهان به شکل گنبد و جمع و جور هستند. این گونه از اسطوخودوس ها عطر و بوی بسیار خوبی دارند و فقط یک‌بار در وسط تابستان شکوفه می‌دهد.

اسطوخودوس انگلیسی (Lavandula Angustifolia) : انواع بسیار منحصر به فرد اسطوخودوس هستند، گل‌ها منگوله ای شکل و بسیار متراکم هستند. آن‌ها با رنگ بنفش روشن، بسیار خوشبو هستند. گیاه به عنوان یکی از زیباترین گونه‌های اسطوخودوس شناخته می‌شود و در اواسط بهار تا اواخر بهار شکوفه می‌دهد.

Hidcote، اسطوخودوس انگلیسی : یکی از انواع محبوب اسطوخودوس، این گیاه گل‌های بنفش تیره را شکوفا می کنند و شاخ و برگ‌های سبز – آبی دارند. هنگامی که این اسطوخودوس خشک می‌شود، گل‌ها رنگ خود را حفظ می‌کنند، که برای صنایع دستی و تزئینات عالی هستند.

Impress Purple، دورگه (Lavandula * Intermedia) : این اسطوخودوس به طور معمول به خاطر گل‌های بنفش تیره و بلندی که دارند در دسته‌ گل ها به کار می‌رود. گل‌ها، پر رنگ ترین ارغوانی در میان تمام اسطوخودوس ها هستند.

Hidcote Hiant، دورگه (Lavandula * Intermedia) : این اسطوخودوس گل هایی به رنگ بنفش کمرنگ دارد که بر روی پایه هایی بلند قرار می گیرد و به زیبایی هرچه تمام تر پخش می‌شود. Hidcote Hiant یک اسطوخودوس فوق العاده، نه تنها به خاطر زیبایی، همچنین برای بوی معطر و قدرتمندی که دارد، است.

Grosso، دورگه (Lavandula * Intermedia) : این گیاه یک نوع بلند از اسطوخودوس است که در حدود ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد. شکوفه‌ها به رنگ ارغوانی بسیار تیره با برگ‌های معطر باریک هستند.

اسطوخودوس پرتغالی (Lavandula Latifola) : اسطوخودوس پرتغالی که اسطوخودوس نوک تیز نیز مشهور است، گل‌هایی دارد که ساده‌تر و زیباتر از انواع دیگر هستند. این گل‌ها پیازچه هایی به رنگ بنفش روشن را در سطوح بالای ساقه تولید می‌کنند. این اسطوخودوس معمولا در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها عطری ملایم دارند و پروانه‌ها و زنبورها را جذب خود می‌کنند.

اسطوخودوس مصری (Lavandula Multifida) : اسطوخودوس مصری به خاطر برگ‌های دوقلو و خزدار به عنوان اسطوخودوس برگ سرخسی شناخته می‌شود. این نوع، بوی متفاوتی دارد و کم‌تر از بقیه شیرین و معطر است.

اسطوخودوس فرانسوی (Lavandula Dentata) : اسطوخودوس فرانسوی در بو و رنگ از دیگر اسطوخودوس ها ملایم تر است. شکوفه‌ها می‌توانند از هر نوع اسطوخودوس دیگری، در سرتاسر تابستان و به طور بالقوه در پاییز، باقی بمانند.

کاشت اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاه منعطفی است و در بیشتر نقاط دنیا می‌روید، حتی به عنوان گیاه آپارتمانی هم می تواند
رشد کند اما نیاز به حداقل ۸ ساعت آفتاب مستقیم دارد تا گرم و خشک شود.
اسطوخودوس گیاهی چند ساله است و به ارتفاعی حدود نیم متر با شاخه های سبز رنگ میرسد که برگهای سبز دارد
و نهایتا گل‌های آن به رنگ بنفش هستند و قسمت مورد استفاده‌ی این گیاه، همین گل‌ها و سرشاخه‌های گلدار آن می باشد.
روغن اسطوخودوس در کاهش فشار خون بسیار موثر است. روغن اسطوخودوس با ماساژ یا با آروماتراپی و کاهش استرس ، سبب کاهش فشار خون بدن می شود.

مضرات اسطوخودوس

اسطوخودوس بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد به همین دلیل ممکن است با دارو های بیهوشی تداخل داشته باشد، توصیه می شود که دو هفته قبل از جراحی از مصرف اسطوخودوس اجتناب کنید. گیاه اسطوخودوس برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی آنها می شود. اینگونه اشخاص باید آنرا به همراه سکنجبین یا کتیرا بخورند .

اسطوخودوس باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن نوزادان و کودکان پسر شده و خطر ابتلا به ژنیکوماستی (رشد غیر طبیعی سینه ها در پسر) را افزایش می دهد. همچنین نتیجه‌ی مطالعاتی که در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه‌ی روغن اسطوخدوس بر روی پوست می‌تواند به prepubertal gynecomastia منجر شود؛ حالتی که در آن، بافت سینه در پسرانی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، بزرگ می‌شود.

دمنوش اسطوخودوس نسبتاً بی‌خطر است اما می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به‌خصوص اگر از دارویی استفاده می‌کنید که فعالیت دستگاه عصبی مرکزی را کند می‌کنند. مصرف هم‌زمان دمنوش اسطوخودوس با داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضدافسردگی مشکل ایجاد می‌کند. اگر پس از مصرف دمنوش اسطوخودوس هر نوع واکنش حساسیتی همچون لرزش یا گرفتگی گلو را تجربه کردید، مصرف را قطع کنید.

متخصصان توصیه می‌کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف چای و دمنوش اسطوخودوس اجتناب کنند. همچنین توصیه می‌شود که افراد مبتلابه دیابت از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنند. عصارهٔ گیاه باید دور از نور و هوا و در شیشه‌های رنگی نگه‌داری شود. برای نگه‌داری در ظروف پلاستیکی استفاده نشود.

در کنار فواید زیادی که چای اسطوخودوس دارد، عوارضی هم خواهد داشت که عبارتند از: سوزش پوست حالت تهوع استفراغ. هنگام مصرف بیش از اندازه اما سایر اختلالات و شرایط ممکن که پس از مصرف چای اسطوخودوس به وجود می آید، باید با احتیاط با آنها برخورد شود. زمانی که اسطوخودوس به مقدار زیاد مصرف شود، برخی عوارض جانبی چای اسطوخودوس، میتوانند بسیار جدی باشند و اثرات سمی داشته باشند.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 26 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.