; خواص و مضرات جوانه ماش و فواید و عوارضی که جوانه ماش دارد - فال و خواب
ترب سفید چه خواصی دارد ؛ ایا خوردن ترب سفید برای لاغری مفید است

ترب سفید چه خواصی دارد ؛ ایا خوردن ترب سفید برای لاغری مفید است

ترب سفید چه خواصی دارد ترب سفید چه خواصی دارد ؛ ایا خوردن ترب سفید برای لاغری مفید است همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

صمغ عربی چیست و صمغ عربی چیست و چه کاربردی دارد + ترکیبات صمغ عربی

صمغ عربی چیست و صمغ عربی چیست و چه کاربردی دارد + ترکیبات صمغ عربی

صمغ عربی چیست صمغ عربی چیست ؛ صمغ عربی چیست و چه کاربردی دارد + ترکیبات صمغ عربی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

بادام برای ورم معده ؛ تاثیر معجزه آسا خوردن بادام برای درمان ورم معده

بادام برای ورم معده ؛ تاثیر معجزه آسا خوردن بادام برای درمان ورم معده

بادام برای ورم معده بادام برای ورم معده ؛ تاثیر معجزه آسا خوردن بادام برای درمان ورم معده همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص و مضرات جوانه ماش

خواص و مضرات جوانه ماش ؛ فواید و عوارضی که جوانه ماش دارد

خواص و مضرات جوانه ماش ؛ فواید و عوارضی که جوانه ماش دارد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید :  خواص ارگانو ؛ به عنوان ادویه در پخت غذا و کاربردهای روغن ارگانو

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص و مضرات جوانه ماش چیست

هر صد گرم جوانه ماش سی کالری دارد و طبیعت جوانه ماش سرد و خشک می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه ماش باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

جوانه ماش، حاوی مقادیر بالای آهن و مس است که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو به درمان ریزش مو کمک می کنند.

جوانه ماش کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

یک تحقیق نشان داده افرادی که به مدت ۱۶ هفته هر روز ۱ فنجان جوانه ماش را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، تا ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در جوانه ماش به عضله سازی ورزشکاران در بدنسازی کمک می کند.

کربوهیدرات موجود در جوانه ماش به ریکاوری عضلات بدنسازان پس از تمرینات سخت بدنسازی کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

مقادیر قایل توجه فیبر موجود در جوانه ماش باعث سلامت دستگاه گوارش شده و با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

جوانه ماش به دلیل مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K که دارد به استخوان سازی و حفظ تراکم استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه ماش باعث تقویت سیستم ایمنی بده شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر بالای آهن و فولات است که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

مطالعه نشان می دهد که جوانه ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B که دارد خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

مقادیر بالای مواد معدنی از جمله پتاسیم و همچنین پپتید های موجود در جوانه ماش به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در جوانه ماش باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجهی کولین است که به سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B6 و فولات است که به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها کمک می کنند.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K می باشد که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشد.

جوانه ماش خواص بسیار زیادی برای دستگاه گوارش دارد و در صورتی که به طور صحیح مصرف شود می تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود ، اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود می تواند مشکلاتی برای دستگاه گوارش به وجود اورد.

مصرف بیش از حد جوانه ماش می تواند باعث اسهال شود. افرادی که دارای معده های ضعیف هستند و مستعد اسهال هستند با مصرف بیش از حد جوانه ماش ممکن است دچار اسهال شدید و اختلالات گوارشی شوند.

از این رو توصیه می شود کسانی که مشکلات گوارشی ندارند به صورت صحیح از جوانه ماش استفاده کنند و کسانی که دارای سابقه مشکلات گوارشی هستند قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند تا دچار مشکلات بعدی نشود.

جوانه ماش دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد اما به دلیل اینکه در اکثر مواقع جوانه ماش در شرایط خیلی مناسبی تهیه نمی شود به بعضی افراد با شرایط خاص توصیه می شود ، در صورت امکان از این گیاه استفاده نکنند.

همانطور که مطمئنا می دانید جوانه ماش از قرار دادن دانه های ماش در فضایی با رطوبت و گرمای زیاد تهیه می شود که همین محل می تواند باعث رشد انواع باکتری ها نیز باشد؛ البته همه باکتری ها زیان آور نیستند ولی احتیاط شرط عقل است.

از این رو توصیه می شود افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به دیگران هستند از مصرف جوانه ماش صرف نظر کنند. به طور مثال افراد سالمند ، کودکان و نوزادان ، زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی هستند بهتر است جوانه ماش مصرف نکنند.

البته بعضی افراد خاص هم هستند که دارای بیماری های خاص هستند که این بیماری ها باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن یا تضعیف سیستم ایمنی بدن شده است. این افراد هم بهتر است از مصرف جوانه ماش خودداری کنند.

طبع ماش کمی سرد و خشک است و به همین علت استفاده زیاد آن باعث زیادشدن خلط می‎شود.

کسانی که مبتلا به بیماری دستگاه گوارش می‎باشند از ماش کمتر استفاده کنند.

خوردن زیاد ماش برای دندان‎ها مضر است.

کسانی که صرع دارند از ماش پوست کنده استفاده کنند.

مصرف زیاد ماش باعث ضعف قوه باه می‎شود.

جوانه ی ماش در شرایظ گرم و مرطوب تهیه می شود و ممکن است که حاوی باکتری های بیماری زا باشد به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند سالمندان، نوزادان و کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

آشنایی با دیگر خواص جوانه ماش

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص جوانه ماش آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با جوانه ماش

جوانه ماش که مرطوب کردن و نگهداری از دانه های ماش در محیط مناسب به دست می آید حاوی مواد معدنی و ویتامین های بسیاری می باشد که برای سلامتی بدن ضروری هستند. مصرف جوانه ماش به دلیل پروتئین بالا به گیاه خواران توصیه می شود.

در هر ۱۵ گرم (دو قاشق غذاخوری) از پودر جوانه ماش ۰.۳ گرم قند، ۰.۳ گرم چربی و ۰.۰۲ گرم نمک دارد.

این محصول فاقد اسیدهای چرب ترانس است و انرژی آن معادل ۵۶ کیلوکالری است.

بهترین روش استفاده از پودر جوانه ماش جوانه آفتاب، بدون حرارت دادن و ترکیب با نوشیدنی‌ها، مانند شیر، آب و یا آب میوه می‌باشد.

همچنین می‌توانید این محصول را در انواع سالادها استفاده کنید.

خواص جوانه ماش برای پیشگیری از پوکی استخوان

جوانه ماش یکی از مواد غذایی است که برای استحکام و تقویت استخوان های بدن یک گزینه مناسب است. جوانه ماش حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم و انواع ویتامین ها می باشد که برای استخوان سازی بسیار مناسب است.

علاوه بر این مصرف جوانه ماش در یک رژیم غذایی صحیح می تواند تراکم استخوان های بدن را به طور قابل ملاحظه ای حفظ کند که این کار باعث می شود در سنین بالاتر از بیماری های شایع استخوانی مثل پوکی استخوان در امان بمانید.

توصیه می شود کسانی که استخوان های ضعیفی دارند مواد غذایی مثل جوانه ماش را با توصیه متخصص تغذیه در رژیم غذایی خود قرار دهند ؛ جوانه ماش می تواند استحکام استخوان ها را حفظ کرده و به سلامت استخوان ها کمک شایانی کند.

جوانه ماش برای درمان کم خونی

جوانه ماش به دلیل داشتن آهن و فولات فراوان باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شده که این امر به کم‌خونی کمک می‌کند.

خواص جوانه ماش برای کاهش فشار خون

در جوانه ماش پتاسیم و همچنین پپتیدهای فراوان وجود دارد که باعث کاهش فشارخون می شود. پس افراد مبتلا به فشارخون بالا می توانند در رژیم غذایی خود از جوانه ماش استفاده کنند.

خواص جوانه ماش و شبدر

جوانه ماش سموم بدن را دفع می کند.

این جوانه سرشار از ویتامین C بوده و به جذب آهن مواد غذایی کمک می کند.

خاصیت بارز این جوانه برطرف کردن خستگی و رخوت است.

جوانه ماش باعث ازدیاد شیر مادران شده، ادرارآور است، سموم بدن را دفع می کند و صفرابر است. این جوانه خاصیت چاق کنندگی ندارد.

جوانه شبدر یک منبع غنی از ویتامین C است که خاصیت ضد التهابی دارد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

جوانه شبدر دارای خواص ضد التهابی است و به پیشگیری و درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جوانه شبدر به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کنند.

یکی از بهترین راه های درمان چاقی و اضافه وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد؛ جوانه شبدر بسیار کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کم می کند.

استروژن گیاهی موجود در جوانه شبدر، درست مانند استروژن موجود در بدن زنان است؛ جوانه شبدر به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش علائم دوران یائسگی و ورم پستان شناخته می شود.

مقادیر بالای ویتامین K موجود در جوانه شبدر به افزایش تولید پلاکت کمک کرده و روند لخته شدن خون را بهبود می بخشد.

جوانه شبدر یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود گردش خون و سم زدایی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

جوانه شبدر به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند فیتوکمیکال ها و ایزوفلاوون ها هستند، این ترکیبات به طور مستقیم باعث کاهش سلول های سرطانی در بدن شده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهند.

مقادیر بالای آهن موجود در جوانه شبدر به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.

آهن موجود در جوانه شبدر به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

جوانه شبدر منبع خوبی از کلسیم است که به تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه شبدر به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه شبدر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای پروتئین گیاهی است و به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی پروتئین برای گیاهخواران، خام گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

غذا با جوانه ماش

طرز تهیه سالاد با جوانه ماش

برای تهیه سالاد و آب پز کردن جوانه ماش، مواد زیر را آماده کنید.

مواد لازم برای ۲ نفر:

– ۲۵۵ گرم جوانه ماش

– ۴ پیمانه یا ۱ لیتر آب

مواد لازم برای تهیه سالاد:

– ۱ عدد پیازچه خرد شده

– ۱ قاشق غذاخوری کنجد سفید بو داده

– ۱ حبه سیر رنده شده یا له شده

– ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد

– ½ قاشق غذاخوری سس سویا

– ¼ قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه:

۱- ۴ پیمانه آب را در قابلمه بریزید. سپس آن را روی حرارت متوسط گذاشته تا به جوش آید.

۲- جوانه های ماش را داخل آب جوش ریخته و به مدت ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه آن ها را بپزید.

البته وقتی جوانه ها را اضافه می کنید، آب از حالت جوشش خارج شده و بعد از مدتی دوباره به جوش می آید. ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه را بعد از به جوش آمدن آب حساب کنید.

۳- بعد از آبپز شدن جوانه ها، آن ها را در صافی یا آبکشی ریخته و ۵ دقیقه آن را کنار بگذارید تا آب آن کامل گرفته شود.

در غیر این صورت باعث آبکی شدن سالاد، سس و روغن های آن می شود.

۴- اکنون جوانه ها آماده ی استفاده در هر نوع غذایی هستند. مثل انواع سالاد، ساندویچ، کنار غذا و…

۵- برای تهیه ی سالادی که مواد اولیه ی آن را ذکر کردیم، پیازچه، سیر و کنجد بو داده را مخلوط کرده و خوب هم بزنید.

۶- حال سس سویا، روغن کنجد و نمک را ریخته و خوب مخلوط کنید.

۷- جوانه های ماش را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه سالاد را در یخچال گذاشته و بعد از خنک شدن بلافاصله آن را میل کنید.

– اضافه ی سالاد را می توانید برای استفاده ی بعدی نگه دارید. اما در عرض ۲۴ ساعت آن را مصرف کنید.

جوانه ماش و دیابت

مصرف منظم و به اندازه جوانه های ماش برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، مفید است.

این مزایای جوانه های ماش عمدتا به دلیل کم بودن شاخص گلیسمی آن است.

شاخص گلیسمی یک مقیاس است که در محدوده ۰ تا ۱۰۰ قرار دارد و نمیزانی را تعیین می کند که یک ماده غذایی خاص قند را به جریان خون منتقل می کند.

شاخص گلیسمی پایین، بدین معنی است که قند را به سرعت جریان خون وارد می کند و از این طریق مانع از افزایش ناگهانی میزان قند خون و کمک به کنترل دیابت می شود علاوه بر این، الیاف رژیمی در جوانه های ماش میزان قندی را که توسط جریان خون جذب می شود، کاهش می دهد و بنابراین سطح قند خون ما را کنترل می کند.

خواص جوانه ماش برای پیشگیری از سرماخوردگی

جوانه ماش از جوان هایی می باشد که می تواند باعث پیشگیری از بیماری های عفونی و ویروسی شود. جوانه ماش به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی دیگر می توانید به بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند.

با قوی شدن سیستم ایمنی بدن ، احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می باشد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند جوانه ماش را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

خواص جوانه ماش برای بهبود گوارش

در جوانه ماش فیبر به فراوانی وجود دارد که باعث بهبود هضم غذا شده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

جوانه ماش برای درمان ریزش مو

جوانه ماش دارای آهن و مس می باشد که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول‌های مو باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

خواص جوانه ماش برای سم زدایی کبد

جوانه ماش دارای مقادیر قابل‌توجهی از کولین می باشد که به سم‌زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می‌دهد.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 24 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.