; خواص جوانه ها برای بدن و نقش موثر مصرف جوانه ها برای سلامتی - فال و خواب
گیاه زعفران ؛ گیاه زعفران چند سال در گرمسیر عمر میکند

گیاه زعفران ؛ گیاه زعفران چند سال در گرمسیر عمر میکند

گیاه زعفران گیاه زعفران ؛ گیاه زعفران چند سال در گرمسیر عمر میکند همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم …

خواص هندوانه در سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن با هندوانه

خواص هندوانه در سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن با هندوانه

خواص هندوانه در سرماخوردگی خواص هندوانه در سرماخوردگی ؛ تقویت سیستم ایمنی بدن با هندوانه همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

فواید سیب زمینی ترشی و آشنایی با خواص و فواید سیب زمینی ترشی

فواید سیب زمینی ترشی و آشنایی با خواص و فواید سیب زمینی ترشی

فواید سیب زمینی ترشی فواید سیب زمینی ترشی ؛ آشنایی با خواص و فواید سیب زمینی ترشی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

خواص جوانه ها برای بدن

خواص جوانه ها برای بدن ؛ نقش موثر مصرف جوانه ها برای سلامتی

خواص جوانه ها برای بدن ؛ نقش موثر مصرف جوانه ها برای سلامتی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

بیشتر بخوانید : خواص نعناع برای دندان ؛ جلوگیری از پوسیدگی دندان با مصرف نعناع

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص جوانه ها برای بدن

طبع جوانه گندم گرم و خشک و معتدل است.

پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پر ارزش و سرشار از ویتامینE و ویتامین های گروه B است.

ویتامین E امروز به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود.

خاصیت آنتی اکسیدان و ضد پیری دارد.

دارای اسیدهای چرب ضروری است.

سلنیوم و منیزیوم وجود در جوانه گندم ، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است.

سیستم عصبی بدن را تنطیم می کند.

به بهبود ایمنی بدن کمک می کند.

یکی از خواص مهم جوانه گندم ، در داشتن موهای سالم بسیار موثر است و آنها را تقویت می کند.

باروری را بهبود می بخشد و قوای جنسی را افزایش می دهد.

بنیه را افزایش می دهد.

برای جلوگیری از مشکلات پوستی بسیار مناسب است.

دستگاه گوارش را تمیز می کند.

با خوردن جوانه گندم از دیابت جلوگیری کنید.

از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

هم برای چاق شدن و هم برای لاغر شدن بسیار موثر می باشد.

یکی از خواص جوانه گندم ، در بی خوابی و تقویت حافظه نقش بسزایی را دارد.

جوانه گندم در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد. توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان مفید است و می توان برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه گندم را در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

ویتامین B1 موجود در جوانه گندم موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی حالی می شود.

ویتامین E موجود در جوانه گندم تقویت کننده قوای جنسی و به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود و برای درمان ضعف جنسی مردان از آن استفاده می شود.

هر صد گرم جوانه ماش سی کالری دارد و طبیعت جوانه ماش سرد و خشک می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه ماش باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

جوانه ماش، حاوی مقادیر بالای آهن و مس است که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو به درمان ریزش مو کمک می کنند.

جوانه ماش کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

یک تحقیق نشان داده افرادی که به مدت ۱۶ هفته هر روز ۱ فنجان جوانه ماش را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، تا ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در جوانه ماش به عضله سازی ورزشکاران در بدنسازی کمک می کند.

کربوهیدرات موجود در جوانه ماش به ریکاوری عضلات بدنسازان پس از تمرینات سخت بدنسازی کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

مقادیر قایل توجه فیبر موجود در جوانه ماش باعث سلامت دستگاه گوارش شده و با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

جوانه ماش به دلیل مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K که دارد به استخوان سازی و حفظ تراکم استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه ماش باعث تقویت سیستم ایمنی بده شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر بالای آهن و فولات است که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

مطالعه نشان می دهد که جوانه ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B که دارد خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

مقادیر بالای مواد معدنی از جمله پتاسیم و همچنین پپتید های موجود در جوانه ماش به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در جوانه ماش باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجهی کولین است که به سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B6 و فولات است که به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها کمک می کنند.

جوانه ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K می باشد که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشد.

طبیعت جوانه شبدر گرم و تر می باشد. جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی، سلنیوم و فیبر می باشد.

صد گرم جوانه شبدر دارای سی و شش کالری است و بسیار کم کالری است.

جوانه شبدر (به انگلیسی : clover sprouts) در واقع همان بذر جوانه زده گیاه شبدر است که به عنوان یکی از بهترین منابع سرشار از پروتئین شناخته می شود.

جوانه شبدر یک منبع غنی از ویتامین C است که خاصیت ضد التهابی دارد و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

جوانه شبدر دارای خواص ضد التهابی است و به پیشگیری و درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جوانه شبدر به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کنند.

یکی از بهترین راه های درمان چاقی و اضافه وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد؛ جوانه شبدر بسیار کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کم می کند.

استروژن گیاهی موجود در جوانه شبدر، درست مانند استروژن موجود در بدن زنان است؛ جوانه شبدر به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش علائم دوران یائسگی و ورم پستان شناخته می شود.

مقادیر بالای ویتامین K موجود در جوانه شبدر به افزایش تولید پلاکت کمک کرده و روند لخته شدن خون را بهبود می بخشد.

جوانه شبدر یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود گردش خون و سم زدایی کبد است که به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

جوانه شبدر به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی مانند فیتوکمیکال ها و ایزوفلاوون ها هستند، این ترکیبات به طور مستقیم باعث کاهش سلول های سرطانی در بدن شده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهند.

مقادیر بالای آهن موجود در جوانه شبدر به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.

آهن موجود در جوانه شبدر به بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

جوانه شبدر منبع خوبی از کلسیم است که به تقویت استخوان های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه شبدر به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه شبدر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

جوانه شبدر حاوی مقادیر بالای پروتئین گیاهی است و به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی پروتئین برای گیاهخواران، خام گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.

طبیعت جوانه عدس سرد و خشک می باشد و هر صد گرم جوانه عدس ۱۰۶ گرم کالری دارد.

جوانه عدس دارای ویتامین C و ویتامین E است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد به جوانسازی پوست کمک می کند و چین و چروک صورت را از بین می برد.

جوانه عدس مقادیر بالای آهن و مس دارد که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو باعث افزایش رشد موی سر می شود.

فیبر بالای موجود در جوانه عدس به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری، باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در جوانه عدس به سم زدایی بدن به ویژه روده ها کمک کرده و باعث لاغری و کاهش چربی شکم می شود.

برخی مطالعات نشان می دهد که جوانه حبوبات به ویژه جوانه عدس می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود؛

مطالعات نشان می دهد که جوانه عدس به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

مقادیر بالای پروتئین و فیبر موجود در جوانه عدس به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در جوانه عدس به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

مقادیر بالای آمینو اسید ها و پروتئین موجود در جوانه عدس به عضله سازی ورزشکاران در بدنسازی کمک کرده و کربوهیدرات های موجود در آن باعث ریکاوری عضلات بدنسازان پس از تمرینات سخت بدنسازی می شود.

جوانه ها به ویژه جوانه عدس به دلیل مقادیر بالای آهن و فولات که دارند، باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کنند.

جوانه عدس حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا، سرطان، پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.

جوانه یونجه دارای طبع گرم است. جوانه این گیاه غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، آهن، فیبر، پروتئین، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم، منگنر، مس و روی است.

صد گرم جوانه یونجه دارای ۲۳ کالری است و بسیار کم کالری است.

جوانه یونجه یک آبرسان طبیعی پوست است که با افزایش رطوبت پوست به رفع چین و چروک صورت کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در جوانه یونجه به افزایش سنتز کلاژن در پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

خشکی پوست امروزه به یک معضل جدی تبدیل شده که باعث چین و چروک پوست صورت می شود؛ جوانه یونجه به دلیل مقادیر بالای رطوبت که دارد به آبرسانی پوست صورت کمک کرده و خشکی آن را درمان می کند.

مقادیر بالای کلروفیل موجود در جوانه یونجه به سم زدایی و پاک سازی پوست صورت کمک کرده و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های B موجود در جوانه یونجه به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.

سیلیس موجود در جوانه یونجه باعث تقویت مو شده و با افزایش سنتز کلاژن در مو به درمان ریزش مو کمک می کند.

جوانه یونجه برای درمان چاقی مفید می باشد، جوانه یونجه بسیار کم کالری و کم چربی است. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه یونجه به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

جوانه یونجه به دلیل مقادیر قابل توجه آهن، مس، کلروفیل و ویتامین K که دارد به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و کم خونی یا آنمی را درمان می کند.

جوانه یونجه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.

جوانه یونجه سرشار از ایزوفلاون ها و فیتواستروژن هاست که مانند استروژن انسانی عمل می کنند. این ترکیبات به درمان سرطان پستان کمک کرده و مرگ و میر ناشی از این سرطان خطرناک را کاهش می دهند.

ویتامین K موجود در جوانه یونجه به کاهش نونریزی شدید در دوران قاعدگی کمک می کند.

فیتواستروژن های موجود در جوانه یونجه باعث تنظیم ترشح هورمون استروژن در شده و علائم سندروم پیش از قاعدگی را در زنان کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیتواستروژن های موجود در جوانه یونجه با تنظیم سطح هورمون استروژن در بدن به کاهش علائم یائسگی کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین K و منگنز موجود در جوانه یونجه به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم دارویی پاکستان نشان داده که جوانه یونجه به دلیل توانایی آنها در کاهش سطح قند خون، به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان دیابت نوع ۲ عمل می کند.

طجوانه یونجه یک ماده ی غذایی مفید برای کاهش چربی و کلسترول خون بالاست؛ جوانه یونجه خاوی مقادیر بالای فیبر است که کلسترول بالای خون را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در جوانه یونجه به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

فیبر موجود در جوانه یونجه به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه یونجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری عفونی را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیبر و آنزیم های موجود در جوانه یونجه به بهبود هضم غذا کمک کرده، ناراحتی معده را درمان می کند و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

جوانه یونجه یکی از مواد غذایی قلیایی است که می تواند به تنظیم pH سطح معده کمک کرده و سوزش سر دل و رفلاکس اسیدی معده را درمان کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه یونجه به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش مدفوع به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

جوانه یونجه یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار و دفع سموم از طریق آن به درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش می دهد.

جوانه یونجه به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند.

جوانه یونجه دارای خواص دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به دفع سموم بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز و روماتیسم را کاهش می دهد.

طبیعت جوانه نخود گرم و خشک می باشد و صد گرم جوانه نخود دارای ۱۶۵ کالری است.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در جوانه نخود با افزایش تولید کلاژن به حفظ الاستیسیته ی پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در جوانه نخود به کاهش التهاب کمک کرده و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد.

جوانه نخود حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است و مصرف روزانه آن به درمان سریع تر زخم های پوستی و جای زخم کمک می کند.

جوانه نخود حاوی مقادیر قابل توجه آهن است که با افزایش تولید گلبول های قرمز به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و به تقویت فولیکول های مو به افزایش رشد موی سر کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین A موجود در جوانه نخود به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و احتمال ریزش مو را کاهش می دهد.

عدم تعادل هورمونی یکی از بزرگترین علل ریزش مو در زنان است، جوانه نخود به ایجاد تعادل هورمونی کرده و ریزش مو را درمان می کند

سلنیوم موجود در جوانه نخود به کاهش قارچ ها و میکروب های عامل شوره در پوست سر کمک کرده و برای درمان شوره سر مفید می باشد.

جوانه نخود یک آبرسان طبیعی مو است؛ پروتئین های موجود در جوانه نخود باعث آبرسانی پوست سر شده و به بازسازی سلول های آن می شود.

جوانه نخود کالری کمی دارد اما به دلیل مقادیر بالای فیبر، مصرف آن با کاهش اشتها به جلوگیری از پرخوری کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

فیبر موجود در جوانه نخود به بهبود هضم غذا کمک می کند، سو هاضمه را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه نخود به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

فیبر موجود در جوانه نخود به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

به گفته ی محققان دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد، جوانه نخود به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به تثبیت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

جوانه نخود حاوی مقادیر بالای پروتئین است و به عنوان یکی از بهترین و غنی ترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخوران، خام گیاهخواران و افراد وگن محسوب می شود.

جوانه نخود به دلیل مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات که دارد، باعث افزایش انرژی شده و به عنوان یکی از بهترین غذا های قبل از تمرینات بدنسازی شناخته می شود.

جوانه نخود حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پوست را کاهش می دهد.

پودر جوانه نخود دارای همین خواص است و باید در ظرف در بسته نگهداری شود.

از خواص جوانه ارزن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

سلامت قلب شما را افزایش می‌دهد

کنترل سطح کلسترول

حفاظت در برابر دیابت

سلامت دستگاه گوارش

پیشگیری از سرطان پستان

کاهش خطر سنگ‌های صفراوی

سم زدایی از بدن

مفید برای دستگاه تنفسی و پیشگیری از آسم

ارزن سرشار از ترکیبات فنلی، به ویژه مواردی مانند اسید فرولیک و کاتچینه، مولکول های موجود در این جوانه ها به عنوان آنتی اکسیدان برای محافظت از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو عمل می کنن.

مطالعات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی، برای بهبود سریع زخم، محافظت از پوست و خواص ضد التهابی اسید فرولیک رو مرتبط می دونه.

جوانه های ارزن سرشار از فیبر و پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای هستن، دو نوع کربوهیدرات غیر قابل هضم که به کنترل سطح قند خون کمک می کنه این غلات همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) هستن، مصرف این نوع جوانه ها سطح قند خون شما رو پایین میارن، بنابراین می شه گفت برای افراد دیابتی یک دانه و جوانه ی ایده آل محسوب می شه.

جوانه های ارزن حاوی فیبر محلول هستن که ماده چسبناکی رو در روده تولید می کنن، که به نوبه ی خود، این چربی ها رو به دام می اندازه و به کاهش سطح کلسترول کمک می کنن.

در طب سنتی طبع پودر حوانه جو سرد و خشک است و ۱۰۰ گرم جوانه جو دارای ۳۶۹ کالری است.

براى معالجه سوءهاضمه مصرف مى‏ شود.

براى رفع ناراحتیهاى پس از زایمان نافع‏ است.

قلیان صفرا و خون و عطش را تسکین مى ‏دهد.

حدت تب‏هاى گرم و تب‏هاى سل را تقلیل مى‏ دهد.

مضر مثانه است، جنین را سقط مى‏ نماید.

یکی دیگر از خواص جوانه جو شاخص گلیسمی بسیار پایین آن است.

این جوانه غنی از فیبر و کربوهیدرات می باشد که برای تامین انرژی مورد نیاز بدنسازان و جلوگیری از یبوست و خستگی بسیار مفید است.

در برنامه ورزشی ورزشکاران و بدنسازان همواره جو و محصولات و فرآورده های آن جایگاه خاص و ثابتی دارد.

جوانه جو قوطی عطار به دلیل داشتن اسیدهای چرب باعث شفافیت پوست می شود ، و همچنین لکه های صورت را از بین می برد .

تقویت سیستم ایمنی بدن

جلوگیری از سرطان ها

تقویت اعصاب

درمان شوره مو

درمان ریزش مو

تقویت نیروی جنسی

درمان کم خونی

مناسب برای خانم های باردار و شیرده

جوانه جو دارای ویتامین ها و مواد مغذی است .

آشنایی با دیگر خواص جوانه ها

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص جوانه ها آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با جوانه ها

کارشناسان تغذیه می‌گویند جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده همچنین به دلیل فیبر کافی آنها را به عنوان میان‌وعده پیشنهاد می‌کنند.

جوانه‌ها، دانه‌های گیاهان خوراکی هستند که بدون خاک جوانه می‌زنند و برای خوردن آماده می‌شوند. کارشناسان تغذیه می‌گویند جوانه‌ها، غنی‌ترین منبع آمینواسیدها (برای پروتئین)، ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب شده همچنین به دلیل فیبر کافی آنها را به عنوان میان‌وعده پیشنهاد می‌کنند.

در جوانه عدس و ماش دو ماده وجود دارد که وقتی وارد بدن می‌شود، سلول‌های سرطانی را به تدریج از بین می‌برد. جوانه سویا از لحاظ ارزش غذایی با گوشت رقابت می‌کند و ضررهای گوشت را نیز ندارد همچنین از لحاظ وجود ویتامین C، رقیب گوجه‌فرنگی است.

جوانه‌ها با ویتامین و آمینواسیدهای‌شان شما را از سرماخوردگی و چاقی نجات می‌دهند و به هضم غذای شما بیشترین کمک می‌کنند.

با آنها سالاد درست کنید و در تهیه سوپ‌ها یا پوره سبزیجات‌تان از آنها استفاده کنید. راه ساده‌تر آن است که آنها را داخل یک پیاله بریزید و با کمی چاشنی میل کنید.

خواص جوانه ها برای پرندگان

استفاده از جوانه ها برای پرندگان مفید است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده می شود و تامین کننده نیازهای اصلی بدن پرنده است و کمتر پرنده به بیماری دچار می شود.

انواع جوانه ها

جوانه ها بسیار متنوع هستند ولی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

جوانه ماش

جوانه گندم

جوانه شبدر

جوانه جو

جوانه یونجه

جوانه عدس

جوانه نخود

جوانه لوبیا

طرز تهیه جوانه ها

دانه ها را از شب تا صبح در آب خیس کنید و آن را در جای نیمه گرم قرار بدهید (بعضی دانه ‌ها نیاز به خیس کردن ندارند).

بعد از خیس کردن و آبکش کردن، آن را به آرامی زیر شیر آب نگهدارید و بعد در همان آبکش قرار بدهید، آب آن خوب برود تا خراب نشوند.

آن ها را داخل دستمال تمیز و مرطوبی قرار بدهید و آن را داخل ظرفی بگذارید و روی آن را بپوشانید و در آن را بگذارید و هر صبح و شب عمل شستن (به آرامی) و آبکش‌ کردن را تکرار کنید.

در تابستان زمانی که هوا خیلی گرم است عمل شستن را سه بار در طول شبانه روز تکرار کنید.

در تمام این مدت ظرف را در مکانی تاریک و گرم نگه دارید. توجه کنید که باید خیلی کم آب در ته دانه ها وجود داشته باشد.

اگر در دمای حدود ۲۲ درجه ‌ی سانتیگراد و محل تاریک قرار بدهید، دانه خیلی زود جوانه می زند.

بستگی به نوع دانه، بین سه تا پنج روز و گاهی بیشتر‌ جوانه آماده است.

اکنون جوانه ها را داخل سینی بریزید و دستمال مرطوب را روی آن بیندازید و پشت پنجره رو به آفتاب قرار بدهید و جوانه ها را همیشه مرطوب نگه دارید تا اندکی بیشتر رشد کند (آبکش‌ کردن را فراموش نکنید).

بعد از ۱ تا ۲ روز قرار دادن جوانه ها در جلوی نور خورشید، جوانه آماده ‌ی خوردن است.

آن را بار دیگر به آرامی آبکش کنید و در ظرفی در بسته در یخچال نگه دارید و استفاده کنید.

جوانه ها برای چاقی صورت

برای تهیه ماسک چاقی صورت ، ۱/۵ تا ۲ قاشق غذاخوری (سرخالی) پودر جوانه گندم را با آب ۱/۲ سیب زمینی متوسط مخلوط کنید و اجازه دهید که مواد برای ۲۰ دقیقه روی صورت باقی بمانند.

برای تهیه ماسک چاقی صورت ، می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری (سرخالی) پودر جوانه گندم را با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی صورت (یا نواحی مورد نظر خود) بزنید. اجازه دهید تا این ماسک برای ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند. سپس صورت خود را بشویید.

برای تهیه ماسک چاقی صورت، ۲ قاشق غذاخوری (سرخالی) پودر جوانه گندم را با ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و اجازه دهید تا این ماسک برای ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند.

در این ماسک می‌توانید به جای شیر، از ۱ قاشق چای‌خوری شیر خشک و آب (یا حتی آب موادی مانند سیب زمینی یا خیار) استفاده کنید.

توجه داشته باشید میزان آبی که اضافه می‌کنید نباید ماسک شما را خیلی رقیق یا خیلی غلیظ و سفت بکند.

برای تهیه ماسک چاقی صورت، ابتدا ۳ تا ۴ عدد میوه زغال اخته را خشک و سپس پودر کنید.

پودر زغال اخته را با ۱ قاشق غذاخوری (سرخالی) پودر جوانه گندم و حدود ۴ تا ۵ قاشق غذاخوی آب یا آب سیب زمینی مخلوط کنید.

این مواد را روی گونه‌های خود  بگذارید و ۱۵ دقیقه آنها را روی پوست نگه دارید. سپس می‌توانید صورت خود را بشویید.

جوانه ماش حاوی فیتواستروژن است که بر روی گیرنده‌های استروژنی پوست عمل می‌کند.

در نتیجه اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می‌دهد و مانع از خشکی و پیری پوست می‌شود باعث پر شدن و چاق شدن پوست می شود.

اگر به چاقی صورت علاقه مند هستید خواندن مطالب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

برای چاقی صورت هروز بعد از غذا یک قاشق جوانه گندم و جوانه جو را در یک لیوان شیر مخلوط و با یک قاشق عسل یا شکر شیرین و میل کنید.

جوانه ها و یبوست

جوانه گندم سرشار از فیبر بوده که باعث تقویت سیستم گوارشی شده و با بهبود حرکات روده و تخلیه مواد زائد می تواند بیماری یبوست را درمان کند. جوانه گندم برای جذب مواد غذایی و متابولیسم بدن بسیار مفید می باشد.

در جوانه ماش فیبر به فراوانی وجود دارد که باعث سلامت دستگاه گوارش شده و باعث بهبود حرکات روده می شود که این امر می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری یبوست کمک کند.

جوانه عدس یکی از بهترین انواع جوانه ها شناخته می شود که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پروتئین بوده که برای سلامتی قلب مفید است، به کاهش فشار خون بالا کمک می کند، باعث سم زدایی بدن می شود و یبوست را درمان می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه یونجه به بهبود حرکات روده کمک کرده و با افزایش مدفوع به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه نخود به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

فیبر موجود در جوانه جو از یبوست و هموروئید در زنان باردار پیشگیری می کند.

جوانه های مضر

جوانه هویج و بروکلی به دلیل ایجاد مواد سمی جزو بدترین جوانه ها می باشند و به پرندگان هرگز نباید داده شود.

کدام جوانه برای رشد قد کودکان

در کل، نمی‌توان گفت کدام جوانه مناسب کدام فرد یا کدام بیماری است، اما تحقیقات نشان داده برای خانم‌های باردار بهترین جوانه، جوانه نخود و لوبیاست چون حداقل نمایه گلایسمی را دارند و جوانه‌های آنها حاوی مقادیر فراوانی از ماده‌ای به نام سلنوسیستئین است که در فرایند افزایش قد جنین تاثیر مثبتی می‌گذارد.

قد جنین مادرانی که در طول بارداری از این جوانه‌ها مصرف می‌کنند در مقایسه با مادرانی که جوانه نخورده‌اند، بلندتر است.

در کل، جوانه‌ها سلنیوم دارند و باعث افزایش قد کودکان می‌شود و ما به مادران توصیه می‌کنیم به فرزندانشان انواع جوانه‌ها را بدهند تا قدشان بلندتر شود.

نگهداری جوانه ها در فریزر

۱- جوانه ها را زیر آب سرد گرفته و به صورت کاملا تمیز بشویید؛ تا هرگونه آلودگی و به خصوص باکتری های موجود روی آن از بین برود.

با انگشت روی جوانه ها کشیده اما دقت کنید که جوانه ها آسیب نبینند.

۲- قابلمه ی عمیقی برداشته و دو سوم آن را با آب پر کنید. سپس آن را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید به جوش آید و چند دقیقه ای خوب قل بزند.

۳- در ظرف بزرگ دیگری آب و یخ را نیز آماده کنید.

انجام این مرحله قبل از فریز کردن بسیار مهم است، زیرا اگر آب و یخ آماده نباشد، جوانه ها پخته و عملاً از بین خواهند رفت. حتی اگر یخ هم نداشتید آب بسیار سرد را آماده کنید. اما به یاد داشته باشید که آب و یخ بهتر است، زیرا پروسه ی پخت را به سرعت متوقف می کند. به علاوه آب و یخ باعث می شود که جوانه ها پس از یخ زدن ترد بمانند.

۴- یک مشت جوانه را به مدت ۳ دقیقه در آب جوش بریزید.

حتی اگر قابلمه بسیار بزرگ است، بیشتر از یک مشت جوانه به آن اضافه نکنید. زیرا جوانه ها به صورت یک دست حرارت ندیده و محصول نهایی آنچه باید شود نخواهد شد. پس جوانه ها را یک مشت یک مشت حرارت دهید.

۵- بعد از گذشت سه دقیقه، با استفاده از صافی جوانه ها را از آب جوش درآورید.

دقت داشته باشید که مدت زمانی که جوانه ها در آب جوش هستند، بیش از ۳ دقیقه نشود؛ زیرا جوانه ها بعد از یخ زدن خشک خواهند شد.

۶- بعد از اینکه جوانه ها را از آب جوش درآوردید، بلافاصله آن ها در آب یخ بریزید.

اجازه دهید که جوانه ها به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که کاملاً سرد شوند در آب یخ بمانند. پس از خنک شدن آن ها را از آب درآورده و هرگز اجاره ندهید برای مدت طولانی در آب بمانند.

۷- جوانه ها را به صورت یک لایه روی حوله ی کاغذی ریخته تا کاملاً خشک شوند.

جوانه ها باید قبل از فریز شدن کاملاً خشک باشند.
نحوه فریز کردن انواع جوانه ها:

۱- جوانه ها را به صورت یک لایه ی نازک روی سینی بریزید، به گونه ای که جوانه ها روی هم نباشند.

۲- سینی را به مدت ۱۰ دقیقه در فریزر بگذارید.

اصلاً لازم نیست جوانه ها در این مرحله یخ بزنند. فقط کمی سفت می شوند تا به یکدیگر نچسبیده و به صورت کاملاً جدا از هم منجمد شوند.

– اگر بعد از ۱۰ دقیقه هنوز جوانه ها نرم بودند، فرصت دهید تا کمی سفت شوند ولی به طور کامل یخ نزنند.

۳- بعد از سفت شدن جوانه ها، با توجه به میزان نیازتان برای هر وعده، آن ها را در پلاستیک زیپ داری بسته بندی کنید.

در بسته بندی به یاد داشته باشید که حتماً ۱٫۵ سانتی متر از نایلون را خالی گذاشته و هوای اضافی آن را به طور کامل بگیرید. با این روش می توان جوانه ها را به مدت ۱۰ تا ۱۲ ماه نگهداری کرد.

جدول ارزش غذایی جوانه ها

جوانه گندم

انرژی (کالری) ۳۶۰ کیلوکالری

کربوهیدرات ۵۱٫۸۰ گرم

پروتئین ۲۳٫۱۵ گرم

چربی ۹٫۷۲ گرم

آب ۱۱٫۱۲ گرم

فیبر ۱۳٫۲۰ گرم

قند ۰٫۰۰ گرم

کلسترول ۰٫۰۰ میلی گرم

جوانه ماش

کالری ۳۴۷

چربی کل ۱/۲ گرم

چربی اشباع ۰/۳ گرم

اسید چرب چند غیر اشباع ۰/۴ گرم

اسید چرب تک غیر اشباع ۰/۲ گرم

کلسترول ۰ میلی گرم

پتاسیم ۱۲۴۶ میلی گرم

کربوهیدرات کل ۶۳ گرم

فیبر ۱۶ گرم

قند ۷ گرم

پروتئین ۲۴ گرم

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 23 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.