; غلات صبحانه و لیست غلات صبحانه ایرانی چیست و چگونه غلات صبحانه درست کنیم - فال و خواب
قره قروت با آب ماست و روش درست کردن قره قروت با آب ماست

قره قروت با آب ماست و روش درست کردن قره قروت با آب ماست

قره قروت با آب ماست قره قروت با آب ماست ؛ روش درست کردن قره قروت با آب ماست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

مضرات ماست پروبیوتیک برای کودکان و مصرف ماست پروبیوتیک چه ضرری برای کودک دارد

مضرات ماست پروبیوتیک برای کودکان و مصرف ماست پروبیوتیک چه ضرری برای کودک دارد

مضرات ماست پروبیوتیک برای کودکان مضرات ماست پروبیوتیک برای کودکان ؛ مصرف ماست پروبیوتیک چه ضرری برای کودک دارد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

آجیل سویا و خواص آن ؛ آشنایی با خواص و فواید درمانی آجیل سویا

آجیل سویا و خواص آن ؛ آشنایی با خواص و فواید درمانی آجیل سویا

آجیل سویا و خواص آن آجیل سویا و خواص آن ؛ آشنایی با خواص و فواید درمانی آجیل سویا همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

غلات صبحانه

غلات صبحانه , غلات صبحانه شامل چیست , غلات صبحانه ایرانی , غلات صبحانه برای پسردار شدن

غلات صبحانه ؛ لیست غلات صبحانه ایرانی چیست و چگونه غلات صبحانه درست کنیم همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد غلات صبحانه

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که مصرف غلات صبحانه در صورتی‌ که فرد سبک زندگی سالمی داشته باشد، نقش مهمی در کنترل وزن ایفا خواهد کرد. مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد که در همین زمینه روی ۱۷۰۰۰ مرد صورت گرفت نشان می‌دهد، کسانی‌ که در اغلب اوقات، صبحانه غلات می‌خورند (حبوبات و غلات کامل) نسبت به کسانی‌ که کمتر یا به‌ندرت در وعده‌ی صبحانه غلات مصرف می‌کنند، کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده‌اند. مجله‌ی انجمن رژیم غذایی آمریکا، گزارشی در همین زمینه منتشر کرد که نشان می‌داد در ارزیابی‌ای که از رژیم غذایی بزرگ‌سالان صورت گرفت؛ مشخص شد افرادی که غلات صبحانه‌ی آماده میل می‌کنند نسبت به سایرینی که در وعده‌ی صبحانه مواد غذایی پُرچرب می‌خورند افزایش توده‌ی بدنی کمتری داشته‌اند.

خواص غلات صبحانه

خواص غلات صبحانه برای سلامتی آنقدر زیاد است که یکی از صبحانه‌های محبوب دنیاست. حتی آن‌هایی که به خوردن برنج عادت دارند نیز، خوردن غلات صبحانه را رد نمی‌کنند. زیرا غلات صبحانه، علاوه بر خواص بسیار زیاد طعمی ملایم اما انرژی بالایی نیز دارد.به علاوه، راحتی خوردن یک کاسه غلات صبحانه می‌تواند حال بد صبحگاهی را برطرف کند. ترکیب کردن غلات صبحانه با دیگر مواد از جمله میوه تازه، کشمش، ماست و یا حتی بستنی می‌تواند طعمی متفاوت را به شما داده و خلاقیت شما در خوردن یک کاسه غلات صبحانه خوشمزه را تحریک کند. از همه مهم‌تر این‌که خواص غلات صبحانه برای سلامتی نیز بسیار زیاد است. همان‌گونه که می‌دانیم، غلات از حبوبات گرفته می‌شود که سرشار از فیبر است. در مقایسه با برنج سفید، فیبر رژیمی بالاتری دارد.

غلات صبحانه و قند خون

کسانی که صبحانه مناسب و سالم و حاوی غلات کامل می خورند تقریباً در همه روز قند خونشان در حد طبیعی باقی می ماند. صبحانه مهم ترین وعده غذایی به حساب می آید و کسانی که این وعده غذایی را در برنامه روزانه خود می گنجانند، از سلامت بیشتری در طول زندگی خود برخودارند.بسیاری از تحقیقات که پیش از این انجام شده اند نشان می دهند که صرف صبحانه می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند و احتمال بروز بیماری های قلب و عروق را در حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد. در حال حاضر بیماری های عروق قلب مهم ترین علت مرگ در جوامع پیشرفته و همچنین جوامع در حال توسعه به شمار می روند و بهترین راه برای کاهش ابتلا به این بیماری ها آن است که سبک زندگی و به ویژه رژیم غذایی تغییر یابد.

غلات صبحانه و کاهش وزن

گزارش شده آن‌هایی که غلات صبحانه می‌خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند، شاخص توده‌ بدنی پایین‌‌تری دارند. زیرا غلات، مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرده و ما را سیر نگه می‌دارد. از سوی دیگر، فردی که صبحانه نمی‌خورد، گرسنه شده و وعده‌های غذایی بعدی را سنگین‌تر می‌خورد. این مسئله برای متابولیسم خوب نیست و بر وزن شما تاثیر می‌گذارد.

تاثیر خوردن میوه و سبزی در صبحانه

می توانیم در صبحانه از میوه ها و سبزی ها نیز استفاده کنیم. مطالعات دانشمندان نشان داده است که خوردن میوه ها و سبزی ها احتمال حمله های قلبی و سرطان را کاهش می دهد. اگر خوردن صبحانه برایتان مشکل است، می توانید در ۲ یا چند وعده، غذاهای مورد نیاز را به بدن برسانید. به طور مثال خوردن مقداری نان و یا شیر در خانه، و بعد در محل کار خوردن حتی یک سیب می تواند انرژی بدن را تا حدودی تأمین کند. اما بهتر آن است که با آرامش و بدون عجله، صبحانه ای کامل بخوریم.

غلات صبحانه چیست

غلات صبحانه (به انگلیسی: Breakfast cereal) به غذایی گفته می‌شود که معمولاً در وعدهٔ غذایی صبحانه همراه با شیر یا ماست به صورت سرد خورده می‌شوند و به صورت ترکیب‌های متفاوتی ارائه می‌گردند و گاهی با میوه‌های خشک یا دانه‌های روغنی یا ترکیب چند غله یا شکلات و ترکیبات غذایی دیگر ارائه می‌گردد. برگه ذرت یکی از متداول‌ترین نوع از غلات صبحانه است که به صورت ترکیبی با دیگر غلات یا ترکیب با تکه‌های میوه نیز ارائه می‌گردد.

علت نخوردن صبحانه

 کودکی که هر روز مجبور است همان نان و چای و پنیر را در همان ظرف ها و شکل همیشگی میل کند (به عنوان صبحانه بخورد) ممکن است علاقه و میل خود ار از دست بدهد. در این روزها که اکثر مادران به دلیل اشتغال، صبحانه را به صورت حاضری و سریع در اختیار کودک قرار می دهند، این مشکل حادتر به نظر می رسد. با تغییرات کوچکی می توان کودک را به یک صبحانه خور حرفه ای تبدیل کرد، کار چندان دشواری نیست، بچه ها خیلی راحت راضی می شوند، فقط کافی است شما در روزهای مختلف هفته، صبحانه های مختلفی را مثل تخم مرغ و نان، شیر و پنیر و نان و یا حتی فرنی را تهیه کرده و همچنین برای صرف صبحانه به کودک فرصت دهید و تند تند نگویید :<زود باش، دیر شد>!

همه چیز درباره خواص غلات صبحانه

برخی از مواد مغذی موجود در غلات، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی، برای بهبود عملکرد مغز مفیدند. خصوصا ویتامین B و D اهمیت بالایی برای مغز دارند. بنابراین، خوردن غلات صبحانه می‌تواند راهی عالی برای روز کاری یا مدرسه شما باشد. ۳. افزایش متابولیسم غلات معمولا در رژیم افزایش متابولیسم گنجانده می‌شوند. انتخاب غلات صبحانه می‌تواند نیاز شما به پروتئین، فیبر، ویتامین B، ویتامین D، آهن و کلسیم را تامین کند.

مضرات غلات صبحانه

علی رغم خواص خوردن غلات صبحانه برای سلامتی، این ماده مضراتی نیز دارد که می‌توان به قند بالای آن اشاره کرد. بنابراین، اگر در رژیم غذایی خود از خوردن قند پرهیز می‌کنید، ممکن است خوردن غلات صبحانه، انتخاب خوبی برای شما نباشد. به علاوه، آسان بودن خوردن غلات صبحانه می‌تواند باعث مصرف منظم و روزانه آن شود.

غلات صبحانه و سلامت ذهنی

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن غذاهای خوب، سلامت ذهنی شما را افزایش می‌دهد. در مورد غلات صبحانه نیز باید بگوییم که غلات حاوی ویتامین B است که با سلامت ذهنی بهتر ارتباط دارد. به علاوه، ویتامین D که می‌توانیم از ترکیب شیر و غلات دریافت کنیم، برای عملکرد مغز ضروری است. خوردن صبحانه سالم می‌تواند شما را از مضرات صبحانه نخوردن از جمله اضطراب و عدم تمرکز رها کند. سروتونین، هورمونی که فرد را سرحال و خوشحال می‌کند، در روده تولید می‌شود نه مغز. بنابراین خوردن وعده غذایی مناسب مانند غلات صبحانه می‌تواند به تولید سروتونین کمک کند.

تاریخچه غلات صبحانه

غلات صبحانه در عهد باستان در اروپا به اشکال مختلف به صورت وعدهٔ غذایی صرف می‌شدند و در سده ۱۹ میلادی به صورت تجاری توسط شرکت‌های آمریکایی به شکل امروزی ارائه گردید.

مصرف غلات صبحانه در بارداری

از خواص خوردن غلات صبحانه می‌توان به تامین مواد مغذی اشاره کرد که برای زنان باردار ضروری است. همان‌گونه که می‌دانیم، در دوران بارداری، مادر باید مواد مغذی مورد نیاز جنین را تامین کند. خوردن غلات صبحانه، راهی عالی است. تهیه کردن آن نیز آسان است.

غلات صبحانه یا کورن فلکس

غلات صبحانه که بیشتر ما آن را با نام تجاری کورن فلکس می شناسیم، از اواخر قرن نوزدهم وارد برنامه غذایی کسانی شد که اهل گوشت خوردن نبودند و به اصطلاح، سبزی خوار بودند. آمریکا، کشورهای اروپای شمالی و روسیه جزو اولین کشورهایی بودند که این محصول را به صورت بسته بندی شده به تولید انبوه رساندند و در اختیار مردم کشورشان قرار دادند. هرچند که این محصول در آغاز راه تولیدش طرفداران چندانی نداشت اما طولی نکشید که آمریکایی ها و اروپایی ها به خاطر در دسترس داشتن یک صبحانه ساده و بی دردسر، استقبال گرمی از آن کردند! غلات صبحانه بیشتر با شیر خنک، مخلوط و خورده می شود اما برخی از اروپایی ها، آن را با ماست یا آب هم ترکیب می کنند و حتی بعضی وقت ها، مردم یونان غلات صبحانه را درون شیر می ریزند و آن را چند دقیقه می جوشانند تا طعم دلخواه شان را به دست آورند. “غلات صبحانه، در حقیقت فرم حجیم شده غلاتی مانند ذرت، گندم، جو یا برنج است. در کارخانه هایی که این محصولات تولید می شوند، بلغور غلات مختلف را با هم یا به صورت جداگانه چرخ می کنند و خمیر آن را تحت فشار قرار می دهند تا حجیم و هوادار شود و حالت شکنندگی به خود بگیرد به صورتی که وقتی آن را در دهان قرار می دهیم و می جویم، صدای شکستن آن را بشنویم!” این جملات، تعریفی بود که دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از غلات صبحانه و نحوه تولید آن ارائه دادند. در ادامه باید بگوییم که بیشتر غلات صبحانه ای که در بازار وجود دارند، از آرد و بلغور ذرت تهیه شده اند و هرچند که بیشتر از یک قرن از تولید این محصول در آمریکای غربی می گذرد، اما تنها چند سال است که خوردن آن در بین مردم کشورمان مرسوم شده است.

شیر منبع عالی کلسیم برای کودکان

شیر، منبع عالی کلسیم برای کودکان است. همان‌گونه که می‌دانیم، کودکان برای رشد جسمی و مغزی به کلسیم نیاز دارند. به هر حال، به نظر می‌رسد کودکان خیلی شیر را دوست ندارند و از خوردن آن خسته می‌شوند. در این مورد، غلات صبحانه می‌تواند به شما کمک کند زیرا می‌توانید در کنار غلات صبحانه، شیر را نیز در رژیم غذایی کودکان خود بگنجانید. شیر با غلات صبحانه، نسبت به شیر تنها، برای کودکان، طعمی متفاوت و جدید دارد. می‌توانید برخی از میوه‌های مورد علاقه کودکان مانند توت فرنگی، انگور یا کیوی را به آن اضافه کنید. شیر و غلات صبحانه ، انرژی کودکان در طول روز را تامین می‌کند.

مهم ترین فایده غلات صبحانه

اولین و مهم ترین فایده غلات صبحانه، آماده کردن و مصرف آسان و سریع آن است. از طرف دیگر، بسیاری از بچه ها تحت هیچ شرایطی حاضر نمی شوند صبحانه بخورند اما وقتی چشم شان به این خوراکی جذاب، مخصوصا انواع شکلاتی آن می افتد، دیگر نمی توانند در برابر صبحانه نخوردن مقاومت کنند و سریع به سمت میز غذا می آیند! راستش را بخواهید، اصلا هدف از تولید این محصول هم دسترسی آسان و جلب نظر افراد بدغذا و خصوصا بچه ها به صبحانه بوده است. دکتر عزیزی هم در مورد فواید غلات صبحانه می گوید: “این محصولات سرشار از کربوهیدرات و ویتامین ها، املاح و پروتئین هستند. تمام موادی که برای تولید غلات صبحانه به کار می روند، مغذی هستند و اگر فرزند شما علاقه ای به خوردن صبحانه ندارد، می توانید با این محصولات خوشمزه او را به صبحانه خوردن علاقه مند کنید.” در ضمن، چون معمولا غلات صبحانه، همراه با شیر مصرف می شوند، می توان آن را به عنوان یک وعده کامل و مغذی به جای صبحانه محسوب کرد. اما این را فراموش نکنید که توصیه ما همیشه به مصرف صبحانه است و اگر کسی وقت لازم برای تهیه صبحانه را نداشت یا فرزندش واقعا برای خوردن صبحانه معمولی بدقلقی کرد، می تواند سراغ غلات صبحانه برود وگرنه جایگزین کردن کامل این محصول به جای صبحانه، اصلا مورد تایید و تاکید ما نیست”.

بهترین غلات صبحانه

اگر سری به قفسه فروش غلات صبحانه در فروشگاه ها بزنید، می بینید که انواع و اقسام آن ها با طعم ها و افزودنی های مختلف و غنی شده با ویتامین ها و املاح متفاوت در دسترس هستند. دکتر عزیزی دراین باره معتقد است: “اگر دوست دارید هر از گاهی غلات صبحانه را در سبد خریدتان بگنجانید، بهتر است انواع غنی شده آن ها را بخرید تا محصول مغذی تری را برای خوردن در دسترس داشته باشید. خوردن محصولات غذایی غنی شده با آهن یا انواع ویتامین ها برای همه افراد و به خصوص بچه ها بسیار مفید است.” اما این نکته را فراموش نکنید که همین غنی سازی، باعث بالا رفتن کالری محصولات غذایی می شود. بنابراین همان طور که گفته شد، بهتر است در مصرف این محصولات، حد اعتدال را رعایت کنید تا دچار اضافه وزن نشوید. راستی! دکتر عزیزی گفتند که بین انواع غلات صبحانه غنی شده، آن هایی که با فیبر غنی شده اند(به وسیله افزودن میوه ها یا سبزیجات)، نسبت به سایر محصولات برای افراد چاق بهتر هستند چون باعث تسریع کارکرد سیستم گوارشی می شوند! این را هم فراموش نکنید که اگر دوست ندارید در اثر خوردن غلات صبحانه دچار اضافه وزن بشوید، باید این محصولات را با شیر کم چرب و بدون شکر بخورید و تا می توانید از خوردن انواع کاکائویی آن ها که سرشار از انرژی هستند، بپرهیزید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 19 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.