; سرطان صفرا و علام سرطان کبد چیست و طول عمر بیماران سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی - فال و خواب
سرطان کلیه و طول عمر بیماران سرطان کلیه چه مدت طول میکشد

سرطان کلیه و طول عمر بیماران سرطان کلیه چه مدت طول میکشد

سرطان کلیه سرطان کلیه ؛ طول عمر بیماران سرطان کلیه چه مدت طول میکشد همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه …

نشستن چهار زانو ؛ طرز و نحوه و آموزش نشستن چهار زانو یعنی چه

نشستن چهار زانو ؛ طرز و نحوه و آموزش نشستن چهار زانو یعنی چه

نشستن چهار زانو نشستن چهار زانو ؛ طرز و نحوه و آموزش نشستن چهار زانو یعنی چه همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

قرص حساسیت فصلی ؛ پوستی کهیر و درمان حساسیت فصلی در منزل در طب اسلامی

قرص حساسیت فصلی ؛ پوستی کهیر و درمان حساسیت فصلی در منزل در طب اسلامی

قرص حساسیت فصلی قرص حساسیت فصلی ؛ پوستی کهیر و درمان حساسیت فصلی در منزل در طب اسلامی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

سرطان صفرا

سرطان صفرا ؛ علام سرطان کبد چیست و طول عمر بیماران سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی

سرطان صفرا ؛ علام سرطان کبد چیست و طول عمر بیماران سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد سرطان صفرا

سرطان کیسه صفرا بسیار نادر است تعدادی از انواع مختلف سرطان کیسه صفرا، بسته به سلول های تحت تاثیر وجود دارد. بیش از ۸۵ درصد از سرطان های کیسه صفرا آدنوکارسینوما هستند که به معنی شروع سرطان در سلول های غدد پوشش کیسه صفرا می باشد. سرطانی که در سلول های پوست دیواره کیسه صفرا ایجاد شود به عنوان سرطان سلول سنگفرشی شناخته می شود

شیوع سرطان صفرا

سرطان کیسه صفرا در زنان شایعتر از مردان است با حدود ۷ نفر از ۱۰ نفر در زنان تشخیص داده می شود. آن در افراد مسن، به خصوص افراد بالای ۷۰ سال سن شایع تر است.

سرطان و ژنتیک

سرطان یک اختلال ژنتیکی ست که در آن کنترل نرمال رشد سلول از بین رفته‌است. ژنتیک سرطان هم‌اکنون یکی از تخصص‌های در حال گسترش است. در سطح مولکولی، سرطان به دلیل وقوع جهش یا جهش‌هایی در DNA اتفاق می‌افتد که باعث تکثیر بیش از حد سلول می‌شوند و بیشتر این جهش‌ها در سلول‌های سوماتیک رخ می‌دهند. با این وجود، برخی افراد جهش‌ها را به ارث می‌برند. جهش‌ها در دو گروه از ژن‌های سلولی مشاهده می‌شوند: اُنکوژن‌ها و ژن‌های سرکوب‌گر توموری.

علت سرطان صفرا

هرچند علت این بیماری به طور دقیق مشخص نیست اما متخصصان معتقدند جهش یافتن DNAسلولهای سالم کیسه صفرا می تواند عامل بروز این سرطان باشد.این جهش باعث می شود سلولها بدون کنترل رشد کرده و ادامه حیات دهند.تجمع سلولها به غده تبدیل شده و به قسمت های دیگر گسترش پیدا می کند.

عوارض سرطان

سرطان یک بیماری عمومی است و می‌تواند علائم بسیاری از بیماریهای دیگر را که سرطان نیستند تقلید کند و وقتی که تشخیص سرطان داده شد آنوقت هر چه در بیمار اتفاق می‌افتد به سرطان نسبت داده می‌شود. چه بسیار بیماری‌هایی که در سرطانی وجود داشته و قابل معالجه بوده‌است و در اتوپی تشخیص داده شده‌است و اصولاً علت مرگ عوارض غیرقابل درمان نبوده‌است. باید به این گونه بیماری‌های همراه توجه دقیق داشت درمان این عوارض گاهی سبب شده که بیمار مدتها زندگی راحتی داشته باشد. تشخیص به موقع این گونه عوارض کمک فوق‌العاده‌ای به بیمار می‌کند. عوارض بیوشیمی سرطان: هیپرکلسمی، هیپوکلسمی، هیپوناترمی، کمبود پتاسیم(هیپوکالمی)، زیاد بودن پتاسیم(هایپرکالمی)، بالا بودن اسید اوریک، هیپر تیروئیدیسم، هیپرلپیدمی، هیپوگلیسمی، بالا رفتن آمیلاز سرم، اختلالات تغذیه و آب و الکترولیت عوارض بالینی سرطان: سیستم قلب و عروق، سیستم تنفسی، سیستم ادراری، ضعف عضلانی، درد شدید، استئوپروز عوارض جراحی در سرطان:برحسب محل جراحی این عوارض بسیار متنوع و متفاوت است. عوارض شیمی‌ درمانی، دارو درمانی و رادیو تراپی در سرطان:عوارض گوارشی، استئوپروز، آتروفی عضلانی و عوارض دیگر فیزیوتراپیست:دارای دانش فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی حرکت، دید کلی نگر(Holistic)، همچنین قابلیت بکارگیری درمان‌های غیر دارویی و برنامه‌ریزی توانبخشی است که این مجموعه دانش فیزیوتراپی نامیده می‌شود. اهداف فیزیوتراپی در سرطان: کاهش عوارض بیماری سرطان کاهش عوارض درمان‌های سرطان راه‌اندازی و متحرک نگاه داشتن بیمار (کاهش عوارض بستری) حفظ استقلال بیمار کاهش درد بیمار فیزیوتراپی با متدلوژی خاص خود می‌تواند نقش مراقبتی و حمایتی مناسبی برای بیماران سرطانی بو جود آورد. یک اصل کلی در فیزیوتراپی سرطان این است:بیمار تا آخرین لحظه زندگی بروی پای خود بایستد.

نشانه های سرطان صفرا

در مراحل اولیه، سرطان کیسه صفرا بدون علامت است این به آن معنی است که می تواند در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود. نشانه هایی که در مراحل بعد رخ می دهد عبارتند از: درد شکم (معده) داشتن احساس بیماری یرقان ( زردی پوست و سفیدی چشم ) این علائم می تواند به تعدادی از بیماری های دیگر غیر از سرطان کیسه صفرا مرتبط باشد با این حال، اگر شما این نشانه ها را دارید باید با پزشک خود در میان بگذارید سایر علائم احتمالی سرطان کیسه صفرا می تواند شامل از دست دادن اشتها، کاهش وزن غیر قابل توضیح و معده متورم باشد.

انواع سرطان ها

اغلب سرطان ها به ۳ دسته عمده تقسیم می‌شوند: کارسینوم : شامل سرطان هایی می‌شود که از سلول هایی که سازنده پوست هستند (مثل سرطان پوست) و یا لایه داخلی اعضا را می‌پوشانند (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد هستند (مثل سرطان سینه) منشاء می‌گیرد. سارکوم : این دسته سرطان هایی هستند که از بافت همبند مثل غضروف ، استخوان و ماهیچه منشاء می‌گیرند. از این رو سرطان استخوان یا سرطان ماهیچه را در هر نقطه از بدن سارکوم می‌گویند. لوسمی و لنفوم‌ها : شامل سرطان هایی است که از سلول های تشکیل دهنده خون و سلول های ایمنی منشاء می‌گیرند.

تشخیص سرطان صفرا

اگر شما هر گونه علائم یا نشانه ای که نشان دهد شما ممکن است دارای سرطان کیسه صفرا باشید باید به دکتر جراح عمومی مراجعه تا یک تاریخچه کامل پزشکی همراه با عوامل خطر را چک کند. دکتر شما یک معاینه برای نشانه ای از سرطان کیسه صفرا و سایر مشکلات سلامتی و یک آزمون که عمدتاً بر روی شکم تمرکز خواهد کرد برای بررسی هر توده، حساس به لمس و یا تجمع مایع انجام می دهد. پوست و قسمت سفید چشم برای زردی (رنگ زرد) بررسی خواهد شد گاهی اوقات، سرطان کیسه صفرا به غدد لنفاوی گسترش یافته و باعث یک توده می شود که می تواند در زیر پوست احساس شود. غدد لنفاوی بالای ترقوه و در چندین مکان دیگر به دقت بررسی می شود. اگر علائم و یا معاینه فیزیکی نشان دهد شما ممکن است سرطان کیسه صفرا داشته باشید آزمایش های دیگر انجام خواهد شد.

سرطان و مرگ

وقتی سلول ” جهش یافته ” تقسیم می‌شود ، به ۲ سلول جدید ” جهش یافته ” تبدیل می‌گردد و این فرآیند به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا همان یک سلول موذی به توده‌ای از سلول ها که تومور نامیده می‌شود، تبدیل می‌گردد. گاهی این تومورها ، خوش خیم بوده و رشد نمی‌کنند. ولی در صورتی که سلول های تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلول های طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست‌اندازی کنند، تومور بدخیم محسوب می‌شود. بزرگترین خطر تومورهای بدخیم ، توانایی آن ها در حمله به بافت های سالم و پخش شدن در بدن است و این همان متاستاز سرطان است. هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند، جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلول های سالم می‌گیرند و با پیشرفت سرطان ، سلول های سالم می‌میرند و عملکرد و سلامت بیمار از بین می‌رود. اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود، سرطان به مرگ می‌انجامد.

تشخیص به موقع سرطان

یکی از مهمترین مشکلات در درمان سرطان بحث تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. بسیاری از بیماران به دلیل تشخیص دیرهنگام این بیماری قادر به درمان آن نبوده‌اند که از جمله دلایل آن سخت بودن روندهای تشخیصی این بیماری است. به تازگی محققان سوئدی آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که گفته می‌شود در ۹۶ درصد از موارد، ابتلا به سرطان را به دقت تشخیص می‌دهد و در ۷۱ درصد از موارد نیز نوع آن را به درستی اعلام می‌کند.. برخی از روش‌های کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند آزبست، اشعه یونیزان مانند کار در رادیولوژی، نور آفتاب و…)، ورزش و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی در پیشگیری از سرطان موثرند. بتازگی محققان در پژوهش‌های خود روی حیوانات دریافتند که دویدن تا ۵۰ درصد اندازه تومورها را کاهش می‌دهد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که سبک زندگی و عوامل محیطی، عامل ۷۰ تا ۹۰ درصد انواع سرطان است. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند که سرطان با زندگی سالم قابل اجتناب است.

مشکلات و سرطان صفرا

دکتر شما ممکن است به منظور پیدا کردن میزان بیلی روبین در خون یک آزمایش درخواست کند بیلی روبین ماده شیمیایی با رنگ زرد صفراوی است در مشکلات کیسه صفرا، مجاری صفراوی و یا کبد سطح خونی بیلی روبین می تواند بالا برود در سطح بیلی روبین بالا ممکن است مشکلات کیسه صفرا، مجاری صفراوی و کبدی وجود داشته باشد. دکتر نیز ممکن است آزمایشات خون دیگری مانند آلبومین، آلکالن فسفاتاز، AST، ALT، GGT سفارش دهد که اگر شما بیماریهای کبد، مجرای صفراوی و یا کیسه صفرا داشته باشید می توانند غیر طبیعی شوند که به آنها تست های عملکرد کبدی می گویند. CEA و CA 19-9 نشانگر تومور ( پروتئین های موجود در خون زمانی که برخی سرطانها وجود دارد) می باشد. سطح بالایی از این مواد اغلب ( اما نه همیشه ) در افراد مبتلا به سرطان کیسه صفرا وجود دارد تنها زمانی که سرطان در مرحله پیشرفته است معمولاً این مارکرها در خون بالا هستند. این مارکرها مخصوص سرطان کیسه صفرا نیست در سرطان های دیگر و یا حتی برخی از وضعیت های دیگر پزشکی می تواند در سطوح بالا باشد. این آزمایشات گاهی اوقات می تواند مفید باشد.

سرطان و پیشرفت علم پزشکی

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و تشخیص زودهنگام بسیاری از انواع سرطان می توان به درمان کامل آن امیدوار بود. بیشترین و بزرگ ترین کمک برای درمان سرطان باید توسط خود فرد و با افزایش آگاهی از علائم آن صورت بگیرد. بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخصی ایجاد می‌شوند حتما باید تحت بررسی قرار گیرند. در این شرایط پزشک متخصص سرطان (آنکولوژیست / oncologist) سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی می‌کند و بر اساس آن اطلاعات تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم است.

کیسه صفرا

کیسه صفرا اندامی است به شکل گلابی که صفرا را در خود ذخیره می کند. صفرا در کبد تولید می شود و توسط مجرایی وارد کیسه صفرا شده و در آنجا ذخیره می گردد. به گزارش آوای سلامت، صفرا به فرد کمک می کند تا غذاهای مصرف شده را بهتر هضم کند. البته عملکرد اصلی و مهم صفرا، شکستن چربی های موجود در موادغذایی است. شیوع سرطان کیسه صفرا بسیار کم است. اگر سرطان کیسه صفرا زود تشخیص داده شود، احتمال بهبودی فرد بسیار زیاد است، اما در بسیاری از موارد این گونه نیست و احتمال بهبودی کاهش می یابد. حدود ۶۹۵۰ مورد جدید این سرطان در سال ۲۰۰۴ در آمریکا تشخیص داده شد. این سرطان از لحاظ شیوع پنجمین سرطان دستگاه گوارش است. زنان ۲ برابر مردان به این سرطان مبتلا می شوند.

 نشانه های شایع سرطان کیسه صفرا

۷ نشانه شایع ابتلا به سرطان کیسه صفرا در اینجا مرور شده اند؛ علائمی که بهتر است به هیچ وجه از آنها چشم پوشی نشود: احساس درد مداوم در معده: شما ممکن است به راحتی درد شکم را نشانه ابتلا به سوء هاضمه بدانید. با این حال اگر درد در قسمت بالای شکم و سمت راست آن متمرکز شده باشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان کیسه صفرا باشد. درد شدید و ادامه دار در این ناحیه از شکم نیازمند پیگیری های پزشکی است. احساس ابتلا به آنفلوآنزا: تهوع و استفراغ تنها نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا نیستند اما هنگامی که با سایر علائم مانند درد در ناحیه بالای شکم و زردی و علائمی شبیه سرماخوردگی باشند، می توانند از نشانه های ابتلا به مشکلات کیسه صفرا تلقی شوند. تجربه نفخ شدید: اگر شما به مقدار بیش از حد دچار تجربه نفخ شدید بودید، باید بدانید که این علامت می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان کیسه صفرا باشد. پزشکان گاهی با یک معاینه فیزیکی می توانند تغییرات کیسه صفرا را تشخیص دهند. انجام سونوگرافی نیز به تشخیص این مشکل و تشخیص در اسرع وقت سرطان کمک می کند. ابتلا به سنگ صفرا: این وضعیت به شرایطی اطلاق می شود که سنگ های کوچک و یا گاهی یک سنگ بزرگ در داخل کیسه صفرا ایجاد شود. این سنگ های سخت و صخره ای شکل از تجمع کلسترول و مواد دیگر در کیسه صفرا به وجود می آیند. در برخی موارد سنگ صفرا منجر به دردی شدید در فرد می شود، اما حدود ۹۰ درصد مبتلایان به سنگ صفراوی هیچ گونه علامتی ندارند. در برخی موارد، سنگ صفراوی برای بیش از ۱۰ سال با فرد می ماند و هیچ علامتی ایجاد نمی کند. داشتن سنگ کیسه صفرا خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا را در آینده افزایش می دهد. این یعنی اگر شما تجربه سنگ کیسه صفرا را دارید، باید نسبت به نشانه های خاموش دیگر ابتلا به سرطان صفرا حساس باشید و آنها را پیگیری کنید. از دست دادن وزن بدون دلیل: از دست دادن وزن بدون رژیم غذایی یا انجام ورزش خاص می تواند نشانه خاموش ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان کیسه صفرا باشد. سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کیسه صفرا: مطالعات مختلف حاکی از یک ارتباط قوی بین ارث و ابتلا به سرطان کیسه صفرا است. زردی: در این حالت پوست بدن، سفیدی چشم و بافت های مختلف بدن زرد رنگ می شوند. یک چهارم تا یک دوم افراد در هنگام تشخیص زرد هستند.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 23 دی 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.