; سکته گوش ؛ کورتون و درمان سکته گوش در طب سنتی و درمان کری گوش - فال و خواب
عفونت لثه ؛ علائم و عکس و دهانشویه و آنتی بیوتیک

عفونت لثه ؛ علائم و عکس و دهانشویه و آنتی بیوتیک

عفونت لثه عفونت لثه ؛ همه چیز درباره التهاب و عفونت لثه و روش درمان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

دیابت و تشخیص و عوارض و پیشگیری از دیابت شیرین و موقت در زنان و مردان

دیابت و تشخیص و عوارض و پیشگیری از دیابت شیرین و موقت در زنان و مردان

دیابت دیابت ؛ تشخیص و عوارض و پیشگیری از دیابت شیرین و موقت در زنان و مردان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

قرص تاخیری ؛ عوارض و طریقه مصرف قرص تاخیری خیلی قوی در عطاری ها

قرص تاخیری ؛ عوارض و طریقه مصرف قرص تاخیری خیلی قوی در عطاری ها

قرص تاخیری قرص تاخیری ؛ عوارض و طریقه مصرف قرص تاخیری خیلی قوی در عطاری ها همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

سکته گوش

سکته گوش ؛ کورتون و درمان سکته گوش در طب سنتی و درمان کری گوش

سکته گوش ؛ کورتون و درمان سکته گوش در طب سنتی و درمان کری گوش همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد سکته گوش

این بیماری به گونه ای است که یک صدای تق تق بلند را در گوش خود احساس می‌کنید و پس از آن جز سکوت مطلق هیچ صدای دیگری شنیده نمی شود. ♥شاید برای بسیاری این اتفاق عجیب باشد، اما برای آنها که دچار سکته یا کم‌شنوایی ناگهانی گوش شده‌اند، بسیار آشناست.

سکته گوش چیست

از نظر پزشکی سکته گوش به ناشنوایی ناگهانی حسی ـ عصبی گفته می‌شود که دلیل شناخته‌شده‌ای ندارد و معمولا در یک گوش به شکل سریع و ناگهانی یا در مدت زمان چند روز اتفاق می‌افتد.

علائم سکته گوش

البته این نوع از کم‌شنوایی گاهی با احساس گیجی و زنگ گوش همراه است و البته در برخی موارد تنها با حالت پری و کیپی گوش همراه می شود. همچنین در بیشتر موارد، کم‌شنوایی ایجاد شده یکطرفه است و دوطرفه نیست

تشخیص سکته گوش

تشخیص سکته گوش از طریق انجام آزمایش شنوایی نزد متخصص شنوایی‌شناس امکان‌پذیر است. در واقع اگر آستانه شنوایی در سه فرکانس متوالی بیش از ۳۰ دسی‌بل افت نشان دهد، کم‌شنوایی ناگهانی رخ داده است. جالب آن که این اختلال بیشتر در دهه چهارم و پنجم زندگی افراد رخ می‌دهد.

عوارض سکته گوش

دکتر سعید ملایری: سکته گوش (کم شنوایی ناگهانی)را باید به عنوان یک اورژانس پزشکی در نظر گرفت و فرد مبتلا به آن باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کند. ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخستین پس از وقوع کم شنوایی دوره طلایی درمان تلقی شده و باید درمان دارویی و استراحت مطلق و حتی پرهیزهای غذایی آغاز شود. در برخی موارد دیده شده که حتی بیمار به درمان پس از یک هفته نیز پاسخ می دهد اما هر چه که زمان بگذرد شانس بهبود و درصد بازگشت شنوایی کمتر می شود. متاسفانه برخی اوقات فرد مبتلا با ذهنیت این که مشکل او ناشی از جرم گوش، آلرژی یا عفونت سینوسی است از مراجعه به پزشک اجتناب می‌کند که این مسأله می‌تواند بر نتیجه درمان تاثیر منفی بگذارد. در موارد بسیاری دیده شده که بی توجهی به درمان به موقع و گاهی درمان نادرست باعث از دست رفتن شنوایی می شود.

علت سکته گوش

از شایع‌ترین علل سکته گوش می‌توان به عفونت‌ها، ضربه به سر، بیماری‌های خودایمنی نظیر سندرم کوگان (یک سندرم التهابی که با اختلالات شنوایی و بینایی همراه است)، استفاده از داروهای مسمومیت‌زای گوش، مشکلات مرتبط با گردش خون، وجود تومور در عصب شنوایی، بیماری‌های نورولوژیک نظیر ام‌اس و اختلالات گوش داخلی اشاره کرد. البته عامل کم‌شنوایی ناگهانی در ۱۰ تا ۱۵ درصد از مبتلایان ناشناخته است. گاهی یک عامل ویروسی و یک تب مختصر می تواند کم شنوایی ناگهانی را به همراه داشته باشد اما دلیل آن هرچه باشد درمان اورژانس و پیگیری های تشخیصی بسیار ضروریست

درمان سکته گوش

رایج‌ترین درمان کم‌شنوایی ناگهانی بویژه کم‌شنوایی با دلایل ناشناخته، استفاده از داروهای کورتونی است. دکتر ملایری با اشاره به این مساله توضیح می‌دهد: این داروها باعث کاهش التهاب می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا بتواند با بیماری مبازره کند. کورتون‌ها معمولا به شکل قرص هستند. البته در سال‌های اخیر، روش تزریق داروهای استروئیدی به داخل گوش میانی و از مسیر پشت لاله گوش مورد استفاده قرار گرفته است، این روش ممکن است برای همه بیماران راحت نباشد و بیشتر برای افرادی به کار برده می‌شود که امکان استفاده از داروهای خوراکی ندارند. وی می‌افزاید: اگر علت ایجاد کم‌شنوایی ناگهانی مشخص باشد پزشک سعی می‌کند با کنترل آن به درمان کم‌شنوایی بپردازد. درمان عفونت، قطع دارویی که ممکن است مسمومیت‌زایی گوش را به همراه داشته باشد و استفاده از داروهای کنترل‌کننده سیستم ایمنی بدن، از دیگر روش‌های درمانی این اختلال محسوب می‌شود.

سکته گوش و استرس

نتایج مطالعات نشان داده استرس‌های ناشی از سبک زندگی در کشورهای صنعتی می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف و ازجمله ناشنوایی ناگهانی بشود. این شنوایی‌شناس با تاکید بر این‌که یکی از تاثیرات منفی استرس، تغییر سطح گردش خون در مویرگ‌ها و ایجاد تنگی در آنها، غلیظ شدن خون و در نهایت انسداد رگ‌هاست، می‌گوید: بر همین اساس کاهش یا انسداد گردش خون در سرخرگ شنیداری گوش داخلی می‌تواند به کم‌شنوایی ناگهانی منجر شود. بی‌شک میزان این آسیب به میزان انسداد رگ و موقتی بودن یا دائمی بودن آن بستگی دارد.

آشنایی با سکته گوش

سکته گوش یک آسیب ناگهانی است که فرد به طور ناگهانی شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست می‌دهد. این مکانیسم، مانند سکته قلبی یا مغزی است و خونرسانی به دلایل نامشخصی قطع شده و اکسیژن به بافت نمی‌رسد و در نتیجه بافت نابودشده و عملکرد خود را ازدست می‌دهد. در این بیماری به گوش داخلی آسیب وارد شده و سلول‌های مژکدار داخل حلزون گوش به سبب کمبود اکسیژن تخریب می‌شوند.

سکته گوش و کمبود اکسیژن

یعنی کمبود اکسیژن عامل اصلی سکته گوش است؟ نه چنین نیست. سکته گوش انواع گوناگون دارد و عوامل متعددی در آن دخیلند. به طور کلی کاهش شنوایی یا از دست دادن کامل آن فقط به علت کاهش اکسیژن نیست و اگر از نظر آسیب‌شناسی بخواهیم موضوع را بررسی کنیم، بحث گسترده‌تری لازم است. عوامل ویروسی مانند اوریون، ضربه به گوش، شکسته‌شدن دیوار صوتی، مصرف برخی دارو‌ها بخصوص خانواده آمینوگلیکوزیدها، عفونت‌های مزمن گوش، تومور‌ها و اختلالات متابولیک و هورمونی در بروز بیماری نقش بسزایی دارند. وقتی چنین اتفاقی برای بیمار رخ می‌دهد، یافتن علت اصلی چندان آسان نیست، اما مطالعات نشان داده یک عامل، اشکالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند؛ یعنی شرایط داخلی بدن به هم می‌خورد و با یک محرک مانند استرس، کری ناگهانی پدید می‌آید.

مهم‌ترین نشانه سکته گوش

آیا علامتی وجود دارد که بیمار متوجه تغییر در گوش خود شده و بسرعت به پزشک مراجعه کند؟ مهم‌ترین نشانه، وز وز گوش و سنگین‌شدن آن است. این نشانه برای همه بیماران باید هشداردهنده باشد و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. سرگیجه و نبود تعادل هم ممکن است وجود داشته باشد ولی همیشه این علامت‌ها نیستند و گاهی فرد در سلامت کامل بوده و به طور اتفاقی شنوایی‌اش کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. البته روند تدریجی این بیماری اغلب سه روز طول می‌کشد، بخصوص در کسانی که دچار ترومای گوش شده باشند.

انواع کری

دو نوع کری وجود دارد؛ کری انتقالی ـ هدایتی و کری حسی‌ ـ عصبی. برای آن بیمارانی که دچار ناشنوایی انتقالی شده‌اند، سمعک تجویز می‌شود که صدا را تقویت می‌کند. در سکته گوش، کری از نوع حسی ـ عصبی است و مژک‌های داخل حلزون آسیب دیده‌اند. بنابراین تجویز سمعک برای این بیماران بیهوده است و مشکل را برطرف نمی‌کند. برای بیمارانی که کاهش شنوایی نوع حسی ـ عصبی دارند درمان مناسب، کاشت حلزون است.

کاشت حلزون

کاشت حلزون توسط هر متخصص گوش، حلق و بینی انجام نمی‌شود. این جراحی در مکان‌های خاص و توسط متخصصان دوره دیده در این زمینه و به همراه تیم پزشکی مجرب صورت می‌گیرد. کاشت حلزون، جاگذاری الکترود داخل حلزون گوش است. دستگاه به طور مستقیم عصب شنوایی را تحریک می‌کند و به فرد ناشنوا این امکان را می‌دهد تا اصوات را دریافت کند. اصوات دریافت شده به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل شده و امواج به عصب شنوایی فرستاده می‌شود. مرحله اصلی بعد از عمل جراحی است یعنی یک دوره طولانی‌مدت بازتوانی و تمرینات بعد از جراحی، تا بتوان شنوایی را به بیمار باز گرداند.

از دست رفتن ناگهانی قدرت شنوایی

دکتر محسن نراقی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا درباره از دست رفتن ناگهانی قدرت شنوایی در افراد گفت: برخی افراد بدون علت دچار از دست دادن قدرت شنوایی می‌شوند که این عارضه به عنوان سکته گوش در جامعه شناخته شده است. وی افزود: عوامل بسیاری از قبیل ویروس‌ها، مشکلاتی که در جریان خون گوش داخلی ایجاد می شود و یا مشکلاتی که در سیستم ایمنی افراد بروز پیدا می‌کند ممکن است در بروز سکته گوش تاثیر گذار باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: ابتلا به این عارضه فرد را دچار مشکلات روحی فراوانی می‌کند و ممکن است این از دست دادن شنوایی سیستم تعادل گوش افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد و فرد علاوه بر کاهش شنوایی دچار سرگیجه‌های شدید نیز شود. نراقی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که به تدریج و در برخی افراد بخشی از قدرت شنوایی بازگردد و افراد دچار کاهش شنوایی شوند اما متاسفانه در برخی دیگر هیچ بهبودی حاصل نمی‌شود و فرد تا پایان عمر شنوایی خود را از دست می‌دهد.

سکته گوش و قدرت شنوایی

این احتمال وجود دارد که به تدریج و در برخی افراد بخشی از قدرت شنوایی بازگردد و افراد دچار کاهش شنوایی شوند اما متاسفانه در برخی دیگر هیچ بهبودی حاصل نمی‌شود و فرد تا پایان عمر شنوایی خود را از دست می‌دهد. این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی در بخش دیگری از سخنانش درباره درمان افراد مبتلا به سکته گوش گفت: چون علت بروز این عارضه ناشناخته است درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد اما این دسته از بیماران باید تحت درمان قرار بگیرند و داروهایی را مورد استفاده قرار دهند تا بتوان از التهاب بیماری کاست و یا جلوگیری کرد. وی تاخیر در مراجعه افراد را یکی از موانع اصلی برای شناخت عوامل ایجاد کننده این بیماری دانست و افزود: برخی افراد بر این باور هستند که این از دست دادن قدرت شنوایی به صورت گذرا و به دلیل مسایل ساده مانند ایجاد جرم در گوش ایجاد شده بنابراین بسیار با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند و این مساله موجب افزایش شدت بیماری و ناشناخته ماندن دلیل بروز آن شده است. نراقی در پایان خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود به هنگام بروز ناشنوایی و یا کاهش افت شنوایی به پزشک مراجعه کنند تا برای آنها شنوایی‌سنجی انجام شود.

انواع سکته گوش

فوق تخصص جراحی سر و گردن ادامه داد: سکته گوش انواع گوناگونی دارد و عوامل متعددی در آن دخیل هستند. به طور کلی کاهش شنوایی یا از دست دادن کامل آن فقط به علت کاهش اکسیژن نیست. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مهم‌ترین نشانه، وز وز گوش و سنگین شدن آن است، گفت: این نشانه برای همه بیماران باید هشداردهنده باشد و هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند رزم پا افزود: عوامل ویروسی مانند اوریون، ضربه به گوش، شکسته شدن دیوار صوتی، مصرف برخی دارو ها بخصوص خانواده آمینوگلیکوزیدها، عفونت های مزمن گوش، تومور ها و اختلالات متابولیک و هورمونی در بروز بیماری نقش بسزایی در سکته گوش دارند. وی ادامه داد: وقتی چنین اتفاقی برای بیمار رخ می دهد، یافتن علت اصلی چندان آسان نیست، اما مطالعات نشان داده یک عامل، اشکالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند؛ یعنی شرایط داخلی بدن به هم می خورد و با یک محرک مانند استرس، کری ناگهانی پدید می آید. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در بسیاری از ضربات و کری‌های ناشی از آن، ما هیچ پارگی و تغییری را در گوش مشاهده نمی کنیم و آسیب به همان مژک‌های داخل حلزون گوش وارد می‌شود، افزود: گاهی فرد در سلامت کامل بوده و به طور اتفاقی شنوایی اش کاهش می یابد یا از بین می رود. البته روند تدریجی این بیماری اغلب سه روز طول می کشد، بخصوص در کسانی که دچار ترومای گوش شده باشند.

سکته گوش و تجویز سمعک

در سکته گوش، کری از نوع حسی ـ عصبی است و مژک های داخل حلزون گوش آسیب دیده اند؛ بنابراین تجویز سمعک برای این بیماران بیهوده است و مشکل را برطرف نمی کند ولی برای بیمارانی که کاهش شنوایی نوع حسی ـ عصبی دارند درمان مناسب، کاشت حلزون است.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 14 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.