; قرص هیدروکسی زین ؛ ۱۰ در شیردهی اعتیاد آور است برای جوش و خارش واژن - فال و خواب
سفیدی مو در جوانی ؛ جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی چه بخوریم

سفیدی مو در جوانی ؛ جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی چه بخوریم

سفیدی مو در جوانی سفیدی مو در جوانی ؛ جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی چه بخوریم همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

کمر درد و برای درمان کمر درد چه بخوریم و انواع معجون برای درمان کمر درد

کمر درد و برای درمان کمر درد چه بخوریم و انواع معجون برای درمان کمر درد

کمر درد کمر درد ؛ برای درمان کمر درد چه بخوریم و انواع معجون برای درمان کمر درد همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

سکته مغزی و انواع سکته مغزی خفیف خطرناک است و علائم سکته مغزی در سالمندان

سکته مغزی و انواع سکته مغزی خفیف خطرناک است و علائم سکته مغزی در سالمندان

سکته مغزی سکته مغزی ؛ انواع سکته مغزی خفیف خطرناک است و علائم سکته مغزی در سالمندان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

قرص هیدروکسی زین

قرص هیدروکسی زین ؛ ۱۰ در شیردهی اعتیاد آور است برای جوش و خارش واژن

قرص هیدروکسی زین ؛ ۱۰ در شیردهی اعتیاد آور است برای جوش و خارش واژن همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص هیدروکسی زین

هیدروکسی زین می تواند حس خواب آلودگی و گیجی شدیدی را در شما بوجود آورد.♥ در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری کنید . -مصرف الکل عوارض خواب آوری هیدروکسی زین را تشدید می نماید به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید . -در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی)را دارید،درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا لازم است برای مدتی پیش از انجام این پروسه ها مصرف داروهای ضدحساسیت را قطع نمایید. -در مدت درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر می شود لذا تاجای ممکن درمعرض نور مستقیم قرار نگیرید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید. -پیش از شروع هر داروی جدید، پزشک یا داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی زین قرار دهید تااز تداخلات دارویی و بروز عوارض دارویی جلوگیری نمایید.

قرص هیدروکسی زین چیست

هیدروکسی زین دارویی ضدحساسیت از گروه آنتی هیستامین های خواب آور می باشد که برای کاهش خارش های پوستی در اثر حساسیت ها استفاده می شود. ارتباط با ماده ی حساسیت زا، حساسیت های فصلی، نیش حشرات می تواند در بدن انسان منجر به آزادشدن ماده ای شیمیایی به نام هیستامین گردد. آزادسازی هیستامین در بدن با روز علائمی همچون لکه های قرمزپوستی همراه با خارش،عطسه، آبریزش بینی، التهاب گلو، قرمزی و خارش چشم ها و…همراه می باشد. هیدروکسی زین با مهارکردن اثر هیستامین ، به کاهش علائم حساسیت خصوصا خارش ناشی از آن کمک می کند.

نکاتی در مورد مصرف قرص هیدروکسی زین

با وجود اینکه تهیه ی هیدروکسی زین بدون نسخه ی پزشک از داروخانه امکان پذیر می باشد، اما پیش از تهیه و شروع مصرف آن لازم است به نکات زیر توجه فرمایید: -در صورت بارداری، اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضدحساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید. -در افراد بالای ۶۵ سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر می باشد و ممکن است منجر به خواب آوری عمیق در فرد گردد. -در صورت سابقه ی مشکلات کبدی،کلیوی، قلبی، چشمی (آّب سیاه یا گلوکوم )، مشکلات پروستات یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، صرع، مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم و برونشیت و سایر موارد حتما پزشک خود را مطلع سازید. -در صورتی که مبتلا به انسداد روده ی کوچک می باشید (حتی از نوع خفیف)حتما پزشک خود را مطلع سازید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. – همه ی داروها خصوصاً داروهای خواب آور،داروهای اعصاب و داروهای با بسته بندی و رنگ جذاب را حتماً دور از دسترس اطفال نگهداری کنید .

مشخصات قرص هیدروکسی زین

هیدروکسی زین (به انگلیسی: Hydroxyzine) رده درمانی: آنتی‌هیستامینها. اشکال دارویی: قرص، شربت

کاربرد قرص هیدروکسی زین

کاربرد اصلی هیدروکسی زین برای درمان خارش و آلرژی می‌باشد. همچنین در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام بخش قبل از بیهوشی عمومی، کاهش عوارض قطع مصرف مواد مخدر و الکل، کنترل خارش‌های آلرژیک از جمله کهیر مزمن و کنترل تهوع نیزاستفاده می‌گردد.

طریقه و نحوه مصرف قرص هیدروکسی زین

-معمولامصرف این دارو بصورت یک مرتبه شب ها پیش از خواب، علائم را کنترل می نماید. با این حال ممکن است این دارو دو تا سه مرتبه در روز با توجه به شدت علائم شما تجویز شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. -در صورتی که از فرم خوراکی شربت برای کودکتان استفاده می نمایید، مقدار مصرف دارو و نحوه ی مصرف آن را بطور دقیق از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید. مقدار مصرفی دارو برای کودکان با توجه به سن و وزن آنها محاسبه می شود. -در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید. -می توانید دارو را تا زمانی که علائم شما بهبود یابد مصرف کنید و پس از بهبودی دارو را قطع نمایید.

مکانیسم اثر قرص هیدروکسی زین

بلوک گیرنده‌های هیستامین یک در بافتها. اثر ضد اضطراب این دارو احتمالاً ناشی از اثر آن بر نواحی زیر قشری CNS است. اثرآرام بخش و خواب آوری و ضدخارش آن نیز احتمالاً به دلیل خاصیت ضد هیستامینی می‌باشد . اثر ضد استفراغ نیز احتمالاً به اثر ضد موسکارینی آن مربوط می‌شود.

عوارض شایع قرص هیدروکسی زین

آثار انرژی زیاد و روانی شدن دیوانه بودن و.. و آثار ضدموسکارینی مانند خشکی دهان از عوارض شایع این دارو هستند.

عوارض عمومی قرص هیدروکسی زین

-احساس سرگیجه و خواب آلودگی و تاری دید _برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید. _خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود . -در مدت درمان با این دارو، ممکن است با مشکل در دفع ادرار مواجه شوید. در این صورت به پزشک خود اطلاع دهید. -در صورت معده درد و مشکلات گوارشی، با مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پرادویه، می توانید این عوارض را کاهش دهید.

توصیه هایی در مورد مصرف قرص هیدروکسی زین

در صورت داشتن سابقه حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه، رنگ‌ها، غذاها و مواد محافظ حتما با پزشک مشورت کنید. در صورت داشتن بیماری‌های قلبی ،کبدی ، بزرگی پروستات ، گلوکوم ، اشکال در دستگاه ادراری ، زخم معده ، پایین بودن پتاسیم خون با پزشک مشورت کنید. این دارو می‌تواند سبب خشکی دهان شود. برای جبران موقت این حالت می‌توان از یخ ، آدامس یا آب نبات استفاده کرد. این دارو ممکن است سبب خواب‌آلودگی شود، لذا ضمن درمان با آن از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید. این دارو ممکن است سبب حساسیت به نور شود. در صورت بارداری، اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضدحساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید. مصرف این دارو در ابتدای بارداری ممنوع است. در افراد بالای ۶۵ سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر می‌باشد و ممکن است منجر به خواب‌آوری عمیق در فرد گردد. در صورتی که مبتلا به انسداد روده کوچک می‌باشید (حتی از نوع خفیف) حتما پزشک خود را مطلع سازید. مصرف الکل عوارض خواب‌آوری هیدروکسی زین را تشدید می‌نماید. به همین دلیل از مصرف الکل و فرآورده‌های الکلی در زمان درمان با این دارو خودداری نمایید. پیش از شروع هر داروی جدید، پزشک یا داروساز خود را در جریان مصرف هیدروکسی زین قرار دهید تا از تداخلات دارویی و بروز عوارض دارویی جلوگیری نمایید.

تداخل دارویی با قرص هیدروکسی زین

الکل، آنتی هیستامین‌های دیگر ( مانند دیفن هیدرامین )، داروهای خواب آور و اضطراب ( مانند آلپرازولام، دیازپام، Zolpidem)، شل کننده‌های عضلانی و ضد درد مخدر (مانند کدئین) توجه داشته باشید که کودکان نسبت به عوارض دارو حساس‌تر از بالغین هستند و عوارض جانبی بیشتری را در این رده سنی می‌توان مشاهده کرد.

معرفی قرص هیدروکسی زین

این دارو که با نام Vistaril نیز در بازار موجود است، فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد. هیدروکسی زین همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین نیز عمل می‌کند به طوری که تاثیر هیستامین‌های طبیعی در بدن را کاهش می‌دهد. هیستامین باعث ایجاد علائمی مثل خارش یا کهیر روی پوست می‌شود. این دارو به عنوان یک مسکّن یا آرام بخش برای درمان تنش و اضطراب به کار می‌رود. همچنین از هیدروکسی زین به همراه دارو‌‌های دیگر در طول مدت بیهوشی و بعد از بیهوشی عمومی، استفاده می‌گردد. از این دارو برای درمان واکنش‌های پوستی آلرژیکی، مثل کهیر یا التهابات پوستی نیز استفاده می‌شود.

حساسیت چیست

آلِرژی یا حَسّاسیَت، (به انگلیسی: allergy) واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی‌ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده‌است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند. نتایج مطالعه‌ای علمی در دانشگاه اوتاگو نشان می‌دهد کودکانی که به مکیدن انگشت شست یا جویدن ناخن دست خود عادت دارند، کمتر با خطر ابتلا به آلرژی مواجه هستند. اگرچه به تشویق این نوع از رفتار در کودکان توصیه نمی‌شود، اما ظاهراً این عادت‌ها از جنبه‌های مثبت و غیرقابل انکاری نیز برخوردارند.هنگامی که یک سیستم ایمنی افراطی در معرض یک ماده حساسیت‌زا قرار می‌گیرد، چند اتفاق می‌افتد: بدن برای مبارزه با ماده مذکور، شروع به تولید نوع خاصی پادتن می‌کند که IgE نام دارد. پادتن‌ها به نوعی سلول خونی که ماست‌سل mast cell نام دارد متصل می‌شوند. این سلول‌ها در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی، که محل اصلی ورود عوامل آلرژی زا است، فراوانند. ماست‌سل‌ها با انفجار خود مواد شیمیایی مختلفی از جمله هیستامین و اینترلوکین آزاد می‌کنند که عامل اصلی بروز بسیاری از علایم آلرژی است که از جملهٔ این علایم می‌توان به خارش گلو، آب‌ریزش بینی، اشک‌ریزش، عطسه و سرفه اشاره نمود. اگر مادهٔ حساسیت‌زا در هوا باشد، واکنش آلرژِیک در چشم‌ها، بینی و ریه رخ می‌دهد و اگر این ماده خورده شود، واکنش آلرژیک در دهان، معده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش بروز می‌کند. گاهی واسطه‌های شیمیایی آزادشده در بدن به قدری زیاد است که علایم بسیار حادی نظیر کهیر، کاهش فشار خون، شوک یا بیهوشی نیز به وجود می‌آید.

نشانه‌ های آلرژی

نشانه‌های آلرژی را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم نمود. واکنش خفیف، شامل نشانه‌هایی است که یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم. علایم خفیف به بخش‌های دیگر بدن منتقل نمی‌شوند. نشانه واکنش متوسط، در بخش‌های مختلف بدن منتشر می‌شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود. عکس العمل حاد که آنافیلاکسی (anaphylaxis) نام دارد، نادر است و یک موقعیت خطرناک و از جمله مواردی است که درمیان فوریت‌های پزشکی قرار دارند. در چنین مواردی، آلرژی در تمام بدن منتشر می‌شود. این حالت ممکن است با مجموعه‌ای از حملات خارش چشم و صورت آغاز شود و در عرض چند دقیقه، به سرعت در تمام بدن پخش شود و علایم جدی‌تری چون درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال داشته و در عین حال درجه التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به حدی برسد که تنفس و بلع بسیار مشکل شود. آشفتگی ذهنی و سرگیجه نیز از جمله علایم حساسیت هستند زیرا مشکل آنافیلاکسی باعث کاهش شدید فشار خون نیز می‌شود.کنترل مؤثر بیماری آلرژی وابسته به تشخیص دقیق آن می‌باشد. آزمایش حساسیت می‌تواند کمک به تأیید یا رد آلرژی کند. تشخیص درست، مشاوره و توصیه‌های پیشگیری، که بر اساس آزمایش‌های معتبر حساسیت انجام شده باشند، می‌توانند منجر به کاهش نشانه‌های حساسیت شوند و نیاز به داروهای ضد حساسیت را کم کنند. دو روش متفاوت برای تشخیص وجود آنتی‌بادی‌ها و نوع حساسیت در بدن وجود دارند:آزمایش از طریق پوست و آزمایش خون که هر دوی این روشها معتبرهستند و توصیه می‌شوند. این دو روش مقرون به صرفه و اقتصادی هستند. تشخیص زود هنگام و دقیق موجب کاهش هزینه‌های مشاوره، جلوگیری از مراقبتهای ثانویه، تشخیص اشتباه و پیشامدهای حاد و اورژانسی می‌گردد. حساسیت با گذشت زمان تغییر می‌کند. تست‌های منظم در رابطه با آلرژنها، اطلاعاتی را در خصوص تغییرات بیماری و مدیریت آن و درنتیجه بهبود وضعیت زندگی و سلامت بیمار می‌دهد. معمولاً برای تشخیص این که آیا حساسیت به مواد غدایی چون شیر، تخم مرغ، سویا و گندم تشدید شده‌است یا خیر از تست‌های سالیانه استفاده می‌شود و برای ارزیابی میزان تشدید حساسیت، عواملی چون، بادم زمینی، مغزیات، ماهی و صدفها، آزمایش‌هایی با فاصله زمانی دو تا سه ساله انجام می‌شوند.

عوامل و علت مبتلا شدن به آلرژی

تمام افراد به آلرژی مبتلا نیستند. اکثر حسّاسیت‌ها، ارثی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. اشخاص می‌توانند توانایی ابتلاء به آلرژی را نیز ارث ببرند و در عین حال به هیچ مادهٔ خاصی حساس نباشند و فقط نقش انتقال‌دهنده را بازی کنند. هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او ۵۰٪ و اگر هر دو آنها آلژیک باشند، این مقدار به ۷۵٪ می‌رسد. برخی عوامل ابتلاء به آلرژی اینها هستند: عوامل غذایی مغزیات و آجیل (به ویژه بادم زمینی) ماهی‌ها و صدف‌ها لبنیات تخم مرغ فرآورده‌های سویا گندم برخی میوه‌ها (مانند موز و کیوی) عوامل محیطی کائوچو (لاتکس) گرده افشانی کپک خزحیوانات نیش زنبور گرد و غبار دود تنباکو آلودگی

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 11 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.