; پروتز دندان ؛ عکس و چسب و فیلم و رشته پروتز دندان ثابت و ارزان - فال و خواب
حمله قلبی و درمان و علائم حمله قلبی در مردان و جوانان چگونه رخ میدهد

حمله قلبی و درمان و علائم حمله قلبی در مردان و جوانان چگونه رخ میدهد

حمله قلبی حمله قلبی ؛ درمان و علائم حمله قلبی در مردان و جوانان چگونه رخ میدهد همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

چاقی مفرط ؛ درمان و رژیم لاغری برای چاقی مفرط در کودکان و بزرگسالان چیست

چاقی مفرط ؛ درمان و رژیم لاغری برای چاقی مفرط در کودکان و بزرگسالان چیست

چاقی مفرط چاقی مفرط ؛ درمان و رژیم لاغری برای چاقی مفرط در کودکان و بزرگسالان چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

ناف درد ؛ علت و درمان درد دور و بالای ناف در طب سنتی در پریودی و بارداری

ناف درد ؛ علت و درمان درد دور و بالای ناف در طب سنتی در پریودی و بارداری

ناف درد ناف درد ؛ علت و درمان درد دور و بالای ناف در طب سنتی در پریودی و بارداری همگی در سایت فال و …

پروتز دندان

پروتز دندان ؛ عکس و چسب و فیلم و رشته پروتز دندان ثابت و ارزان

پروتز دندان ؛ عکس و چسب و فیلم و رشته پروتز دندان ثابت و ارزان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد پروتز دندان

پروتز دندان روشی است که در حال حاضر بسیار در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.همانطور که می دانید پروتزیست دندان به کسی گفته می‌شود که فارغ التحصیل رشته پروتزهای دندانی است و پس از اتمام تحصیل در دانشگاه به ساخت انواع پروتزهای دندانی مشغول می شود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حیطه های مختلف نظیر ساخت پروتزهای , ortho , full denture , partial , implant , … فعالیت کنند. رشته تخصصی پروتزهای دندانی، به مباحث مربوط به انواع پروتزها چه متحرک و ثابت می پردازد و ایمپلنتهای دندانی ( که خود نوعی پروتز ثابت است) می‌پردازد. در علم دندانپزشکی پروتزها معمولاً جایگزین دندانهای از دست رفته خواهند شد . در سایر موارد که قسمتی از فک به دلایلی مثل سرطان و تصادفات و غیره از بین می‌رود پروتزها جایگزین آن قسمت می‌گردند.

انواع پروتز های دندان

پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis) پروتزهای کرم کبالت نوع دیگر پروتزهای دندان پارسیل است که به عنوان « دندان تکه ای » موسوم هستند .♥ انواع گوناگون پروتزهای دندان پارسیل عبارتند از: پروتزهای پارسیل تمام آکریل ( فلیپر ) : که به عنوان یک درمان موقتی در بسیاری از موارد استفاده می شود . پروتزهای کرم کبالت : که به عنوان درمان بی دندانی ها با انتهای آزاد (کسانی که در عقب دهان دندانی جهت پایه برای پروتز ثابت ندارند ) یا کسانی که نمیخواهند از پروتزهای دندان ثابت استفاده کنند مورد استفاده قرار می گیرد. پروتزهای دندان دارای ترکیب آکریل (بخش صورتی دست دندان « لثه پروتز ») و آلیاژ فلزی که بخش عمده آن ازکرم و کبالت تشکیل شده است ، هستند . می شود. پروتز های دندان به علت فلزی بودن گیره ها ظاهری نا خوشایند دارند به همین علت از نوع دیگری پروتزهای دندان پارسیل طراحی شده به نام پروتزهای دندان پارسیل felexite که بخش فلزی آن به رنگ دندان است ، استفاده می کنند.

پروتز یا اندام ساختگی

اندام ساختگی، برسازه یا اندام مصنوعی  (به انگلیسی: پروتز(prosthesis))، سازه‌ای است که با بازسازی بخش‌هایی از بدن با روش برسازی یا اندام‌سازی یا اندام مصنوعی گفته می‌شود. در واقع برسازی یا اندام‌سازی جایگزین بخش یا عضو یا اندام از دست رفته می‌شود تا اندام یا عضو بتواند تمام یا بخشی از عملکرد از دست رفته را به دست آورد. ناگفته نماند که در برخی از موارد نیز برسازه تنها جنبهٔ زیبایی دارد مانند برسازی چشم و برسازی انگشت. از انواع پروتزها می‌توان به دندان مصنوعی، پای مصنوعی، دست مصنوعی و… اشاره کرد.

پروتز دندان متحرک

افرادی که تمام دندانهای خود را از دست داده اند ، از پروتزهای دندان متحرک استفاده میکنند، با پیدایش ایمپلنت های دندانی امروزه، استفاده از این انواع پروتزهای دندان متحرک کمتر شده، اما هنوز هم به عنوان درمان کم هزینه بی دندانی استفاده می شود.

پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت (به انگلیسی: Fixed prosthodontics) به عنوان یک درمان در بین روش‌های درمانی دندانپزشکی به کار می‌رود و دارای انواع مختلفی است. بسته به نوع درمان از سیستمهای مختلف موجود بهره گرفته می‌شود توجه به اصل وضعیت فک و موقعیت قرارگیری دندان‌ها و همچنین مقدار تخریب دندانهای باقی به خودی خود نشان‌دهندهٔ نوع طرح درمان مناسب می‌باشد. اگر به همین داده‌ها توجه شود، بهترین راه حل مشکل بیمار و به مدت زمان نامحدودی می‌توان ارائه درمان کرد. پروتزهای ثابت به سه بخش تقسیم می‌شوند و عبارتند از: پروتزهای سرامیکی وصل شده بر روی فلزات. پروتزهای فول سرامیک با مواد متفاوت. پروتزهای کامپوزیت.

پروتز دندان کامل

پروتزهای دندان کامل نیز دارای دو نوع معمولی و لثه نرم است . پروتز کامل دندان دو بخش دارند :یکی که دندانها سفید هستند و دیگری بخش صورتی پروتز مرسوم به« لثه پروتز » که این بخش لثه پروتز برای کارآیی لازم باید مستحکم باشد. نقش پروتز داندان کامل یا پارسیل با لثه نرم برای برطرف شدن تورم یا التهابات لثه بیمار ،لثه نرم به صورت یک لایه با ضخامت ۱-۲ میلی متری در زیر لثه سخت پروتز به مدت کوتاه استفاده می شود تا دهان برای دریافت پروتز با لثه سخت فراهم شود . پروتزهای دندان با لثه نرم کارآیی بسیار پایینی دارد و باعث تخریب بافت لثه باقیمانده در دهان فرد می شود. همچنین تمیز نگه داشتن پروتزهای قابل انعطاف (لثه نرم) بسیار سخت و احتمال رشد انواع باکتریها و قارچ ها در خلل و فرج آنها زیاد است .

پروتز دندان چیست

پروتزهای دندان در اصطلاح به معنی دندان مصنوعی یا تعویض دندان است که انواع مختلفی دارند، از روکش های ساده برای ترمیم یک دندان گرفته تا پروتزهای کامل دندان که دندان مصنوعی نامیده می شوند، جزو پروتز های دندان هستند ، دندان پزشکان به دلایل زیبایی یا پزشکی پروتزهای دندان متحرک و ثابت را تجویز می کنند.منظور از اصطلاح پروتزهای دندان، دندان مصنوعی یا تعویض دندان است. این پروتزها انواع مختلفی دارند، از روکش های ساده ای که برای کمک به ترمیم یک دندان استفاده می شود تا پروتزهای کامل دندان که برای جایگزینی یک دندان بکار برده می شوند و عموما دندان مصنوعی نامیده می شوند، پروتز متحرک و ثابت دندان بنا به دلایل زیبایی و پزشکی توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد. بیمارانی که به پروتز نیاز دارد برای گاز گرفتن چیزی به مشکل بر می خورند و همچنین به خاطر نداشتن یک دندان یا ظاهر جسمانی نامناسبی که به دلیل نداشتن دندان پیدا کرده اند، احساس شرمندگی می کنند.که در چنین شرایطی پزشک با انجام تعویض دندان و سفید کردن آن(بلیچینگ) زیبایی را به دندان باز می گردانند.

اوردنچر

اوردنچرنوعی درمان پروتز دندانی متحرک است که نسبت به پروتز کامل دندان راحت تر است اما به هر حال متحرک است و راحتی آن از پروتز ثابت دندان کمتر است . پروتز دندان اوردنچر دست دندان کاملی بوده که روی دو پایه دندانی یا چند پایه ایمپلنت می نشیند.

پروتز دندان و بریج

بریجهای دندانی یکی دیگر از انواع پروتزهای دندان ثابت هستند که بیشتر به عنوان پروتز ثابت دندان مرسوم است.افرادی از این نوع پروتزهای دندان استفاده می کنند که یک یا تعداد زیادی از دندانهای خود را از دست داده اند و یک دندان در جلو و یک دندان در عقب این دندان ها دارند که با تراش دو دندان مجاور ناحیه خالی از دندان، یک پل (bridge ) بین دندانهای پایه زده می شود تا ناحیه خالی از دندان پر شود وفرد دوباره توانایی جویدن غذا را باز یابد .

دوام پروتز دندان

در ابتدا عادت کردن به پروتزهای دندان کمی طول می کشد. ممکن است پروتزهای دندان به دلیل التهاب بافتی داخل دهان در جای مناسبش ثابت نشود و شما را اذیت کند که در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید ودر صورت لزوم پروتزهای دندان تنظیم شود . برای طولانی شدن مدت دوام پروتزهای دندان ، رعایت بهداشت الزامی است ، حتی در صورت نگهداری تمیز و خوب از پروتز دندانی دوام آن در طول حیات فرد است .

پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت

پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت : پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت می تواند ناحیه بی دندانی تک دندانی تا بی دندانی کامل فک بالا ، پایین یا هر دو را شامل شود. تعداد ایمپلنت لازم جهت پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت برای درمان بی دندانی کامل فک پایین: حداقل تعداد پایه ایمپلنت تعریف شده برای پروتز ثابت شش عدد می باشد که البته در بیشتر موارد بیش از این تعداد مورد نیاز است. تعداد ایمپلنت لازم جهت پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت برای درمان بی دندانی کامل فک بالا.(حداقل تعداد جهت درمان پروتز ثابت هشت عدد می باشد.)

مراقبت از پروتز دندان متحرک

دوبارمسواک زدن در روزبرای پروتزهای دندان متحرک در روزهای ابتدایی استفاده از پروتزهای دندان در هنگام خواب نیزدندان مصنوعی را خارج نکیند . مراقبت از افتادن پروتزهای دندان در هنگام تمیز کردن آن تمیز کردن سطح خارجی پروتزهای دندان با مسواک مخصوص دندان مصنوعی تمیز کردن دهان و لثه ومخاط داخلی دهان با یک مسواک بسیار نرم قرار دادن دندان مصنوعی یا پروتزهای دندان متحرک هفته ای یک بار داخل یک محلول ضدعفونی کننده به مدت ۸ ساعت قرار دادن پروتزهای دندان در هنگام عدم استفاده در یک ظرف آب نمک قرار دادن پروتزهای دندان هنگام حمام رفتن داخل یک محلول تمیز کننده (یک قاشق چای خوری سرکه یا محلول سفید کننده خانگی (وایتکس ) و یک لیوان آب ) و شتشوی آن بعد از خارج کردن از محلول تمیز کننده تمیز کردن دندان مصنوعی یا پروتزهای دندان بلا فاصله پس از خوردن غذاهای رنگی قرار دادن پروتزهای دندان به مدت ۶ تا ۸ ساعت در ظرف محتوای آب و یک قاشق سفید کننده خانگی در صورت تغییر رنگ نکته : پس از قرار دادن پروتزهای دندان در هر گونه محلول به دقت آن را شستشو دهید.

روکش دندان

وقتی یک دندان از نظر ساختمانی دچار ضعف شده باشد و نیاز به محافظت و حمایت داشته باشد از روکش دندان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال بعد از عصب کشی به دلیل از دست دادن بخش اعظم بافت طبیعی دندان ناچار به کمک گرفتن از روکش هستیم زیرا در این حالت بیشترین قسمت دندان را پرکردگی تشکیل داده است و در نتیجه مقاومت دندان کاهش یافته است. همچنین از نظر ظاهری نیز بسیار نازیبا دیده می‌شود، چون بعد از مدتی دندان کاملاً خاکستری می‌شود. بعضی مواقع هم به علت مشکل در عملکرد دندان (مشکل فانکشنال) از روکش برای بهبود سیستم جویدن فرد کمک می‌گیرند.

پروتز دندان و واکنش های داخل دهانی

از هر ۳۰۰ نفرمراجعه کننده به دندانپزشک جهت پروتزهای دندان یک نفر دچار واکنش های داخل دهانی می شوند که علت این واکنش ها عبارتند از :رزین های اکرلیک، سمنت های درارای اوژنول، آلیاژهای فلزهای پایه، جیوه، طلا، مواد دارای پلی اتر یا اپیمین .

پروتز دندان پارسیل

پروتز دندانی پارسیل میان مردم به دندان تکه ای مرسوم است و زمانی کاربرد دارد که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد. به عبارت دیگر، نیمه بی دندانی، محیط دهان و دندان بیمار را برای استفاده از پروتز پارسیل مهیا می کند. در این صورت سایر دندان ها همچون پل عمل کرده و پروتزها را محکم کرده و در نتیجه باعث می شود تا بیمار بتواند به راحتی با آنها غذا میل کند. این پروتزها از طریق یک اسکلت فلزی به یکدیگر متصل می شوند. پروتز پارسیل خود دارای دو نوع می باشد: پروتزهای پارسیل اکریلی و پروتزهای کرم کبالت.

همه چیز درباره انواع پروتز دندان

انواع پروتزهای دندان مختلفی وجود دارد، که در دسترس بیماران قرار دارد. از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد: روکش یا پروتز جزئی دندان: وقتی دندان بشکند یا آسیب ببیند، اما ریشه آن هنوز بدون تغییر مانده باشد، یک روکش یا پروتز دندان جزئی توسط دندانپزشک توصیه می شود. در این روش، هر گونه ناحیه آسیب دیده از بین می رود و تنها ریشه دندان اصلی باقی می ماند. سپس بر روی این ریشه روکش قرار داده می شود. عموما با مراقبت مناسب روکش ها این پروتز دندان به مدت ۱۵ سال دوام دارند، اما ممکن است با گذشت زمان بشکنند. بیمارانی که بر روی دندان آنها روکش قرار داده شده است، عموما مشکلی از لحاظ گاز گرفتن با دندان ندارند و در نهایت به وجود روکش در دندان خود عادت می کنند. ایمپلنمت: این راهکار نوع جدیدی از پروتز ثابت دندان است. یک میله تیتانیوم در داخل فک بیمار قرار داده می شود و یک دندان جدید از مینا ساخته می شود و در این میله قرار داده می شوند. بیمارانی که تنها تعداد کمی از دندان های جلوی آنها افتاده است، این روش را می توانند به عنوان پروتز دندان های جلو انتخاب کنند. این نوع، هزینه پروتز دندان زیاد است و برای تمیز کاری نیازی به جدا کردن آنها نیست و عموما مانند دندان از دست رفته بازسازی می شوند و از نظر زیبایی تقریبا نمی توان بین ایمپلنت (کاشت دندان) و دندان طبیعی تفاوتی را تشخیص داد. برای اطلاع دقیق از هزینه کاشت دندان باید با پزشک مشورت نمایید. صفحه های دندانی: این پروتزهای دندانی عموما صفحه دندان یا دندان مصنوعی جزئی همراه با چسب دندان مصنوعی نامیده می شوند. وقتی بیمار دندان های زیادی را در یک طرف از دهان خود از دست داده است، یا باید چندین دندان را بکشد، دندان پزشک عموما صفحه دندانی را توصیه می کند. صفحه دندانی به کاهش مشکلات مرتبط با هم تراز کردن بایت دندان کمک می کند که در صورتی که دندان از دست رفته، جایگزین نشود، بوجود می آید. صفحه دندانی جای دندان افتاده قرار می گیرد و عموما برای قرار دادن پروتز دندان در جای دندان به چندین جلسه درمانی نیاز است. بایت کنونی بیمار ارزیابی می شود و یک قالب گرفته می شود تا مشخص شود که صفحه دندان چه اندازه ای باید داشته باشد. وقتی اندازه صفحه دندانی تعیین شد، صفحه دندان در قسمت مورد نظر قرار می گیرد. عموما، این صفحات وقتی نصب شدند نباید جدا شوند و عملکرد آنها شبیه دندان است. دندان مصنوعی: این راهکار یکی از انواع پروتز دندان هستند که وقتی مورد استفاده قرار می گیرند که دندان های ردیف بالایی یا پایینی باید کشیده شوند. دندان های مصنوعی عموما برای دندان های ردیف بالا یا پایین یا هر دو موجود هستند. این پروتز ها قابل تعویض هستند و بیمار باید هر روز آنها را تمیز کند. فرآیند قرار دادن دندان مصنوعی متحرک شباهت زیادی با فرآیند قرار دادن صفحه های دندانی دارد. از بایت بیمار قالبی گرفت می شود و دندان مصنوعی براساس آن ساخته می شوند. سپس، دندان پزشک پروتز دندانی جدید را در محل مورد نظر قرار می دهد و در مورد نحوه تمیزسازی و مراقبت از دندان ها بیمار را آموزش می دهد. دندان‌های مصنوعی می‌توانند از نظر نوع (دندان مصنوعی ژله ای و ثابت) متفاوت باشند. تفاوت در هزینه دندان مصنوعی می‌تواند با زمان مورد نیاز برای ساخت دندان، مواد مورد استفاده برای ساخت، و تجربه دندان‌پزشک ارتباط داشته باشد.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 15 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.