; آرتروز فک و درمان گیاهی درد فک و داروی شل کننده عضلات فک چیست - فال و خواب
قرص پنتوپرازول ؛ ۲۰ و تفاوت پنتوپرازول با امپرازول برای زخم معده و زمان مصرف

قرص پنتوپرازول ؛ ۲۰ و تفاوت پنتوپرازول با امپرازول برای زخم معده و زمان مصرف

قرص پنتوپرازول قرص پنتوپرازول ؛ ۲۰ و تفاوت پنتوپرازول با امپرازول برای زخم معده و زمان مصرف همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

کپسول ژینوفیلوس ؛ عوارض جانبی کپسول ژینوفیلوس در زمان پریودی

کپسول ژینوفیلوس ؛ عوارض جانبی کپسول ژینوفیلوس در زمان پریودی

کپسول ژینوفیلوس کپسول ژینوفیلوس ؛ عوارض جانبی کپسول ژینوفیلوس در زمان پریودی همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران …

پروتز باسن ؛ عکس پروتز باسنهای نمونه در شیراز و عمل زیبایی ران

پروتز باسن ؛ عکس پروتز باسنهای نمونه در شیراز و عمل زیبایی ران

پروتز باسن پروتز باسن ؛ عکس پروتز باسنهای نمونه در شیراز و عمل زیبایی ران همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد …

آرتروز فک

آرتروز فک ؛ درمان گیاهی درد فک و داروی شل کننده عضلات فک چیست

آرتروز فک ؛ درمان گیاهی درد فک و داروی شل کننده عضلات فک چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد آرتروز فک

وقتی که چند مفصل در قسمتی مشکل پیدا می کنند به آن آرتروز می گویند.گاهی اوقات درد در ناحیه صورت باعث نگرانی می‌شود، ‌ خصوصا هنگامیکه درد شدید و مداوم باشد اکثر افراد علت این درد‌ها را نمی‌دانند و برای بهبود آن از مسکن‌ها استفاده می‌کنند.

علت آرتروز فک

یکی از دلایل اصلی درد صورت، آرتروز فک است. همچنین باز نگه‌داشتن دهان به مدت طولانی نیز باعث درد صورت می شود. وی گفت: مبتلایان به میگرن، ‌عفونت‌های سینوس، ‌ گوش، ‌ چشم، ‌ دندان درد و التهاب مفصلی گردن نیز معمولا از درد صورت رنج می‌برند. فلسفی تصریح کرد: ‌ توصیه می‌شود مبتلایان به این بیماری در معرض هوای سرد قرار نگیرند و از نوشیدن مایعات خیلی سرد پرهیز کنند. وی تأکید کرد: برای درمان این درد‌ها، ‌ باید علت آن مشخص شود و با رفع علت، آن را درمان کرد. به‌ عنوان مثال ماساژ درمانی می‌تواند از شدت درد صورت بکاهد که برای این منظور باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

همه چیز درباره مشکلات فک

آیا وقتی دهان خود را باز می کنید همراه با صدا دادن فک قک است؟ آیا باز کردن دهان شما همراه با درد فک پایین است؟ آیا فک شما گاهی اوقات قفل می کند، طوری که باز یا بسته باقی می ماند؟ در صورتی که چنین باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی شده باشید. این اختلالات شامل مشکلات عضلات جونده، مفصل فک (مفصل گیجگاهی فکی نامیده می شود) یا هر دو می شود. سندروم مفصل گیجگاهی فکی باعث درد فک پایین می شود که ناشی از تنوعی از مشکلات پزشکی است. مفصل گیجگاهی فکی آرواره پایینی را به جمجمه در جلوی گوش وصل می کند. عضلات مشخصی از صورت، مسئولیت کنترل جویدن را بر عهده دارند. بروز مشکلات در ناحیه باعث سر درد و گردن درد، درد در ناحیه صورت، گوش درد، سر درد، قفل کردن فک پایین یا به سختی باز شدن آن، مشکل در گاز گرفتن و صدا دادن فک در هنگام غذا خوردن می شود. سندروم مفصل گیجگاهی فکی، اختلال مفصل گیچگاهی فکی نیز نامیده می شود. مفصل گیچگاهی فکی متشکل از عضلات، عروق خونی، عصب ها و استخوان ها است. شما دو مفصل گیجگاهی فکی در هر سمت فک خود دارید. عضلات درگیر در فرآیند جویدن، دهان را باز و بسته می کنند. استخوان فک که توسط مفصل گیجگاهی فکی کنترل می شود دو حرکت دارد که عبارتند از دوران، چرخش لولایی، که شامل باز و بسته کردن دهان و حرکت لغزنده ای است که باعث می شود دهان بیشتر باز شود. هماهنگی این فعالیت نیز به شما این امکان را می دهد تا صحبت کنید، چیزی بجوید یا خمیازه بکشید. هر گونه اختلال در این باره باعث درد فک می شود. در صورتی که انگشتان خود را روبروی گوش های خود قرار دهید و دهان خود را باز کنید، مفصل و حرکت آن را احساس می کنید. وقتی دهان خود را باز می کنید، لبه های مدور فک پایینی در راستای گودال مفصل استخوان گیجگاهی می لغزند. وقتی دهان خود را می بندید، مهره های استخوان به وضعیت اولیه خود سر می خورند. به منظور روان سازی این حرکت، دیسک غضروفی نرم بین مهره استخوان و استخوان گیجگاهی قرار می گیرد. دیسک ضربه ناشی از جویدن و حرکات دیگر که به مفصل گیجگاهی فکی وارد می شود، جذب می کند.جویدن فشار زیادی را وارد می کند. این دیسک نیروهای جویدن را در سراسر فضای مفصل توزیع می کند.

علائم مفصل گیجگاهی فکی

از علائم مفصل گیجگاهی فکی علاوه بر درد فک پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد: صدا دادن فک پایین: صدا ی تق تق، ساییدگی یا ترکیدگی درهنگام باز کردن دهان در افراد مبتلا به سندروم مفصل گیجگاهی فکی شایع است. این صدا دادن فک پایین ممکن است همراه با درد باشد یا نباشد. محققان بر این باور هستند که اغلب افرادی که فک آنها صدا می دهد، احتمالا دچار در رفتگی دیسک شده اند. با این حال، آنها همچنین خاطر نشان می سازند که تا زمانی که در رفتگی دیسک هیچ نوع درد یا مشکلات مرتبط با حرکت فکی ایجاد نکند، به درمان نیازی ندارد. قفل شدن فک پایین: مفصل فک مشابه مفصل کروی گودالی است، با این استثنا که خود گودال قابل حرکت است. مفصل فک گاهی اوقات در یک وضعیت باز یا بسته قفل می شود. ممکن است به دلیل قفل شد مفصل فک یا به دلیل درد، برای باز کردن دهان خود به مشکل بر بخورید. گوش درد: شاید فکر کنید که دچار عفونت گوش شده اید، اما گوش درد ممکن است با التهاب مفصل فک یا التهاب عضلانی مرتبط است. درد ناشی از این بیماری معمولا در جلو یا زیر گوش احساس می شود. سردرد: افراد مبتلا به سندروم مفصل گیجگاهی فکی اغلب سردرد را گزارش می دهد. دندان پزشک می تواند تعیین کند که آیا علائم سردرد مخصوص شما ناشی از بیماری سندروم مفصل گیجگاهی فکی است یا خیر. در بعضی از موارد، برای کمک به تشخیص و درمان سردردهای مخصوصی که با این بیماری مرتبط نیستند، باید با پزشک مشورت کنید. سفتی و درد در هنگام صبح: در صورتی که عضلات شما در حین برخاستن از خواب سفت باشد، و درد صورت داشته باشید. علامت این است که در خواب دندان قروچه می کنید. فشار دادن یا دندان قروچه رفتن باعث خستگی بیش از حد عضلات و منجر به درد می شود. مشکل هنگام غذا خوردن: ممکن است در نتیجه تغییر در نحوه گاز گرفتن، نحوه قرار گرفتن دندان های بالایی و پایینی در یکدیگر در بلعیدن به مشکل برمی خورید. این تغییر ممکن با سندروم مفصل گیجگاهی فکی مرتبط باشد. بیماری ها و آسیب دیدگی های مرتبط قبلی: آسیب دیدگی مفصل فک یا آسیب دیدگی مرتبط با چندین سال قبل منجر به علائم سندروم مفصل گیجگاهی فکی می شود. آرتروز در مفصل همچنین ناشی از آسیب دیدگی است. آرتریت از قبل بر مفاصل دیگر تاثیر گذاشته است که بر مفصل کف نیز می تواند اثر بگذارد و منجر به سندروم مفصل گیجگاهی فکی شود. علائم دیگر: علاوه بر قفل شدن فک و صدا دادن فک پایین احساس پر بودن یا زنگ زدن در گوش گاهی اوقات با سندروم مفصل گیجگاهی فکی مرتبط است. در این موارد، مشاوره با پزشک متخصص گوش،حلق و بینی برای تشخیص نهایی موثر است.

قفل شدن فک پایین

از جمله علت درد فک، صدا دادن و قفل شدن فک پایین می توان به موارد زیر اشاره کرد: وارد کردن فشار بر فک یا دندان قروچه کردن در طول خواب باعث می شود که عضلات فک بیش از حد خسته شوند و بر مفصل فشار وارد می کند (اغلب ناشی از استرس). فرسایش قسمت داخلی مفصل فک که معمولا ناشی از آرتروز است و منجر به صدا دادن فک می شود. آسیب دیدگی مفصل و قفل شدن فک پایین برای مثال، پس از وارد شدن صدمه به صورت یا بعد از جراحی فک. گاز گرفتن نامسطح که معمولا ناشی از مشکل در هنگام پر کردن دندان یا وقتی که روکش یا دندان مصنوعی قرار داده می شود، است. درد فک پایین با بیماری های خاصی مثل آرتریت روماتوئید یا فیبرومیالژیا مرتبط است. دندان قروچه و فشرده شدن فک ها می تواند علت درد فک و سندرم مفصل گیجگاهی باشد. وقتی بیش از حد از مفصل فک کار کشیده شد، باعث فرسودگی مفصل، درد و صدا دادن فک می شود. دندان قروچه و فشار دادن دندان ها نیز باعث تغییر قرار گیری دندان های بالایی و پایینی می شود و بر عضلات جونده اثر می گذارد. گاهی اوقات، مردم حتی متوجه نمی شود که دندان های خود را با فشار زیاد به هم می فشارند و دندان قروچه می روند و حتی این کار را در طول خواب انجام می دهند. استرس باعث می شود که بیماران بیشتر دندان قروچه بروند، بر فک خود فشار وارد کنند یا عضلات فک خود را سفت کنند و در نتیجه بر علائم سندورم گیجگاهی فکی از جمله قفل شدن فک پایین تاثیر گذار است. اختلالات سندروم گیجگاهی فکی نیز در بین افرادی که مشکلات دندان (بد گاز گرفتن)؛ مشکلات مفصل (مثل آرتروز)، مشکلات عضلانی یا سابقه آسیب دیدگی فک یا صورت دیگری دارند، شایع تر است.

عارضه درد و صدا دادن مفصل فک

در صورتی که مبتلا به عارضه درد و صدا دادن مفصل فک و دهان هستید، برای تشخیص و گزینه های درمان درد فک حتما به پزشک عمومی یا دندان پزشک مراجعه کنید. عموما، روش های درمانی غیر جراحی برای قفل شدن فک پایین مثل تغییرات سبک زندکی، فیزیوتراپی در ابتدا انجام می گیرد. تعداد کمی از افراد مبتلا به سندروم مفصل گیجگاهی فکی شدید و صدا دادن فک برای روش های درمانی دیگر به جراح دهان، فک و صورت ارجاع داده می شوند.

بهبود قفل شدن مفصل فک

چند مورد اقدامات خود یاری وجود دارد که به بهبود صدا دادن فک پایین و قفل شدن مفصل فک کمک می کنند که از قرار زیر هستند: با خوردن غذاهای نرم و آدامس نجویدن مفصل را استراحت دهید. به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، چندین مرتبه در روز یک پارچه سرد یا گرم روی فک خود قرار دهید. انجام چند حرکت کششی نرم مخصوص فک که پزشک برایتان تجویز می کند. از زیاد باز نگه داشتن مفصل تا زمان تسکین درد فک پایین خودداری کنید. از دندان قروچه برای مدت طولانی خودداری کنید. عضلات دور مفصل را ماساژ دهید. روش های ریلکسشن به منظور کاهش استرس. قرار ندان چانه بر روی دست.

درد فک صورت

مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، جایی است که فک پایین به جمجمه متصل می‌شود و وجود همین مفصل است که باعث می‌شود ما بتوانیم غذا بخوریم، حرف بزنیم و خمیازه بکشیم. ‌این مفصل مثل تمام مفاصل از یک سر استخوانی تشکیل شده که داخل حفره مفصلی قرار دارد (این حفره مفصلی داخل جمجمه است) و روی آن هم یک دیسک غضروفی قرار دارد که مانع ساییدگی سر مفصل و حفره مفصلی می‌شود. بیشتر مشکلات مفصل گیجگاهی فکی زمانی آغاز می‌شود که این دیسک غضروفی در محل صحیح خود قرار نگیرد. سندرم TMJ ، بیماری عضلات و اعصاب ناحیه مفصلی است که به علت آسیب مفصل گیجگاهی فکی ایجاد می‌شود. جفت نشدن دندان‌ها روی هم، ساییدن دندان‌ها (دندان قروچه) که به مفصل فشار زیاد وارد می‌کند، استرس، آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت مفصلی و سایر بیماری‌های خودایمنی، جویدن زیاد آدامس و کشیدگی لیگامان‌های مفصل باعث درد آن می شوند. از علائم سندرم TMJ می‌توان به این موارد اشاره کرد: – درد شعاعی در ناحیه گردن و عضلات شانه – درد در اطراف گوش که با صحبت کردن، جویدن یا باز کردن دهان تشدید می‌شود – سفتی عضلات فک – محدودیت باز کردن دهان یا قفل شدن فک – شنیدن صدا هنگام باز و بسته کردن فک – تغییر در مسیری که دندان‌های فک بالا و پایین روی هم جفت می‌شوند. همچنین در مواردی، احساس دندان درد، سر درد، گردن درد، درد در ناحیه فوقانی شانه، گوش درد، مشکلات شنوایی، احساس صدای زنگ در گوش و گیجی از دیگر علائم این سندرم هستند. نکته : اگر موقع باز یا بسته کردن فک، مفصل شما صدای کلیک می‌دهد، اما درد یا محدودیت در بازکردن فک وجود ندارد، احتمالا مشکلی در مفصل گیجگاهی فکی وجود ندارد.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی معمولا به این دلایل اتفاق می‌افتد: – خوردگی دیسک یا تغییر محل آن – آرتریت غضروف مفصل – آسیب دیدگی مفصل به دلیل ضربه‌های شدید، یا نیروهای با شدت کم اما مداوم و مستمر که معمولا به دلیل اعمال نیروی بیش از حد عضلات جونده یا روابط نادرست میان دندان‌ها ایجاد می‌شود. – عضلات مسوول در حرکات مفصل و جویدن (عضلات جونده) به واسطه فعالیت شدید دچار خستگی و ضعف می‌شوند. علت معمولا فشردن شدید دندان‌ها روی هم یا دندان قروچه موقع خواب یا سایش دندان‌ها هنگام بیداری است.

درمان های خانگی اختلال مفصل گیجگاهی فکی

۱ـ غذاهای نرم بخورید. ۲ـ از باز کردن زیاد فک خودداری کنید، مثل خودداری از جویدن آدامس و آواز خواندن با صدای بلند، هنگام خمیازه کشیدن زیر فک خود را بگیرید تا زیاد باز نشود، سیب، هویج و خوراکی‌های سفت را گاز نزنید و آنها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. ۳ـ ورزش هایی را انجام دهید که مفصل و عضلات فک را در حالت آرامش قرار می‌دهند. دندانپزشک متخصص می‌تواند آنها را به شما یاد دهد. ۴ـ انجام نیم ساعت ورزش هوازی، سه تا چهار بار در هفته می‌تواند استرس را کاهش دهد و اندورفین در بدن ترشح کند که باعث کاهش درد می‌شود. ۵ـ روش‌های کاهش استرس را یاد بگیرید. حواستان باشد در شرایط استرس، دندان‌ها را به هم فشار ندهید. ۶ـ به پشت و یا به یک طرف بدن بخوابید. اگر روی شکم بخوابید و یک سمت صورتتان را روی بالش بگذارید، مشکلات فکی شما بدتر می‌شود. ۷ـ صاف راه بروید، عضلات پشت گردن باید تکیه گاه خوبی داشته باشد. ۸ـ اگر طولانی مدت از تلفن استفاده می‌کنید، گذاشتن تلفن بین شانه و عضلات گونه، فشار زیادی بر گردن و مفصل فکی وارد می‌کند. بنابراین از هندزفری استفاده کنید. ۹ـ اگر احساس درد تیزی دارید، تکه‌های یخ را در حوله ای نازک قرار دهید و حدود ده دقیقه (بیش از ۲۰ دقیقه نشود) در ناحیه مفصل فکی قرار دهید. اگر نیاز است هر دو ساعت یکبار این کار را تکرار کنید. ۱۰ـ اگر درد گنگ و مبهمی احساس می‌کنید، استفاده از گرما بهتر است. با این کار خونرسانی در عضلات مفصل زیاد می‌شود. حوله‌ای را در آب گرم خیس کنید و روی عضلات ناحیه مفصل به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

دارو درمانی اختلال مفصل گیجگاهی فکی

۱ـ دارو درمانی: گاهی ممکن است بنا به صلاحدید دندانپزشک متخصص، از داروهای ضدالتهاب، شل‌کننده‌های عضلانی یا ضد افسردگی ها استفاده کنید. ۲ـ تثبیت با Splint : ممکن است نیاز باشد از گارد دهانی استفاده کنید (به‌صورت کوتاه‌مدت و تحت نظر پزشک). ۳ـ درمان‌های فیزیوتراپی: استفاده از لیزر سرد (اولتراسوند)، گرما و سرما درمانی و… ۴ـ تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس برای سه تا هشت ماه درد را کم می کند که نتایج آن هنوز در حال تحقیق و بررسی است. ۵ـ درمان های گسترده: اگر تغییرات مفصلی غیرقابل بازگشت و علائم پایداری در مفصل مشاهده شود، درمان‌های گسترده‌تر مانند جراحی مفصل و یا استفاده از پروتز مفصلی ممکن است نیاز باشد.

تشخیص درد فک

به خاطر اینکه بسیاری از شرایط دیگر همچون درد دندان، مشکلات سینوس، آرتروز یا بیماری لثه نیز می توانند علائم مشابه درد استخوان فک داشته باشند، دندان پزشک یا پزشک می تواند با بررسی سوابق شما و آزمایش های کلینیکی علت درد فک را تشخیص دهد. دندان پزشک می تواند وضعیت مفصل فک شما را نسبت به درد یا حساسیت معاینه کرده به صداهای فک در هنگام حرکت آن گوش دهد و به دنبال موارد ایجاد محدودیت حرکتی یا قفل شدن فک در زمان باز کردن یا بستن دهان باشد. علاوه بر این پزشک می تواند وضعیت گاز گرفتن دندان ها و نیز عملکرد عضلات صورت را بررسی کند. گاهی اوقات برای بررسی دقیق تر موضوع از عکس رادیولوژی پاناروما استفاده می شود. این عکس رادیولوژی امکان بررسی کامل استخوان فک، مفصل فک و دندان ها را برای اطمینان از عدم وجود سایر مشکلات احتمالی که باعث ایجاد علائم درد فک شده باشند، فراهم می کند. گاهی اوقات ممکن است برای بیمار از عکس برداری اضافی همچون ام آر آی یا سی تی اسکن نیز در صورت لزوم استفاده شود. عکس ام آر آی بافت نرم همچون دیسک مفصل فک را بررسی می کند و به این ترتیب می توان حرکت مناسب فک را تشخیص داد. با انجام سی تی اسکن می توان جزئیات استخوان فک را مشاهده نمود. اگر شما به درمان اضافی در این حوزه نیاز داشته باشید، دندان پزشک یا پزشک ممکن است شما را برای انجام عمل جراحی در ناحیه صورت، دهان و فک معرفی کند.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 23 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.