; بیماری های روانی و انواع بیماری های روانی خطرناک و بیماری های روانی شایع - فال و خواب
سارکوم ؛ درمان و علائم اولیه و عکس سرطان سارکوم رحمی چیست

سارکوم ؛ درمان و علائم اولیه و عکس سرطان سارکوم رحمی چیست

سارکوم سارکوم ؛ درمان و علائم اولیه و عکس سرطان سارکوم رحمی چیست همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما …

سل و آیا بیماری سل خطرناک است و بیماری سل واگیر دار است

سل و آیا بیماری سل خطرناک است و بیماری سل واگیر دار است

سل سل ؛ آیا بیماری سل خطرناک است و بیماری سل واگیر دار است همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه …

ناف درد و علت و درمان درد دور و بالای ناف در طب سنتی در پریودی و بارداری

ناف درد و علت و درمان درد دور و بالای ناف در طب سنتی در پریودی و بارداری

ناف درد ناف درد ؛ علت و درمان درد دور و بالای ناف در طب سنتی در پریودی و بارداری همگی در سایت فال و …

بیماری های روانی

بیماری های روانی ؛ انواع بیماری های روانی خطرناک و بیماری های روانی شایع

بیماری های روانی ؛ انواع بیماری های روانی خطرناک و بیماری های روانی شایع همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد بیماری های روانی

وقتی اسم بیماری روانی به میان می آید احساس ناخوشایندی به ما دست می دهد، ولی بسیاری از این بیماری های روانی با خود قدرت های فرا انسانی را به بیمار می بخشند که ممکن است در تغییر دیدگاه نسبت به بیماران روانی سهم بسزایی داشته باشد بدون شک کسی دوست ندارد به او بیمار روانی گفته شود یا حتی با خود فکر کند که نشانه هایی از بیماری روانی در او دیده می شود، چه برسد به این که واقعاً به چنین اختلالاتی دچار شده و با عواقب آن روبرو گردد. شاید بتوان ادعا کرد که کمتر کسی پیدا می شود که از اختلالی روانی، هر چند کوچک و بی اهمیت، رنج نبرد. در چنین مواردی ممکن است اطرافیان و حتی خود فرد نیز از اختلال روانی اش بی خبر باشند. در کل می توان گفت که تمامی افراد فکر می کنند که بیماری های روانی هیچ جنبه ی مثبتی نداشته و هیولاهایی هستند که انسان را در کام خود فرو می برند. وقتی اسم بیماری روانی و شخص روانی به میان می آید احساس ناخوشایندی به ما دست می دهد، انگار که با یک بیماری هولناک یا یک هیولا روبرو شده ایم. به همین دلیل شاید بدترین توهین به هر شخصی این باشد که او را روانی نامیده، یا گفت که مشکل روانی دارد و باید به روانشناس و روان درمانگر مراجعه نماید. بیماری های روانی تاثیرات و انگ های ناخوشایند اجتماعی با خود به همراه دارند. در آینده شاید دیگر شاهد دیدگاه منفی این چنینی به بیمارانی که از اختلالات روانی رنج می برند نباشیم زیرا مشخص شده که این بیماری های روانی گاه با اثرات جانبی بسیار مفیدی همراه هستند.

آشنایی با بیماری های روانی

بیماری روانی به گروهی از بیماریها گفته می‌شود که با تأثیر بر تفکر و رفتار باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می‌شوند. علت بیماری‌های روانی به خوبی شناخته شده نیست ولی آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیک، استرس‌های مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آن‌ها مؤثر است. افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنیا از جمله این اختلالات هستند.

تاریخچه بیماری های روانی

برای قرن‌ها با بیمارانی که از اختلالاتِ ذهنی (mental disorders) رنج می‌بردند، به شیوه‌های کاملاً وحشیانه و بدوی برخورد می‌شد. این باور که علت اختلالاتِ ذهنی، شیاطین و نیروهای متافیزیکی هستند، یک باور رایج بود. شیوهٔ متداولِ درمان بیمارانِ ذهنی این بود که شرایطِ بدنیِ بیمار را به قدری نامناسب کنند تا شیطان مجبور به ترکِ بدن او گردد! از این رو بیمار را با آبِ جوش غسل می‌دادند، او را شلاق می‌زدند، به او گرسنگی می‌دادند یا او را شکنجه می‌کردند. زیگموند فروید یکی از نخستین روانشناسانی بود که نیاز به شیوه‌های درمانی و ارائهٔ یک رویکرد جامع در این زمینه را احساس کرد و روانکاوی را بر این مبنا ایجاد کرد

انواع بیماری های روانی

بیماری‌های روانی انواع مختلفی دارند که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: اختلالات خلقی اختلالات اضطرابی اختلالات روانپریشی اختلالات شبه جسمی اختلالات ناشی از مصرف مواد اختلالات خوردن اختلالات خواب اختلالات شخصیت اختلالات انطباقی اختلالات روان تنی اختلالات کنترل تکانه اختلالات جنسی اختلالات شناختی

ناهنجاری بدشکلی بدن

سندروم «Quasimodo» یا ناهنجاری بدشکلی بدن (مانند گوژپشتی) در واقع یک بیماری ذهنی است که افراد دارای ناهنجاری ها و بدشکلی های غیرقابل باور در بدن به آن مبتلا می شوند. افراد مبتلا به این عارضه دچار افکار وسواسی ناخوشایند دائمی هستند. آن ها مدام در آینه خود را نگاه کرده و دنبال زاویه ای می گردند که بدشکلی بدنشان در آن زاویه ی خاص مشهود نباشد و از عکس گرفتن نیز واهمه دارند زیرا دوست ندارند که گوژپشتی آن ها در عکس معلوم باشد. همچنین به ظاهر خود بسیار اهمیت داده و در مسائل عاطفی خود به مشکل برمی خورند. سطح اعتماد به نفس در این افراد بسیار پایین است و در رفتارهای اجتماعی خود دستپاچه عمل می کنند زیرا فکر می کنند که اطرافیان متوجه نقص بدنی آن ها شده و آن ها را به باد تمسخر خواهند گرفت.

بیماری روانی Erotomania

کسانی که از این اختلال روانی رنج می برند بر این باورند که کسی عاشق آن ها شده است به ویژه شخصی از طبقه ی بالاتر برای مثال یک چهره ی مشهور سینمایی. این بیماران معتقدند که فردی که به آن ها علاقه دارد از طریق نشانه های رمزی، تله پاتی و پیام های رمزدار احساسات خود نسبت به آن ها را و با استفاده از رسانه های جمعی نشان می دهند. مبارزه با این بیماری روانی بسیار مشکل است حتی اگر شخص مورد نظر مستقیماً و بسیار واضح آن ها را از خود رانده و به اصطلاح به آن ها «نه» بگوید. این بیماران حتی چنین عکس العملی از طرف شخص مورد نظر را نشانه و استراتژی برای مخفی نگه داشتن احساسات شخصی او از اجتماع تلقی می کنند. در فیلمی با عنوان «از سرزمین ماه» (From the Land of the Moon) با بازی ماریون کوتیلارد به این اختلال روانی پرداخته شده است.

توهم

افراد مبتلا به این بیماری روانی بر این باروند که یک شخص بسیار به آن ها نزدیک است یا حتی یک همزاد در کنار خود دارند. این افراد حتی ممکن است ادعا کنند که کارهای شرورانه ای که به ان ها نسبت داده می شود در واقع کار همزاد آن ها بوده که دقیقاً شبیه آن ها است. این اختلال روانی فرد را دچار توهم مفرط می کند و عمدتاً با اسکیزوفرنی همراه است. فیلم «The Double» که بر اساس رمانی با همین نام از داستایوفسکی ساخته شده است این بیماری روانی را به تصویر می کشد.

توهم «Fregoli»

در این اختلال روانی، بیمار باورهایی کاملاً مقابل مورد قبلی دارد. این افراد بر این باورند که یک نفر در ظاهری متفاوت و در کالبد دیگران قرار دارد که با آن ها رابطه ی بسیار نزدیکی داشته و برای تعقیب کردن آنان همواره پوشش و ظاهر خود را تغییر می دهد.این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ شناخته شد.: دختری جوان ادعا می کرد که دو نفر از بازیگران تئاتری که وی همیشه به آن جا می رفت همواره او را تعقیب می کنند و شکل افرادی که او دیده یا می شناسد را به خود می گیرند. در انیمیشن «Anomalisa» گوشه هایی از این اختلال روانی به تصویر کشیده شده است.

سندروم «Adele»

سندروم «Adele» یک فکر و وسواس دائمی است که فرد را به سمت تجربه ی عشق های دردناک سوق می دهد. پزشکان اخیراً این اختلال را در زمره ی اختلالات روانی دسته بندی کرده که سلامت و زندگی فرد را به شدت تهدید نموده و آن را با علاقه ی شدید به قمار، مصرف مشروبات الکلی و جنون سرقت مقایسه می کنند. علائم این اختلال روانی مشابه افسردگی شدید است اما می تواند بسیار خطرناک تر باشد به نحوی که می تواند منجر به شکنجه و آزار دیگران، خود فریبی، امیدهای توهمی و غیرواقعی، فداکاری خودخواسته، نادیده گرفتن نصیحت های دوستان یا دیگر اشخاص نزدیک، اقدامات متهورانه و عدم علاقه به موضوعات و فعالیت های دیگر منجر شود. می توانید گوشه هایی از اشکال این اختلال روانی را در فیلم «داستان اَدل اچ» (The Story of Adele H) ببینید.

اختلال وسواس فکری یا عملی

اختلال وسواس فکری یا عملی ، یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط درمورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد.  در اختلال وسواسی-فکری عملی افکار وسواس‌گونه و اضطراب‌آور و ترس با وسواس‌های عملی همراه می‌شود. این وسواس‌های عملی کارهایی وسواس‌گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. این کردارها تکراری و کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی ۵-DSM، اختلال وسواسی -جبری و اختلالات مرتبط شامل اختلال وسواسی- جبری OCD، اختلال بدریخت انگاری بدن، اختلال ذخیره‌سازی، اختلال کندن مو، اختلال خراشیدن پوست، اختلال وسواسی -جبری و اختلالات ناشی از مواد/دارو، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط ناشی از بیماری طبی، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط معین دیگر و اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط نامعین می‌باشد. طبق ملاک‌های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی برای اختلال وسواسی، به دو گونه فکری و عملی تعریف می‌شود.

بیماری بدروانی

بدروانی ترکیبی از توهمات پارانوایایی و بزرگنمایی است. افکار توهمی فرد مبتلا به این اختلال همواره با خیالات غیرواقعی و همچنین خاطرات دروغین همراه بوده و شخص خود را حکمران جهان تلقی کرده و خود را دارای زندگی ابدی می دانند. حتی برای خود منشأ خدایی قائل بوده و ادعا می کنند که تمامی کتاب های مشهور را آن ها تحت نام ها و القاب ساختگی نوشته اند و غیره. افراد مبتلا به این اختلال روانی معمولا بسیار مغرور و مرموز به نظر می رسند.

سندورم توره

سندورم توره (Tourettes) معمولاً در فیلم ها و سریال ها به شیوه ی نادرستی و به عنوان یک رفتار زننده و ادا کردن حرف های رکیک بدون این که کنترلی روی آن ها وجود داشته باشد به تصویر کشیده می شود. اما مطالعات نشان داده که در ذهن افراد مبتلا به سندروم توره نبردی شناختی و بی پایان بین وسوسه ها و تلاش برای کنترل کردن وسوسه های ناخوشایند وجود دارد. این موضوع باعث می شود که فرد وقتی به صورت فعال در حال جدا کردن وسوسه های خوشایند از ناخوشایند است از قدرت شناختی بالایی برخوردار باشد و بر روی هر وسوسه خاص هزاران بار بیشتر از یک شخص معمولی تمرکز کند. برخی از افراد مبتلا به این سندروم مانند تیم هاوارد، دروازه بان مشهور، می توانند این وسوسه ها را به شیوه هایی فراانسانی کنترل کنند. این همان چیزی است که باعث می شد دقت دیوید بکهام در زمین و شوت کردن توپ به سمت دروازه به مقدار بسیار زیادی افزایش یابد. این اختلال در میان بسیاری از ورزشکاران مشهور دیده می شود که قدرت و دقت آن ها را به شدت افزایش داده است.

اختلال روانی

اختلال روانی شرایطی است که بر احساس و فکر شما تاثیر می گذارد. همچنین بیماری روانی می تواند بر توانایی شما در زندگی روزمره تاثیر بگذارد. بیماری روانی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. از جمله: • ژنتیک • محیط • عادت های روزانه • زیست شناسی انواع بیماری روانی در ایالات متحده رایج می باشد. حدود یک نفر از پنج بزرگسال آمریکایی سالانه حداقل یک بیماری روحی را تجربه می کنند و معمولا نوجوانان در سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی در معرض یک بیماری روحی قرار دارند. اختلالات روانی شایع هستند، اما از لحاظ شدت متفاوت می باشند. حدود یک نفر از هر ۲۵ بزرگسال سالانه بیماری جدی روانی (SMI) را تجربه می کنند. این بیماری روانی می تواند به طور قابل توجهی توانایی شما را برای انجام زندگی روزانه کاهش دهد. گروه های مختلف افراد ممکن است انواع بیماری روانی را به شدت های متفاوت تجربه کنند. با توجه به موسسه ملی سلامت روان، زنان نسبت به مردان بیشتر احتمال دارد که SMI را تجربه کنند، افراد بالای سنین ۲۶-۴۹ به احتمال زیاد یکی از انواع بیماری روانی را تجربه می کنند و افرادی که دارای نژاد مخلوط هستند نسبت به افراد دیگر قومیت ها بیشتر در معرض ابتلا به انواع جدی بیماری روانی می باشند. هر نوع بیماری روانی علائم خاص خود را دارد، اما اکثر آنها ویژگی های مشترک دارند.

علائم بیماری های روانی

• نخوردن غذا به اندازه کافی یا پرخوری • بی خوابی یا خواب بیش از حد • فاصله گرفتن از دیگران و فعالیت های مورد علاقه • احساس خستگی حتی با وجود خواب کافی • احساس بی حالی یا عدم تمرکز • احساس بدن درد شدید • احساس ناامیدی و ناراحتی • سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا استفاده از داروهای غیر مجاز و مواد مخدر بیش از هر زمان دیگری • احساس سردرگمی، فراموشی، تحریک پذیری، خشم، اضطراب، غم و اندوه و یا ترس • بحث و مشاجره دائمی با دوستان و خانواده • داشتن تغییرات شدید خلق و خوی که باعث مشکلات ارتباطی می شود • داشتن مشغله ذهنی و افکاری که نمی توانید از سر خود خارج کنید • شنیدن صدایی در سر که نمی توانید آن را متوقف کنید • داشتن افکار خود آزاری یا دیگر آزاری • قادر نبودن به انجام فعالیت ها و کارهای روزانه ی خود

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.