; گرفتگی عضلات کمر ؛ کرونا و درمان گیاهی و آمپول و ورزش برای گرفتگی عضلات کمر
چاق شدن کودکان و برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان و کودک ۷ ساله

چاق شدن کودکان و برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان و کودک ۷ ساله

چاق شدن کودکان چاق شدن کودکان ؛ برنامه هفتگی غذایی برای چاق شدن کودکان و کودک ۷ ساله همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

قرص چرک خشک کن برای دندان و گلو و گوش آموکسی سیلین و سفالکسین

قرص چرک خشک کن برای دندان و گلو و گوش آموکسی سیلین و سفالکسین

قرص چرک خشک کن قرص چرک خشک کن ؛ برای دندان و گلو و گوش آموکسی سیلین و سفالکسین همگی در سایت فال و خواب . …

قرص حساسیت ؛ پوستی کهیر و چشم و عوارض و قویترین آمپول ضد حساسیت

قرص حساسیت ؛ پوستی کهیر و چشم و عوارض و قویترین آمپول ضد حساسیت

قرص حساسیت قرص حساسیت ؛ پوستی کهیر و چشم و عوارض و قویترین آمپول ضد حساسیت همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر ؛ کرونا و درمان گیاهی و آمپول و ورزش برای گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر ؛ کرونا و درمان گیاهی و آمپول و ورزش برای گرفتگی عضلات کمر همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی کمر به صورت یک واکنش انقباضی درد عضلات پشت و به خصوص کمر، اتفاق می افتد. گرفتگی و اسپاسم عضلانی کمر و درد شدید ممکن است در اثر تحریک یا آسیب به اعصاب، رباط ها و یا ماهیچه های کمر، ایجاد شود. افرادی که از گرفتگی کمر رنج می برند، همچنین احساس درد شدید و سفت شدن ماهیچه همراه با سفتی و یا بر آمدگی قابل لمس را دارند. در بیشتر موارد، این واکنش های انقباضی عضلات و خشکی کمر ، درست پس از ایجاد جراحت به وجود می آیند ولی در بعضی موارد ممکن است ظاهر شدن آن ها چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

علائم گرفتگی عضلات کمر

علائم گرفتگی کمر عبارت اند از کمر درد ناگهانی، به هنگام هل دادن، کشیدن یا چرخیدن. برخی از افراد مبتلا به گرفتگی و اسپاسم کمر، می توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند ولی پس از چند ساعت، خونریزی عضلات باعث کشیده شدن تاندون ها و ماهیچه ها گشته و ادامه فعالیت را ناممکن می سازد. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به گرفتگی عضلات کمر، در حالت خوابیده، با زانو های خم به سمت داخل و ستون فقرات قوس دار، بیشترین احساس راحتی را می کنند

گرفتگی عضلات پایین کمر

در اغلب موارد، درد پایین کمر ، ناشی از آسیب عضلات و یا رباط های این بخش است. هرچند کشیدگی عضله یک آسیب جدی به نظر نمی رسد، با این حال درد ناشی از آن می تواند بسیار شدید باشد و هر ساله درد پایین ستون فقرات عامل بسیاری از مراجعات اورژانسی بیماران باشد.

علل گرفتگی عضلات کمر

در بیشتر موارد، گرفتگی عضلات کمر به دلیل کشیدگی عضلات کمر، تورم، حساسیت به لمس و یا التهاب ماهیچه به وجود می آید. هر نیرویی که به حد کافی قدرتمند باشد، می تواند تاندون ها و یا ماهیچه های کمر را پاره کند. این عارضه در بعضی ورزش های خاص که با کشیدن، هل دادن و چرخیدن سریع سر و کار دارند شایع است، مانند گلف، بیس بال، بسکتبال، فوتبال و وزنه برداری.

عوامل خطر در گرفتگی عضلات کمر

خطر ابتلای برخی افراد به گرفتگی و خشکی کمر، بیشتر است. این عوامل خطر عبارت اند از ضعف عضلات شکم، ضعف یا انعطاف ناپذیری عضلات روی ستون مهره، سفت شدن عضله پشت ران، لوردوز (انحنای بیش از حد ستون فقرات به طرف جلو)، تومور، تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک کمر، لغزش مهره، اسپوندیلوز و آرتروز.

گرفتگی عضلات کمر و مراجعه به پزشک

شما باید به پزشک مراجعه کنید، اگر: روش های خود درمانی اثری نداشتند. گرفتگی عضلات گردن و کمر و درد به صورت مکرر اتفاق می افتند. زیرا ممکن است علت آن ها عارضه ای دیگر باشد. درد به دلیل ضربه یا زمین خوردن است. احساس ضعف، تعرق، درد شکمی، تب، استفراع و تهوع می کنید. در نواحی مختلف پا ، مقعد یا کشاله ی ران، احساس بی حسی و درد می کنید. اختیار مثانه و شکم خود را ندارید. وزن شما بی دلیل کم شده است. درد بیش از دو هفته باقی بماند یا شدید و ممتد باشد. سابقه ی سوء مصرف مواد، سرطان یا پوکی استخوان دارید. قبل از شروع درمان برای آسیب‌دیدگی عصب، لازم است سایر مشکلات احتمالی که باعث ایجاد التهاب یا درد مزمن برای فرد شده، درمان شوند. تست نوار عصب و عضله یک روش موثر و ساده برای اطلاع از سلامت عضلات و اعصاب در بدن است.

روش های درمان گرفتگی عضلات کمر

توقف فعالیت ها حتی اگر حس می کنید که گرفتگی کمر شما شدید نیست، نیاز است هر نوع فعالیتی که باعث آن شده است را متوقف نمود. شما می توانید برای درمان اسپاسم عضلانی آن ناحیه را ماساژ دهید. استراحت استراحت برای کمک به درمان گرفتگی عضلات و بهبودی سریع تر ماهیچه، حیاتی است. اگر جراحت ماهیچه ای باعث اسپاسم عضلات کمر شده باشد، به دو تا سه روز استراحت نیاز است. در طی دوره ی استراحت، حتما مقدار کمی تحرک مانند راه رفتن آرام داشته باشید در غیر این صورت عضلات ممکن است خشک شده و سفت شوند. با این حال لازم است که هنگام تحرک احتیاط کرده و از خم شدن و چرخاندن بدن پرهیز شود زیرا احتمال افزایش گرفتگی وجود دارد. کمپرس سرد پس از ایجاد جراحت ممکن است جریان خون در بافت افزایش یافته و منجر به التهاب و درد شود. استفاده از کمپرس سرد می تواند در درمان گرفتگی عضلات کمر و رفع علائم را در اولین گرفتگی عضلات کمر موثر باشد، ولی در دفعات بعدی، کمپرس گرم باید قبل از سرد استفاده شود. در طول اولین روز، هر دو ساعت به مدت ۱۵ دقیقه از یخ استفاده کنید. کمپرس گرم هر گونه گرما می تواند درد را تسکین دهد ولی برای نتایج بهتر می توان از گرم کردن به همراه رطوبت استفاده کرد. گرما به شل شدن عضلات گرفته کمک می کند و باید هر بار پس ار استفاده ی کمپرس سرد، از گرما استفاده کرد. اگر نمی خواهید بیرون رفته و از فروشگاه یک پد گرم کننده ی مرطوب تهیه کنید، می توانید از یک حوله ی خیس خورده در آب گرم استفاده کنید. همچنین حمام یا دوش گرفتن با آب گرم می تواند موثر باشد. شما باید گرمای همراه با رطوبت را هر چهار ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه استفاده کنید تا جایی به درمان گرفتگی کمر ختم شود. لازم به ذکر است که در برخی افراد، گرما موجب افزایش درد می شود، اگر این اتفاق برای شما افتاد، این روش را فورا متوقف کرده و فقط از کمپرس های سرد استفاده کنید.

گرفتگی عضلات کمر و بالا بردن پا

بسیاری از کسانی که از گرفتگی عضلات کمر رنج می برند، ناراحتی زیادی دارند. موقعیت های خاصی می توانند تا حدی تسکین دهنده باشند. در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است. تمامی این موقعیت های شامل بالا بردن پا می باشند. زانو های خود را بالا تر از لگن قرار دهید. موقع نشستن پاهای خود را روی یک چهار پایه قرار دهید. می توانید پا های خود را روی چند بالش گذاشته تا در سطح بالاتری قرار بگیرند. روی یک تخت سفت خوابیده و پا های خود را روی یک صندلی قرار دهید. به صورتی که زانو ها ۹۰ درجه خم شده باشند.

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون می تواند موجب از بین رفتن درد تا چند ماه شود و این به خصوص هنگامی درست است که گرفتگی، در پا ایجاد درد کند. تزریق اوزون باعث رسیدن مستقیم اکسیژن فعال (مخلوط اکسیژن و اوزون –O3) به بافت آسیب دیده می شود. این روش درمان، با کمترین میزان تهاجم، باعث رسیدن مستقیم آثار بازسازی کننده و ضد التهاب اوزون پزشکی، به بافت ملتهب می شود. تزریق اوزون کاملا ایمن است، اگر به وسیله ی پزشک متخصص و آموزش دیده انجام شود.

گرفتگی عضلات کمر و ورزش

صاف نگاه داشتن پشت و راه رفتن به حالتی که زانو ها بیش از حد معمول بالا بیایند. این تمرین به خصوص در گرفتگی عضله کمر و انقباضات و ناراحتی های مربوط به آن موثر است. کشیدگی های ملایم در عضلات پشتی به وسیله ی بردن بازو ها به بالای سر. در هر بار انجام این عمل ۵ تا ۱۰ ثانیه حالت خود را نگه داشته و سپس دست را پایین بیاورید. این تمرین را روزی ۳ تا ۴ مرتبه ی ۱۰ تایی انجام دهید. روی زمین خوابیده و با خم کردن زانو های خود، کف پا را روی سطح زمین قرار دهید. سپس به آرامی یک زانو را به سمت سینه ی خود کشیده و ۱۰ ثانیه حالت خود را حفظ کنید، سپس پای خود را پایین آورده و با پای دیگر این کار را انجام دهید. برای هر پا دو تا سه مرتبه ی ۱۰ تایی اگر می توانید آن را تحمل کنید، کافی است. اگر این تمرین علائم عارضه را افزایش می دهد، انجام آن را متوقف سازید. نکته : این تمرینات را به هنگام شروع گرفتگی عضلات کمر انجام ندهید. این تمرینات زمانی که درد کاهش یافته و انقباض در حداقل میزان خود است، مناسب می باشند.

انواغ کشیدگی در ناحیه ی پایین کمر

دو نوع رایج کشیدگی در ناحیه ی پایین کمر و در اصطلاح رگ به رگ شدن کمر وجود دارد: کشیدگی عضله زمانی اتفاق می افتد که عضله بیش از حد کشیده و یا پاره شود، در نتیجه رشته های ماهیچه ای دچار آسیب می شوند. کشیدگی عضلات ناحیه کمر زمانی اتفاق می افتد که رباط ها بیش از حد کشیده و یا پاره شوند. رباط ها، بافت های پیوندی رشته ای و بسیار محکمی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. برای درمان، فرقی نمی کند که کشیدگی عضله و یا رباط باعث ایجاد درد شده باشد، چون روش درمان و تشخیص در هر دو مورد، یکسان است. وقتی که رباط ها و یا عضلات ناحیه ی پایین کمر دچار کشیدگی و یا پارگی می شوند، ناحیه ی اطراف عضلات، معمولا ملتهب می شود. این التهاب موجب اسپاسم کمر شده و این اسپاسم کمر است که می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه ی پایینی کمر و همچنین اختلال در راه رفتن شود.

روش های درمان گرفتگی عضلات کمر

روش های اولیه برای درمان گرفتگی عضلات کمر شامل ترکیبی ازموارد زیر می باشد: داروهای مسکن (مثل استامینوفن)، برای مسدود کردن مسیر پیام های درد به سمت مغز داروهای ضد التهاب (مثل ایبوپروفن، یا احتمالا استروئیدهای خوراکی)، برای کاهش التهاب موضعی که باعث درد می شود. شل کننده های عضلانی، که ممکن است در کوتاه مدت برای درمان گرفتگی عضلات کمر تجویز شوند تا درد شدید ناحیه ی کمر که با اسپاسم عضلانی همراه است را کاهش دهند و به درمان اسپاسم عضلانی بپردازند . ماساژ، به افزایش جریان خون در ناحیه ی کمر کمک می کند (برای کمک به بهبودی)، سفتی و گرفتگی عضلات کمر را برطرف می کند و موجب آزاذسازی اندورفین ها، داروی ضد درد طبیعی بدن می شود. کایروپراکتیک (درمان دستی )عضلات کمر به کاهش گفتگی عضلات و تسریع بهبودی کمک می کند. کمپرس یخ: استفاده از انواع کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب کمک کند. به کارگیری این روش بلافاصله پس از جراحت موثر است. گرما درمانی: قرار دادن کیف آب جوش و یا حوله ی گرم بر روی کمر به مدت طولانی به تحریک جریان خون و بهبودی ناحیه ی آسیب دیده کمک می کند. چنانچه درد کمر بیش از دو هفته طول بکشد، عضلات کمر شروع به ضعیف شدن می کنند. به دلیل این که عضلات این ناحیه دردناک می شوند، واکنش طبیعی اغلب بیماران این است که از آن عضله استفاده نکنند. اما عدم حرکت این عضلات موجب آتروفی و در نتیجه تضعیف عضله می شود، این امر باعث درد بیشتر کمر می شود چون این عضلات کمتر قادر به حفظ ستون فقرات خواهند بود.

کاهش جریان خون

باریک شدن رگ هایی که خون را به پاها می رساند (در اثر تصلب شرایین) می تواند گرفتگی عضلات را بوجود آورد و درست مانند گرفتگی پاها و دست ها در هنگام ورزش می باشد. این گرفتگی ها معمولا بعد از ورزش از بین می روند.

اسپاسم کمر

اسپاسم کمر یک انقباض ناگهانی و غیرارادی یا یک گرفتگی عضلانی غیرقابل‌ کنترل در واکنش به کشیدگی عضله، استفاده بیش ‌از حد، ضعف یا درد ناشی از بروز جراحات، آسیب‌دیدگی‌ها و اختلالات است. اسپاسم کمر اغلب در نزدیکی نخاع یا ریشه عصب که به سمت نخاع رفته یا از آن بازمی‌گردند رخ می‌دهد. این اسپاسم و خشکی کمر می‌تواند باعث اعمال فشار بر یکی از عصب‌ها شده و درد شدیدی در کمر ایجاد کند. معمولاً اسپاسم عضلات زمانی اتفاق می‌افتد که شما انرژی زیادی به کار بسته و از عضلات بیش ‌از اندازه کار می‌کشید مانند زمانی که جسم سنگینی را بلند می‌کنید یا فعالیت‌های سنگین ورزشی انجام می‌دهید. غالباً عضلات شما زمانی مستعد اسپاسم یا گرفتگی می‌شوند که قبل از انجام فعالیت‌های سنگین به اندازه کافی به آن‌ها آب نرسیده باشد یا ذخیره پتاسیم یا کلسیم در بدن شما کم باشد.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.