; گرفتگی عضلات پا و پماد و قرص و داروی گیاهی و علت گرفتگی عضلات پا در شب - فال و خواب
خشکی دهان ؛ کرونا در صبح در خواب طب سنتی و دیابت و درمان دکتر خیراندیش

خشکی دهان ؛ کرونا در صبح در خواب طب سنتی و دیابت و درمان دکتر خیراندیش

خشکی دهان خشکی دهان ؛ کرونا در صبح در خواب طب سنتی و دیابت و درمان دکتر خیراندیش همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

درمان خانگی اسهال خونی ؛ عفونی کودکان دکتر خیراندیش و جوجه مرغ

درمان خانگی اسهال خونی ؛ عفونی کودکان دکتر خیراندیش و جوجه مرغ

درمان خانگی اسهال خونی درمان خانگی اسهال خونی ؛ عفونی کودکان دکتر خیراندیش و جوجه مرغ همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

ویتاگنوس ؛ و زیبایی و قطره ویتاگنوس از کی بخوریم و تجربیات استفاده از قطره ویتاگنوس

ویتاگنوس ؛ و زیبایی و قطره ویتاگنوس از کی بخوریم و تجربیات استفاده از قطره ویتاگنوس

ویتاگنوس ویتاگنوس ؛ و زیبایی و قطره ویتاگنوس از کی بخوریم و تجربیات استفاده از قطره ویتاگنوس همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا ؛ پماد و قرص و داروی گیاهی و علت گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتگی عضلات پا ؛ پماد و قرص و داروی گیاهی و علت گرفتگی عضلات پا در شب همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا چنگه، تنجش و احساس درد شدید و ناگهانی در عضلات پا است که می‌تواند از چند ثانیه تا حدود یک روز هم طول بکشد. این اصطلاح به کبودی در دست یا پا یا عضلات چهارسر جلویی ران یا کوفتگی استخوان ران که گاهی اوقات در یک هماتوم یا درد و ناراحتی چند هفته‌ای ایجا می‌شود گفته نمی‌شود بلکه به این حالت‌های مذکور پای مرده گفته می‌شود.

گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتگی عضلات پا که گرفتگی شبانه (گرفتگی پا در خواب) نیز نامیده می‌شود می‌تواند برای هر کسی در خواب اتفاق بیفتد؛ هرچند در این زمینه افراد مسن و زنان باردار از همه بیشتر آسیب پذیر هستند. گرفتگی پا به دلایل مختلفی ممکن است رخ بدهد. چون این مشکل می‌تواند خواب ما را بر هم بزند و باعث درد و ناراحتی شود، بسیاری از آدم‌ها دوست دارند راه حلی برای پیشگیری از آن پیدا کنند.

آشنایی با گرفتگی عضلات پا

گرفتگی پا، اسپاسم‌های دردناکی است که در عضلات ساق پا اتفاق می‌افتند. همان طور که از نام آن بر می‌آید، گرفتگی‌های پا می‌تواند فرد را هنگام تجربه‌ی اسپاسم‌های دردناک از خواب بیدار کند. اما، این به آن معنی نیست که این مشکل هرگز در طول روز برای شما اتفاق نخواهد افتاد. در واقع، این اتفاق ممکن است در طول روز هم به خاطر انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند دوچرخه‌سواری و دویدن رخ بدهد. این فعالیت‌ها روی عضلات پا فشار وارد می‌کنند. به علاوه، بعضی از افراد که مجبور به داشتن شغل دوم هستند یا به مدتی طولانی در حالت نشسته قرار دارند ممکن است با خطرات بیشتری در زمینه‌ی گرفتگی عضلات پا مواجه شوند. طبق نظر متیو هایلند، فیزیوتراپ و رئیس انجمن فیزیوتراپی نیویورک، دلایل و شرایط بسیاری برای افزایش خطر گرفتگی عضلات پا در خواب وجود دارد، که از دهیدراته (بی آب) شدن بدن تا مشکلات جدی‌تری مانند بیماری‌های کلیوی را در بر می‌گیرند. به علاوه، گرفتگی‌های عضلات پا ممکن است به خاطر انجام ورزش‌های سنگین، ترومای عضلانی، نشستن در تئاترهای شلوغ، یا بدجور گذاشتن پا به مدت طولانی رخ بدهند. بعضی از داروهای خاص مانند ادرارآورها، داروهای ضد بارداری و استروئیدها – و همچنین کمبود کلسیم و پتاسیم به گرفتگی عضلات پا منجر می‌شوند. هوای سرد نیز یکی از دلایل اصلی است. بسیاری از بیماران اغلب گرفتگی‌های حاد عضلات پا در خواب را با سندرم پای بی قرار (RLS) اشتباه می‌گیرند. اما RLS که مشکلی جدی‌تر و مزمن‌تر است با گرفتگی‌های شبانه‌ی حاد یا گرفتگی عضلات پا متفاوت است. اگر کسی سندرم پای بی‌قرار داشته باشد ممکن است در پاهای خود احساس ناخوشایند گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش داشته باشد. می‌توانید گرفتگی عضلات پا را با انواعی از راه‌ها و روش‌ها درمان کنید. اما ما در این مقاله شما را با درمان‌های خانگی طبیعی آشنا می‌کنیم که برای درمان و پیشگیری از گرفتگی عضلات پا در خواب مفید و موثر هستند.

گرفتگی عضلات پا با آب تونیک

نشان داده شده است که آب تونیک یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای گرفتگی عضلات پا در خواب است که بهتر است همیشه مد نظر داشته باشید. سازمان جهانی غذا و دارو به بیمارانی که گرفتگی عضلات پا را تجربه می‌کنند توصیه می‌کند گنه‌ گنه مصرف کنند تا مشکلشان تا حد زیادی مرتفع شود. بعضی از گزارش‌ها حاکی از آن هستند که در داروی کینین (Qualaquin) دوز بالایی از گنه گنه یافت شده است. اما، بعضی از آزمایش‌های منتشر نشده به این نتیجه رسیده‌اند که حتی با این که بهبود نسبی در بیماران مصرف کننده‌ی گنه گنه در مقایسه با کسانی که دارونما خورده بودند دیده می‌شود، اما اثرات جانبی مانند وزوز گوش اغلب در گروه بیماران مصرف کننده‌ی گنه گنه مشاهده می‌شود. هرچند فواید گنه کنه قبلا اثبات و تضمین شده است اما بهتر است قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید تا از عوارض جانبی احتمالی در امان باشید.

گرفتگی عضلات پا و کمپرس گرم

یک بطری آب داغ یا کیسه‌ی داغ برقی می‌تواند به یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای گرفتگی عضلات پا تبدیل شود. دمای بالا عضله‌ها را ریلکس و شل می‌سازد، و احساس درد را در پاها تسکین می‌دهد. وقتی از کیسه‌ی داغ برقی یا بطری آب داغ برای درمان گرفتگی پاها در شب استفاده می‌کنید، بهتر است ناحیه‌ی دچار گرفتگی را با مقدار کافی پماد ویکس ماساژ بدهید. اگر می‌خواهید به نتایج بهتری دست پیدا کنید و به طرز چشمگیری دردتان تسکین پیدا کند، باید این درمان را چند بار در هفته تکرار کنید.

گرفتگی عضلات پا و کمبود پتاسیم

مهم است بدانید کمبود پتاسیم خطر دچار شدن به گرفتگی شبانه‌ی عضلات پا را افزایش خواهد داد. بنابراین، باید خوراکی‌هایی مصرف کنید که منابع خوبی از پتاسیم باشند. میوه‌هایی که سرشار از پتاسیم هستند عبارتند از موز، زردآلو، خرما، انگور، و کشمش که درمان‌های خانگی خوبی برای گرفتگی عضلات پا به حساب می‌آیند. به علاوه، سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم سرشار از پتاسیم هستند که بهتر است آن‌ها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. سایر منابع مهم پتاسیم عبارتند از گریپ فروت، پرتقال، ماهی آب‌های شور، و گوشت بره. اما اگر نمی‌توانید از طریق برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان پتاسیم کافی دریافت کنید، می‌توانید به جای آن از مکمل‌های پتاسیم استفاده کنید. قبل از مصرف این مکمل‌ها، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید تا بفهمید که آیا مصرف بیش از حد آن عوارضی در پی خواهد داشت یا خیر.

گرفتگی عضلات پا و نوشیدن آب

گرفتگی‌های شبانه می‌توانند به علت دهیدراته (کم آب) شدن بدن باشند. یعنی باید در طول روز آب کافی بنوشید تا از گرفتگی‌های عضلات پا در خواب در امان بمانید. اما، باید چه مقدار آب در طول روز مصرف کنید؟ طبق گفته‌ی کلینیک مایو: زنان باید ۲.۲ لیتر و مردان ۳ لیتر آب در طول روز مصرف کنند. با دیدن میزان شفافیت ادرارتان می‌توانید پی ببرید که آیا آب کافی نوشیده‌اید یا نه. ادرار شفاف و سفید رنگ نشان از هیدراته بودن کافی بدن است. از طرف دیگر، زرد بودن ادرار نشان می‌دهد که آب بدن کم است. اگر می‌خواهید بدن‌تان هیدراته بماند، باید مصرف الکل را ترک کنید. نوشیدن الکل باعث خشک شدن مایع بدن و بدتر شدن گرفتگی‌های عضلات پا می‌شود.

گرفتگی عضلات پا و صابون مایع

اگر از ما درباره‌ی درمان‌های خانگی برای گرفتگی پا سوال کنید، استفاده از صابون مایع را به شما معرفی می‌کنیم. فقط کافی است کمی صابون مایع هایپوآلرژنیک (اندکی حساسیت زا/کمتر از حد طبیعی) را در مرکز ناحیه‌ای که دچار گرفتگی شده است بمالید. این روش رهایی از گرفتگی پا عجیب به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما کارکردی حیرت انگیز دارد. چون وقتی روی عضله‌ی ساق پا مالیده می‌شود، مولکلول‌های تسکین دهنده‌ی موجود در ژل صابون به بیرون پخش می‌شوند؛ در نتیجه باعث کمتر شدن درد و احساس راحتی شما می‌شوند.

گرفتگی عضلات پا و شیر گاو

به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای گرفتگی عضلات پا، می‌توانید شیر گاو بنوشید. احتمالا دلیل آن این است که شیر گاو منبع بی‌نظیر کلسیم است. بنابراین، شیر گاو به بیماران دچار گرفتگی عضلات کمک خواهد کرد تسکین قابل توجهی پیدا کنند. به علاوه، شیر غنی از فسفر است. کمبود فسفر به گرفتگی عضلات یا بدتر شدن مشکل منجر می‌شود. اگر می‌خواهید درد و ناراحتی به وجود آمده به خاطر گرفتگی عضلات پا را بر طرف کنید، بهتر است روزانه شیر گاو بنوشید تا نتایج فوق‌العاده‌ی آن را ببینید.

گرفتگی عضلات پا و حرکات کششی

راهی موثر که به شما کمک می‌کند از گرفتگی‌های پا خلاص شوید. در واقع چیزی که شما را از دچار شدن به گرفتنگی عضلات پا در خواب رها می‌کند همین حرکات کششی است. در این مقاله، بعضی از حرکات کششی مفید را که قطعا به بیماران دچار گرفتگی پا تسکین قابل توجهی می‌بخشد را به شما ارائه می‌کنیم: – استفاده از حوله برای کش آوردن ساق پا در این تمرین، برای کش آوردن پاهای‌تان به صورت افقی باید از یک ملحفه یا حوله استفاده کنید. هنگام انجام این حرکت کششی باید مطمئن شوید که تا نصفه خم شده‌اید تا اینکه قسمت مربوط به پای آسیب دیده‌تان تحت تاثیر قرار بگیرد. این حرکت کششی می‌تواند به پای شما فشار بیاورد و باعث ماساژ آن شود؛ در نتیجه، موجب می‌شود احساس بهتری پیدا کنید. – قسمت داخلی ساق پا را کش بیاورید در حالی که نشسته‌اید باید یکی از پاها را دراز کنید و پای دیگر را خم کنید. حتما زانوی‌تان به سینه نزدیک باشد. نوک انگشت‌ پایی را که به سمت بدنتان خم کرده‌اید بگیرید و تا آنجا که می‌توانید در این حالت بمانید. – با استفاده از دیوار پای آسیب دیده را کش بیاورید در این حرکت، می‌توانید از دیوار کمک بگیرید. ابتدا باید روی پای سالم دراز بکشید و رو به دیوار داشته باشید. پایی را که دچار گرفتگی شده است کش بیاورید. حتما باید پایتان بر بدن‌تان عمود باشد. بنابراین، پایی که در خواب دچار گرفتگی شده است را می‌توانید کش بیاورید و دیوار را با آن لمس کنید. باید این حالت را حداقل ۱۰-۲۰ ثانیه حفظ کنید. نهایتا، پای‌تان را به حالت اول برگردانید و عضله‌ی رانتان را کش بیاورید. – تاندون آشیل‌تان را کش بیاورید تاندون آشیل با عنوان زردپی آشیل نیز شناخته می‌شود. این تاندونی است که در پشت پا واقع شده است. این تاندون ساق پا، ماهیچه‌ی نعلی، و استخوان پاشنه را به هم وصل می‌کند. در حالی که نشسته‌اید، باید پایتان را به سمت بیرون دراز کنید و کش بیاورید و پای دیگرتان حالت خمیده داشته باشد. حتما پاشنه پایتان به باسن‌تان نزدیک باشد. همچنان پاشنه را روی زمین نگه دارید اما انگشتان پا را بلند کنید. این وضعیت را چند ثانیه و تا زمانی که عضله‌تان نرم می‌شود حفظ کنید.

گرفتگی عضلات پا و کمپرس سرد

علاوه بر کمپرس گرم که پیشتر اشاره شد، می‌توانید بعد از درمان اولیه یا بعد از کاهش درد پا به منظور تسکین بیشتر ناحیه‌ی دچار گرفتگی از کمپرس سرد استفاده کنید. دلیل آن می‌تواند این باشد که دمای سرد به بی‌حس شدن بدن در مقابل درد، تسکین التهاب و آرامسازی گرفتگی پا کمک می‌کند. به علاوه، وقتی گرفتگی از بین می‌رود، دمای سرد در کاهش درد موثر است چون توانایی منقبض کردن رگ‌های خونی را دارد. به منظور انجام این تمرین، به یک حوله‌ی نازک و مقداری یخ نیاز دارید. قالب‌های کوچک یخ را داخل حوله بپیچید و آن را روی ناحیه‌ای قرار دهید که دچار گرفتگی شده است. باید بگذارید ۱۵ دقیقه روی آن بماند. اگر می‌خواهید گرفتگی‌ عضله‌ی پایتان به طور کامل برطرف شود، باید درمان کمپرس سرد را هر دو ساعت به مدت یک تا دو روز تکرار کنید. گزینه‌ی دیگر درمان‌های خانگی طبیعی برای گرفتگی پا دوش آب سرد گرفتن است که به آرامسازی عضلات آسیب دیده‌ی پا کمک می‌کند.

گرفتگی عضلات پا و نمک اپسوم

نمک اپسوم حاوی ترکیب معدنی خالصی از سولفات و منیزیم است. نمک اپسوم مدت‌ها به عنوان درمانی مطرح برای بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌ها استفاده می‌شده است. نمک اپسوم مدت‌های زیادی به عنوان یکی از درمان‌های خانگی مطرح برای رفع بیماری‌ها و مشکلات استفاده می‌شده است. نمک اپسوم همچین فایده‌های زیادی برای زیبایی دارد که شما را حیرت زده خواهد کرد. در بسیاری از مطالعات دریافته‌اند که سولفات و منیزیم می‌توانند به راحتی در پوست جذب شوند و به عنوان درمانی عالی برای بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌ها عمل کنند. منیزیم در تنظیم آنزیم‌ها، تسکین التهاب، کمک به عملکرد عصب‌ها و عضلات، و پیشگیری از تصلب شرایین نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای استفاده از این درمان، فقط کافی است وان حمام را از آب گرم پر کنید. بعد دو فنجان نمک اپسوم را داخل وان بریزید و خوب هم بزنید. یادتان باشد حتما تمام نمک اپسوم باید در آب حل شود. برای تسکین پیدا کردن باید به مدت ۲۰ دقیقه در آب دراز بکشید. اما، این درمان را باید در روز بعد نیز تکرار کنید تا نتایج بهتری بگیرید. قبل از استفاده‌ی نمک اپسوم، باید مطمئن شوید که به فشار خون بالا، ناراحتی قلبی، یا دیابت مبتلا نیستید. بنابراین، مهم است که قبل از امتحان کردن این راه درمانی، با پزشک‌تان مشورت کنید.

گرفتگی عضلات پا و سرکه سیب

درمان خانگی دیگر برای گرفتگی عضلات پا که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم سرکه‌ی سیب است. چون سرکه‌ی سیب غنی از پتاسیم است، می‌تواند به تسکین گرفتگی عضلات کمک کند. اما، توصیه می‌شود سرکه‌ی سیب خام و تصفیه نشده را انتخاب کنید. گفته می‌شود کمبود پتاسیم یکی از علل رایج گرفتگی پا است؛ بنابراین، لازم است که حتما پتاسیم کافی مصرف کنید. به علاوه، مواد مغذی بسیاری در سرکه‌ی سیب وجود دارند که می‌توانند به حفظ مایعات بدن و ممانعت از دهیدراته شدن آن کمک کنند. برای انجام این درمان، فقط کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی خام و تصفیه نشده را داخل یک لیوان آب گرم بریزید. باید روزی یک بار از این محلول بنوشید تا دردتان کاملا تسکین پیدا کند. به علاوه، اگر می‌خواهید از گرفتگی‌های شبانه پیشگیری کنید، باید یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب، یک قاشق غذاخوری لاکتات کلسیم و مقدار کافی عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید تا تمام مواد تشکیل دهنده‌اش کاملا حل بشوند. توصیه می‌شود هر شب، حدودا ۳۰ دقیقه قبل از خواب، از این محلول بنوشید. اگر می‌خواهید گرفتگی عضله‌ی پای شما به طور کامل رفع شود، باید این درمان را تا زمانی که علائم گرفتگی پا ناپدید می‌شوند ادامه بدهید.

دلایل گرفتگی عضلات پا

دلایل مختلفی با گرفتگی عضلات پا مرتبط هستند. اما از جمله دلایل شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد: ورزش شدید، زمانی که ماهیچه های پا زیر فشار بیش از حد قرار می گیرند گردش خون ضعیف در پا کم آبی بدن برخی کمبودها از جمله کمبود منیزیم، کلسیم، و پتاسیم عدم توجه به گرم کردن و سرد کردن مناسب به ترتیب پیش و پس از ورزش خستگی عضلانی عوارض جانبی دارو مشکلات زمینه ای از جمله دلایل زمینه ای گرفتگی عضلات پا می توان به بیماری کبد یا حتی بارداری اشاره کرد. داروهایی مانند استاتین ها، که برای کاهش سطوح کلسترول مورد استفاده قرار می گیرند، نیز می توانند موجب گرفتگی عضلات پا شوند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.