; قرص مترونیدازول ؛ عوارض و طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن و لاغری
کمردرد و اموزش درمان کمردرد و علت کمردرد ناگهانی در زنان و درمان برای همیشه

کمردرد و اموزش درمان کمردرد و علت کمردرد ناگهانی در زنان و درمان برای همیشه

کمردرد کمردرد ؛ اموزش درمان کمردرد و علت کمردرد ناگهانی در زنان و درمان برای همیشه همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

افزایش اشتها در طب سنتی و درمان بی اشتهایی در بزرگسالان در طب سنتی

افزایش اشتها در طب سنتی و درمان بی اشتهایی در بزرگسالان در طب سنتی

افزایش اشتها در طب سنتی افزایش اشتها در طب سنتی ؛ و درمان بی اشتهایی در بزرگسالان در طب سنتی همگی در سایت فال و …

پاکسازی کبد و خون در ۴ روز و قرص و شربت پاکسازی کبد از الکل

پاکسازی کبد و خون در ۴ روز و قرص و شربت پاکسازی کبد از الکل

پاکسازی کبد پاکسازی کبد ؛ و خون در ۴ روز و قرص و شربت پاکسازی کبد از الکل همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

قرص مترونیدازول

قرص مترونیدازول ؛ عوارض و طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن و لاغری

قرص مترونیدازول ؛ در چه مواردی قرص مترونیدازول استفاده می شود همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص مترونیدازول

مترونیدازول (به انگلیسی: Metronidazole) نوعی آنتی بیوتیک از گروه نیترو ایمیدازول با توان درمان بیماری‌های عفونی ایجاد شده در اثر ارگانیسم‌های حساس به این دارو، بویژه باکتری‌های بی‌هوازی و پروتوزوآ هاست.

موارد مصرف قرص مترونیدازول

درمان بیماری‌های ایجاد شده توسط باکتری‌ها: واژینوز باکتریال، بیماری‌های التهابی لگن (همراه با سایر آنتی بیوتیک‌ها)، کولیت پسودوممبرانو (کولیت با غشای کاذب) زخم پپتیک (برای ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری)، بیماری‌های ایجادشده بوسیله باکتری‌های بی هوازی. درمان بیماری‌های ایجاد شده توسط پروتوزوآها: واژینیت(تریکوموناس واژینالیس)، عفونت‌های آمیبی، عفونت‌های ژیاردیایی. سایر موارد استفاده: بیماری کرون، بیماری روزاسه (مصرف جلدی مترونیدازول)

مکانیسم اثر قرص مترونیدازول

مترونیدازول پس از جذب در سلول، تحت واکنش‌های درون سلولی احیاشده و به متابولیت‌های سمی تبدیل می‌گردد. متابولیت‌های مترونیدازول سبب آسیب دی-ان-آی DNA سلولی می‌شوند. از آنجا که واکنشهای احیای مربوط به تولید این متابولیت‌ها تنها درسلولهای بی هوازی رخ می‌دهند، سلول‌های انسان و باکتری‌های هوازی تا حد زیادی از آسیب مصونند.

عوارض جانبی قرص مترونیدازول

(عوارض جانبی شایع) لکوپنی، نوتروپنی، نوروپاتی محیطی، اثرات شبه دی سولفیرام (تهوع، استفراغ، برافروختگی پوست و تاکی کاردی، هنگامی که مترونیدازول با الکل مصرف شود، احتمال بروز نشانگان استیونس-جانسون (هنگام مصرف همزمان با مبندازول)، طعم فلزی در دهان، و خارش پوست. و خشکی دهان

احتیاط در مصرف قرص مترونیدازول

برخی مواردی که در حین مصرف این دارو باید مد نظر قرار گیرند: در صورت بارداری مصرف این دارو ممنوع است. پیگیری وضعیت بالینی و آزمایشگاهی بیمار در صورتی که طول درمان از ۱۰ روز تجاوز کند، توصیه می‌شود. در صورت بروز تحریک گوارشی، مترونیدازول را می‌توان با غذا مصرف کرد. مترونیدازول تزریقی فقط باید به صورت انفوزیون آهسته وریدی مصرف شود؛ که در این صورت انفوزیون محلول‌ها یا سرم‌های دیگر باید قطع شود. شستن دست‌ها قبل و بعد از استعمال واژینال دارو توصیه می‌شود. همچنین رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است. در صورت بروز حساسیت یا تحریک، مصرف دارو باید قطع شود. در صورت مصرف شکل واژینال این دارو در درمان تریکوموناز، استفاده از کاندوم به منظور پیشگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است. ممکن است به‌طور همزمان مردان نیز به مصرف این دارو نیاز داشته باشند. در صورت بروز سر گیجه یا منگی با مصرف این دارو باید احتیاط نمود. در طول مصرف شکل واژینال این دارو، به منظور پیشگیری از عفونت متقاطع، عفونت مجدد یا رقیق شدن دوز دارو، باید از مقاربت جنسی خودداری نمود.

تداخل دارویی با قرص مترونیدازول

اثر وارفارین درصورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد. مترونیدازول متابولیسم فنی توئین را مهار می‌کنند و غلظت پلاسمایی این دارو را افزایش می‌دهند. فنوباربیتال، متابولیسم این دارو را افزایش و غلظت پلاسمایی آن را کاهش می‌دهد. مترونیدازول متابولیسم فلوئورواوراسیل را مهار می‌کند و احتمال مسمومیت با لیتیم با مصرف همزمان مترونیدازول گزارش شده‌است. واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و فراورده‌های حاوی الکل ممکن است بروز کند.

مقدار مصرف قرص مترونیدازول

بزرگسالان: به عنوان ضد باکتری سیستمیک در عفونتهای بی‌هوازی مقدار mg/kg 5/7 حداکثر تا یک گرم هر ۶ ساعت به مدت ۷ روز یا بیشتر مصرف می‌شود. در التهاب روده، ۵۰۰ میلیگرم چهار بار در روز، در کولیت ناشی از آنتی بیوتیک ۵۰۰ میلیگرم ۴–۳ بار در روز، در گاستریت وزخم دوازدهه ناشی هلیکوباکتر پیلوری به عنوان درمان کمکی ۵۰۰ میلیگرم ۳ بار در روز به همراه سایر آنتی بیوتیکهای خوراکی و درمان واژینوز باکتریایی، ۵۰۰ میلیگرم ۲ بار در روز برای ۷ روز مصرف می‌شود. به عنوان ضد تک یاخته در آمیبیازیس ۷۵۰–۵۰۰ میلیگرم ۳ بار در روز برای ۱۰–۷ روز، در بالانتیدیازیس ۷۵۰ میلیگرم ۳ بار در روز برای ۵ یا ۶ روز، در ژیاردیازیس ۲ گرم یکبار در روز برای ۳ روز یا ۲۵۰ میلیگرم ۳ بار در روز به مدت ۷–۵ و در درمان تریکومونازیس ۲ گرم به صورت مقدار واحد، یک گرم ۲ بار در روز به مدت یک روز یا ۲۵۰ میلیگرم ۳ بار د روز به مدت ۷ روز مصرف می‌شود. کودکان: به عنوان ضد باکتری در عفونتهای بی‌هوازی mg/kg 5/7 هر ۶ ساعت یا mg/kg 10 هر ۸ ساعت مصرف می‌شود. به عنوان ضد تک یاخته در درمان آمیبیازیس mg/kg 7/16-6/11، سه بار در روز به مدت ۱۰ روز، در بالانتیدیازیس mg/kg 7/16-6/11 سه بار در روز به مدت ۵ روز، در ژیاردیازیس mg/kg 5 سه بار در روز به مدت ۷–۵ روز و در درمان تریکومونازیس mg/kg 5 سه بار در روز به مدت ۷ روز مصرف می‌شود.

مترونیدازول تزریقی

بزرگسالان: به عنوان ضد باکتری سیستمیک در عفونتهای بی‌هوازی ابتدا mg/kg 15 و سپس mg/kg 5/7 تا حداکثر یک گرم، هر ۶ ساعت به مدت ۷ روز یا بیشتر انفوزیون وریدی می‌شود. برای پیشگیری از عفونت در اعمال جراحی، mg/kg 15 یک ساعت قبل از شروع جراحی و mg/kg 5/76 و ۱۲ ساعت پس از مقدار اولیه، انفوزیون وریدی می‌شود. به عنوان ضد تک یاخته در درمان آمیبیازیس ۷۵۰–۵۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت به مدت ۱۰–۵ روز انفوزیون وریدی می‌شود. کودکان: به عنوان ضد باکتری سیستمیک در عفونتهای بی‌هوازی، در نوزادان نورس، mg/kg 15 بعنوان مقدار اولیه و سپس mg/kg 7-5 و ۱۲ ساعت، تا ۴۸ ساعت پس از مقدار اولیه، انفوزیون وریدی می‌شود. در نوزادان کامل، mg/kg 15 بعنوان مقدار شروع و سپس mg/kg 5/7 هر ۱۲ ساعت، تا ۲۴ ساعت پس از آن مقدار مصرف اولیه، انفوزیون وریدی می‌شود. در نوزادان با سن ۷ روز و بزرگتر، مقدار mg/kg 15 بعنوان مقدار شروع و سپس mg/kg 5/7 هر ۶ ساعت از راه انفوزیون وریدی مصرف می‌شود. واژینال:در واژینوز باکتریایی یا تریکومونازیس، mg 500 هر شب به مدت ۱۰ یا ۱۲ روز متوالی از راه واژینال مصرف می‌شود.

قرص مترونیدازول در بارداری

مترونیدازول در دوران بارداری برای جنین مضر است و در صورتی که بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید ، قبل از مصرف مترونیدازول با پزشک مشورت کنید. مصرف مترونیدازول در زمان حاملگی بستگی به شرایط شما و عفونت دارد . وجود عفونت در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار مضر است . اگر پزشک تشخیص دهد که فواید مصرف مترونیدازول در دوران بارداری برای درمان عفونت باکتریایی ، بیشتر از عوارض آن است ، این دارو را برای شما تجویز خواهد کرد . در زمان مصرف این دارو بهتر است مقدار زیادی آب مصرف کنید .

عوارض قرص مترونیدازول

عوارض مترونیدازول چیست؟ ممکن است در اثر مصرف مترونیدازول عوارض جانبی ناخوشایندی نظیر ضربان قلب سریع، گرگرفتگی یا قرمزی زیر پوست، احساس گرسنگی، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید که این عوارض در افراد مسن بیشتر مشاهده می‌شود. عوارض مترونیدازول بطور معمول شامل موارد زیر است: تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و درد معده اسهال و یبوست احساس طعم ناخوشایند فلز در دهان جوش و خارش خارش واژن یا مشاهده‌ی ترشحات واژن زخم دهان تورم و قرمزی زبان در صورتی که علائم واکنش آلرژیک مترونیدازول را داشتید، حتما با اورژانس تماس بگیرید؛ علائمی همچون احساس سختی در تنفس، تورم چهره، لب‌ها، زبان و یا گلو. در صورتی که هر یک از علائم زیر را داشتید، در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید: درد شدید معده اسهال خونی یا آبکی مشکلات خواب، افسردگی و تحریک پذیری سردرد، سرگیجه و ضعف احساس سرگیجه (مانند زمانی که احساس می‌کنید ممکن است بیهوش شوید.) تاول یا زخم در دهان، لثه قرمز و متورم، مشکل در بلعیدن غذا و دیگر خوراکی‌ها برفک دهان و یا ترشحات چرکی در واژن اگر هر یک از عوارض جانبی عصبی اشاره شده در زیر (احتمالا در هنگام مصرف مترونیدازول در دراز مدت) اتفاق افتاد، مصرف دارو را قطع کرده و آن را سریعا به پزشک خود اطلاع دهید: بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا سوزش درد در دست و یا پا مشکلات بینایی، درد پشت چشم‌ها و احساس عبور نور‌های تیز از مقابل چشم‌هایتان ضعف عضلانی و عدم هماهنگی در حرکات بین عضلات بدنتان مشکل در صحبت کردن و یا درک آنچه به شما گفته شده است تشنج تب، سفتی گردن و افزایش حساسیت به نور

قرص مترونیدازول در شیردهی

مترونیدازول می‌تواند به شیر مادر منتقل شده و به یک کودک شیرخوار شما آسیب برساند؛ بنابراین تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این دارو نباید به کودک خود شیر دهید. اگر در طول این مدت از پمپ پستان استفاده می‌کنید، هر مقدار شیری که جمع آوری کرده‌اید را دور بریزید و آن را به نوزاد خود ندهید. نکته: هرگز بدون تجویز پزشک این دارو را به کودک خود ندهید.

اشکال مختلف قرص مترونیدازول

این دارو در ایران به صورت قرص خوراکی و سوسپانسیون، ژل و شیاف واژینال، ویال تزریقی و کیسه آماده ی تزریق و ژل موضعی موجود است. ژل واژینال متروواگ ۰.۷۵% ۷۰ گرم ژل واژینال مترونیدازول ۰.۷۵% ژل واژینال متروماکس ۰.۷۵% ژل موضعی مترونیدازول-سبحان ۰.۷۵% قرص مترونیدازول – ۲۵۰ میلی گرم قرص متروماکس ۲۵۰ میلی گرم شیاف واژینال مترونیدازول ۵۰۰ میلی گرم قرص واژینال مترونیدازول پارس دارو ۵۰۰ میلی گرم کیسه تزریق مترونیدازول ۰.۵% ۱۰۰ میلی لیتر ویال اینفو-نیدازول ۵۰۰ میلی گرم/۱۰۰ میلی لیتر سوسپانسیون مترونیدازول ۱۲۵ میلی گرم/۵ میلی لیتر سوسپانسیون متروماکس ۱۲۵ میلی گرم/۵ میلی لیتر ویال متریس ۵ میلی گرم/میلی لیتر ۱۰۰ میلی لیتر

مصرف قرص مترونیدازول

_در صورت بارداری یا قصد باردار شدن و شیردهی، مشکلات کبدی، خونی و سابقه ی حساسیت دارویی حتما پزشک خودرا مطلع کنید. _مصرف الکل در مدت درمان با این دارو ممنوع می باشد. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. _از مصرف الکل در مدت درمان با مترونیدازول و حداقل تا ۴۸ ساعت پس از اتمام دوره ی درمان با آن خودداری کنید زیرا مصرف الکل با مترونیدازول عوارض بسیار بدی نظیر تپش قلب شدید ،گرگرفتگی و سردرد شدید به همراه دارد. در مدت درمان با این دارو رنگ ادرار شما به قرمز یا آجری تیره تغییر می یابد که طبیعی می باشد و با پایان درمان برطرف میگردد. در صورتی که مترونیدازول به مدت طولانی برای شما تجویز شده است،آزمایشات و بررسی های لازم توسط پزشک را انجام دهید .۱- پیگیری وضعیت بالینی و آزمایشگاهی بیمار در صورتی که طول درمان از ۱۰ روز تجاوز کند، توصیه می شود. ۲- در صورت بروز تحریک گوارشی، مترونیدازول را می توان با غذا مصرف کرد. ۳- مترونیدازول تزریقی فقط باید به صورت انفوزیون آهسته وریدی مصرف شود. که در این صورت انفوزیون محلول ها یا سرم های دیگر باید قطع شود. ۴- شستن دست ها قبل و بعد از استعمال واژینال دارو توصیه می شود. همچنین رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است. ۵- در صورت بروز حساسیت یا تحریک، مصرف دارو باید قطع شود. ۶- در صورت مصرف شکل واژینال این دارو در درمان تریکوموناز، استفاده از کاندوم به منظور پیشگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است. ممکن است به طور همزمان مردان نیز به مصرف این دارو نیاز داشته باشند. ۷- در صورت بروز سر گیجه یا منگی با مصرف این داروباید احتیاط نمود. ۸- در طول مصرف شکل واژینال این دارو، به منظور پیشگیری از عفونت متقاطع، عفونت مجدد یا رقیق شدن دوز دارو، باید از مقاربت جنسی خودداری نمود.

فارماکوکینتیک قرص مترونیدازول

این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب می شود و در اغلب مایعات و ترشحات بدن منتشر می شود. غلظت سرمی دارو ۲-۱ ساعت پس از مصرف خوراکی به اوج خود می رسد. نیمه عمر مترونیدازول در بزرگسالان ۱۲-۶ ساعت است که در صورت عیب کار کبد به ۲۹-۱۰ ساعت افزایش می یابد. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است و تا ۱۵ در صد از دارو ممکن است از راه مدفوع دفع شود. ۲۰% از دارو بعد از مصرف واژینال به صورت سیستمیک جذب می شود.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.