; گوش درد بزرگسالان ؛ درمان گوش درد و گلودرد و انتی بیوتیک برای گوش درد بزرگسالان
شریان افتالمیک ؛ سرخرگ چشمی یا شریان افتالمیک چیست

شریان افتالمیک ؛ سرخرگ چشمی یا شریان افتالمیک چیست

شریان افتالمیک شریان افتالمیک ؛ سرخرگ چشمی یا شریان افتالمیک همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار …

سلول بنیادی ؛ کاربرد سلول های بنیادی و قرص سلول های بنیادی مغز استخوان

سلول بنیادی ؛ کاربرد سلول های بنیادی و قرص سلول های بنیادی مغز استخوان

سلول بنیادی سلول بنیادی ؛ کاربرد سلول های بنیادی و قرص سلول های بنیادی مغز استخوان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

کپسول زینتوما ؛ قیمت کپسول زینتوما در بارداری و لاغری و کپسول زنجبیل در بارداری

کپسول زینتوما ؛ قیمت کپسول زینتوما در بارداری و لاغری و کپسول زنجبیل در بارداری

کپسول زینتوما کپسول زینتوما ؛ قیمت کپسول زینتوما در بارداری و لاغری و کپسول زنجبیل در بارداری همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این …

گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان ؛ درمان گوش درد و گلودرد و انتی بیوتیک برای گوش درد بزرگسالان

گوش درد بزرگسالان ؛ درمان گوش درد و گلودرد و انتی بیوتیک برای گوش درد بزرگسالان همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد گوش درد بزرگسالان

گوش در شنوایی و حفظ تعادل ما نقش دارد. بنابراین هر مشکلی که برای گوش به وجود بیاد، ممکن است علائم دیگری از قبیل از دست رفتن شنوایی، سرگیجه و یا صدا دادن گوش را نیز به همراه داشته باشد. بهترین راه برای درمان گوش درد آن است که ابتدا علت به وجود آورنده آن مشخص شود.

گوش درد بزرگسالان چگونه است

گوش درد یا درد گوش, عارضه بسیار شایعی است. این درد بیشتر در کودکان شایع است. علت‌های بسیار زیادی برای گوش درد وجود دارد، اما شایع‌ترین علت آن، عفونت گوش است. عفونت گوش اغلب بدون آنکه به درمان خاصی نیاز داشته باشد، به خودی خود برطرف می‌شود. اما در صورتی که درد گوش بعد از ۵ روز بهتر نشد و یا علائم شدیدتر دیگری در کنار آن به وجود آمد، لازم است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. متخصص بعد از بررسی علائم بالینی و مشخص کردن علت درد گوش، درمان مناسب را برای هر بیمار انتخاب می‌کند. این درمان‌ها ممکن است شامل استفاده از قطره‌های گوش، داروها، جرم‌گیری گوش و سایر روش‌ها باشد.

ساختار کلی گوش

ساختار کلی گوش به سه قسمت اصلی شامل گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی تقسیم می‌شود. گوش بیرونی (خارجی) شامل قسمت‌های زیر است: قسمتی از گوش که به چشم دیده می‌شود و لاله گوش نام دارد. یک ساختار لوله‌ای شکل باریک که کانال گوش نام دارد. پرده گوش که در انتهای کانال گوش قرار دارد و گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‌کند. پرده گوش به صورت غشایی است که محکم از اطراف کشیده شده است و تا حدودی شبیه به پوستی است که روی طبل کشیده می‌شود. گوش میانی یک محفظه پر از هوا است. در داخل گوش میانی سه استخوان به نام‌های استخوان چکشی، استخوان سندانی و استخوان رکابی وجود دارد که کوچکترین استخوان‌های موجود در بدن هستند. این استخوان‌ها به یکدیگر متصل هستند و آخرین آنها یعنی استخوان رکابی، در تماس با گوش داخلی قرار دارد. محفظه هوای واقع در گوش میانی، از طریق شیپور استاش با پشت بینی ارتباط دارد. گوش داخلی که خود از دو جزء زیر تشکیل شده است: حلزون گوش که محفظه‌ای به شکل یک حلزون است و داخل آن با مایع پر شده است. دیواره حلزون گوش به وسیله سلول‌های مو دار مخصوصی پوشیده شده است. این سلول‌ها امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند و سپس این سیگنال‌ها به وسله عصب شنوایی به مغز منتقل می‌شود. دستگاه دهلیزی که به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند. دستگاه دهلیزی از شبکه‌ای از مجراها به نام کانال‌های نیم‌دایره‌ای و یک دهلیز (وستیبول) تشکیل شده است. این دستگاه هر چند قسمتی از گوش میانی است اما به جای تشخیص صداها، وظیفه تشخیص حرکات بدن را بر عهده دارد.

علت گوش درد بزرگسالان

علت‌های بسیار زیادی برای گوش درد وجود دارد که در ادامه، توضیح مختصری درباره چند مورد از شایع‌ترین آنها ارائه می‌شود. عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) عفونت گوش میانی، به عنوان یکی از شایع‌ترین علل گوش درد در کودکان شناخته می‌شود. این عفونت ممکن است در بزرگسالان هم اتفاق بیفتد، اما چندان معمول نیست. عفونت گوش میانی بیشترین شیوع را در بین کودکان در سنین قبل از مدرسه دارد و اغلب بعد از یک سرماخوردگی، اتفاق می‌افتد. عفونت کانال گوش (التهاب گوش خارجی) درد گوش در این حالت، به علت عفونت قسمت خارجی گوش یا همان کانال گوش به وجود می‌آید. این نوع عفونت در بین بزرگسالان شایع‌تر از کودکان است و بخصوص برای شناگران خیلی زیاد اتفاق می‌افتد. عفونت کانال گوش ممکن است در افرادی که به بیماری‌های پوستی از قبیل اگزما یا جوش در اطراف گوش مبتلا می‌شوند نیز اتفاق بیفتد. در صورتی که شما به عفونت کانال گوش مبتلا شوید، ممکن است احساس سوزش یا خارش شدید گوش داشته باشید. همچنین ممکن است از گوش شما ترشحاتی خارج شود، احساس گرفتگی گوش داشته باشید و شنوایی شما به خوبی حالت عادی نباشد. جرم گوش (موم) گوش‌های ما یک ماده مومی شکل برای محافظت از مجاری گوش تولید می‌کنند. این موم در حالت عادی مدام به طرف خارج گوش حرکت می‌کند و به تدریج از آن خارج می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است یک توده سخت از این موم تشکیل شود و کانال گوش شما را مسدود کند. در این حالت شما احساس می‌کنید که یک یا هر دو گوشتان ناشنوا شده است و می‌تواند شدیداً برایتان آزار دهنده باشد. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید سعی کنید موم داخل گوش را با گوش پاک‌کن خارج کنید. زیرا این کار می‌تواند باعث فشرده شدن بیشتر آن به طرف داخل گوش شما شود و کانال گوش را به طور کامل مسدود کند. اگر احساس می‌کنید که جرم گوش باعث درد در گوش شما شده است، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد که متخصص، جرم گوش شما را با فشار آب خارج کند (به این کار شستشوی گوش گفته می‌شود).گاهی اوقات یک سرماخوردگی معمولی می‌تواند بدون آنکه هیچ گونه عفونتی در گوش وجود داشته باشد، باعث گوش درد شود. این گوش درد به خاطر مخاط زیادی است که گوش شما در زمان سرماخوردگی تولید می‌کند. مقداری از این مخاط ممکن است در گوش میانی شما تجمع کند و باعث فشار بر پرده گوش و ایجاد گوش درد شود. این حالت به خودی خود بعد از مدتی برطرف خواهد شد، اما درمان‌های زیر هم می‌تواند در این مواقع به رفع گوش درد کمک کند: استنشاق بخار آب استفاده از داروی ضد احتقان استفاده از داروی مسکن ساده . هر نوع جسم خارجی ممکن است در داخل گوش گیر بیفتد. اجسام خارجی که می‌تواند وارد گوش شود شامل دانه‌ها، بذرها، اسباب‌بازی‌های کوچک، خرده‌های پنبه و حشرات می‌باشد. ورود این ذرات به گوش می‌تواند باعث ایجاد گوش درد، ناشنوایی و خارج شدن ترشحات از گوش شود. ممکن است خود شما یا فرد دیگری بتوانید جسم خارجی که در کانال گوش شما گیر کرده است را ببینید، اما هرگز سعی نکنید خودتان آن را خارج کنید، زیرا ممکن است آن را بیشتر به طرف داخل گوش فشار بدهید و به پرده گوش آسیب برسانید. بهترین کار در این مواقع آن است که به یک متخصص مراجعه کنید. اجسام خارجی را معمولاً می‌توان با استفاده از یک پنس یا با فشار آب (شستشوی گوش) از گوش خارج کرد.

گوش درد بزرگسالان و آسیب‌ دیدگی

وارد کردن اشیاء مختلف مانند گوش پاک‌کن یا اجسام نوک‌تیز به داخل گوش می‌تواند باعث آسیب رسیدن به کانال گوش شود. برای جلوگیری از صدمه زدن به گوش، هرگز حتی اگر گوشتان خارش دارد و فکر می‌کنید جرم در آن تشکیل شده است، هیچ جسمی را به داخل سوراخ گوش فرو نکنید. آسیب‌هایی که به کانال گوش وارد می‌شود می‌تواند باعث سوزش گوش شود که این سوزش معمولاً به خودی خود برطرف خواهد شد. اما احتمال بروز عفونت بعد از صدمه دیدن گوش هم وجود دارد. در صورتی که درد گوش شما بعد از مدتی رفع نمی‌شود و یا گوش‌ها شروع به تخلیه ترشحات می‌کنند، به پزشک مراجعه کنید. پرده گوش ممکن است به وسیله اجسامی که به گوش وارد می‌شود، پاره یا سوراخ شود. صدمات دیگری مانند صدای خیلی بلند یا سیلی خوردن یا مشت محکم به گوش هم می‌تواند باعث پاره شدن پرده گوش شود. سایر مصدومیت‌های شدید از ناحیه سر هم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به پرده گوش شود. سوراخ شدن پرده گوش معمولاً باعث درد ناگهانی و شدیدی در گوش می‌شود. همچنین ممکن است گوش کمی خونریزی پیدا کند و یا شنوایی خود را هم از دست بدهید.

درمان گوش درد بزرگسالان

اگر حال عمومی شما خوب است و فقط گوش درد دارید، ممکن است خودتان بتوانید با مصرف چند قرص مسکن این مشکل را درمان کنید. پاراستامول یا ایبوپروفن (اگر قادر به مصرف آن باشید) معمولاً تأثیر خوبی در رفع گوش درد دارد. اما هر کسی که به گوش درد با شرایط زیر دچار می‌شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کند: بیمار حال عمومی خوبی ندارد و یا گوش درد او با علائم دیگری از قبیل تب، جوش، استفراغ، سرگیجه یا خواب‌ آلودگی همراه است. بیمار کمتر از سه سال سن دارد. کودک با سن کمتر از شش ماه، گوش درد همراه با تب بالای ۳۸ درجه دارد. کودک با سن کمتر از دو سال در هر دو گوش درد دارد. درد گوش بعد از چهار روز برطرف نمی‌شود. از گوش ترشحاتی خارج می‌شود. بیمار احساس می‌کند که چیزی به داخل گوشش چسبیده است. درد گوش بسیار شدید است و قرص‌های مسکن ساده تأثیری در بهبود آن ندارد. بیمار به امراض دیگری مبتلا است که ممکن است بر توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها تأثیر منفی بگذارد.

گوش درد بزرگسالان و عفونت

عفونت گوش به عنوان یکی از ده ها علت گوش درد بزرگسالان به شمار می آید که لازم است در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان مناسب صورت گیرد تا عفونت گوش به سمت ایجاد کردن عوارض گوشی پیش نرود. بهتر است بدانید که عفونت گوش بر اساس اینکه کدام منطقه از گوش را درگیر کند به سه نوع اصلی طبقه بندی می شود که عبارتند از: عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش درونی

عفونت گوش خارجی

قسمتی از گوش شما که با چشم دیده می شود و شامل لاله گوش، مجرای گوش و پرده گوش (پرده صماخ) است را گوش خارجی گفته می شود. اگر شما شناگر حرفه ای هستید یا اینکه صرفا هفته ای چند نوبت به استخر می روید، و یا حتی اگر شغلتان بگونه ای است که ذرات آلوده و میکروب در محیط اطرافتان زیاد است، خطر عفونت گوش خارجی با باکتری، ویروس یا قارچ برای شما محتمل است. علایم عفونت گوش خارجی به این صورت است که شما در ابتدا از درد گوش یا اطراف گوش احساس ناخوشایند پیدا می کنید، ممکن است کمی صداها را ناواضح بشنوید، تب مختصری داشته باشید، لاله یا مجرای گوش تان شروع به سوزش و خارش کند. توصیه درمانی: اگر چه ممکن است در قدم اول خودتان در منزل دست به کار شوید و با استفاده از کمپرس گرم یا سرد و مصرف داروهای مسکن در کم کردن دردگوش تلاش کنید ولی توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه نمایید تا ابتدا معاینه شده و سپس درمان مناسب توسط پزشک برای شما تجویز شود.

عفونت گوش میانی

قسمتی از گوش شما که پشت پرده صماخ قرار گرفته است و شامل سه استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی است را گوش میانی می گویند. عفونت گوش میانی یک علت گوش درد بزرگسالان، جوانان و بیش از همه در نوزادان و کودکان می باشد. اگر شما مبتلا به عفونت گلو، حلق و یا سینوس ها (سینوزیت) باشید، اگر به موقع درمان صورت نگیرد ممکن است میکروب ها حرکت کنند و خود را به منطقه گوش میانی برسانند و عفونت گوش میانی بوجود بیاورند. یک علت دیگر برای عفونت گوش میانی این است که هر وسیله ای که بدستتان می آید از قبیل چوب کبریت، کلید و سوییچ، سوزن سنجاق را وارد گوش می کنید تا جایی که آخر به پرده گوش آسیب می رسانید و قسمتی از پرده گوش تان را پاره می کنید، میکروب ها به گوش میانی می روند و عفونت تشکیل می شود. اگر شما درد گوش نسبتا شدید و ضرباندار در گوش به ویژه در هنگام استراحت و خواب دارید، همراه با درد گوش تب ولرز هم پیدا کرده اید، احساس می کنید شنوایی تان کم شده است و خروج ترشحات از گوش دارید، احتمال عفونت گوش میانی در شما وجود دارد. توصیه درمانی: اینکه اگر از گوش درد رنج می برید، ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید به این دلیل است که تشخیص دادن اینکه عفونت در کدام قسمت گوش است برای شما غیر ممکن است. برای عفونت گوش میانی شما حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دستورات دارویی تجویز شده را صحیح و به موقع اجرا نمایید تا بهبودی در اسرع وقت عایدتان شود.

عفونت گوش درونی

گوش درونی یا داخلی در ارتباط با مغز واعصاب شنوایی است. التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی ترین علت گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می شود. اگر شما دچار عفونت گوش درونی شوید، نشانه هایی همچون دوران سر و عدم تعادل، احساس قریب الوقوع زمین خوردگی، سرگیجه ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ را تجربه خواهید کرد. توصیه درمانی: علایم ناخوشایند عفونت گوش درونی شما را چه بخواهید چه نخواهید به سمت پزشک می کشاند، به این علت که شدت علایم نسبتا شدیدتر از آن است که شما بخواهید در منزل دست به اقدامات درمانی خانگی بزنید. توصیه می کنیم در اسرع وقت حتما به پزشک مراجعه کنید. بطور کلی این اصل اساسی را فراموش نکنید که عفونت گوش مهم ترین علت گوش درد بزرگسالان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، ممکن است عارضه های متعددی ایجاد کند.

درمان خانگی گوش درد بزرگسالان

مصرف مسکن استامینوفن، آنتی بیوتیک و استفاده از کمپرس آب گرم یا سرد و طب فیزیکی برای کاهش درد گوش تاثیر بسزایی دارد که باید هنگام درد گوش با استفاده از حوله ناحیه درد را گرم نگه دارید.

گوش درد کودکان

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به درد گوش کودکان بیان کرد: جهت بهبود درد گوش کودکان و تاثیر داروهای تجویزی حواس کودک را به سمت دیگری سوق دهید تا درمان به راحتی انجام شود. وی با بیان اینکه درد گوش را می توان به روش سنتی درمان کرد، افزود: در زمان درد ناحیه گوش استفاده از قطره حاوی عصاره زیتون باعث تسکین فوری درد می شود. نقیب زاده با بیان اینکه روش کایروپرکتیک در درمان درد گوش موثر است، تصریح کرد: در زمان نرمش و ورزش کردن جهت کاهش درد گوش چانه ها را چندین مرتبه تکان دهید، آدامس جویدن نیز دهان و گوش را حرکت می دهد که در نتیجه منجر به کاهش درد گوش می شود. وی با اشاره چکاندن قطره داخل گوش بیان کرد: استفاده از قطره های روغن گرم باعث ازبین بردن عفونت گوش و بهبود آن می شود. این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه تخلیه ترشحات بینی باعث تسکین درد گوش می شود، تاکید کرد: این عمل باعث تخلیه عفونت و میکروب های گوش از راه بینی می شود.

گوش درد بزرگسالان و بیماری منیر

بیماری Ménière ،اختلالی ست در گوش داخلی، تعادل و شنوایی، عملکرد حیاتی گوش داخلی شما است و بیماری معمولا تنها بر یک گوش اثر دارد. دوازده نفر از هر ۱۰۰۰ نفر، تحت تاثیر این بیماری در سراسر جهان قرار دارند، موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی، تخمین می زند که ۰٫۲ درصد از آمریکایی ها، تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. این بیماری معمولاً افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه این بیماری مزمن است، تغییر در درمان و شیوه زندگی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.