; قرص آسپرین ؛ برای چی خوبه و عکس انواع قرص آسپرین برای مو و قلب در بارداری
جوش سر و قرص برای جوش سر و عکس و درمان سنتی جوش سر قرمز

جوش سر و قرص برای جوش سر و عکس و درمان سنتی جوش سر قرمز

جوش سر جوش سر ؛ قرص برای جوش سر و عکس و درمان سنتی جوش سر قرمز همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم این …

پماد تبخال ؛ تناسلی آلوویر برای چیست و پماد ویتامین آ د برای تبخال

پماد تبخال ؛ تناسلی آلوویر برای چیست و پماد ویتامین آ د برای تبخال

پماد تبخال پماد تبخال ؛ تناسلی آلوویر برای چیست و پماد ویتامین آ د برای تبخال همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

قرص رشد مو ؛ قرص ضد استرس برای ریزش مو و بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو

قرص رشد مو ؛ قرص ضد استرس برای ریزش مو و بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو

قرص رشد مو قرص رشد مو ؛ قرص ضد استرس برای ریزش مو و بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو همگی در سایت فال و …

قرص آسپرین

قرص آسپرین ؛ برای چی خوبه و عکس انواع قرص آسپرین برای مو و قلب در بارداری

قرص آسپرین ؛ برای چی خوبه و عکس انواع قرص آسپرین برای مو و قلب در بارداری همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص آسپرین

آسپرین یکی از داروهای ضد انعقادی است که برای افراد با سابقه سکته توصیه می‌شود. قرص آسپرین محافظ قلب بوده و به عنوان تب‌بر هم استفاده می‌شود.به احتمال زیاد نام آسپرین برای شما آشناست و ممکن است در زمان کودکی و یا بعد از آن از این دارو استفاده کرده باشید. این دارو یکی از داروهای آشنا و مورد توجه بین افراد است. زیرا علاوه بر این که یک مسکن می‌باشد در مواردی به دلیل خاصیت انعقادی که دارد منجر به کاهش بروز سکته می‌گردد و همین امر باعث شده است که خیلی از افراد به مصرف روزانه آن رو بیاورند.

تاریخچه قرص آسپرین

آسپرین دارویی همه کاره است که از برگ و پوست درختان بید و غان بدست می‌آید و مصرف آن فواید زیادی دارد. این دارو سال‌هاست که به عنوان مسکن و ضد درد تولید و از آن استفاده می‌شود. موارد مصرف آسپرین به دلیل فوایدی که دارد متعدد می‌باشد که همین فواید آن را به یک داروی محبوب تبدیل کرده است.

فواید قرص آسپرین

محافظت از قلب: در برخی از افراد مصرف منظم این دارو، روشی برای پیشگیری از عود برخی علائم ناراحتی‌های قلبی است. اگر در گذشته دچار حمله قلبی شده‌اید، ممکن است پزشک برای شما آسپرین تجویز کند. در واقع این دارو با جلوگیری از انباشتگی پلاکت‌های خون که باعث لختگی خون می‌شود، از حمله قلبی پیشگیری می‌کند. پیشگیری از بروز سکته: وقتی یک زخم خونریزی می‌کند، پلاکت‌ها (سلول‌های کوچک خونی) کنار هم قرار گرفته و لخته ایجاد می‌کنند و باعث جلوگیری از خونریزی می‌شوند. در این مورد لختگی خون مفید است، ولی در بعضی موارد خطرناک شده و باعث ایست قلبی می‌شود. این دارو با خاصیت ضد انعقادی خون خطر حمله قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از متخصصین قلب به بیمارانی که دچار سکته قلبی شده‌اند مصرف روزانه آسپرین با دوز کم (حدود ۸۰ میلی‌گرم) را جهت کاهش احتمال بروز سکته دوم توصیه می‌کنند. کاهش درجه حرارات بدن: مصرف این دارو روی هیپوتالاموس (بخشی از مغز که وظیفه تنظیم دمای بدن را دارد) تأثیر می‌گذارد و باعث برعکس شدن عملکرد اینترلوکین که افزایش دهنده دمای بدن است می‌شود. به همین دلیل است که در کودکان با میزان تب بالا این دارو به عنوان تب‌بر تجویز می‌شود. درمان التهابات پوستی و آکنه: آسپرین خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث کاهش التهاب نواحی ملتهب همانند جوش‌های روی پوست شود. برای این کار کافی است که قرص آن را به شکل پودر در آورده و با مقداری آب ولرم آن را مخلوط کنید. سپس بر روی جوش‌ها بمالید و چند دقیقه‌ای اجازه دهید که روی پوست شما باقی بماند و بعد با آب نسبتا گرم آن را از روی پوست خود بشویید. سالیسیلیک اسید موجود در آسپرین به حذف این عارضه پوستی نیز کمک می‌کند. این دارو خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث کاهش التهاب نواحی ملتهب همانند جوش‌های روی پوست شود.

قرص آسپرین و شوره سر

کنترل و رفع شوره سر: جالب است بدانید «سالیسیلیک اسید» موجود در ترکیبات این دارو در شامپوهای ضدشوره به منظور کنترل شوره سر استفاده می‌شود. برای این منظور کافی است که دو عدد آسپرین را به حالت پودر در آورید و با یک قاشق غذاخوری در شامپوی مصرفی خود ترکیب کنید و بعد سر خود را با این ترکیب شست و شو دهید تا شاهد از بین رفتن لایه‌های مرده پوست شوید.

قرص آسپرین و سابقه پزشکی

چطور بفهمیم مصرف این دارو برایمان مفید است؟ پزشک ابتدا یک ارزیابی اولیه انجام می‌دهد و سابقه پزشکی و خانوادگی، داروهای مصرفی از جمله ویتامین‌ها یا مکمل‌های گیاهی، حساسیت‌ها و احتمال بروز برخی عوارض جانبی خاص مانند خونریزی معده را در شما بررسی می‌کند و سپس میزان خطر نسبی را در برابر منافع مصرف دارو می‌سنجد و مقدار (دوز) صحیح مصرف این دارو را در شما تعیین می‌کند.

عوارض مصرف قرص آسپرین

مصرف آسپرین در کنار فواید آن برای بیماران قلبی عوارض جانبی و خطراتی را نیز به دنبال دارد. اگر پزشک معالجتان برای شما مصرف روزانه این دارو را تجویز کرده است نباید آن را همزمان با مکمل های غذایی، داروها و حتی گیاهانی که سبب رقیق شدن خون و کاهش قدرت چسبندگی پلاکت‌ها می‌شوند استفاده کنید (مثل: شیرین بیان، امگا۳ و ویتامین E) زیرا احتمال خونریزی داخلی افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که مصرف این دارو برای افراد سالم توصیه نمی‌شود و سبب افزایش سلامت و یا طول عمر آن‌ها نمی‌گردد.

مضرات قرص آسپرین

مصرف آن سبب دفع عناصر آهن، روی و ویتامین C از بدن می‌گردد. مصرف آن سبب دفع و تخلیه بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از بدن می‌گردد. مصرف آن به مدت بیش از ۳ ماه و برای طولانی مدت سبب بروز کم خونی می‌گردد. توجه: اگر مبتلا به برخی از بیماری‌ها مانند اختلالات خونریزی دهنده، آسم، زخم‌ها و یا بیماری کلیوی هستید، ممکن است مصرف این دارو برای شما مناسب نباشد. چنانچه پزشکتان مصرف آسپرین را برای شما ضروری دانسته نیاز است آزمایشات سالانه خون برای بررسی میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی را انجام دهید تا در صورت نیاز از مکمل‌های غذایی جهت جبران کمبود آن‌ها استفاده کنید.

نام های تجاری قرص آسپرین

آسپرین، که یک سالیسیلات به حساب می‌آید، با نام های تجاری مختلفی به فروش می رود که عبارتند از: Arthritis Pain, Ascriptin, Aspir 81, Aspir-Low, Bayer Childrens Aspirin, Bufferin Low Dose, Durlaza, Ecotrin, Ecpirin, Fasprin, Halfprin, Miniprin. آسپرین، آن دسته از عناصر در بدن را که باعث ایجاد درد، تب و التهاب می‌شوند را کاهش می‌دهد. البته این دارو در بعضی موارد برای پیشگیری از وقوع حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی و درد قفسه سینه (آنژین) نیز استفاده می‌شود. این دارو برای مصرف بیماران قلبی، باید فقط تحت نظارت پزشک انجام گیرد.

منع مصرف قرص آسپرین

اگر شما اختلالات خونی مثل هموفیلی دارید، سابقه‌ی خونریزی روده یا شکم و یا آلرژی نسبت به NSAID (داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی؛ مثل Advil, Motrin, Aleve, Orudis, Indocin, Lodine, Voltaren, Toradol, Mobic, Relafen, Feldene) دارید، بهتر است آسپرین را مصرف نکنید. آسپرین را به کودکان یا نوجوانانی که تب، علائم آنفولانزا یا آبله مرغان دارند، ندهید. سالیسیلات ها ممکن است باعث ایجاد سندروم ری (Reye’s syndrome)، بیماری های جدی و یا در مواردی کُشنده برای کودکان، شوند.اگر شما آلرژی دارید یا علائم زیر را دارید، بهتر است آسپرین را مصرف نکنید: سابقه‌ی خونریزی روده یا شکم؛ یک اختلال خونی مثل هموفیلی؛ اگر تا به حال حمله های آسم داشته اید و یا واکنش های آلرژیکی شدید پس از مصرف آسپرین یا داروهایNSAID (داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی؛ مثل Advil, Motrin, Aleve, Orudis, Indocin, Lodine, Voltaren, Toradol, Mobic, Relafen, Feldene) داشته اید؛ برای اطمینان از این که آسپرین برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد، در صورتی که موارد زیر در مورد شما صدق می‌کرد، با دکتر خود در میان گذارید: آسم یا حساسیت های فصلی زخم معده بیماری های کبدی بیماری های کلیوی اختلالات در خونریزی و یا انعقاد خون نقرس بیماری قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب. مصرف آسپرین در اواخر دوران بارداری، ممکن است باعث ایجاد خونریزی در مادر و یا نوزاد، در هنگام تولد شود. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، با دکتر خود در میان گذارید. همچنین توجه داشته باشید که آسپرین در شیر مادر نفوذ کرده و ممکن است باعث آسیب دیدنِ نوزاد شود. بنابراین بهتر است در دوران شیردهی، از این دارو استفاده نکنید.

نحوه مصرف قرص آسپرین

قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده و یا دکترتان به شما گفته است را به دقت رعایت نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید. برای مصرف، قرص آسپرین غیر جویدنی را نجوید و یا خرد نکنید. بلکه آن را به طور کامل قورت دهید. البته نوعِ جویدنی آسپرین نیز وجود دارد که آن را قبل از قورت دادن باید بجوید. اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، قبل از عمل، به جراح خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می‌کنید. ممکن است لازم باشد مصرف این دارو را برای دوره‌ی کوتاهی قطع نمائید. چنانچه قرص آسپرین شما، بوی سرکه ی تندی می‌دهد، آن را مصرف نکنید؛ چرا که قرص، تاثیر خود را از دست داده است. دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

مصرف قرص آسپرین

معمولاً قرص آسپرین در مواقعی که نیاز است مصرف می‌شود و برنامه‌ی زمانی خاصی ندارد؛ اما اگر شما از یک برنامه‌ی زمانی منظم تبعیت می‌کنید و یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، آسپرین را مصرف کنید. چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو عبارت است از: از دست دادن شنوایی به طور موقت، تشنج یا کُما.

قرص آسپرین و نوشیدنی های الکلی

در دوره ای که این دارو را مصرف می‌کنید، نوشیدنی های الکلی استفاده ننمائید. الکل، ممکن است باعث افزایش احتمالِ خونریزی معده در شما شود. اگر شما از این دارو استفاده می‌کنید تا از حمله‌ی قلبی یا مغزی پیشگیری کنید، از مصرف ایبوپروفن (Advil, Motrin) خودداری نمائید؛ زیرا ایبوپروفن باعث می‌شود که تاثیر آسپرین کاهش یابد. اگر شما مجبورید که هر دوی این دارو ها را مصرف کنید، ایبوپروفن را حداکثر ۸ ساعت قبل یا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف آسپرین استفاده کنید. درباره‌ی مصرف هر گونه دارو برای درمان سرماخوردگی، درد و یا حسّاسیت، از مسئول داروخانه یا دکتر خود اطلاعات لازم را به دست آورید. دارو های زیادی حاوی آسپرین یا NSAID هستند؛ بنابراین مصرف همزمان داروها ممکن است باعث افزایش بیش از حد آسپرین در بدن شما شود. قبل از مصرف هر دارویی به طور همزمان با آسپرین، روی جلد و مشخصات آن را مطالعه کنید تا بفهمید آیا آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن یا NSAID در داروی مورد نظر به کار رفته است یا خیر.

تداخل دارویی با قرص آسپرین

قبل از مصرف این دارو، در صورتی که از دارو های ضد افسردگی استفاده می‌کنید، با دکتر خود در میان گذارید. استفاده‌ی این گونه دارو ها با یک داروی NSAID (داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی)، ممکن است باعث ایجاد کبودی یا خونریزی با کمترین ضربه شود. بسیاری از دارو ها ممکن است با آسپرین تداخل داشته باشند. چنانچه شما از داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف آسپرین، با دکتر خود مشورت کنید.

مصرف قرص آسپرین و علائم خطرناک

در صورت مشاهده این علایم پس از مصرف قرص اسپرین به پزشک مراجعه کنید : مشاهده کهیر در بدن، خارش پوست یا متورم شدن در بخش های مختلف بدن مثل صورت، زبان و لب. اگر احساس کردید در تنفس خود مشکل دارید، زنگ یا سوت کشیدن گوش و دیگر مشکلات شنیداری، اگر احساس کردید گیج شده اید، اگر علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا دارید، احساس درد در گلو در زمان خوردن غذا، قرمزی یا کبود شدن، تاول، پوست انداختن یا شل شدن پوست از جمله در داخل دهان و بینی.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 26 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.