; قولنج و معده و کمر و پشت قلب و کتف و عصبی چیست و چگونه قولنج کتف را بشکنیم - فال و خواب
کپسول دیافیت ؛ یورو ویتال و شابه قرص دیافیت و زمان مصرف کپسول دیافیت

کپسول دیافیت ؛ یورو ویتال و شابه قرص دیافیت و زمان مصرف کپسول دیافیت

کپسول دیافیت کپسول دیافیت ؛ یورو ویتال و شابه قرص دیافیت و زمان مصرف کپسول دیافیت همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب …

کپسول پرگابالین و بهترین زمان مصرف و آیا کپسول پرگابالین چاق کننده است و ام اس

کپسول پرگابالین و بهترین زمان مصرف و آیا کپسول پرگابالین چاق کننده است و ام اس

کپسول پرگابالین کپسول پرگابالین ؛ بهترین زمان مصرف و آیا کپسول پرگابالین چاق کننده است و ام اس همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

قرص سقط جنین ؛ عکس و فیلم و طرز استفاده صحیح از قرص سقط جنین

قرص سقط جنین ؛ عکس و فیلم و طرز استفاده صحیح از قرص سقط جنین

قرص سقط جنین قرص سقط جنین ؛ عکس و فیلم و طرز استفاده صحیح از قرص سقط جنین همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم …

قولنج

قولنج ؛ معده و کمر و پشت قلب و کتف و عصبی چیست و چگونه قولنج کتف را بشکنیم

قولنج ؛ معده و کمر و پشت قلب و کتف و عصبی چیست و چگونه قولنج کتف را بشکنیم همگی در سایت فال و خواب . امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قولنج

برای درمان خانگی قولنج معده در طب سنتی، مصرف برخی گیاهان دارویی و برای قولنج پشت و کمر، انجام حرکات کششی و ماساژ با روغن توصیه میشود. قولنج یا کولیک عموما ناشی از ناراحتی در شکم است که گهگاه می‌گیرد و با درد شدید همراه است، البته کولیک در نواحی دیگر بدن مانند پشت، کمر، گردن و کلیه‌ها نیز رخ می‌دهد، ولی بیشتر به دردهای شدید و ناگهانی داخل شکم گفته می‌شود. کولیک در پزشکی نوین، تعریف و جایگاه علمی ندارد و چیزی که استنباط می‌شود آن است که به دلیل اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات، در برخی اندام‌های بدن مانند شکم (معده)، ستون فقرات، کتف، گردن، عضلات پا و قسمت‌های مختلف اسکلت بدن دردی آنی، گذرا و تکرار شونده به وجود می‌آید که عامه به آن قولنج می‌گویند.

قولنج چیست

کولیک اصطلاحی است که در مورد دردهای مبهم در نواحی مختلف بدن به کار می‌رود. در گذشته برای درد احشای داخل شکم نظیر کلیه نیز اصطلاحاتی مثل کولیک کلیوی به کار می‌رفته‌اند و دل‌دردهای مبهم نیز کولیک نوزادان نامیده می‌شود، چنان‌که در لغت‌نامه دهخدا نیز اصطلاح کولیک به صورت «دردی که غفلتاً در ناحیهٔ شکم خصوصاً نواحی مجاور به قسمتهای مختلف قولونها حاصل شود» توضیح داده شده‌است. امروزه اصطلاح کولیک بیشتر برای دردهای مرتبط با عضلات و مفاصل به کار می‌رود. اصطلاح کولیک شکستن هم به معنی وارد کردن فشار به مفاصل به شکلی است که باعث آزاد شدن صدایی کوتاه و خشک از آن‌ها شود. این کار معمولاً در مورد مفاصل انگشتان انجام می‌شود، اگر چه برخی کولیک مفاصل بین مهره‌های گردن یا پشت یا مفاصل بزرگ‌تر مثل زانو را نیز می‌توانند بشکنند.

قولنج شکستن

قولنج شکستن به عملی گفته می‌شود که طی آن فرد به مفاصل خود فشار وارد می‌کند تا صدایی شبیه به شکستگی از آن ساطع شود. معمولاً شکستگی و دردی ندارد البته ممکن است در صورت تداول در مدت زمان کوتاه درد خفیفی را ایجاد نماید. معمول‌ترین روش کولیک شکستن آن است که فرد انگشتان خود را به سمت کف دست خود کمی بیش از اندازه خم می‌کند. ممکن است گاهی با بازکردن مفاصل یا تکان دادن دست، پا یا کمر قولنجتان بشکند.

علل قولنج شکستن

وقتی می‌گوییم علت قولنج شکستن چیست؟؛ گاهی منظور علت صدایی که ساطع می‌شود مد نظر است و ممکن است علت این که چرا قولنج می‌شکنیم مد نظر باشد. در نتیجه در دو قسمت موضوع را بررسی می‌کنیم. چرا قولنج می‌شکنیم؟ قولنج شکستن هیچ زمینهٔ پزشکی یا ورزشی ندارد. علل عمده به صورت زیر است: ممکن است زمینهٔ آن استرس باشد. عادت کردن؛ شاید زمینه شروع آن چیز دیگری بوده باشد اما اگر فرد به صورت متداول این عمل را تکرار کند و حتی زمینهٔ آن از بین برود؛ فرد از سر عادت کولیک شکستن را ادامه دهد. کولیک شکستن باعث ایجاد احساسی متفاوت در مفاصل می‌شود که برخی از افراد از آن خوششان می‌آید که می‌تواند آن‌ها را به تکرار این کار تحریک کند.

علت صدای قولنج شکستن

علت صدای ناشی از کولیک شکستن چیست؟ اگرچه علت ایجاد صدا از مفصلی که قولنجش می‌شکند با قطعیت مشخص نشده، اما فرضیه‌های زیر برای آن مطرح شده‌اند : حفره‌زایی در داخل مفصل: بر اثر ایجاد فشار منفی، مایع درون مفصل دچار حفره‌های ریزی می‌شود که به‌سرعت متلاشی می‌شوند و صدا ایجاد می‌کنند؛ پاره شدن استحکامات درون‌مفصلی؛ کشیده شدن ناگهانیِ رباط‌های داخل مفصل. از بین مکانیسم‌های یادشده، مورد اول بیشتر مورد توافق است. محققان در سال ۱۹۷۱ نشان دادند که اِعمال کشش برروی مفاصل سینوویال باعث می‌شود که گازهایی که در مایع درون‌مفصلی محلول بوده‌اند (ازجمله دی‌اکسید کربن)، قابلیت انحلال خود را در این مایع به‌طور موقت از دست بدهند و حباب تشکیل دهند. سپس این حباب‌ها متلاشی می‌شوند و صدای “تِق‌مانند”ی تولید می‌کنند. برای این‌که مفصل بتواند دوباره چنین حالتی را تجربه کند، زمانی لازم است تا گازها کاملاً در مایع مفصلی حل شوند. در طول این مدت‌زمان، اِعمال دوبارهٔ فشار باعث ایجاد صدا نخواهد شد

مضرات قولنج شکستن

اگرچه این باور در عامهٔ مردم وجود دارد که کولیک باعث آسیب به مفصل می‌شود و منجر به ابتلا به آرتریت می‌گردد، اما شواهد علمی این فرضیه را تأیید نمی‌کنند . دکتر دونالد آنگر (به انگلیسی: Donald Unger)، در یک مطالعهٔ شخصی، به‌مدت بیش از شصت سال کولیک مفاصل انگشتان دست چپ خود را شکست، اما درمورد دست راست خود این کار را انجام نداد. نتیجهٔ مطالعهٔ وی حاکی از آن بود که آرتریت یا هیچ عارضهٔ خاصی در دست چپ وی ایجاد نشد. دکتر آنگر به‌خاطر این مطالعه جایزهٔ ایگ‌نوبلِ سال ۲۰۰۹ را دریافت کرد

تاریخچه قولنج

در گذشته، برای درد احشای داخل شکم نظیر کلیه نیز اصطلاحاتی مثل کولیک کلیوی به‌کار می‌رفته‌اند، چنان‌که در لغت‌نامهٔ دهخدا نیز اصطلاح «کولیک» به‌صورت «دردی که غفلتاً در ناحیهٔ شکم خصوصاً نواحی مجاور به قسمت‌های مختلف قولون‌ها حاصل شود» توضیح داده شده‌است.  امروزه اصطلاح کولیک بیشتر برای دردهای مرتبط با عضلات و مفاصل به‌کار می‌رود  اصطلاح کولیک هم به‌معنی وارد کردن فشار به مفاصل به‌شکلی است که باعث آزاد شدن صدایی کوتاه و خشک از آن‌ها شود. این کار معمولاً درمورد مفاصل انگشتان انجام می‌شود، اگرچه برخی کولیک مفاصل بین مهره‌های گردن یا پشت یا مفاصل بزرگ‌تر، مثل زانو و مچ دست و پا، را نیز می‌توانند بشکنند.

علت قولنج

کولیک و گرفتگی عضلات شکمی، به دلیل جمع شدن گاز در معده و روده بزرگ که در نتیجه هضم ضعیف، تخمیر و… رخ می‌دهد ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از سنگ‌های کلیوی و یا سنگ کیسه صفرا باشد. کولیک معده که به دلیل سوء هاضمه ایجاد شده است را می‌توان با راه‌کارهای درمان خانگی کولیک مداوا نمود ولی در مورد سایر قولنجها به درمانهای ویژه نیاز است. در مورد کولیک پشت و کمر، اگر فردی در طول روز مرتباً درد را احساس کند و این درد به طور مداوم بیش از ۳ روز طول بکشد و همراه با گزگز، مور مور و کرختی دست و پا باشد باید حتماً به پزشک متخصص برای درمان مراجعه کند.

درمان خانگی قولنج معده

مصرف عصاره زنجبیل تازه یکی از شیوه‌های درمان خانگی قولنج معده است. به این منظور، یک قاشق چایخوری عصاره تهیه شده از زنجبیل تازه را با یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و کمی نمک و مقداری شکر بخورید. این مخلوط را می‌توانید با کمی آب گرم نیز میل نمایید. خوردن ترب همراه با آبلیمو به دلیل خواص هضم کنندگی که دارد برای درمان بیماری کولیک معده بسیار موثر است. همچنین می‌توان یک قاشق غذاخوری آب ترب که با همین مقدار آبلیمو مخلوط شده و با کمی آب آن را رقیق کرده‌اید، به هنگام بروز کولیک بنوشید. این ترکیب برای تسکین دل درد ناشی از کولیک بسیار مفید است. برای رفع کولیک کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید. تمر هندی نیز از دسته گیاهان دارویی مفید برای تسکین دل درد است. یک قاشق غذا خوری برگ تازه تمر هندی را آسیاب کرده و به آن نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. سپس آن را در نصف فنجان آب مخلوط کرده و میل کنید. ۱۰ الی ۴۰ گرم گل بهار نارنج را در یک لیتر آب دم کرده و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، ۲ الی ۳ فنجان به فاصله بنوشید. از دیگر راه های درمان خانگی کولیک معده، مصرف زنیان است. به این منظور یک قاشق چایخوری زنیان را بکوبید و به آن مقداری نمک اضافه کنید. این ترکیب دل درد و یا هر دردی که با سوء هاضمه همراه است را تسکین میدهد.

درمان خانگی قولنج کمر

علت اصلی ایجاد کنده کولیک در پشت و کمر، عدم رعایت وضعیت صحیح بدن در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره است. برخی درمان‌های مفید برای کولیک عبارتند از: انجام ورزش‌های کششی و حرکات اصلاحی، به میزان حداقل ۲ تا ۵ دقیقه در روز کافی است تا فرد از ابتلا به کولیک پشت، کمر و مفاصل در امان باشد. ماساژ موضعی با روغن نیز از بهترین راه‌کارهای درمان خانگی کولیک کمر است. گرفتن دوش آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه نیز برای تسکین درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات بسیار موثر است.

نکاتی در مورد قولنج

به طورکلی موارد زیر را در هنگام مواجه با کولیک مدنظر داشته باشید: هنگام کولیک معده و درد شدید شکم، از خوردن غذاهای جامد بپرهیزید و فقط مایعات باید به مقدار کم و با فاصله خورده شود تا علت و عامل ایجاد درد مشخص گردد. محل دقیق درد، کیفیت درد و علائم جانبی آن را شناسایی و برای پزشک خود توضیح دهید. اینکه آیا درد هنگام خوردن غذا شروع شده یا بعد از آن و یا هنگام ورزش نیز بر نحوه و چگونگی درمان موثر است. شیوه‌های درمان خانگی کولیک که در بالا ذکر گردید، در صورتیکه موثر واقع نشد بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی قولنجهایی که بیشتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشند و یا همراه با تب هستند، باید هر چه زودتر مورد بررسی پزشکی قرار بگیرند.

قولنج یا قولون

کولیک درحقیقت آن نوع ازبیماری را گویند که سبب بیماری درروده ستبر وکلفت – که نامش قولون است – ودراطراف قولون منشا دارد؛ که سبب بیماری درحقیقت ازاثر سرد یی است که برقولون تاثیر گذاشته زیرا ماده بیماری سرد مزاج، انبوه وبرهم انباشته است وپیه زیاد برقولون جمع آمده است که درنتیجه احساس درد زیاد ازاثر سرد مزاجی قولون به وجود می آید. اگر چنین حالتی نه درقولون، بلکه درروده باریک باشد نام راستین آن ایلاوس است ونباید آن را کولیک نامید. لیکن ازآنجا که دربسیاری از حالات، درد واثر کولیک وایلاوس با هم شباهت دارند ازاین رو گاهی ایلاوس را نیز کولیک گویند.

علت قولنج در طب سنتی

عواملی که می توانند سبب کولیک شوند (برابر نظر اطباسنتی) : *اولین مورد از علت کولیک حبس شدن مقداری از محتویات داخل روده به علت تغییر حالت آن است که این خود می تواند سه علت مختلف داشته باشد . ۱-گاهی در اثر حرارت زیاد داخل روده ، محتویات آن تجمع و خشک گردیده و سبب انسداد می شوند . ۲- گاهی سردی مزاج روده ها سبب کندی حرکات روده و در نتیجه تجمع مواد و انسداد روده می گردد . ۳- گاهی کمبود ترشحات روده و کمی رطوبات و مایعات داخل روده و خشکی حاکم بر آن سبب خشکی و حبس شدن مواد داخل آن شده و ایجاد انسداد می کند . *دومین مورد از علل کولیک وجود غده است :گاهی پیدایش غده ای در داخل روده سبب انسداد روده و عدم عبور طبیعی مواد از داخل آن می گردد. *سومین علت کولیک وجود ورم :گاهی ورم های گرم مزاج یا سردمزاج قسمتی از روده را فرا گرفته و مانع عبور مواد از داخل آن شده و سبب کولیک می گردند .*چهارمین علت کولیک تجمع گاز :گاهی جمع شدن گاز در قسمتی از روده و عدم خروج و جابجایی گازها سبب کولیک ریحی روده می گردند . *پنجمین علت کولیک تجمع انگل ها :گاهی در اثر تجمع انگل های داخل روده در یک قسمت از آن یا کثرت آنها کولیک عارض می شود . *ششمین علت کولیکالتوایی :گاهی در اثر جابجایی و پیچش روده و سوار شدن قسمتی از روده بر روی قسمت دیگر ایجاد کولیک می شود که این حالت را قولنج التوایی گویند . *هفتمین علت قولنج تجمع مواد هضم نشده :گاهی بعضی از مواد غذایی دیر هضم مانند تخم مرغ زیاد و یا به خام یا کشک یا نان های خمیر بخصوص اگر گرما خورده شده باشند می توانند روده را مسدود کرده و ایجاد قولنج نمایند و این حالت اخیر از سایر حالات دیگر در کشورهای جهان سوم بیشتر مشاهده می گردد. با راهکارهای درمان قولنج آشنا شوید .

علائم قولنج

۱-درد شدید که در تمام شکم پیدا می شود . ۲- شکم به کلی بسته می شود و اجابت مزاج صورت نمی گیرد . ۳- شکم سفت می شود و نفخ کرده و بالا می اید . ۴- هنگامی که شدت پیدا می کند حالت تهوع و استفراغ عارض می شود . پس از علل قولنج میتوان به سردی مزاج و یا وجود غده هایی در بدن اشاره کرد. گاهی هم در روده حرارت زیادی وجود دارد که از علل قولنج می باشد. امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 22 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.