; فواید اورگانو ؛ خاصیت پودر اورگانو خشک شده در انواع غذاهای ایرانی - فال و خواب
زیتون پرورده و لاغری ؛ خواص مصرف زیتون پرورده برای چربی سوزی

زیتون پرورده و لاغری ؛ خواص مصرف زیتون پرورده برای چربی سوزی

زیتون پرورده و لاغری زیتون پرورده و لاغری ؛ خواص مصرف زیتون پرورده برای چربی سوزی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

انواع برگه زردآلو و بررسی انواع مختلف برگه زردآلو موجود در بازار

انواع برگه زردآلو و بررسی انواع مختلف برگه زردآلو موجود در بازار

انواع برگه زردآلو انواع برگه زردآلو ؛ بررسی انواع مختلف برگه زردآلو موجود در بازار همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

روغن ذرت برای چی خوبه ؛ ایا روغن ذرت برای پخت و پز مفید است

روغن ذرت برای چی خوبه ؛ ایا روغن ذرت برای پخت و پز مفید است

روغن ذرت برای چی خوبه روغن ذرت برای چی خوبه ؛ ایا روغن ذرت برای پخت و پز مفید است همگی در سایت فال و …

فواید اورگانو

فواید اورگانو ؛ خاصیت پودر اورگانو خشک شده در انواع غذاهای ایرانی

فواید اورگانو ؛ خاصیت پودر اورگانو خشک شده در انواع غذاهای ایرانی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

حتما بخوانید : خواص سیب ترش کوهی ؛ ایا خوردن سیب ترش کوهی برای قلب مفیده

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

فواید اورگانو

این گیاه خواص پزشکی بسیار زیادی دارد :

تقویت سیستم ایمنی بدن ،تقویت قلب ، تقویت سیستم گوارشی ، سم زدایی بدن ، باکتری زدایی بدن ، افزایش انرژی ،موثر در زیبایی و مفید برای پوست ، افزایش متابولیسم و کنترل فشار خون

ی توانید مقداری ارگانو خشک شده را در سوپ ها، سالادها، یا اسموتی ها اضافه کنید تا هر چه بیشتر عطر و طعم آنها را بهبود ببخشید. همچنین، می توانید روزانه چای ارگانو بنوشید.

برای تهیه این چای:

سه قاشق چایخوری برگ ارگانو را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید پنج تا ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند. چای را صاف کرده و بنوشید.

آشنایی با دیگر خواص

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص ارگانو آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با ارگانو

نام دیگر ارگانو (Oregano) “پونه کوهی” است در ایران تنها می توانید خشک آن را تهیه کنید که معمولا عطر کمتری دارد. این گیاه را بسیار نزدیک به نعناع می دانند. جالب است بدانید ارگانو وقتی خشک می شود عطر و طعم آن بیشتر می شود. “ارگانو انعکاس” از مرغوبترین نوع ارگانو تهیه می شود. سپس در فضایی کاملا بهداشتی با تکنولوژی پیشرفته و با روش سایه خشک، خشک می شود. تفاوت عطرو طعم اصیل ارگانو باکیفیت انعکاس با دیگر محصولات موجود در بازار کاملا قابل لمس است.

ارگانو علاوه بر طعم و عطر فوق العاده خواص بی نظیری هم دارد. همین مسئله سبب شده در بسیاری از غذاها استفاده شود.

ارگانو یک گیاه چند ساله از خانواده نعنا و از گیاهان بومی شمال اروپا ست. در یونان باستان و تمدنهای رومی این گیاه به عنوان نمادی از شادی و سرور در نظر گرفته می شد، و اسم آن Oregano از دو اسم یونانی oros یعنی کوه و ganos یعنی شادی گرفته شده است.

در ایران مصرف آن چندان متداول نیست اما در غذاهای اروپایی کاربرد زیادی دارد.

این گیاه مخصوصا در بسیاری از غذاهای ایتالیایی کاربرد دارد و در انواع سس گوجه فرنگی و خوراک پاستا استفاده می شود. همچنین با بادمجان و خوراکی های پنیری سازگار است.

ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام های کارواکرول و تیمول است که ویژگی های ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. همچنین، این گیاه دارویی از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد نفخ، ادرارآور، معرق و خلط آور بهره می برد.

خواص گیاه اورگانو

این گیاه خواص پزشکی بسیار زیادی دارد :

تقویت سیستم ایمنی بدن ،تقویت قلب ، تقویت سیستم گوارشی ، سم زدایی بدن ، باکتری زدایی بدن ، افزایش انرژی ،موثر در زیبایی و مفید برای پوست ، افزایش متابولیسم و کنترل فشار خون

ی توانید مقداری ارگانو خشک شده را در سوپ ها، سالادها، یا اسموتی ها اضافه کنید تا هر چه بیشتر عطر و طعم آنها را بهبود ببخشید. همچنین، می توانید روزانه چای ارگانو بنوشید.

برای تهیه این چای:

سه قاشق چایخوری برگ ارگانو را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید پنج تا ۱۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند. چای را صاف کرده و بنوشید.

خواص پودر اورگانو

اورگانـو خشک و پودر شده را در جای خشک و خنک و تاریک، در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. بهتر است کمتر از شش ماه مصرف شود چرا که بعد از این مدت مانند بیشتر ادویه جات، طعم و فواید خود را از دست می دهد.

خواص روغن اورگانو

روغن اورگانو یا روغن پونه کوهی یکی از مفیدترین انواع روغن های عصاره‌ای (گیاهی) است که از گیاه اورگانو استخراج می‌شود. همچنین به عنوان درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات زیبایی و سلامتی نیز کاربرد دارد.

روغن پونه کوهی از طریق تقطیر بخار برگ تازه پونه کوهی خارج می شود. اجزای اصلی آن عبارتند از کارواکرول، تیمول، کیمن، کاریوفیلن، پینن، بیسابولن، لینالول، بورنئول، گرانیل استات، لینال استات و ترپینن.

از این روغن گیاهی در روش‌های مختلفی مانند آروماتراپی استفاده می‌شود که برای دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. شما همچنین می‌توانید روغن پونه کوهی را به صورت موضعی بر روی پوست یا روغن حامل مانند روغن نارگیل برای حفظ سلامت پوست خود استفاده کنید.

در نهایت شما می‌توانید آن را در مقدار بسیار کم به عنوان یک مکمل غذایی که معمولا با عسل و یا سایر نوشیدنی‌های غیر لبنی رقیق شده است، مصرف کنید.

علاوه بر داشتن خواص ضدمیکروبی، روغن پونه کوهی دارای بسیاری از خواص دارویی است.

برای درمان برفک دهان فقط کافی است مقداری روغن اورگانو (پونه کوهی) و یک لیوان آب آماده کنید. ابتدا، سه قطره از این روغن را در یک لیوان آب بچکانید. این محلول را خوب به هم بزنید. در نهایت، روزی دو بار، به مدت چند روز یا یک هفته، این محلول را میل کنید.

نوک یک گوش پاک‌کن را به روغن اورگانو (پونه کوهی) آغشته کنید. سپس آن را روی تبخال‌های‌تان بمالید و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند روز، تکرار کنید.

۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۲ قطره روغن پونه کوهی و هم‌چنین ۲ قطره روغن میخک در کاسه‌ای ترکیب کنید. سپس، دهان‌تان را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با این محلول بشویید. در نهایت، این محلول را از دهان‌تان خارج کنید. این کار را روزی ۳ مرتبه انجام دهید.

می‌توانید برای درمان عفونت گوش، مقدار اندکی روغن اورگانو را به بخش خارجی گوش بمالید و چند دقیقه‌ای صبر کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید. با وجود این، حتما با خاطر بسپارید، از ورود روغن اورگانو به داخل مجرای گوش‌تان جلوگیری کنید.

با ترکیب ۴ قطره روغن اورگانو و یک چهارم فنجان آب، محلول دهان شویه تهیه کنید. سپس، این دهان شویه را وارد دهان‌تان کنید و ۱۰ دقیقه داخل دهان نگه دارید. در نهایت، آن را از دهان خارج کنید.

 ارگانو در غذا

برخلاف بعضی از گیاهان دیگر، اورگانـو خشک را می توان در مراحل اولیه پخت خورش ها یا حتی تهیه سس ها اضافه کرد. بهتر است آن را خرد کنید تا طعم بیشتری به غذا دهد. لازم است که مراقب مقدار مصرف خود باشید چرا که مقدار زیاد اورگانـو می تواند غذا را تلخ کند.

اورگانو را می توان در تهیه سس پیتزا و ماکارونی یا پاستا استفاده کرد. علاوه بر آن می توان گیاه اورگانـو خشک را به چندین غذا از جمله مرغ، غذاهای دریایی، همبرگر و حتی لوبیا اضافه کرد. ریحان خشک، مرزه و آویشن جایگزین های احتمالی دیگری هستند.

 ادویه ارگانو

ادویه ارگانو کانیا یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین چاشنی های این شرکت محسوب می شود.

از این ادویه می توانید در اکثر غذاها بهره جسته و طعم های جدید و جذاب خلق کنید.

یا اینکه می توانید آن را بر روی سالاد ریخته و از خوردن آن لذت ببرید.

از دیگر موارد استفاده از ادویه ارگانو می توان به کاربرد آن در تهیه انواع سس، پیتزا، لازانیا، گوشت ماهی و مرغ اشاره نمود.

اورگانو در پیتزا چیست

با این مقادیر ۵ قاشق غذاخوری ادویه پیتزا تهیه می شود.

مواد لازم:

– گوجه فرنگی خشک : ۴ قاشق چایخوری
– سیر خشک خرد شده: ۲ و ۱٫۲ قاشق چایخوری
– ریحان خشک: ۱ و ۱٫۲ قاشق چایخوری
– پیاز خشک خرد شده: ۱ و ۱٫۲ قاشق چایخوری
– ارگانو خشک: ۱ و ۱٫۲ قاشق چایخوری
– رزماری خشک: ۱ و ۱٫۲ قاشق چایخوری
– دانه رازیانه: ۳٫۴ قاشق چایخوری
– آویشن: ۳٫۴ قاشق چایخوری
– فلفل قرمز خشک خرد کرده: ۱٫۴ قاشق چایخوری
– شربت ذرت: ۱ قاشق چایخوری
– پودر فلفل سیاه: ۱٫۲ قاشق چایخوری

تمامی مواد به جز شربت ذرت و فلفل سیاه را داخل آسیاب ریخته و این فرآیند را تا زمانی که کاملا با هم مخلوط شوند ادامه دهید. سپس فلفل سیاه و شربت ذرت را به آن اضافه کرده و ظرف را تکان دهید تا مواد با هم ترکیب شوند. این چاشنی را می بایست در جای خشک و خنک نگه داری نمایید.

این چاشنی را می توانید با پوره گوجه فرنگی ترکیب کرده و سس پیتزا تهیه کنید و یا با گوجه فرنگی و پنیر رنده شده بجوشانید و یک سس مارینارا درست کنید.

نام دیگر ارگانو

اورگانو یا پونه کوهی (با نام علمی مرزنجوش Origanum vulgare)، متعلق به خانواده نعناعیان Lamiaceace، گیاه چند ساله بومی اروپا، آسیا، و منطقه مدیترانه است و یک گیاه بسیار معطر با طعم تلخ می‌باشد. از جمله گیاهانی که به آن بسیار نزدیکند می‌توان به اورگانو مکزیکی و مرزنجوش اشاره کرد. مقدار اسانس موجود در گیاه اورگانو بسته به گونه و شرایط رشد تفاوت می‌کند. برگ‌های خشک اورگانو معمولاً جهت اهداف درمانی و همچنین به منظور آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورت افزودن آن، عطر و طعم ترشی، سس‌ها، و ترکیبات مختلف مواد غذایی را افزایش می‌دهد. در خصوص ارزش تغذیه‌ای گیاه اورگانو بایستی گفت که حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم، ویتامین A، B6، C، E، K، نیاسین و تیامین می‌باشد. هرچند، بیشتر بخاطر عطر و طعم بلسان balsamic (مانند نعناع) مانند شناخته شده است.

تفاوت اورگانو با آویشن

ارگانو یا همان پونه کوهی از خانواده نعنا میباشد و با آویشن تفاوت دارد. ارگانو در منطقه مدیترانه به مدت هزار سال به صورت دارو و ادویه غذا استفاده میشود.

می توان از ارگانو به جای آویشن استفاده کنیم ولی اگر پونه کوهی تازه را با آویشن خشک عوض می کنید، دو برابر مقدار پونه کوهی استفاده کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.