; خواص اسپند ؛ برای رحم زنان و گوارش و مو و سودا و در لاغری و نازایی - فال و خواب
طرز تهیه چای عناب و زرشک ؛ دستور تهیه چای عناب و زرشک برای پوست

طرز تهیه چای عناب و زرشک ؛ دستور تهیه چای عناب و زرشک برای پوست

طرز تهیه چای عناب و زرشک طرز تهیه چای عناب و زرشک ؛ دستور تهیه چای عناب و زرشک برای پوست همگی در سایت فال …

شنگ برای عروس هلندی و ایا میشود به عروس هلندی شنگ داد

شنگ برای عروس هلندی و ایا میشود به عروس هلندی شنگ داد

شنگ برای عروس هلندی شنگ برای عروس هلندی ؛ ایا میشود به عروس هلندی شنگ داد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

چیپس برای بدنسازی و تاثیر خوردن چیپس برای عضله سازی بدن

چیپس برای بدنسازی و تاثیر خوردن چیپس برای عضله سازی بدن

چیپس برای بدنسازی چیپس برای بدنسازی ؛ تاثیر خوردن چیپس برای عضله سازی بدن همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

خواص اسپند

خواص اسپند ؛ برای رحم زنان و گوارش و مو و سودا و در لاغری و نازایی

خواص اسپند ؛ برای رحم زنان و گوارش و مو و سودا و در لاغری و نازایی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با اسپند

اسپند ،اسفند، اسپند معمولی ( Peganum harmala) گیاهی است علفی و چندساله از تیره قره‌داغیان که معمولاً در خاک نمک‌دار مناطق معتدل بیابانی و مدیترانه‌ای می‌روید.

به آن سپند، سدابِ سوری، سِداب آفریقایی یا هارمِل هم گفته‌اند.

از آنجا که خوردن آن باعث بیمار یا تلف شدن دام می‌شود، در شماری از کشورها علف هرز مضر شناخته می‌شود. استفاده از این گیاه در طب سنتی خاورمیانه و شمال آفریقا رایج است.

آلکالوئید موجود در گیاه، ازجمله دانه‌ها، توهم‌زا است.احتمالاً به دلیل وجود یک بازدارنده مونوآمین اکسیداز.

اسپند اصالتا گیاه بومیِ آسیا است و در خاور میانه و قسمت‌هایی از آسیای جنوبی، به‌خصوص هند و پاکستان رشد می‌کند.

اسپند گلهای سفیدی دارد که به خصوص در ماه های اردیبهشت و خرداد وجود دارند و در حدود ۲٫۵۲٫۵ تا ۳٫۸ سانتیمتر قطرش است و

پنج گلبرگ دارد و این گیاه بومی مناطق نیمه استوایی هند است.

این گیاه اولین بار در سال ۱۹۲۸ در ایالات متحده و ایالت نیو مکزیکو، توسط کشاورزی که قصد داشت از این دانه‌ها رنگ «قرمز ایرانی» استخراج کند،

کاشته شد.از آن به بعد این گیاه به‌طور انبوه و گسترش یابنده در آریزونا، کالیفرنیا، مونتانا، نوادا، آرگون، تگزاس و واشینگتن رویش یافت. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران وجود دارد.

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات اسپند را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص اسپند و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت فال و خواب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

خواص اسپند در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

اسفند جلادهنده سینه و شش از رطوبت. مقوی نیروی جنسی . چاق کننده . ادار آور . روان کننده شیر . مسهل می باشد. برای این منظور بعد از غذا نصف قاشق چای خوری اسفند را با یک استکان آب قورت دهید برای بالغین تا هفت روز.

خوردن اسفند برای صرع . فلج . جنون . نسیان و سایر بیماری های سرد دماغی و عصبی مفید است و برای گرم کردن بدن رفع استسقا یرقان و سیاتیک مفید است.

چنانچه به سیاتیک مبتلا هستید به مدت ۱۵ شب مقدار ۵ گرم اسفند را با آب قورت دهید که بسیار مفید است.

از اسپند در طب سنتی برای درمان سنگینی گوش، کری و پیچیدن صدا در گوش استفاده می شود. به این منظور، مقداری از دانه های این گیاه را در آب ترب و روغن زیتون بجوشانید و به مقدار چند قطره داخل گوش بچکانید.

خاصیت اسپند در طب سنتی، کمک به رفع و درمان بیماری های ریه و کبد است. به این منظور، مقداری از دانه های اسپند را دم کرده با کمی روغن کنجد مخلوط و میل شود.

چنانچه به سیاتیک مبتلا هستید به مدت ۱۵ شب مقدار ۵ گرم اسفند را با آب قورت دهید که بسیار مفید است.

۶- مصرف آن همراه با آب و یا آسیاب شده همراه با روغن حیوانی جهت رفع بی حسی و یا نقصان حس و حرکت اعضا و رعشه بسیار مفید می باشد

خواص دود کردن اسپند

دود کردن دانه اسپند برای ضد عفونی کردن محیط مفید است و از قدیم این مرسوم بوده است.

اسپند دارای خاصیت قارچ کش و میکروب کش قوی است و از این رو همانند خواص عنبر نسارا، دود کردن آن برای ضدعفونی کردن هوای محیط بسیار مناسب است و در بیشتر کشورهای آسیایی از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل، کرم کش و کشنده آمیب استفاده می شود.

همچنین از دود اسپند به عنوان رفع چشم بد و چشم زخم استفاده می شود.

خواص اسپند در طب اسلامی

در روایات اسلامی در مورد کاشت گیاه اسپند و استفاده از آن توصیه هایی شده است.

در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) روایت شده است:
از اسپند درخت یا برگ یا میوه‏اى نمی روید، مگر آن که فرشته‏اى بر آن گماشته شده است تا آن را به آن که باید برساند، یا خشک شود، و در ریشه و ساقه‏اش شفا است، و در دانه آن داروى ۷۲ بیمارى نهفته است.

از محمد بن حکم نقل شده است:
پیغمبرى به خداوند از ترسویى امتش شکایت کرد، خداوند به وى وحى فرمود: دستور ده امتت اسفند بخورند که شجاعت را زیاد میکند.

خواص اسپند برای درمان نازایی

روغن اسفند از نظر طبیعت گرم وخشک است و برای رفع سردی رحم بسیار مفید است.

اسپند موجب تغییرات هورمونی می‌شود. این گیاه میل جنسی و قدرت باروری را افزایش می‌دهد. از خواص اسپند خوراکی در طب سنتی برای درمان نازایی استفاده می‌شود.

اسپند اختلالات قاعدگی را درمان می‌کند . منظم شدن تخمک گذاری، احتمال بارداری و تأثیر خواص اسپند در نازایی افزایش پیدا می‌کند. برای استفاده از خاصیت اسپند و درمان نازایی، جوشانده آن را مصرف کنید. خواص اسپند برای رحم زنان ، علاوه بر افزایش قدرت باروری، موجب تقویت رحم و آمادگی برای ایجاد لقاح می‌شود.

خواص اسپند برای لاغری شکم و کاهش وزن

لاغری با اسفند روشی نوین و کاملا اثبات شده برای افرادی است که قصد کاهش وزن و تناسب اندامشان را دارند .با توجه به طبیعت گرم اسفند این ماده می تواند در زمینه لاغری بسیار سودمند بوده و اثرات اعجاب بر انگیزی به همراه داشته باشد

یکی از راه های کم کردن دور شکم استفاده از گیاه اسفند می باشد.

از اسپند به اندازه روزی ۳ دانه تا یک قاشق مرباخوری استفاده کنید. بهتر این است که هر روز بعد از اینکه از خواب بیدارد شدید ، با شکم گرسنه و هنگام ناشتا اسپند را مصرف کنید.دانه های اسپند را با یک لیوان همانند زمانی که قرص میخورید ، ببلعید. اسپند با طبع گرم و خشکی که دارد بلغم را از شما دور کرده و درنهایت باعث لاغر شدن شکم در افرادی میشود که از این موضوع آزرده خاطرهستند.

خواص اسپند برای زنان

می توانید از روغن اسپند استریل شده برای تنقیه مقعدی استفاده کنید. همچنین می توانید از ترکیب روغن استریل شده اسپند با عسل برای تزریق واژینال استفاده نمایید. تزریق واژینال مخلوط روغن اسپند و عسل برای تقویت رحم و درمان اختلالات قاعدگی و افزایش قدرت جنسی و درمان کردن افتادگی رحم و آماده سازی رحم برای باردار شدن می تواند مفید باشد.

خواص اسپند برای از بین بردن شپش

گیاه اسپند در کشتن شپش سر موثر است و یکی از سریعترین و بی خطرترین روشهای درمان این مشکل است.

به این منظور دانه های اسپند را آسیاب و در مقداری آب بجوشانید و از آن برای شستن موها استفاده کنید.

همچنین می توانید پوست سر را با خمیری از ریشه اسپند و روغن خردل مالش دهید که باعث می شود از شر شپش سر خلاص شوید.

خواص اسپند برای درمان اعتیاد

مقداری دانه اسفند را بو دهید و سپس آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید و روزی سه حبه میل کنید تا بتوانید مواد افیونی را ترک نمایید.

خواص اسپند برای اسهال

اسپند دارای خاصیت ضد اسهال است, برای درمان اورژانسی اسهال می توانید یک قاشق چایخوری اسفند را همانند قرص در دهانتان بریزید و سپس مقداری آب بنوشید. برای قطع شدن اسهال باید یک قاشق چایخوری اسپند با ۱۲ دانه اسپند را در هر ساعت میل کنید.

خواص اسپند برای مو

از گیاه اسپند می توان برای درمان کچلی و ریزش مو استفاده کرد برای این منظور هر شب باید آب و یا روغن اسپند را به موها و پوست سر خود بمالید و تا بهبودی کامل این روند را ادامه بدهید.
همچنین از روغن اسپند می توانید برای سیاه کردن موها استفاده کنید که برای این منظور چند قطره روغن اسپند را در قسمت های مختلف پوست سر خود مالش دهید و اجازه دهید تا صبح روغن اسپند روی موهای شما بماند بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که موهای شما به رنگ مشکی تغییر رنگ می دهد.

خواص اسپند برای معده

یکی دیگر ویژگی های مهم دانه اسپند خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی آن است .

اسپند معده را میکروب زدایی می‌کند و باعث کاهش عفونت معده می شود.

خواص اسپند برای دیابت

دانه اسپند برای درمان دیابت در طب سنتی در برخی از نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. مقدار معین مصرف این دانه برای درمان دیابت مشخص نشده است. مقدار مصرف دانه اسپند برای کنترل و جلوگیری از دیابت حداقل ۴ هفته می باشد.

خواص اسپند برای قلب

دانه اسپند یکی از پر مصرف ترین گیاهان دارویی برای درمان فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی در سراسر جهان است. عصاره دانه اسپند دارای اثرات قلبی و عروقی مختلفی مانند مقاومت کامل عروقی، کاهش فشار خون و افزایش فشار نبض است.

خواص اسپند در اسلام و قرآن

به علت وجود خاصیت های طبی در گیاه اسفند در درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود.

در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله آمده است : از اسفند درخت یا برگ یا میوه ‏ای نمی روید، مگر آن که فرشته‏ای بر آن گماشته شده است تا آن را به آن که باید برساند، یا خشک شود، و در ریشه و ساقه‏اش شفا است، و در دانه آن داروی ۷۲ بیماری.

از محمد بن حکم نقل شده است : پیغمبری به خداوند از ترسویی امتش شکایت کرد، خداوند به وی وحی فرمود : دستور ده امتت اسفند بخورند که شجاعت را زیاد می‏کند.

در روایات آمده است که اسپند شیاطین را دور کرده و حافظ خانه و اهل آن از شر شیطان و چشم زخم می باشد.

خواص اسپند برای شب ادراری

اگر یک قاشق چایخوری اسفند را با یک قاشق چای خوری تخم رازیانه مخلوط کنید و هرشب به فرزند خود که دچار شب ادراری هستند، بدهید، شب ادراری کودکانی که به علت سستی کمر و ضعف مثانه شبها رختخواب خود را خیس می کنند، درمان می شود و در ضمن صبحها یک یا دو عدد زرده تخم مرغ و کمی عسل خالص خوب میل کنند.

درمان بواسیر با اسپند

شیاف گرد دانه اسفند با روغن ایرسا دهانه عروق و خون بواسیر را باز می کند و سبب درمان بواسیر می شود.

اسپند و کندر

در روایتی از امام صادق(ع) درباره خاصیت اسپند و خواص کندر آمده است:
هیچ ریشه ای از گیاه در زمین نمی جنبد و هیچ شاخه ای در آسمان بالا نمی رود مگر آنکه خدا فرشته ای را ماموریت داده تا آن را به قطعات خرد شده تبدیل کند یا به سرنوشتی که دارد برساند و شیطان (میکروب) از هفتاد خانه ای می گریزد که در نزدیکی خانه ای باشد که در آن اسپند است و شفا از هفتاد بیماری در اسپند است که آسان ترین آن خوره است، پس دود کردن اسپند را از یاد نبرید.

اسپند و گلپر

برای درمان اسهال در کودکان یک قاشق چایخوری اسپند را به همراه یک قاشق چایخوری گلپر آسیاب کنید سپس مخلوط این مواد را در یک استکان بریزید و به اندازه استکان آب جوش روی مخلوط این مواد بریزید سپس بعد از ولرم شدن این مخلوط آن را صاف کنید و آب صاف شده را هر ۲ ساعت یکبار به کودک خود بدهید.

خواص اسپند و عسل

برای تسکین بیماری هایی همچون رعشه، لقوه، صرع و جنون مصرف ترکیب اسپند و عسل موثر است.

از دیگر خواص آن قاعده آور ، تقویت اعضاء رئیسه، کاهش تب، ازدیاد شیر مادر ، دل درد ، تصفیه خون ، رفع تشنگی مزمن ، سیاتیکو بیماری یرقان و … می باشد.

روزانه ۲ قاشق غذاخوری مصرف شود ولی برای افراد دیابتی و ترک اعتیاد با مشاوره پزشک مصرف شود.

اسپند و سرکه انگبین

برای درمان افسردگی ناشی از شدت سودا یک سوم لیوان سرکه انگبین (۲ لیوان عسل + ۲ لیوان عرق نعناع + ۱ لیوان سرکه انگور طبیعی) را با مقداری آب ریخته یک ساعت بعد از شام همراه با یک قاشق چایخوری اسپند میل کنید به مدت ۴ ماه .

اسپند و زاج

استفاده از زاج سفید همراه با اسپند برای فراری دادن حشرات و همچنین دور کردن چشم زخم بسیار مناسب است.

اسپند و پوست سیر

سوزاندن پوست سیر با اسپند باعث ضد عفونی شدن هوا و از بین رفتن میکروب و بیماری می شود.

خواص اسپند برای قاعدگی

اسپند اختلالات قاعدگی را درمان می‌کند و سیکل پریود را منظم می‌کند.

اسپند برای کم کاری تیروئید

اسپند برای درمان بیماری تیروئید یا گواتر مؤثر است. یک چهارم قاشق چای خوری اسپند را به مدت ۴۰ روز قورت دهید (جویده نشود) البته توجه به این نکته ضروری است که ابتدا اسپند را برای چند دقیقه در آب ریخته بعد آن را آبکشی کرده و این کار را ۷ بار انجام دهید تا سم آلکالوئید موجود در آن از بین برد.اسپند تنظیم کننده ترشحات غده تیروئید است.

اسپند در بارداری

دود اسپند برای زن باردار و جنین خطری ندارد.

خوردن اسپند در ماه اول بارداری موجب سقط جنین می شود و مصرف آن در ماه های آخر بارداری باعث توقف رشد جننی می شود.

اسپند در سفره هفت سین

دعا برای دوری از بدی‌ها همیشه در مراسم‌های سنتی ما ایرانیان از جایگاه مهمی برخوردار بوده است. سفره هفت‌سین هم به عنوان یکی از گنجینه‌های فرهنگی ما از این قاعده مستثنا نیست و نشانه‌های دوری از چشم بد در آن دیده می‌شود. اسفند در سفره هفت‌سین نشانه جلوگیری از چشم زخم است و فلسفه حضور این گیاه در سفره هفت‌سین هم همین است.

اسپند و نمک

بهترین ساعت برای دود کردن اسفند برای چشم زخم و بیماری و گرفتاری اول صبح و نیم ساعت قبل از غروب آفتاب هست. به این صورت که یک مشت اسپند و کمی نمک در دست راست بگیرید و سوره حمد و سوره توحید ۷ مرتبه بخونید و بعد اسفند را روی آتش بریزید و آیهالکرسی و چهار قل بخونید و صلوات بفرستید و دود کنید.

اسپند و جن

دود کردن اسپند در صبح و غروب در منزل که سبب می‌شود جنیان فرار کنند چرا که از دود اسپند متنفر هستند.

اسپند و گرفتگی عروق

خوردن یک قاشق اسپند در اول صبح رگ‌های بسته شده قلبی عروقی را باز می‌کند

مضرات اسپند

گرچه دانه اسپند در درمان انواع بیماری ها بسیار گسترده است اما عوارض ناشی از مصرف آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. استفاده بیش از حد اسپند به عنوان دارو ممکن است استفراغ، توهم زایی و خطر سقط جنین برای بانوان باردار شود. همچنین زیاده روی در مصرف دانه اسپند می تواند باعث بروز سکسکه، تضعیف سیستم اعصاب مرکزی و ترشح بیش از حد بزاق شود. اسپند که دارای طبع گرم است برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند توصیه نمی شود و در صورت مصرف باید احتیاط کنند.دود کردن زیاد دانه اسپند برای بیماران تنفسی و افراد دارای حساسیت نیز مضر بوده و موجب تهوع و سردرد شدید خواهد شد.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 29 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.