; فواید شنگ کوهی و ایا شنگ کوهی با شنگ گل خانه ایی متفاوت است - فال و خواب
خواص عصاره مالت برای مو و ایا عصاره مالت برای تقویت ریشه مو مفید است

خواص عصاره مالت برای مو و ایا عصاره مالت برای تقویت ریشه مو مفید است

خواص عصاره مالت برای مو خواص عصاره مالت برای مو ؛ ایا عصاره مالت برای تقویت ریشه مو مفید است همگی در سایت فال و …

مضرات لوبیا قرمز در بارداری و ایا مصرف لوبیا قرمز برای زنان باردار مضره

مضرات لوبیا قرمز در بارداری و ایا مصرف لوبیا قرمز برای زنان باردار مضره

مضرات لوبیا قرمز در بارداری مضرات لوبیا قرمز در بارداری ؛ ایا مصرف لوبیا قرمز برای زنان باردار مضره همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

خواص نارنج برای قلب و خاصیت دارویی و درمانی مصرف نارنج برای حفظ سلامت قلب

خواص نارنج برای قلب و خاصیت دارویی و درمانی مصرف نارنج برای حفظ سلامت قلب

خواص نارنج برای قلب خواص نارنج برای قلب ؛ خاصیت دارویی و درمانی مصرف نارنج برای حفظ سلامت قلب همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

فواید شنگ کوهی

فواید شنگ کوهی ؛ ایا شنگ کوهی با شنگ گل خانه ایی متفاوت است

فواید شنگ کوهی ؛ ایا شنگ کوهی با شنگ گل خانه ایی متفاوت است همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

فواید شنگ کوهی

هر ۱۰۰گرم از سبزی شنگ ۱۸ کالری دارد.شنگ از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است و در فاصله اردیبهشت تا تیر ماه ظاهر می‌شود، در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله شنگ و در خراسان ریش بز خالدار و در لرستان شِنگ و در روستای خوی شهرکرد شِنگ خطاب می‌کنند. به این گیاه یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و در آذربایجان یملیک هم می‌گویند. عربی نوع چمنی این گیاه که برگ‌های آن باریک‌تر از شنگ می‌باشد، لحیه التیس و زنب الخیل است، ولی در عراق و شامات به آن اذناب الخیل می‌گویند. گیاه طعم خاصی ندارد و آذربایجانی ها با استفاده از کمی نمک آنرا خام می‌خورند.

مصرف شنگ برای افرادی که ناراحتی کلیوی دارند ممنوع است . اگر با مصرف این گیاه منقلب شدید از عناب که مصلح این گیاه است استفاده کرده و چند عددعناب متعاقب آن مصرف کنید . در فصل بهار میتوان سرکه و آبغوره را به همراه خوراکی های دیگر مصرف نمود .این گیاه در طب سنتی ایران از اهمیت ویژه‌ای در درمان برخی از بیماری‌ها برخوردار است. این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی ازجمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز مؤثر است.

برگ‌های گیاه شنگ از خون‌ریزی معده جلوگیری می‌کند و همچنین برای درمان فشار خون مؤثر می باشد. اگر مسموم شدید از ریشه‌این گیاه استفاده کنید. برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین می‌برد. برای مسلولین نفع بسیار دارد. گل این گیاه را بر روی محل سوختگی قرار دهید تا از قدرت آن در التیام سوختگی پی ببرید. پاشیدن برگ و گل خشک شده این گیاه در روی زخمهای چرکی و متعفن سودمند می‌باشد ضماد آن را برای التیام عصب قطع شده مفید دانسته‌اند ضماد گل شنگ با موم جهت سوختگی آتش مفید است.

ریشه گیاه شنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است و خوردن آن اشتها را فوق‌العاده زیاد می‌کند حکیم محمد بن زکریای رازی خوردن ریشه گیاه شنگ را پادزهر سموم می‌دانست. ریشه شنگ خلط‌آور و نرم‌کننده سینه و التیام دهنده زخم‌هاست. برای جلوگیری از اسهال و خونریزی، از برگش قویتر است و خوردن خیسانده آن برای جلوگیری از خون‌ریزی رحم تجویز می‌شود.

عصاره گیاه شنگ که در طب سنتی ایران طرثوث خوانده شده‌است پادزهر قوی است و در ساختن تریاق فارون به کار می‌رود. برای معالجه نزله ریوی، نقرس، رماتیسم و امراض جلدی جوشانده شصت گرم ریشه شنگ تجویز می‌کرده‌اند. عصاره شنگ جهت درمان کچلی و زخمهای جلدی مفید است. آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین می‌برد.در طب سنتی برای درمان زخم های چرکی می توان از ضماد برگ ها و گل های خشک شده ی گیاه شنگ استفاده می شود. همچنین اگر شنگ پخته را به یک عدد زرده تخم مرغ ترکیب کنید به درمان سریع زخم کمک می کند.گفته می شود که آب ریشه ی خام سبزی شنگ برای درمان زگیل پوستی پا مفید است.گفته می شود که عصاره شنگ برای درمان کچلی سر مفید می باشد.

چنانچه گیاه شنک چمنی را قطع کنید، از آن یک ماده کائوچو ئی ترشح می‌شود، که به آن قطران می‌گویند. این ماده در برابر هوا سفت می‌شود و ایرانیان آن را مانند سقز می‌جویند و چنانچه کمی حرارت به آن بدهید، به صورت کش در می‌آید و با آن بهترین لاستیک را می‌توان ساخت، ولی چون مقدار آن کم است و ساختن لاستیک با آن به صرفه نیست. قطران از دوستان کبد بوده و سریع الهضم است و از احتقان خون جلوگیری کرده، جویدن آن هضم غذا را آسان می‌کند، اشتها را زیاد می‌نماید. برای پاک شدن سینه از اخلاط نافع است. برای ریه و قلب نیز مفید می‌باشد.

خوردن مقدار کمی از آن موقع خواب برای تسکین سرفه تجویز شده‌است. ضماد آن با سندروس یا زرده تخم مرغ نیم برشته بر روی زخم جهت التیام و رویاندن گوشت سودمند می‌باشد. ضماد گداخته آن با پیه به جهت رفع کجی ناخن و درد عضلات و ترک پوست و شقای مزمن مخصوصاً با کمی شنگرف نافع می‌باشد و با روغن زیتون جهت تحلیل ورم‌ها و شکاف کشاله ران و تقویت اعصاب و خارش نافع می‌باشد. مقدار خوراک آن یک مثقال است.اطلاعات زیادی از خواص شنگ کوهی برای بارداری در دسترس نیست اما گفته می شود که گیاه شنگ پخته می تواند از خونریزی های رحم در دوران بارداری پیشگیری کند. توجه داشته باشید که قبل از مصرف سبزی شنگ با پزشک خود مشورت کنید، مصرف خودسرانه بعضی گیاهان خودرو می تواند باعث سقط جنین در دوران بارداری شود.

لعاب ریشه شنگ، تلخ مزه بوده و باعث افزایش اشتها می شود. زمانی که این لعاب را بر روی زخم بمالید، شاهد بهبودی چشمگیر زخم خواهید بود و به شدت برای بیماری عفونت سینه مفید است. زیرا خلط آور بوده و باعث نرم شدن سینه می شود.یکی از دانشمندان ایران به نام حکیم محمد بن زکریای رازی، ضماد ریشه این گیاه را پادزهر سموم دانسته و برای سم زدایی بدن از آن استفاده می کرد.شما می توانید ۶۰ گرم از ریشه این گیاه را جوشانده و برای درمان بیماری هایی همچون نزله ریوی، نقرس، رماتیسم و امراض جلدی از آن بهره ببرید.

سبزی شنگ کوهی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که اشتها را زیاد می کند، هضم را بهبود می بخشد، از خونریزی معده جلوگیری کرده، برای درمان عفونت معده مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.خوردن برگ های این گیاه نیز داراری خواص بالقوه ای است که به چند نمونه اشاره می کنیم: باعث بهبود و کاهش علائم اسهال می شود خونریزی معده را قطع می کند از خونریزی سینه پیشگیری می کند درمان بسیار مفیدی برای مبتلایان به بیماری سل می باشد

طبیعت شنگ سرد و خشک می باشد. سبزی شنگ حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ترکیبات فنولی می باشد. سبزی شنگ یکی از گیاهانی است که به صورت خودرو در اوایل فصل بهار در مناطق کوهستانی استان‌ های زنجان کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، همدان و چهارمحال و بختیاری می روید. در ایران سبزی شنگ خام را برای تهیه سالاد و شنگ پخته را برای تهیه سوپ و آش استفاده می کنند.

آشنایی با دیگر خواص شنگ

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص شنگ آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص شنگ

نام علمی گیاه شنگ Tragopogon dubius است .شنگ که به نام های آلاله شنگ، ریش بز خالدار، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج و اسفلنج شناخته می شود گیاهی از تیره کاسنیان است. گیاهی یکساله که ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر ارتفاع دارد و در اواسط بهار در مناطق کوهستانی و مرطوب می روید. گل های گیاه شنگ زرد رنگ هستند و در اروپا به عنوان گل های تزیینی مورد استفاده قرار می گیرند.

سبزی شنگ کوهی که به نام قندرون و آلاله شنگ هم می گویند گیاهی است خودرو که بیشتر در مناطق کوهستانی به دست می آید.از برگ‌های شنگ در سالاد استفاده می‌کنند و ایرانیان آن را مانند کاهو و کاسنی با سرکه و بدون آن می‌خورند، چون بسیار خنک می‌باشد. خوردن برگ‌های شنگ اسهال و خون‌ریزی معدی را بند می‌آورد و از خون‌ریزی سینه هم جلوگیری می‌کند و برای مسلولین نافع است.اگر این گیاه را پختید هرگز آب آن را دوز نریزند بلکه آن را بنوشید، زیرا منافع شنگ در آب جوشانده جمع می‌شود.

شاید اگر برای بار اول این گیاه را ببینید، در ابتدا آن را با تره اشتباه بگیرید زیرا تشابه ظاهری زیادی بین این دو گیاه وجود دارد. رنگی شبیه به سبز متمایل به کبودی داشته و سر آن باریک تر از انتهای آن است. این گیاه دارای دانه نیز می باشد و شما می توانید دانه های قهوه ای رنگ آن را ببینید. وقتی این گیاه را از دل خاک بیرون بکشید مشاهده خواهید کرد که ریشه ای دوکی شکل داشته و سفید متمایل به زرد می باشد.

شنگ به‌طور خودرو در اوایل بهار می‌روید و در زمرهٔ گیاهان بهاری به‌شمار می‌آید. مناطق کوهستانی استان‌های اردبیل، قزوین زنجان کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان ، همدان و چهارمحال و بختیاری ، شهرستان مشگین شهر ، شهرستان خلخال و اکثر مناطق کوهستانی آذربایجان و زنجان از مناطقی هستند که شنگ در آن‌ها در اوایل بهار می‌روید. در استان کرمانشاه مردم شنگ و گیاهان بهاری دیگر مانند پاغازه را همراه با سرکه یا سکنجبین می‌خورند.

شنگ در چمنزارهای ییلاقات کوهستان سبلان و چمنزارهای نمناک شمال ایران، عمارلو، بین کبوتر چای و زرد چین، ایسپیلی ییلاق دامنه البرز، مخصوصاً افجه و نارون می‌روید و نوع چمنی این گیاه در مغرب ایران، تفرش، اراک، کوه شاهو و کردستان زیاد است. در اروپا به علت زیبایی گل این گیاه شنگ پرورش می‌دهند. گیاه شناسان قدیم نوع حقیقی شنگ را نر و نوع چمنی را ماده می‌دانستند، و در زبان فرانسه به شنگ یارب دوشوو می‌گویند.

جالب است که بدانید هم از ریشه این گیاه استفاده می شود و هم از برگ و ساقه آن و چه بسا خواص ریشه آن بسیار بیشتر از قسمت های دیگر آن می باشد. اما در ایران کمتر از ریشه آن استفاده می شود و شاید دلیل آن ناآگاهی مردم از خواص شگفت انگیز ریشه آن است.

خواص شنگ برای کبد

سبزی شنگ خواص سم زدایی قوی داشته و برای پاکسازی کبد و درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب مفید می باشد. همچنین ریشه ی شنگ حاوی شیره ای سفید به نام قندرون است که برای پاکسازی و سم زدایی کبد مفید است.

چنانچه گیاه شنک چمنی را قطع کنید، از آن یک ماده کائوچو ئی ترشح می‌شود، که به آن قطران می‌گویند. این ماده در برابر هوا سفت می‌شود و ایرانیان آن را مانند سقز می‌جویند و چنانچه کمی حرارت به آن بدهید، به صورت کش در می‌آید و با آن بهترین لاستیک را می‌توان ساخت، ولی چون مقدار آن کم است و ساختن لاستیک با آن به صرفه نیست. قطران از دوستان کبد بوده و سریع الهضم است و جویدن آن هضم غذا را آسان می‌کند.

خواص شنگ و موچه

مردمان چهارمحال و بختیاری از قدیم الایام، با طبخ آش شنگ و موچه از مزایای درمانی این غذا، بهره مند می شوند. این گیاهان از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت در بیشتر نقاط استان قابل برداشت هستند.”شنگ و موچه” نام محلی آشی است که مردم چهارمحال و بختیاری باچیدن گیاه موچه و شنگ و پاکلاغ و سیر صحرایی آن را تمیز کرده و طبخ می کنند. به نظر می رسد پخت این غذای محلی بیش از ۳۰۰ سال است که در بین مردم رواج داشته است و بیشترین مناطق پخت این غذا مربوط به شهرکرد، سورشجان، فارسان، کوهرنگ، ده چشمه، بروجن، فرادنبه، سفید دشت، نافچ، وردنجان، هرچگان تومانک، بارده، بن، شلمزار، دستنا، سلم، دزک، سورک و فرخشهر است.

گیاه شنگ مقوی معده بوده و برای زخم معده مفید و از خونریزی معده و ریه نیز جلوگیری می‌کند.برای افرادی که اشتهای ضعیفی دارند از جمله کودکان ریشه این گیاه مورد مصرف قرار گیرد.ریشه گیاه شنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است و این‌گیاه التیام‌دهنده زخم ریه است.ریشه گیاه شنگ خلط‌آور و نرم‌کننده سینه است، این گیاه التیام دهنده زخم و ریشه این‌گیاه ضد سختی طحال است و برای مسلولین( گرفتاران بیماری سل) نافع است.

ریشه گیاه شنگ پادزهر سموم است و برای افرادی که دچار مسمومیت می‌شوند توصیه می‌شود که باید ریشه این گیاه را جوشانده و عصاره آن را بنوشند، عصاره ریشه گیاه شنگ پادزهر قوی است و افراد از دور ریختن عصاره ریشه این گیاه خودداری کنند زیرا برای درمان نقرس، رماتیسم، انواع کولیت‌ها و التهابات روده‌ای به کار برده می‌شود.این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار گرفته و عصاره آن به دلیل قابض بودن برای درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز موثر است.

گیاه مُچه یا شیتره برای تسکین دردهای سیاتیک، رماتیسم و دردهای عصبی موثر است ولی در مصرف آن باید احتیاط کرده و زیاده‌روی نشود.از دیگر خواص درمانی شیتره تصفیه‌خون و تنظیم‌کننده عوارض ناشی از کمبود ویتامین c است.گیاه ‌شیتره برای تنظیم ریتم ضربان قلب مفید و ادرارآور و لاغرکننده است.گیاه‌شیتره التیام‌بخش زخم‌های سطحی است، این گیاه برای تقویت عمومی بدن و برطرف‌کننده اختلالات هضمی موثر است.گیاه شیتره مسکن و تقویت‌کننده اعصاب است، این‌گیاه سیاه‌کننده پوست است بنابراین برای افرادی که مشکلات برص، لک و پیس دارند مفید است.از دیگر خواص درمانی گیاه شیتره تسکین دهنده درد طحال،صاف‌کننده صدا و به‌طور کلی دافع بلغم است.مصلح این گیاه صمغ عربی است.بیماران کلیوی و کبدی در مصرف گیاه شیتره یا مُچه احتیاط کنند، گیاه‌های مُچه و شَنگ برای خانم‌های باردار منع مصرف دارد.

خواص شنگ و غازیاغی

پاغازه یا غازیاغی (نام علمی: Falcaria vulgaris) یک گونه از گیاهان مرتعی، یکساله و پایا از تیره چتریان است که در مناطق غرب کشور به‌خصوص کرمانشاه به این نام مشهور است. نام ترکی این گیاه غازیاغی یا قازیاغی و به همان معنای پای غاز است و به این دلیل که برگ‌های این گیاه شکلی مانند پای غاز درست می‌کنند به این نام مشهور شده است.اکثر مناطق کوهستانی آذربایجان و زنجان از مناطقی هستند که شنگ در آن‌ها در اوایل بهار می‌روید. در استان کرمانشاه مردم شنگ و گیاهان بهاری دیگر مانند پاغازه را همراه با سرکه یا سکنجبین می‌خورند.

براساس تحقیقات انجام شده اثرات محافظتی عصاره این سبزی در مقابل زخم معده ناشی از مواد شیمیایی به اثبات رسیده است؛ بنابراین این گیاه تقویت کننده مناسب معده و روده است و هم اکنون به صورت محلی جوشانده این گیاه به‌صورت خوراکی به‌منظور درمان التهاب روده و زخم معده و نیز التهابات گوارشی و کولیت روده مصرف می‌شود.غازیاغی دارای هورمون‌های گیاهی است که باعث افزایش اشتها شده، به تصفیه خون کمک کرده و ملین و مدر است و از دم‌کرده آن (به‌صورت موضعی) برای رفع چین و چروک پوست استفاده می‌کنند.

غازیاغی گیاهی علفی و چند ساله که تا حدود ۷۰ سانتی‌متر رشد می نماید.. غازیاغی دارای برگهای دراز به شکل بیضی و نوک¬تیز و گل¬های آن سفید یا صورتی کوچک می باشد.سبزی شنگ کوهی که به نام قندرون و آلاله شنگ هم می گویند گیاهی است خودرو که بیشتر در مناطق کوهستانی به دست می آید.از برگ‌های شنگ در سالاد استفاده می‌کنند و ایرانیان آن را مانند کاهو و کاسنی با سرکه و بدون آن می‌خورند، چون بسیار خنک می‌باشد.

نواحی مورد مصرف دارویی و خوراکی برگ غازیاغی می باشد. مزه برگها کمی تند، قابض و کمی شیرین مزه هستند و کمی دارای رنگ زرد می باشند و ریشه آن دایره ای شکل و گره دار است و گره ها نیز دایره ای شکل می باشند رنگ ظاهر ریشه گیاه مایل به زردی هستند ولی چنانچه گرد شوند بسیار سفید رنگ می شود. جهت مصرف گیاه :خشک شده‌ی برگ‌ها و ریشه را به صورت دم کرده یا جوشانده میل نمایید .طبع آن گرم و خشک می باشد. این گیاه جهت معالجه اسهال‌ خونی، فساد لثه، نقرس، زردی، وزوز گوش و سوزش ادرارموثر می باشد. جهت زیبایی و شادابی پوست و پیشگیری از ایجاد چین و چروک می¬توان غازیاغی را درآب دم نموده و صورت را با آن شستشو نمایید. خاصیت دیگر گیاه به جهت پاک کردن زخم و رفع اثر آن ضماد بذر غازیاغی را روی زخم قرار دهید به سرعت بهبود می یابد.

برگ‌های گیاه شنگ از خون‌ریزی معده جلوگیری می‌کند و همچنین برای درمان فشار خون مؤثر می باشد. اگر مسموم شدید از ریشه‌این گیاه استفاده کنید. برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین می‌برد. برای مسلولین نفع بسیار دارد. گل این گیاه را بر روی محل سوختگی قرار دهید تا از قدرت آن در التیام سوختگی پی ببرید. پاشیدن برگ و گل خشک شده این گیاه در روی زخمهای چرکی و متعفن سودمند می‌باشد ضماد آن را برای التیام عصب قطع شده مفید دانسته‌اند ضماد گل شنگ با موم جهت سوختگی آتش مفید است.

شنگ برای کچلی

عصاره شنگ جهت درمان کچلی و زخمهای جلدی مفید است. آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین می‌برد.در طب سنتی برای درمان زخم های چرکی می توان از ضماد برگ ها و گل های خشک شده ی گیاه شنگ استفاده می شود. گفته می شود که عصاره شنگ برای درمان کچلی سر مفید می باشد.

شنگ برای عروس هلندی

درباره خواص و مضرات مصرف شنگ در پرندگان و عروس هلندی اطلاعاتی در دسترس نیست. به طور کلی میوه ها و سبزیجات نقش بسیار مهمی را در سلامتی عروس ها ایفا می کنند. رژیم طبیعی یک عروس هلندی را میوه ها و سبزیجات به صورت روزانه تکمیل می نمایند. از جمله میوهای مناسب برای سلامتی عروس هلندی( بستگی به منطقه ی زندگی دارندگان دارد) عبارتند از: سیب ، انگور ، گیاهان و بته ها ، میوه کیوی، انبه، هندوانه ، خربزه، شلیل ، هلو ، گلابی ، انار ، آلو ، توت فرنگی ، هندوانه نکته ی مهم اینکه : در صورت ترش بودن هر یک از این میوه ها از دادن آنها به عروس هلندی صرف نظر نمایید.

کلم بروکلی، هویج (خرد شده یا رنده شده)، کرفس ، چغندر، کاهو (اما مقدار کمی کاهو و نه بیش از حد و به میزان مناسب استفاده شود) نخود فرنگی، اسفناج، ذرت، شاهی ، کدو سبز معمولا در میان این غذا ها عروسها علاقه ی زیادی به : تخم مرغ، ماکارونی ، نخود ، برنج ، اسفناج، ذرت دارند که باید به میزان متعارف استفاده شوند.

شنگ و سنگ کلیه

تحقیقات نشان داده که مصرف سبزی شنگ کوهی برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر می باشد. افرادی که دارای انواع بیماری‌های کلیوی هستند، نباید از این گیاه استفاده کنند. اما سبزی جعفری برای درمان التهاب های کلیه و دستگاه ادراری، سنگ کلیه و احتباس ادرار مفید است.

طریقه مصرف شنگ

ایرانیان از قدیم گیاه شنگ را همانند کاهو و کاسنی با سرکه و یا به همراه آبغوره میل می‌کردند. همچنین برای افزایش دادن خواص این گیاه دارویی می‌توانید آن را با سرکه انگبین میل کنید.می‌توانید از گیاه شنگ، به صورت خام به عنوان سبزی خوردن در کنار سایر سبزی ها مانند ریحان، تره، شاهی و … استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

گیاه شنگ را می‌توانید به عنوان سبزی در تمامی غذاهایی که در آن‌ها سبزی به کار می‌رود، استفاده کنید. از این گیاه را می‌توانید در طبخ انواع آش‌ها مثل آش رشته نیز بهره ببرید. یکی دیگر از موارد مصرف از این گیاه، استفاده به عنوان سبزی پلویی مخلوط با برنج در آشپزی است.بسیاری از انواع شنگ را می‌توانید در انواع سالادها استفاده کرده و آن را با سس‌های مختلف میل کنید و از خواص آن بهره ببرید.برای استفاده درمانی و کاربرد دارویی نیز هم به صورت مصرف خوراکی و هم به صورت ضماد می‌توانید از گیاه شنگ استفاده کنید.

گیاه شنگ کولیت

بهتر است از دور ریختن عصاره ریشه این گیاه خودداری کنند زیرا برای رماتیسم، انواع کولیت‌ها و التهابات روده‌ای به کار برده می‌شود.کارشناس های گیاهان دارویی، مصرف گیاه خوراکی “شنگ” را در درمان کولیت روده موثر عنوان کردند.

تحقیقات نشان داده که شنگ کوهی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به درمان التهاب روده و کولیت کمک می کند. همچنین گفته می شود که شنگ و ریشه شنگ با بهبود حرکات روده برای درمان اسهال مفید می باشند. گفته می شود که افراد برای درمان بیماری کولیت اولسروز بهتر است شنگ پخته مصرف کنند نه خام.

خواص دمنوش شنگ

گیاه شنگ بیشتر به صورت سالاد و با سرکه و یا به همراه آبغوره مصرف می شود و کمتر از شنگ به شکل دمنوش استفاده می شود.به حالت خام در سالاد مصرف می شود . در بعضی از مردم مرسوم است که گیاه شنگ را با سرکه یا شیره میل می کنند .

ایرانیان از قدیم گیاه شنگ را همانند کاهو و کاسنی با سرکه و یا به همراه آبغوره میل می‌کردند. همچنین برای افزایش دادن خواص این گیاه دارویی می‌توانید آن را با سرکه انگبین میل کنید.می‌توانید از گیاه شنگ، به صورت خام به عنوان سبزی خوردن در کنار سایر سبزی ها مانند ریحان، تره، شاهی و … استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 9 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.