; خواص و مضرات بالنگ و آشنایی با خاصیت درمانی و مضرات خوردن بالنگ - فال و خواب
کاکوتی و فشار خون و خواص درمانی مصرف کاکوتی برای کاهش فشار خون

کاکوتی و فشار خون و خواص درمانی مصرف کاکوتی برای کاهش فشار خون

کاکوتی و فشار خون کاکوتی و فشار خون ؛ خواص درمانی مصرف کاکوتی برای کاهش فشار خون همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

روغن درخت چای برای جای جوش و استفاده از روغن چای برای جای جوش

روغن درخت چای برای جای جوش و استفاده از روغن چای برای جای جوش

روغن درخت چای برای جای جوش روغن درخت چای برای جای جوش ؛ استفاده از روغن چای برای جای جوش همگی در سایت فال و …

نشاسته برای قطع خونریزی در بارداری ؛ نشاسته برای قطع لکه بینی

نشاسته برای قطع خونریزی در بارداری ؛ نشاسته برای قطع لکه بینی

نشاسته برای قطع خونریزی در بارداری نشاسته برای قطع خونریزی در بارداری ؛ نشاسته برای قطع لکه بینی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص و مضرات بالنگ

خواص و مضرات بالنگ ؛ آشنایی با خاصیت درمانی و مضرات خوردن بالنگ

خواص و مضرات بالنگ ؛ آشنایی با خاصیت درمانی و مضرات خوردن بالنگ همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص و مضرات بالنگ

طبیعت میوه بالنگ سرد و تر می باشد. بالنگ سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین C، منگنز، روی، سلنیوم، پتاسیم، کلسیم، آهن، بتا کاروتن و فیبر است. بالنگ (به انگلیسی : Citron و با نام علمی : Citrus medica) میوه ای بزرگ و بومی هند است که دارای درختی بسیار کوچک بوده و تا ارتفاع ۴٫۵ متر رشد می کند.عسل، بنفشه، شربت انجیر مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج بالنگ (اُترُج) هستند. در هر ۱۰۰ گرم بالنگ ۶۰ کالری وجود دارد .

بالنگ حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، باعث تقویت قلب شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.تحقیقات متعدد نشان داده که کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه بالنگ، خطر ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش و سرطان ریه را کاهش می دهند.

چای و دمنوش بالنگ به طور گسترده برای بهبود حرکات روده و پیشگیری و درمان یبوست استفاده می شود.مقادیر بالای ویتامین C موجود در بالنگ به سلامت دهان و دندان کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری اسکوربوت را کاهش می دهد.پوست زرد بالنگ برای تقویت قلب و دماغ و کبد سرد و معده و احشای داخل شکم مفید است و برای تحلیل بادها و نفخ و کمک به هضم غذا موثر می باشد، به خصوص خوردن مربای آن با عسل توصیه می شود.

سبب تصفیه خون می‌شود. بویژه صفرای زائد بدن را که موجب حالت تهوع و قی است را برطرف می‌کند.تسکین حدت صفرا، جلوگیری از غلیان صفرا، تسکین تشنگی، رفع اسهال صفراوی و رفع زردی از خواص ضد صفرای بالنگ است.بالنگ حاوی مقادیر زیادی سیترونلال است که یک ترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری های روانی کاربرد دارد.

برای تحلیل بادها و نفخ و کمک به هضم غذا بسیار منفعت دارد. برای این منظور مربای عسلی پوست بالنگ مناسب‎‌ترین روش مصرف آن است. البته در خوردن مربای آن اسراف نباید شود زیرا هضم آن مشکل میشود.اگر پوست و گوشت سفید خشک شده ی آن را در لابلای لباس ها بگذارند مانع بید زدن می شود..مقادیر بالای روغن های ضروری موجود در دمنوش بالنگ به افزایش گردش خون در بدن کمک کرده و به سفید تر و روشن تر شدن رنگ پوست کمک می کند.

علاوه بر گوشت، پوست ضخیم این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین C، روی، سلنیوم، پتاسیم، کلسیم، آهن، بتا کاروتن، منگنز و فیبر است. خواص بی‌نظیر آن سبب شده که در طب سنتی از این میوه استفاده زیادی شود. طبع آن سرد و تر است؛ مصرف آن با عسل یک معجون فوق‌العاده خواهد بود؛ پوست زرد آن برای تقویت قلب، کبد و سیستم گوارشی مفید است؛

زود هضم بوده و در کاهش نفخ معده موثر است؛ جویدن پوست آن یک خوشبو کننده عالی دهان است؛ جهت بهبود و رفع سردردهای میگرنی استفاده می‌شود؛ روغنی که از این میوه گرفته می‌شود برای دردهای مفصلی، رفع بی‌حسی و تقویت ریشه مو استفاده می‌شود.بالنگ که با نام های بادرنگ و ترنج هم شناخته می شود میوه ای درختی است که به همراه میوه های شناخته شده ای مثل نارنگی ، پرتقال ، گریپ فروت ، دارابی ، نارنج ، لیمو ترش و لیمو شیرین در سرده مرکبات دسته بندی می شود.

حساسیت در این مرکبات بسیار نادر می باشد با این‌وجود مصرف بالنگ در برخی افراد با علائمی مانند خارش، قرمزی، گزگز و ورم همراه می باشد.برخی افراد ممکن است به بالنگ حساسیت داشته باشند که با علائمی مانند خارش، تورم، تاول، قرمزی و سوزش پوست مشخص می شود.

آشنایی با دیگر خواص بالنگ

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص بالنگ آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص بالنگ

بالنگ که به نام های اترنج، بادرنگ و اترج کبیر هم شناخته می شود، میوه ای بزرگ و بومی هند است که پوست ضخیم و چرمی به رنگ سبز، زرد یا نارنجی دارد، برگ های آن سبز و چرمی هستند و بوی آن شبیه لیمو به نظر می رسد و برخلاف سایر مرکبات آب کمی دارد چون بیشتر گوشت آن خشک است.

بالنگ از جمله قدیمی ترین درخت از گروه مرکبات است که توسط بشر کشت می شد و تاریخ کشت آن به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در ایران باستان نیز در ناحیه شوش وجود داشته است. گیاه بالنگ در کتب سنتی با نام” اترج کبیر” آمده است . از نظر گیاه شناسی بالنگ و بادرنگ در یک گروه به نام” Citrus medica” قرار دارد. این رقم درختچه ای است غیر منظم و دارای میوه ای برنگ زرد، دارای پوسته ای ضخیم که قسمت عمده آن را پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست را فرا گرفته و تقریبا جائی برای گوشت ترش غیر خوراکی وسط آن باقی نگذارده است. میوه این گیاه را معمولا بصورت مربا استفاده می کنند.

مزه میوه بالنگ

ترنج (Citrus bergamia Risso) گیاهی از خانواده مرکبات است که میوه آن به اندازه پرتقال و به رنگ زرد لیمویی و خوش و عطر و بو است. مزه میوه ترنج اندکی تلخ‌تر از گریپ‌فروت است ولی ترشی آن از لیمو کمتر است.

خواص بالنگ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بالنگ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و سرشار از ویتامین سی می باشد که از بدن انسان در مقابل بسیاری از عفونت‌ها محافظت کرده و با استرس اکسیتداتیو مبارزه کرده و از آسیب دیدن سلول‌های ایمنی بدن پیشگیری می‌کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما می توانید بالنگ را با برخی مواد غذایی مانند عصاره گیاهی آقطی، پروبیوتیک‌ها و زنجبیل ترکیب کرده و میل کنید.

خواص بالنگ برای یبوست و معده

آب و روغن بالنگ به دلیل ایجاد تعادل اسیدیته در روده باعث بهبود گوارش شده و برای درمان مشکلات مختلف مانند مشکلات معده، روده، نفخ، یبوست و تهوع مؤثر است.زود هضم بوده و در کاهش نفخ معده موثر است؛ جویدن پوست آن یک خوشبو کننده عالی دهان است

پوست زرد بالنگ برای تقویت قلب و دماغ و کبد سرد و معده و احشای داخل شکم مفید است و برای تحلیل بادها و نفخ و کمک به هضم غذا موثر می باشد، به خصوص خوردن مربای آن با عسل توصیه می شود.در کشور هند از ریشه بالنگ به عنوان ضد یبوست مزاج استفاده می‌شود و معتقدند که برای سنگ مثانه نیز مفید است.

چای و دمنوش بالنگ به طور گسترده برای بهبود حرکات روده و پیشگیری و درمان یبوست استفاده می شود.توصیه می شود که برای درمان یبوست روزانه یک یا دو فنجان دمنوش بالنگ استفاده کنید.

خواص بالنگ برای پوست

مقادیر بالای روغن های ضروری موجود در دمنوش بالنگ به افزایش گردش خون در بدن کمک کرده و به سفید تر و روشن تر شدن رنگ پوست کمک می کند.

بالنگ برای خوشبو کننده دهان

ویتامین سی موجود در بالنگ باعث سلامتی دهان و لثه شده و پالپ، آب عصاره و دانه های بالنگ به دلیل عطر قوی که دارد به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند. باید توجه داشته باشید که خوشبو کردن دهان به کمک بالنگ موقتی می باشد.

خواص بالنگ برای تسکین دهنده درد

بالنگ دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده قوی می‌باشد که به کاهش سردرد کمک می‌کند.

شما می‌توانید یک لیوان آب را با اندکی آب بالنگ ترکیب کرده و برای تسکین سردرد میل کنید.

خواص ضد التهاب

یکی از عوامل اصلی ایجاد التهاب در بدن رادیکال‌های آزاد می باشد و بالنگ مانند سایر مرکبات به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی می‌تواند التهاب را خنثی کند.

طریقه مصرف میوه بالنگ

بر خلاف سایر انواع مرکبات، میوه بالنگ دارای پوست ضخیم و گوشت و دانه های بسیار کمی است به همین دلیل بیشتر از پوست آن استفاده می شود پوست خشک شده یا تازه بالنگ را به عنوان طعم دهنده ماست یا غلات صبحانه استفاده می کنند امروزه به طور گسترده از روغن بالنگ در پزشکی برای تهیه دارو استفاده می شود از پوست بالنگ برای تهیه دمنوش، کوکی، کیک میوه ای، انواع دسر، نوشیدنی ها، ترشی، شربت، مربا و مارمالاد استفاده می شود

خواص بالنگ برای درمان سرماخوردگی

این مرکبات سرشار از ویتامین سی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای درمان عفونت‌های تنفسی ناشی از سرماخوردگی بسیار مفید است.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در مرکباتی مانند بالنگ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی را کاهش می دهد.

همچنین ویتامین C موجود در بالنگ باعث کاهش علائم و کاهش طول مدت ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و پنومونی می شود.

در طب سنتی از چای بالنگ برای سرفه و گلودرد استفاده می شود.بهتر است چند قطره آب بالنگ را به چای سیاه گرم اضافه کرده و بنوشید.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 24 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.