; خواص شقاقل در طب اسلامی و ایا شقاقل از نظر طب اسلامی حلاله - فال و خواب
خواص سرکه سفید برای پوست و تاثیر استفاده از سرکه سفید برای سلامت پوست

خواص سرکه سفید برای پوست و تاثیر استفاده از سرکه سفید برای سلامت پوست

خواص سرکه سفید برای پوست خواص سرکه سفید برای پوست ؛ تاثیر استفاده از سرکه سفید برای سلامت پوست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

سداب و خواص آن ؛ خواص روغن سداب برای درمان عفونت گوش

سداب و خواص آن ؛ خواص روغن سداب برای درمان عفونت گوش

سداب و خواص آن سداب و خواص آن ؛ خواص روغن سداب برای درمان عفونت گوش همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

فواید نارگیل برای بدن و درمان سردرد و کاهش فشار خون با مصرف نارگیل

فواید نارگیل برای بدن و درمان سردرد و کاهش فشار خون با مصرف نارگیل

فواید نارگیل برای بدن فواید نارگیل برای بدن ؛ درمان سردرد و کاهش فشار خون با مصرف نارگیل همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

خواص شقاقل در طب اسلامی

خواص شقاقل در طب اسلامی ؛ ایا شقاقل از نظر طب اسلامی حلاله

خواص شقاقل در طب اسلامی ؛ ایا شقاقل از نظر طب اسلامی حلاله همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص شقاقل در طب اسلامی

ریشه گیاه شقاقل ازنظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کمی گرم و تر می باشد و از نظر خواص معتقدند که باز کننده انسداد مجاری عروق ، مبهی و گرم کننده می باشد وبرای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد . اشتها را کاهش میدهد . سوپی که از شقاقل و پیاز و پیاز فرنگی تهیه شده باشد از بهترین داروهای ادرار آور مؤثرتر است. هرگاه برگ شقاقل را به سوپ فوق اضافه کنیم برطرف کنندۀ انواع روماتیسم است. مصلح شقاقل، مصرف آن با عسل است(مربای عسلی)که بر خواص و مزاج گرمی آن می‌افزاید. مصرف شقاقل بدون مصلح می‌تواند موجب سردرد شود.

از آنجا که شقاقل‌ها معمولا پخته شده مصرف می‌شوند، بهتر است که ترکیب مواد مغذی شقاقل‌های خرد شده و پخته شده را ارزیابی کنیم. یک فنجان شقاقل‌ پخته شده حاوی ۱۱۱ کالری، حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۷٫۴ گرم قند طبیعی و قابل توجه ۵٫۶ گرم فیبر است. این مقدار فیبر تقریبا ۲۵ درصد از کل فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. در حالی که بسیاری از سبزیجات دارای مقداری فیبر هستند، بسیاری از آنان به این میزان دارای فیبر نیستند. اگر می‌خواهید میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید، شقاقل‌ نقطه خوبی برای شروع می‌باشد.

در هر یک صد گرم نوع اهلی شقاقل خام آب ۷۹ گرم، پروتئین ۷/۱ گرم، چربی ۵/۰ گرم، هیدرات‌های کربن (قند و نشاسته) ۱۵ گرم، کلسیم ۵۰ میلی گرم، فسفر ۷۷ میلی گرم، آهن ۷/۰ میلی گرم، سدیم ۱۲ میلی گرم، پتاسیم ۵۴۱ میلی گرم، ویتامین آ ۳۰ IU، تیامین ۰۸/۰ میلی گرم، ریبوفلاوین ۰۹/۰ میلی گرم، نیاسین ۲/۰ میلی گرم و ویتامین ث ۱۶ میلی گرم مواد زیر وجود دارد در هر یک صد گرم نوع اهلی شقاقل پخته آب ۸۲ گرم، پروتئین ۵/۱ گرم، چربی ۵/۰ گرم هیدرات‌های کربن (قند و نشاسته) ۱۳ گرم، کلسیم ۴۵ میلی گرم، فسفر ۶۲ میلی گرم، آهن ۶/۰ میلی گرم، سدیم ۸ میلی گرم، پتاسیم ۳۷۹ میلی گرم، ویتامین آ ۳۰ IU، تیامین ۰۷/۰ میلی گرم، ریبوفلاوین ۰۸/۰ میلی گرم، نیاسین ۱/۰ میلی گرم و ویتامین ث ۱۰ میلی گرم دارد.

کلسیم موجود در این ماده گیاهی عاملی مهم در حفظ سلامت استخوان های شما محسوب شده و در نتیجه مصرف این گیاه می تواند از شکستگی استخوان جلوگیری کرده و خطر شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان را به حداقل برساند. اسید فولیک موجود در شقاقل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را تضمین می نماید .این گیاه از فیبر بسیار بالایی برخوردار بوده و پتاسیم موجود در آن از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. مصرف این گیاه علاوه بر مزایای نامبرده می تواند در کاهش کلسترول و حفظ قند خون نرمال موثر باشد.

یکی از خواص شقاقل تقویت کلیه ها و کبد است. مصرف گیاه شقاقل، خطر نقص جنین را در زنان باردار پایین می‌آورد. از خواص درمانی مصرف شقاقل کمک به درمان بیماری آسم است که با بهبود عملکرد برونشیتی به بهبود این بیماران کمک می‌کند. برگ شقاقل برای بهبود و درمان بیماری روماتیسم مفید است. مصرف شقاقل به کاهش اشتها کمک کرده، از همین رو برای کاهش وزن و رژیم های لاغری مفید میباشد. از خواص شقال در طب سنتی کمک به دفع رطوبت و بلغم از بدن است و برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد. فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می شود و آن را به ویژه هنگام بارداری درمان می کند.

گیاه شقاقل منبع غنی از ویتامین دوستدار پوست یعنی ویتامین ث می باشد .این ویتامین در افزایش میزان ساخت کلاژن و در نتیجه افزایش خاصیت الاستیته و کشسانی پوست نقش موثری داشته و خواص شقاقل برای پوست شامل موارد زیر می باشد: فیبر بالای درون این ماده گیاهی سبب شده است تا شقاقل در بهبود عملکرد سیستم گوارشی نقش بسزایی داشته باشد.با مصرف شقاقل یبوست را به راحتی می توانید درمان کرده و عملکرد روده و معده خود را در فرایند هضم غذا بهبود بخشید. مصرف گیاه شقاقل برای لاغری نیز بسیار مفید است .شما به راحتی می توانید از محتوای فیبر و پروتئین بالای این گیاه به منظور رفع سلولیت و درمان چاقی های شکمی استفاده کنید و به راحتی وزنتان را کاهش دهید. گیاه شقاقل در تقویت قوای جنسی مردان، ازدیاد اسپرم و درمان ناباروری های مردانه نقش بسیار موثری دارد .خوردن ریشه شقاقل خام و شیر نعوظ آور بوده و ترکیب شقاقل ،دارچین ، فلفل ، زنجبیل و مقل ارزق در ازدیاد اسپرم و رفع مشکلات و ضعف جنسی بسیار موثر و کارآمد است.

خوردن ریشه تازه این گیاه بصورت خام در رفع خستگی جسمی، کسالت و ضعف عمومی بدن موثر بوده و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توان دفاعی بدن در مقابل بیماری ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد. یکی از خواص شقاقل تقویت کلیه ها و کبد است. مصرف گیاه شقاقل، خطر نقص جنین را در زنان باردار پایین می آورد. از خواص درمانی مصرف شقاقل کمک به درمان بیماری آسم است که با بهبود عملکرد برونشیتی به بهبود این بیماران کمک می کند. برگ شقاقل برای بهبود و درمان بیماری روماتیسم مفید است. مصرف شقاقل به کاهش اشتها کمک کرده، از همین رو برای کاهش وزن و رژیم های لاغری مفید میباشد. از خواص شقال در طب سنتی کمک به دفع رطوبت و بلغم از بدن است و برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد. فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می شود و آن را به ویژه هنگام بارداری درمان می کند.

شقاقل سرشاز از اسیدهای چرب امگا۳ و پتاسیم بوده، از این رو مصرف آن باعث رفع رخوت و خستگی میگردد و انرژی بدن را افزایش میدهد. ریشه گیاه شقاقل خاصیت مدر داشته، به بهبود عملکرد کلیه ها کمک میکند. شقاقل همانند سایر سبزیجات دارای فیبر فراوان بوده، از این رو خاصیت چربی سوزی داشته و به درمان یبوستو برطرف شدن آن کمک میکند. میزان زیاد فیبر موجود در این گیاه در کاهش کلسترول و حفظ قند خون نرمال موثر است. شقاقل دارای ویتامین سی بوده و تولید کلاژن یکی از مهمترین خواص شقاقل و فواید مصرف این سبزی پرخاصیت است. در کتب سنتی در مورد خواص شقاقل آمده است، مصرف این گیاه سستى و درد مفاصل را درمان مى کند. براى سوزش معده و دل درد اطفال و استسقاء و شکم هاى طبلى داروى بسیار مفیدى است. از دیگر خواص درمانی ریشه شقاقل بازنمودن انسداد مجاری عروق است. تقویت سیستم گوارشی و دیواره های مویرگ ها از دیگر خواص شقاقل در طب سنتی است.

آشنایی با دیگر خواص شقاقل

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص شقاقل آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص شقاقل

نام فارسی: شقاقل، خرس گیاه، زردک صحرایی نام علمی : Malabaila Schkakul Boiss نام فرانسوی: Painais Cujtive, Panai نام انگلیسی: Parsnip نام عربی: جزر اقلیطی و جزربری نامهای دیگر: زردک صحرایی, هویج وحشی, زردک ریگی, زردک ریش بزی

شقاقل یا زردک مازندرانی گیاهی دارویی و پرخاصیت، ترکیبی از هویج و جعفری است. شقاقل که بومی اوراسیا است از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است و توسط رومیان کاشته می شده است. این ماده به عنوان یک شیرین کننده قبل از ورود شکر نیشکر به اروپا استفاده می شد.قسمت مورد استفاده و درمانی گیاه شقاقل ریشه آن است. معمولا ریشه خشک شده شقاقل را برای چربی سوزی و کاهش وزن مصرف می کنند. شقاقل دارای کیفیتی مرغوب و عطر و بویی ویژه است. گیاه شقاقل در ماسه های مرطوب و حاشیه جنگلهای متراکم انتشار دارد. در ایران در دماوند ،جنگلهای شمال ایران و سایر اماکن مرطوب می روید و بیشتر زیر درختان متراکم است. در مازندران در جنگل های آمل رویش دارد ودر بازار هفتگی مردم آمل این محصول کوهی را به فروش می رسانند واز این میوه له صورت مربا استفاده می کنند ودر شیراز در کوه برفی می روید.

به فرانسوی Panais و Panais cultiv e « نوع مزروع ان » و Panais checacul « نوع صحرایی ان » و به انگلیس نوع مزروع ان را Parsnip و نوع وحشی ان را Wild parsnip گویند.گیاهی است از خانواده Umbelliferae و نام علمی نوع وحشی ان که ریشه ان شقاقل مرباست Malabaila schekakul Boiss و مترادف ان Pastinaca secacul Russ و Tordylium sekakul MILL است.شقاقل گیاهی است دو ساله شکل ظاهری ان شبیه گیاه هویج برگهای ان دارای بریدگی و در عین حال دندانه دار ، ساقه های ان گوشه دار است. ریشه ان که برای تهیه مربا مصرف میشود نسبتا ضخیم و ضخامت ان در حد یک انگشت ، پر گره و کمی شیرین است. میوه ان در ابعاد یک نخود برنگ تیره و گلهای ان به صورت چتر مرکب در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر می شود.در اروپا بخصوص در فرانسه از نوع مزروع ان غذایی قدیمی دارند به نام Pot – au – feu که از گوشت گاو پخته و شقاقل مزروع و انواع سبزیجات بخصوص تره درست می کنند و چاشنی هایی که می زنند نسبتا خوشمزه می شود. دراروپا و امریکای شمالی به عنوان سبزی و همچنین علوفه به کار می رود.

شقاقل از سبزیجات متعلق به خانواده هویج بوده و به دلیل دارا بودن خواص درمانی فراوان، در گروه گیاهان دارویی طبقه بندی میگردد. شقاقل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان، دارای ماده معدنی، فیبر، ویتامین آ و سایر ویتامین‌های دیگر است. شقاقل در بسیاری از خصوصیات مشابه خواص هویج است و جالب اینکه میزان ویتامینهای موجود در شقاقل بالاتر از هویج است. تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم گوارشی، پوست و اعصاب از خواص شقاقل است. به این سبزی در فارسی و زبان عامیانه زردک رنگی و زردک ریش بزی نیز گفته میشود.شقاقل گیاهی دوساله و یکی از سبزیجات ریشه‌ای از خانواده هویج است (هویج وحشی). شکل آن همانند هویج بوده، پوست آن کمرنگتر و دارای مزه قوی‌تری است. از ریشه این گیاه که نسبتا ضخیم و مزه ای تقریبا شیرین دارد، برای تهیه مربا استفاده میشود، همچنین در صنایع غذایی وداورسازی کاربرد دارد.

خواص شقاقل برای اسپرم و مردان

گیاه شقاقل در تقویت قوای جنسی مردان، ازدیاد اسپرم و درمان ناباروری های مردانه نقش بسیار موثری دارد .خوردن ریشه شقاقل خام و شیر نعوظ آور بوده و ترکیب شقاقل ،دارچین ، فلفل ، زنجبیل و مقل ارزق در ازدیاد اسپرم و رفع مشکلات و ضعف جنسی بسیار موثر و کارآمد است.

خواص شقاقل برای زنان

فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می شود و آن را به ویژه هنگام بارداری درمان می کند.

شقاقل و سمنو

درباره خواص شقاقل و سمنو اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

شقاقل و زنجبیل

از خواص عرق شقاقل و زنجبیل می توان به تقویت‌ قوای جنسی و افزایش میل جنسی و گرم‌کننده بدن و افزایش اسپرم و … اشاره کرد.

شقاقل خشک شده

قسمت مورد استفاده و درمانی گیاه شقاقل ریشه آن است. معمولا ریشه خشک شده شقاقل را برای چربی سوزی و کاهش وزن مصرف می کنند.

عسل شقاقل

دربعضی افراد گرم مزاج تولید سردرد می نماید ، در صورتی که شقاقل را با مقداری عسل بخورید و یا مربای آن یا عسل را تهیه کنید ایجاد سردرد و کم اشتهایی نمی کند. مصلح شقاقل، مصرف آن با عسل است(مربای عسلی)که بر خواص و مزاج گرمی آن می‌افزاید. مصرف شقاقل بدون مصلح می‌تواند موجب سردرد شود.

عسل شقاقل از گیاهی است دو ساله شکل ظاهری ان شبیه گیاه هویج برگهای ان دارای بریدگی و در عین حال دندانه دار ، ساقه های ان گوشه دار است. ریشه ان که برای تهیه مربا مصرف میشود نسبتا ضخیم و ضخامت ان در حد یک انگشت ، پر گره و کمی شیرین است. میوه ان در ابعاد یک نخود برنگ تیره و گلهای ان به صورت چتر مرکب در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر می شود.

خواص عرق شقاقل

از خواص عرق شقاقل و زنجبیل می توان به تقویت‌ قوای جنسی و افزایش میل جنسی و گرم‌کننده بدن و افزایش اسپرم و … اشاره کرد.

دمنوش شقاقل

این گیاه سرشار از ویتامین‌های B1، B2، C، پتاسیم و فیبر است. خاصیت ادرارآور، ضدروماتیسمی و آنتی اکسیدان دارد. برای درمان بیماری‌های کلیوی و کنترل چاقی مفرط کاربرد دارد. فیبر موجود در آن، چربی سوز طبیعی است. ویتامین K موجود در آن، برای لخته شدن خون و رشد سلول‌ها مفید است و خطر بروز پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می‌شود و آن را درمان می‌کند. (به ویژه هنگام بارداری). ویتامین C موجود در آن، در تولید کلاژن موثر است. ترکیبات ضدالتهابی موجود در آن، به بهبود التهاب برونشیت در بیماران آسمی کمک می‌کند.

مضرات شقاقل

برای در امان ماندن از مضرات شقاقل به موارد زیر توجه نمایید: زیاده روی در خوردن آن باعث نفخ و باد شکم و سردرد است که برای رفع ضرر آن از گیاهان لعابدار استفاده کنید. مصرف آن اگرچه از سقط جنین جلوگیری می کند اما در دوران بارداری می بایست تحت نظر پزشک صورت گیرد . با توجه به گرم بودن طبع این گیاه مصرف آن در گم مزاجان باید با رعایت اعتدال انجام شود.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 27 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.