; خواص اکالیپتوس ؛ درمان سرماخوردگی ، سرفه ، گرفتگی بینی ، سلامت پوست و مو - فال و خواب
برگ سنا در روایات و خواص و فواید مصرف برگ سنا از نظر بزرگان دینی

برگ سنا در روایات و خواص و فواید مصرف برگ سنا از نظر بزرگان دینی

برگ سنا در روایات برگ سنا در روایات ؛ خواص و فواید مصرف برگ سنا از نظر بزرگان دینی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

خواص سنگدان مرغ ؛ در بارداری و طب سنتی برای سنگ کلیه نی نی سایت

خواص سنگدان مرغ ؛ در بارداری و طب سنتی برای سنگ کلیه نی نی سایت

خواص سنگدان مرغ خواص سنگدان مرغ ؛ در بارداری و طب سنتی برای سنگ کلیه نی نی سایت همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

فرق بین مصطکی اصل و تقلبی ؛ چگونه فرق مصطکی اصل از تقلبی را بفهمم

فرق بین مصطکی اصل و تقلبی ؛ چگونه فرق مصطکی اصل از تقلبی را بفهمم

فرق بین مصطکی اصل و تقلبی فرق بین مصطکی اصل و تقلبی ؛ چگونه فرق مصطکی اصل از تقلبی را بفهمم همگی در سایت فال …

خواص اکالیپتوس

خواص اکالیپتوس ؛ درمان سرماخوردگی ، سرفه ، گرفتگی بینی ، سلامت پوست و مو

خواص اکالیپتوس ؛ درمان سرماخوردگی ، سرفه ، گرفتگی بینی ، سلامت پوست و مو همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با اکالیپتوس

اکالیپتوس گیاه همیشه‌ سبز بومی استرالیاست که رشد سریعی دارد. از اکالیپتوس در محصولات مختلفی استفاده می‌شود. ازجملهٔ آنها می‌توان به داروهای درمان سرماخوردگی، کرم‌ها و پمادهای مُسکن عضلات و درد مفاصل، عطرها، لوازم آرایشی و بهداشتی، طعم‌دهنده‌ها، محصولات دندانپزشکی و همچنین محلول‌های صنعتی اشاره کرد.

پوست تنه، برگ‌ها و ساقه‌های بلند این گیاه، در صورت مصرف خوراکی به سختی هضم می‌شوند، با این حال، مصرف دم‌کرده‌ برگ‌های اکالیپتوس بی‌خطر است و عمدتا مشکلی را به وجود نمی‌آورد. علاوه بر این، از روغن برگ اکالیپتوس نیز برای استفاده‌ موضعی یا استنشاق استفاده می‌شود.

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات اکالیپتوس را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص اکالیپتوس و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت فال و خواب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

خواص اکالیپتوس در طب سنتی

 طبعیت گیاه اکالیپتوس گرم و خشک است و در ۱۰۰ گرم از این برگ ۳۵ کالری موجود است.

اگر دچار آلرژی هستید چند قطره روغن اصلی اکالیپتوس به مایع شست و شوی لباس‌هایتان اضافه کنید.

در صورت سرماخوردگی،‌ گرفتگی بینی مقداری برگ تازه یا خشک را در ظرفی پر از آب بریزید و آن را بجوشانید تا بخار شود. بعد دو طرف فک‌های خودتان را با آن بخور دهید و مراقب باشید هرگز به طور مستقیم تمام صورت را بخور ندهید.

افراد مبتلا به دیابت پنج گرم برگ را با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنند. سپس آن را صاف کنند و بعد از غذای صبح و عصرانه آن ‌را به جای چای میل نمایند.

برای پایین آوردن تب ده گرم برگ را با یک لیوان آب جوش دم کنید. این دمنوش را روزی دو تا سه بار بنوشید.

یکی دو گرم برگ را کوبیده و روی لثه در جای خالی دندان بگذارید و روی آن فشار بیاورید تا خون­ریزی دندان بند آید.‌

اکالیپتوس ضد عفونی محیط و فضای محل سکونت نیز هست به این منظور مقدار زیادی برگ را با آب بجوشانید تا بخار آن فضا را فرا گیرد.

برای دفع سوسک و حشرات پارچه یا لباس‌­های مندرسِ خود را به چندین قطره روغن اصیل اکالیپتوس آغشته کنید. سپس آن­‌ها را در کمد لباس‌هایتان بگذارید. این گیاه موجب دفع حشرات موزی که معروف به سوسک اساسیه هستند می‌شود.

برخی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می‌دهد.

بر طرف کننده درد مفاصل است.

علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو موجب رفع احتقان بینی نیز می‌شود.

ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است و برای همین می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد.

این گیاه معجزه‌گر همچنین سرفه‌های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

خواص بخور اکالیپتوس

برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی، می‌توان مستقیما از برگهای گیاه اکالیپتوس استفاده کرد، پس از شستن برگها چند عدد از آن را داخل ظرف آب گرم ریخته و بخور داده ‌شود.از خواص بخور اکالیپتوس، ضد عفونی کردن مجاری تنفسی است و از بخور برگ‌های اکالیپتوس می‌توان برای درمان التهاب غشاء مخاطی استفاده کرد.

اکالیپتوس دارای خاصیت ضد عفونی کننده محیط و فضا نیز هست به این منظور مقدار زیادی برگ را با آب بجوشانید تا بخار آن فضا را فرا گیرد.

نحوه استفاده از بخور اکالیپتوس :

ابتدا یک کاسه را با آب گرم پر کنید. مراقب باشید نسوزید.

سپس ۱ قطره روغن ضروری اکالیپتوس اضافه کنید. اکالیپتوس عطر زیادی دارد و بیش از ۱ قطره می تواند طاقت فرسا باشد.

سپس چشمان خود را ببندید و روی کاسه خم شوید و بخار را برای چند دقیقه استنشاق کنید. می توانید یک حوله روی سر خود بیندازید تا بخور را به سمت صورت خود متمرکز کنید.

خواص اکالیپتوس برای ریه

روغن اکالیپتوس نه تنها به درمان سرفه کمک می‌کند، بلکه در خارج شدن مخاط از قفسه سینه هم موثر است. در واقع یکی از خواص بخور اکالیپتوس برای عفونت ریه خارج کردن مواد عفونی است. استنشاق بخار گرم این دارو می‌تواند به دفع مخاط زمان سرفه کردن کمک زیادی کند.

خواص اکالیپتوس برای مو

روغن اکالیپتوس علاوه بر از بین بردن شوره سر، می‌تواند انعطاف‌پذیری موها را افزایش دهد. این روغن می‌تواند موها را قوی‌تر کند و از آن‌ها در مقابل شکنندگی محفاظت کند. عطر روغن اکالیپتوس می‌تواند استرس ذهنی و خستگی را کاهش دهد که می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ریزش مو داشته باشد.

ماساژ دادن پوست سر با روغن اکالیپتوس می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد. این روغن می‌تواند پوست خشک را مرطوب کند و گردش خون به پوست سر را بهبود بخشد که به نوبه خود می‌تواند به از بین بردن تولید چربی و باکتری در فولیکول‌های مو کمک کند. گردش خون مناسب همچنین باعث تأمین کافی مواد مغذی به موها می‌شود که رشد موها را تحریک می‌کند.

استفاده منظم از روغن اکالیپتوس می‌تواند به افزایش درخشندگی موها کمک کند. این روغن می‌تواند موهای شما را احیا کند و بافت موها را بهبود بخشد.

با مخلوط کردن روغن اکالیپتوس با برگ گل ختمی می‌توانید ماسک مو خانگی تهیه کنید که برای پیشگیری از ریزش مو مفید است. برای تهیه این ماسک، ابتدا گل خطمی را در آب بجوشانید و سپس، آب آن را جدا کنید. از گل خطمی خمیر درست کنید و چند قطره روغن اکالیپتوس به آن اضافه کنید. ماسک را روی موها و پوست سر خود بمالید و اجازه دهید نیم ساعت باقی بماند. سپس با آبی که برای جوشاندن گل‌ها استفاده کرده بودید موهای خود را بشویید.

خواص اکالیپتوس برای سرماخوردگی

اکالیپتوس در بسیاری از محصولات درمان سرماخوردگی وجود دارد و می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آن مانند سرفه‌کردن کمک بکند.
در درمان‌های گیاهی غرغره با برگ تازهٔ اکالیپتوس برای بهبود گلودرد، سینوزیت و برونشیت رایج است. همچنین استنشاق بخار روغن اکالیپتوس می‌تواند خاصیت ضداحتقان داشته باشد و استفاده از آن یک درمان خانگی معروف برای سرماخوردگی و برونشیت است.

از اکالیپتوس می‌توان به‌عنوان یک خلط‌ آور طبیعی برای کاهش خلط گلو و گرفتگی استفاده کرد. بسیاری از داروهای سرفه محتوی روغن اکالیپتوس هستند.

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است و بدن را از ضعف نجات می‌دهد.

روش استفاده :

۱۰ تا ۱۵ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت ۳ تا ۴ روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه ۱۰ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

خواص اکالیپتوس برای مرغ عشق

ایجاد رطوب سازی همراه با بخوراکالیپتوس به مدت۱هفته در محیط تکثیرگاهی مرغ عشق ها,آنها را ترغیب به تولید مثل نموده و پس ازچند روز تمامی مرغ عشق ها اقدام به جفتگیری و تخم گذاری نمودند.

مدت زمان مصرف از بخور اکالیپتوس برای ترغیب و اماده سازی مرغ عشق ها ۱ هفته و روزی ۱ بار بمدت۵ دقیقه است به نحوی که بوی اکالیپتوس در محیط قابل استشمام باشد . پس از تخم گذاری دادن بخوربه صورت ۳ روزدیگر ادامه یابد و بعد گذشت مدت ۱۸ تا ۲۳ روز نظاره گر تولد جوجه مرغ عشق هاخود باشید.

به یاد داشته باشید که پس از اینکه جوجه هامتولد شدند و بال و پر گرفتن از بخور دیگر استفاده نکنید چرا که باعث تحریک جنس نر مرغ عشق میشود و به دلیل اینکه مرغ عشق ماده در حال پروراندن جوجه هایش میباشد به نزاع و جنگ با مرغ عشق نر می پردازد.

خواص اکالیپتوس برای سینوزیت

بخور اکالیپتوس ممکن است باعث بهبودی سینوزیت های حاد شود که غالبا از سرماخوردگی شروع می شود و سپس به یک عفونت باکتریایی تبدیل می شود.

خواص اکالیپتوس برای پوست

اکالیپتوس با افزایش محتوای سرامید پوست به درمان خشکی پوست کمک کند. سرامید نوعی اسید چرب در پوست و مسئول حفظ سد محافظتی و رطوبت آن است و به نظر می رسد سطح آن در بدن کسانی که از خشکی پوست، شوره یا اختلالات پوستی مانند درماتیت یا پسوریازیس رنج می برند کمتر می باشد.

گفته شده استفاده موضعی از عصاره برگ اکالیپتوس به دلیل دارا بودن ترکیب ماکروکارپال A باعث افزایش تولید سرامید پوست، حفظ رطوبت و محافظت بهتر از سد پوستی می شود و به کاهش قرمز، خارش و خشکی کمک می کند.

به همین دلیل عصاره برگ اکالیپتوس در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده شده است.

خواص اکالیپتوس برای سردرد

خواص ضد درد اسانس اکالیپتوس برای تسکین سردرد مفید است.

نحوه مصرف : توصیه می شود یک تا دو قطره اسانس اکالیپتوس را در کمی روغن گیاهی مخلوط کرد و سپس روی
 شقیقه ها و پیشانی به مدت چند دقیقه ماساژ داد. البته باید مراقب بود که با چشمها تماس نداشته باشد.

خواص اکالیپتوس در بارداری

مصرف اکالیپتوس در هر نوع و شکلی در بارداری نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند با افزایش فشار خون، سلامت مادر و جنین او را به صورت جدی به خطر بیندازد. به همین دلیل است که بخور اکالیپتوس و همچنین استفاده از سایر اشکال این گیاه، در طی دوره بارداری و همچنین شیردهی توصیه نمی شود و ممنوع است.

درخت اکالیپتوس

درختان اکالیپتوس در شمار گونه‌های جنگلی با رشد سریع محسوب می‌شوند، این گیاه ابتدا در مراکش و هند یافت شده است و به دلیل چوب سختی که دارد، در برابر پوسیدگی مقاوم است. تنه این گیاه به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است و لایه پوستی که بر روی آن وجود دارد به راحتی جدا می‌شود.

رنگ برگ‌های اکالیپتوس بستگی به سن درخت دارد، در آغاز مایل به آبی و به مرور زمان سبز مایل به سفید می‌شود، رشد این گیاه بیشتر در مناطق ساحلی و نیمه گرمسیری اتفاق می‌افتد. درخت اکالیپتوس در اواسط پاییز تا اواخر زمستان گل‌های سفید رنگی می‌دهد، گل‌های کوچکی که زیبایی خاصی به گیاه می‌بخشد.

این گیاه از دیرباز تا به امروز خواص درمانی فراوانی داشته است و نگهداری آن در منزل می‌تواند هوای خانه را تصفیه کند و برخی از حشرات، چون پشه و … را فراری دهد.

بیشتر اکالیپتوس‌ها در زمین‌های باتلاقی و مرداب‌ها رشد می‌کنند و از این گیاه ۷۰۰ گونه گوناگون وجود دارد که تنها دو مورد اکالیپتوس گان و آن برای کشت خانگی در نظر گرفته می‌شود.

گیاه تازه کاشته شده اکالیپتوس را باید برای ۱ تا ۵ سال اول زندگی آبیاری کنید و بهتر است این کار را زمانی انجام داد که سطح خاک نسبتا خشک باشد، این گیاه در بهار، تابستان و پاییز نیاز به آبیاری منظم دارد و در این مدت باید رطوبت خاک گلدان حفظ شود، توجه داشته باشید که آبیاری کم یا زیاد منجر به خشک شدن برگ‌ها می‌شود.

می توان را در گلدان کاشت و نگه داری کرد.

نگهداری از این گیاه بسیار ساده است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را در یک مکان پرنور قرار دهید. تا نور مستقیم کافی به گیاه برسد. در مکان سایه و کم نور گیاه مقاومت خود را از دست میدهد.
آن را نزدیک یک پنجره نورگیر قرار دهید. وجود یک پرده نازک می‌تواند برای آن مانند فیلتر عمل کرده و به خوبی از آسیب دیدن توسط اشعه‌های مستقیم خورشید جلوگیری کند.

گیاه اکالیپتوس خیلی به خاک حساس نیست، اما خب بهتر است خاک زه کشی شده را برای اکالیپتوس انتخاب کنید. و از مخلوط خاک برگ و معمولی استفاده کنید.

اکالیپتوسی که در گلدان کاشته شده است سریع‌تر خشک می‌شود. برای آبیاری اکالیپتوس، ابتدا به خوبی خاک را خیس کنید، تا جایی که آب از صافی از زیر گلدان خارج شود. سپس چند روز صبر کنید تا خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

اکالیپتوس برای سرفه

اگر به سرفه‌های مداوم مبتلا هستید، یک راه ساده برای متوقف کردن این سرفه‌ها، استفاده از روغن اکالیپتوس است. امروزه بسیاری از افراد از داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه و عفونت ریه استفاده می‌کنند. اما به جای این کار کافیست از عصاره این گیاه دارویی استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس حاوی ۱.۲ درصد مواد مهارکننده سرفه است. با بخور آن می‌توانید سرماخوردگی را به راحتی درمان کنید.

اکالیپتوس برای نوزاد

روغن‌های اساسی مانند روغن اوکالیپتوس حاوی سینوئول بالایی هستند که می‌تواند منجر به بروز مشکلات مربوط به سیستم عصبی مرکزی و تنفس در کودکان شود. در نظر داشته باشید که مقدار سینوئول موجود در روغن اوکالیپتوس به شیمیوتیپ یا گونه گیاه بستگی دارد.

حتی اگر برخی از گونه‌های اکالیپتوس سینوئول زیادی نداشته باشند، حاوی ترکیبات دیگری هستند که می‌توانند بر سلامت کودکان تأثیر منفی داشته باشند.

همچنین، این روغن بسیار قوی است؛ با ایجاد احساس سوزش بر روی پوست بدن نوزادان، می‌تواند به پوست لطیف فرزند شما آسیب برساند.

بلعیدن روغن اکالیپتوس ممکن است منجر به بروز اسهال، درد شکم، استفراغ و عوارض شدید گوارشی در بدن نوزادان شود. علاوه بر این مورد، استفاده از این روغن می‌تواند منجر به خس خس کردن سینه کودکان و بروز مشکلات تنفسی در بدن آن‌ها شود.

در نهایت، در نظر داشته باشید که استفاده موضعی از روغن اکالیپتوس بر روی پوست بدن نوزادان ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی مانند تشنج و در موارد شدید، کما شود.

بر این اساس به خاطر بسپارید که در مورد کودکان ده ساله یا کوچک‌تر، روغن اکالیپتوس نباید در نزدیکی صورت، به خصوص در اطراف دهان و بینی کودک استفاده شود. همچنین، از مصرف روغن اکالیپتوس برای نوزادان زیر دو سال، اکیداً خودداری کنید.

اکالیپتوس برای الودگی هوا

برای کاهش اثرات آلودگی هوا، بخور برگ درخت اکالیپتوس را امتحان کنید. بخور برگ درخت اکالیپتوس خاصیت ضد آسم داشته و برای کسانی که نارسایی ریوی دارند نیز بسیار مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید برای ضدعفونی‌ کردن هوای منزل از سرب، از بخارهای این گیاه استفاده کنید.

اکالیپتوس در بخور سرد

برای دستگاه های بخور سرد اضافه کردن اسانس اکالیپتوس در مخزن آب اصلا توصیه نمی شود.

اکالیپتوس و آسم

خاصیت ضدالتهابی سینئول موجود در روغن اکالیپتوس به تسکین عوارض آسم کمک می‌کند. یک تا سه قطره روغن را روی سینه ماساژ دهید تا اثر آرام‌بخش رایحه را ببینید.

با استنشاق روغن اکالیپتوس حنجره‌ تسکین می‌یابد، رگ‌ها گشاد می‌شوند و درنتیجه اکسیژن بیشتری به ریه‌ها می‌رسد و به‌دنبال آن تنفس به حالت عادی برمی‌گردد.

اکالیپتوس و گرفتگی بینی

حتقان بینی یا همان گرفتگی بینی یک نشانه از بروز یک مشکل حادتر در بدن مثل عفونت سینوسی است که البته در اثر سرماخوردگی نیز می‌تواند ایجاد شود. احتقان بینی با پر شدن و التهاب بینی همراه می‌باشد و در اثر آن ترشحات موکوسی از بخش انتهایی بینی افزایش می‌یابد که می‌تواند منتج به گلودرد و یا سرفه شود. از جمله عوامل موثر در ایجاد احتقان بینی می‌توان به سرماخوردگی، آنفولانزا، حساسیت، آسم، عفونت سینوزیت و انحراف جداره‌ی بینی اشاره نمود. قطره اکالیپتوس برای بینی و احتقان آن بسیار موثر است زیرا مواد تشکیل دهنده‌ی آن دارای اثر آنتی باکتریال و ضد التهاب می‌باشد و به خوبی می‌توانند با گرفتگی بینی مقابله نمایند.

اکالیپتوس و درمان شپش

اکالیپتوس در از بین بردن حشرات مؤثر است و یک آفت‌کش طبیعی است. به همین دلیل استفاده از آن برای رفع شپش سر رایج بوده است.

چند قطره از روغن اکالیپتوس را با یک روغن گیاهی دیگر رقیق کنید و در قسمت‌های آلوده‌شده‌ی مو پخش کنید.

هشدار: استفاده‌ از اکالیپتوس برای کودکان زیر پنج سال توصیه نمی‌شود. بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

خواص کریستال اکالیپتوس

بلور اکالیپتوس (منتول) باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

معروفترین فراورده این ماده در ایران پماد ویکس (Vicks) است.

گاه در برطرف کردن خرخر (Snoring) حاصل از گرفتگی بینی مؤثر است.
به عنوان بخور مخصوصاً در فصل سرد زمستان و در محیط‌های سربسته استفاده می‌شود و ۱۰ تا ۲۰ قطره داروی منتول مایع را در دستگاه بخور یا ظرف آب جوش می‌ریزند تا اسانس آن به همراه بخار در فضای اتاق پخش شود.

منتول در تسکین سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی و احساس آرامش بسیار مؤثر است.

مصرف منتول هنگام خواب آرامش رضایتبخشی را ایجاد می‌کند.

برای رفع گرفتگی بینی نوزادان و کودکان، می‌توان ۵ تا ۲۰ قطرهٔ منتول را در دو طرف بالش یا روی لباس نزدیک بینی چکاند تا بتوانند به خوبی تنفس کنند، راحت شیر بخورند و خواب راحتی داشته باشند.

در دردهای موضوعی بر حسب سطع محل درد ۵ تا ۱۵ قطره از داروی منتول مایع را می‌توان در سطوحی مانند پیشانی، گردن، صورت، یا دست و پا و با دست کمی ماساژ دهید تا قطرات در سطح پوست پخش شوند.

خواص دمنوش اکالیپتوس

چای اکالیپتوس به دلیل ترکیباتی همچون فلاونوئیدها و تانن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد و از آن به صورت خوراکی یا استنشاقی برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می شود.

بخار چای اکالیپتوس به باز شدن مجاری تنفسی و رفع گرفتگی بینی کمک می کند، با این حال خواص این دمنوش تنها به این موارد خلاصه نمی شود.

پنج گرم برگ را با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کرده، صاف کنید و بعد از غذای صبح و عصرانه آن ‌را به جای چای میل کنید، باعث کاهش قند خون شده و برای بیماران دیابتی مناسب است.

برای اسفاده از عرق اکالیپتوس قبل از هر وعده غذا یک استکان میل کنید.

مضرات اکالیپتوس

مصرف اکالیپتو س می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود و از این رو استفاده از تمامی فراورده‌های این گیاه از جمله بخور اکالیپتوس در بارداری و دوران شیردهی معمولا توصیه نمی‌شود.

همچنین بخور اکالیپتو س برای کودکان زیر ۲ سال نیز ممنوع است.

به طور کلی تیمول موجود در این گیاه در افراد حساس، ممکن است سبب تحریک غشا مخاطی شود.

مصرف بی رویه و زیاد عصاره این گیاه باعث ایجاد ورم معده ، سردرد ، تشنج ، ورم کلیه ، پیدایش خون در ادرار ، ضعیف شدن رفلکس ها و حرکات تنفسی ، پایین آمدن فشار خون و درجه حرارت بدن می شود و مصرف زیاد آن باعث فلج دستگاه تنفسی ، خفگی و مرگ می شود . لذا باید در اندازه های مجاز مصرف شود .

آخرین بروز رسانی در : جمعه 19 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.