; خواص میوه ی دارابی و جلوگیری از پوکی استخوان و درمان کم خونی با مصرف دارابی - فال و خواب
تلخی برگ کرفس ؛ چگونه تلخی برگ کرفس را در خورشت بگیریم

تلخی برگ کرفس ؛ چگونه تلخی برگ کرفس را در خورشت بگیریم

تلخی برگ کرفس تلخی برگ کرفس ؛ چگونه تلخی برگ کرفس را در خورشت بگیریم همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

عوارض زردآلو و مضرات مصرف زردآلو در دوران بارداری زنان چیست

عوارض زردآلو و مضرات مصرف زردآلو در دوران بارداری زنان چیست

عوارض زردآلو عوارض زردآلو ؛ مضرات مصرف زردآلو در دوران بارداری زنان چیست همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم …

آب قند و یبوست و ایا استفاده از اب قند برای یبوست کودکان مفید است

آب قند و یبوست و ایا استفاده از اب قند برای یبوست کودکان مفید است

آب قند و یبوست آب قند و یبوست ؛ ایا استفاده از اب قند برای یبوست کودکان مفید است همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

خواص میوه ی دارابی

خواص میوه ی دارابی ؛ جلوگیری از پوکی استخوان و درمان کم خونی با مصرف دارابی

خواص میوه ی دارابی ؛ جلوگیری از پوکی استخوان و درمان کم خونی با مصرف دارابی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص میوه ی دارابی

طبیعت و مزاج دارابی سرد و تر می باشد. دارابی سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین C، مس، پتاسیم و فیبر است.ارزش غذایی دارابی (یک عدد متوسط) کالری: ۲۳۱ کربوهیدرات: ۵۹ گرم پروتئین: ۵ گرم فیبر: ۶ گرم . عسل مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج دارابی (پومیلو) است.

دارابی حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در دارابی به عنوان منبع غذایی باکتری های سالم روده عمل کرده و باعث سلامت بدن، افزایش تراکم استخوان ها، لاغری و کاهش وزن، بهبود سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود.

ویتامین C اسید اسکوربیک است که بیشتر به عنوان تقویت کننده ایمنی قدرتمند و مؤثر شناخته شده است که به طور گسترده در جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه بزرگ گل دارابی باعث می شود میزان مصرف ویتامین C روزانه تأمین شود. با این حال، از آنجا که حاوی ویتامین C بیشتری است از آنچه بدن در مصرف روزانه لازم دارد، بهتر است آن را در اندازه مناسب مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند برای کلیه شما سمی و مضر باشد.

یکی از مهم ترین خواص دارابی مربوط به چربی سوز بودن آن است. در چنین مواقعی فرد از این خاصیت برای لاغر شدن استفاده می کند. دارابی میزان اشتهاء فرد را کاهش می دهد. فیبر بالای این میوه حس گرسنگی را کم کرده و در نتیجه از پرخوری ممانعت می کند. این احساس گرسنگی کم از تنظیم هورمون گوارشی به نام کلسنی سکتوکینین ناشی می شود. اگر می خواهید این میوه را برای درمان چاقی استفاده کنید، باید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی از آن بهره مند شوید.

گلبول های سفید به همان اندازه گلبول های قرمز مهم هستند، که بدون آن بدن شما در مبارزه با باکتری ها و ویروس دشواری خواهد داشت. گلبول های سفید حامیان اصلی سیستم ایمنی بدن شما هستند که از آن برای تقویت لخته خون مناسب نیز استفاده می شود. خوشبختانه، ویتامین C موجود در دارابی همان چیزی است که شما برای تقویت تولید گلبول های سفید در بدن نیاز دارید.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C موجود در دارابی به سلامت قلب کمک می کنند. فشار خون : آب دارابی حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود. چربی خون : تحقیقات بر روی موش صحرایی نشان داده که مصرف مکمل عصاره دارابی تری گلیسیرید خون را تا ۲۱٪، کلسترول خون را تا ۶٪ و کلسترول بد خون یا LDL (بد) تا ۴۱٪ کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر نشان داده که دارابی با جلوگیری از جذب کلسترول موجود در مواد غذایی باعث کاهش این چربی شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

با وجود همه آلودگی ها در تمام جنبه های زندگی شما مانند هوایی که تنفس می کنید و آب می نوشید، گاهی اوقات جلوگیری از رادیکال های آزاد که می توانند جان شما را به خطر اندازد، غیرممکن به نظر می رسد. تنها راه حل موجود اطمینان از داشتن مقدار کافی آنتی اکسیدان موجود در بدن است و مصرف دارابی به طور مرتب می تواند به شما اطمینان دهد که آنتی اکسیدان موجود در بدن شما تحت بررسی است.

به دلیل سرشار بودن از ویتامین های A ،C، آنتی اکسیدان و مواد معدنی از نقش حفاظتی برای پوست صورت برخوردار است و مانع از بروز لکه های پوستی، چروک و … می شود. ماسک ضدچروک دارابی را با نصف دارابی و یک نصف لیوان ماست تهیه کنید. آن گاه مخلوط ماست و دارابی را بر روی پوست به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید و سپس مخلوط روی صورت را با آب گرم بشویید.

مشکل عفونت ویروسی عفونت نیست بلکه سرعت این بیماری با چه سرعتی ممکن است گسترش یابد. اگرچه مورد مهلک ناشی از عفونت ویروسی بسیار نادر است اما هنوز دست و پنجه نرم کردن با آن به هیچ وجه کار دلپذیری نیست. خوب، مصرف دارابی می تواند راه حل جایگزین برای مبارزه یا جلوگیری از عفونت ویروسی باشد.کمبود مایعات، کمبود آب و کمبود الکترولیت ها از جمله سدیم، پتاسیم و منیزیم از اصلی ترین دلایل گرفتگی عضلات هستند. مصرف کافی آب دارابی مایعات و الکترولیت های لازم برای بدن را تامین کرده و خطر گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.

وقتی نوبت به تب می رسد، مطمئنا می دانید که این احساس چگونه است. در همان زمان احساس گرما و سرما خواهید کرد، سردرد، حالت تهوع و گاهی استفراغ طبیعی است که در حین تب رخ دهد. مهم نیست که چقدر تب وجود داشته باشد، اما مردم هنوز ترجیح می دهند که فقط به جای استفاده از انرژی خود برای مراجعه به پزشک، در رختخواب خود دراز بکشند تا زمانی که تب برطرف شود. اکنون، شما یک روش خوشمزه برای مقابله با تب خفیف به طور طبیعی فقط با مصرف یک لیوان آب دارابی برای تسکین علائم دارید.

از جمله فواید و خواص دارابی باید به پتاسیم موجود در آن اشاره کرد که در کاهش تاثیرات سدیم خون موثر است و از این رو باعث کاهش فشار خون می گردد. این موضوع ممکن است باعث تداخل دارویی با داروهایی چون افیدیتاب و نیفیدیاک که برای کاهش فشار خون تجویز می شوند، گردد.در دوران بارداری از بالا رفتن فشار خون، کلسترول خون و … جلوگیری می کند. اگر در حین بارداری خطر ابتلاء به پره اکلامپسی(مسمومیت بارداری)، یبوست، قند خون بارداری، سندرم متابولیک، سوزش سر دل و … برای شما وجود دارد، می توانید از گریپ فروت برای درمان و کنترل بسیاری از آن ها استفاده کنید.برای رشد جنین منبع خوبی از اسید فولیک می باشد.

دارای آنتی اکسیدان است و از بسیاری از سرطان ها مخصوصاً سرطان ریه و سرطان پروستات جلوگیری می کند.با تقویت سیستم ایمنی بدن از بیماری های ویروسی، قارچی، التهابی و … ممانعت می کند.برای پیشگیری از آنفلونزا و سرما خوردگی گزینه ای برتر تلقی می شود.با کنترل کلسترول و فشار خون، سلامت قلب و عروق را ضمانت می کند و آنتی اکسیدان های موجود در آن نقش حفاظتی در برابر بیماری های قلبی و سکته ایفا می کنند.منجر به رقیق شدن خون می گردد.بسیاری از مشکلات معده مانند نفخ، زخم معده را با مصرف ۱۰ تا ۲۰ قطره قبل از سرو هر وعده غذایی بهبود می بخشد.درمان یبوست با تحریک روده بزرگ و بهبود دستگاه گوارش رخ می دهد و از دیگر خواص دارابی می باشد.

آشنایی با دیگر خواص دارابی

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص دارابی آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص دارابی

دارابی یا پوملو یک میوه بزرگ از خانواده مرکبات است که به عنوان یک جد باستانی گریپ فروت در نظر گرفته می شود. دارابی در بسیاری از کشورهای شرقی آسیا از جمله چین، ژاپن، تایلند، فیجی و مالزی پرورش می یابد. در فرهنگ چینی، دارابی نشانه سعادت و ثروت است. دارابی طعم شیرین تر و ملایم تر از گریپ فروت دارد. دارای پوستی ضخیم و سبز با گوشته ای صورتی، سفید یا زرد است. در ادامه بیشتر بخوانید تا با برخی از محبوب ترین کاربردهای میوه دارابی آشنا شوید.

دارابی که به نام های پومیلو، پرتابی، چکوتره و گریپ فروت چینی هم شناخته می شود میوه ای از خانواده ی مرکبات است که ارتباط نزدیکی با گریپ فروت دارد (گریپ فروت احتمالا پیوند بین دارابی و پرتقال است). پوست ضخیم و شیرین آن به رنگ سبز کم‌ رنگ و گاهی زرد و گوشت آن به رنگ های سفید، صورتی و قرمز می باشد. دارابی طعمی شبیه به گریپ فروت اما کمی شیرین تر دارد. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا و کاهش علائم پیری زودرس از مزایای سلامتی میوه دارابی محسوب می شوند.

دارابی را به صورت تازه و خشک شده استفاده می کنند؛ دارابی خشک شده معمولا برای تهیه انواع دسر و آب نبات استفاده می شود. دارابی تازه را به عنوان میان وعده میوه، برای تهیه انواع سالاد میوه و سبزیجات و به عنوان جایگزین بقیه ی مرکبات استفاده می کنند.۱٫ در مرحله ی اول کلاهک برجسته ی دارابی را با یک چاقوی تیز ببرید. (قسمتی که باریک تر و ضخیم تر می باشد) ۲٫ سپس ۸ تا ۱۰ برش عمودی را در قسمت بیرونی پوست میوه ایجاد کنید. ۳٫ حالا پوست را لا یه لایه جدا کرده و گوشت دارابی را از آن خارج کنید. ۴٫ پوست سفید و هسته های دارابی را جدا کرده و آن میل کنید.

درخت دارابی

درخت دارابی معمولا بین ۴ تا ۱۵ متر ارتفاع داشته، برگ های آن همیشه سبز هستند و تا ۴ بار در سال گل می دهد. میوه‌ی بومی آسیای جنوب‌شرقی است. درختی از تیره سدایبان جزو دسته مرکبات است که میوه‌اش بزرگتر از پرتقال و طعم آن ترش و شیرین است. پومیلو بزرگترین میوه از خانواده مرکبات است. رنگ میوه‌اش زرد و داخلش سبز یا قرمز رنگ و دارای پوستی ضخیم می‌باشد.

دارابی از درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که برگ های همیشه سبزی دارد که در طول سال چهار بار گل می دهد و با نام های مختلفی همچون پوملو، لیموی بزرگ، گریب فروت چینی و … شناخته می شود و گیاهی از خانواده مرکبات به شمار می رود که میوه آبدار و گوشتی ای همچون میوه نارنجی و لیمو تولید می کند که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و دارای ویتامین های مختلفی است که به سلطان مرکبات معروف است که از قیمت بالاتری برخوردار است و تراز تجاری بالایی دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر میوه از پوست این گیاه نیز برای تهیه دسر و شیرینی نیز استفاده می کنند. برگ های سبز رنگ بیضی مانندی دارد که دارای دمبرگ کوتاهی است که شیارهای ظریفی نیز دارد و از شاخه و برگ زیادی تشکیل شده است.گل های این گیاه در فصل بهار بر روی شاخه گیاه به صورت منفرد و در سایز درشت نسبت به سایر مرکبات ظاهر می شود که به هنگام شکفتن منظره زیبایی را نمایان می کند که این گل ها پس از گذشت مدتی به میوه تبدیل می شوند. میوه این گیاه خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و در بیشتر مناطق رشد و از رشد آسانی برخوردار است.

این گیاه در اصل بومی مناطقی از آسیا و جنوب شرقی است، توجه داشته باشید که درخت گریب فروت از ترکیب و پیوند بین دو درخت پرتقال و دارابی به وجود آمده است. میوه این گیاه بسیار بزرگ است طوریکه وزن آن بین ۱ تا ۴ کیلوگرم تخمین زده شده است که نسبت به سرمای هوای مقاوم است. که می توانید آن را در مناطق سرد نیز کشت کنید که البته ناگفته نماند در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نیز رشد بهتری دارد.دارای تنه ضخیمی است که بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر قطر دارد و دارای برگهای بیضی مانندی است که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود.

خواص پوست دارابی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر میوه از پوست این میوه نیز برای تهیه دسر و شیرینی نیز استفاده می کنند.اکثر ما هنگام خوردن مرکبات ، پوست آن را بی‌درنگ دور می‌ریزیم در حالی که نمی‌دانیم پوستِ مرکبات بسیار مفید است. پوست مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، لیموشیرین) : پوست پرتقال تقریبا دو برابر گوشت آن ویتامین ث دارد. پوست پرتقال همچنین حاوی میزان بیشتری ریبوفلاوین، ویتامین ب ۶، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. فلاونوئید موجود در پوست پرتقال خواص ضدسرطانی و ضد التهابی دارد. مرکبات همچنین جذب آهن را افزایش می‌دهند. اگرچه پوست مرکبات سرشار از مواد مغذی است اما به دلیل اینکه تلخ بوده و به سختی هضم می‌شود شاید نتوانید پرتقال را درسته بخورید. در عوض با استفاده از رنده‌ تیز یا هر وسیله برنده دیگر پوست پرتقال را روی سالاد بریزید و میل کنید. همچنین می‌توانید آن را در داخل شیشه روغن زیتون بریزید. ترکیب پوست پرتقال با شکلات یا بستنی نیز بسیار خوشمره خواهد شد.

خواص دارابی برای دیابت

دارابی به دلیل شاخص گلیسمی پایین برای بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و حساسیت های ناشی از انسولین به کار گرفته می شود. برای مشاهده تاثیر دارابی بر روی قند خون بهتر است بعد از مصرف یک ماهه این میوه، اقدام به تست میزان قند خون کنید. در این صورت از کاهش آن مطلع خواهید شد.

خواص دارابی برای کبد

میوه دارابی از خواص تصفیه کنندگی برخوردار است و منجر به برطرف شدن سموم و چربی مازاد کبد می گردد.

خواص دارابی در بارداری

در دوران بارداری از بالا رفتن فشار خون، کلسترول خون و … جلوگیری می کند. اگر در حین بارداری خطر ابتلاء به پره اکلامپسی(مسمومیت بارداری)، یبوست، قند خون بارداری، سندرم متابولیک، سوزش سر دل و … برای شما وجود دارد، می توانید از گریپ فروت برای درمان و کنترل بسیاری از آن ها استفاده کنید.برای رشد جنین منبع خوبی از اسید فولیک می باشد. مصرف گریپ فروت در دوران شیردهی و بارداری باید به اندازه و در حد لزوم باشد. یعنی هدف شما از مصرف گریپ فروت تامین ویتامین های مورد نیاز باشد.

هشدار: مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است به جنین آسیب وارد کند. زنان باردار قبل از مصرف دارابی حتما با پزشک مشور کنند.

دارابی و فشار خون

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C موجود در دارابی به سلامت قلب کمک می کنند. فشار خون : آب دارابی حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود.بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید قبل از استفاده از دارابی با یک متخصص مشورت کنند چون فشار خون را به میزان قابل توجهی پایین می آورد.

دارابی و کلسترول

تحقیقات بر روی موش صحرایی نشان داده که مصرف مکمل عصاره دارابی تری گلیسیرید خون را تا ۲۱٪، کلسترول خون را تا ۶٪ و کلسترول بد خون یا LDL (بد) تا ۴۱٪ کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر نشان داده که دارابی با جلوگیری از جذب کلسترول موجود در مواد غذایی باعث کاهش این چربی شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

دارابی و گریپ فروت

دارابی از گریپ فروت بزرگ تر است. (در واقع دارابی بزرگ ترین میوه مرکبات است) دارابی بومی مالزی است در حالی که گریپ فروت برای اولین بار در باربادوس یافت شد و هم اکنون چین بزرگ ترین تولید کننده این میوه ها و در جهان است.

دارابی که به نام های پومیلو، پرتابی، چکوتره و گریپ فروت چینی هم شناخته می شود میوه ای از خانواده ی مرکبات است که ارتباط نزدیکی با گریپ فروت دارد (گریپ فروت احتمالا پیوند بین دارابی و پرتقال است). پوست ضخیم و شیرین آن به رنگ سبز کم‌ رنگ و گاهی زرد و گوشت آن به رنگ های سفید، صورتی و قرمز می باشد. دارابی طعمی شبیه به گریپ فروت اما کمی شیرین تر دارد.

مضرات دارابی

مقادیر زیاد ویتامین C و پتاسیم موجود در دارابی می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کبد و کلیه خطرناک باشد. بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید قبل از استفاده از دارابی با یک متخصص مشورت کنند چون فشار خون را به میزان قابل توجهی پایین می آورد.

مصرف دارابی را محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات مختلف سلامتی شود. افرادی که به میوه مرکبات حساسیت دارند باید از آن اجتناب کنند. برای استفاده از آن برای درمان مشکلات سلامتی، با پزشک معالج مشورت کنید. در صورت مصرف بیش از حد، باعث یبوست و تشکیل سنگ کلیه می شود.

این میوه در حساسیت زایی با خواص کیوی برابر است و ممکن است منجر به واکنش هایی چون تورم لثه، کاهش فشار خون، تنگی نفس، خارش و … شود. مصرف این میوه با داروهای داروهای ضد افسردگی چون تربازولام، میدازولام، دیازپام، داروهای ضد چربی و وارفارین تداخل دارویی دارد و منجر به واکنش و حساسیت می گردد.

مصرف گریپ فروت در دوران شیردهی و بارداری باید به اندازه و در حد لزوم باشد. یعنی هدف شما از مصرف گریپ فروت تامین ویتامین های مورد نیاز باشد. این میوه سطح هورمون استروژن در بدن زنان را کاهش می دهد و بدین علت زمینه ساز بروز سرطان سینه در خانم ها می گردد.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 30 تیر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.