; فواید شیره انجیر برای سرماخوردگی و خواص شیره انجیر برای گلو درد - فال و خواب
عناب و دیابت و خواص و مضرات استفاده از عناب برای بیماران دیابتی

عناب و دیابت و خواص و مضرات استفاده از عناب برای بیماران دیابتی

عناب و دیابت عناب و دیابت ؛ خواص و مضرات استفاده از عناب برای بیماران دیابتی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص بادام و گردو ؛ مقوی کردن معده با مصرف بادام و گردو

خواص بادام و گردو ؛ مقوی کردن معده با مصرف بادام و گردو

خواص بادام و گردو خواص بادام و گردو ؛ مقوی کردن معده با مصرف بادام و گردو همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

لبنیات در شیردهی و تاثیر خوردن لبنیات برای مقوی کردن شیر مادر

لبنیات در شیردهی و تاثیر خوردن لبنیات برای مقوی کردن شیر مادر

لبنیات در شیردهی لبنیات در شیردهی ؛ تاثیر خوردن لبنیات برای مقوی کردن شیر مادر همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

فواید شیره انجیر برای سرماخوردگی

فواید شیره انجیر برای سرماخوردگی ؛ خواص شیره انجیر برای گلو درد

فواید شیره انجیر برای سرماخوردگی ؛ خواص شیره انجیر برای گلو درد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

فواید شیره انجیر برای سرماخوردگی

انجیر و شیره انجیر از مقدار زیادی موکلیاژ برخوردار است که این امر باعث کاهش گلودرد خواهد شد همچنین مصرف آب طبیعی انجیر باعث تسکین و کاهش درد و استرس می شود. این نوع شیره در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است همچنین باعث کاهش سرفه و تنگی نفس و گلودرد می شود.

آشنایی با دیگر خواص شیره انجیر

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص شیره انجیر آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص شیره انجیر

درخت انجیر که با نام علمی فیکوس (Ficus) از خانواده (Moracee) موراسه بوده و دارای بیش از ۶۰۰ گونه مختلف می‌ باشد که در علم پزشکی سنتی برای درمان انواعی از مشکلات پوستی همچون اگزما و پسوریازیس استفاده می‌ شود.

انجیر از میوه های شیرین و بسیار مغذی است که بر خلاف توت و یا انگور آب زیادی ندارد و همانند خرما فرآیند تولید شیره از این میوه کمی زمان بر تر است. درخت انجیر در آسیای غربی و کشورهای مدیترانه به خوبی رشد می کند و در ایران نیز خوشبختانه میزان زیادی از انواع انجیرها یافت می شود.

انجیر انواع مختلفی دارد از جمله کوهی و باغی. بهترین نوع انجیر، آنست که شیرین و شاداب باشد؛ فرقی نمی‌کند رنگ آن سفید باشد یا سیاه اما در جایی از طب ذکر شده نوع سفید به عنوان غذا بهتر است مصرف شود (برای همه قابل استفاده است) و نوع سیاه به عنوان دوا؛ لذا نوع سیاه شاید برای برخی عوارض ایجاد کند.

در هنگام خرید و مصرف شیره انجیر دقت کنید تا آن را با شیره درخت انجیر اشتباه نگیرید. این دو شیره تفاوت های بسیاری بایکدیگر دارند. شیره درخت انجیر، سفید رنگ و چسبناک است و همانطور که از اسمش پیداس آن را از ساقه و برگ درخت انجیر می گیرند.

شیره درخت انجیر خواص درمانی زیادی دارد ولی به هیچ عنوان خوردنی نیست ولی شیره انجیر را از خود میوه انجیر طی فرآیندی تهیه و تولید می کنند و مصرف خوراکی دارد. دقت کنید تا شیره انجیر را با شربت انجیر اشتباه نگیرید. شیره انجیر را معمولا با استفاده از میوه انجیر یا با استفاده از شیره انجیر تهیه و تولید می کنند. از شربت انجیر بیشتر در فصل تابستان به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و خنک استفاده می شود.

خواص شیره انجیر کوهی

انجیر کوهی یا انجیر طبیعی یکی از گونه‌های انجیر است که به صورت خودروُ در مناطق کوهستانی حاشیه کویر ایران می‌روید و در مقابل خشک سالی و سرما بشدت مقاوم است.این نوع انجیر خواص بسیار زیاد پزشکی دارد.

این محصول اگر از میوه های رسیده، تازه و سالم انجیر به شکل ارگانیک و بدون مواد افزودنی تهیه شود برای بدن بسیار سودمند است زیرا دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن می باشد که از فواید شیره انجیر برای بدن می توان موارد زیر را عنوان کرد: تقویت حافظه تأمین انرژی و کالری بدن ضد سرطان افزایش اشتها کاهش کلسترول بالا بهبود ناراحتی های گوارشی درمان کم خونی بهبود سرفه و گلو درد .

خواص شیره انجیر برای پوست و پسوریازیس

برای استفاده از ماسک شیره ی انجیر، نیاز نیست آن را با مواد دیگری مخلوط کنید . شیره ی انجیر به دلیل اینکه از مواد پروتئینی، ویتامینی و…برخوردار است ، به تنهایی برای پوست شما نقش موثری دارد. برای استفاده از ماسک شیره ی انجیر، مقداری از آن را به پوست صورتتان بزنید و به صورت دورانی همه ی قسمت های آن را ماساژ دهید. سپس بعد از۳۰الی۴۰دقیقه، با آب سرد آبکشی نمایید. استفاده روزانه از این ماسک، تاثیر فوق العاده ای برای شفافیت و زیبایی پوست شما دارد.

برای معالجه جراحت های پوستی ، ضمادی از شیره درخت انجیر با آرد جو درست کرده و روی آنها بگذارید.انجیر دارای ویتامین C است که این ویتامین می‌تواند با جوش و آکنه مقابل کند. انجیر به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های موجود از پیری جلوگیری می‌کند و چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برد.

انجیر و عصاره آن از خاصیت قلیایی بسیاری برخوردارند پس می‌ توانند سطح PH بدن را تنظیم کنند و آنتی‌ اکسیدان زیاد انجیر از آسیب ناشی از رادیکال‌ های آزاد پیشگیری می‌ کند. همچنین منبع خوب پسورالن است؛ ماده‌ای که برای درمان اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و برص مفید است.

انجیر ضایعات را التیام می دهد. برای این منظور کافی است، شیره درخت انجیر را به مدت چند روز روی ضایعات پسوریازیس بگذارید آنها را از بین می‌ برد. شیره سفیدی که با شکستن شاخه‌ های درخت انجیر و یا از میوه نارس آن خارج می‌ شود بسیار سمی است و اگر بر روی ضایعات پسوریازیس زده شود سلول های مرده را از بین می برد. اگر شیره درخت انجیر ( شیرابه سفید انتهای دم میوه یا دم برگ ) را به مدت چند روز روی زگیل یا میخچه پا بگذارید، آن را از بین می برد.

خواص شیره انجیر برای خال و زگیل تناسلی و میخچه

شیره انجیر به گفته متخصصان یکی از بهترین راه‌های درمان این خال‌ها می‌باشد. برای درمان خال گوشتی با شیره انجیر باید از ساقه انجیر شیره آن را بگیرید و شیره بدست آمده را بر روی خال گوشتی بمالید. به مدت چند هفته و برای چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا زمانی که خال‌های گوشتی از روی پوست شما محو شوند. درمان خال گوشتی با شیره انجیر مؤثرترین روش درمان خانگی خال‌های گوشتی می‌باشد که تاکنون شناخته شده است.

خال گوشتی یکی از عارضه‌های پوستی است که به علت شکل آن برای فرد مبتلا آزاردهنده بوده و فرد دوست دارد در سریع‌ترین زمان ممکن از شر این خال‌ها خلاص شود. یکی از بهترین راه‌های درمان خال‌های گوشتی استفاده از روش‌های خانگی و مواد طبیعی می‌باشد که فاقد آسیب‌های جانبی بر روی پوست هستند. اما هنگام استفاده از این روش‌ها برای درمان خال گوشتی باید صبور باشید زیرا از چند روز تا چند هفته زمان لازم است تا با استفاده از این روش‌ها خال‌های گوشتی روی پوست بدن خود را درمان کرده و به نتیجه مطلوب دست یابید.

اگر شیره درخت انجیر ( شیرابه سفید انتهای دم میوه یا دم برگ ) را به مدت چند روز روی زگیل یا میخچه پا بگذارید، آن را از بین می برد. اگر از زگیل و میخچه رنج می‌برید از شیرابه سفید رنگ انجیر نارس استفاده کنید که سبب از بین رفتن آنها می‌شود.

عصاره برگ های تازه انجیر حاوی آنزیمی به نام فیکن هستند که سبب خارش و یا سوزش پوست می شود و از رشد ویروس هایی که با بروز زگیل تناسلی در ارتباط هستند، جلوگیری می کند. مواد لازم ۱ برگ انجیر تازه طرز استفاده برگ انجیر تازه را باز کنید و شیره آن را استخراج کنید. سپس، این شیره را بر روی مناطق آسیب دیده بزنید و چند ساعت صبر کنید. از این روش دو یا سه بار در روز استفاده کنید تا متوجه بهبود قابل ملاحظه ای شوید.

احتیاط انجیر ممکن است بیماری هایی مانند ملانوم، پیری زودرس و سرطان پوست را افزایش دهند. همچنین ممکن است منجر به خارش پوست شود. اگر به طور روزانه انجیر مصرف می کنید، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای طولانی مدت اجتناب کنید.

طرز تهیه شیره انجیر

همانند سایر شیره ها تهیه و تولید شیره انجیر نیز به دو صورت سنتی و صنعتی و یا مکانیزه این روزها انجام می شود. شیره انجیر را می توان از بسیاری از انواع انجیرها تهیه کرد هر چند برخی از انجیرها شیره بهتری می دهند . ضمن اینکه حتی استفاده از انجیر خشک نیز برای تهیه شیره انجیر گاها معمول است.

تهیه شیره انجیر به روش سنتی در بسیاری از روستاها و شهرهای بزرگ و کوچک ایران هنوز هم انجام می شود و در اغلب این مناطق از روشی مشابه استفاده می شود هر چند در برخی از مکان ها تفاوت های جزئی دیده می شود که در اصل تولید شیره انجیر تفاوتی ندارد.

در این روش بعد از اینکه انجیرهای تازه برداشت می شود ابتدا توسط ظروفی بزرگ و یا داخل استخرهایی شستشو داده می شود. سپس انجیر شسته شده یا بصورت ساده، یا با له کردن و یا با قاچ کردن ، بسته به منطقه و روش پخت در دیگ هایی لبه دار و بلند ریخته می شود. گفته می شود که برای اینکه شیره انجیر بهتری گرفته شود ، معمولا بهتر است انجیر برش داده شود و یا له شود که این کار به روش های مختلفی انجام می شود.

سپس به اندازه ۱.۵ برابر حجم انجیر در دیگ آب ریخته می شود و انجیر بر روی حرارت ملایم برای مدتی جوشانده می شود. وقتی انجیر به خوبی پخته و له شد و شیره و مواد مغذی انجیر به خوبی در آب حل شد، باید حرارت را خاموش کرد و اجازه دهید کمی این مخلوط باقی بماند تا خنک شود. سپس باید با استفاده از صافی هایی که سوراخ های ریز دارد مخلوط به دست آمده را آرام آرام صاف کنید و مراقب باشید که گوشت، پوست و دانه های انجیر از این صافی عبور نکند اما سرواخ ها باید به اندازه ای باشد که به راحتی آب مخلوط به دست آمده از سوراخ عبور کند و مواد مغذی را با خود به همراه داشته باشد.

این مخلوط نباید سفت باشد تا به راحتی از صافی عبور کند به همین دلیل بهتر است زمان جوشاندن انجیر حرارت را بعد از به جوش آمدن آب کم کنید تا زیاد آب بخار نشود. در نهایت تفاله ها را برای خوارک دام استفاده می کنند و یا دور می ریزند و آب به دست آمده را دوباره روی حرارت قرار می دهند و مرتبا هم می زنند تا ته نگیر و غلیظ شود.

وقتی محلول شما غلیظ شد و حالت کش دار پیدا کرد شیره آماده است و می توانید آن را بعد از خنک شدن در ظروف در بسته و ترجیحا شیشه ای نگهداری کنید. در نظر داشته باشید که برای تهیه شیره انجیر بصورت سنتی بهتر است از انجیرهای درشت و تازه استفاده شود . نوع انجیرها بهتر است آبدار تر باشد. در زمان پخت بهتر است آنقدر مایع را بجوشانید تا خوب غلیط شود تا کپک نزند و بتوانید به مدتی طولانی تر آن را نگهداری کنید.

نکته دیگر اینکه برای تهیه شیره انجیر از انجیر خشک باید انجیر را ابتدا درون آبی که قرار است بجوشانید برای چند روز خوب بخیسانید تا نرم شود و بعدا بجوشانید. اضافه کردن شکر برای برخی از انجیرها که طعم شیرینی کمی دارد در بسیاری از روش های سنتی دیده می شود که این کار خیلی توصیه نمی شود

زیرا انجیر به اندازه کافی قند دارد و اگر به خوبی انتخاب شده باشد شیره انجیر شما شیرینی خوبی خواهد داشت و طبیعی تر است اما در صورت نیاز به اضافه کردن شکر می توانید در هر مرحله از جوشاندن محلول شکر به اندازه کافی به محلول اضافه کنید.

شیره انجیر در چشم

امروزه اکثر افراد مخصوصا افراد مسن در معرض ابتلا به بیماری آب مروارید قرار دارند که این امر به مرور زمان باعث از بین رفتن بینایی می شود. ما به چنین افرادی مصرف انجیر و شیره انجیر را بصورت روزانه توصیه می کنیم.انجیر به دلیل داشتن ویتامین A باعث بهبود بینایی می‌شود. همچنین احتمال ابتلا بیماری آب مروارید که باعث از بین رفتن دید در پیری می‌شود را کاهش می‌دهد.

شیره انجیر و ارده

ارده ترکیب غذایی خوب و لذیذی همراه با سایرمواد غذایی همچون شیره انگور، خرما و انجیر میباشد. مصرف ارده به عنوان ترکیبی از یک دسر خوشمزه در بین خانواده ها رواج دارد. یکی از دسر های خوشمزه و مقوی که مصرف آن به شدت رواج دارد دسر انجیر با ارده میباشد. انجیر سرشار از خاصیت میباشد. پیشگیری از فشار خون، پیشگیری از بیماری قلبی، کمک به رشد استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان ، رفع مشکلات جنسی، سلامتی دستگاه گوارش و صد ها خواص دیگر، انجیر را به یک میوه ای با خاصیت درمانی ویژه تبدیل کرده است. ترکیب این میوه ارزشمند همراه با ارده با توجه به خواص فراوان ارده، این ترکیب را به یک دسری فوق العاده مغذی تبدیل کرده است که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد سرشار از ویتامین و مواد مغذی لازم بدن میباشد.

شیره انجیر و دیابت

در نظر داشته باشید که شیره انجیر کالری زیادی دارد و بخصوص اگر به آن شکر اضافه شده باشد افرادی که دارای مرض دیابت و یا مشکلات اضافه وزن هستند در استفاده از این شیره باید بسیار دقت کنند. به دلیل میزان بالای قند موجود در این میوه، افراط در مصرف آن، برای دیابتی ها مضر است.

بررسی‌ ها همچنین نشان می‌ دهد برگ‌ های درخت انجیر می‌ تواند به تسکین علائم دیابت کمک کند. نتیجه مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳ حاکی از آن است که عصاره انجیر از طریق متعادل کردن میزان اسید چرب خون و سطح ویتامین E می‌ تواند در بهبود علائم دیابت موثر باشد.

شیره انجیر و چاقی

شیره انجیر حاوی فیبر های غذایی است که این امر موجب به تاخیر افتادن گرسنگی و در نتیجه کاهش وزن می شود.در نظر داشته باشید که شیره انجیر کالری زیادی دارد و بخصوص اگر به آن شکر اضافه شده باشد افرادی که دارای مرض دیابت و یا مشکلات اضافه وزن هستند در استفاده از این شیره باید بسیار دقت کنند.

شیره انجیر را با چی بخوریم

به اندازه ۱ الی ۳ قاشق غذا خوری در آب میوه یا شیر اضافه کرده و میل کنید به عنوان شیرین کننده هم میتوان استفاده کرد.ارده ترکیب غذایی خوب و لذیذی همراه با سایرمواد غذایی همچون شیره انگور، خرما و انجیر میباشد.

خواص شیره انجیر با شیر

انجیر از نظر طب قدیم ایران ، گرم و تر است . انجیر حرارت بدن را کاهش می دهد . چاق کننده است و برای آنهایی که می خواهند وزن اضافه کنند بسیار مفید است . بدین منظور می توان آن را با شیر مخلوط کرد و در بین غذاها خورد. انجیر ( تازه یا خشک ) یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است . در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می کردند .

بنابراین با ترکیب شیر و انجیر از خواص و فواید هر دو محصول استفاده نمایید. جهت تهیه نوشیدنی شیر و انجیر از دستور زیر استفاده نمایید. پس از اینکه انجیر را از وسط نصف کردید در شیر بریزید و دریک ظرف در دار به مدت یک الی دو روز در یخچال بگذارید وقتی کاملاً خیس خورد آن را در میکسر بریزید و گلاب اضافه کنید زمانیکه مخلوط و یکنواخت شد آنرا در لیوان ریخته نوش جان کنید .زیاده روی در مصرف شیر و انجیر باعث نفخ شکم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است .

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 11 مهر 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.