; فواید و مضرات بلوبری ؛ خواص و عوارض مصرف بلوبری برای کودکان - فال و خواب
ماست موسیر در کرونا و مصرف ماست موسیر برای افراد کرونایی مفید است یا مضر؟

ماست موسیر در کرونا و مصرف ماست موسیر برای افراد کرونایی مفید است یا مضر؟

ماست موسیر در کرونا ماست موسیر در کرونا ؛ مصرف ماست موسیر برای افراد کرونایی مفید است یا مضر؟ همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

پای مرغ و کلاژن و خواص مصرف پای مرغ پخته از نظر دکتر خیراندیش

پای مرغ و کلاژن و خواص مصرف پای مرغ پخته از نظر دکتر خیراندیش

پای مرغ و کلاژن پای مرغ و کلاژن ؛ خواص مصرف پای مرغ پخته از نظر دکتر خیراندیش همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این …

پونه برای عفونت زنان خوب است و مصرف پونه و تاثیرش در عفونت رحم

پونه برای عفونت زنان خوب است و مصرف پونه و تاثیرش در عفونت رحم

پونه برای عفونت زنان خوب است پونه برای عفونت زنان خوب است ؛ مصرف پونه و تاثیرش در عفونت رحم همگی در سایت فال و …

فواید و مضرات بلوبری

فواید و مضرات بلوبری ؛ خواص و عوارض مصرف بلوبری برای کودکان

فواید و مضرات بلوبری ؛ خواص و عوارض مصرف بلوبری برای کودکان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

فواید و مضرات بلوبری

طبیعت بلوبری سرد و خشک می باشد. ارزش غذایی بلوبری یا زغال اخته آبی (۱۰۰ گرم) کالری : ۵۷ چربی : ۰٫۳ گرم کربوهیدرات : ۱۴ گرم قند : ۱۰ گرم پروتئین : ۰٫۷ گرم فیبر : ۲٫۴ گرم . مصلح زغال‌اخته عسل، گلنگبین است.بلوبری که به نام های زغال اخته آبی، تمشک آبی یا قاراگیله هم شناخته می شود میوه ای تابستانی از سرده ی سیاه گیله است که به رنگ آبی تیره یا بنفش یافت می شود، طعم بلوبری شیرین می باشد.

بلو بری دارای مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین C و ویتامین A است. اینها انواع مختلفی از مواد مغذی مؤثر هستند که به جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی در قسمتهای بدن مانند ریه، مری، روده بزرگ، دهان، لوزالمعده و غیره کمک می کند. که به سنتز DNA کمک می کند و می تواند از جهش آن جلوگیری کند.

به‌سبب وجود انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، فیبر، مواد معدنی و ریز مغذی‌ها در آن است. رنگ آبی و بنفش این میوه، به سبب تجمع آنتوسیانین‌هایی است که عاملی برای لاغری و سلامت قلب به‌شمار می‌روند. بوته گیاه بلوبری، تمامی املاح و مواد معدنی موجود در خاک را تصاحب می‌کند تا بتواند رشد کند و در نتیجه تمامی این مواد مغذی را به میوه‌هایش می‌بخشد.

بلوبری و آب بلوبری خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی دارد که به جلوگیری از اتصال باکتری E.coli به دیواره مثانه کمک کرده و به این ترتیب به درمان عفونت ادراری کمک می کند. بلوبری خواص ضد التهابی دارد و به کاهش درد عضلانی و کاهش خستگی ورزشکاران و بدنسازان پس از تمرینات بدنسازی کمک می کند.

همان‌طور که حتما حداقل یک‌بار تجربه کرده‌اید، ورزش شدید می‌تواند باعث درد عضلانی و خستگی شود که دلیل این امر التهاب موضعی و استرس اکسیداتیو به‌وجودآمده در بافت عضلانی است.

طبق تجربه‌های به‌دست‌آمده مکمل‌های حاوی بلوبری ممکن است بتوانند آسیب‌هایی را که در سطح مولکولی رخ می‌دهد کاهش بدهند، درد را به حداقل برسانند و از طرفی ضعف عملکرد عضلات را کاهش دهند. طبق مطالعاتی که در همین زمینه روی ۱۰ زن ورزشکار انجام شد، مصرف بلوبری پس از تمرینات شدید ورزشی پا، بهبود زیادی در سرعت عملکرد ماهیچه‌ها و عضلات داشته است.

همان‌طور که گفتیم بلوبری فشارخون و اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. اما باید بدانید، فشارخون بالا و کلسترول بد بیماری نیستند، بلکه ریسک ابتلا به بیماری را بالا می‌برند. پس مسئله‌ی مهم این است که آیا بلوبری می‌تواند مانع مشکلات قلبی جدی و خطرناکی مانند سکته‌ی قلبی شود؟

در پاسخ این پرسش باید بگوییم در سال ۲۰۱۳ مطالعه‌ای در همین زمینه روی ۹۳۶۰۰ پرستار انجام شد که نشان می‌داد خطر بروز حمله‌ی قلبی در این افراد با مصرف آنتوسیانین (اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در بلوبری) تا ۳۲ درصد کاهش داشته است. هرچند تحقیق عنوان‌شده یک مطالعه‌ی میدانی محسوب می‌شود و نمی‌تواند ثابت کند که بلوبری خطر بروز حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد که بلوبری اثرات مثبتی بر عوامل بروز مشکلات قلبی دارد و آنها را کاهش می‌دهد.

میزان شکر موجود در بلوبری نسبت به سایر میوه‌ها مناسب‌تر است. از این لحاظ می‌توان میزان قند موجود در یک فنجان بلوبری یعنی معادل ۱۵ گرم از این میوه را با قند موجود در یک سیب کوچک یا یک پرتقال نسبتا بزرگ برابر دانست، اما نکته‌‌ی مهم این است که ترکیبات زیست‌فعال بلوبری اثرات مخرب قند را کاهش می‌دهد و قندخون را کنترل می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید عفونت‌های دستگاه ادراری یکی از مشکلات رایج در زنان است. آن‌طور که مطالعات مختلف مشخص می‌کند آب بلوبری می‌تواند باعث جلوگیری از این عفونت‌ها شود. از آنجایی که بلوبری بسیار شبیه به خانوده‌ی کرنبری‌هاست، بسیاری از مواد فعال موجود در بلوبری شبیه به ترکیبات موجود در کرنبری‌ها هستند. این مواد که ضدچسبندگی نام دارند، به متصل‌نشدن باکتری‌های اشیریشیا کُلی (E.coli) به دیواره‌ی مثانه کمک می‌کند. هرچند بلوبری در این زمینه زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است اما احتمالا به دلیل مشابهت با هم خانواده‌ی خود کرنبری تأثیراتی همانند این میوه‌ی خواهد داشت.

محققان، کاهش استرس را از خواص بلوبری، می‌دانند و بر مصرف مداوم آن به سبب آنتی‌اکسیدان موجود و محافظت از اعصاب تاکید دارند. چای بلوبری، به‌خاطر طعم خوب و رنگ زیبا، ‌ طرفداران بسیاری دارد، خوب است بدانید که این دمنوش، بر عملکرد شناختی مغز شما تاثیر می‌گذارد و آن را تقویت می‌کند.

در دورانی که جهان با یک ویروس خطرناک مقابله می‌کند که روزانه، تعداد قابل توجهی از جمعیت جهان را به کام مرگ می‌کشاند، تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار اهمیت پیدا می‌کند. یکی از فواید بلوبری، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این میوه مجهز به ویتامین‌های متعددی است که برای تجهیز بدن در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها بسیار کاربرد دارند و فرآیند جذب آهن توسط بدن را تسریع می‌کنند.

بلوبری منبع غنی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی و ویتامین K است که به تقویت و سلامت استخوان ها کمک کرده، قابلیت ارتجاعی و تراکم استخوان ها را افزایش می دهد و برای حفظ ساختار استخوانی مفید است.

خداوند در دل کوچک این میوه خوشمزه آبی رنگ، درمان هزاران بیماری را نهاده است؛ به‌طوری‌که گروهی از محققان در دانشگاه میسوری آمریکا اثبات کرده‌اند که این میوه قادر به درمان سرطان دهانه رحم در بانوان است. از فواید بلوبری؛ وجود مقادیری رزوراتول در ترکیب آن است که سلول‌های سرطانی دهانه رحم را هدف می‌گیرد و ِآن‌ها را نابود می‌کند.

گنجاندن این میوه در رژیم غذایی بیمار حتی به اندازه نیم فنجان در روز، روند بهبود را سرعت می‌بخشد. البته اثربخشی زغال اخته آبی بر دیگر سرطان‌ها نیز به اثبات رسیده است و ترکیبات این میوه با حمله به سلول‌های سرطانی مانع تجمع و پیشروی آن‌ها می‌شود.

مصرف زیاد بلوبری به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین کا با داروهای ضد انعقاد خون از جمله وارفارین تداخل دارویی ایجاد می کند.برخی افراد ممکن است به بلوبری آلرژی داشته باشند، علائم این آلرژی به صورت خارش، تورم یا سخت نفس کشیدن، ظاهر می شود.

آشنایی با دیگر خواص بلوبری

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص بلوبری آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص بلوبری

بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و تُرک‌های غرب گیلان به این میوه‌ی ترش و شیرین قاراگیله می‌گویند. بلوبری که با نام های سیاه گیله ، توت آبی و زغال اخته آبی هم شناخته می شود یکی از میوه های مفید فصل تابستان است. بلوبری به همراه میوه های شناخته شده ای مانند خرمالو و کیوی در راسته خلنگ سانان دسته بندی می شود.

کشت بلوبری تا قرن بیستم کشف نشده بود. پیش از آن، این میوه بومی آمریکای شمالی فقط در جنگل ها و مراتع موجود بود. این میوه کوچک اما مفید می تواند مزایای سلامتی بسیاری داشته باشد، برخی از فواید بلوبری عبارتند از:بهبود سلامت قلب، سلامت پوست، فشار خون، پیشگیری از سرطان، دیابت و همچنین سلامت روانی!همچنین از آن به عنوان طعم دهنده در ژله ها، مرباها، مواد غذایی طعم دار، تاپی کیک ها، پودینگ ها، ماست و غیره استفاده می شود. ترکیب آبی زیبا از شیرین و ترشِ بلو بری یک درمان سالم است که با طعم خوبی همراه است.

بلوبری هم مانند دیگر افرادِ خانواده‌اش یعنی کرنبری (Cranberry) و هاکلبری (huckleberry) معمولا به‌صورت بوته یا درختچه‌های گلدار به‌عمل می‌آید و رنگ میوه‌ی آن از آبی تا بنفش متغیر است. این میوه‌ی کوچک معمولا بین ۵ تا ۱۶ میلی‌متر قطر و انتهای آن زائده‌ای تاج‌مانند وجود دارد. بلوبری در ابتدا سبز‌ و هنگامی که کاملا رسیده می‌شود، از سبز به آبی‌ و بنفش تغییر رنگ می‌دهد.

خواص بلوبری و جلبک دریایی

بلوبری باعث هضم بهتر کاهش وزن و احساس سیری و لاغری میشود تحقیقات نشان داده است ک مصرف مداوم بلوبری باعث تسریع در از بین بردن چربیها ی شکم و پهلوها میشود و باعث تقویت حافظه میشود. بعد از مصرف جلبک اسپیرولینا به سرعت تاثیر آن روی اشتهایتان را مشاهده خواهید کرد. در واقع اسپرولینا یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی متعدد مانند پروتئین ها و مواد معدنی است و می تواند بسیاری از نیازهای بدنی مصرف کننده ها را تامین کند. این ماده ی غذایی برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه می شود.

بلوبری از کجا بخریم

بلوبری یک میوه امریکایی است که غالبا طعمی شیرین دارد و در رنگ های آبی و بنفش به فروش می‌رسد. بلوبری را میتوان از فروشگاه های عرضه میوه و سبزیجات تهیه کرد .  بلوبری، دمنوش بلوبری، مربای بلوبری، شربت بلوبری و کیک بلوبری نیز با این خرید اینترنتی در منزل قابل تهیه است. بلوبری را از بازارهای میوه بزرگ مثل بازار تجریش در تهران میتوان خرید.

بلوبری برای سگ

بلوبری کوچک است، و این باعث می شود که یک تشویقی مناسب باشد (به خصوص در صورت یخ زدگی). اندازه آنها هنوز هم می تواند مهم باشد. بسته به بزرگ بودن و کوچکی سگ شما، ممکن است خطر خفگی داشته باشد. اگر سگ نژادی کوچکتر دارید، فقط وقتی کنارشان هستید به آنها بلوبری بدهید. شما همچنین می توانید از بلوبری “وحشی” استفاده کنید زیرا این میوه کوچکتر از بلوبری عادی است. اگر سگ شما به طور تصادفی مقدار زیادی بلوبری بخورد ممکن است ناراحتی دستگاه گوارش داشته باشد. فیبر زیاد همیشه چیز خوبی نیست. از آنجا که بلوبری سرشار از فیبر است، اگر سگ شما مقدار زیادی از آنها را بخورد ممکن است دچار اسهال شود و شکمش نسبت به لمس حساس باشد.

بلوبری و کرن بری

بلو بری دارای مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین C و ویتامین A است. اینها انواع مختلفی از مواد مغذی مؤثر هستند که به جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی در قسمتهای بدن مانند ریه، مری، روده بزرگ، دهان، لوزالمعده و غیره کمک می کند. که به سنتز DNA کمک می کند و می تواند از جهش آن جلوگیری کند.

کرن بری، میوه‌ای با ظاهری جالب و اشتهابرانگیز است و به‌خاطر داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان از جمله ویتامین C، ویتامین E و فیبر به سوپر غذا نیز معروف است. از خواص کرن بری می‌توان کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پیشگیری از سرطان را نام برد.

بلوبری و فاویسم

فاویسم (به انگلیسی: Favism) یا بیماری باقلایی یا G6PD Deficiency بیماری ارثی خونی است که در اثر نقص آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز ایجاد می‌شود. آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز، آنزیم مهمی در شانت هگزوز مونوفسفات است که برای حفظ ذخایر داخل سلولی گلوتاتیون احیا شده لازم است.

مواد غذایی زیر نباید استفاده شوند و در صورت استفاده باید به میزان خیلی کم استفاده شوند: خانواده نخودیان (لگومینوزه): باقلا، انواع لوبیا، سویا، انواع نخود، عدس، گیاه خرنوب، کهور سولفیت‌ها و غذاهای شامل آنها منتول و مواد غذایی و فراورده‌های بهداشتی البته عصاره نعناعی طبیعی مشکلی ایجاد نمی‌کند. رنگ‌های خوراکی مصنوعی، حنا، نوشابه‌های الکلی، نوشابه گازدار مصرف اسید اسکوربیک که در برخی ویتامین‌ها استفاده می‌شود به میزان زیاد مشکل‌ساز خواهد بود. بلوبری، آب تونیک و شراب قرمز

بلوبری و تیروئید

انواع توت‌ها، از توت‌فرنگی گرفته تا بلوبری و تمشک، برای کاهش علائم پرکاری تیروئید مفید هستند. این میوه‌ها، مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را برای بدن فراهم می‌کنند، درنتیجه سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارند. یادتان باشد خوردن روزانه توت‌ها برای اثرگذاری مناسب، لازم است. دمنوش بلوبری برای حفظ سلامت بدن خواص بیشماری دارد که یکی از مهم ترین آنها درمان کم کاری تیروئید می باشد.

بلوبری و کبد چرب

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زغال اخته و بلوبری به مدت ۳ تا ۴ هفته باعث کمک به بهبود فیبروز کبدی می‌شود.

نحوه مصرف بلوبری

بلوبری تازه را برای تهیه سالاد میوه، شربت و کوکتل بلوبری، ژله بلوبری، مربای بلوبری، کیک و پای بلوبری و بلوبری خشک را به عنوان نوعی خشکبار مانند آلبالو خشک مصرف می کنند.

بهترین زمان مصرف بلوبری

با توجه به اینکه آب جوش و چای میزان جذب آهن را کاهش می دهد بهترین زمان مصرف دمنوش بلوبری می تواند ۲۰ دقیقه قبل از وعده غذایی باشد. بنابراین به زمان مصرف دمنوش بلوبری توجه داشته باشید تا بهترین اثر بخشی را از آن داشته باشید.

خواص بلوبری برای مغز

بلوبری یکی از بهترین میوه ها برای تقویت حافظه می باشد، آنتوسیانین های موجود در بلوبری باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.بلوبری همچنین در کاهش افت شناختی سلامت مغز در زنان مؤثر است. توصیه می شود میوه های بلوبری مصرف کنید یا آب آن را بنوشید.

بلوبری و قاعدگی

متخصصان معتقدند که فیبر موجود در بلوبری برای کاهش گرفتگی و درد در دوران قاعدگی و پریود مفید بوده و به تنظیم قاعدگی کمک می کند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 22 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.