; طبع جگر ؛ طبیعت جگر برای بدن کودکان گرم است یا سرد - فال و خواب
آبغوره اسیدی است یا قلیایی و نحوه مصرف صحیح آبغوره برای کاهش چربی

آبغوره اسیدی است یا قلیایی و نحوه مصرف صحیح آبغوره برای کاهش چربی

آبغوره اسیدی است یا قلیایی آبغوره اسیدی است یا قلیایی ؛ نحوه مصرف صحیح آبغوره برای کاهش چربی همگی در سایت فال و خواب .امیدواریم …

خواص روغن گلیسیرین ؛ مهربانی برای مو و چاقی صورت و ابرو نی نی سایت

خواص روغن گلیسیرین ؛ مهربانی برای مو و چاقی صورت و ابرو نی نی سایت

خواص روغن گلیسیرین خواص روغن گلیسیرین ؛ مهربانی برای مو و چاقی صورت و ابرو نی نی سایت همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب …

وازلین و پسوریازیس ؛ درمان قطعی پسوریازیس با استفاده از وازلین

وازلین و پسوریازیس ؛ درمان قطعی پسوریازیس با استفاده از وازلین

وازلین و پسوریازیس وازلین و پسوریازیس ؛ درمان قطعی پسوریازیس با استفاده از وازلین همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش …

طبع جگر

طبع جگر ؛ طبیعت جگر برای بدن کودکان گرم است یا سرد

طبع جگر ؛ طبیعت جگر برای بدن کودکان گرم است یا سرد همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

طبع جگر

طبع دل و جگر گوسفندی گرم می باشد.در گرم مزاجان سرکه و گشینز و در سردمزاجان ادویه گرم مانند دارچین، زیره، نمک مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج جگر سیاه است.کالری گوسفند، جگر در حالت تفت مختصر و سپس بطور ملایم همراه با آب پخته شده ۲۲۰ کیلو کالری و در حالت خام ۱۳۹ کیلو کالری و در حالت پخته، سرخ شده در ماهی تابه ۲۳۸ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم می باشد.

جگر سیاه به دلیل داشتن انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. طبع جگر سیاه و ارزش غذایی بالای آن، این خوراک را به یک داروی شگفت انگیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها در طب سنتی تبدیل کرده است.این ماده غذایی سرشار از مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین آ، ث، ب۱۲ و ویتامین دی است. جگر حاوی درصد زیادی پروتئین، کالری، آهن، روی، مس، انواع ویتامین خانواده B است و برای تقویت حافظه، سیستم بدن و بهترین ماده غذایی برا خون سازی بدن است و تفاوت زیادی بین جگر سفید و سیاه وجود ندارد.

جگر سفید همان شش یا ریه است که تمامی خواص و فواید جگر سیاه را به همراه دارد با این تفاوت که میزان درصد پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه است اما درصد کلسترول بیشتری در جگر سفید نسبت به جگر سیاه وجود دارد و به طور کلی میزان آهن موجود در جگر سفید یا سیاه دو سه برابر بیشتر از گوشت گاو است و به عنوان بهترین ماده غذایی برای درمان کم خونی محسوب می شود. جگرها حتی از میوه ها و سبزیجات نیز پر ویتامین تر می باشند. کار جگر یا کبد در بدن انسان و یا حیوان پردازش کردن غذای هضم شده، پاک سازی سم ها و یا دارو از خون، ذخیره کردن موارد مهم مانند آهن، ویتامین، گلوکز و سایر مواد مغذی می باشد.

جگر گوسفند از قدیم تا به امروز یکی از غذای های اشرافی شناخته می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. این غذا در زمان قدیم یکی از مهم ترین غذا های اشراف و پادشاهان بوده است. این غذا به مرور زمان و شکل گیری جامعه به سفره ی مردم عادی راه یافت و امروزه جز محبوب ترین غذا های ایرانی می باشد. طبع دل و جگر گوسفندی گرم می باشد.جگر سیاه همان کبد است که سوخت و ساز مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و سموم بدن یک دام در آن انجام می‌شود. با وجود این که پروتئین موجود در جگر سیاه، هم‌رده پروتئین گوشت قرمز است، آهن موجود در آن دو تا سه برابر آهن موجود در گوشت گاو است. این اندام همچنین سرشار از چربی است.

مصرف متعادل جگر سیاه در حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و گوش داخلی بسیار موثر است. یکی از مهمترین خواص جگر و موارد مصرف آن کمک به درمان کم‌خونی و رفع آن، به ویژه برای زنان و دختران نوجوان است. به طور کلی جگر سیاه یا همان کبد خون نسبتا زیادی تولید می‌‌کند؛ بنابراین برای مبتلایان به کم‌خونی توصیه می‌‌شود.

جگر گاو یا گوسفندی؛ همان طور که گفتیم جگر یکی از بهترین و غنی ترین غذایی است که برای تمام سنین مناسب می باشد. جگر برای درمان بعضی از بیماری مثل کمبود آهن و خوب مناسب می باشد. میان سفره ایرانی هم جگر گوسفند و هم جگر گوساله بسیار طرفدار دارد ولی با اینکه هر دو سرشار از مواد مفید هستند ولی فرق زیادی باهم دارند مهم ترین آن هم طبع سرد و گرم آن است. طبع جگر گوسفندی، گرم دارد و طبع جگر گوساله، سرد دارد.

اصطلاحا به جگر، یک دست جگر می گویند که شامل قسمت های مختلفی چون، جگر سیاه، جگر سفید، دل، قلوه، خوئک و… می باشد. جگر سیاه یا کبد یکی از محبوب ترین قسمت های یک دست جگر است. طبع جگر سیاه گوسفندی، گرم می باشد. از مهم ترین خواص جگر گوسفندی می توان از: جگر سیاه دارای پروتئین، آهن، اسیدفولیک، ویتامین A , B آهن و روی موجود در جگر بسیار قابل توجه می باشد که خوردن آن به افرادی که داری کم خونی هستند، پیشنهاد می شود. جگر سیاه مملو از ویتامین A می باشد که برای تقویت بینایی مفید است. جگر بسیار برای بدن مفید و بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند. از دیگر خواص آن می توان به تقویت مخاط دستگاه تنفسی- فوقانی و گوش داخلی اشاره کرد.

جهت ادامه حیات، پروتئین ها نقش مهمی را در بدن انسان دارد و در تمام بخش های بدن نیز پیدا می گردد. بیشتر از یک چهارم جگر گوسفندی از پروتئین ساخته شده و باعث می شود که اسیدهای آمینه بدن، تامین گردد. در واقع از موارد تشکیل دهنده پروتئین ها اسیدهای آمینه می باشند. جگرها منبع خوبی از پروتئین ها می باشند که مصرف آن باعث ایجاد شدن عضله، بالارفتن متابولیسم، کم شدن اشتها و موارد دیگر می شود.

جگر سیاه به دلیل داشتن مقادیر فراوان زینک و ویتامین A از رگ‌های خونی در بدن مراقبت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در نتیجه بدن دچار بیماری‌های مختلف ویروسی و عفونی نمی‌شود. همچنین ویتامین A، از رشد باکتری‌های مضر در بدن جلوگیری می‌کند. این خاصیت خوراک جگر، به خصوص برای حفظ سلامت پوست و پیشگیری از بیماری‌های عفونی و مزمن پوستی بسیار مفید است.

کالری بالا و هضم سخت جگر گوساله نام برد. جگر گوسفند راحت تر هضم می شود. این سخت هضم شدن مربوط به چربی بالایی است که جگر گوساله دارد. طبع و مزاج برای انتخاب غذا بسیار مهم می باشد و جگر گوسفند نزدیک ترین طبع و مزاج به انسان است. ارزش غذایی جگر گاو و گوسفند با هم برابر است و نمی توان گفت پروتئین و ویتامین های کدام بیشتر است. جگر گوسفند بافت نرمی نسبت به جگر گاو دارد. جگر گوساله کلسترول پایین ترین نسبت به جگر گوسفند دارد. طبع جگر گاو سرد و طبع جگر گوسفندی گرم می باشد.

یکی دیگر از قسمت های جذاب یک دست جگر، جگر سفید یا ریه گوسفند می باشد که دارای خواص زیادی است که عبارتند از: جگر سفید سرشار از آهن، پروتئین و ویتامین A می باشد. البته ویتامین A در جگر سیاه بیشتر می باشد. جگر سفید گوسفند برای افرادی که می خواهید لاغر شوند بسیار انتخاب خوبی می باشد به دلیل اینکه باعث می شود افراد سریع سیر شوند. به دلیل وجود ویتامین D و E برای پوکی استخوان بسیار مفید می باشد. جگر سفید برای درمان تب و اگزما پوستی نیز مفید است. برای رشد عضلات بدن مفید می باشد. اگر مبتلا به خشکی چشم، پوست و شب کوری هستید جگر سفید گوسفند میل نمایید.

آشنایی با دیگر خواص جگر

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص جگر آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص جگر

از محبوب ترین غذاهای ایرانی می توان از دل و جگر نام برد که طرفدار بسیار زیادی دارا می باشد. خوردن دل و جگ بسیار لذت بخش است. البته روش های طبخ در شهر های ایران متفاوت می باشد ولی به هر روشی این غذا طبخ شود، جز غذای های بسیار خوش رنگ و بو می باشد که خواهان بسیاری دارد.

خواص جگر گوسفندی بسیار زیاد بوده و جزو غذاهای مقوی حساب می گردد که می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. این منبع غذایی خاصیت های فراوانی دارد و به حذف کردن ماده های سمی از بدن کمک خواهند کرد و همچنین باعث بازسازی دستگاه ایمنی و گوارش می شوند. جگر گوسفند می تواند منبع شگفت انگیزی از ویتامین، پروتئین، اسیدهای چرب، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها باشد.

جگر سفید در میان مردم یکی از مواد غذایی سرشار از آهن که برای کم خونی مناسب است. جگر بعنوان بزرگترین غده در بدن شناخته می‌شود که فعالیت های سوخت و ساز بدن چون گوارش را برعهده دارد. خیلی از ما هنگام خرید جگر سردرگم می‌شویم زیرا دو نوع جگر سفید و سیاه در بازار موجود است که هر کدام از آنها خاصیت هایی زیادی برای شما دارند.

خواص جگر برای کودکان و زردی نوزاد

مصرف جگر برای کودکان که زیر یک سال هستند ممنوعیت مصرف دارد.به این نکته توجه داشته باشید که جگر مرغ ویتامین آ فوق العاده زیادی دارد و علی رغم مفید بودن برای کودکان ، اگر در مصرف آن زیاده روی شود، خاصیت سمی پیدا می کند. به همین دلیل قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید .

خواص جگر برای بدنسازی

به عقیده پژوهشگران، کمبود ویتامین B۱۲ افت توانایی جسمانی و قدرت بدنی ورزشکاران را بدنبال داشته و باعث کاهش توانایی آنان می‌شود. جگر مرغ دارای ویتامین A. است که به بهبود و تقویت بینایی کمک می‌کند، جگر برای استخوان‌ها و عضلات بسیار مفید است، زیرا حاوی مقادیر فراوانی فسفر است. فسفر نقش بسیار مهمی در اکثر واکنش‌های بیوشیمیایی بدن ورزشکاران دارد. جگر حاوی ویتامین B۱ بوده که ویتامینی اساسی در آزاد سازی انرژی کربوهیدرات‌ها، ارتقاء سلامت سیستم عصبی، ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن ورزشکاران نقش مهمی دارد.

خواص جگر برای کرونا

برای مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از ملزومات مهم است و بیماران کرونایی که در خانه قرنطینه می‌شوند باید مواد غذایی مناسب را دریافت کنند. جگر گوسفند، گاو و جگر مرغ به شرط تازه بودن منبع تامین ویتامین آ هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک بسیاری می‌کند .

خواص جگر برای مردان و اسپرم

تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد. مقدار کمی از جگر منبع سرشاری از ویتامین آ است که برای افزایش قدرت باروری مفید می باشد. مطالعات نشان می دهند که مردانی که روزانه به مقدار فراوانی ویتامین آ مصرف می کنند تعداد اسپرم هایشان بالاتر و روابط جنسی بهتری نسبت به کسانی که ویتامین آ مصرف نمی کنند دارند.زمانی که ویتامین آ بدن کم می شود تولید اسپرم هم به طور چشمگیری کاهش مییابد.جگر نیز یک منبع غنی از روی است. بدن ۵ میلیگرم روی دفع می کند (یک سوم نیاز روزانه تان). بنابراین آخر هفته بدنتان روی را ذخیره کرده است.

با اینکه جگر به علت وجود آهن زیادی برای بانوان بسیار مفید است ولی مصرف بیش از حد آن برای آقایان بسیار مضر می باشد زیرا باعث تجمع بیش از حد در کبد و کلیه می شود و باعث بروز اختلالات جدی در این دو عضو خواهد شد همچنین باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود.

خواص جگر و قلوه

دل و قلوه یکی دیگر از اعضای گوسفند است که منبع خوبی از ویتامین B12، آهن و پتاسیم ، پروتئین ،ریبوفلاوین، ویتامین B6، اسیدفولیک و نیاسین بوده و چربی و کلسترول کمتری نسبت به دیگر امعا و احشا گوسفند دارند .جگر تنها منبع گوشتی است که دارای ویتامین ث بوده و در سلامت پوست و مو و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

قلوه کم چرب تر از دل بوده و میزان پروتئین موجود در آن از دل و جگر بیشتر است . قلوه سرشار است از مواد مغذی مهم، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳. به همین دلیل است که قلوه را به‌عنوان خوراکی مهمی برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب معرفی می‌کنند.

بهترین روش پخت جگر

سلیقه مردم در خوردن جگر متفاوت است. بعضی کباب شده اش را ترجیح می دهند، عده ای دیگر دوست دارند خام خواری کنند و یک عده هم می خواهند جگر به صورت آبدار پخته شود. اما کدام روش پخت بهتر است؟ متخصص تغذیه می گوید: بهترین روش پخت، کباب کردن یا آب پز کردن است. جگر به دلیل بافت لطیفی که دارد، اگر کمی بیشتر از حد معمول روی آتش نگه داشته شود، می سوزد و ویتامین هایش تا حدی از بین می رود. ولی نسبت به زمانی که آبدار پخته می شود، بهتر است.

باید این نکات را توجه نمایید که سم ها و داروهای هورمونی که در جگر گوسفند وارد شده است در زمان پختن از بین نخواهد رفت ولی میکروب ها و یا انگل ها با حرارت از بین می روند. پس جگر را به خوبی بپزید و بدون آب و سفت میل نمایید.بررسی کنید که جگر حتماً سالم باشد و رنگ سیاه نداشته باشد.وجود دانه های سفید و یا کیست های انگلی بیماری زا بوده و از خوردن آن اجتناب نمایید. چک نمایید که جگری که از وسط برش داده اید حاوی انگل نباشد که اگر حرارت کافی نبینند می توانند موجب مشکلات بینایی شوند. حتماً مصرف جگر مناسب و متعادل باشد تا مشکلی برای کسی ایجاد نگردد.

جگر برای سگ و گربه

برخی از افراد جگر مرغ را در برنامه غذایی سگ خود قرار می‌ دهند و به او جگر مرغ نیز می دهند. در این باره باید بگوییم که جگر دارای پروتئین می باشد، اما دامپزشکان توصیه کردند تا جگر مرغ را در ابتدا صاحبان سگ بپزند و سپس به حیوان خود بدهند. چرا که به این گونه هضم جگر برای این حیوانات خانگی زیبا آسان تر خواهد بود و هم چنین مشکلات گوارشی برای آن ها به وجود نمی آورد.در جگر مرغ مواد مغذی مانند پروتئین، انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین a، روی، آهن، مس و فسفر وجود دارد. به همین دلیل جگر مرغ برای سگ می‌ تواند یک غذای خوب باشد. اما به یاد داشته باشید که نباید به طور همیشگی به حیوان خود جگر بدهید.

گربه‌ها شکارچی‌های ماهری هستن و در طبیعت با شکار موش و پرنده و موجودات کوچیک تغذیه می‌کنن و وقتی یه حیوون رو شکار می‌کنن همه قسمت‌های بدنش رو میخورن که شامل جگر، دل و سنگدان (در مورد پرنده ها) هم میشه. پس مقدار کم جگر جزو غذاهای مضر برای گربه نیست و تازه اگه در حد اعتدال به گربه‌تون جگر بدین می‌تونه براش مفید باشه

جگر برای شیمی درمانی

بسیاری از افراد به ویژه به هنگام وجود بیماری هایی نظیر کمخونی ها، یا شرایطی مثل وجود ضعف، بی حسی و کم انرژی بودن، در حین شیمی درمانی، در طی بارداری و در سنین کودکی، با یک باور نادرست ، به سراغ مصرف امعا و احشا نظیر دل، جگر و قلوه می روند. غافل از اینکه اتفاقا ترکیبات موجود در این مواد دقیقا برای تمام این موارد بسیار خطرناک می باشد. میزان کلسترول دل و قلوه مانند جگر سیاه و بالاتر از گوشت قرمز است و همچون روغن جامد حاوی چربی خطرناک ترانس است. به علاوه مصرف آنها برای بیماران قلبی ـ عروقی، مبتلایان به نقرس و آنهایی که اسیداوریک و کلسترول خونشان بالاست و نارسایی کلیوی و بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید دارند، اصلا توصیه نمی شود

جگر سیاه علاوه بر آن که محل ذخیره انواع ریز مغذی هاست، محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، هورمونی و دارویی و همچنین منبع انواع میکروب ها، ویروس ها و باکتری های بدن دام است، به همین دلیل احتمال دارد برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر سیاه و قلوه دام اندوخته شده و برای مصرف کننده بسیار خطرناک باشد. مصرف این مواد غذایی، علاوه بر اینکه سبب افزایش چربی های خون میشود، سیستم ایمنی را نیز به شدت تضعیف می نماید. لذا مثلا در دوران بارداری یا حین درمان سرطان اصلا توصیه نمی شوند. .

جگر در فریزر خرب میشود

حتماً جگر تازه را مصرف نمایید و مدت زمان نگه داری آن در یخچال دو روز می باشد و نباید آن را داخل فریزر نگه داری نمود.

جگر و دیابت

با توجه به اینکه امعا و احشا دارای کلسترول بالایی هستند بهتر است افراد دیابتی از مصرف جگر خودداری کنند. با این حال، به مقدار می توانید مصرف کنید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 2 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.