; خواص ترخون در سبزی خوردن و خاصیت مصرف ترخون در سبزی خوردن - فال و خواب
خاصیت شیر سویا ؛ خواص شیر سویا برای تقویت جنین زنان باردار

خاصیت شیر سویا ؛ خواص شیر سویا برای تقویت جنین زنان باردار

خاصیت شیر سویا خاصیت شیر سویا ؛ خواص شیر سویا برای تقویت جنین زنان باردار همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل …

دل مرغ و کم خونی ؛ مضرات مصرف دل مرغ برای کم خونی کودکان

دل مرغ و کم خونی ؛ مضرات مصرف دل مرغ برای کم خونی کودکان

دل مرغ و کم خونی دل مرغ و کم خونی ؛ مضرات مصرف دل مرغ برای کم خونی کودکان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

خواص کدو حلوایی برای پوست ؛ درمان لکه های تیره پوستی با کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی برای پوست ؛ درمان لکه های تیره پوستی با کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی برای پوست خواص کدو حلوایی برای پوست ؛ درمان لکه های تیره پوستی با کدو حلوایی همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم …

خواص ترخون در سبزی خوردن

خواص ترخون در سبزی خوردن ؛ خاصیت مصرف ترخون در سبزی خوردن

خواص ترخون در سبزی خوردن ؛ خاصیت مصرف ترخون در سبزی خوردن همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

خواص ترخون در سبزی خوردن

مزاج آن گرم و خشک است.کالری ترخون در حالت خشک شده، ادویه ۲۹۵ کیلو کالری و در حالت تازه ۴۸ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم می باشد.مصرف ترخون همراه رازیانه، کرفس و عسل به اصلاح آن کمک می‌کند و خواص و مزاج آن را بهبود می‌بخشد. اشتها آور و مقوی معده است. جویدن آن دهان را خوش بو می‌کند. بوی تند و معطر ترخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می ‏شود. ترخون همچنین موجب مهار رشد میکروب ‏های روی پوست نیز می ‏شود و به این ترتیب موجب کاهش بیشتر بوی بدن می ‏شود. روغن ‏های فرار موجود در ترخون گردش خون و مخاط را بهبود می ‏بخشند. جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‎ها می‎شود. کسانی که نقرس دارند از دم‎کرده ترخون استفاده کنند.

برای دردهای رماتیسمی ۱۰ گرم ترخون را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده سپس روزی ۳ فنجان میل شود. ترخون برای درد مفاصل مفید می‎باشد بهتر است همراه غذا خورده شود و یا کوبیده آن به‎صورت ضماد استفاده گردد. ترخون تولید صفرا به وسیله ‏ی کبد را افزایش می‏ دهد و به این ترتیب به هضم و گوارش غذا کمک می‏کند. افرادی که فشار خون بالایی دارند می‏توانند از این سبزی به جای نمک در غذا استفاده نمایند. ترخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم‏های روده‏ای نیز دارد. خشک کننده رطوبت بدن است لذا مصرف آن در افراد لاغر اندام باید با احتیاط باشد. استفاده از سبزی ترخون در درمان بی‌خوابی افرادی سوداوی مزاج موثر است. این دسته از افراد می‌توانند ترخون را خشک کنند و روی غذاهای خود بریزند و بخورند. (زیاده روی در این مورد توصیه نمی‌شود)

ترخون حاوی مواد مغذی و روغن‌های ضروری مختلفی است که فواید بسیاری برای بدن دارند. معروف‌ترین خواص ترخون عبارتند از: تسکین درد: جویدن برگ‌های ترخون به تسکین درد، به‌خصوص تسکین درد دندان و دهان کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید از چای ترخون نیز استفاده کنید. القای خواب: نوشیدن چای ترخون برای افرادی که دچار بی خوابی هستند، مفید است. اثرات آرامش‌بخش ترکیبات این گیاه باعث می‌شود شب‌ها راحت بخوابید. افزایش اشتها: اگر اشتهایتان کم است و در غذاخوردن مشکل دارید، مصرف ترخون را امتحان کنید. با توجه به تحقیقات علمی، گزارش شده است که این گیاه باعث تحریک شیره‌های گوارشی معده و درنتیجه افزایش اشتها می‌شود. افزایش سلامت دستگاه تناسلی زنان: ترخون به حفظ سلامت دستگاه تولیدمثل خانم‌ها کمک می‌کند و همچنین برای زنانی که قاعدگی نامنظم دارند نیز مفید است.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در ترخون به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، باید کالری مصرفی به طور مساوی بین اندام های بدن توزیع شود. پلی فنل ها و فیبر رژیمی موجود در ترخون کالری مصرفی را به تمام اعضای بدن منتقل کرده و باعث کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی می شود.همانطور که گفته شد ترخون حاوی آنتی اکسیدان است و به همین سبب رگ های شما را پاکسازی می کند. همچنین پتاسیم موجود در آن برای تنظیم انقباض قلب بسیار موثر است. همچنین در برگ ترخون ماده فیتوشیمیایی ای وجود دارد که مانع تجمع رسوبات می شود و به این شکل از انسداد و رسوب جلوگیری می شود. در نتیجه قلب از بیماری ایسکمیک مصون می ماند.

ویتامین B6 موجود در ترخون نقش بسیار مهمی در سیستم اعصاب مرکزی دارد. این ویتامین به بهبود عملکرد مغز و عملکرد شناختی کمک می‌کند. ترخون از زوال عقل هم جلوگیری می‌کند. زوال عقل، مشکل از دست دادن حافظه با افزایش سن است. ویتامین B12 هم به عملکرد عصبی کمک و از هرگونه آسیب رسیدن به نورون‌ها جلوگیری می‌کند. این ویتامین به کاهش درد عصبی دست و پا نیز منجر می‌شود. علائم چنین دردهایی شامل مورمور شدن و بی‌حسی است. برگ ترخون دارای موادی است که آرامش را در بدن جاری می‌کنند و خوابی آرامی را به‌ارمغان می‌آورند. هر چند که مصرف ترخون برای رفع مشکلات مختلف مفید است، اما باز هم قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید. مصرف عادی آن در غذا مشکلی ندارد، اما چون حاوی ماده‌ی استراگول است، توصیه می‌شود که در خوردن آن افراط نشود. زیرا شائبه‌ی بروز سرطان با مصرف استراگول زیاد وجود دارد. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، بهتر است دور ترخون را خط بکشید. ترخون می‌تواند باعث قاعدگی و به‌خطر افتادن بارداری هم بشود. اگر به خانواده‌ی گیاهان کاسنی حساسیت دارید که شامل گل آفتاب‌گردان، گل داوودی، مینا و… می‌شود، بهتر است از ترخون استفاده نکنید.

ترخون برای دل درد و دردهای معده که در اثر غذا به وجود آمده است مفید است. اگر معده شما تنبل و ترشح آن ضعیف است ترخون بخورید. برای پیشگیری از تصلب شرائین و بیماریهای عروقی برگ‎های ترخون را جویده و میل شود. ترخون ترشح شیره‏ های گوارشی معده را تحریک می ‏کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می ‏شود. مسکن ملایم و یک کمک کننده‏ ی خوب به پیشگیری از بیماری‏ های قلبی و چاقی اشاره کرد(البته به شرط این که به جای نمک استفاده شود.). از قدیم الایام برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها از ترخون استفاده می ‏شده است. ترخون تنظیم کننده قاعدگی در زنان است. این گیاه مخصوصاً اگر به شکل دم کرده مصرف شود برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار سودمند است به همین دلیل برای افراد بیش فعال مفید است.

از برگ‌های ترخون برای کمک به هاضمه هم استفاده می‌شود، زیرا به ترشح صفرا از کلیه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه فرایند هاضمه در روندی طبیعی بهبود می‌یابد. این عملکرد به رفع سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر هم کمک می‌کند. سوءِهاضمه و ناراحتی های معده هم به کمک ترخون رفع می‌شوند. از سایر خواص ترخون می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سرشار است از ویتامین A ،C و گروه ب کمپلکس مانند فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین و… . این مواد به‌عنوان آنتی اکسیدان و عاملی کمکی در سوخت‌وساز بدن استفاده می‌شوند. ترخون با تحریک معده در افزایش اشتها هم نقش دارد. علاوه‌براینها به‌عنوان درمانی خانگی در رفع سکسکه، بی‌اشتهایی عصبی، سوءِهاضمه و نفخ شکم هم کاربرد دارد. فیبر موجود در این سبزی مانع از یبوست می‌شود و به خروج راحت مواد زائد از بدن کمک می‌کند. ضمنا ترخون نوعی ماده‌ی ادرارآور هم هست و به متعادل ساختن میزان آب بدن کمک می‌کند.

روغن ترخون باعث بهبود گردش خون و حذف اسید اوریک در بدن می‌شود. اسید اوریک نوعی ماده‌ی سمی مضر برای بدن است. ترخون از روماتیسم و التهاب مفصلی جلوگیری می‌کند. وجود کلسیم و فسفر در ترخون هم باعث شکل‌گیری و تقویت استخوان‌ها می‌شود. خواص ترخون به همین موارد محدود نمی‌شود، این ماده در جذب کراتینین هم نقش دارد و باعث رشد ماهیچه‌ها و افزایش حجم آنها می‌شود. منیزیم موجود در ترخون هم باعث تسکین ماهیچه‌ها و جلوگیری از انقباضات آن می‌شود.در طب سنتی از ترخون تازه برای درمان دندان درد استفاده می شود، گفته می شود که مقادیر بالای اوژنول موجود در ترخون مانند یک داروی بی حسی عمل کرده و دندان درد را کاهش می دهد. توصیه شده که برای درمان سریع دندان درد مقداری برگ تازه ترخون را بجوید. ترخون به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد، باعث کاهش پلاک بر روی دندان ها شده و احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها را کاهش می دهد. ترخون دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که به کاهش باکتری ها در دهان کمک کرده و باعث رفع بوی بد دهان می شود.

آشنایی با دیگر خواص ترخون

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص ترخون آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص ترخون

ترخون که با نام تلخون هم شناخته می شود گیاهی پایا است که در شرایط مناسب می تواند بیش از یک متر رشد کند. ترخون به همراه گیاهان شناخته شده ای مانند آرتیشو ، کنگر ، بومادران و کاسنی در راسته میناسان دسته بندی می شود.قدمت این گیاه به ۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی ‏گردد ترخون برای اولین بار در مناطق جنوبی روسیه و سیبری دیده شده است. ترخون بیشتر به صورت یک سبزی در پخت و پز استفاده می ‏شود اما از آن برای مصارف پزشکی نیز استفاده می ‏کنند. به دلیل داشتن خاصیت بی‏ حس‏ کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان درد می‏ جویدند. ریشه نام ترخون فارسی است و زبان‌های اروپایی نام ترخون را از زبان‌های خاورمیانه گرفته و این واژه برای نمونه در اسپانیایی به صورت taragona، در فرانسوی به صورت estragon و در انگلیسی به شکل tarragon در آمده است.

ترخون یک گیاه چندساله از خانواده‌ی کاسنی و ارتفاع آن ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر است. برگ‌های این گیاه بلند، باریک و بسیار معطر هستند. این سبزی طبع گرم و خشک دارد و بسیار اشتهاآور است. ترخون به‌خاطر طعم کمی تند و رایحه‌ی دل‌انگیزش در پخت‌وپز به‌کار می‌رود و علاوه بر این مصارف پزشکی متعددی نیز دارد. دم‌کرده‌ی این گیاه در رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار مؤثر است. افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند در غذاهایشان به‌جای نمک از ترخون استفاده کنند. این سبزی آن‌قدر همه‌کاره است که در کشور فرانسه به آن «پادشاه سبزیجات» می‌گویند.

ترخون (Artemisia dracunculus) گیاهی است که در دنیای آشپزی بسیار محبوب است. درواقع ترخون بخش مهمی از آشپزی فرانسوی است و یکی از چهار سبزی پرکاربردی است که به‌عنوان چاشنی در پخت‌وپز غذاهای فرانسوی به‌کار می‌رود. سایر این سبزیجات عبارتند از جعفری، جعفری فرنگی و پیازچه. ترخون به‌خاطر طعم تلخ و شیرین و رایحه‌ی دلنشینش (شبیه انیسون)، بسیار معروف است. قدمت ترخون به بیش از ۶۰۰ سال قبل برمی‌گردد. گمان می‌رود که این گیاه در قرن دهم و طی حملات مغول‌ها به ایتالیا راه یافته باشد. مغول‌ها از ترخون برای رفع بی خوابی، خوشبو کردن دهان و چاشنی استفاده می‌کردند.

خواص ترخون دم کرده

دمنوش ترخون در بهبود گردش خون کمک می‌کند. تاثیر بر روی دستگاه عصبی : دمنوش ترخون برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار سودمند است . موجب تحریک مغز و سیستم عصبی می‌شود و آن را فعال می‌سازد. تاثیر بر روی دستگاه ادراری و تناسلی: دمنوش ترخون قاعده آور ا و عادت ماهانه را مرتب می‌سازد. تاثیر بر روی غدد: کبد را پاکسازی می‌کند و موجب افزایش سرعت فرآیند سم زدایی در بدن می‌شود. تاثیر بر روی دستگاه حرکتی : دمنوش ترخون در درمان رماتیسم مفید است و مصرف آن خصوصاً در شب باعث کاهش دردهای مفصلی می‌شود. تاثیر بر روی دستگاه گوارش: دمنوش ترخون مقوی معده و دستگاه هاضمه است. نفخ و باد شکم را دفع می‌کند و مصرف دو هفته مداوم آن باعث کاهش طولانی مدت نفخ گوارشی می‌شود. هضم غذا را آسان می‌کند. اشتها آور است . دمنوش ترخون تولید صفرا می‌کندو به هضم و گوارش غذا کمک می‌نمایند. دمنوش ترخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم‌های روده ای دارد. برای درد دل و دردهای معده مفید است. یبوست را برطرف می‌سازد. خواص دیگر : دمنوش ترخون تب بر است. بوی تند و معطر ترخون برای دور کردن بوی بد دهان استفاده می‌شود. ترخون به خاطر داشتن خواص آنتی باکتریال ، برای ضد عفونی کردن زخم ها و بریدگی‌ها به کار می‌رود.

خواص ترخون برای لاغری و چاقی

در ترخون مواد معدنی و ویتامین به وفور یافت می‌شود که باعث سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن شده و با کاهش جذب چربی از روده به لاغری شکم کمک می‌کند.همچنین فیبر موجود در ترخون باعث کاهش اشتها شده و برای جلوگیری از پرخوری موثر است و باعث کاهش وزن می شود.

خواص ترخون برای کبد

برگ‌های ترخون سرشار از پتاسیم است. پتاسیم به عملکرد بهتر و درمان بیماری های کبد کمک زیادی می‌کند. فواید ترخون به نوعی است که کبد را تحریک می کند تا صفرا ترشح کند. این فرآیند باعث افزایش عملکرد دستگاه گوارش می شود. همچنین خواص ترخون موجب کاهش مشکلات گوارشی مثل سندروم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه و ناراحتی معده می شود.

خواص ترخون برای فشار خون

سبزی ترخون دارای سطوح بالایی پتاسیم هستند که باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. ترخون دارای خواص ضد التهابی است که خطر لخته شدن خون در رگ ها و مغز را کاهش داده و از سکته قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

خواص ترخون و مرزه

ترخون گیاهی از تیره کاسنیان است، در حالی که مرزه گیاهی از تیره نعناعیان می باشد.ترخون از نظر طبیعت، خیلی گرم و خشک است و نوع وحشی آن خیلی گرمتر و خشکتر از نوع مزروع و کاشته شده ی آن است. دارای قوه ی تخدیر می باشد. خواص برگها و سرشاخه های گلدار آن آن که مورد استفاده است معطر و اشتها آور و مقوی معده و محرّک و کمی ضد انگل است.تلخ و کمی مخدر است. ضد اسکوربوت استبرای جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخمهای دهان نافع است. بادها و گازها و اخلاط لزج را تحلیل می برد. انسداد مجاری زا باز می کند. خشک کننده ی رطوبتها می باشد.

مرزه طبیعت آن نسبتاً گرم و خشک است. ( خواص مرزه ) ضد نفخ و اشتها آور است و برای تقویت نیروی جنسی موثر می باشد. برای تسکین درد دندان از آن استفاده می شود. برای سرفه و تنگی نفس و درخشانی رنگ رخسار اثر مفید دارد.برای رفع ترشی غذای فاسد شده در معده و جلوگیری از استفراغ و درد قلب مفید است. برای معالجه اسهال بسیار موثر است

خواص ترخون و ریحان

ریحان سبزی پیامبران است و بدانید که هشت خاصیت در آن وجود دارد: ۱) غذا را گوارا می کند. ۲) منفذها را باز می کند. ۳و۴) دهان و باد گلو را خوشبو می سازد. ۵) اشتها را به غذا افزایش می دهد. ۶) مرض را از بین می برد. ۷) شخص را از بیماری جذام ایمن می گرداند. ۸) وقتی ریحان در شکم آدمی قرار گیرد، همه امراض را ریشه کن می سازد.

ترخون حاوی مواد مغذی و روغن‌های ضروری مختلفی است که فواید بسیاری برای بدن دارند. معروف‌ترین خواص ترخون عبارتند از: تسکین درد: جویدن برگ‌های ترخون به تسکین درد، به‌خصوص تسکین درد دندان و دهان کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید از چای ترخون نیز استفاده کنید. القای خواب: نوشیدن چای ترخون برای افرادی که دچار بی خوابی هستند، مفید است. اثرات آرامش‌بخش ترکیبات این گیاه باعث می‌شود شب‌ها راحت بخوابید. افزایش اشتها: اگر اشتهایتان کم است و در غذاخوردن مشکل دارید، مصرف ترخون را امتحان کنید. با توجه به تحقیقات علمی، گزارش شده است که این گیاه باعث تحریک شیره‌های گوارشی معده و درنتیجه افزایش اشتها می‌شود. افزایش سلامت دستگاه تناسلی زنان: ترخون به حفظ سلامت دستگاه تولیدمثل خانم‌ها کمک می‌کند و همچنین برای زنانی که قاعدگی نامنظم دارند نیز مفید است.

ترخون برای گلو درد و سرماخوردگی

ترخون دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می باشد که این امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و ابتلا به بیماری سرماخوردگی را کاهش می دهد.

ترخون برای قاعدگی

ترخون یکی از سبزیجات قاعده آور طبیعی محسوب شده که به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان قاعدگی نامنظم در زنان کمک می کند.منیزیم موجود در این سبزی باعث کاهش گرفتگی عضلات شده و به درمان کمردرد و دل‌درد پریود کمک می کند.مصرف ترخون خام و یا دم‌کرده برای خانم‌هایی که دچار عدم قاعدگی می‌باشند نافع است، زیرا ترخون در تنظیم عادت ماهانه نقش مؤثری دارد.

ترخون برای طوطی

درباره مصرف ترخون برای طوطی اطلاعات زیادی در دسترس نیست .

ترخون و رزماری

رزماری دارای دو عنصر ضد التهابی یعنی «اسید کارنوسیک» و «کارنوسل» است. این دو عنصر برای COX-2 که آنزیم ایجاد کننده درد و التهاب در بدن است نقش بازدارنده را بازی می‌کنند. یکی از بهترین گیاهان در پاکسازی ریه از مواد زائد است. مصرف آن جهت بهبود سرفه‌های خلطی و خس خس سینه مفید است. مصرف روغن گیاه رزماری به عنوان درمانی طبیعی برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند، توصیه می‌شود هرچند تاکنون هیچ مطالعه‌ علمی برای تایید این تاثیر رزماری انجام نشده است. رزماری اغلب برای درمان مشکلات گوارشی همچون بهم خوردگی معده، سوء هاضمه و یبوست و مشکلات گوارشی دیگر مورد استفاده قرار گیرد. برای رفع انسداد کبد و طحال، درمان سنگ کلیه و مثانه مفید است.

بوی تند و معطر ترخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می ‏شود. ترخون همچنین موجب مهار رشد میکروب ‏های روی پوست نیز می ‏شود و به این ترتیب موجب کاهش بیشتر بوی بدن می ‏شود. روغن ‏های فرار موجود در ترخون گردش خون و مخاط را بهبود می ‏بخشند. جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‎ها می‎شود. کسانی که نقرس دارند از دم‎کرده ترخون استفاده کنند.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 2 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.