; بادرنجبویه در دوران شیردهی ؛ فواید بادرنجبویه در دوران شیردهی زنان - فال و خواب
گلپر و دیابت ؛ کنترل و تنظیم قند خون افراد دیابتی با گلپر

گلپر و دیابت ؛ کنترل و تنظیم قند خون افراد دیابتی با گلپر

گلپر و دیابت گلپر و دیابت ؛ کنترل و تنظیم قند خون افراد دیابتی با گلپر همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که …

خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو ؛ افزایش رشد مو با مصرف سبوس برنج قهوه ای

خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو ؛ افزایش رشد مو با مصرف سبوس برنج قهوه ای

خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو خواص سبوس برنج قهوه ای برای مو ؛ افزایش رشد مو با مصرف سبوس برنج قهوه ای همگی …

طرز تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه و بهترین روش تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه

طرز تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه و بهترین روش تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه

طرز تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه طرز تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه ؛ بهترین روش تهیه دمنوش زنجبیل و زردچوبه همگی در سایت فال و …

بادرنجبویه در دوران شیردهی

بادرنجبویه در دوران شیردهی ؛ فواید بادرنجبویه در دوران شیردهی زنان

بادرنجبویه در دوران شیردهی ؛ فواید بادرنجبویه در دوران شیردهی زنان همگی در سایت فال و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

بادرنجبویه در دوران شیردهی

اگر باردار هستید قبل از مصرف بادرنجبویه به‌شکل منظم باید با پزشک‌تان مشورت کنید.گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری مؤثر و مفید است.از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید.

آشنایی با دیگر خواص بادرنجبویه

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص بادرنجبویه آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با خواص بادرنجبویه

بادْرَنجبویه یا بادَرشبی (نام علمی: Dracocephalum) نام یک سرده از تیره نعناعیان است. این گیاه از راسته نعناسانان (Lamiales) و تیره نعناعیان (Lamiaceaes) است که بین ماه‌های تیر و مرداد گل می‌دهد. رویشگاه اصلی این گیاه قسمت وسیعی از شرق مدیترانه است. امروزه به منظور بهره‌برداری‌های تزیینی و طبی و تولید عسل، این گیاه را در باغ‌ها و مزارع کشت می‌کنند. از دیرباز در ایران استفاده از خواص گیاهان در طب سنتی و درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. گاهی‌اوقات درمان‌های طبیعی و گیاهی بهتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند. یکی از این گیاهان بسیار مفید و درمانی بادرنجبویه است که خواص فراوان آن بر سلامت قلب، بیماری‌های کبد و دیابت غیرقابل انکار است.

گیاه بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از خانواده‌ی نعناع است. بادرنجوبیه به‌سرعت رشد می‌کند و در اصل بومی مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی استاین گیاه به‌طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می‌شود.

ساقه‌های گیاهان این سرده راست و چهار گوش بوده و پوشیده از کرک است. از کنار برگ‌هایش، گل‌هایی با کاسبرگ‌های رنگی می‌روید که در وهله اول زرد کم رنگ است، سپس به سفید و در نهایت به بنفش تبدیل می‌شود. می‌توان گفت تمام گیاه، عطر لیموی تندی از خود ساطع می‌کند.بادرنجبویه یا بادرشبی سرده‌ای است شامل گیاهان علفی یا بوته‌ای چندساله و به‌ندرت یک‌ساله با ساقه‌های پرشمار و برگ‌های تخم‌مرغی یا تخم‌مرغی ـ مثلثی یا تخم‌مرغی ـ مستطیلی و با برگ‌هایی با دندانه‌های منتهی به نوک بلند و خارمانند اغلب در انتها و در حاشیه و کاسهٔ گل لوله‌ای ـ استکانی و دارای ۱۰ تا ۱۵ رگه و لبهٔ زبرین سه‌دندانه‌ای و دندانهٔ میانی پهن‌تر و لبهٔ زیرین دودندانه‌ای، رگه‌های منشعب‌منشعب و شبکه‌مانند، در قاعده در محل زاویهٔ بین دو دندانه ضخیم و دارای تاخوردگی، جام گل آن در محل لبه‌ها پهن و بادکرده و دارای چهار پرچم و فندقچهٔ آن مستطیلی و دارای زائدهٔ غشایی در انتها.

این گیاه بومی مناطق مدیترانه ای است و در اروپا و آسیا نیز می روید و در ایران در کنار مجاری آب ها و مناطق اطراف تهران، در شمال ایران در رشت و اطراف آن ، رودبار و در آذربایجان و مناطق شرقی ایران و استان های غربی می روید.همه این گونه‌های گیاهی در طب سنتی به عنوان ضد نفخ و مقوی و همچنین برای درمان احتقان، سردرد، درد معده و کبد استفاده می‌شود.

خواص بادرنجبویه برای مغز و اعصاب

چای بادرنجبویه یک جایگزین عالی قبل از خواب برای آرام کردن اعصاب و داشتن خوابی آرام و راحت در تمام طول شب است.یکی از دلایل اصلی در اختلالات عصبی استرس است که در بعضی از موارد موجب سکته های مغزی در مرور زمان میشود. دمنوش گیاه بادرنجبویه با تاثیر مثبت خود بر روی مغز سبب آرامش اعصاب و کاهش استرس میشود. دمنوش بادرنجبویه یک خواب آور ملایم است و ضد اسپاسم و تشنج میشود . این گیاه قبل از اینکه رادیکال های آزاد به مغز آسیب بزنند، آن را خنثی می کنند و مانع وقوع سکته مغزی میشود. طبق آزمایش های صورت گرفته شده روغن گیاه بادرنجبویه ، تاثیر خود را در کاهش تحریک در بیماران دچار زوال عقل را نشان داده است

بادرنجبویه عملکرد و حافظه را در شرکت‌کنندگان سالم در یک مطالعه‌ی دوسوکور و کنترل‌شده، بهبود داد. بنابراین، گیاه دارویی بادرنجبویه ممکن است به درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل، که با ناتوانی در به یاد آوردن و مشکل در یادگیری یادگیری مشخص می‌شوند، کمک کند. در یک مطالعه (دوسو کور کنترل شده)، بادرنجبویه باعث بهبود عملکرد شناختی و خلق و خوی در ۲۰ فرد سالم شد. علاوه بر این، بادرنجبویه باعث افزایش دقت و توجه در عملکرد شناختی ۲۰ دانشجو در دانشگاه شد. بادرنجبویه حافظه و عملکرد مغز را با اتصال به گیرنده‌های نیکوتینی و موسکارینی در مغز بهبود می‌بخشد. هر دو نوع گیرنده توسط استیل کولین عصبی فعال می‌شوند و نقش مهمی‌در افزایش حافظه و هشیاری ایفا می‌کنند.

خواص بادرنجبویه برای عفونت زنان

بادرنجبویه ویژگی‌های ضدباکتری دارد و می‌تواند از بدن در برابر باکتری‌های عفونی محافظت کند. بادرنجبویه به‌ویژه در برابر قارچ کاندیدا فعالیت ضدباکتریایی دارد. کاندیدا نوعی قارچ است که سبب عفونت‌های قارچی از جمله عفونت قارچی واژن می‌شود. این قارچ در بروز علائمی مانند خستگی، مه مغزی، مشکلات گوارشی و تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

خواص بادرنجبویه در روایات و طب اسلامی

امام صادق علیه السلام: بادروج سبزی پیامبران است، بدانکه در آن هشت خاصیت است: ۱٫ هضم کننده است. ۲٫ گرفتگی عروق و مجاری را می گشاید. ۳٫ آروغ را خوشبو می کند. ۴٫ غذا را دوست داشتنی می کند. ۵ درد و بیماری را از درون بدن بیرون می کشد. ۶٫ موجب ایمنی از بیماری جذام است. ۷٫ دهان را خوش بو می کند. ۸٫ چون درون بدن انسان جا می گیرد، همه بیماری ها را فرونشاند. (الکافی جلد ۶ ص ۳۶۴)

پیامبر خدا (ص): بادروج سبزی من و سبزی پیامبران پیش از من است. پیامبر خدا (ص): بادرنجبویه از گیاهان بهشت نامیده شده است. (مکارم الاخلاق جلد ۱ ص ۳۸۷) معروف است که امام علی علیه السلام این گیاه را به عنوان دمنوش مصرف می نموده اند. جویده بادرنجبویه دهان را خوشبو می کند و از دمنوش آن به عنوان تب بر و کنترل کننده بیماری های مغز، کبد و قلب استفاده می شود. رسول خدا (ص): بادرنجبویه گیاهی بهشتی و مورد علاقه پیامبران بوده است. امیرالمومنین علی (ع) به این گیاه علاقمند بوده و می فرمایند: دوست داشتنی ترین گیاه از میان سبزیجات نزد پیامبر اسلام (ص) بادرنجبویه بوده است. بادرنجبویه سیستم عصبی، قلب و عروق را تقویت می کند به همین دلیل این گیاه روی بسیاری از سیستم های بدن، اثر تقویتی داشته و دارای خواص بسیار عالی می باشد. ابو علی سینا به سبب خواص بسیار خوب این گیاه روی قلب و عروق، آن را مفرح قلب نامیده است. بادرنجبویه برای اینکه دارای چنین خواص شگفت آوری بوده است در طول تاریخ نوشیدنی ایرانیان بوده است ولی متاسفانه امروزه این دمنوش های عالی با چای سیاه و سبز سودا زا و یبوست زا جایگزین شده است!

خواص بادرنجبویه و بابونه

یکی از بهترین درمان ها برای درمان بی خوابی مصرف دمنوش بابونه و اسوطوخودوس و بادرنجبویه قبل از خواب است. این دمنوش برای زندگی بدون استرس و داشتن آرامش خیلی توصیه می شود. برای تهیه این دمنوش در فصل تابستان کافی است که یک قاشق غذا خوری بابونه و اسطوخودوس و بادرنجبویه و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه را با هم مخلوط کنیم و در دو لیوان آبجوش بریزیم تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. توجه داشته باشید که در فصل زمستان گل بنفشه هم مانند سایر گیاهان دیگر به اندازه یک قاشق غذخوری مصرف شود. این دمنوش را می توانید سه بار در روز بنوشید.مصرف این دارو برای کسانی که استرس زیادی دارند و یا به دلیل از دست دادن کسی یا چیزی به دردهای عصبی دچار شده اند توصیه می شود. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش اسطوخودوس همراه با بابونه و سنبل الطیب نیز تاثیر بسزایی در پیشگیری از ضعف چشم دارد، بنابراین گنجاندن این ترکیب در برنامه غذایی مبتلایان به بیماری آب مروارید ضروری است.

خواص بادرنجبویه و زیرفون

بادرنجبویه و زیرفون هر دو دارای طبیعت خیلی گرم هستند. بادرنگبویه گیاهی با ارزش درمانی است که از خانواده نعنائیان شمرده می شود و از دیرباز در اقلیم ایران بزرگ رویش داشته است. زیرفون یا نمدار از نظر ژنتیکی از خانواده پنیرکیان است و گیاهی مفید و در دسترس بشمار می رود.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه و زیرفون بسیار ساده است. یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه به اضافه ۱ قاشق غذاخوری زیرفون به همراه دو لیوان آب سرد و مقداری نبات را داخل قوری بریزید و روی شعله مستقیم و ملایم حدود یک ساعت اجازه دهید بجوشد. بعد روی حرارت غیر مستقیم بالای کتری یا سماور قرار داده تا خوب دم بکش

خواص دمنوش زیرفون و بادرنجبویه عبارت است از: ترکیب این دو گیاه، مقوی قلب و اعصاب است و خون سازی را افزایش می دهد. تقویت کننده سلولهای مغزی و همچنین آرام بخش می باشد. ضد بوی بد دهان، خواب های وحشتناک، بیماری های کلیه و صدای گوش می باشد. بادرنجبویه خلق و خوی‌تان را بهتر می‌کند. اگر با رسیدن فصل سرما و ابری شدن هوا دچار افسردگی می‌شوید دمنوش زیرفون و بادرنجبویه برای شما بسیار مفید است. گیاه زیرفون تمرکز را بالا برده، برای کودکان هم مناسب است.

خواص بادرنجبویه و اسطوخودوس

یکی از بهترین درمان ها برای درمان بی خوابی مصرف دمنوش بابونه و اسوطوخودوس و بادرنجبویه قبل از خواب است. این دمنوش برای زندگی بدون استرس و داشتن آرامش خیلی توصیه می شود. برای تهیه این دمنوش در فصل تابستان کافی است که یک قاشق غذا خوری بابونه و اسطوخودوس و بادرنجبویه و دو قاشق غذاخوری گل بنفشه را با هم مخلوط کنیم و در دو لیوان آبجوش بریزیم تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. توجه داشته باشید که در فصل زمستان گل بنفشه هم مانند سایر گیاهان دیگر به اندازه یک قاشق غذخوری مصرف شود. این دمنوش را می توانید سه بار در روز بنوشید.مصرف این دارو برای کسانی که استرس زیادی دارند و یا به دلیل از دست دادن کسی یا چیزی به دردهای عصبی دچار شده اند توصیه می شود. توجه داشته باشید که مصرف دمنوش اسطوخودوس همراه با بابونه و سنبل الطیب نیز تاثیر بسزایی در پیشگیری از ضعف چشم دارد، بنابراین گنجاندن این ترکیب در برنامه غذایی مبتلایان به بیماری آب مروارید ضروری است.

خواص بادرنجبویه و به لیمو

دمنوش بادرنجبویه و به لیمو مصرف این دمنوش در فصل پاییز بسیار مناسب است و می تواند دافع سوده است و برای افرادی که در این فصل خلق و خوی مناسبی ندارد و افسرده و غمگین هستند بهترین تجویز است.

دمنوش به لیمو و بادرنجبویه دافع سودا بوده و مناسب فصل پاییز است.بادرنجبویه دارای طبع گرم و خشک است, برگ این گیاه، بهترین دارو برای کسانی است که هنگام نگرانی و اضطراب, ناراحتی معده پیدا می‌کنند؛ دم‌کرده آن نیز برای تهوع، مراحل اول سرماخوردگی ، خستگی عصبی و افسردگی مفید است و برای رفع سردرد با منشاء عصبی و ضعف حافظه کاربرد دارد. همچنین بادرنجبویه برای آرام کردن اعصاب, تقویت معده و قلب بسیار مفید است و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند و بو کردن بادرنجبویه، نشاط‎آور است و جویدن آن دهان را خوشبو می‌کند؛ دم‎کرده بادرنجبویه را برای تقویت معده و کبد می‎توان استفاده کرد. به‌ لیمو نام یک گیاه دارویی معطر با بوی خوشایند لیمو است که برگهای آن با طبیعت گرم، دارای ‌خواص بسیاری است, از برگهای “به‌لیمو” در درمان سوء‌هاضمه، نفخ، سردردهای یک‌طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود‌.

خواص بادرنجبویه و سنبل الطیب

مخلوط برگ بادرنجبویه و سنبل الطیب را داخل توری قوری ریخته و درآب سرد نگه میداریم تا مایع شفافی حاصل شود سپس آن را داخل آب جوش قوری ریخته و چند دانه هل به آن اضافه می کنیم .و آن را روی شعله ملایم قرار می دهیم تا به آرامی دم بکشد. نکته قابل ذکر این است که چون این دم نوش اثر آرام بخش دارد بهتر است قبل از خواب استفاده گردد. پس از اینکه دم کشید کمی زعفران حل شده در آب به آن اضافه می کنیم تا رنگ بهتری داشته باشد. این دمنوش اگر بدون شیرینی و طعم دهنده های دیگر استفاده شود بهتر است اما اگر دوست داشتیم می توانیم به آن شکر قهوه ای یا عسل به آن اضافه کنیم.

گیاهان بافت سلولزی دارند که بدن انسان قادر به هضم آن نیست و باید برای استفاده از یک حلال استفاد کرد که بهترین حلال آب است. اما برای دم کردن چند روش توصیه شده است: خیساندن مواد, جوشاندن و دم کردن مواد.دمنوش در مقایسه با جوشاند طولانی مدت مواد باعث میشود که مواد کمتری از دمنوش خارج می شود اما اصلا به این معنا نیست که روش جوشانده بر روش دمنوش برتری داشته باشد. برای مصارف روزانه دمنوش بیشتر توصیه می شود . بادرنجبویه ، به لیمو ، سنبل الطیب ، گل گاوزبان و بسیاری گیاهان دیگر باید به همین روش مصرف شوند.ضمنا بهتر است دمنوش به صورت ولرم مصرف شود چرا که درجه حرارت بالای دمنوش می تواند احتمال ابتلا به برخی سرطان ها مثل مری و معده را افزایش دهد.

خواص بادرنجبویه و گل گاوزبان

بادرنجبویه : محافظت از قلب و کبد ، خاصیت ضد باکتریائی ، آرامبخش ، آنتی اکسیدان و ضد التهاب ، سلامت دستگاه گوارش ، تنظیم تیروئیدهای پرکار ، و …

گل گاوزبان : تقویت اعصاب ، کمک به بهبود سرما خوردگی و تنگی نفس ، جلوگیری از سرطان ، ضد روماتیسم ، بهبود گردش خون ، کمک به بهبود عملکرد روده و عفونت دستگاه ادراری و …

بادرنجبویه برای کودکان

دمنوش و عرق گیاه بادرنجبویه را نمی توان به کودکان داد و باید قبل از دادن این گیاه به کودکان با پزشک مشورت کنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 29 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام فال و خواب و لینک مستقیم بلا مانع است.